ЗНО онлайн 2011 року з української мови та літератури – 2 сесія
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє вміння добирати синоніми й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту. У реченні «Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків» синонімом до слова «підіймаючи» може бути «підносячи».
Зверніть увагу, що слово «піднімати» (якщо йдеться про очі, голову, руки тощо – переміщаючи із звичайного або нижчого положення, спрямовувати догори) має такі синоніми: підіймати, підносити, підводити, здіймати, зносити.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння вживати фразеологізми.
Доречним завершенням останнього речення буде фразеологізм «втопивши очі в буянні природи», що має значення «пильно, уважно вдивлятися».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що слова назустріч, усередині, зверху в цьому тексті є прислівниками, які треба писати разом.
Сполука слів по/моєму в поданому контексті є займенником із прийменником (одна з бджілок повзла по чиєму? моєму лікті), тому цю сполуку треба писати окремо.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Відмінки іменників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників.
Під час розв’язання цього завдання обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо його.
Виконуючи це завдання, необхідно ставити подвійне відмінкове питання.
Сонце кидає кого? що? хвилі – знахідний відмінок.
Бринять хто? що? бджоли – називний відмінок.
Щось торкнулося кого? чого? руки – родовий відмінок.
Затамувавши кого? що? подих – знахідний відмінок.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Уточнювальна обставина
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Уточнювальний член речення конкретизує зміст однойменного попереднього члена, звужуючи або обмежуючи його значення чи даючи йому іншу назву.
Уточнювальні члени речення відповідають не просто на питання коли? де? що? і под., а на питання а коли саме? а де саме? а що саме? і под. Вимовляються вони з видільною, уточнювальною інтонацією і на письмі відокремлюються з обох боків комами, рідше – тире.
Наприклад, у реченні На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка є вже обставина місця – тут, але вона дуже загальна, тому наступні слова конкретизують її, відповідаючи на питання а де саме тут? – посеред гори.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи першого, третього, четвертого й п’ятого речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ. Саме таким є п’яте речення. Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи (щось торкнулося і одна з бджілок поповзла), частини цього речення об’єднуються в одне ціле тільки інтонацією, без сполучників і сполучних слів.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складному реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: між частинами складносурядного речення потрібно поставити кому.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: кропивА, псевдонІм, запитАння, ознАка, осокА.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї:
- Після літер, що позначають губні тверді приголосні звуки б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншого приголосного (крім р), який належав би до кореня: сім'я, міжгір’я, об’єкт, люб’язна. Але: свято, присвятити тощо.
- Після будь-якого твердого приголосного, яким закінчується префікс або перша частина складних слів: з’ясував, Мінʼюст.
Зверніть увагу, що в іншомовних словах після приголосних д, т, з, с, л, н перед я, ю, є, ї, йо пишемо м’який знак: консьєрж, рельєф; апостроф не ставимо перед йо: серйозний.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінкові закінчення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Сполука слів «кілограм помідор» є помилковою, замість неї потрібно вживати помідорів. Зверніть увагу, що іменники ІІ відміни множини в родовому відмінку мають закінчення -ів (після голосного та апострофа -їв): помідорів.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Помилково вжито слово «міроприємства», оскільки це росіянізм. Правильним є варіант «ювілейні заходи».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Зверніть увагу, що помилково утворено слово гардеробщиця. Правильний варіант – гардеробниця.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Особливості побудови складного речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення.
У складному реченні кожне просте речення, яке входить до нього, повинно бути правильно побудоване.
Будуючи речення, звертайте увагу, щоб займенники правильно співвідносилися з іменниками попередньої частини. Наприклад, у реченні «Годинники – це штучно створені предмети, які інформують людину про час і який є дуже важливим ресурсом» незрозуміло, на що вказує займенник який – на час чи на годинник. Тут треба сказати: «Годинники – це штучно створені предмети, які інформують людину про час, що є дуже важливим ресурсом».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
Усі слова написано правильно в рядку А. Зверніть увагу, що помилки є в таких словах:
Сцілення – правильно писати зцілення (префікс с пишемо тільки перед к, п, т, ф, х).
Безпечний, роскроїти – у префіксах без-, роз- кінцевий дзвінкий приголосний перед глухими не змінюється: безпечний, розкроїти.
Слова премара правильно писати так: примара.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в іншомовних словах.
Пишемо и: у загальних і власних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (правило «дев’ятки», яке можна запам’ятати за допомогою фрази «Де ти з’їси цю чашу жиру?») перед приголосними кореня: диктант, таксист, Лейпциг, кредит, диплом, динамо, химера, Чикаго, Чилі, режим, Ватикан.
Пишемо і після літер, які не входять до правила «дев’ятки»: хірург, Шекспір; у кінці слів перед я: функція; перед голосними та й: тріумфатор.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєння відбувається в прикметниках з наголошеними суфіксами -енн-, -анн-: щоденний.
Подвоєння відбувається у власних іншомовних назвах: Еллада, Мадонна.
У словах жертовний, жертовник пишемо одну букву н.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Зверніть увагу, що складену форму вищого ступеня порівняння утворюємо шляхом додавання слова більш або менш до звичайної форми прикметника: гарячий – більш гарячий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Безсполучниковим є речення «Сашко задихався та зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем». Друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій, тому ставимо двокрапку.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: похоДЖаЄ, ЯкістЬ, ЇстонЬки, ЯблунЬка.
У рядку Б у слові кукуруДЗа на один звук менше.
У рядку В у слові сЬогодеННЯ на два звуки менше.
У рядку Г у слові ДЖмілЬ на два звуки менше.
У рядку Д у слові кар’Єра на один звук більше.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, неправильно побудовано словосполучення в рядку В.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Зверніть увагу:
- До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення -уть (-ють): пишеш, пише, пишемо, пишете, пишуть; співаєш, співає, співаємо, співаєте, співають.
- До другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення -ать (-ять): мовчиш, мовчить, мовчимо, мовчите, мовчать; клеїш, клеїть, клеїмо, клеїте, клеять.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами. Поширене означення часто виражене дієприкметниковим зворотом. Згадаймо, за яких умов його потрібно відокремлювати в реченні.
Дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: Квітки, омиті холодними росами, розтулюють повіки-пелюстки; Ніколи я співати не покину про землю, повну щастя і краси.
Часто дієприкметниковий зворот може бути відділений від означуваного слова іншими словами. У такому випадку зворот теж виділяємо комами: Акації стояли саме в цвіту, заквітчані безліччю білих китиць.
Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом, комами на письмі не виділяють: Удалині виднілися облиті сонячним багрянцем верхівки сосен. Зверніть увагу, що дієприкметниковий зворот завжди виділяємо комами (навіть перед означуваним словом), якщо означуване слово виражене займенником: Розтривожений думками, він до самого ранку не міг заснути.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Займенник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати займенники.
Пригадаймо основні правила правопису займенників.
Разом пишемо:
- Неозначені займенники з частками де-, аби-, -сь: дехто, абиякий, щось.
- Заперечні займенники з часткою нi: ніхто, ніякий.
Окремо пишемо:
- Займенники, якщо мiж займенником i часткою стоїть прийменник: нi з ким, будь у що.
Через дефіс пишемо:
- Неозначені займенники з частками хтозна-, бозна-, казна-, будь-, -небудь: хтозна-що, будь-хто, хто-небудь.
Отже, помилки є в словах: де-котрий, аби-хто, де-який, хто-зна-що.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення «Яку ще хочем більшу славу укласти в блідість власних слів?» є означено-особовим, оскільки граматична основа цього речення – присудок у формі 2-ї особи множини.
«Криштальний промінь сміливого сонця» – називне речення, граматична основа якого складається з підмета, вираженого іменником.
Речення «Мовчанка мудрості довкола» є двоскладним неповним.
Речення «Заморосило осінь у сльозу» є безособовим з головним членом – присудком, вираженим безособовим дієсловом.
У неозначено-особовому реченні «Таких чекають все життя заради миті» головний член – присудок у формі 3-ї особи множини.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Д, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку Д, можна поставити питання що? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку А, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку Г, можна поставити питання незважаючи на що? усупереч чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
У реченні рядка В між частинами стоїть сполучник так що, отже це складнопідрядне наслідкове речення.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати типи речень.
Якщо до запропонованої частини приєднати перший варіант завершення, то утвориться складнопідрядне речення з підрядним часу. Лелеки повернулися (коли?), як заструменіли весняні ручаї.
Другий варіант завершення утворить просте речення з однорідними присудками повернулися і заходилися.
Складносурядне речення утвориться, якщо до запропонованої частини додати третій варіант. Зверніть увагу, що це речення має дві граматичні основи, поєднані сурядним єднальним сполучником.
Четвертий варіант завершення утворить просте речення з відокремленим членом, а саме відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом.
Відповідь: 1–В, 2–Б, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів і добирати до них синоніми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів.
Море по коліно – нічого не страшно, усе не варто нічого; синонім – мов з гуски вода.
Фразеологізми хоч вовком вий і хоч кричи вживають для вираження безвихідного, скрутного становища, великого відчаю, досади тощо.
З доброго дива – невідомо чому, чомусь, без будь-якої причини. Таке ж значення має і фразеологізм ні сіло ні впало.
Фразеологізм за всяку ціну має значення «обов'язково, неодмінно, за всіляких умов, обставин, незважаючи на будь-які труднощі чи перешкоди». Синонімом до нього є фразеологізм що б там не було.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
До слова вчених логічно поставити питання хто? Це слово в реченні вказує на діяча, а не на ознаку. Отже, вчені – це іменник.
Себе – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Долаючи – це особлива форма дієслова дієприслівник, відповідає на питання як?, утворює зворот.
Зайвий – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?. Отже, це прикметник.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Слово «зрослися» в 26-му рядку тексту означає «стали єдиним цілим».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Рядки «Хочеться сказати разом з іншими: призначення України й українців – берегти Життя, утверджувати Істину, творити Добро, примножувати Красу. Місія України –бути джерелом духовної наснаги людства. У цьому її велич та її національна ідея» є висновком – логічним підсумком, зробленим на основі спостережень, міркувань авторки тексту.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте рядки 15–17 запропонованого тексту. Слова авторки «В історичному минулому нам відомі приклади, коли нації з’являлися та зникали, коли якась нація виявляла себе зі значною активністю, а потім віками жила тихо й непомітно…» (рядки 15–17), є підтвердженням того, що життя націй «підпорядковане закону ритму».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
У рядку Г в переносному значенні вжито слово «тканина життя».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, інтернет-видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту
Завдання перевіряє ваше вміння визначати засоби міжфразового зв’язку між реченнями.
Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика.
Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень поданого тексту (рядки 1–4) є займенник них.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь на питання Чому українці споконвіків були хліборобами? є в рядках 20–35.
Відповідь на питання Які чинники сприяють милозвучності української мови? є в рядках 44–50.
Відповідь на питання Як дослідники тлумачать символіку українського герба? є в рядках 65–73.
А от відповіді на питання Чому сучасні нації суттєво впливають одна на одну? в тексті немає.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання. Для підтвердження своїх думок авторка залучає факти таких наук, як історія, мовознавство, геологія.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Згадаймо, що календарна обрядова поезія пов’язана з порами року й сільськогосподарським календарем. Окрему групу календарно-обрядових пісень складають русальні пісні. Їх співали на русальному тижні під час так званих «зелених свят».
Запропоновані рядки взяті з русальної пісні «Ой біжить, біжить мала дівчина».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Ідеєю байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» є уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя: «Незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені…».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце й роль митця в літературному процесі.
Іван Котляревський – український письменник, поет, драматург, засновник нової української літератури, театральний та громадський діяч. У 1819 році Котляревський написав для Полтавського театру п'єсу «Наталка Полтавка» й водевіль «Москаль-чарівник», які стали основою започаткування нової української драматургії.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє знання змісту художнього твору.
У посланні «І мертвим, і живим…» Тарас Шевченко розвинув ідеї, закладені у творах, написаних у попередні роки, указав на історичне коріння суспільних явищ. Він зіставляє минуле, сучасне, майбутнє. Шевченко ставить п’ять коротких запитань, натякаючи на те, що історію треба переглянути: «Що ми?.. чиї сини? яких батьків? ким? за що закуті?..».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання образів героїв художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
Указані в умові завдання персонажі діють у творі «Чорна рада»:
- Яким Сомко – наказний гетьман Лівобережжя, переяславський полковник;
- Павло Тетеря – правобережний гетьман;
- Іван Брюховецький – кошовий, гетьман Запорозької Січі.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко.
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У тому, що «сила родиться й завзяття / Не ридать, а добувати, / Хоч синам, як не собі, / Кращу долю в боротьбі», – переконаний ліричний герой твору Івана Франка «Гімн».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Intermezzo»
Виконати це завдання допоможе вміння співвідносити художній твір з відповідним літературним напрямом, стилем, течією.
Імпресіонізм – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.
Згадаймо новелу Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Письменник за допомогою вмілих імпресіоністичних мазків зображує враження героя від природи, його внутрішній стан. Іноді новелу ще називають «поезією в прозі».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
У п'єсі Івана Карпенко-Карий «Хазяїн» показано типові картини системи господарства капіталіста-землевласника та руйнування бідняцьких господарств.
Реалістичне відтворення життя українського села в період бурхливого розвитку капіталізму, по суті, сформувало ідею твору, яку автор визначив сам: стяжання заради стяжання без жодної іншої мети.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє знання змісту художнього твору.
Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості Івана Франка. У ній на основі біблійного сюжету показано шлях нації до незалежності, непрості взаємини пророка й народу.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
У рядках
Звитяги наші, муки і руїни
Безсмертні будуть у її словах.
Вона ж була як голос України,
Що клекотів у наших корогвах!
ідеться про головну героїню роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Арфами, арфами…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Павла Тичини «Арфами, арфами…».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Справжнє прізвище Остапа Вишні – Губенко, Панаса Мирного – Рудченко, Марка Вовчка – Марія Вілінська, Івана Багряного – Лозов’ягін, Василя Барки – Очерет.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє вміння аналізувати сюжетні особливості художнього твору.
Темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
В основу твору покладено анекдотичну історію про те, як харківський службовець «Донвугілля» з Н-ської вулиці Холодної Гори Мина Мазайло вирішив змінити своє прізвище, у якому вбачив причину своїх життєвих і службових поразок, на престижніше – російське Мазєнін.
Отже, дія комедії «Мина Мазайло» розгортається в Харкові.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Василь Симоненка «Лебеді материнства».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
У кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» зображено трагічну долю українського народу, що опинився між вогнями двох систем – фашистської та радянської.
Твір починається з опису родини Лавріна Запорожця. Уся сімя зібралася, щоб відсвяткувати 55-річний ювілей матері – Тетяни Запорожець.
Зворушена святом мати звертається до своїх дітей: «Спасибі вам, діточки, що побачила вас укупі хоч раз за стільки літ. Все ніколи та ніколи, широкий світ настав. Пошли ж вам, боже, щасливу долю та сили в руки, щоб виповнити свій довг перед миром, щоб возвеличити трудами красну землю нашу українську, аби цвіла вона багатствами і згодою, а вам, мої діточки, і тобі, доню, і вам, синочки…».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Іван Драч. «Балада про соняшник»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
У баладі Івана Драча соняшник і сонце наділені людськими властивостями. Алегоричні образи соняшника й сонця чітко вказують, про кого та про що йдеться – про поета й поезію, які самостверджуються на основі буденних реалій. «Сонце моє оранжеве! Щомиті якийсь хлопчисько відкриває тебе для себе», – звертається до поезії ліричний герой твору «Балада про соняшник».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня є неперевершеним майстром сміху, він автор веселих усмішок, іскрометних гуморесок, гострих фейлетонів і сатиричних памфлетів.
«Умираючи, кажу вам усім: ніколи не сміявся без любові до вас усіх, до сонця, до вітру, до зеленого листу!» – написав король українського гумору у своєму щоденнику.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус. «Сто років, як сконала січ…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з вірша Василя Стуса «Сто років, як сконала Січ…».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк. «Шевченко»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з твору Євгена Маланюка «Шевченко».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80–90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
Повість Ольги Кобилянської «Людина» ілюструє певні нові ідеї, зокрема емансипації й фемінізму.
Як мудрий знавець природи й співець її щедротного світу постає Остап Вишня в збірці «Мисливські усмішки».
У драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» розкрито зв’язок людини й природи, безсмертя вічних людських цінностей, боротьбу між високим покликанням людської душі та дрібним буденним життям, яка й призводить героя до трагедії.
Взаємини вождя й народу – основна тема поеми Івана Франка «Мойсей».
Відповідь: 1–Д, 2–Г. 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Палагна – це персонаж повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Феноген діє в драмі Івана Карпенко-Карий «Хазяїн».
Мавка – головна героїня драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Григорій Многогрішний – головний герой роману Івана Багряного «Тигролови».
Ярема Галайда – персонаж поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки».
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе вміння співвідносити художні твори з подіями та явищами відповідної історичної епохи.
У кіноповісті «Україна в огні» Олександр Довженко описав події Другої світової війни, долі сільських родин та кохання простих селян.
Темою поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки» є зображення Коліївщини – боротьби українського народу проти польської шляхти.
У романі «Чорна рада» Пантелеймон Куліш відтворив відомі історичні події – Чорну раду в Ніжині, яка відбулася 1663 року. «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли на Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
Тема новели Миколи Хвильового «Я (Романтика) – зображення громадянської війни як одного з найтрагічніших явищ в історії України, адже в основі війни лежить руйнація, нівелювання родинних зв’язків, братовбивство.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових творів.
Цитату «На снігу великими літерами було написано: «ФІЙОНА МЕДВИНУ ПРИВІТ ПЕРЕДАВАЛА» узято з роману Івана Багряного «Тигролови».
Рядки «Сьогодні усе для тебе – / Озера, гаї, степи. / І жити спішити треба, / Кохати спішити треба / – Гляди ж, не проспи» є у вірші Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…».
«Лютували шаблі, і коні бігали без вершників, і Половці не пізнавали один одного, а з неба палило сонце, а ґелґання бійців нагадувало ярмарок…» – це уривок з новели Юрія Яновського «Подвійне коло», яка є частиною роману «Вершники».
Цитату «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! / Я в серці маю те, що не вмирає» узято з драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра