ЗНО онлайн 2010 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Лексикологія. Пряме та переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова в переносному значенні й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зауважмо, слово в переносному значенні – назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово в реченні «Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки – ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізмом є вислів з тексту «вдруге на світ народжуєшся», він має значення «відчувати душевний спокій після страждань, переживань, фізичних мук і т.ін.».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова на/зустріч є іменником з прийменником, отже, пишуться окремо.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники.
Згадаймо, що прийменник – це службова частина мови, яка разом з відмінковими закінченнями іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Прийменник виділено у словосполученні з тексту в рядку А: коло лісу.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «мабуть» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні й неоднорідні означення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати однорідні й неоднорідні означення.
Означення в другому реченні є однорідними, оскільки характеризують предмет з одного боку: «густіший і темніший морок».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в шостому реченні: потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного речення причини: «А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість, бо за/малі».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
У рядках А, В, Г, Д є помилки.
З великої літери пишемо:
- імена людей, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська: Данило Галицький;
- назви художніх, музичних творів тощо, наукових праць, газет, журналів: Франкове «Зів'яле листя».
Зверніть увагу, що в назві твору «Слово про похід Ігорів» слово «похід» треба писати з малої літери.
Назви вулиць (бульварів, провулків, проспектів), шляхів (залізничних, морських тощо), каналів, течій (морських), а також майданів (площ), парків тощо пишуться з великої літери, а їхні родові позначення – з малої: Бахчисарайський район.
Правильно вжито велику літеру в усіх словосполученнях рядка Б: Петро Гулак-Артемовський (ім’я, прізвище), Президент України (назва найвищої державної посади України).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
М’який знак пишемо після літер на позначення зубних приголосних у середині складу перед о: мальовничий, опрацьований, давньокиївський, пеньок, працьовитість, сьорбати, багатьом, сьогодні, пізнього, кольоровий; після р м’який знак ставимо лише перед о: чотирьох.
М’який знак не пишемо перед буквосполученням йо: зйомка, район, крайовий, серйозний.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Особливості вживання та написання форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Зауважмо, що в таких словосполученнях, як день народження, День знань, День матері тощо, головним є слово день. Друге слово від нього залежне, воно пояснює його.
Слово день чоловічого роду, отже, мій, а не моє.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс при- вживаємо на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому при- потрібно вживати в словах: приглушити, прим’ятий, привчити, прибулий, приморозок, Прикарпаття, приїжджати, Придністров’я, приборкати, причіп, присоромлений тощо.
Префікс пре- вживаємо переважно на позначення найвищої якості: премудрість, прегарний, премилий.
Префікс прі- пишемо в слові прізвище.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Написання й відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми чоловічих і жіночих імен по батькові від помилкових.
Чоловічі імена по батькові утворюють за допомогою суфіксів -ович, -йович, жіночі – -івн(а), -ївн(а). Окремі імена утворюють форму по батькові з іншими суфіксами: Савович, Ілліч.
Помилку допущено в рядку Б: Геннадійович – правильна форма.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Зверніть увагу, що слова метро, кіно, бюро є незмінними іншомовними іменниками, а слово пальто змінюється за відмінками, тому в родовому відмінку матиме закінчення -а: ґудзики до нового пальта.
Зауважте, що жіночі прізвища, які закінчуються на приголосний та -о, також не відмінюються, тому картини Марії Приймаченко.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком. Не може мати дієприслівникового звороту односкладне безособове речення.
Отже, граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …» матиме, якщо додати до нього частину, подану в рядку В.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, неправильно побудовано словосполучення в рядку В. Правильна форма – за чверть шоста.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати в слові життя. Це іменник середнього роду ІІ відміни, який має закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями:
2 особа однини: -и, = ø (нульове закінчення)
1 особа множини: -ім(о), -мо
2 особа множини: -іть, -те
Отже, правильна форма дієслова є в рядку Д: почнімо.
В інших варіантах потрібно виправити помилки: ходімте – ходімо, ідемте – ідімо, дасиш – даси, поміте – помітить.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у простому і складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Кома перед і ставиться в реченні рядка Г, адже прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою: «Крізь темну ніч шумів весняний дощ, і в унісон із ним шуміли сосни».
Зверніть увагу! Перед другою частиною складносурядного речення, яку приєднано до першої єднальним чи розділовим сполучником, коми не ставимо, якщо частини мають:
- спільний другорядний член або вставне слово: «Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій»;
- спільне підрядне речення: «Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика».
У рядку А не ставимо коми, оскільки сполучник і в цьому реченні з’єднує однорідні присудки.
У реченні рядка В теж не ставимо коми перед сполучником і, бо він з’єднує однорідні частини складнопідрядного речення.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Основні випадки чергування у-в, і-й
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати основні випадки чергування у-в.
У ставимо на місці цифри 4 між приголосними: взаємодій у групі.
Зауважте, що в у запропонованому реченні уживаємо між голосними: здійснюється в атмосфері; а також у словах вплив, взаємодій, оскільки чергування не відбувається в словах, які вживаються лише з літерою в або лише з літерою у.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Особливості побудови речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення.
Граматичну помилку допущено в реченні «Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд».
Для передачі чужого мовлення в тексті вживаються речення з прямою і непрямою мовою.
При заміні прямої мови на непряму потрібно особові займенники й дієслова 1-ї і 2-ї особи поставити у формі 3-ї особи. Отже, правильно побудувати це речення потрібно так: «Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, щоб оплатили проїзд».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Разом пишемо всі прислівники рядка Д.
Окремо пишемо прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, у яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму, особливо коли між прийменником і поєднаним з ним іменником можливе означення, виражене прикметником, займенником, числівником: в основному, до віку, до вподоби, на жаль.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати поширені й непоширені речення.
За наявністю другорядних членів речення бувають поширені й непоширені.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У рядку А речення непоширене: підмет виражений неподільним словосполученням двоє музик, присудок продовжували грати є складеним дієслівним.
Речення в рядку Б має тільки підмет комплімент і складений іменний присудок повинен бути щирим.
У рядку В речення теж непоширене: підметом є іменник Максим, а присудком – фразеологізм вийшов сухим із води (зверніть увагу, що фразеологізм завжди виступає одним членом речення).
Речення в рядку Г є односкладним, оскільки граматична основа складається лише з присудка закортіло скупатися (складений дієслівний), і поширеним, бо має додаток (кому?) Григорію.
У рядку Д речення є непоширеним, бо має підмет холод і складений іменний присудок стає помітнішим і помітнішим.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у словах німий, кінь, петунія виділена буква передає звук [н′], а у слові увінчати – звук [н].
У рядку Б в усіх словах виділена буква позначає звук [ж].
У рядку В у словах слово, успіх виділена буква позначає звук [с], у слові кількість – звук [с′], бо далі – м’який приголосний [т′], у слові розписаний виділена буква позначає звук [з].
У рядку Г у словах торкнути, гуркіт виділена буква позначає звук [т]; у слові помітніший – звук [т′], бо далі – м’який приголосний [н′]; а у слові шістнадцять відбувається спрощення, тому звук [т] відсутній.
У рядку Д у словах розкіш, штучний, поширити виділена буква позначає звук [ш], а в слові подушці відбувається уподібнення за місцем і способом творення, тому буква ш передає звук [с′].
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання коли? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним часу.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання незважаючи на що? усупереч чому? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Від головної частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 4, можна поставити питання про що? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире перед узагальнювальним словом все вживаємо в реченні «І сльози, і прокльони – все мине».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «А мова – то пісня душі, покладена на слова».
Тире при відокремленій прикладці день легкий ставимо в рядку В.
Безсполучниковим є речення в рядку Г. Тире ставимо, якщо зміст частини складного речення протиставляється або зіставляється, порівнюється (можна підставити а, але, мов...): «Мало життя прожити – треба життя зрозуміти».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Візьми свій келих сонця у життя!», граматична основа якого – присудок у формі 2-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Вино мудрості п’ють із келиха розчарувань», головний член тут – присудок у формі 3-ї особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Вір своїм очам, а не чужим речам». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», присудок у цьому реченні виражений словом нема.
Речення «Я прожив, моя мила, ці літа у найвищому щасті» є двоскладним.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати до слів антоніми та використовувати їх у мовленні.
Антонімічні пари утворять такі слова:
Лебедіти – грубіянити, компенсувати – шкодити, знаходити – губити, деградувати – відроджуватися.
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Недавно – вказує на час дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Студеним – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання яким? Отже, це прикметник.
Зів’ялого – це особлива форма дієслова дієприкметник, відповідає на питання якого?
А – службова частина мови – сурядний сполучник, з’єднує частини складносурядного речення.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–В, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до наукового стилю, а саме до такого його різновиду (підстилю), як науково-популятний.
Отже, за стильовими ознаками текст є науково-популярним.
Згадаймо, що науково-популярними є статті у неспеціальних журналах, тексти з викладом наукових даних для нефахівців, книжки, призначені для широкого кола читачів.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Залежно від змісту й будови текст і його частини діляться на три смислові типи: розповідь, опис і роздум (міркування). Кожен із них має свою будову.
Тип мови – спосіб викладу, що обирається автором і орієнтований (залежно від вмісту вислову і характеру текстової інформації) на одне із завдань: статично змалювати дійсність, описати її (опис); динамічно відобразити дійсність, розповісти про неї (розповідь); відобразити причинно-наслідкові зв'язки явищ дійсності (роздум).
Уважно прочитайте текст. Зверніть увагу, що автор розповідає про життя й діяльність Галілео Галілея. Отже, за типом мовлення текст є розповіддю.
Розповідь – це повідомлення про якісь події, що розгортаються в часі.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Реченням «Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!» завершується розвиток сюжету в тексті. Отже, це розв’язка.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст.
У тексті Галілея названо Колумбом неба, бо він першим спрямував телескоп у небо: «Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба» (рядки 34–36).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. На думку автора тексту, Галілей увійшов в історію як приклад людини, яка попри все впевнена у власній правоті.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. Підхід Галілея до вибору життєвого шляху відображає прислів’я «У кожного своя доля».
Учений прожив складне життя, він постійно був у пошуках істини. І хоч під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, він усе ж не відмовився від власних переконань. Прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
У реченні «У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському університеті» вислів «медик-недоучка» вжито з метою висловити захоплення швидким опануванням юнака науками.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Про те, що поштовхом до захоплення Галілея астрономією можна вважати появу телескопа, ідеться в рядках 32–33: «Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» – телескоп».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначати їх мотиви, тематику.
У суспільно-побутових піснях відобразилися думки, почуття, настрої народу, викликані явищами, подіями чи обставинами суспільного життя. Ці твори дають широку картину історичного буття народу.
У запропонованому уривку згадано про важку долю чумаків. Чумацький промисел в Україні відомий з XV ст., а його розквіт припадає на XVIII – поч. XIX ст. Чумаки торгували переважно рибою та сіллю, яку привозили на волах з Дону і з берегів Чорного й Азовського морів.
Одним із тематичних різновидів соціально-побутової лірики є чумацькі пісні – народні пісні про життя, побут, пригоди й переживання чумаків. Довгий шлях, невлаштованість побуту, небезпека ворожих нападів, хвороби й смерть на чужині – основні мотиви цих творів.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Київський князь Святослав побачив «смутен сон», у якому за допомогою символів розкрито поразку Ігоревого війська.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
У творі «Бджола та Шершень» Григорій Сковорода розповів про важливу роль праці за покликанням (тема «сродної» праці).
Байка переростає в цілий трактат, пересипаний багатьма фактами з життя, біблійними висловами, посиланнями на Епікура, Цицерона: «Саме про таку близькість до природи сказав давньогрецький філософ Епікур: «Дяка велика блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним»».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання сюжету художніх творів.
Згадаймо драму Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Про сім’ю головної героїні Наталки читач дізнається від Макогоненка. Виборний розповідає, що Терпили жили в Полтаві, були багаті, але батько пропив усе добро, вигнав свого вихованця Петра та й помер. Терпилиха з дочкою переїхали до села.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «Гайдамаки»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
Романтична література часто звертається до героїчних часів національної історії. Отак і в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки» змальовано образ волелюбних героїв, мужніх народних повстанців.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати віршовий розмір твору.
В умові завдання подано уривок із бурлескно-травестійної поеми Івана Котляревського «Енеїда». Це перша пам’ятка українського письменства, укладена розмовною українською мовою; перший твір нової української літератури.
Котляревський уперше в Україні написав епічний твір силабо-тонічним віршем (ямбом), найбільш відповідним для української мови розміром.
Згадаймо, що ямб – це двоскладова стопа із наголосом на другому складі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Згадайте п’єсу Івана Карпенка-Карого «Хазяїн».
Учитель гімназії Калинович, наречений дочки головного героя, заявляє: «Будущина в руках нового покоління, i чим більше вийде з школи людей з чесним i правдивим поглядом на свої обов’язки перед громадою, тим скоріше виросте серед людей найбільша сума справедливості!».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів. Автором історичного роману «Чорна рада» є Пантелеймон Куліш.
Романом також є твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Згадаймо жанри інших творів: «Наталка Полтавка» – драма; «Лісова пісня» – драма-феєрія; «Камінний хрест» – новела; «Хазяїн» – комедія.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє знання творчості письменників.
Експресіонізм – літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість і фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.
В український літературі експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму. Новела Василя Стефаника «Камінний хрест» має яскраво виражені ознаки експресіонізму.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
Автором першого історичного роману в українській літературі «Чорна рада» є Пантелеймон Куліш.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Арфами, арфами»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Вислів «Любая, милая – чи засмучена ти ходиш, чи налита щастям вкрай» є в поезії Павла Тичини «Арфами, арфами».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Василь Симоненко прожив неповних 29 років, із них на літературну творчість припадає 10. За життя поета вийшла друком лише одна збірка – «Тиша і грім», друга побачила світ тільки після його смерті.
Олесь Гончар назвав Симоненка «витязем молодої української поезії», Василь Захарченко – «поетом з горніх Шевченкових долин». Василь Стус говорив так: «…На голос Симоненка, найбільшого шістдесятника із шістдесятників, поспішала молодь. Час поспішав так само».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку літератури, пояснювати поняття «шістдесятництво».
Шістдесятники – це молоде покоління митців шістдесятих років двадцятого століття, сформоване в період тимчасової «відлиги» радянського режиму (1956 року відбувся ХХ з’їзд Комуністичної партії Радянського Союзу, що засудив культ особи Сталіна й узяв курс на десталінізацію).
Характерні риси шістдесятництва:
- критика інакшістю, тобто заперечення соцреалізму власною творчістю;
- відстоювання свободи митця, естетична незалежність, самобутність;
- єдність традицій і новаторства;
- витончений інтелектуалізм, естетизм.
Письменники: поети Василь Симоненко, Микола Вінграновський, Ліна Костенко, Василь Стус, Борис Олійник, Дмитро Павличко, Іван Драч; прозаїки Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Валерій Шевчук тощо.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Запропоноване висловлення належить персонажу кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» Ернсту фон Краузу – старому полковнику німецької розвідки.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
У степу під Компаніївкою розгортаються події твору Юрія Яновського «Подвійне коло». Ця новела є частиною роману «Вершники».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня був затятим мисливцем і рибалкою, часто виїжджав у мальовничі місцевості з друзями на полювання. Усі ті спостереження, усе почуте він записував та використовував згодом, пишучи збірку «Мисливські усмішки».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж не проспи!» узяті з вірша Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте історію написання новели Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Поштовхом до написання цього твору послужила, здавалось би, незначна подія: у 1976 р. до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату...», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини. Очевидці розповідають, що, почувши цю пісню, Тютюнник підхопився й побіг до своєї кімнати. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання символічних образів літературних творів.
Згадаймо початок роману Івана Багряного «Тигролови»: «...Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум'ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон».
Страшний дракон – це поїзд, який на повній швидкості мчить крізь сибірські простори на Далекий Схід. «Поїзд-дракон» символізує сталінський терор, адже тримає у своїх вагонах тисячі замордованих людей, так званих «ворогів народу», яких везли з України у Сибір.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стус. «На колимськім морозі калина»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати віршовий розмір твору.
Запропоновані рядки узяті з вірша Василя Стуса «На колимськім морозі калина».
Для визначення віршового розміру вірша проставте в уривку наголоси:
БезгомІння, безлЮддя довкОла,
тільки сОнце і прОстір, і снІг.
І котИлося кУль-покотьОлом
моє сЕрце в ведмЕжий барлІг
Проаналізуйте закономірність чергування ненаголошених і наголошених складів, порахуйте кількість ритмічно повторюваних елементів у рядку (кількість стоп).
Тут повторюються трискладові стопи з наголосом на останньому складі. Отже, віршовий розмір уривка – анапест.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання образів героїв того чи того літературного твору. Згадайте персонажів художніх творів і співвіднесіть їх із висловлюваннями.
Маруся – головна героїня однойменної повісті Григорія Квітки-Основ’яненка закохалася у Василя. У рядку В подано його портретну характеристику: «Гарний, русявий, чисто підголений; чуб чепурний, уси козацькі, очі веселенькі, як зірочки; на виду рум’яний, моторний, звичайний; жупан на ньому синій і китаєва юпка, поясом з аглицької каламайки підперезаний, у тяжинових штанях, чоботи добрі, шкапові, з підковами».
Висловлювання «Моторний, сміливий, він скрізь давав усьому привід; оступався за товаришів, коли ті де на гулянках заводили спірку; говіркий, він завжди вибріхувався перед начальством, як де попадалось товариство» (варіант А) стосується Максима Ґудзя – персонажа роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», батька Галі.
Лаврін, персонаж повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я», був лагідним, жартівливим, протилежним за характером і зовнішністю своєму брату, схожим на матір: «Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світили привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір» (рядок Д).
Згадайте повість Марка Вовчка «Інститутка». Характеристика в рядку Б «Брови йому чорні, і уста рум’яні, і станом високий, – така вже краса, що й не сказати! Тільки гордий дуже – на жодну не погляне, не заговорить, хоч там як до його не заходь...» стосується персонажа цього твору – полкового лікаря.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Дідона – героїня поеми Івана Котляревського «Енеїда».
Чіпка – головний герой роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Палагна – це персонаж повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Мавка діє в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
Роман «Тигролови» написав Іван Багряний.
Остап Вишня написав «Мисливські усмішки».
«Я (Романтика» – це новела Миколи Хвильового.
Автором роману «Жовтий князь» є Василь Барка.
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових поезій.
Цитату, подану в рядку Г, узято з твору Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…».
Уривок рядка Д є у творі Андрія Малишка «Пісня про рушник».
Рядки, запропоновані у варіанті А, узято з поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства».
Уривок з «Балади про соняшник» Івана Драча подано в рядку Б.
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра