ЗНО онлайн 2009 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Лексикологія. Пряме та переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова в переносному значенні й доречно їх уживати в тексті.
Зауважмо, що пряме значення – це основне, первинне значення слова. Переносне ж виникає внаслідок уживання готової назви на позначення якоїсь іншої реалії.
Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні «Хазяїн коротко відповідав на запитання гостя». В інших реченнях виділені слова вжиті в переносному значенні: «літає пісня», «сплять гаї», «зітхає стежка».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їхніх значень.
Фразеологізм ужито в рядку А. «Лелека приніс» означає «хто-небудь народився».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види складних речень.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень. Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ. Саме таким є речення в рядку А.
Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: Досвітній вогонь запали, поки ще зоря не заграла. Речення є складним з підрядним часу.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частка
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частки в реченні.
Згадаймо, що частка – це службова незмінна частина мови, яка надає окремим словам чи реченням додаткових смислових відтінків і служить для утворення нових слів або окремих граматичних форм.
У реченні А вжито заперечну частку не.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Орфографічну помилку допущено у слові рядка А. Назви відтінків і поєднання кольорів пишемо через дефіс: чорно-білий, блідо-рожевий, але жовтогарячий (виняток).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в першому реченні: потрібно поставити двокрапку перед однорідними членами: «Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів: червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «можливо» є вставним у другому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше знання правопису префіксів з і с.
Літеру с на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка Г, оскільки префікс с пишемо тільки перед к, п, т, ф, х.
Зверніть увагу, що в префіксах без-, роз- кінцевий дзвінкий приголосний перед глухими не змінюється.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И, О
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Щоб з’ясувати, який голосний Е чи И треба писати, потрібно змінити слово або дібрати спільнокореневе, у якому ненаголошений стане наголошеним: зеленіти, бо зЕлень; шептати, бо шЕпіт; оселитися, бо осЕля; гречаний, бо грЕчка; клекотати, бо клЕкіт; колесо, бо колЕса; нести, бо принЕсений; пекти, бо пЕкар; висипати, бо сИпати; розпочинати бо почИн.
Е пишемо в іменниках зі зменшувально-пестливим значенням: горобеня.
Пишемо Е після ж, ч, ш, дж, й перед м’яким приголосним, а також перед складами з е та и: кучерявий, зачепити, причепити.
И пишемо в небагатьох дієслівних коренях, якщо -ер- переходить в -ира-: витерти – витирати.
У деяких словах написання е та и правилами не регламентується: марЕво, трЕмтіти, решЕто, чЕбрець, ненавИдіти. Написання таких слів перевіряти за орфографічним словником.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Помилку в утворенні відмінкової форми числівника допущено в рядку В. Запам’ятайте: у всіх складних числівниках на -десят відмінюється тільки друга частина: шістдесяти.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові м’який знак пишемо після приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу чи слова: порадьте, сядьте; у дієсловах перед суфіксом -ся (-сь): посунь – посунься.
М’який знак пишемо у буквосполученні -ньц-, -ньч- якщо в Н. в. -ньк-: голубоньці, бо голубонька.
В іншомовних словах м’яким знаком позначається м’якість зубних приголосних також перед й, я, ю, є, ї: батальйон.
М’який знак НЕ пишемо:
- перед буквосполученням йо: курйозний;
- перед м’якими, пом’якшеними або шиплячими: тонший, ремінчик, кузня, смієшся, велетенський;
- між подвоєними та подовженими приголосними: сіллю;
- у буквосполученнях -нч-, -нц-, якщо вони утворені від -нк-: дівчинці, бо дівчинка; соломинці, бо соломинка; Галинці, бо Галинка.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
У загальних назвах іншомовного походження приголосні зазвичай не подвоюються: група, клас, масаж, оперета, апаратура, колегія, комісія, кросворд, тераса.
Подвоєння зберігається в загальних назвах слів-винятків: нетто, манна.
При збігу однакових приголосних префікса й кореня подвоєний приголосний маємо, якщо в мові вживається слово без префікса: ірраціональний (раціональний), сюрреалізм (реалізм).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а у формі родового відмінка мають усі іменники в рядку А. Зверніть увагу, що іменники ІІ відміни чоловічого роду в Р. в. мають закінчення -а(я), якщо вони є:
- назвами чітко окреслених предметів і понять: атестат – атестата, монітор – монітора;
- назвами населених пунктів: Пирятин – Пирятина, Краматорськ – Краматорська, Київ – Києва, Тернопіль – Тернополя, але Кавказ – Кавказу (географічна назва).
- термінами іншомовного походження, які означають елементи будови чогось, конкретні предмети, геометричні фігури та їх частини: відсотка, квадрата, радіуса.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми слів від неправильних.
Помилку допущено в рядку А. Не можна утворювати ступені порівняння прикметників за допомогою слова самий.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати сполучники, визначати групи сполучників за значенням і синтаксичною роллю.
Зауважте, що сполучники не відповідають на питання, не є членами речення, не можна замінити повнозначним словом.
Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні «Я хочу жити так, щоб серце билось в такт з гарячим серцем рідного народу» (щоб = аби).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Через дефіс потрібно писати всі слова в рядку Б.
Зверніть увагу, що через дефіс пишемо:
- складні прикметники з першою частиною військово-, воєнно-: військово-морський;
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: навчально-виховний;
- складні назви проміжних сторін світу: південно-східний.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями:
2-га особа однини: -и, = ø (нульове закінчення)
1-ша особа множини: -ім(о), -мо.
2-га особа множини: -іть, -те.
Отже, правильна форма дієслова є в рядку В: не мовчімо.
В інших варіантах потрібно виправити помилки: ходімте – ходімо, дозволимо – дозвольмо, пішли – ідімо, подякуємо – подякуймо.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою.
Кома перед і ставиться в реченні «Мова українська сповнена поетичної грації, і тому досить важка для перекладу». Прислівник тому разом із сполучником і виступає тут як сполучниковий комплекс.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звука, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку Г однакова кількість звуків і букв у кожному слові: гравЮра, каЯТТЯ, ЩавелЬ.
У рядку А у слові здоров’Я на один звук більше.
У рядку Б у слові Щодня на один звук більше, у слові ДЗенЬкіт на два звуки менше.
У рядку В у слові гіЛЛЯ на один звук менше.
У рядку Д у слові вождЬ на один звук менше.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Особливості побудови речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Граматичну помилку допущено в реченні «Наполегливо тренуючись, нас не полишає віра в перемогу».
Зауважмо, що дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того самого діяча, що й дія, названа присудком.
Отже, правильно побудувати це речення потрібно так: «Наполегливо тренуючись, ми віримо в перемогу».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Це завдання перевіряє вміння правильно визначати закінчення іменників у кличному відмінку.
Закінчення -е у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку Б.
Згадаймо, у кличному відмінку однини іменники першої відміни м’якої групи мають закінчення -е: пісне, Катре.
Закінчення -е мають також іменники другої відміни м’якої й мішаної груп: школяре, Назаре.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати різні види речень. За наявністю другорядних членів речення бувають поширені й непоширені.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У рядку А речення непоширене: підмет виражений іменником дід, присудок був ковалем є складеним іменним.
Речення в рядку Б є поширеним, бо має означення (яка?) тривожна.
У рядку В речення теж непоширене: підметом є займенник він, а присудок виражений дієсловом у наказовому способі хай чекає
Речення в рядку Г є непоширеним, бо має підмет осінь і простий дієслівний присудок буде ясніти (складена форма майбутнього часу дієслова).
У рядку Д речення є непоширеним: підмет виражений неподільним словосполученням дві верби, присудок говорили-балакали є простим дієслівним.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображає фонетичний запис слів у рядку А.
Зверніть увагу, що у слові джерело є африката [дж], буква е в ненаголошеній позиції передає звук [е] з наближенням до [и]; у слові просьба є звук [з′], оскільки глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
В інших рядках є помилки: у словах принісши, купаєшся відбувається асиміляція за місцем і способом творення; у словах молотьба, кігті – асиміляція за глухістю і дзвінкістю.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Доберемося за три годиночки, за стонадцять верст до родиночки», граматична основа якого – присудок у формі 1-ї особи множини.
Неозначено-особовим є речення «Зелене море зроблять із Дніпра», головний член тут – присудок у формі 3-ї особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Не хвали мене в вічі, не гудь поза очі». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях і приказках.
Безособовим є речення «Завіяло, заговорило снігом у полі, попід садом і в саду», присудки в цьому реченні виражений безособовими дієсловами.
Речення «Мовчить мій цілий світ, загорнутий в лихі словесні целофани» є двоскладним.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означальним є речення «Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була»: від головної частини можна поставити питання який?
З’ясувальним є речення «Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева»: від головної частини можна поставити питання що?
Обставинним причини є речення «Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти», від головної частини можна поставити питання чому?
Обставинним місця є речення «Сюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни»: від головної частини можна поставити питання куди?
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Відокремлене означення є в реченні Б. Згадаймо, що прикметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: «Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів».
Відокремлена поширена прикладка «бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст» є в реченні в рядку А.
Відокремлена обставина є в рядку Д. У реченні відокремлюється дієприслівниковий зворот «Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм».
Відокремлений додаток є в рядку В. Зверніть увагу: відокремлюються додатки, що мають значення виключення або включення і починаються словами крім, окрім, опріч, особливо, за винятком, на відміну від: «Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Фразеологізм «Високо літати» має значення «посідати високе становище».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Фразеологізм «Альфа і омега» має значення «початок і кінець».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Фразеологізм «У свинячий голос» має значення «несвоєчасно».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Фразеологізм «Голову гризти» має значення «набридати розмовами».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Геніально – відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Вся – це означальний займенник. Зауважмо, що займенник – частина мови, що вказує на предмети, ознаки або кількість, не називаючи їх.
Слово мовби в поданому реченні є уточнювальною часткою, що вказує на міру точності або правдивість повідомлення: мовби зіткана.
Сіючи – це дієприслівник, особлива форма дієслова, відповідає на питання що роблячи?, утворює зворот.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Прочитайте рядки 11–13 тексту, у них згадано, що цикл лекцій про Бетховена проводилися у філармонії.
Отже, філармонія – установа, що організує концерти й пропагує музичне мистецтво.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
Фразеологізм перевернути душу в реченні «І Бетховен перевернув мені душу...» означає «викликати в кого-небудь гостре почуття (тривоги, хвилювання, захоплення тощо)».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
Згадайте, що уособлення – це перенесення властивостей людини на неживі предмети і абстрактні поняття: «Життя розпанькало Мойсея, але не вбило совісті й честі...».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте рядки 42–49 запропонованого тексту. У них Василь Стус висловлює бажання, аби син його виріс чесним, мужнім та мудрим, тому розповідає історію про дідуся, якому голуби сідали на плечі, бо він їх годував і лікував.
Отже, настанові «Жити так, аби голуби сідали на плечі» НЕ відповідає зміст рядка Б: жадати слави.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Темою тексту, яка об'єднує окремі його мікротеми, є виховання «чесної, мужньої, мудрої» людини.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
Василь Стус у листі долучається до виховання сина та якнайґрунтовніше розповідає про все, що могло б посприяти формуванню його як чесної, мудрої, справедливої особистості.
Основну думку автора висловлено в рядку 42: «Чесним, мужнім, мудрим чоловіком» можна вирости, наслідуючи приклади героїчного, жертовного, доброчинного життя.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У реченні «Але я – не поступлюся!» (рядок 14) йдеться про Бетховена, який НЕ є ні адресатом, ні адресантом, адже текст – це лист Василя Стуса до свого сина.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що ознаками цього стилю є повтори, пристрасність викладу (захоплення), наявність окличних речень, питань, уживання суспільно-політичної лексики, емоційно забарвлених слів, фразеологізмів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Зажурилась Україна»
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначати їхні мотиви, тематику.
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Рядки «Зажурилась Україна, бо нічим прожити, / Витоптала орда кіньми маленькії діти» є в історичній пісні «Зажурилась Україна», яка образно змальовує історію й причини появи козацтва.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Чотири сонця у «Слові про Ігорів похід» символізують князів – учасників походу. Згадаймо, що проти половців у похід вирушає Ігор разом із братом Всеволодом (князем курським), племінником Святославом Ольговичем (князем рильським) та сином (князем Володимиром з Путивля).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Григорій Сковорода – видатний український філософ, богослов, поет, педагог.
До самої смерті Г. Сковорода ходив пішки Слобожанщиною та Лівобережжям, писав діалоги, читав і дарував їх друзям та всім, хто цікавився фiлософiєю життя. Заповів викарбувати такий напис на своїй могилі: «Світ ловив мене, але не спіймав». Його називають «українським Сократом».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «Кавказ»
Завдання перевіряє ваше знання символічних образів літературних творів.
На початку поеми «Кавказ» Тарас Шевченко в метафоричному плані зображує Кавказькі гори, «хмарою повиті, засіяні горем, кровію политі». На фоні гір окреслюється образ Прометея – символ нескореності, у ньому втілено образ кавказьких народів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
Темою новели Василя Стефаника «Камінний хрест» є еміграція галицького селянства на американський континент на межі XIX–XX ст.
Цю тему розкрито на прикладі долі Івана Дідуха, який прощається з односельцями перед тим, як емігрувати з родиною до Канади.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Виконати це завдання допоможе вміння співвідносити художній твір з відповідним літературним напрямом, стилем, течією.
Сентименталізм – напрям у європейській літературі, другої половини XVIII–початку ХІХ ст., що характеризується прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати співчуття читача до героїв твору.
В українській літературі ознаки сентименталізму наявні в українських і російських повістях й оповіданнях Григорія Квітки-Основ'яненка, зокрема в повісті «Маруся».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Людина»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
У повісті Ольги Кобилянської «Людина» зображено життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку. Розповідь у творі ведеться від третьої особи.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання сюжету й композиції художнього твору. Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування.
Роман складається з вісімнадцяти частин, у ньому дві сюжетні лінії: головна – політична (вибори гетьмана) і другорядна (любовна).
Кульмінація: проведення «чорної» ради, за підсумками якої І. Брюховецький – гетьман, Я. Сомко – в’язень.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Людина»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
У повісті Ольги Кобилянської «Людина» зображено життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку.
Мрії головної героїні Олени постійно розбиваються об мур обивательських уявлень: усі доводять, що жінка має бути тільки придатком і прикрасою чоловіка.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Згадаймо основні факти з життя Тараса Шевченка: син кріпака, сирота, талановитий юнак. Заслання, каземати, військова муштра пригнічували Шевченка, але не зломили його волі.
Саме про Шевченка Іван Франко сказав: «Він був сином мужика – і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати віршовий розмір твору.
Проаналізуйте рядки з вірша Лесі Українки «Contra spem spero!».
Для визначення віршового розміру вірша прочитайте рядки речитативом і виділіть в уривку наголоси:
Гетьте, дУми, ви, хмАри осІнні!
То ж тепЕра веснА золотА!
Чи то тАк, у жалЮ, в голосІнні
ПроминУть молодІї літА?
Проаналізуйте закономірність чергування ненаголошених і наголошених складів, порахуйте кількість ритмічно повторюваних елементів у рядку (кількість стоп).
Тут повторюються трискладові стопи з наголосом на останньому складі. Отже, віршовий розмір уривка – анапест.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів.
Згадаймо, що характерною особливістю композиції драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» є органічне переплетення життя двох світів – природи й людини. Лісовими істотами є всі перераховані в завданні персонажі, окрім Килини.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Слова Миколи Хвильового «Усмішки» ... я полюбив. Полюбив їх за те, що вони запашні, за те, що вони ніжні; за те, що вони жорстокі, за те, що вони смішні і водночас глибоко трагічні...» стосуються творів Остапа Вишні, адже саме він утвердив жанр усмішки в українській літературі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Зачарована Десна»
Завдання перевіряє знання змісту літературних творів.
«Зачарована Десна» – автобіографічна повість, спогади Олександра Довженка про дитинство в рідному селі на Чернігівщині.
У цьому творі чмтаємо крилаті слова Довженка: «Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Виконуючи це завдання, згадайте тематику й проблематику новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком та гуманістичним началом.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Володимир Сосюра. «Так ніхто не кохав...»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з вірша Володимира Сосюри «Так ніхто не кохав...».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
У повісті «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва.
У творі змальовано колоритні типові образи селян. Маруся Кайдашиха – сварлива, бездушна жінка: «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків»
Завдання перевіряє знання змісту літературних творів.
Згадаймо сюжет повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків»: Іван знайомиться з Марічкою під час бійки батьків – він зближується з Марічкою, між ними зароджується кохання – Іван тривалий час перебуває в наймах на полонині – повернувшись, він дізнається про смерть Марічки – через шість років блукань Іван повертається в село, через рік одружується з Палагною – Іван не може забути своєї Марічки – хлопець іде в гори й чує голос нявки-Марічки, прямує за ним, а зустрічає чугайстра, який відволікає його від Марічки – чоловік зривається в урвище.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Історичну основу роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» становить визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького. Дійовими особами твору стають представники козацької республіки, історичні особи: Богдан Хмельницький, Лесько Черкас, Мартин Пушкар, Іван Іскра та інші.
Палкий, нестримний у відстоюванні справедливості Лесько Черкес кидається з шаблею рятувати Марусю від тортур:
Ви, канцілюги, у чорнилі пальці,
бумажне кодло, воло набивне?
хватальники, в походах небувальці,
кого взялись подужати... мене?!
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Темою пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови» є зображення трагічної долі людини-особистості в радянському тоталітарному режимі. Життєвий принцип Григорія Многогрішного – «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте твори Тараса Шевченка.
Уривок рядка А узято з поеми «Сон» («У всякого своя доля...»).
Рядки, подані у варіанті Г, є в поемі «Кавказ».
Послання «І мертвим, і живим...» містить рядки, які вказані у варіанті Д.
Рядок Б – це уривок з вірша «Ісаія. Глава 35».
Відповідь: 1–А, 2–Г, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
Марко Кропивницький написав п’єсу «Глитай, або ж Павук».
Автором комедії «Хазяїн» є Іван Карпенко-Карий.
«Не судилось» – це драма Михайла Старицького.
«Украдене щастя» написав Іван Франко.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Справжнє прізвище Миколи Хвильового – Микола Фітільов, Остапа Вишні – Павло Губенко, Панаса Мирного – Панас Рудченко, Івана Багряного – Іван Лозов’ягін.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Художні засоби в літературних творах
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
Проаналізуймо запропоновані уривки:
У рядках варіанта А провідним художнім засобом є персоніфікація, або уособлення, – різновид метафори, у якому ознаки істоти переносяться на неістот (предмети, явища, поняття, тварини): день стомився, дмухнув на сонце, узяв на плечі хмару, рушив спати тощо.
У рядку Г є тавтологія – синтаксичний прийом, сутність якого полягає в тому, що в реченні спеціально або випадково повторюються спільнокореневі, близькі за значенням однієї або різних частин мови слова (наприклад, прощаннячко прощай).
Оксиморон – літературно-поетичний прийом, що полягає в поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять, які спільно дають нове уявлення. Цей художній засіб є в уривку рядка Б: найтемніше світло, найсвітліший морок, найгіркіший солод та ін.
Риторичним є запитання в рядку Д. Його автор ставить не з метою отримання відповіді, а з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки: «Болю мій, друже вірний, чом же ти не втихаєш?».
Відповідь: 1–А, 2–Г, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра