ЗНО онлайн 2018 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: щавЕль, злЕгка, жаркИй, звестИ.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники. Речення необхідно читати дуже уважно, щоб правильно визначити відмінок, у якому стоїть числівник.
Проаналізуймо запропоновані числівники. Усі вони стоять у родовому відмінку.
Числівники на позначення десятків за будовою є складними. У таких числівниках змінюють лише другу частину. Отже, у родовому відмінку числівник шістдесят матиме дві правильні форми – шістдесяти, шістдесятьох.
Форма шестидесяти є хибною. Решта числівників мають правильні відмінкові форми.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання слів іншомовного походження, правильне слововживання.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Слово мас-медія має значення «засоби масової інформації». Отже, у запропонованому реченні наявна тавтологія.
Слово суперечка має значення «широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання, дискусія». Отже, у запропонованому реченні наявна тавтологія.
Одне із значень слова авангард – це «свідома, передова частина суспільства». Отже, авангард не може бути передовим.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синонімія складнопідрядних речень та простих речень, ускладнених відокремленими означеннями.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати речення з різноманітними відокремленими членами речення та складні речення, правильно використовувати їх у мовленні.
Спробуємо замінити підрядні частини на прості речення з дієприкметниковими зворотами:
А Листя під кленом було схоже на гору печива, щедро посипану цукровою пудрою.
Б Дітлахи з підстрибом побігли в кінець греблі, обсадженої густими вербами.
В Гості захоплено роздивлялися стіл, застелений вишитою скатертиною.
А от речення Г замінити на просте не можна, адже слова полюючий в українській мові немає.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови, правильне слововживання.
Слово виключний у запропонованому словосполученні є калькою з російської мови.
Отже, таке вживання слова є помилковим. Доречним є словосполучення виняткові здібності.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Словотвір. Перехід однієї частини мови в іншу. Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів саме в реченні.
У реченнях А та Г слово добре відповідає на питання яке? Отже, це прикметник.
У реченні В до цього слова ставимо питання як? Отже, це прислівник.
А от у реченні Б до слова добре ставимо питання що? Отже, це іменник.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень за метою висловлювання.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вам потрібно продемонструвати свої знання про речення як найменшу одиницю спілкування і вираження думки, адже саме воно формує та передає інформацію про явища дійсності, ставлення до них.
Спонукальне речення – це речення, що містить у собі наказ, вимогу, заклик, побажання, пораду, прохання тощо. У такому реченні дієслово, як правило, стоїть у наказовому способі, також часто бувають звертання.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
На місці пропуску необхідно поставити слово двокрапку. Це можна зрозуміти з подальшого змісту речення: двокрапку в реченні використовують тоді, коли далі йде пояснення. А герой тексту втрачає саме цю можливість.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремленій обставині.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вам потрібно продемонструвати свої знання про головні й другорядні члени речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні 6 є відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом – користуючись лише лапками. Зазвичай такі обставини виділяють комами. У запропонованому тексті перед зворотом коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Відмінки іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Виконуючи це завдання, необхідно також обов’язково ставити подвійне відмінкове питання.
Іменники фрази, знаки, вчинки відповідають в тексті на питання кого? що?
Це знахідний відмінок.
Слово події відповідає в тексті на питання хто?, що? Отже, це слово стоїть у називному відмінку.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків.
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок з такими словами: на[..]звуковивий, [..]іалог, му[..]рець.
У словах надзвуковий та мудрець вимовляємо звук [д], а от у слові діалог – це звук [д′].
У рядку баске[..]бол, пі[..]скакувати, по[..]орож у словах підскакувати та подорож вимовляємо звук [д], а в слові баскетбол глухий звук [т] перед дзвінким теж вимовляємо як [д].
У рядку підніжжя, природний, бджілка у словах підніжжя та природний вимовляємо звук [д]; у слові бджілка є африката дж, яку вимовляємо як один звук.
У рядку молодець, доцільний, дзвінкий у словах молодець та доцільний вимовляємо звук [д]; у слові дзвінкий є африката дз, яку вимовляємо як один звук.
У рядку рідний, індивід, проїзний у словах рідний та індивід вимовляємо звук [д], а от у слові проїзний такого звука немає взагалі, адже спрощення в групі здн відбувається і на письмі, і під час вимови.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери.
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (уживання великої літери у власних назвах) й пояснювати їх за допомогою правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
З великої літери потрібно писати всі слова в астрономічних назвах, крім загальних (планета, астероїд, сузір’я, галактика, туманність тощо). Отже, астрономічну назву, запропоновану в тесті, потрібно написати так: комета Галлея.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Повне і неповне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати повні та неповні речення, пояснювати тире в простому реченні.
Неповними називають речення, у яких пропущений один або кілька членів речення, що їх можна відтворити за змістом. Неповними можуть бути двоскладні та односкладні речення. Пропущені в неповних реченнях члени можна відтворити з попереднього або наступного речення, змісту самого речення, ситуації спілкування. Найчастіше неповні речення вживають у висловлюваннях розмовно-побутового та художнього стилів (поетичних текстах).
У реченнях А, Б, В, Г тире стоїть між підметом і присудком на місці пропущеної дієслівної зв’язки є, що у формі теперішнього часу зазвичай випускається. Це двоскладні повні речення.
У реченні Г маємо підмет джерело та обставину у нашому серці. Присудок відсутній, але є обставина, що завжди є групою присудка. Отже, це двоскладне неповне речення.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані пряма мова та слова автора.
У реченні Д у словах автора є два дієслова на позначення процесу мовлення.
Отже, розділові знаки потрібно поставити так:
«Зречення рідної мови призводить до найбільшої кари – духовного каліцтва, – говорив Г. Нудьга і додавав: – Дорослі мають пам’ятати цю велику істину й прищеплювати її своїм дітям».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
У словах повсякденний, буденний подвоєння відбувається на межі різних частин слова (корінь + суфікс).
У слові вироблений подвоєння не відбувається, адже це особлива форма дієслова – дієприкметник.
У родовому відмінку множини іменників середнього роду ІІ відміни подовження не відбувається: вітання, але вітань. Не відбувається подвоєння і в родовому відмінку множини іменника взаємина. В іменнику середнього роду ІІ відміни спілкування відбувається подовження нн в позиції між двома голосними.
Отже, подвоєні літери пишемо в словах повсякденного, спілкування, буденний.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Апостроф.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (апостроф) і пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після префіксів та словотвірних частин, що закінчуються на приголосний: між’ярусний, з’єднати.
Також апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після губних б, п, в, м, ф, якщо ці губні стоять
- на початку кореня (зім’ятий, розв’язання);
- після голосного та р у корені (реп’ях, жираф’ячий, тім’я,черв’я, кав’ярня).
Після р при роздільній вимові в українських та іншомовних словах теж пишемо апостроф (матір’ю, міжгір’я). Але буряк-бурячок (тут немає роздільної вимови).
У словах святковий та медвяний апостроф не пишемо, адже тут є збіг губного та іншого кореневого приголосного. Не буде апострофа і в слові курйозний, адже в цьому слові немає я, ю, є, ї.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно вживати відмінкові форми іменників.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Слова насип, ступінь, нежить, накип – чоловічого роду. Саме тому в орудному відмінку вони матимуть такі форми: насипом, ступенем, нежитем, накипом.
Решта слів – це іменники жіночого роду ІІІ відміни. Усі вони в орудному відмінку матимуть закінчення -ю (папороттю, люттю, бандероллю тощо).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях і суфіксах слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- у буквосполученнях -ере-, -еле- (беззастЕРЕежно);
- у словах, які перевіряються наголосом (змалЕчку – малЕча, крЕемезний – крЕмінь, клЕкотить - клЕкіт);
- завжди в суфіксах дієприкметників (упереджЕний, упевнЕний, змушЕний);
- коли при зміні слова е чергується з і: очЕвидячки – очІ,увечЕрі – вечІрній.
И пишемо в небагатьох дієслівних коренях, якщо далі з’являється суфікс -а,тобто -ер-переходить в -ира-: бЕру – набИрати.
И пишемо в словотворчих частках чи-, чим- (чИмдуж).
И пишемо, коли при зміні слова ненаголошений и стає наголошеним: грИмить – грИмати.
Правопис певних слів треба запам’ятовувати: увічливо, бентежний, керівний тощо.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета та пов’язаний з присудком. У рядку Попрацювавши на різних тренажерах, спорт стане ще більш корисним дія в дієприслівниковому звороті та дія, яку передає присудок, стосуються різних діячів. Спорт є корисним, але він не може працювати з різними тренажерами. Це речення потребує редагування.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієслівні форми.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів.
Дієслова, що належать до І дієвідміни, мають у ІІІ особі множини (вони) закінчення -уть, -ють, а в інших особових закінченнях пишемо е.
Дієслова, що належать до ІІ дієвідміни, мають у ІІІ особі множини (вони) закінчення -ать, -ять, а в інших особових закінченнях пишемо и.
Дієслово на -отати належать до І дієвідміни.
Отже, шепотати, шепочу, шепочеш, шепочемо шепочуть.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Через дефіс потрібно писати слова світло-сірий, біло-золотистий, ясно-блакитний, темно-вишневий, (відтінок + колір). А от прикметник білосніжний потрібно писати разом, тому що тут є поєднання кольору та матеріалу.
Разом потрібно писати прикметники світлонепроникний, світлостійкий, білокам’яний, ясноокий, ясноголовий, темнобарвний, темноводний, ніжнотонний, ніжноколірний, ніжношкірий, тому що від усіх цих прикметників можна утворити підрядні словосполучення (біле каміння, ніжна шкіра, ясні очі тощо).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис слів іншомовного походження. Подвоєння.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння в іншомовних словах) та пояснювати їх за допомогою правил.
У загальних іншомовних назвах букви звичайно не подвоюються: алегорія, анотація, ілюмінація, апеляція. Подвоєння зберігається в словах-винятках: алло, мадонна, брутто тощо. Відбувається подвоєння на межі префікса-кореня: імміграція, сюрреалізм.
У багатьох власних назвах подвоєння зберігається: Брюссель, Дарданелли, Аполлон.
Також зберігається подвоєння в похідних від власних назв словах: Голландія – голландець.
Традиційно з подвоєнням пишемо імена Геннадій, Стелла.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник як службова частина мови. Правопис сполучників.
Сполучники, що пишуть одним словом, відрізняються від однозвучних поєднань інших частин мови, які пишуть двома словами, тим, що сполучники членами речення не бувають і не відповідають на питання. Сполучник також можна замінити синонімічним сполучником, а з однозвучними поєднаннями інших частин мови цього зробити не можна. У цьому випадку можлива така синонімічна заміна сполучника: якби – коли б, якщо б.
Якби (коли б, якщо б) ви прокинулися раніше, то не запізнилися б.
Сполуки про те, за те то – це прийменник + займенник, тут можна поставити питання.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення кожного фразеологізму:
Ловити ґав – нічого не робити.
Ловити кожне слово – уважно слухати.
Ловити кожну мить – цінувати час.
Ловити момент – скористатися нагодою.
Відповідь: ДГВБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слів не снідавши, не обідавши можна поставити питання як?, слова вказують на спосіб дії. Отже, це однорідні обставини, виражені особливою формою дієслова – дієприслівниками.
До слів дивитися та питати можна постави питання що?, хто?, також можна уявно замінити словами дії та питання. Отже, це однорідні підмети.
До слів іншим, а не собі можна поставити питання чому?, кому?, слова означають предмети, на які переходить дія підмета. Отже, це однорідні додатки.
Слова копітка, складна, але цікава характеризують підмет, до них можна поставити питання який є підмет? Отже, це однорідні іменні частини складеного іменного присудка.
Слова солодкий, смачний відповідають на питання який? і вказують на ознаку предмета (підмета). Це однорідні означення.
Відповідь: АВБД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи односкладних речень
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні Решетом води не наносиш граматична основа виражена присудками не наносиш. Уявний підмет ти, але зміст речення стосується загалу людей. Це прислів’я. Отже, це односкладне узагальнено-особове речення.
У реченні І все на світі треба пережити граматична основа виражена присудком треба пережити. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні Припливайте до колиски, лебеді, як мрії граматична основа виражена присудком у формі ІІ множини – припливайте. Це односкладне означено-особове речення.
У реченні Навесні на розпутті викопали криницю граматична основа виражена дієсловом викопали у формі множини в минулому часі. Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
У реченні В Олешківських пісках тополя бовваніє граматична основа виражена підметом і присудком – тополя бовваніє. Отже, це двоскладне речення.
Відповідь: ДГАБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення Значна частина птахів видає своєрідні мелодійні звуки, які ми традиційно називаємо співом має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучним словом які. Отже, це складнопідрядне речення.
Речення Для кожного виду характерна особлива пісня, і за допомогою цих звуків птахи спілкуються між собою теж має дві граматичні основи, складається з двох частин, але вони рівноправні та пов’язані єднальним сполучником сурядності і. Отже, це складносурядне речення.
Речення Учені з’ясували: для певних ситуацій той самий птах використовує різні звукові сигнали має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Звуками птах повідомляє, що шукає пару, попереджає про небезпеку, і, навіть ізольований від свого виду, він усе одно співатиме, як і його родичі має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини пов’язані сполучником підрядності що, а друга й третя – єднальним сполучником сурядності і. Отже, у цьому реченні є підрядний та сурядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Речення Деякі пернаті навчилися наслідувати окремі штучні звуки, пісні інших видів птахів, а іноді й звуки людської мови має лише одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними додатками.
Відповідь: БАВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово екологічно відповідає на питання як? та вказує на ознаку іншої ознаки, не змінюється. Отже, це прислівник. Слово негативом означає поняття, є загальною назвою, відповідає на питання чим? Отже, це іменник. Слово шкідливе відповідає на питання яке? і вказує на ознаку. Отже, це прикметник. А слово насичене теж відповідає на питання яке?, але вказує на ознаку, одержану від дії. Отже, це особлива форма дієслова – дієприкметник.
Відповідь: ВБГА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Відповідь знаходимо в рядках (7–16): «…зрошував ліси й обробляв добривами поля (якийсь час це були переважно посіви кукурудзи)…
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Відповідь на питання очевидна вже з першого абзацу (речення 1–6): «АН-2 потрапив до рекордів Гіннеса як єдиний у світі літак, виробництво якого триває понад 60 років….» Додамо історію створення, унікальність характеристик, численні модифікації.
Решта варіантів відповіді є лише окремими фактами розповіді про літак-легенду.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проекти одномоторного біплана АН-2, безперечно, випереджали свій час.
Але справжні причини того, що народження первістка серії АН не було легким, вказані в рядках (27–35) та (36–43).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Для виконання цього завдання потрібно дуже уважно прочитати текст, а також пильно розглянути ілюстрацію. Фотографія літака додана до тексту невипадково, вона теж несе читачеві певну інформацію: тут чітко видно дві пари крил, розташовані одна над одною.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Для виконання цього завдання також потрібно дуже уважно прочитати текст. У рядках (44–47) подано характеристики моделі, запропонованої Олегом Антоновим: «…А ще цей біплан міг брати на борт від 800 до 1500 кілограмів вантажу або ж 12 пасажирів». Отже, щось одне.
Варіант відповіді такий: «…вантажопідйомність від 800 до 1500 кілограмів та ще й 12 пасажирів». Отже, і вантаж, і людей одночасно. Звичайно, цього АН-2 підняти не міг. Рядок із тексту витлумачений хибно.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень.
Завдання перевіряє вміння розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень.
Календарна обрядова поезія пов’язана з порами року і сільськогосподарським календарем.
Жниварський пісенний цикл є своєрідним апофеозом землеробської праці селянина. У варіанті А наведено рядки із жниварської пісні.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень».
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Ідеєю байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» є уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя; засудження паразитичного способу існування.
Праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою», адже «немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда».
Завдання перевіряє ваше знання перебігу подій художнього твору.
Події в поемі Івана Котляревського розгортаються в такій послідовності: гостювання в Дідони – сон Енея про батька – подвиг Низа та Евріала – поєдинок Енея з Турном.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся».
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Григорій Квітка-Основ’яненко – основоположник української прози, автор повісті «Маруся» – першого прозового твору в історії нової української літератури.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Гайдамаки».
Запропоноване завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів. В Умані відкрили монумент очільникам Коліївщини (селянсько-козацького повстання 1768-69 років) Івану Гонті і Максиму Залізняку. Саме вони є героями поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада».
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни. У Ніжині в 1663 році під час проведення чорної ради Івана Брюховецького обрали гетьманом.
Отже, правильним є твердження, подане в рядку Г.
Інші варіанти не можуть бути правильними, оскільки власником хутора Хмарище був Михайло Черевань; з темниці Якима Сомка намагався визволити Кирило Тур; Василя невольника викупив з турецької каторги Божий чоловік; Михайла Череваня порівняв з Яремою Вишневецьким полковник Шрам.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я».
Завдання перевіряє знання композиції художнього твору.
Згадаймо сюжет повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
Експозиція – пейзаж села Семигори, опис хати і подвір’я Кайдашів.
Зав’язка – розмова братів про дівчат.
Розвиток дії складається з послідовного, хронологічного викладу подій життя селянської родини: одруження синів, сутички в сім’ї, перебування Мелашки в Києві, пияцтво і смерть Кайдаша, розподіл спадщини, сварки.
Кульмінація – сутичка Мотрі з Марусею, унаслідок якої Маруся втратила око.
Розв’язка – примирення двох сімей після того, як засохла груша.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше знання змісту художнього твору.
Розділи «Січовик», «Піски в неволі», «Слизька дорога», «Розбишацька дочка», «Новий вік», «Так оце та правда?» наявні в соціально-психологічному романі Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», головними героями якого є Галя Ґудзь та Чіпка Варениченко.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля».
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Правильно утворено пару «персонаж – назва твору» в рядку Б.
Націєвський – персонаж драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», він приїжджає з міста як наречений Марисі. Лушня – герой роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Макогоненко – персонаж драми «Наталка Полтавка», Юнона – героїня поеми «Енеїда», Черевань – персонаж роману «Чорна рада».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?..».
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у поданому уривку є епітет – образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: чудові очі ті ясні, сумні.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Земля».
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв.
Згадаймо головного героя повісті Ольги Кобилянської «Земля» Михайла Федорчука. Михайло був на весіллі в Тодорика за дружбу. Усі дівчата заглядалися на нього, серед них була і Анна. Хлопець запросив її до танцю, але в той момент стихла музика.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Олесь. «Чари ночі».
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Олександра Олеся «Чари ночі».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Contra spem spero!».
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні особливості програмових поезій.
Згадаймо вірш Лесі Українки «Contra spem spero!», який є одним із кращих не лише у творчості поетеси, а й у світовій літературі. Це своєрідна програма письменниці, її життєве кредо. Уся поезія побудована на антитезах, причому художні протиставлення звучать як крилаті, афористичні вислови, їх виразність досягається за допомогою метафоричної образності, яка посилює емоційність звучання твору:
Гетьте, думи, ви хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей —
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Максим Рильський. «Молюсь і вірю. Вітер грає…».
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників.
«Неокласиками» в українському контексті традиційно називають коло поетів двадцятих-тридцятих років, які у своїй творчості часто спиралися на образи й мотиви античної культури, активно працювали з чіткими традиційними віршованими формами, шукали емоційної та формальної рівноваги у творах (усупереч поширеному тоді «анархічному драйву»), культивували освіченість, багато уваги приділяли перекладам.
Микола Зеров, Максим Рильський, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Освальд Бургардт – ось канонічний список цих поетів, їх іще називали «п’ятірне гроно».
Максим Рильський є автором поезії «Молюсь і вірю. Вітер грає…»
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)».
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників.
Пригадайте творчість Миколи Хвильового. Трагедія автора у новелі «Я (Романтика)» надто глибока.
Написаний в імпресіоністичній манері, твір у яскравій художній формі відображає ті складні протиріччя, які є в душі людини, у її свідомості та в навколишній дійсності. Ідейний пафос новели – духовна драма її автора.
Це ж стверджує і літературознавець М. Жулинський: «Як же так могло трапитись, що та свята мета, заради якої проливалася кров, творилося насильство, починає тьмяніти, набухати кров’ю невинних, чому так сталося, що мати змушена притуляти до згасаючого серця свого блудного сина, який заплутався на трагічних дорогах революції, вичерпався морально, зневірився і в розпачі піднімає руку на свою матір Україну, котра породила його і котра прощає йому цей смертний гріх?».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Валер’ян Підмогильний. «Місто».
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв.
У запропонованому уривку йдеться про головного героя урбаністичного роману Валер’яна Підмогильного «Місто».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Богдан-Ігор Антонич. «Різдво».
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій та їх авторів.
Проаналізуйте запропоновані уривки з поезій і згадайте їх авторів. «Прийшли лемки у крисанях / і принесли місяць круглий…» – це уривок з вірша «Різдво», автором якого є Богдан-Ігор Антонич.
У збірці віршів Б.-І. Антонича «Зелена євангелія» чимало рядків, у яких поет порівнює себе з тваринним і рослинним світом рідного краю: «Антонич теж звіря сумне і кучеряве», «...росте Антонич і росте трава», «Антонич був хрущем і жив колись на вишнях...».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні».
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Кіноповість Олександра Довженка «Україна в огні» описує трагедію українського народу під час Другої світової війни.
Могутність і безмірну велич українського народу письменник утілює в найулюбленішому своєму героєві Василі Кравчині.
Спокійний і розважливий за натурою, він показує взірець стійкості й героїзму в боях. Кравчина наділений розумом полководця. Це, власне, він виграв вирішальну битву з фашистами. І в особистому житті − це втілення вірності, духовної чистоти. Саме йому належать слова: «За що ми б’ємося? За що умираємо? …Вороги наші б’ються за особисті багатства, за владу над нашою землею. …Ми б’ємось за те, чому нема ціни у всьому світі, – за Батьківщину».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк. «Стилет чи стилос?».
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Євгена Маланюка «Стилет чи стилос?».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У рядку А запропоновано для аналізу уривок з поезії братів Капранових. Неважко здогадатися, що це пародія на вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну!».
Подані рядки яскраво ілюструють постмодернізм, характерними ознаками якого є епатажність, абсурдизм, комічність, буфонада як основні засоби зображення.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання стилів написання літературних творів. Виконуючи це завдання, згадайте, у якому художньому творі діє той чи інший персонаж, а потім з’ясуйте стиль написання цього твору.
Наум Дрот – персонаж із повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся». Саме цей письменник є найяскравішим представником українського сентименталізму, а його повість «Маруся» має сентиментальне забарвлення.
Початок творчості Тараса Шевченка несе на собі відбиток могутньої літературної течії – романтизму. Романтична література часто звертається до героїчних часів національної історії. Отак і в поемі «Гайдамаки» змальовано образ волелюбних героїв, мужніх народних повстанців. Щоб загострити емоційний та сюжетний стан, митець використовує романтичні прийоми: напружений сюжет, загострення конфлікту між особистим і загальним – Ярема Галайда б'ється разом з гайдамаками, визволяє свою наречену, але не може лишитися з нею, бо битва триває.
Галя Ґудзь – героїня соціально-психологічного роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Ця жанрова форма роману – надбання реалістичного мистецтва.
Єгошуа – «князь конюхів», один з найяскравіших образів поеми Івана Франка «Мойсей», яка написана в руслі неоромантичної стильової течії українського модернізму.
Відповідь: БВГД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання сюжету того чи того літературного твору. Згадайте зміст художніх творів і поєднайте їх епізоди.
У драмі І. Котляревського «Наталка Полтавка» виборний Макогоненко виконує пісню «Ой під вишнею, під черешнею…», у цьому ж творі заможний пан (возний Тетерваковський) залицяється до бідної селянської дівчини Наталки.
У поемі І. Франка «Мойсей» є такі епізоди: темний демон пустелі Азазель спонукає головного героя до сумнівів; Мойсей виводить свій народ з єгипетського рабства.
Згадаймо поему Т. Шевченка «Гайдамаки», у якій оспівано народно-визвольне повстання на Правобережній Україні 1768 р., відоме під назвою Коліївщина. Розділ «Свято в Чигирині» починається із звертання автора до гетьманів, для яких місто Чигирин, починаючи з Богдана Хмельницького, було столицею. Автор каже, що зараз місто вже не те, не пізнати в ньому козацької слави. Далі автор описує розмову трьох старшин, час якої трапляються такі прізвища, як Гонта та Залізняк. У цьому ж творі є й епізод про те, що Ярема Галайда дізнається про вбивство конфедератами титаря й викрадення ними його коханої дівчини. Ярема вирушає на пошуки Оксани.
Головний герой соціально-психологічного роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Чіпка наймитує в багатія Бородая. Згадаймо ще одного героя цього твору – Максима Ґудзя. Він розбишакує в селі, за що його з радістю віддають у москалі. У Московщині Максим стає унтер-офіцером. Пізніше він повертається в Піски, оселяється на хуторі, як у фортеці.
Відповідь: АБВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконуючи це завдання, згадайте, які художні твори мають присвяти.
Любові всевишній присвячує свою новелу «Три зозулі з поклоном» Григір Тютюнник.
Імпресіоністична новела Михайла Коцюбинського «Intermezzo» має присвяту Кононівським полям.
Своєму батькові Ю. Кобилянському присвятила повість «Земля» Ольга Кобилянська.
Новелі Михайла Коцюбинського «Цвіт яблуні» присвячено новелу Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
Відповідь: АГДВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Микола Гурович Куліш – український письменник, режисер, драматург. Його ім’я пов’язане з театром Леся Курбаса «Березіль», тому саме про М. Куліша йдеться в рядку Д.
Серед улюблених занять Остапа Вишні були мисливство й рибальство, які давали можливість спостерігати красу природи. Любов письменника до всього живого, до світу природи є незаперечною ознакою його натури. Тож рибалити і полювати він ходив скоріше для того, щоб назбирати побільше смішних історій, які й лягли в основу багатьох його усмішок.
Про Олександра Довженка йдеться в рядку В. Саме він здобув усесвітню славу як режисер кіно.
У висловлюванні, поданому в рядку Г, згадано імпресіоністичну новелу «Intermezzo», автором якої є Михайло Коцюбинський.
Відповідь: ДБВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Людина не може існувати відокремлено від соціуму та його впливу. Я думаю, що особистість може розвиватися в суспільстві, зберігаючи при цьому власну індивідуальність і керуючись нормами й правилами, визнаними цим суспільством.
По-перше, дотримання соціальних норм регулює поведінку кожної людини в тій чи іншій ситуації, дозволяє відчувати себе в безпеці й спокійно жити та працювати.
Прикладом, що наочно демонструє готовність людей відстоювати свої погляди й переконання, не порушуючи при цьому суспільних норм, є стотисячний мітинг у Києві 2004 року. Помаранчева революція засвідчила готовність українців виходити на вулицю за своє європейське майбутнє. Водночас громадські діячі з повагою ставилися до політиків, а останні, своєю чергою, розуміли важливість громадських рухів, тому непорозуміння й конфлікти зазвичай швидко гасилися.
По-друге, порушення правил співжиття в суспільстві часто призводить до конфліктів і навіть страшних злочинів.
На згадку спадає образ Сави Федорчука – персонажа соціально-психологічної повісті Ольги Кобилянської «Земля». Хлопець не хоче йти шляхом батьків, тяжко працювати на землі. Відповідно до вироблених селянством моральних норм Івоніка намагається вплинути на молодшого сина, застерігаючи, що той може залишитися без власної ниви. Цього Сава не міг допустити, тому йде на страшний злочин братовбивства. Так порушення правил співжиття людей призвело до трагедії, яка одним махом зруйнувала родину Федорчуків і принесла всім нечуване страждання.
Отже, соціальні норми й правила посідають важливе місце в нашому житті, вони дають можливість людині раціонально обґрунтовувати свої дії й задовольняти індивідуальні інтереси громадян.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра