ЗНО онлайн 2018 року з української мови та літератури – основна сесія
ТЕМА: Орфографія. Апостроф
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (апостроф) та пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після префіксів і словотвірних частин, що закінчуються на приголосний: під’їхати, з’юрмитися.
Також апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після губних б, п, в, м, ф, якщо ці губні стоять після голосного та р у корені (черв’як, кав’яр, верхів’я, арф’яр).
Після р при роздільній вимові в українських та іншомовних словах теж пишемо апостроф (надвечір’я, сузір’я).
В іншомовних словах після г, ґ, к, х, ж, ч, ш пишемо апостроф (миш’як).
У слові духмяний апостроф не пишемо, адже тут є збіг губного та іншого кореневого приголосного. Не буде апострофа і в слові серйозний, адже його ставлять лише перед я, ю, є, ї. Немає апострофа в іншомовному слові гравюра (відповідно до його вимови),
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Творення дієприкметників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати дієприкметники.
Активні дієприкметники теперішнього часу утворюють за допомогою суфіксів -уч-, -юч_, -ач-, -яч-, а минулого – за допомогою суфікса -л-. Пасивні дієприкметники теперішнього часу утворюють за допомогою суфікса -н-, а минулого – -т-, -н-, -ен-, -єн-. Активні дієприкметники в українській мові творять не від усіх дієслів і вживають досить рідко (особливо це зауваження стосується дієприкметників недоконаного виду).
Суфікси -ш- та -вш- в українській мові для творення дієприкметників не використовують.
Отже, неправильними є такі форми дієприкметників: стомившийся, початкуючі, дозрівші.
Цілюща (прикметник) – та, яка має лікувальні властивості, яка сприяє зміцненню здоров’я. Це правильна форма.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Лексичну норму української мови порушено в словосполученні на наступній неділі. Українською мовою одиниця виміру часу, що дорівнює семи дням, від понеділка до неділі включно, має назву тиждень (на наступному тижні, наступного тижня). Неділя – це останній день тижня (наступної неділі, у наступну неділю).
Решта словосполучень є нормативними.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені означення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями.
У реченні Довгі вечорові тіні перекреслюють порослу споришем вулицю коми не потрібні, тому що дієприкметниковий зворот порослу споришем стоїть безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Налякане голосами людей продиралося через хащі стадо зубрів дієприкметниковий зворот налякане голосами людей потрібно виділити, адже він стоїть не безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Дивиться хлопець на зіткані зі срібла вишняки й мало не зітхає дієприкметниковий зворот зіткані зі срібла теж стоїть безпосередньо перед означуваним словом, тому його не потрібно відокремлювати.
У реченні Люблю ходити по вкритій кришталевою росою ранковій траві дієприкметниковий звором теж стоїть перед означуваним словом, тому його не відокремлюють.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: пОзначка,цЕнтнер, довІдник, каталОг.
Учасникам ЗНО рекомендовано перелік слів з наголосами. Цей своєрідний словник наголосів було розміщено на сайті Міністерства освіти і науки, також він був уміщений у посібник «Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. І частина», автори – О. М. Авраменко, М. Б. Блажко (2018).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо вміщені в завданні слова.
Прозріти – ставати зрячим, помічати щось.
Неозорий – дуже великий за розміром; той, якого не можна охопити поглядом, зором.
Зиркати – поглядати з-під лоба.
Зоріти – сяяти, випромінюючи або відбиваючи світло, світити.
Отже, слова прозріти, неозорий, зиркати є спільнокореневими до слова зір.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно дібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Вороги – ті, хто перебувають в стані ворожнечі, боротьби з ким-небудь.
Лиходії – ті, хто здатний чинити лихо; злі, недобрі люди.
Волхви – чарівники, ворожбити, віщуни.
Духи – за міфологічними уявленнями, злі безплотні надприродні істоти.
Синонімами до слова демони є слова дух, чорт.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Велика літера у власних назвах
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно дібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів:
індійці – слово, на позначення національності, потрібно писати з малої;
земля – у тексті вживається на позначення поняття «ґрунт», потрібно писати з малої;
бог – у тексті вказує на міфологічного героя, потрібно писати з малої літери;
Богородиця – найвищий релігійний термін, потрібно писати з великої літери.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати види простих і складних речень, правильно розставляти розділові знаки між частинами складного речення.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У складнопідрядному реченні Древні індійці вважали райдугу величним луком бога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари необхідно поставити кому після головної частини перед початком підрядної означальної частини: Древні індійці вважали райдугу величним луком бога Індри, за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари.
У мікротексті ця кома відсутня. Отже, це пунктуаційна помилка.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть) тощо.
У четвертому реченні слова за давнім повір’ям указують на джерело повідомлення, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставними.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Через два дефіси пишемо прислівники усього-на-всього, як-не-як.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому, -єму, -е, -є, -и : по-чиновницьки, по-четверте. А також прислівник зроду-віку, з давніх-давен, видимо-невидимо, більш-менш, (схожі, однакові чи протилежні слова).
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо із прислівниками через дефіс: хтозна-коли.
Прислівники спрадавна, довкруги потрібно писати разом, бо це стягнена форма.
Разом пишемо прислівники, першою частиною яких є частки ані-, аби-, що-, де-, як-. Тому разом потрібно писати прислівники щосереди, анічичирк, абиде.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
У словах зіставити, зябра літера з передає звук [з′]. Цей звук є і в слові просьба, адже глухий перед дзвінким уподібнюється до наступного і теж стає дзвінким.
Розглянемо рядок з такими слова: усмішці, смієшся, посмішка. Підкреслена літера у слові посмішка передає звук [ш], а у слові смієшся ця буква передає [c′:].
У рядку несеться тюльпан, тьмяно підкреслена літера позначає різні звуки. У словах тюльпан і тьмяно підкреслена буква – це звук [т′]. А у слові несеться ться – це [ц′: я].
У рядку перифраз, фонетика, любов підкреслена буква передає різні звуки: у словах перифраз, фонетика – це звук [ф], а у слові любов – це звук [в],
У словах край, закріплення підкреслена буква передає звук [к], а в слові вокзал це звук [ґ].
Відповідь –А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Орфографія. Спрощення в групах приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначають спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, яке забезпечує милозвучність. У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають. Отже, спрощення є у словах свиснути, ненависний, тижневий, захисник, навмисно, провісник, радісний, цілісний, перехресний, злісний.
Є винятки, де спрощення не відбувається (пестливий, хвастнути).
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах (агентство, баластний).
Відбувається спрощення і в групі скн: тріск, але тріснути.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Завдання перевіряє ваше вміння добирати правильні відмінкові форми числівників, правильно використовувати числівники на позначення часу.
В українській мові для позначення часу використовуються порядкові числівники. Вони вживаються в поєднанні з певними прийменниками, а саме: на, по, до, за.
Конструкція на позначення часу п’ятнадцять хвилин сьомої є хибною. Правильним відповідником буде: «П’ятнадцять хвилин на сьому».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників.
В українській мові не відмінюються жіночі прізвища на приголосний та -ко: Мар’яни Гриців, Ганни Гончарук.
А от чоловічі прізвища на -ко та приголосний змінюються: Данила Федоренка, Артема Сидька, Олега Плюща.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Подвоєні літери треба писати в таких словах:
Викрадення. Це іменник середнього роду ІІ відміни, має закінчення -я. Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Рівнинному. У цьому прикметнику подвоєння відбувається на межі морфем (корінь + суфікс): рівнин (а) + -н- + -ий.
Еллади. Подовження відбувається в деяких власних назвах іншомовного походження. Такі слова потрібно запам’ятовувати.
Численне. Це прикметник, який є винятком (численний, старанний, рахманний, захланний).
Споряджені – дієприкметник. У цій особливій формі дієслова ніколи не пишемо подвоєних літер.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Слово виключити в українській мові вживають у значенні усунути із складу чогось, позбавлятися чогось, робити неможливим. У запропонованому реченні цей варіант – це калька з російської мови. Тому обираємо варіант вимкнути (призупинити дію чогось).
Варіант не дивлячись на – це теж калька з російської мови. В українській мові його використовують лише на позначення відсутності візуального контакту. У запропонованому реченні вказано предмет (явище), усупереч якого відбувається дія. Отже, потрібно обрати незважаючи на.
Слово позачиняти вживають у значенні щільно прихилити (саме двері, вікно тощо).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані одна стосовно іншої пряма мова та слова автора.
Розділові знаки потрібно поставити так:
«Тривалий успіх можливий лише за умови позитивного ставлення до життя, – підбадьорює читачів автор книги. – Усі лідери вміють радіти кожному дню, будь-якій дрібниці».
Лапки відкривають на початку прямої мови і закривають у її кінці, незважаючи на те, що слово автора стоять всередині речення.
У решті речень розділові знаки розставлено правильно.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Коми (1), (2), (3) потрібні, тому що вони стоять на межі підрядних частин складного речення. Кома (4) стоїть між однорідними означеннями (непоширене + поширене означення є однорідними).
Кому (5) ставити не треба, тому що між двома однотипними підрядними частинами, поєднаними сполучником сурядності, кома не потрібна (однорідна супідрядність).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета. У рядках А, Б, Г, Д дія в дієприслівниковому звороті та дія, що передає присудок, стосуються різних діячів.
А от у рядку В дієприслівник передає додаткову дію до основної дії того ж суб’єкта: Ви й оглядаєте експозицію, й уважно слухаєте гіда, і робите нотатки.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення. Однорідні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення, знаходити в реченні однорідні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні Любомир хотів зупинитися, заспокоїтися, розчинитися в далекому безмежжі однорідні члени речення є частинами складеного дієслівного присудку. Вони приєднані за допомогою модального дієслова хотів і характеризують дію підмета.
У реченні Ярослав мав давню мрію – потанцювати й поговорити з однокласницею однорідні члени речення є неузгодженими означеннями, вони відповідають на питання яку?
У реченні Олесина й Оксанина квартири розміщені праворуч від ліфта, біля сходів теж є однорідні означення, але вони є узгодженими.
У реченні Назар бере наплічник і вирушає вишукувати й купувати раритетні книги є однорідні обставини, адже присудок у цьому реченні виражений руховим дієсловом. Від такого присудка ставимо питання з якою метою? (вирушає, щоб відшукати й купити).
А однорідні додатки є в реченні Софійка попросила нас прийти раніше й підготувати сюрприз для іменинника.
Софійка (підмет) просить нас що? прийти й допомогти.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Складнопідрядне речення, його будова. Основні види підрядних речень
Треба поміркувати, який з варіантів відповіді є складним реченням з підрядним мети.
Таким є складнопідрядне речення «У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб особистість могла досягти успіху».
Як бачимо, його підрядна частина відповідає на питання про мету повідомлюваного в головній частині, а саме на питання навіщо?, для чого?. Засіб приєднання підрядної частини до головної – сполучник мети щоб.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (7) обґрунтована як кома при однорідних членах речення.
Але перед неповторюваним сполучником сурядності і кому ставити не потрібно. Отже, вживання цього розділового знака обґрунтовано неправильно. Кома (7) стоїть у кінці дієприслівникового звороту – відокремленої обставини.
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Фразеологія. Значення фразеологізмів
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів, їхнього значення, а також уміння добирати до них антоніми.
Тримати в чорному тілі (суворо) – гладити по голові (ніжно, турботливо).
Розкривати карти (щиро, довірливо) – ходити довкола (щось приховувати).
Викинути з голови (перестати думати) – не йти з думки (постійно обмірковувати).
Мозолити руки (працювати) – ганяти собак (нічого не робити).
Відповідь: БВГД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Б – це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире між ними обов’язкове.
У реченні В тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г ускладнене відокремленою прикладкою почесна варта весни, яка стоїть у кінці речення і виділена тире.
Речення в рядку Д – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Відповідь: ГДАБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Якщо до фрагмента речення Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві приєднати варіант їхня важлива функція – пошук інформації, то утвориться складне безсполучникове речення. Адже це речення матиме дві частини, поєднані лише інтонацією та змістом.
Якщо до цього фрагмента додати варіант й полегшувати життя в інформаційному світі, то утвориться просте речення, ускладнене однорідними членами (присудками).
Якщо додати варіант оскільки були створені власне для цього, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
А в останньому реченні утвориться складносурядне речення Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві, але надмірна залежність від них є небезпечною. У цьому реченні дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності.
Відповідь: ВАГД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Односкладні речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом речення представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаємо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні У королівстві дзеркал – лабіринт аватарів граматична основа виражена підметом лабіринт, але також є обставина. Це завжди група присудка. Отже, це двоскладне неповне речення.
У реченні І дороги вперед тут тобі не підкажуть граматична основа виражена дієсловом не підкажуть у формі ІІІ особи множини Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
У реченні Тут ні вітру, ні променів сонця нема граматична основа виражена присудком нема. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні Упізнаєш себе у віддзеркаленій парі граматична основа виражена присудком у формі ІІ особи однини – упізнаєш. Це односкладне означено-особове речення.
У реченні Дивовижної казки мудрі слова… граматична основа виражена підметом слова. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях названо предмет, але нічого не говориться про дію.
Відповідь: ГБВД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Характерники – іменник, називає предмет, істоту; відповідає на питання хто?, що?
Зачарованих – називає ознаку, одержану після дії, відповідає на питання який?, які? Це особлива форма дієслова – дієприкметник.
Свідомо – указує на ознаку дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Реальному – називає ознаку предмета, відповідає на питання який?, які? Це прикметник.
Відповідь: АГВБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У тексті йдеться про сучасне мистецтво, твори якого можна побачити зараз в багатьох містах світу, зокрема Києві. Мурали – це різновид сучасного вуличного живопису.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Мистецтво вуличного живопису поширене в багатьох країнах (рядки 9–14), у США стритарт розцінюють як облаштування міста (47–51), безліч художників цього напрямку працюють в Іспанії, Франції, Аргентині, Австралії.
Місця для муралів вибирають не лише художники, часто такі місця їм пропонують (36–39). Мурали категорично не можна розміщувати на архітектурних пам'ятках (40–46). У Києві є чудові мурали, створені українськими художниками (23–27), (28–31).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У тексті можемо виокремити такі мкротеми:
Вибір місця для сучасних стінописів – (рядки 36–39).
Закордонний досвід використання муралів – (47–51).
Тематика столичних настінних малюнків – (1–8), (15–22), (32–35) тощо.
Історія виникнення вуличного живопису у світі – такої мікротеми в тексті немає.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У цьому уривку йдеться про Марфу Тимченко (рядки в тексті 9–14).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Прочитайте відповідний абзац із цією інформацією. Це київський мурал, що прикрашає будинок на бульварі Лесі Українки (рядки в тексті 32–35).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Пісні Марусі Чурай
Запропоноване завдання перевіряє знання авторів програмових творів. Рядки «Ця дівчина не просто так, Маруся / Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа» узяті з роману Ліни Костенко «Маруся Чурай».
У цьому уривку йдеться про легендарну поетесу-піснярку з Полтави Марусю Чурай, яка є автором пісні «Засвіт встали козаченьки».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Основна ідея «Слова...» – жагучий заклик князів до єдності. Це головне завдання, що поставив перед собою автор. Ідея єднання реалізується у всій художній структурі твору. Особливо чітко вона простежується в «золотому слові» Святослава.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання персонажів літературних творів.
Згадаймо образ Горпини Терпилихи – матері головної героїні драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Усі вчинки і поведінка матері Наталки визначаються перш за все глибокою материнською любов’ю. Але її розуміння щастя в достатку: «Убожество моє, старость силують мене швидше заміж тебе оддати...».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Григорій Квітка-Основ’яненко – основоположник української прози, автор повісті «Маруся» – першого прозового твору в історії української літератури.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику, провідну ідею художнього твору.
Послання «І мертвим, і живим…» було написано в грудні 1845 року в с. В’юнищах, де Шевченко деякий час проживав у маєтку С. Самойлова.
Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя люду. Виявилося, що більшість дворян була задоволена політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого була нещадна експлуатація кріпаків, своїх же земляків. Власні спостереження й роздуми, почуття й настрої Т. Шевченко в яскравій художній формі втілив у творі «І мертвим, і живим…». Закінчується послання словами: «Обніміться ж, брати мої. / Молю вас, благаю!»
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання образів героїв художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
У Ніжині в 1663 році під час проведення чорної ради Івана Брюховецького обрали гетьманом. У рядку Г наведено його характеристику. Основні риси характеру Брюховецького – це самолюбство і амбіційність, підлість, уміння схилити на свій бік впливових осіб та нехтування мораллю Запорожжя.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє знання персонажів художнього твору.
Згадаймо сюжет повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
Зав’язкою цього твору є розмова братів Кайдашів про дівчат. Саме уривок з цього діалогу між Карпом і Лавріном наведено в умові завданні.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше знання жанрів художніх творів.
Зверніть увагу, що в запропонованому уривку йдеться про товариство Чіпки Варениченка: Лушню, Матню й Пацюка. Усі вони є персонажами соціально-психологічного роману Панаса Мирного та Івана Білика "Хіба ревуть воли, як ясла повні".
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художніх творів.
Трагікомедія Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» має таку композицію:
- експозиція: знайомство з родиною Мартина Борулі;
- зав’язка: домовленість Борулі із повіреним Трандалєвим про апеляцію щодо визнання Мартина дворянином;
- розвиток дії: повернення з міста Омелька, який розповідає про втрату майна – сватання до Марисі здрібнілого шляхтича й відмова Мартина Борулі – приїзд Націєвського і його втеча – «муштрування» Мартином рідних, щоб все робили по-панськи;
- кульмінація: відмова у дворянстві;
- розв’язка: Мартин Боруля спалює бумаги про дворянство.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір.
В основу поеми «Мойсей» Івана Франка покладено біблійну легенду про єврейського пророка.
Події, описані у творі, автор тісно пов’язує з українською сучасністю. Легендарна історія біблійного пророка виходить на національний український ґрунт. Письменник писав про свій народ і тільки для нього, про що зазначає в пролозі поеми.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв художніх творів.
Згадаймо головного героя повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» Івана Палійчука.
Він був людиною, для якої кохання стало сенсом життя. Іван – син природи, навічно зачарований її дивами, її фантастичними образами. Після загибелі Марічки Іван йде в ліс на довгих шість років, а після повернення одружується з Палагною і починає господарювати. Найбільша втіха для нього – догляд за тваринами, вони як діти для нього: «Не був жадний багатства – не на те гуцул жиє на світі,– саме плекання маржинки сповняло радістю серце. Як дитина для мами – такою була для нього худібка…»
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус. «О земле втрачена, явися!..»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є метафора – образний вислів, у якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.
Згадаймо, гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії;
рефрен – повторення слова, декількох слів, фраз, речень або строф (приспів у піснях) у вірші або прозовому творі;
риторичне питання – риторична фігура, яка полягає у використанні запитання, що містить у собі ствердну відповідь;
порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв'язки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє вміння визначати літературні напрями й стилі.
Згадаймо драму-феєрію Лесі Українки «Лісова пісня». Твір написаний у стилі неоромантизму, однією з ключових рис якого є намагання подолати невідповідність між ідеалом і дійсністю, завдяки могутній силі волі зробити бажане дійсним. Саме це ми бачимо в коханні Мавки до Лукаша.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв.
Наталка Сірко – головна героїня автобіографічного пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови». Її батьки у свій час були вислані з України в Сибір. Зелений Клин став другою батьківщиною для Сірків, де вони свято бережуть пам'ять і традиції рідного народу.
Наталка Сірківна – смілива, волелюбна, горда українка, яка не гірше батька і краще за брата опанувала ремесло тигролова: «Дивна вона… навіть не розуміла, яка вона чарівна… І це дівчина – звіроловка, переможниця страхіть усяких!.. Як та дика коза, що боїться, щоб її не впіймали, і не дається навіть підступити…»
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Дитинство»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, а також ваше знання образів героїв художніх творів.
Працюючи над твором, Юрій Яновський використав розповіді Миколи Куліша про його дитячі роки та природу Таврійського краю (митці тісно спілкувалися).
У новелі використано факти, пов’язані з життям Куліша та історією його роду, згадано географічні назви, що мають прямий стосунок до Кулішевої біографії. Опис дитячих років головного героя надає новелі особливої ліричності та поетичності. Образ Данилка перегукується з образом Сашка – головного героя твору «Зачарована Десна» Олександра Довженка.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художніх творів.
На рисунку представлено основну проблему новели Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: традиційний «любовний трикутник».
Марфа Яркова одружена, але таємно кохає Михайла, батька оповідача. Невдовзі Михайла засилають до Сибіру, звідки той не повернеться. Студент довідується про давнє кохання Марфи з розповіді матері Софії.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє вміння аналізувати сюжетні особливості художнього твору.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
Головний герой твору Мина Мазайло хоче змінити своє прізвище на престижніше – російське, усе українське він сприймає не тільки як чуже, але як і вороже.
Тарас Мазайло застерігає брата: «Подумай, що скажуть на тім світі діди й прадіди наші, почувши, що ти міняєш прізвище...»
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати поетичні твори й визначати вид лірики.
Пригадайте вірш Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…» . Цей твір належить до інтимної та пейзажної лірики. Автор оспівує красу ночі, напоєної любов’ю.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк. «Стилет чи стилос?»
Завдання перевіряє розуміння змісту програмових поезій.
У творі «Стилет чи стилос?» Євген Маланюк розмірковує про роль митця в суспільстві, утверджує думку, що митець повинен безкомпромісно служити народові, формувати свідомість нації.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
Пригадайте уривок із послання Тараса Шевченка «І мертвим, і живим, і ненародженим…»:
Німець скаже: «Ви слав’яне».
«Слав’яне! слав’яне!»
Славних прадідів великих
Правнуки погані!
У рядку Д запропоновано рядки, які є пародією на твір Кобзаря. Саме вони яскраво ілюструють постмодернізм, характерними ознаками якого є епатажність, абсурдизм, комічність, буфонада як основні засоби зображення.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «Мiлiони радо йдуть,/ Бо се голос духа чуть» і «Не ридать, а добувати,/ Хоч синам, як не собi,/ Кращу долю в боротьбi» узяті з поезії Івана Франка «Гімн».
«Борітеся – поборете! /Вам бог помагає!/ За вас правда, за вас слава/ І воля святая!» – цей заклик Тарас Шевченка до об’єднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога звучить у поемі «Кавказ». У цьому ж творі є рядки «І вам слава, сині гори, Кригою окуті! / І вам, лицарі великі, / Богом не забуті…».
Уривки «Но гірш за те їй не любився, / Що, бачиш, в Трої народився / І мамою Венеру звав…» і «Еол, оставшись на господі, / Зібрав всіх вітрів до двора, / Велів поганій буть погоді...» узяті з поеми Івана Котляревського «Енеїда».
У поезії Григорія Сковороди «De libertate» є такі рядки: «Слава навіки буде з тобою, Вольності отче, Богдане-герою!» і «Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, / Проти свободи воно – лиш болото…»
Відповідь: 1А 2Б 3Г 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання сюжету того чи того літературного твору.
Згадайте зміст художніх творів і співвіднесіть їх уривки з ім’ям автора.
Згадайте Кирила Тура, персонажа історичного роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада». Його образ є втіленням могутнього й незалежного лицарського духу: «Як вода в Чорному морі не переведеться, поки світ сонця, так і в Січі до віку вічного не переведуться лицарі», – стверджує Тур.
У рядку Д подано уривок з розмови Мелашки Балаш та її матері (повість Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»).
Панас Мирний у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» змалював історію села Піски та витворив майже столітню історію всього українського селянства.
У трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» Націєвський змальовує перспективи подружнього життя Марисі Борулі.
Відповідь: 1А 2Д 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконуючи це завдання, згадайте місце відображених у творі подій.
- Сюжет драми «Мина Мазайло» відбувається в Харкові;
- у Києві розгортаються події урбаністичного роману Валер’яна Підмогильного «Місто»;
- Ліна Костенко є автором твору про легендарну поетесу-піснярку з Полтави Марусю Чурай;
- українське село Тополівка є композиційним епіцентром кіноповісті «Україна в огні».
Відповідь: 1Б 2В 3Г 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Про Остапа Вишню йдеться в рядку А. Саме «його гуморески та фейлетони користуються великою популярністю, досягають мільйонних тиражів…».
Першим поетом-оптимістом в українській новітній літературі вважають Павла Тичину. «Соняшні кларнети» – перша друкована збірка поетичних творів митця.
Олесь Гончар так схарактеризував творчість Володимира Сосюри: «Син Донеччини, задушевний лірик, він був серед тих, хто глибоко відчув красу і виявив нові можливості українського поетичного слова. Його поезія, довірлива, щира, безманірна, справді була співом душі — душі відкритої, людяної, дивовижно тонкої і ніжної у своїх почуваннях».
Згадайте основні віхи життя й творчості Василя Стуса. Його вірші «не можна просто гортати – у них треба входити й повільно обживати, як обживав поет на етапах свої камери».
Відповідь: 1А 2Г 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Упродовж життя людина ставить перед собою певні цілі, виконує різноманітні складні завдання й долає перешкоди. Я вважаю, що рухатися вперед до здійснення мети нас мотивує як віра у власні сили, так і підтримка друзів, рідних, однодумців
По-перше, віра в себе – це стартова складова будь-якого великого успіху. Упевненість у своїх силах перед виконанням важкого завдання допоможе впоратися з усіма перешкодами.
Згадаймо одного з найяскравіших героїв української літератури Григорія Многогрішного – головну дійову особу роману Івана Багряного «Тигролови». На початку твору хлопець – один з тисяч в’язнів, яких мчав до Колими «поїзд-дракон». Григорій наважується на втечу, він «стрибнув у певну смерть, але не здався». Віра у власні сили допомогла юнакові впоратися з відчаєм, зневірою, смертельною втомою. Долаючи чимало перешкод, Многогрішний урешті перемагає.
По-друге, підтримка рідних, друзів завжди надихає й не дозволяє опускати руки навіть під час різних випробувань, адже це природно для людини – потребувати підбадьорювання чи поштовху.
За приклад може правити історія визнання Стівена Кінга – відомого американського письменника. Опублікувати його перший роман різні видавництва відмовлялися тридцять разів. Стівен уже був на межі розчарування й буквально викинув рукопис, однак його дружина, яка беззаперечно вірила в мрію свого чоловіка стати відомим, відновила роман. Зараз Кінг продав понад триста п’ятдесят мільйонів примірників цього твору.
Логіка моїх міркувань підводить до висновку, що потужною мотивацією більше працювати, здійснювати мрії й досягати успіху є не тільки віра у власні сили, але й спілкування з людьми, які підтримують і надихають.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра
- Завантажити тестовий зошит цього тесту