ЗНО онлайн 2010 року з української мови та літератури – 1 сесія
ТЕМА: Лексикологія. Пряме та переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова в переносному значенні й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зауважмо, слово в переносному значенні – назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші. У переносному значенні вжито в тексті виділене слово в реченні «Колискова – це не/наче душа, яка ходить навшпиньках».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізмом є вислів з тексту «відкривається шлях», він має значення «створювати сприятливі умови для досягнення, успіху в чому-небудь».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова в/перше є числівником з прийменником, отже, пишуться окремо: «Уже в (яке?) перше звучання почутої мелодії».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «напевно» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи першого, другого, третього й п’ятого речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ.
Саме таким є п’яте речення. Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи:
Колискова – це неначе душа, яка ходить навшпиньках.
Речення є складнопідрядним означальним, частини об’єднуються в одне ціле за допомогою сполучного слова яка.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: не потрібно ставити кому між однорідними членами речення, з’єднаними сполучником і: «Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам і сподіванням».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові м’який знак пишеться після приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу чи слова: близько, знань.
М’який знак пишемо також у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-. Отже, потрібно писати громадянська.
М’який знак пишемо в дієсловах перед часткою -ся(сь): здається.
М’який знак пишемо після л перед -ськ(ий): польське.
У словах іншомовного походження м'який знак пишемо після м'яких д, т, з, с, л, н перед ї, йо: павільйон.
М’який знак не пишемо після н перед ж, ч, ш, щ, -ськ-, -ств-: панство, меншість, гетьманський.
Зверніть увагу, що не треба писати м’який знак у кінці першої частини складних числівників: п’ятсот.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в іншомовних словах.
Пишемо и: у загальних і власних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (правило «дев’ятки», яке можна запам’ятати за допомогою фрази «Де ти з’їси цю чашу жиру?») перед приголосними кореня: речитатив, цитата, диктант, сигнал, директор, колектив.
Пишемо і після літер, які не входять до правила «дев’ятки»; на початку слів; перед голосними та й: аналогія, соціологія, авіація, інженер.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Зауважмо, що іменники другої відміни чоловічого роду в родовому відмінку множини мають закінчення -ів (-їв). Отже, барвистих ярмарків.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Суфікс -ев- пишемо в прикметниках, утворених від іменників з основою на м’який або шиплячий приголосний і з наголосом на основі слова: грушевий.
Суфікс -ов- пишемо в іменниках крайовий, кущовий (наголос на закінченні), кварцовий, вечоровий (прикметник, утворений від іменника з основою на твердий приголосний).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Лапки у власних назвах
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (лапки у власних назвах) та пояснювати їх за допомогою правил.
Згадаймо, що лапки́ – розділовий знак, що використовується задля вирізнення прямої мови, цитат, заголовків, а також слів, ужитих у непрямому, найчастіше іронічному значенні.
У лапки́ беруть:
- індивідуальні назви заводів, фабрик, клубів, пароплавів, організацій, підприємств, наукових праць, літературних творів, газет, журналів, кінофільмів тощо.
Отже, у рядку Б помилка, оскільки назву постановки треба взяти в лапки́: постановка «Лісової пісні». У рядку В у лапки́ треба взяти лише назву творчої майстерні: моновистава творчої майстерні «Театр у кошику».
У лапки́ не беруть:
- імена, прізвища людей; власні назви неумовного характеру.
Отже, у рядках А, Б, Г потрібно виправити помилки, без лапок пишемо: колектив Національної опери України, Кримськотатарський академічний музично-драматичний театр, козак Мамай.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння якісних прикметників
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Зверніть увагу, що складена форма порівняння найвищого ступеня утворюється шляхом додавання слова найбільш або найменш до звичайної форми прикметника: високий – найбільш високий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Другорядні члени речення у двоскладному й односкладному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з однорідними членами.
Не можна вживати один додаток, який стосується кількох однорідних присудків, якщо вони вимагають від нього різних відмінкових форм.
Неправильно: Остап Вишня палко захоплювався та змальовував на сторінках своїх творів дивовижну українську природу.
Правильно: Остап Вишня палко захоплювався дивовижною українською природою та змальовував її на сторінках своїх творів.
Присудок захоплювався вимагає додатка в орудному відмінку (захоплювався (чим?) природою), а присудок змальовував – у знахідному (змальовував (що?) природу).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Правильну відмінкову форму числівника сімсот дев’яносто вісім наведено в рядку Г.
Зверніть увагу, як правильно відмінювати числівник сімсот дев’яносто вісім:
Н. сімсот дев’яносто вісім
Р. семисот дев’яноста восьми (вісьмох)
Д. семистам дев’яноста восьми (вісьмом)
З. сімсот дев’яносто вісім
О. сьомастами (сімомастами) дев’яноста вісьма (вісьмома)
М. (на) семистах дев’яноста восьми (вісьмох)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Без подвоєння треба писати прислівник радісно.
Зауважмо, що подвоєні літери треба писати у словах горіння, натхнення, риштовання. Це іменники середнього роду ІІ відміни, які має закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками. Також подвоєння відбувається у прикметнику осінній (утворений від іменника з основою на -н-).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо:
- До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення
-уть (-ють).
- До другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення
-ать (-ять).
Отже, бігти – біжать, свистати – свистять, хотіти – хочуть, сідати – сідають, губити – гублять.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» вибрати «і ринула стоголоса злива» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності і).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку В однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: ЄднаННЯ, сором’ЯзливістЬ, ЩирістЬ.
У рядку А у слові Юшечка на один звук більше.
У рядку Б у слові узбереЖЖЯ на один звук менше.
У рядку Г у слові лЬодовий на один звук менше.
У рядку Д у слові ЗШивати на один звук менше.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складному реченні.
Розділові знаки правильно розставлено в реченні «Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?». Це речення є складнопідрядним означальним, між частинами якого потрібно поставити кому, крім того, підрядна частина містить однорідні члени, між якими ставиться кома.
Проаналізуймо інші речення.
У рядку А між однорідними підрядними частинами не потрібно ставити кому: «Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани й де хмари часто сіють дощі».
У рядку В потрібно відокремити уточнювальну обставину місця «…навколо, за тином,…».
У рядку Г потрібно поставити кому між однорідними присудками: «…розлігся, розширився…».
У рядку Д потрібно відокремити дієприслівниковий зворот: «Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис не з різними частинами мови
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати частку не з різними частинами мови.
Разом не пишеться тоді, коли слово без не не вживається: непереливки.
Частку не з іменниками пишемо разом, якщо йдеться про нове поняття: неправда (брехня).
Разом не пишеться в префіксі недо-, який указує на неповноту, половинчастість дії: недооцінювати (знижувати оцінку).
Разом пишемо не в дієсловах нездужати в значенні хворіти, непокоїтися в значенні турбуватися. Зверніть увагу, що у словосполученні рядка Б дієслово не здужати має значення не могти (не здужати всіх завдань), тому пишемо ці слова окремо.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні й спонукальні).
Спонукальними називають речення, що у формі наказу, застереження, запрошення, заклику виражають волю мовця з метою вплинути на інших або намір до дії самого мовця.
Спонукання найчастіше виражається дієсловами наказового способу і неозначеною формою. Отже, спонукальним є речення: «За правду, браття, єднаймось щиро».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у словах засвітити, зломити виділена буква передає звук [з], а у слові зчищати відбувається уподібнення за місцем і способом творення, тому буква з передає звук [ш].
У рядку Б в усіх словах виділена буква позначає звук [д]. Зверніть увагу, що у слові футболіст літера т передає звук [д], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
У рядку В у словах витрачати, позаторік виділена буква позначає звук [т], у слові коротший – звук [ч], оскільки зімкнені передньоязикові [д], [т] перед свистячими, шиплячими або африкатами частково або повністю африкатизуються.
У рядку Г у словах царювати, цимбаліст виділена буква позначає звук [ц]; у слові цікавий – звук [ц′].
У рядку Д у словах покрівля, краяти виділена буква позначає звук [к], а в слові анекдот – звук [ґ], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання що? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання з якою метою? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
Від головної частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 4, можна поставити питання наскільки? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним міри і ступеня.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Прожив – називає дію, відповідає на питання що зробив? Отже, це дієслово.
Коло – це прийменник, службова частина мови, яка разом з відмінковим закінченням іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Ніколи – вказує на час дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Ховаючись – це дієприслівник, особлива форма дієслова, відповідає на питання що роблячи?, утворює зворот.
Відповідь: 1–А, 2–Д, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Комою потрібно відокремити дієприслівниковий зворот у реченні «І сонце падало за тьмяним морем трав, на землю маки кинувши червоні».
Двокрапку потрібно поставити в безсполучниковому реченні, друга частина якого розкриває зміст першої: «Знаю я: моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Вдихати вітер Батьківщини – найвище щастя на землі».
У дужки беремо прізвище автора, що стоїть після цитати: «Це просто день, що врубується в простір» (Сергій Жадан).
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Усоте прославляю буйноту життя», граматична основа якого – присудок у формі 1-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Танцюють, співають, веселяться на вулиці», головний член тут – присудок у формі 3-ї особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Лінивим не находишся – ледачим не наробишся». У таких реченнях присудок указує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях і приказках.
Безособовим є речення «Мило мені та спокійно серед тої лісової тиші», однорідні присудки в цьому реченні виражені прислівниками.
Речення «З неба, як розтоплене золото, ллється світ сонця» є двоскладним.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в мовленні.
Правильно вставити замість пропусків треба такі слова:
Замість паспорта можна подати свідоцтво про народження.
Це було натхненне й поетичне освідчення в коханні.
На вході чергові обов’язково перевіряють посвідчення особи.
Лейтенант уважно занотував свідчення очевидця події.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Прочитайте запропоновані рядки. У них ідеться про те, що Вінсент Ван Гог «… набив руку старанними, наполегливими й самозреченими вправами», тобто набув великого досвіду у створюванні полотен. Значення «набути великого досвіду в якійсь справі, ґрунтовно, до тонкощів вивчити що-небудь» має фразеологізм «собаку з’їсти».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Слово, виділене у вислові «Вінсент же пише яро» (рядки 49–50), ужито, щоб підкреслити яскравість і пристрасність його манери.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Автор тексту розповідає про бачення Ван Гогом мети свого життя в рядках 33–38.
Про малярську майстерність художника йдеться в рядках 39–45.
Про сприйняття його творів сучасниками читаємо в рядках 61–64.
А от про спадщину митця в музеях світу в тексті не згадано.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Митець творив без жодних меркантильних інтересів, тобто без вигоди для себе. Про це свідчать такі фрагменти тексту: писав «без сподівань на земні блага», не зосереджувався на матеріальних речах, Ван Гог залишав безліч своїх полотен там, де й працював (варіанти Б, В, Г).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Висновок – остаточна думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень, міркувань або розгляду певних фактів.
Прочитаймо такі судження:
«Усі роботи митця написані зі «швидкістю виконання й без вагань», «на одному подихові» (рядки 6–7).
«Живописець самовдосконалюється, розвиває в собі енергію й думку» (рядки 24–25).
«Вінсент за дев’ять років написав понад 800 полотен — рекордна для такого відтинку часу кількість «(рядки 52–53).
Отже, «Він ставився до всього пристрасно, проте йому була притаманна жорстка творча самодисципліна» (рядки 31–32).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Автор тексту зазначає, що Вінсент Ван Гог випередив свій час, енергетика його полотен просто шалена, саме ця енергетика й дозволяє по-справжньому оцінити твори митця.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Ідея – основний змістовний стрижень тексту.
У запропонованому тексті автор акцентує увагу на головній ідеї: «Художник, як і інші самобутні люди, випередив свій час».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, громадсько-пропагандистських видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Словами «Зажурилась Україна» починається історична пісня, яка образно змальовує історію та причини появи козацтва.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» йдеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Згадаймо сюжет поеми: Ігор вирушає в похід проти половців. Київський князь Святослав засуджував легковажну славолюбність Ігоря й Всеволода, він «ізронив злоте слово, з сльозами змішане» (повчальну промову): «О мої сини, Ігоре і Всеволоде! Рано ви почали Половецькую землю мечами разити, а собі слави шукати. Ви без честі одоліли [половців у першій сутичці], без честі, бо кров погану ви пролили. Ваші хоробрі серця в жорстокім харалузі сковані, а в одвазі загартовані. Що ж натворили ви моїй срібній сідині?».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»
Виконати це завдання допоможе знання авторів художніх творів.
Автором байки «Бджола та Шершень» є Григорій Сковорода.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Бурлескно-травестійна поема Івана Котляревського «Енеїда» – перша пам’ятка українського письменства, укладена розмовною українською мовою; перший твір нової української літератури.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце й роль митця в літературному процесі.
Григорій Квітка-Основ’яненко – основоположник української прози, автор повісті «Маруся» – першого прозового твору в історії української літератури. Тарас Шевченко високо оцінив творчість Квітки-Основ’яненка: «Ваша «Маруся» так мені про Вас розказала, що я Вас навиліт знаю».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
У посланні «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» Тарас Шевченко докоряє землякам у тому, що ті часто забувають про свої національні здобутки, тому й закликає: «і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте історію написання роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Панас Рудченко (Панас Мирний) зафіксував у нарисі «Подоріжжя од Полтави до Гадячого» історію про ватажка розбійників Василя Гнидку, яку почув від візника під час поїздки додому. Пізніше ця оповідь лягла в основу повісті «Чіпка», яку письменник надіслав для зауважень своєму братові Івану Білику. Брат Панаса розкритикував її за схематизм і невмотивованість учинків головного героя, порекомендувавши поглибите соціальне тло твору і створити «народний роман на основі щирого реалізму».
Спільна творчість Панаса Мирного та Івана Білика привела до трансформації невеликого твору в багатоплановий роман.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників.
П’єса Івана Карпенка-Карого «Хазяїн» є художнім продовженням твору «Сто тисяч» – комедії, що була створена в 1889 році. Там бере початок образ Пузиря, споріднений по духу з Герасимом Калиткою.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості Івана Франка. У ній на основі біблійного сюжету показано шлях нації до незалежності, непрості взаємини пророка й народу.
Мойсей – єврейський пророк, який вів свій народ з єгипетської неволі сорок років через важкі випробування до землі обітованої. Датан і Авірон не вірять Мойсееві, навіть погрожують закидати його камінням. Азазель – темний демон пустелі, що спокушає Мойсея.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Мавка в «Лісовій пісні» виступає як невмируща сила природи, як безсмертна краса, що у своєму плині й розвитку стає вічним життєвим джерелом мистецького натхнення. Вона є уособленням світлого й гуманного начала в житті людини, високої поетичної мрії і чистого кохання, щирої дружби й волелюбності.
Закохавшись у талановитого хлопця, Мавка бореться за своє кохання, іде за ним, хоч її застерігали лісові мешканці не любити хлопця. Згодом лісова красуня побачила в Лукашеві те, чого він ніколи в собі не помічав: «Ні, любий, я тобі не дорікаю, а тільки – смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за портретними характеристиками.
У центрі сюжету новели Василя Стефаника «Камінний хрест» – родина Івана Дідуха.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Тема громадянської війни постає в новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» по-справжньому героїчною й романтичною.
Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти. Сини нехтують батьковою настановою «Тому роду нема переводу, в котрому браття милують згоду». Зверніть увагу, що «Подвійне коло» є однією з новел роману Юрія Яновського «Вершники».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Так ніхто не кохав»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях. Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Згадаймо:
- алегорія – троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу;
- синекдоха – різновид метафори, заснований на кількісному зіставленні предметів та явищ;
- оксиморон – літературно-поетичний прийом, що полягає у поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять, які спільно дають нове уявлення;
- антитеза – протиставлення двох слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня був затятим мисливцем та рибалкою, часто виїжджав у мальовничі місцевості з друзями на полювання. Усі ті спостереження, усе почуте він записував та використовував згодом, пишучи збірку «Мисливські усмішки».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Дмитро Павличко «Два кольори»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
Згадаймо чудові поетичні рядки, що стали піснями, – «Пісню про рушник» Андрія Малишка і «Два кольори» Дмитра Павличка.
Спільними семантико-стилістичними цих творів є образи матері, вишивання й дороги. Образ матері тут – передусім утілення образу рідної матері, яка разом із піснями передає синові весь свій життєвий досвід.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Події кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» розгортаються на тлі Другої світової війни.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Виконуючи це завдання, згадайте тематику й проблематику новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком та гуманістичним началом.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Темою пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови» є зображення трагічної долі людини-особистості в радянському тоталітарному режимі.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус. «Сто років, як сконала січ…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з вірша Василя Стуса «Сто років, як сконала Січ…».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
Живучи за кордоном, Євген Маланюк слідкував за творчістю українських письменників. У його творчому доробку є кілька посвят, одна з яких – «Сучасникам».
Є. Маланюк відгукується на творчість двох найбільших поетів України – Павла Тичини і Максима Рильського, оцінюючи їх здобутки й прорахунки.
У рядках «На межі двох епох, староруського золота повен, / Зазгучав сонценосно твій сонячно-ярий оркестр» йдеться про Павла Тичину.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
«Contra spem spero!» – це вірш Лесі Українки.
Роман у віршах «Маруся Чурай» написала Ліна Костенко.
Ольга Кобилянська є автором повісті «Людина».
«Інститутка» – це повість Марка Вовчка.
Відповідь: 1–Д 2–Г 3–А 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Христя Хуторна, фон Крауз – це персонажі кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні».
Сомко й Шрам діють у романі Пантелеймона Куліша «Чорна рада».
Григорій Многогрішний, Медвин – герої роману Івана Багряного «Тигролови».
Персонажі Андрійко Катранник й Отроходін є в романі Василя Барки «Жовтий князь».
Сашко, дід, прабаба діють у кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна».
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
П’єса Івана Карпенка-Карого «Хазяїн» є комедією.
Тарас Шевченко написав послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним…».
Романом є твір Івана Багряного «Тигролови».
«Інститутка» – це повість Марка Вовчка.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Справжнє прізвище Остапа Вишні – Павло Губенко, Марка Вовчка – Марія Вілінська, Лесі Українки – Лариса Косач, Івана Багряного – Іван Лозов’ягін.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра