ЗНО онлайн 2013 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: Ожеледь, деІнде, перЕкис, екпЕрт.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (ненаголошений [е]) та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- при зміні слова ненаголошений Е стає наголошеним: весняне – весни, величезний – велич;
- при зміні слова ненаголошений Е зникає:сонечко – сонце:
- у буквосполученнях –ере-, -еле- : джерело;
- у суфіксі -ев- у словах на позначення абстрактних понять: марЕво;
И пишемо у відкритих складах РИ-, ЛИ- в групі слів: виринає (а також рИне), пиріг, кришталеве.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення.
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо запропоновані в завданні слова.
Роса – крапля води, що осідає на поверхні ґрунту, рослин і інших предметів.
Зросійщений – той, хто перейшов на російську мову, засвоїв російську культуру, російський спосіб життя.
Зрошувати – укривати краплинками, бризками, зволожувати.
Обрости – укритися якоюсь рослинність, зарости кругом, з усіх боків.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Слово здавати в українській мові має значення передавати кого-небудь, що-небудь тому, хто ним має відати, володіти. У запропонованому словосполученні це калька з російської. Отже, таке вживання слова є помилковим. Правильно має бути складати іспит.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Морфологія. Відмінювання іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Закінчення – це змінна частина слова.
Незмінними в українській мові є іменники іншомовного походження (бюро, журі, кенгуру, турне, ательє, графіті, жалюзі, тире, інтерв’ю).
Слова шитво, вапно, вікно – власне українські слова. Отже, вони відмінюються.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Повні й неповні речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти повні й неповні речення, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Повне речення зрозуміле поза контекстом, а в неповному реченні бракує одного або більше потрібних членів речення, які встановлюють з попереднього контексту чи мовленнєвої ситуації.
Речення Згаяного часу і конем не доженеш є повним. Це односкладне узагальнено-особове речення, у якому підмет легко встановлюється.
Речення Пахло колосом, стернями і волошками теж повне. Це односкладне безособове речення, зміст якого повністю зрозумілий. Дія тут мислиться без діяча (підмета).
Речення На прощання, милий брате, що сказать тобі? Теж повне, односкладне, ускладнене поширеним звертанням.
У реченні По блакитному степу вороний вітер синтаксичний центр виражено лише підметом. Але також тут є обставина по блакитному степу, а обставина – це завжди група присудка. Отже, це двоскладне неповне речення.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичне значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно підібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Слова потрудився, похазяйнував, попорався – синоніми, адже вони означають одну дію з різними відтінками (виконувати якусь певну роботу, упорядковувати щось). Слово полаявся має значення посварився, посперечався. Отже, це слово не можна використати на місці пропуску.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом та окремо.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту, оскільки написання цих слів залежить від контексту.
Слова надвечір та уранці – це прислівники, які означають час, тому їх потрібно писати разом.
Прислівник догори теж потрібно писати разом, адже він указує напрямок.
А от прислівник без упину – це прислівник, який завжди потрібно писати окремо.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Є різні групи вставних слів, а саме: вказівка на джерело повідомлення, зв’язок з попередньою думкою, невпевненість, припущення, емоційне ставлення до змісту висловленого.
Вставне слово значить пов’язує речення в тексті, передає зв’язок між ними.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати види речення, ставити правильні розділові знаки на межі частин складного речення.
Речення (4) – це складне складнопідрядне речення. На межі частин такого речення завжди потрібно ставити кому.
Отже, правильні розділові знаки в (4) реченні такі: Уранці листя без упину опадало на землю, лягало покорченими долоньками, наче все ще просило хоч краплиночку тепла.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі.
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е]. Буква ї завжди передає два звуки. Отже, у словах Юшечка, бджолосім’Я, розмаЇтість, Єднання, сором’Язливість, рум’Янець букви я, ю, є, ї позначатимуть два звуки.
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Африкати ДЖ та ДЗ також передають один звук (надзьобувати, бджолосім’я, джерельце, дзеркальце).
Буква Щ завжди передає два звуки – ШЧ (щасливець, щирість, щільний).
Подвоєні приголосні завжди передають один звук (обличчя, єднання).
А тепер застосуємо цей матеріал до нашого завдання.
У рядку А у слові надзьобувати на два звуки менше, у слові юшечка на один звук більше, у слові щасливець – однакова кількість.
У рядку Б у словах бджолосім’я, розмаїтість однакова кількість букв і звуків, а у слові обличчя – на один звук менше.
У рядку В у всіх словах однакова кількість букв і звуків.
У рядку Г у слові джерельце на два звуки менше, у слові льодовий на один звук менше, у слові щільний – однакова кількість букв і звуків.
У рядку Д однакова кількість звуків і букв у словах зшивати, рум’янець, а у слові дзеркальце – на два звуки менше.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Слово повчальний в українській мові має значення «той, який містить у собі повчання, служить уроком, збагачує знаннями, досвідом». Отже, лексично правильне словосполучення утворить прикметник повчальний з іменником досвід.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
У слові осінній подвоєння відбувається на межі частин слова (кореня та суфікса).
В іменниках ІІ відміни середнього роду відбувається подвоєння приголосних д, т, з, с, ц, л, н, ж, ч, ш у позиції між двома голосними. Отже, натхнеННі, горіННі, риштоваННях. У слові радісно подвоєння не відбувається.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис частки НЕ з різними частинами мови.
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Прислівник не високо, а низько потрібно писати окремо, бо тут є протиставлення.
Не надано, не відчув, не сказавши потрібно писати окремо, адже дієслова з часткою НЕ пишемо саме так.
У словосполученні невже ми зустрілися частку невже потрібно писати разом.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників.
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Через дефіс треба писати прислівники, які
- мають префікс по- та суфікси -ому, -єму, -е, -є, -и (по-нашому, по-сучасному, по-друге, по-третє та виняток по-латині);
- утворені повтором однакових, схожих, протилежних прислівників (ледве-ледве, сяк-так, врешті-решт, вряди-годи, мало-помалу, десь-інколи, віч-на-віч);
- утворені за допомогою часток казна-, хтозна-, будь-, - небудь (хтозна-куди, будь-коли, як-небудь);
- утворені за допомогою часток -бо, -но, -то, -от, -таки (десь-то).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Творення прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення відносних прикметників.
Якщо наголос палає на закінчення, завжди вживаємо суфікс -ов-. Отже, крайовий, кущовий.
Якщо наголос падає на основу, то після м’яких і шиплячих вживаємо суфікс -ев- . Отже, грушевий.
Після твердих пишемо -ов-. Отже, вечоровий, кварцовий.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати порядкові числівники.
Проаналізуймо запропоновані числівники.
При відмінюванні складних порядкових числівників потрібно змінювати тільки останнє слово.
Отже, правильною буде форма тисяча шістсот п’ятдесят першого.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів найбільш, найменш, які додаються до звичайного прикметника: найбільш міцний.
Складена форма вищого ступеня утворюється за допомогою слів більш, менш, які теж додаються до простого прикметника: більш сучасний, менш корисний.
Отже, форму більш цікавіший утворено неправильно, адже в ній використано прикметник простої форми вищого ступеня. Потрібна форма – більш цікавий.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Наказовий спосіб.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів, зокрема форм наказового способу.
Дієслова наказового способу в ІІ особі однини (ти) мають закінчення -и (під наголосом та після збігу приголосних – вези, кажи, бери, кричи) та -(ь) (в інших випадках – стань, сядь).
Форма пішли передає дію, яка вже відбулася. Отже, це минулий час.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Сполука не дивлячись на в українській мові означає відсутність зорового контакту; те, на що не дивляться.
У запропонованому словосполученні це калька з російської. Отже, таке вживання слова є помилковим. Решта словосполучень утворено правильно.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому ускладненому реченні.
Речення перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому реченні, зокрема в реченні з однорідними членами речення.
Якщо при узагальнювальному слові є слова а саме, як-от, наприклад, то перед ними потрібно поставити кому, а після них – двокрапку.
Отже, треба написати так: «У наших ріках водяться різні породи риб, а саме: щука, лин, лящ, сом».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синонімія складнопідрядних речень та простих ускладнених речень.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета.
Такі дії є в реченні Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек. Саме тут підрядне речення можна замінити відокремленою обставиною: «Вимагайте від продавця, купуючи товар».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення. Види підрядних речень.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати види підрядних речень.
Обставинне підрядне речення часу відповідає на питання коли?, відколи?, як довго?
Я буду згадувати свої шкільні роки як довго? доки буду топтати ряст.
А – обставинне причини.
Б – обставинне мети.
В – обставинне допустове.
Д – обставинне допустове.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми мають такі значення:
скреготати зубами – гніватися,
уривати терпець – дратувати,
тягти жили – визискувати,
задирати носа – бундючитися.
Відповідь – 1–Г, 2–Б, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слова написати в реченні Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи можна поставити питання що зробити? Отже, це частина складеного дієслівного присудка, виражена інфінітивом.
У реченні Звичай робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів до виділеного слова можна поставити питання який? Отже, це неузгоджене означення.
У реченні Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля до виділеного слова можна поставити питання кого?що?. Отже, це додаток.
У реченні На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами до виділеного слова можна поставити від дієслова на позначення руху питання з якою метою?. Отже, це обставина.
У реченні Співати – це обов’язкого, як дихати до виділеного слова можна поставити питання хто?що? Отже, це підмет.
Відповідь – 1–Д, 2–Б, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом представлена граматична основа в тому чи іншому реченні.
Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні в рядку А граматична основа виражена підметом місто. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях називають предмет, але нічого не говорять про дію.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена присудком любіть. Це дієслова наказового способу в ІІ особі однини. Уявний підмет – ви. Отже, це односкладне означено-особове речення.
У реченні В граматична основа виражена присудками не заїдеш. Зміст речення стосується великого загалу людей. Це прислів’я. Отже, це односкладне узагальнено-особове речення.
У реченні в рядку Г граматична основа виражена присудком нема. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні в рядку Д граматична основа виражена присудком задзвонили. Це форма множини, минулий час. Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
Відповідь – 1–Б, 2–Д, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних реченнях.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку В – це складне безсполучникове речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Г– це просте речення, де перед присудком стоїть вказівна частка ось.
Речення в рядку Д ускладнене відокремленою прикладкою, яка стоїть у безпосередньому кінці речення.
Відповідь – 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово усе не відповідає на питання, не є членом речення, а лише надає слову певного відтінку. Отже, це частка.
Слово більше відповідає на питання як?, якою мірою?, характеризує дію, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово принишкле відповідає на питання яке?, передає ознаку, одержану після дії. Це дієприкметник (форма дієслова).
Слово чекаючи вказує на додаткову дію, відповідає на питання що роблячи?. Це дієприслівник (форма дієслова).
Відповідь –1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Слово одіссея має переносне значення «довга мандрівка, сповнена небезпек та пригод». Автор уживає це слово (рядок 6), щоб показати, що формування світогляду Олени Теліги супроводжувалося постійними шуканнями.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проаналізуймо мову запропонованої статті. Вона має такі особливості: мова літературна, слова, як правило, використано в прямому значенні, твердження документовані. Мета тексту – дати точні відомості про Олену Телігу, зацікавити читача її життям і творчістю, популяризувати її діяльність. Отже, це зразок науково-популярного підстилю наукового стилю.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Речення (42–51) розповідають про діяльність Олени Теліги. Ставши членом референтури культурної комісії, вона створює «Спілку письменників» та бере на себе відповідальність за редагування додатка «Література і мистецтво», готує його вихід під новою назвою.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Автор статті підкреслює, що Олена Теліга була унікально чесною людиною, моральним максималістом, тобто була не здатна на жодні компроміси із совістю.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Стаття розповідає нам про дивовижну поетесу Олену Телігу, про її життя, творчість та віддане служіння Україні. Основна думка тексту – у таких словах: «Героїзм як найвища чеснота, як взірець людської гідності – то визначальний орієнтир її життя і творчості, тісно пов’язаних із боротьбою за національне визволення рідного народу».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Автор порівнює народні заворушення після Лютневої революції 1917 року з хвилями для того, щоб показати силу, могутність цього руху. Звичайно, що слово хвилі вжито в переносному значенні.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
«У її елегантно-карбованих віршах, названих критикою «приватними листами світові», вимальовується яскравий образ людини, відданої ідеям національного відродження, морального максималіста, апологета загальнолюдських цінностей. У цьому й полягав сенс життя поетеси-антифашистки, розстріляної німецькими окупантами в Бабиному Яру».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Автор тексту не дає нам розгорнутого аналізу творчості О.Теліги, не з’ясовує причин її еміграції, а також не розкриває передумов формування її поетичного таланту.
Це розповідь про основні віхи життєвого та творчого шляху поетеси.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Згадаймо, що родинно-побутові пісні – це ліричні поетично-музичні твори, у яких відбиті почуття, переживання, думки людини, пов’язані з її особистим життям, подіями в сім´ї, родинними стосунками.
Проаналізуйте запропонований уривок із пісні «Сонце низенько».
У ньому йдеться про кохання парубка й дівчини, які чекають вечора, щоб зустрітися. Головне у стосунках молодих людей – вірність, чесність та ніжність. У пісні є характерні вигуки, пестливо-зменшувальні слова та інші засоби виразності.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету та персонажів художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» йдеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р. «Билися день, билися другий: третього дня під полудень упали стяги» Ігоря.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Саме вона щиро кохає Петра, чекає на його повернення, але заради матері йде на самопожертву і погоджується одружитися з возним. «Все для тебе стерплю, все для тебе зроблю, і коли мені Бог поможе осушити твої сльози, то я найщасливіша буду на світі», – говорить Наталка матері.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
Завдання перевіряє ваше знання історії написання та сюжету художнього твору.
У запропонованому висловлюванні йдеться про Вергілія.
Пригадаймо, що «Енеїду» Іван Котляревський написав на сюжет однойменної класичної поеми римського поета Вергілія. Письменник переосмислив патетичну проблематику римського оригіналу, наблизив твір до української дійсності.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Марко Вовчок. «Максим Гримач»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
Пригадайте баладне оповідання Марка Вовчка «Максим Гримач».
Головний герой твору Максим став багатим господарем, займаючись контрабандним перевезенням товарів. Але не запишався, тримався громади: «А такий був: нехай тільки станеться кому з нашого села пригода – головою ляже, а вирятує, нехай зачепить хто чужий, то й не збудеться лиха: налетить, як той вихор нагальний, дощенту викорчує».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
У повісті «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва.
У творі змальовано колоритні типові образи селян. Центральними образами повісті є члени сім’ї Кайдашів. Маруся Кайдашиха, дружина Омелька, любить своїх дітей, дбає про добробут родини, проте є сварливою та заздрісною жінкою. Вона добре готувала і замолоду служила в панів покоївкою, від них і сама «набралась трохи панства».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів, їх символічних образів і деталей.
«Я ж вам гармати слів повиставляв! / Я ж ніс за вас камінного хреста. / Аж захлиналась у сльозах земля!» – писав Іван Драч про Василя Стефаника. Зверніть увагу, що в цьому висловлюванні згадано камінний хрест, який є провідним символом новели Стефаника «Камінний хрест»
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Стосунки природи і людини, життя гуцулів у чарівному світі гір і лісів, населених казковими істотами, – тема повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків». Саме природа об’єднала дітей двох ворогуючих родів – Івана і Марічку.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Заповіт»
Завдання перевіряє знання змісту й мотивів програмових поезій.
На плакаті часів Другої світової війни є цитата з твору Тараса Шевченка «Заповіт». Поет проголосив у вірші заклик до повалення ворожої влади і побудови нової, вільної сім’ї народів.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє знання образів програмових творів.
В основу філософської поеми «Мойсей» Івана Франка покладено біблійну легенду про єврейського пророка Мойсея. У творі наявний також образ Єгови.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить…». Олександр Олесь. «Чари ночі»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поетичних творів.
Поезії Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…» та Олександра Олеся «Чари ночі» належать до інтимної лірики.
«Чари ночі» – це справжній гімн коханню, молодості й красі. У вірші «Ви знаєте, як липа шелестить…» автор теж висловив молоде почуття кохання, ніжне, неповторне, несміливе й високе.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є антитеза – стилістична фігура, яка полягає в зіставленні протилежних понять, характеристик предметів і явищ тощо.
Згадаймо, анафора – це єдинопочаток, протилежна їй риторична фігура – епіфора. Тавтологія – синтаксичний прийом, сутність якого полягає в тому, що в реченні спеціально або випадково повторюються спільнокореневі, близькі за значенням однієї або різних частин мови слова. Епітет – це троп, виражений переважно прикметниками, що образно наголошує на характерній ознаці, рисі чи одиничній якості предмета.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня, справжнє ім’я та прізвище якого Павло Губенко, був одним з найпопулярніших письменників у сатирико-гумористичних жанрах (памфлетах, фейлетонах, гуморесках). Саме він утвердив жанр усмішки в українській літературі: «Я сам для своїх речей вигадав назву – «усмішки», і це слово я люблю куди більше, ніж «фейлетон».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання історичної основи художнього твору.
Тема громадянської війни постає в новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» по-справжньому героїчною й романтичною. Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти. Події цього твору розгортаються на тлі жовто-блакитного (УНР), чорного (Махно) та червоного (більшовики) прапорів.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє вміння аналізувати сюжетні особливості художнього твору.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
Головний герой твору Мина Мазайло з комічною цілеспрямованістю намагається змінити своє прізвище на більш благозвучне, на його думку, російське. Та досить несподівано виявляється розв'язка. Мину, який вважав своє українське прізвище перепоною на шляху до блискучої кар'єри, звільняють з роботи за «систематичний опір українізації».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Згадаймо про задум написання твору Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Письменника вразила пісня «Летіла зозуля через мою хату…», яку виконував сліпий бандурист. Саме ця подія стала поштовхом до написання новели, в основу якої покладено реальний автобіографічний факт.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус
Завдання перевіряє розуміння образу ліричного героя поезії Василя Стуса «Як добре те, що смерті не боюсь я», який звертається до народу із запевненням єдності з ним хоча б по смерті.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір та його символічні образи.
«…Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон», – такими рядками розпочинається роман Івана Багряного «Тигролови». Із страшним драконом автор порівнює не менш страшний ешелон смерті, поїзд, що везе своїх жертв-в’язнів на каторгу.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 80-90-х років.
Український постмодернізм зародився у 1980-х pp. і пов'язаний з іменами Юрія Андруховича, Олександра Ірванця, Віктора Неборака (літературне угрупування «Бу-Ба-Бу).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про який твір ідеться.
Про роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» йдеться в рядку Б. Друга частина твору присвячена сторічній історії села Піски. Саме в цій частині йдеться про родину Максима Ґудзя.
У висловлюванні, поданому в рядку В, йдеться про повість Ольги Кобилянської «Земля». В основу сюжету твору лягли справжні події, що мали місце в буковинському селі Димка, де з 1889 по 1891 роки жила письменниця.
«Маркером», який допоможе визначити, про який твір ідеться в рядку Д, є згадка про історичний роман українською мовою. Згадайте, що перший історичний роман в українській літературі – це «Чорна рада» Пантелеймона Куліша.
Про героїв «Енеїди» йдеться в рядку А. Троянці постають у поемі в усій своїй величі, привабливості, хоч і часто з гумористично-іронічним ставленням автора до їхніх вад (наприклад надмірне споживання їжі, напоїв, гуляння й веселощі через край). Герої – вірні товариші, які цінують чоловічу дружбу, побратимство, завзято бережуть лицарську честь, великі патріоти своєї батьківщини, демонструють зневагу до власної смерті. «Це люди, здатні голими руками взяти розпечене ядро, вони з презирством ставляться до фізичного болю, умруть, але не стануть рабами», – так про троянців сказав академік О. Білецький.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема літературних напрямів (стилів, течій).
Варто зазначити, що український експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму. Неважко здогадатися, що провідним літературним напрямом новели «Камінний хрест» є експресіонізм.
Оповідання Марка Вовчка «Максим Тримач» має виразне романтичне спрямування.
«Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка – це перша сентиментальна повість нової української літератури.
Реалізм помітно відчутний у комедії Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Іван Брюховецький і Петро Шраменко діють у романі «Чорна рада», Дідона й Турн – у поемі «Енеїда», Мартин Пушкар і Гриць Бобренко – у романі у віршах «Маруся Чурай», Килина й Лукаш – у драмі-феєрії «Лісова пісня».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових поезій.
Цитату, подану в рядку А, узято з твору Івана Драча «Балада про соняшник».
Поезії Богдана-Ігоря Антонича «Різдво» належить цитата в рядку Г.
Рядок В демонструє цитату з вірша Василя Симоненка «Лебеді материнства».
У вірші Ліни Костенко «Українське альфреско» є уривок, поданий у рядку Б.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Життя – це довгий шлях, який неможливо подолати поодинці. Кожна людина потребує надійного плеча поруч. Як же розпізнати справжнього друга? Я гадаю, що це людина, яка буде з тобою і в радості, і в горі, підтримає в будь-якій ситуації й ніколи не зрадить.
Наведу такі, як на мене, переконливі аргументи. По-перше, людині важливо розділяти з кимось власні емоції й відчувати підтримку. У важку хвилину справжній друг завжди прийде на допомогу, а також щиро зрадіє твоїм успіхам і досягненням.
Саме така дружба була між Низом та Евріалом – персонажами поеми Івана Котляревського «Енеїда». Козаки-побратими завжди разом, вони допомагають одне одному. Коли Низ вирішив пробратися в рутульський стан, Евріал його підтримує. Героїчний учинок побратимів став можливим тільки за умови вірної, щирої дружби між ними. На жаль, Евріал загинув від руки рутульця, тоді Низ, ризикуючи життям, сміливо кидається на ворога, аби помститися за смерть товариша. Для справжньої дружби характерними є взаємоповага й підтримка в будь-якій ситуації.
По-друге, дружба – це глибокий зв'язок, що вибудовується роками. Це союз, який проходить різні фази й піддається різним випробуванням.
Справжня дружба поєднувала двох класиків української літератури – Остапа Вишню й Максима Рильського. Вони підтримували одне одного і в радості, і у важких життєвих ситуаціях, таких як ув’язнення Максима Тадейовича чи десятирічне відбування покарання в таборах Павла Губенка. Митці мали ще й спільну пристрасть – риболовлю й полювання. Це ставало предметом обговорень і навіть анекдотів.
Отже, відрізнити справжнього друга від удаваного не так уже й складно. Адже лише справжній друг є надійною підтримкою й опорою в різних життєвих ситуаціях, він уміє вислухати та зрозуміти тебе.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра