ЗНО онлайн 2014 року з української мови та літератури – 2 сесія
ТЕМА: Орфографія. Апостроф.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (апостроф) і пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф ставиться перед я, ю, є, ї після префіксів і словотвірних частин, що закінчуються на приголосний: з’єднаний, пред’явник.
Також апостроф ставиться перед я, ю, є, ї після губних б, п, в, м, ф, якщо ці губні стоять:
- на початку кореня (в’юнкий, п’єса, зів’яти);
- після голосного (трав’янистий, жнив’яний);
- якщо перед кореневим приголосним стоїть Р (черв’ячок).
В іншомовних словах роздільна вимова після Л з наступним голосним передається м’яким знаком – мільярд.
Апостроф після Р ставимо, якщо є роздільна вимова: пір’їнка, але рюмсати.
Не пишемо також апостроф у слові безіменний, адже тут немає я, ю, є, ї.
Відповідь –В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова. Антоніми.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови, правильне слововживання, уміння добирати до слів антоніми та вживати їх у мові.
Антоніми – це слова з протилежним значенням.
Характерною рисою пари антонімів є спільність їхнього лексичного значення, тому антонімічна пара – це завжди слова однієї частини мови. Антоніми широко використовуються в художній літературі як стилістичний засіб.
Така пара слів є в реченні Малі діти – малий клопіт, а підростуть – буде великий.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Займенник. Відмінювання займенників.
Завдання перевірює ваше вміння відмінювати займенники, розрізняти правильні та неправильні відмінкові форми займенників.
Проаналізуймо запропоновані словосполучення.
Правильними є такі відмінкові форми займенників: з твого району (Р.в.), звернутися до них (Р.в.), всім (усім) підприємцям (Д.в.).
При відмінюванні займенника той нормативними є паралельні форми: на тому і на тім.
Отже, словосполучення на тім березі ріки є правильним.
Відповідь –А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання традиційно пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: запитАння, сантимЕтр, одинАдцять,завдАння.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Будова складнопідрядного речення.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, правильно й комунікативно доцільно використовувати виражальні можливості цих речень у процесі спілкування.
Проаналізуймо речення Степ розлігся перед мандрівником, який переливався барвами весняного цвіту. Така побудова речення є помилковою, адже виходить, що барвами весняного цвіту переливався не степ, а мандрівник.
Доречно було б побудувати речення так: Перед мандрівником розлігся степ, який переливався барвами весняного цвіту або ж Степ, який переливався барвами весняного цвіту, розлігся перед мандрівником.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення.
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо запропоновані в завданні слова.
Унісон (від італійського unison) – одночасне звучання двох або кількох звуків на одній висоті.
Соняшник – однорічна трав’яниста олійна рослина складноцвітих з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою, схожою на сонце
Соната (від італійського sonata) – музичний твір для одного чи кількох інструментів.
Спросонку – у напівсонному стані, не зовсім прокинувшись. Отже, спільнокореневими до цього слова будуть сон, сонько, сонливий, СОННИЙ.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Синоніми.
Це завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати до слів синоніми, знаходити їх в тексті та використовувати у мовленні.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Слово розлоге має таке лексичне значення: «Те, що розкинулося на великій площі, обіймає великий простір, має широко розкинуте гілля (про кущі, дерева)». Отже, синонімами будуть слова гіллясте, крислате.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери.
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (вживання великої літери у власних назвах) й пояснювати їх за допомогою правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Слова Київська Русь та Верхня Хортиця – це власні назви. Слово Земля в запропонованому мікротексті вживається на позначення назви планети. Отже, теж є власною назвою. А от слово південні не позначає індивідуальну назву одного з ряду однотипних предметів чи одного в природі. Це слово лише вказує на територіальну ознаку предмета. Отже, це не власна, а загальна назва, тому її потрібно писати з малої букви.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати речення з різноманітними відокремленими членами речення та складні речення.
Просте речення – це речення, яке має одну граматичну основу або її частину.
Щоб правильно виконати запропоноване завдання, необхідно підкреслити в реченнях граматичні основи.
У другому реченні граматичних основ три: дуб височить, яке перетворилося на передмістя; вік понад вісімсот років. Це складнопідрядне речення.
У четвертому реченні граматичних основ дві: мешканці проходили та вони відпочивали, ховалися. Це складне безсполучникове речення.
У п’ятому реченні граматичних основ три: лайнери мчать; супутники пролітають; він живе, зеленіє, шумить. Це складне речення з різними видами зв’язку.
А от третє речення просте, бо граматична основа лише одна – паросток проклюнувся, перетворився. Це просте речення, ускладнене однорідними присудками та відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом набираючи сили.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені члени речення. Відокремлена обставина.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості речення з різноманітними відокремленими членами та складні речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У першому простому реченні є прикладка як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття.
У другому реченні граматичних основ три: дуб височить, яке перетворилося на передмістя; вік понад вісімсот років. Це складнопідрядне речення.
У п’ятому реченні граматичних основ три: лайнери мчать; супутники пролітають; він живе, зеленіє, шумить. Це складне речення з різними видами зв’язку.
А от третє речення просте, бо граматична основа лише одна – паросток проклюнувся, перетворився.
Саме в цьому реченні є відокремлена обставина набираючи сил, виражена дієприслівниковим зворотом.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків.
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
У рядку джміль, добро, дріб підкреслена літера означає різні звуки: у словах добро, дріб літера д передає звук [д]; у слові джміль є африката дж.
У рядку просьба, вісь, сьогодні підкреслена літера теж позначає різні звуки. У словах вісь, сьогодні літера с передає звук [с′] адже в словах є знак м’якшення. У слові просьба літера с передає звук [з′], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко, а також цей звук є м’яким, бо далі стоїть знак м’якшення.
У рядку дзбан, зберегти, зжати підкреслена літера теж позначає різні звуки: у слові дзбан – це африката, слові зберегти – це звук [з], у слові зжати – це [ж:].
Розглянемо рядок з такими слова: вчиться, тьмяний, боротьба.. Підкреслена літера в цих словах позначає різні звуки: у слові тьмяний – це [т′]; у слові боротьба – це звук [д′], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко, далі йде знак м’якшення; у слові вчиться – це [ц′:].
У рядку якби, ґвалт, екзистенція підкреслена літера означає однаковий звук: у всіх словах – це звук [ґ], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Слово протяг в українській мові має два лексичні значення: різкий струмінь повітря, що продуває приміщення крізь щілини або відчинені двері та простір, на якому щось розташовано. Отже, сполука на протязі місяця потребує редагування. Потрібно сказати упродовж місяця, протягом місяця.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. И та І в іншомовних словах.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (И та І в іншомовних словах) та пояснювати їх за допомогою правил.
У цьому завданні помилку допущено в написанні слова косінус.
В українській мові в основах загальних іншомовних назв після дев’яти букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед наступним приголосний, крім Й, пишемо И.
Отже, потрібно написати косинус.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів. Сполучний звук.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (правопис складних слів) і пояснювати їх за допомогою правил.
Сполучний звук [о] вживається в таких випадках:
- якщо перша частина слова – прикметник твердої групи;
- якщо перша частина слова – іменник або займенник після твердого приголосного, зокрема шиплячого.
Отже, потрібно писати тисячолітній, гірничорудний, світогляд, дощомір.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (ненаголошений [е]) та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- у словах, які перевіряються наголосом (скЕлистий – скЕля, вЕрховний – вЕрхи, рЕберце – рЕбра, клЕкотіти – клЕкіт, рЕшітце – рЕшето, причЕпити – причЕпа, збЕрігається - бЕрежний);
- при зміні слова ненаголошений Е зникає: качЕчка – качка, але кошИчок, бо кошИк;
- завжди в закінченнях дієприкметників – розроблЕний;
- у сіфіксі – ець – виборЕць;
И пишемо у відкритих складах РИ-, ЛИ- в групі слів – бриніти.
У деяких словах (переважно іншомовних) написання Е та И правилами не регламентується. Такі слова потрібно запам’ятовувати : цитата, коридор, ремісник.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Орфографія. Чергування У-В.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (чергування у/в) та пояснювати їх за допомогою правил.
Українська мова досягає милозвучності зокрема тим, що уникає насамперед збігу голосних, а потім – приголосних. Найпоширенішим засобом милозвучності є чергування У-В. Але в деяких випадках таке чергування не можливе, бо слово починає змінювати лексичне значення. Саме літера У чи В визначає його: вступ – уступ, управа – вправа; вмова – умова; вклад – уклад. Отже, ці пари слів потрібно писати лише з відповідною літерою.
Незалежно від лексичного значення у слові влада вживаємо тільки В.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно вживати відмінкові форми іменників.
Проаналізуймо запропоновані словосполучення.
В українській мові не відмінюються жіночі прізвища на -о (вдячність Ірині Савченко) та на приголосний (офіс Марини Козачук).
Також не відмінюються деякі іншомовні жіночі та чоловічі прізвища, зокрема Дюма (роман Олександра Дюма).
Українські чоловічі прізвища на приголосний та -ко змінюються. Отже, практикум Івана Ющука, Концерт Олега Білоноженка.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати порядкові числівники.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Числівник сто в усіх відмінках, крім називного і знахідного, має закінчення -а. У рядку Б цей числівник ужитий у формі родового відмінка. Отже, потрібно вжити форму ста.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієслівні форми.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів.
Дієслово хотіти належить до І дієвідміни. Отже, правильна форма хочуть.
Дієслово їсти у ІІ особи однини теперішнього часу має форму їси. Форма їсиш є діалектною.
Дієслово кришити належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма кришать.
Дієслово гоїти належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма гоять.
У рядку В усі дієслівні форми правильні.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому ускладненому реченні. Однорідні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому реченні, зокрема в реченні з однорідними членами.
У реченні В обручі робили прорізи, куди вмонтовували маленькі дзвіночки, металеві пластинки-брязкальця – усе, що могло давати дзвін слова маленькі дзвіночки, металеві пластинки-брязкальця – це однорідні члени речення, після яких стоїть узагальнювальне слово усе. Отже, тут необхідно поставити тире (після однорідних членів речення перед узагальнювальним словом).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Визначимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Земля не може жити без сонця і води – цих першооснов життя граматична основа одна (земля не може жити). Це просте речення з однорідними членами. А от у реченні Земля не може жити без сонця, а людина – без щастя граматичних основ дві (земля не може жити, у другій частині підмет людина, а присудок пропущений, на його місці стоїть тире), частини поєднані протиставним сполучником сурядності а. Це складносурядне речення.
Інші варіанти не розглядаємо, бо в них немає сполучників сурядності.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Перша та друга коми стоять на межі частин складного речення, які пов’язані між собою сурядним зв’язком.
Четверта кома стоїть на межі частин складного речення, пов’язаних підрядним зв’язком. А п’ята кома розділяє однорідні обставини, пов’язані повторюваними сполучниками.
А от на місці цифри 3 потрібно поставити не кому, а двокрапку, адже наступна частина складного речення пояснює, уточнює попередню.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти лексичне значення слів, утворюючи словосполучення та речення.
Слова незважаючи на, забувши про, подолавши, попри вказують на те, усупереч чого відбувалася дія.
У такому значенні форма не дивлячись на є помилковою, адже має значення не спрямувавши погляд.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово виявляючи відповідає на питання що роблячи?, означає додаткову дію. Отже, це дієприслівник (особлива форма дієслова).
Слово до служить для зв’язку слів у реченні, не відповідає на питання, не має лексичного значення. Отже, це прийменник.
Слово найглибше відповідає на питання як? якою мірю?, вказує на ознаку дії, виконує в реченні функцію обставини. Отже, це прислівник.
Слово цей вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Відповідь: АГДВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Антоніми – це слова, словосполучення з протилежним значенням.
З’ясуємо значення кожного фразеологізму:
Гнути кирпу – зазнаватися.
Мотати на вус – запам’ятовувати, помічати.
Водити за носа – обдурювати.
Ловити ґав – байдикувати.
Відповідь: ВДАГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані одна стосовно одної пряма мова та слова автора.
У рядку А необхідно поставити тире, адже слова автора розривають пряму мову, яка є одним реченням.
У рядку Б необхідно поставити лапки після прямої мови.
У рядку Г необхідно поставити двокрапку, адже слова автора містять два дієслова на позначення процесу мовлення.
У рядку В необхідно поставити крапку, адже пряма мова складається з двох окремих речень і розірвана словами автора.
У рядку Д необхідно поставити кому, адже слова автора розривають пряму мову, яка є одним реченням.
Відповідь: ДГБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Односкладні речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом речення представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаємо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні в рядку А граматична основа виражена присудком шкода. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена дієсловом минулого часу у формі множини зустрічали. Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
У реченні в рядку В граматична основа виражена підметом промінь. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях називається предмет, але нічого не говориться про дію.
У реченні в рядку Г граматична основа виражена підметом і присудком дотик буде горіти. Отже, це двоскладне речення.
У реченні Д граматична основа виражена присудком у формі ІІ особи однини – поверни. Це односкладне означено-особове речення.
Відповідь: ВДБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слова учорашнє в реченні Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей можна поставити питання хто? що? Отже, це підмет, виражений субстантивованим прикметником.
У реченні Щирі друзі глечика не поб’ють до виділених слів можна поставити питання що зроблять? Фразеологізм не побити глечика має значення не посваритися. Отже, це присудок, виражений фразеологізмом.
У реченні На десерт подали сік з полуниць до виділеного слова можна поставити питання який?, а також замінити на слово полуничний. Отже, це означення (неузгоджене).
У реченні Перехожі з подивом поглядали на дівчину до виділеного слова можна поставити питання як? з подивом (здивовано). Отже, це обставина.
У реченні Ніч осіння на дощ і туман багата до виділеного слова можна поставити питання кого? що? Отже, це додаток.
Відповідь: БАВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь знаходимо в рядках 29-42: « У цьому, зокрема, переконаний Віталій Сікарчук, більш знаний під псевдонімом Пекельного Бульби».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
З’ясуємо лексичне значення запропонованих слів.
Слово лейтмотив має два значення: 1. Мотив, музична тема, яка повторюється впродовж усього твору; 2. Головна думка, основний мотив, що визначає діяльність, поведінку людини.
Слово слоган має значення гасло, девіз, рекламна формула.
Слово лист називає писаний текст, призначений для повідомлення.
Варваризм меседж, ужитий у тексті, можна було б замінити словом послання, адже комікс може проникати у свідомість та слугувати ефективним рушієм, засобом певного впливу.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проблема сучасних вітчизняних коміксів розкрита в рядках 59–74.
Про особливості української традиції жанру коміксу розповідається в рядках 43–50.
Про ґенезу коміксів у світовому контексті розповідається в рядках 13–28.
А от про специфіку українських шанувальників коміксів у тексті не йдеться.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проаналізуймо запропоновані відповіді.
Позиції Олексія Чебикіна не відповідає твердження Вітчизняна графіка у творенні коміксів найбільш подібна до європейської, з якою мала давні постійні зв’язки, адже він підкреслював, що «українська графіка завжди була відмінна й відокремлена від європейської» (рядки 59–74).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проаналізуймо запропоновані відповіді.
Твердження Комікси не варто використовувати в навчальному процесі через їхній сильний вплив на свідомість є стосовно тексту неправильним.
Це підтверджують рядки 29–42, де процитовані слова колишнього вчителя Віталія Сікарчука.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Балада «Бондарівна»
Завдання перевіряє вміння аналізувати образи художнього твору.
Образ гордої красуні Бондарівни, яка не скорилася волі пана Каньовського, є в баладі «Бондарівна».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів».
Завдання перевіряє вміння аналізувати образи художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р. Важливе місце у творі займає образ київського князя Святослава. Автор змальовує його як основного виразника ідеї загальноруської єдності, що знайшла найсильніший вияв у «злотому слові» Святослава.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда».
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль художнього твору в літературному процесі.
У поемі «Енеїда» Котляревський переосмислив патетичну проблематику римського оригіналу, наблизив твір до української дійсності, через образи античних богів, царів, героїв змалював українське суспільство ХVІІІ століття, а в образах Енея і троянців показав українських козаків.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка».
Виконуючи це завдання, зверніть увагу на роль пісень у драмі Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Радимо з’ясувати, які риси характеру персонажів підкреслює та чи інша пісня. Адже саме вона є потужним засобом формування літературних образів.
Народну пісню «Ой під вишнею, під черешнею / Стояв старий з молодою, як із ягодою» адресовано возному Тетерваковському.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко
Завдання перевіряє знання біографічних відомостей про письменника.
Пригадаймо, що Іван Франко був сином сільського коваля. В автобіографічному оповіданні «У кузні» Іван Якович напише: «На дні моїх споминів і досі горить той маленький, але міцний огонь. У ньому пронизуються сині, червоні та золото-білі промені, жевріє, мов розтоплене вугля, і яриться в його глибині щось іще біліше, променясте… Се огонь у кузні мойого батька. І мені здається, що запас його я взяв дитиною у свою душу на далеку мандрівку життя. І що він не погас і досі».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада».
Завдання перевіряє вміння визначати тематику, історичну основу художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
Появі «Чорної ради», цієї енциклопедії національного буття, передувало глибинне дослідження козацьких літописів XVII–XVIII ст. Письменник вільно оперує фактами, добре знає документи, прагне переосмислити історію на художньому рівні. Хоча сюжетна лінія роману жодного разу не сягає легендарних Дніпрових порогів і автор не вводить читача на територію Січі, її образ присутній у романі в спогадах старих січовиків, у діалогах козаків за столом чи в дорозі, у відступах-роздумах самого автора: «Запорожжя споконвіку було серцем українським, на Запорожжі воля ніколи не вмирала, давні звичаї ніколи не забувались, козацькі предковічні пісні до посліду днів не замовкали, і було те Запорожжє, як у горні... Як вода в Чорному морі не переведеться, поки світ сонця, так і в Січі до віку вічного не переведуться лицарі. З усього світу злітаються вони туди, як орли на недоступну скелю».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…».
Завдання перевіряє вміння визначати тематику, провідну ідею художнього твору.
Послання «І мертвим, і живим…» було написано у грудні 1845 року в с. В’юнищах, де Шевченко деякий час проживав у маєтку С. Самойлова. Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого була нещадна експлуатація кріпосницьких селян, своїх же земляків.
Власні спостереження й роздуми, почуття й настрої Т. Шевченко в яскравій художній формі втілив у творі «І мертвим, і живим…». Епіграфом до твору стали слова з Біблії: «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить — лжа оце». Шевченко таким епіграфом натякає на панів, які експлуатують кріпаків і водночас говорять, що люблять народ. Цим самим поет порушує проблему лицемірства, фальшивого патріотизму, що ведуть згодом до зради, утрати своєї національної свідомості.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай».
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
З’ясуйте, про кого йдеться в поданих рядках.
«Ця дівчина не просто так, Маруся. / Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа» – сказано про легендарну піснярку Марусю Чурай. Саме її життя лягло в основу роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Кавказ».
Завдання перевіряє вміння впізнавати символічні образи. У поемі Тараса Шевченка «Кавказ» переосмислено образ Прометея, який символізує силу народу, його могутність і нескореність.
Згадаймо рядки з твору:
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий довбе ребра
Й серце розбиває.
Розбиває, та не вип'є
Живущої крові, —
Воно знову оживає
І сміється знову.
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
Саме Прометея зображеного на малюнку.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Виконуючи це завдання, пригадайте, які твори, що вказані в програмі ЗНО, мають присвяти.
«Любові Всевишній» присвячується новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Богдан-Ігор Антонич. «Різдво»
Завдання перевіряє знання авторів художніх творів.
Зверніть увагу, що у висловлюванні, поданому в умові завдання, згадано прізвище автора поезії «Різдво».
Богдан-Ігор Антонич – неповторний співець одвічного єднання людини і природи, їх глибинних зв'язків. Мотив злиття людини з природою звучить у його поезії «Весна». Поет бачить себе як малу траву у вічному колообігу природи, ставлячи знак рівності між собою і травою:
Росте Антонич, і росте трава,
І зеленіють кучеряві вільхи.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема літературних напрямів (стилів, течій).
Варто зазначити, що український експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Події кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» розгортаються на тлі Другої світової війни. А починається цей твір спокійно-величною картиною родинної вечері. Сім’я Запорожців зібралася теплого червневого дня відсвяткувати 55-річчя матері Тетяни: «Шумить, гуде Тополівка. До Лавріна Запорожця приїхали гості».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Твори українських письменників-емігрантів.
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Справжнє прізвище Івана Багряного (автора твору «Тигролови») – Лозов’ягін, Олександра Олеся – Кандиба, Івана Карпенка-Карого – Тобілевич, Миколи Хвильового – Фітільов, Остапа Вишні – Губенко.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня.
Виконати це завдання допоможе розуміння творчості письменника, його місця і ролі в літературному процесі.
Запропоноване висловлювання – це слова Остапа Вишні, який був одним з найпопулярніших письменників у сатирико-гумористичних жанрах (памфлетах, фейлетонах, гуморесках). Саме Остап Вишня утвердив жанр усмішки в українській літературі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Іван Драч. «Балада про соняшник».
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
У баладі Івана Драча соняшник і сонце наділені людськими властивостями. Алегоричні образи соняшника й сонця чітко вказують, про кого та про що йдеться – про поета й поезію, які самостверджуються на основі буденних реалій.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай».
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв.
Маруся Чурай, головна героїня однойменного роману у віршах Ліни Костенко, – напівлегендарна народна поетеса-піснярка. Доля героїні тісно переплітається з долею України, усієї нації. Костенко майстерно вводить у канву твору поряд із придуманими й легендарними героями образи історичних осіб: гетьмана Богдана Хмельницького, Дмитра Вишневецького – засновника Січі, якого прозвали Байдою; онука Байди, ката українського народу Ярему Вишневецького; сина гетьмана Остряниці Івана Іскру.
Пригадаймо зміст ІV розділу роману – «Проща». Під час подорожі до Києва на прощу Маруся Чурай знайомиться з мандрівним дяком-філософом, який і розповідає їй про Якова Остряницю, Северина Наливайка та Ярему Вишневецького. Маруся глибоко осмислює історію України з розповідей дяка і з побачених у дорозі картин зруйнованої Батьківщини. Якось подорожні прибилися в село Семенівка, і Маруся вжахнулася, побачивши пусті діряві хати, що залишив по собі клятий Єремія. Навколо крячало вороння, а крук сидів високо на дереві, чекаючи на нову поживу. Маруся згадує славного Байду, і слова про нього «самі на голос навернулись», народивши нову пісню про уявну зустріч діда й онука Вишневецьких. Байда відпросився з раю, щоб поглянути на Україну, і тут зустрівся з онуком Єремією, який наказав гайдукам схопити діда й почепити його на гак за ребро. «Висіти на палі то іще не мука, як тепер дивитись на такого внука», – цими словами завершила свою пісню Маруся.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Лебеді материнства».
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
Рядки «Можна вибрать друга і по духу брата, / Та не можна рідну матір вибирати» взяті з поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови».
Завдання перевіряє знання сюжету літературного твору та біографічних відомостей про письменника.
Запропоноване висловлювання належить Івану Багряному – автору біографічного пригодницького роману «Тигролови».
Проаналізуйте життя головного героя цього твору Григорія Многогрішного і зіставте його зі спогадами автора. В основі роману лежить чимало біографічних фактів. Іван Багряний перебував на Далекому Сході понад три роки: то як засланець, якому заборонено мешкати в Україні, то як в’язень БАМЛАГу. Свої враження, спостереження він почасти переніс на сторінки художнього твору.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80-90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання авторів літературних творів.
Ліна Костенко є автором роману у віршах «Маруся Чурай» і поезії «Українське альфреско»;
Тарас Шевченко написав поеми «Сон» («У всякого своя доля») й «Катерина»;
Василь Стус – автор поезій «О земле втрачена, явися!» і «Як добре те, що смерті не боюсь я»;
Григорій Сковорода написав поезію «Всякому місту – звичай і права» і байку «Бджола та Шершень».
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–В, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати жанр (жанровий різновид) художнього твору.
Ураховуючи певні особливості літературного твору, ми визначаємо його жанр. Щоб виконати це завдання, потрібно спочатку згадати, з якого твору узятий персонаж, а потім установити жанри цих творів.
Яким Сомко – персонаж роману «Чорна рада», Іван Гонта – герой поеми «Гайдамаки», Терпилиха – героїня п’єси «Наталка Полтавка», Наум Дрот – персонаж повісті «Маруся».
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Уля Розсоха і Мокій Мазайло діють у драмі «Мина Мазайло», Кирило Тур і Богдан Чорногор – у романі «Чорна рада», Палагна й Марічка Гутенюк – у повісті «Тіні забутих предків», Мелашка Балаш і Лаврін Кайдаш – у повісті «Кайдашева сім’я».
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
У рядку Г йдеться про головного героя новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)». У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком і гуманістичним началом.
Маркерами, які вказують на те, що висловлювання в рядку В стосується Остапа Вишні, є згадка про усмішки. Адже саме Остап Вишня утвердив цей жанр в українській літературі.
Про Івана Котляревського йдеться у висловлюванні, поданому в рядку Д, адже значення письменника як зачинателя української літератури винятково важливе, саме він порушив нові теми, широко звернувся до невичерпних багатств мови народу, з’єднав її із найкращою, життєздатною книжною мовою, удосконалив техніку вірша і п’єси.
Висловлювання рядка А стосується Григорія Сковороди, якого називають «мандрівним філософом». У запропонованому висловлюванні є певні «маркери», які допоможуть вам правильно встановити відповідність. Адже згадано про «сродну працю», ідею якої Сковорода розкриває у байці «Бджола і Шершень», і «совість – як чистий кришталь» (ці рядки взяті з поезії «Всякому місту – звичай і права»).
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Без перебільшення можна стверджувати, що кожна людина гідна поваги, незважаючи на її становище в суспільстві чи кількість грошей.
Щоб довести свою думку, скажу таке: звичайна й проста людина може бути наділена найкращими людськими якостями. На щастя, особистість визначають доброта, щирість, чесність, уміння співчувати, а не амбіції чи рівень достатку.
На згадку спадає головна героїня драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка». Наталка – проста сільська дівчина. Вона розумна, працьовита, скромна. Її в селі характеризують так: «Золото – не дівка!». Наталка самовіддано любить матір, шанує старших, демонструє вірність у коханні до Петра. Котляревський змалював реалістичний образ української дівчини, яка заслуговує на велику шану.
Наведу ще один аргумент, що підтверджує мою правоту. Людині не обов’язково досягати якихось нереальних висот, вона може домогтися успіху хоча б в одній сфері, творити добро, допомагати іншим. І це заслуговує на повагу.
Прикладом, що ілюструє цей аргумент, може бути життя й діяльність моєї тітки Ольги Іванівни. Вона працює хірургом у звичайній районній лікарні. Це високопрофесійний фахівець своєї справи, який обожнює роботу. Ольга допомагає великій кількості людей, з колегами ж вона ділиться досвідом. Пацієнти обожнюють цю жінку й називають «лікарем від Бога».
Отже, шанобливе ставлення отримують люди завдяки своїм учинкам, чеснотам, моральним якостям. Навіть «маленька» людина може своєю щоденною працею приносити велику користь суспільству.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра