ЗНО онлайн 2008 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати антоніми й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, згадайте, що антоніми – це слова, протилежні за значенням: густо – пусто (рядок Г).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм стріляний горобець означає «досвідчений».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння відрізняти прості речення від складних.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Одну граматичну основу має речення в рядку В. Зверніть увагу, що це речення ускладнене однорідними присудками: «Світло хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Згадаймо, що числівник – це частина мови, що позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?
У реченні рядка В є збірний числівник п’ятеро.
Не плутайте числівники з іншими частинами мови, наприклад: тричі – це прислівник, сотні – іменник, двадцятиградусний – прикметник.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Орфографічну помилку допущено в слові усіх усюд. Цей складний прислівник потрібно писати окремо. Таке написання конструкції є винятком, який потрібно запам’ятати.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: потрібно відокремити порівняльний зворот: «Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить, наче здибався зі знайомою людиною».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння відокремлювати члени речення.
Зауважмо, що відокремлюємо означення, виражене прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, якщо воно стоїть після означуваного слова: «Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше знання вивчених орфограм.
Слід розрізняти префікси пре- і при-.
Префікс пре- вживаємо переважно в якісних прикметниках і числівниках для вираження найвищого ступеня ознаки: прегарний, превеселий, престарий, предивний.
Префікс при- вживаємо здебільшого в дієсловах, що означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо, а також у похідних словах: прибувати, привезений, приписаний, привертати, прибалтійський, прилеглий, присяга, приклеєний, присісти, притримати, прикручувати, привітання, привітний, прикликаний, прикласти, принести.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в іншомовних словах.
Пишемо и: у загальних і власних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (правило «дев’ятки», яке можна запам’ятати за допомогою фрази «Де ти з’їси цю чашу жиру?») перед приголосними кореня: дирижабль, президент, Америка, мереживо, речитатив, величезний, Сирія, кишеня, Пакистан, лиман, Ватикан, Флорида, критичний, синус, корида, рецидив.
Пишемо і після літер, які не входять до правила «дев’ятки»; на початку слів; перед голосними та й; після приголосних у кінці слова: дезінфекція, дезінформація.
Пишемо е в суфіксі -ев- у словах на позначення абстрактних понять: марево.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Апостроф ставимо перед я, ю, є, ї:
- після губних приголосних (б, п, в, м, ф);
- після р (в кінці складу);
- після префіксів і першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний.
Апостроф не ставимо, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня.
Апостроф не ставимо, коли ря, рю, рє означають сполучення м'якого р із наступними а, у, е.
Апостроф у словах іншомовного походження та похідних ставимо перед я, ю, є, ї після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р.
Апостроф не ставимо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у.
Отже, апостроф пишемо в усіх словах рядка В: мін’юст, верб’я, перемир’я, інтерв’ю.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Зауважмо, що подвоєння літер НЕ відбувається в усіх словах рядка Г: безсмерт..я (приголосний не стоїть між двома голосними); побуквений (твірна основа закінчується на інший звук, тому н у прикметнику не подвоюється: буква – буквений); фінський, піца (у загальних іншомовних назвах букви звичайно не подвоюються).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів і відрізняти їх від помилкових.
Помилку в утворенні відмінкової форми числівника допущено в рядку Б. Зауважмо, що в числівниках на -десят відмінюємо тільки другу частину: сімдесятьох.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку Г, адже числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником у називному відмінку множини: чотири художники, три столи; дробові числівники узгоджуються з іменниками в родовому відмінку однини: сім цілих і вісім десятих тонни; числівник півтори узгоджується з іменником жіночого роду, а числівник півтора – з іменником чоловічого роду в родовому відмінку однини: півтора сантиметра; після числівників п’ять і більше іменник уживається в родовому відмінку множини: п’ять з половиною кілограмів.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія
Завдання перевіряє вміння добирати до слів антоніми та використовувати їх у мовленні.
У варіанті Б варто замінити скальковану конструкцію приймати участь на стилістично правильний варіант: брати участь.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при непоширених прикладках
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак, оформлюючи прикладку.
Зауважмо, що в лапки потрібно брати прикладки, які означають умовні індивідуальні назви заводів, організацій, кораблів, установ, спортивних команд, газет, журналів, творів тощо.
Отже, прикладки слід писати в лапках у всіх словосполученнях рядка Г: готель «Харків», печиво «Сюрприз», комедія «Мина Мазайло».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант В, адже разом пишемо:
- прикметники, першою частиною яких є слова багато, мало, старо, ново, давньо, верхньо, нижньо: давньоукраїнський;
- складні прикметники, в яких першим компонентом виступає прислівник: загальнодержавний;
- прикметники, утворені від підрядних словосполучень (у яких одне слово залежне від іншого): одноразовий.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти змінювані слова від незмінюваних.
Не змінюються всі слова в рядку В: поні, маестро (незмінювані іншомовні іменники); дивно, зранку (прислівник – це незмінювана частина мови).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не треба відокремлювати в реченні «Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Згадаймо, що букви я, ю, є позначають два звуки, коли вони стоять:
- на початку слова або складу: ягуар, явір, пів яблука;
- після букв, які позначають голосні: професія, клієнт фантазія, ідея, юстиція, зброяр;
- після апострофа: інтерв’ю, торф’яний, слов’янський, об’їзд;
- після м’якого знака: рельєф, ескадрилья, конферансьє.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому реченні.
Зауважмо, що тире між підметом і присудком не ставиться, якщо до складу присудка входять сполучники як, ніби, мов, немов, неначе: Козак як мала дитина.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а(-я) мають:
- назви чітко окреслених речей або будов: автомобіля, бюлетеня
- назви осіб, власні імена та прізвища: Куліша
- назви населених пунктів і географічних назв з наголошеним закінченням: Дніпра, Ужгорода, Тернополя
- назви відрізків часу, днів тижня і місяців: вівторка, четверга
- мір довжини, ваги часу: гектар, мільйон, але: віку
- наукові назви іншомовного походження: параграфа, квадрата, суглоба, шлунка
- назви дерев: ясеня
Закінчення -у(-ю) мають:
- назви будівель, споруд, приміщень, але: млина
- назви населених пунктів, другою частиною яких є іменник, що має звичайно в Р. в. закінчення -у: Кривого Рогу
- абстрактні іменники: характеру
- назви місця, простору: лугу
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, що має хоча б один другорядний член: Сонце трудиться (як?) в поті чола.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображено в рядку В. Зверніть увагу, що дві букви д і ж передають один звук (африката [дж]); ненаголошений [е] вимовляємо з наближенням до [и]; дві букви нн передають один подовжений звук [н:'].
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «До землі приліг і слухаю тремтіння невгамовне», граматична основа якого – присудок у формі 1-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «По заячому сліду іноді знаходять ведмедя», головний член тут – присудок у формі 3-ї особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Друга шукай, а знайдеш – тримай», головний член тут означає дію, що стосується будь-якої особи в будь-який період часу.
Безособовим є речення «За добру справу варто добре постояти», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Складнопідрядне речення з підрядним умови є в рядку В, оскільки від головної частини можна поставити питання за якої умови?.
Складнопідрядне речення з підрядним мети є в рядку Д, оскільки від головної частини можна поставити питання з якою метою?.
Складнопідрядне речення з підрядним місця є в рядку Г, оскільки від головної частини можна поставити питання де?.
Складнопідрядне речення з підрядним ступеня і способу дії є в рядку А, оскільки від головної частини можна поставити питання наскільки?.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати смислові відношення в безсполучниковому складному реченні.
Перше речення вказує на умову, а друге – на наслідок у варіанті Д.
Перше речення вказує на причину, а друге – на наслідок у варіанті В.
Друге речення пояснює перше у варіанті Г.
Друге речення вказує на причину дії в першому у варіанті А.
Відповідь: 1–Д, 2–В, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм видно пана по халявах означає «людина розкривається в її поведінці».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм за милу душу означає «охоче, з дуже великим задоволенням».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм як у колесі білка означає «бути дуже заклопотаним».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їхніх значень.
Фразеологізм бити в хвіст і в гриву означає «дуже сильно діяти».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово глибше виражає ступінь вияву якісної ознаки і відповідає на питання як?. Отже, це прислівник.
Свого – указує на особу, але не називає її. Отже, це займенник.
Слово існування є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання чого?
Передбачаючи – це дієприслівник, який означає другорядну дію порівняно з основною дією того самого предмета (що роблячи?).
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Прочитайте запропоновані рядки, виділене слово «гідність» має значення «сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості».
Отже, «гідність» можна замінити словом самоповага.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Згадаймо, що фразеологізм «чорним по білому» має значення «цілком ясно, виразно, чітко, зрозуміло».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах різних стилів.
Проаналізуймо запропоновані уривки.
В усіх реченнях, окрім варіанта Б, наявні повтори слів і словосполучень.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Загальним стосовно інших є зміст висловлення «І найбільшим нещастям українського народу було те, що ціла його історія – постійне намагання зробити з нас не те, чим призначила нас природа». Усі інші уточнюють, пояснюють зміст цього речення.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Зверніть увагу, що текст «Хто є ми самі?» за типом мовлення є роздумом, адже це висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У його основі лежать причинно-наслідкові відношення.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Рядки «На кожному кроці бачимо чорним по білому писане: хто ми – народ чи чернь, нація чи маса?.. Організована, свідома одиниця чи юрба без’язиких і безликих постатей? І дати на це виразну відповідь ми вагаємося» є тезою, яку доводять усі інші висловлення, запропоновані в завданні.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Автор тексту запитує: «Діди наші цілком вільно жили, бувши в національному тумані, то чому ж не можемо лишитись і ми такими?».
У решті висловлень наведено спростування думки, що можна «вільно жити, бувши в національному тумані», адже це «поганий, фальшивий, розрахований на самознищення ідеал».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням. Ознаки цього стилю подано в рядку А.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Згадаймо, що календарна обрядова поезія пов’язана з порами року й сільськогосподарським календарем.
Окремий цикл українського календарно-обрядового фольклору становлять купальські пісні, виконувані під час свята Івана Купала. Це свято збігається з датою літнього сонцестояння і відзначалося всіма землеробськими народами Європи майже однаковими ритуалами, що є яскравим свідченням його давнього походження.
Рядки «– Купайло, Купайло! / Де ти зимувало? / – Зимувало в лісі, / Ночувало в стрісі, / Зимувало в пір’ячку, / Літувало в зіллячку» узяті з купальської пісні.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Всеволод – брат Ігоря, автор явно симпатизує герою, бачить у ньому сміливого воїна, здатного постояти за рідну землю. Всеволод основними рисами характеру нагадує свого брата князя Ігоря. Він є хоробрим, відважним воїном. У битві з половцями зображений як билинний богатир буй-тур: «Стоїш ти в обороні, прищеш на воїв стрілами, гримиш об шоломи мечами харалужними. Куди тур поскочив, своїм золотим шоломом посвічуючи, там і лежать поганії голови половецькії. Поскіпані шаблями гартованими шоломи оварськії тобою, яр-туре».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «Гайдамаки»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
Темою поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки» є боротьба українського народу проти польської шляхти у 1768 р. – Коліївщини.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «Сон (У всякого своя доля…)»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
Павло Полуботок (близько 1660–1724) – наказний гетьман Лівобережної України (1722–1724), у 1706–1722 рр. – чернігівський полковник. Домагався від царського уряду відновлення права виборів гетьмана й ліквідації Малоросійської колегії, створеної 1722 р. за наказом Петра I в Глухові. Ув'язнений Петром I, помер у Петропавлівській фортеці в Петербурзі.
У поемі Тараса Шевченка «Сон (У всякого своя доля…)» є епізод, коли ліричний герой чує тихий спів, а потім слова, із яких стає зрозуміло, що це голос наказного гетьмана Павла Полуботка – опального гетьмана, який захищав українські інтереси:
Що ти зробив з козаками?
Болота засипав
Благородними костями;
Поставив столицю
На їх трупах катованих!
І в темній темниці
Мене, вольного гетьмана,
Голодом замучив
У кайданах…
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
В українській літературі ознаки сентименталізму наявні в українських і російських повістях й оповіданнях Григорія Квітки-Основ'яненка, зокрема в повісті «Маруся».
Як свідчив письменник, повість «Маруся» була написана з метою довести зрілість і досконалість рідної мови, розчулити читача: «Захищаючи якось достоїнство мови малоросійської, я сказав, що міг би змусити оповіданням своїм плакати, – не повірили, я написав «Марусю»».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів.
Мавка в «Лісовій пісні» виступає як невмируща сила природи, як безсмертна краса, що у своєму плині і розвитку стає вічним життєвим джерелом мистецького натхнення: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів.
Згадаймо головного героя роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Чіпку Варениченка.
Саме він є втіленням «пропащої сили». Чіпка з правдошукача перетворюється на страшного злочинця, коли очолив банду, убив сторожа, вирізав мирну сім’ю хуторян.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Перехресні стежки»
Завдання перевіряє ваше знання змісту літературних творів.
Запропонований уривок узято із твору Івана Франка «Перехресні стежки».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати літературні твори.
У вірші «Contra spem spero!» Леся Українка використала давньогрецький міфологічний образ Сізіфа.
У словах поетеси «Я на гору круту крем’яную / Буду камінь важкий підіймать…» переосмислено образ Сізіфа, тобто поетеса пише про сізіфову працю.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
Зверніть увагу, що драма-феєрія – один із жанрових різновидів драми. Цьому виду властивий фантастично-казковий сюжет, поряд із людьми діють створені уявою письменника фантастично-міфічні істоти. Сценічна дія феєрії відрізняється використанням сценічних ефектів і трюків.
Драми-феєрії виникли в Італії у XVII столітті. Пізніше, у XVIII–XIX століттях, жанр феєрії було активно задіяно в європейському театральному, оперному мистецтві та балеті.
Особливості драми-феєрії:
- фантастично-казковий сюжет;
- дійові особи: міфічні або фантастичні істоти;
- надзвичайні історії.
Феєрією є п'єса «Лісова пісня» Лесі Українки.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Згадаймо, що характерною особливістю композиції драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» є органічне переплетення життя двох світів – природи й людини.
Саме цього твору стосується характеристика Леоніда Новиченка: «поезія рідної природи, сприйнятої через прекрасні фольклорні образи, поезія мрії про щасливе, гармонійне, красиве життя».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко
Завдання перевіряє знання творчості письменників.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Зів'яле листя» – збірка творів Івана Франка. Вона є зразком інтимної лірики.
Пісня «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» належить до цієї збірки. У цьому творі Іван Франко описує красу дівчини, використовуючи фольклорні мотиви і порівняння, властиві народній пісні.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати літературні твори.
Згадаймо твір Остапа Вишні «Моя автобіографія»: у гумористичній манері автор розповідає про своє народження, виховання, навчання і, врешті, про становлення свого письменницького таланту.
У назві гуморески «Моя автобіографія» використано тавтологію.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Запропоноване висловлення стосується кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Зачарована Десна»
Завдання перевіряє знання змісту літературних творів.
«Зачарована Десна» – автобіографічна повість, спогади Олександра Довженка про дитинство в рідному селі на Чернігівщині.
Твір не має чіткого сюжету з послідовним розвитком подій – сюжет двоплановий: основна сюжетна лінія – це ніби окремі новели (дитинство Сашка, його враження, сцени захоплення навколишнім світом), другий план – ліричні відступи зрілого майстра слова (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи й людини).
Запропонований уривок є ліричним відступом.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Володимир Сосюра представляв в українській літературі 1920-х років неоромантиків, які несли читачам життєствердження, драматизм, патетику, стихію.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Василь Барка. «Жовтий князь»
Завдання перевіряє вміння визначати художні символи і їхню роль у літературному творі.
Роман Василя Барки «Жовтий князь» – це твір не тільки про страшний Голодомор 1932-1933 років, а й про нищення духовності, віри, усього того, на чому одвічно стояли народ, нація.
Жовтий князь уособлює демона зла.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
Лірика буває пейзажна, філософська, громадянська, інтимна. Визначити, до якого виду лірики належить запропонований твір, можна, проаналізувавши його тему та ідею.
Поезія спрямована на філософське осмислення світу, людини, є виявом філософських поглядів ліричного. Отже, вірш належить до філософської лірики.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби в поезіях.
Для посилення емоційного впливу твору автор використовує алітерацію – стилістичний прийом, який полягає у повторенні однорідних приголосних звуків задля підвищення інтонаційної виразності вірша, для емоційного поглиблення його змістового зв'язку: Терпи, терпи – терпець тебе шліфує, / сталить твій дух – тож і терпи, терпи. / Ніхто тебе з недолі не врятує, / ніхто не зіб’є з власної тропи.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати віршовий розмір твору.
Проаналізуйте рядки із запропонованого вірша.
Для визначення віршового розміру вірша виділіть в уривку наголоси:
ТерпИ, терпИ – терпЕць тебЕ шліфУє,
сталИть твій дУх – тож І терпИ, терпИ.
НіхтО тебЕ з недОлі нЕ врятУє,
ніхтО не зІб’є з влАсної тропИ.
Проаналізуйте закономірність чергування ненаголошених і наголошених складів, порахуйте кількість ритмічно повторюваних елементів у рядку (кількість стоп).
Тут повторюються двоскладові стопи з наголосом на другому складі. Отже, віршовий розмір уривка – ямб.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Запропоноване завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять. Проаналізуйте рядки із запропонованого вірша.
У творі використано перехресне римування – римування у чотиривірші (катрені), коли перший рядок римується з третім, а другий – з четвертим.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра