ЗНО онлайн 2011 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У реченні «Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям» замість пропуску має бути слово «гострий», яке в цьому контексті означає добрий, спостережливий.
Порівняйте значення інших слів: проникливий – який викликає які-небудь почуття, настрої і т. ін.; слабкий – погано розвинений, нездоровий, неміцний; власний – належний кому-, чому-небудь за правом власності.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізмом є вислів з тексту «збиватися з ніг», він має значення «дуже втомитися, набігавшись, находившись або від різних клопотів».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи першого, другого, третього й п’ятого речень.
Пригадайте, що просте речення має у своєму складі одну граматичну основу. Саме таким є перше речення. Зверніть увагу, що воно ускладнене однорідними присудками.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що прикметники, дієприкметники з не пишемо окремо, якщо є залежні слова. Отже, не/баченою в реченні «Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю» пишемо окремо.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Під час виконання цього завдання обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо його.
Виконуючи це завдання, необхідно ставити питання до виділених слів:
до всього, що було (де?) внизу – прислівник.
птах (як?) добре бачив – прислівник.
спалюючи його (яким способом?) разом із листям – прислівник.
прозоро-блакитною (чим?) аквареллю – іменник.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення й існують у реченні для вираження певного ставлення мовника, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «навпаки» є вставним у п’ятому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: потрібно відокремити комою дієприслівниковий зворот «підфарбовуючи все не баченою досі прозоро-блакитною аквареллю».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові м’який знак пишемо після приголосних д, т, з, с, ц, л, н в кінці складу чи слова: близько, їдальня.
М’який знак пишемо також у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-. Отже, потрібно писати по-угорському, волинський, болгарський.
М’який знак пишемо в суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: малесенький.
М’який знак пишемо в дієсловах перед часткою -ся(сь): розливається.
М’який знак пишемо в буквосполученні ньц, ньч якщо в Н. в. ньк: няньці, бо нянька; неньчин, бо ненька.
М’який знак пишемо після л перед -ськ(ий): сільський.
М’який знак пишемо після зубних приголосних у середині складу перед о: п’ятнадцятьох.
Зверніть увагу, що не треба писати м’який знак у словах: ланцюг, радість (між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого); ллється (між подовженими м’якими приголосними); базікаєш (після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила. Орфографічну помилку допущено в рядку Б.
Зверніть увагу, що згідно з правилами українського правопису в словах, запозичених із французької мови, після шиплячих «ж» та «ш» пишемо відповідно до французького «u» українське «у»: журі.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
У реченні «Зміни до Конституції ухвалюються голосами … народних депутатів» замість пропуску має бути числівник у родовому відмінку. Згадаймо, що в числівнику триста відмінюються обидві складові частини:
Н. триста
Р. трьохсот
Д. трьомстам
З. триста (трьохсот)
О. трьомастами
М. (на) трьохстах
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс при- вживають на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому при- потрібно вживати в словах: приїхавши, Приморським, прилучіться, призахідного тощо.
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості. Саме тому в слові пречудовий необхідно писати префікс пре- .
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно писати всі слова в рядку Г: десяти/значний, фото/аматор, напів/морок, кілька/сот.
Зверніть увагу, що через дефіс пишемо:
- слова, утворені від іншомовних частин: прем’єр-, віце-, генерал-, екс-, максі-, міні-, міді-: віце-адмірал, міні-футбол;
- іншомовні слова: стоп-кран;
- складні прикметники з першою частиною військово-, воєнно: військово-спортивний.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Неправильно утворено форму кличного відмінка іменника у варіанті Б. Іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи в кличному відмінку мають закінчення -у(ю): Андрію.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Речення зі звертаннями
Завдання перевіряє вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати звертання в реченні, правильно розставляти розділові знаки в них.
Згадайте, що звертання, оскільки воно граматично не пов’язане з членами речення, в усному мовленні виділяється паузами, а на письмі – розділовими знаками – комою або знаком оклику.
Отже, розділові знаки при звертанні правильно вжито в реченні «Ой куди ви, голубоньки, та й полетите, / Куди моє дівування та й занесете?».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати прикметники.
Закінчення -ий має прикметник, утворений від слова туман. Суфікс -н-(ий) уживаємо в переважній більшості якісних і відносних прикметників: туманний.
Суфікс -н-(ій) уживаємо порівняно в небагатьох прикметниках (переважно відносних): теперішній, колишній, суботній, вечірній.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприкметник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати форми дієприкметників у мовленні.
Пасивні дієприкметники утворюють від основи неозначеної форми перехідних дієслів (минулого часу – від дієслів доконаного виду, теперішнього – від дієслів недоконаного виду) за допомогою суфіксів -н-, -ен- -т-: одягнути – одягнений.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складному реченні.
Розділові знаки правильно розставлено в реченні «Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина». Це речення є складнопідрядним означальним, між частинами якого потрібно поставити кому. Крім того, обидві частини містять дієприслівникові звороти, які теж відокремлюємо комами.
Проаналізуймо інші речення.
У рядку А потрібно відокремити уточнювальну обставину місця «серед цвіту», між частинами підрядного означального речення потрібно поставити кому, а не двокрапку: «… здається, що».
У рядку Б між частинами підрядного означального речення потрібна лише кома, тире варто прибрати.
У рядку В між підрядними частинами потрібно ставити коми. Отже, правильною в цьому реченні буде така пунктуація: «Уявімо, що світ, який нас оточує, – це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу, – рослини на цьому полі».
У рядку Г потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного порівняльного речення: «… рябіло, наче хто сипонув на воду блискучими іскрами».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані фрагменти.
У рядках А, Б є помилки, оскільки назви вокзалів, станцій, портів, пристаней пишемо з великої букви, а родове поняття з малої: Південний вокзал, автостанція «Південна».
У рядку В правильно писати назву міста так: Франкфурт-на-Майні (географічні назви, що складаються з іменників, які поєднуються українськими або іншомовними прийменниками, сполучниками чи мають при собі частку, артикль, а також утворені від них прикметники).
Помилка є також у рядку Д: назву площі пишемо з великої літери: площа Князя Ярослава Осмомисла.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: заоЩаДЖувати, ЯчаННЯ, майоліка.
У рядку Б у слові роз’Ятрити на один звук більше.
У рядку В у слові узліССЯ на один звук менше.
У рядку Г у слові Щасливий на один звук більше.
У рядку Д у слові узбереЖЖЯ на один звук менше.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Забілена в тумани Говерла чатує на обрії...» вибрати «та зорі тремтять у нічній прохолоді» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності та).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
У двох кроках – це неправильний переклад прийменникових структур з російської мови.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з дієприкметниковими зворотами
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом.
Зауважте, що дієприкметниковий зворот повинен стояти якомога ближче до означуваного слова, аби не спотворився смисл речення.
Потребує також редагування речення, у якому дієприкметниковий зворот розірваний іншими членами: «Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України». Правильно це речення побудувати так: «Розгляньмо висновки, зроблені автором нового підручника з історії України».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у слові відбити є звук [д], а у слові проїзний відбувається спрощення, тому звук [д] відсутній.
У рядку Б в обох словах є звук [д]: у слові футбол літера т передає звук [д], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко; у слові зорепад буква д передає звук [д].
У рядку В звук [д] є тільки у слові здавна, а от у слові бджола є африката дж.
У рядку Г в слові дружба літера д передає звук [д], а в слові подякував літера д передає звук [д′].
У рядку Д в слові продаж літера д передає звук [д], а в слові свідчити літера д передає звук [д͡ж], оскільки зімкнені передньоязикові [д], [т] перед свистячими, шиплячими або африкатами частково або повністю африкатизуються.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Благословіть в дорогу, матері», граматична основа якого – присудок у формі 2 особи множини.
Неозначено-особовим є речення «Нас чекають, нас знають, нас люблять, нам вірять, нас ждуть», головний член тут – присудок у формі 3 особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Учи народ, учися і в народу». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Бракує арфі струн, співцеві слів», присудок у цьому реченні виражений безособовим дієсловом.
Речення «Вийшла я на Княжу гору глянути на красень Львів» є двоскладним.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Відокремлене означення є в реченні Г. Згадаймо, що дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: «Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами».
Відокремлена прикладка «могутнє світило» є в реченні в рядку А.
Відокремлений додаток є в рядку Б. Зверніть увагу: відокремлюються додатки, що мають значення виключення або включення і починаються словами крім, окрім, опріч, особливо, за винятком, на відміну від: «Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям».
Відокремлена обставина є в рядку Д. У реченні відокремлюється дієприслівниковий зворот «Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем».
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Безсполучникові речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати смислові зв’язки між частинами безсполучникових речень.
Згадаймо, що безсполучникове – це таке складне речення, частини якого з'єднуються в одне смислове та граматичне ціле не сполучниками чи сполучними словами, а інтонацією, ритмомелодійними засобами.
Безсполучникові складні речення з однорідними простими частинами можуть виражати такі смислові відношення:
- одночасність дій, подій, явищ;
- часову послідовність дій, подій, явищ;
- зіставлення чи протиставлення подій, явищ, про які повідомляється в простих реченнях.
Безсполучникові складні речення з неоднорідними простими частинами за характером їх смислових відношень поділяються на речення зі значенням умови, наслідку, часу, пояснення, причини, порівняння.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Одночасність подій виражають частини речення «Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях».
Друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій у реченні «Далеко на сході стало червоніти небо: сонце сходило».
Перша частина виражає умову, за якої можлива дія другої частини в реченні «Не навчив батько – не навчить і дядько».
Друга частина доповнює або розкриває зміст першої в реченні «Мені здається: твої очі світять з вишини».
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати до слів антоніми та використовувати їх у мовленні.
Антонімічні пари утворяться, якщо до частини ясно додати темно, до частини високо додати мало, до частини ранньо додати пізньо, до рівно додати різно.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
До слова нащо (те саме, що навіщо) логічно поставити питання чого? Отже, нащо – це прислівник.
Самі – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Хіба – це частка, незмінна службова частина мови, яка надає реченню чи окремим його членам додаткових смислових та модальних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм і нових слів.
До – це прийменник, службова частина мови, яка разом з відмінковими закінченнями іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте рядки 67–70 запропонованого тексту. «Духовними карликами й паяцами» автор називає людей «нещирих, які за правильними словами приховують ницість душі».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте рядки 67–70 запропонованого тексту. У них автор удається до патетики – елементу пристрасності, піднесеності в чому-небудь.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
Фразеологізм, що має значення «доходити до суті справи», є в реченні «Василь уперто, насуплено дивився в корінь».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови в текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
У рядку 2 слово «заокруглюються» означає «обмежуються», адже йдеться про людей духовно не розвинених, які мають вузький кругозір, тобто обмежених.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. Із Симоненком важко було полемізувати, тому що «він не висловлював квапливих напiвдумок, він про все подумав i там, де iншi багато й неясно балакають, мовчав» (рядки 33–34).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст. Як стверджує автор, на життя народу Василь Симоненко ніколи не дивився очима представника. Про це йдеться в рядках 13–14: «Але він дивився на життя не як «представник», а як людина, як син дивиться на безпорадну матір».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Аргументи – це докази, що наводять на підтримку думки. Поставте запитання чому? до твердження «Василь уперто, насуплено дивився в корінь». На це питання відповідає варіант у рядку А.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Зажурилась Україна»
Завдання перевіряє вміння розрізняти види й жанри усної народної творчості.
Пригадайте зміст твору «Зажурилась Україна». У ньому йдеться про поневіряння українського народу через напади ворогів. Отже, цей твір є історичною піснею.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Ідеєю байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» є уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя. «Бджола – се символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться», — заявив у своєму творі Григорій Сковорода.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Саме вона щиро кохає Петра, чекає його повернення, але заради матері йде на самопожертву й погоджується одружитися з возним. «Все для тебе стерплю, все для тебе зроблю, і коли мені Бог поможе осушити твої сльози, то я найщасливіша буду на світі», – говорить Наталка матері.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Наум Дрот є одним із центральних персонажів повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Маруся».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли вУкраїні загострилася боротьба за гетьманування.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Гайдамаки»
Завдання перевіряє знання змісту художнього твору.
Рядки «Сини мої! Орли мої! / Летіть в Україну, – / Хоч i лихо зустрінеться, / Так не на чужині» узяті з поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Виконати це завдання допоможе знання головних героїв художніх творів.
У п'єсі Івана Карпенка-Карого «Хазяїн» показано типові картини системи господарства капіталіста-землевласника Терентія Гавриловича Пузиря та руйнування бідняцьких господарств.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Вірш Лесі Українки «Contra spem spero!» – яскравий приклад неоромантизму.
У цьому творі звучить життєствердний настрій. Поезія «Contra spem spero!» став своєрідним маніфестом поетеси, утвердженням її позитивного погляду на життя всупереч хворобі, яка підточувала її тіло.
З латинської назва вірша перекладається як «без надії сподіваюсь».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє знання змісту художнього твору.
У посланні «І мертвим, і живим…» Тарас Шевченко розвинув ідеї, закладені у творах, написаних у попередні роки, указав на історичне коріння суспільних явищ. Він зіставляє минуле, сучасне, майбутнє. Шевченко стверджує: «В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання головних персонажів художніх творів.
Центральне місце в новелі Василя Стефаника «Камінний хрест» займає образ Івана Дідуха.
Портретної характеристики персонажа у творі немає, проте сказано, що він був зігнутий у дугу тяжкою працею, тому чоловіка земляки прозвали «Переломаним».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
У рядках «Її пісні – як перло многоцінне, як дивен скарб серед земних марнот» ідеться про головну героїню роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Василь Симоненка «Лебеді материнства».
Тема твору «Лебеді материнства» – відтворення материнського співу над колискою дитини.
На початку вірша перед маленьким героєм постає захопливий і чарівний світ казки, який бентежить і манить його. Потім мати каже синові напутнє слово, адже колись він вирушить у життєву дорогу й буде змушений робити важкий вибір. Мати в колисковій прищеплює синові любов до Батьківщини: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
Юрій Яновський змалював громадянську війну в Україні як трагедію народу.
Бій під Компаніївкою, у якому схрещують шаблі п’ять братів Половців, – це модель усієї громадянської війни. Під ударами шабель брати падають один за одним, і кожна нова смерть наче перекреслює батькову приповідку: «Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Виконати це завдання допоможе знання головних героїв художніх творів.
В основу драми Миколи Куліша «Мина Мазайло» покладено анекдотичну історію про те, як харківський службовець «Донвугілля» з Н-ської вулиці Холодної Гори Мина Мазайло вирішив змінити своє прізвище, у якому вбачив причину своїх життєвих і службових поразок, на престижніше – російське Мазєнін.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє знання персонажів програмових творів.
Мина Товченик і Купріян Хуторний є персонажами кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні»
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Поезія Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...» зображує кохання через призму кольорів природи; вираження емоцій, які народжуються в душі юного ліричного героя, перших і тендітних почуттів кохання.
Провідний мотив – світле й радісне почуття кохання весняної ночі. Риторичне запитання «Ви знаєте, як сплять старі гаї?» поставив Павло Тичина в цьому вірші.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Зверніть увагу, що Остап Вишня – це псевдонім. Справжнє прізвище митця – Павло Губенко.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус. «Сто років, як сконала січ…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з вірша Василя Стуса «Сто років, як сконала Січ…».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
Живучи за кордоном, Євген Маланюк слідкував за творчістю українських письменників. У його творчому доробку є кілька посвят, одна з яких – «Сучасникам».
Є.Маланюк відгукується на творчість двох найбільших поетів України – П. Тичини і М. Рильського, оцінюючи їх здобутки й прорахунки.
Поезія М.Рильського приваблювала щирістю почувань, ніжністю тембру, зануреністю у світ мистецтва й краси, довершеністю форми. Саме його Маланюк назвав «Елліном, схимником і Гогеном» у творі «Сучасники».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: творчість українських письменників-емігрантів
Завдання перевіряє знання літературних епох, шкіл, угруповань.
Український літературний процес в еміграції – історико-мистецьке явище, що мало у ХХ столітті свої особливості, зумовлені історичними подіями двох світових воєн.
Перший період – це діяльність у 1920-1930 рр. у країнах Європи так званої Празької школи.
До другого періоду можна віднести тих українських письменників, які вплинули на літературний процес після завершення Другої світової війни. Це були талановиті українці, які жили в таборах для переміщених осіб у Німеччині. У другій половині 1940-х років саме в Німеччині був заснований і діяв Мистецький український рух (МУР).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
«Всякому місту – звичай і права» – це твір Григорія Сковороди.
Роман «Тигролови» написав Іван Багряний.
Микола Куліш є автором драми «Мина Мазайло».
«На колимськім морозі калина» – це вірш Василя Стуса.
Відповідь: 1Д 2Г 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання сюжету літературних творів, а також уміння співвідносити художні твори з подіями та явищами відповідної історичної епохи.
Повість Марка Вовчка «Інститутка» написана в ХІХ ст.
У поемі «Слово про похід Ігорів» йдеться про невдалий похід князя Ігоря проти половців у 1185 році. Це героїчна поема кінця XII ст.
Творчість Григорія Сковороди належить до періоду давньої української літератури. Час написання його байки «Бджола та Шершень» – ХVІІІ ст.
Поезію «Лебеді материнства» написав відомий шістдесятник (ХХ ст.) Василь Симоненко.
Відповідь: 1Г 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Панас Мирний написав роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Головний герой цього твору – Чіпка Варениченко.
У пригодницькому романі Івана Багряного «Тигролови» діє майор ОГПУ-НКВД Медвин.
Феноген – персонаж драми Івана Карпенко-Карий «Хазяїн».
Роман «Чорна рада» написав Пантелеймон Куліш. Найяскравіший з образів козаків у цьому творі – Кирило Тур.
Відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Турн діє в поемі Івана Котляревського «Енеїда».
Мавка – головна героїня драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Григорій Бобренко – головний герой роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Чугайстир – це персонаж повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Відповідь: 1Г 2А 3Д 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра