ЗНО онлайн 2010 року з української мови та літератури – 2 сесія
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У реченні «І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі» замість пропуску має бути слово «розхлюпувала», яке в цьому контексті означає хлюпаючи, розливати, розбризкувати що-небудь.
Порівняйте значення інших слів:
роздмухувати – струменем повітря або віянням вітру підсилювати горіння чого-небудь;
розпорошувати – перетворювати на пил, порох;
розводити – віддаляти одне від одного, примушуючи їх розійтися в різні боки.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє вміння добирати синоніми й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У реченні «Вилила добрий ківш і на Андрія» синонімом до слова «добрий» може бути «повний».
Зверніть увагу, що слово «добрий» у цьому контексті має значення: сповнений чимсь.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова від/того є займенником із прийменником, отже, пишуться окремо: «Від (чого?) того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Під час виконання цього завдання обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо його.
Виконуючи це завдання, необхідно ставити питання до виділених слів:
буянні (чого?) зела й кипінні (чого?) садів – іменники.
там живе … (яка?) свята – прикметник.
свята (що?) таїна – іменник.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види односкладних речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Пригадайте, що безособовими називають односкладні речення з головним членом у формі присудка, який означає процес, дію, стан, що не мають виконавця або відбуваються незалежно від нього. У таких реченнях не може бути підмета.
Безособовим є шосте речення, «На душі було срібно й високо», однорідні присудки в цьому реченні виражені прислівниками (зі зв'язкою).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення, його будова
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи третього, четвертого, шостого й восьмого речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ.
Складнопідрядне речення – це складне речення, у якому одне просте речення є головним, а інше (підрядне) граматично залежить від головного і з'єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова.
Саме таким є восьме речення. Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: Віднині знав, що там живе вічна й свята таїна. Речення є складнопідрядним з підрядним з’ясувальним, частини об’єднуються в одне ціле за допомогою сполучника що.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в п’ятому реченні: не потрібно ставити кому між однорідними членами речення, з’єднаними сполучником та: «Від того прокинувся та побрів під розчахнуту липу».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
З великої літери пишуться:
Географічні й топографічні власні назви, крім службових слів і родових означень: Корсунь, Берестечко; коли означуване слово, що входить до географічної назви, не виражає родового поняття, то воно пишеться з великої літери: Жовті Води.
У назві пам'ятки архітектури пишемо з великої літери лише перше слово: Золоті ворота.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс при- вживається на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії, а також в іменниках та прикметниках, утворених внаслідок поєднання іменників із прийменниками. Саме тому при- потрібно вживати у словах: Придніпровська, привабливі призупинити, прибічники, примірник, призначення тощо.
Префікс пре- вживається переважно на позначення найвищої якості: пречудовий, препогано, а також у словах презирливий, презирство.
Префікс прі- пишемо у слові прізвище.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати рід іменників.
Рід іменника можна визначити, співвідносячи його із займенниками він, вона, воно; цей, ця, це: цей Сімферополь, ця Охтирка, ця магістраль.
Зауважмо, що незмінні іменники іншомовного походження, що є загальними назвами, мають середній рід: ательє, лібрето, а назви істот мають рід відповідно до статі: (цей) маестро, колібрі.
Зверніть увагу, що родова назва іменника є специфічною для кожної мови. При запозиченні іменників з іншої мови значення роду може змінитися. Так, у близькоспоріднених мовах іменники на позначення того самого поняття, з подібним коренем, можуть мати різне значення роду. Слід пам'ятати, що в українській мові до чоловічого роду належать такі іменники: Сибір, рукопис, тюль.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подовження приголосного відбувається у формі орудного відмінка іменника ІІІ відміни в позиції між двома голосними у слові: подорожжю.
В іменниках ІІІ відміни в орудному відмінку подовження відсутнє, якщо приголосні не між голосними: гордістю. У слові праматір теж не відбувається подвоєння: праматір’ю.
Зверніть увагу, що слово нежить є іменником ІІ відміни чоловічого роду, а слово кошеня – іменник ІV відміни середнього роду. У формі орудного відмінка подвоєння в цих словах не відбувається: нежитем, кошеням.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в іншомовних словах.
Правил написання слів іншомовного походження дотримано в рекламному оголошенні рядка Д.
У рядках А, Б, В, Г потрібно виправити помилки:
- м’який знак в іншомовних словах пишеться після літер д, т, з, с, л, н перед я, ю, є, ї, йо, о: павільйон;
- у загальних назвах іншомовного походження букви на позначення подовжених приголосних звуків, як правило, не подвоюються: піца;
- апостроф в іншомовних словах пишеться перед я, ю, є, ї після б, п, в, м, ф, г, ґ, к, х, ж, ч, ш, р: комп’ютер;
- пишемо і після літер, які не входять до правила «дев’ятки»: лабіринт.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння якісних прикметників
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до прикметника вищого ступеня порівняння префікса най-: сучасніший – найсучасніший. Але це значення можна також додатково посилити префіксами що- та як-: щонайсучасніше.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Деякі дієприслівники і дієприслівникові звороти за значенням дещо подібні до підрядних частин часу, причини, умови і порівняльних способу дії. Подібні за значенням дієприслівникові звороти і підрядні частини складних речень називаються синонімічними.
Подібність значення дієприслівникових зворотів і підрядних обставинних частин допускає в деяких випадках стилістичну заміну одних конструкцій іншими.
Дієприслівникові звороти можна замінювати підрядними обставинними частинами. Для цього дієприслівник потрібно замінити дієсловом дійсного способу, узгодити з підметом головної частини. Наприклад:
Вийшовши з густого соснового лісу, ми побачили велике поле маків. – Ми побачили велике поле маків, коли вийшли з густого соснового лісу.
Квіти згортали пелюстки, відчуваючи наближення нічної прохолоди. – Квіти згортали пелюстки, коли відчували наближення нічної прохолоди.
Почувши про приїзд театру мініатюр, учні зібралися в актовому залі. – Учні зібралися в актовому залі, коли почули про приїзд театру мініатюр.
Працюючи в сучасних лабораторіях, потрібно мати глибокі знання. – Потрібно мати глибокі знання, якщо працюєш у сучасних лабораторіях.
Замінити дієприслівниковий зворот підрядним обставинним реченням не можна, якщо дієприслівниковий зворот виконує роль обставини способу дії і відповідає на запитання як? Наприклад: Євген Черниш сидів на траві оддалік, спершись підборіддям на руки.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Займенник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати займенники.
Правильною є форма займенника в словосполученні на тім березі ріки.
В інших варіантах є помилки. Правильними будуть такі форми займенників:
спілкуватися з ними
з твого району
до наших батьків
всім підприємцям
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
М’який знак не пишемо після н перед ж, ч, ш, щ, -ськ-, -ств-: ниточці.
М’який знак пишемо після приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу чи слова: повільно; у суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: малюсінький.
М’який знак пишемо в дієсловах перед часткою -ся(сь): переконується.
М’який знак пишемо у слові тьмяний.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Творення форм наказового способу
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо. Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями:
2 ос. однини – -и, нульове закінчення;
1 ос. множини – -імо (-ім), -мо; 2 ос. множини – -іть, -те.
Для 1 особи однини і 3 особи однини й множини окремої форми наказового способу немає, вони створюються описово: хай (нехай) + дієслово.
Отже, правильною є форма наказового способу дієслова в рядку А: подаймо.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Неправильним є вживання прийменника із-за (когось, чогось), якщо він указує на причину; правильний варіант: через (когось, щось): Школярі знову мають вимушені канікули через люті морози.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака.
Буква ї завжди передає два звуки.
У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, в словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку Г однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: ЩебетаННЯ, мілЬЯрд, хвилястий.
У рядку А у слові жиТТЄдайний на один звук менше.
У рядку Б у слові Щиросердий на один звук більше.
У рядку В у слові вуДЖений на один звук менше.
У рядку Д у слові Явір на один звук більше.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при прямій мові
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при передачі чужої мови.
Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні у варіанті В. Зверніть увагу: якщо слова автора вказують на продовження прямої мови, тоді після них ставиться двокрапка й тире, а друга частина прямої мови починається з великої літери: «Ще б ми стільки прочитали, як ти, – докинула Василина і пояснила подрузі: – Взимку цілі ночі просиджує над книжками».
Якщо слова автора йдуть перед прямою мовою, то після них ставиться двокрапка, а пряму мову беруть у лапки. Отже, правильно розставити розділові знаки в реченнях у рядках А, Б і Г треба так:
Один мудрець вдало підмітив: «Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин».
Павло Тичина сказав про Сковороду: «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого – чисту та моральну».
Коли садили капусту, господарка хапалася за голову: «Дай же, Боже, час добрий! Щоб моя капусточка приймалась і в головки складалась, щоб із кореня була коренистая, а із листу голосистая!»
Якщо слова автора йдуть після прямої мови, то між ними ставиться кома й тире, а слова автора розпочинаються з малої літери: «А в нашій учительській роботі треба, щоб минули роки й десятиліття, поки стане людиною той, хто несміливо переступив поріг школи і вивів на папері олівцем перші палички та кружечки, написав перше слово», – думав учитель.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, правильно побудовано словосполучення в рядку Д.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення, його будова
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види складнопідрядних речень.
Складнопідрядне речення – це складне речення, у якому одне просте речення є головним, а інше (підрядне) граматично залежить від головного і з'єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова.
Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» вибрати «так що все птаство затихло» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані сполучником так що).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Вимова приголосних звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Зверніть увагу, що звук [ґ] – задньоязиковий зімкнено-проривний дзвінкий приголосний. У сучасній українській літературній мові звук [ґ] вживається в небагатьох словах.
Розгляньмо запропоновані слова. Звук [ґ] треба вимовляти в таких словах: обґрунтувати, заґратований, ґудзичок, аґрусовий, ґатунок. Цей звук є також у слові во[ґ]зальний, адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоноване речення.
До слова Гоголя можна поставити питання чия?. Отже, це неузгоджене означення, виражене іменником.
Іменник «говір» є частиною складеного іменного присудка. Дієслово-зв'язка бути в теперішньому часі тут має нульову форму.
До слова Гоголя можна поставити питання кого? чого?. Отже, це прямий додаток, виражений іменником у Р. в. Зауважмо, що прямий додаток називає предмети, процеси, стани, на які безпосередньо переходить дія. Найчастіше виражається іменником у знахідному відмінку (без прийменника), що сполучається з перехідними дієсловами. Прямий додаток іноді вживається у формі родового відмінка без прийменника: коли дія переходить лише на частину предмета, наприклад: перекласти Гоголя.
До слова неповторний можна поставити питання який?. Отже, це узгоджене означення, виражене прикметником.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Б, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Комою потрібно відокремити прикладку в реченні «Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні».
Двокрапку потрібно поставити в безсполучниковому реченні, друга частина якого розкриває зміст першої: «Я з тобою все життя поділю: хліб і сіль і краплину щастя».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше – спати, спати і спати на волі».
Знак оклику ставимо після вигуку, що є еквівалентом речення: «О ні! Являйся, зіронько, мені хоч в сні».
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Вечірнє сонце, дякую за день!», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи однини. Зверніть увагу, що звертання вечірнє сонце не є членом речення.
Неозначено-особовим є речення «Задзвонили у Констанці рано в усі дзвони», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Узагальнено-особовим є речення «Учи дітей не страшкою, а ласкою». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Із можливого в чудесне перекинуто мости», присудок у цьому реченні виражений дієслівною формою на -то.
Речення «Яка орда нам гідність потоптала?» є двоскладним.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичні запозичення з інших мов
Завдання перевіряє вміння добирати українські відповідники до іншомовних слів і доречно їх уживати в мовленні.
Запропоновані іншомовні слова мають такі відповідники:
критерій – мірило
фіаско – провал
фактор – чинник
рецепт – припис
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Менше – характеризує дію, стан чи ознаку з боку кількості міри вияву, відповідає на питання скільки?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Ніж – це частка, незмінна службова частина мови, яка надає реченню чи окремим його членам додаткових смислових та модальних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм і нових слів.
П’ятдесят – називає кількість, відповідає на питання скільки? Отже, це числівник.
Слово років є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання чого?
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст, поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
На думку автора тексту, зустріч Сошенка з Шевченком у Літньому саду Петербурга є художнім домислом Шевченка, адже про цей факт, зауважує Н. Околітенко, відомо кожному зі шкільних хрестоматій, де за джерело інформації – повість Тараса Шевченка «Художник».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. Цитата «Мій іскрений друже» належить Тарасові Шевченку. Про це йдеться в 28–29 рядках тексту.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У реченні «Чи поталанила б йому доля яким іншим робом вибитися з темного
льоху неволі та вийти в люди…» синонімом до виділеного фразеологізму є «вибитися в люди», що має значення «з труднощами забезпечувати собі помітне становище в суспільстві, благополуччя».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
У рядках 43–49 ідеться про роботу Сошенка вчителем малювання Немирівської гімназії. Автор тексту зазначає, що жорстокий і цинічний директор цього закладу постійно цькував Івана Максимовича, висловлюючи свою зневагу: «Ви, Іване Максимовичу, художник, у Петербургах навчалися, то вмієте добре стругати олівці. Приготуйте мені два… га-га!».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Автор тексту зазначає, що Іван Сошенко мав вроджений внутрішній аристократизм, адже він ніколи й нікого не принижував (рядок А); жив заради мистецтва (рядок В), а мистецтво, як відомо, є виявом духовного буття людини; соромив кожного, хто «жив не за совістю» (рядок Г). У рядку Б йдеться взагалі не про Сошенка, а про випадкового знайомого митця.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Мовні засоби зв’язку речень у тексті
Завдання перевіряє ваше вміння визначати засоби міжфразового зв’язку між реченнями.
Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика.
Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень поданого тексту є займенник: «У примарному сяйві білої ночі юнак змальовує грецьку статую. До нього підходить студент Академії мистецтв…».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Слово «халтурити» у 51-му рядку тексту означає «несумлінно працювати».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Заклик «Годі тобі, пане-брате, / Ґринджоли малювати, / Бери шаблю гостру, довгу. / Та йди воювати!» є в історичній пісні «Зажурилась Україна», яка образно змальовує історію й причини появи козацтва.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Всякому місту – звичай і права»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є анафора – це повторення однакових звуків, складів, слів або словосполучень на початку віршованих рядків чи строф.
Згадаймо:
- інверсія – це фігура поетичного синтаксису, яка виявляється в незвичному розташуванні слів;
- антитеза – протиставлення двох слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом;
- асонанс – повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність;
- алітерація – повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для підсилення звукової або інтонаційної виразності й музичності.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Головною героїнею драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка» є українська дівчина – уособлення народного жіночого ідеалу.
Наталка ніжна й вірна в коханні, з повагою ставиться до старших, любить свою матір, намагається полегшити її життя. «Золото – не дівка!.. Красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, – яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця», – говорить про неї виборний.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. «Запорожжя споконвіку було серцем українським, на Запорожжі воля ніколи не вмирала, давні звичаї ніколи не забувались», – пише Пантелеймон Куліш.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
У посланні «І мертвим, і живим…» Тарас Шевченко розвинув ідеї, закладені у творах, написаних у попередні роки, указав на історичне коріння суспільних явищ. Він зіставляє минуле, сучасне, майбутнє. Цей твір закінчується закликом:
Обніміться ж, брати мої.
Молю вас, благаю!
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Леся Українка. «І все-таки до тебе думка лине…»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
Провідним мотивом вірша Лесі Українки «І все-таки до тебе думка лине…» є любов до рідного краю.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Гімн»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У тому, що «Сила родиться й завзяття / Не ридать, а добувати, / Хоч синам, як не собі, / Кращу долю в боротьбі», – переконаний ліричний герой твору Івана Франка «Гімн».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
П’єсу «Хазяїн» написав Іван Карпенко-Карий.
Учитель гімназії Калинович, наречений дочки головного героя, заявляє: «Будущина в руках нового покоління, i чим більше вийде з школи людей з чесним i правдивим поглядом на свої обов’язки перед громадою, тим скоріше виросте серед людей найбільша сума справедливості!».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Ольга Кобилянська. «Людина»
Виконати це завдання допоможе знання присвят літературних творів.
Українській письменниці та громадському діячеві Наталі Кобринській присвятила свою повість «Людина» Ольга Кобилянська.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
У центрі сюжету новели Василя Стефаника «Камінний хрест» родина Івана Дідуха.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Гриць Бобренко – один із головних персонажів роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай». Це дуже гарний на вроду козак, сміливий і безстрашний у бою, але в побуті він слабовольний і безхарактерний. Григорій хоч і любив Марусю Чурай, але накинув оком і на Галю Вишняківну – дочку заможних батьків:
Він народився під такою зіркою,
що щось в душі двоїлося йому.
Від того кидавсь берега до того.
Любив достаток і любив пісні.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Дмитро Павличко «Два кольори»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з вірша Дмитра Павличка «Два кольори». Ліричний герой цієї поезії веде зворушливу розповідь про роль материного благословення, даного в символічному вигляді вишитої сорочки, у своєму житті.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль письменника в літературному процесі.
Вільна академія пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ) – літературне об'єднання в Україні. Виникло в Харкові, існувало з 1926 до 1928 року. Лідером організації був Микола Хвильовий, який висунув гасло «Геть від Москви!».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Вершники»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
На тлі Громадянської війни 1917-1921 років розгортаються події в романі Юрія Яновського «Вершники».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання героїв художнього твору.
Події кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» розгортаються на тлі Другої світової війни. У центрі твору родина Лавріна Запорожця.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Поезія Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...» зображує кохання через призму кольорів природи; вираження емоцій, які народжуються в душі юного ліричного героя, перших і тендітних почуттів кохання.
Провідний мотив – світле й радісне почуття кохання весняної ночі.
Риторичні запитання («Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?», «Ви знаєте, як сплять старі гаї?»), риторичні окличні речення («А солов’ї!.. Та ви вже знаєте, як сплять гаї!») привертають увагу до краси весняної ночі, готують слухача до сприйняття наступної картини.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Це завдання перевіряє знання псевдонімів письменників.
Справжнє прізвище Остапа Вишні – Павло Губенко.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Іван Драч. «Балада про соняшник»
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
У творі «Балада про соняшник» Іван Драч роздумує про суть мистецтва, його таїну; розкриває важливу роль слова в людському житті.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання жанрів програмових творів.
Твір «Шевченко» Євген Маланюк написав у 1930 році, коли зрозумiв неможливість повернення на батьківщину. За жанром – це сонет.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Темою пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови» є зображення трагічної долі людини-особистості в радянському тоталітарному режимі.
Життєвий принцип Григорія Многогрішного – «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє знання авторів літературних творів.
«Сто років, як сконала Січ» – це вірш Василя Стуса.
Новелу «Я (Романтика)» написав Микола Хвильовий.
Юрій Яновський є автором роману «Вершники».
«Любіть Україну!» – це поезія Володимира Сосюри.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
Темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є художнє відтворення проблеми українізації у 20-30-х роках XX століття. Дядько Тарас – персонаж цього твору.
Про Голодомор 1932–1933 років ідеться в романі Василя Барки «Жовтий князь», одним із головних героїв якого є Андрій Катранник.
Про щире й вірне кохання Марфи Яркової розповідає новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Провідна тема новели Василя Стефаника «Камінний хрест» – еміграція галицького селянства на американський континент на межі XIX- XX ст. У центрі сюжету твору родина Івана Дідуха.
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте, у яких творах діють перераховані герої, а потім визначте жанри цих творів.
П’єса Миколи Куліша «Мина Мазайло» є комедією, головний герой якої – Мина Мазайло.
Палагна – персонаж повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Романом є твір Івана Багряного «Тигролови», у якому діє Григорій Многогрішний.
Іван Котляревський написав поему «Енеїда». Дідона – героїня цього твору.
Відповідь: 1–Д, 2–В, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра