ЗНО онлайн 2021 року з української мови та літератури – демоваріант
ТЕМА: Усна народна творчість. Балада «Ой летіла стріла»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні образи творів.
У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як загинув удовин син від стріли. Горе рідних є безмірним. Вони, як зозулі, прилетіли та й плачуть над убитим. Де мати плаче – там «Дунай розлився», де сестра – там «слізок криниця», а де миленька – «земля сухенька».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Повість минулих літ»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Виконуючи це завдання, пригадайте уривок про помсту княгині Ольги з «Повісті минулих літ».
Після того як у 945 році древляни вбили князя Ігоря, княгинею Київської Русі стала Ольга, оскільки на момент смерті Ігоря їхній син Святослав був ще зовсім малим для правління. У першу чергу Ольга вирішила помститись за смерть чоловіка й приборкати древлян, від яких княгиня й вимагала данину: «Лише малого я у вас прошу: дайте мені од двора по три голуби і по три горобці. Бо не хочу я тяжкі данини накласти на вас, як ото муж мій, а сього прошу у вас малого…».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Заповіт»
Завдання перевіряє знання змісту поезій.
Вірш Тараса Шевченка «Заповіт» – своєрідний гімн визвольної боротьби українського народу. У кінці твору — звернення до майбутніх поколінь:
Поховайте та вставайте.
Кайдани порвіте
І вражою злою кров'ю
Волю окропіте.
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників.
В уривку поезії Максима Рильського згадано кононівські лани, саме тут відбуваються події новели «Intermezzo», а також епізод цього твору: зустріч митця з «мужиком». Отже, йдеться про Михайла Коцюбинського.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «О панно Інно…»
Виконати це завдання допоможе знання поезій.
Зізнання ліричного героя «Сестру я вашу так любив – / Дитинно, злотоцінно» є у творі Павла Тичини «О панно Інно…». У цьому вірші є й такі рядки: «Зимовий вечір. Тиша. Ми. / Я Вам чужий – я знаю».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художніх творів.
Виконуючи це завдання, згадайте пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови».
Сюжет твору розгортається з інтригуючої зав’язки: на останній станції виявляється, що втік найнебезпечніший в’язень Григорій Многогрішний, якого пильнував сам начальник ешелону.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-ті роки XX ст. Персонажами цього твору є тьотя Мотя й Мокій Мазайло.
Пригадаймо, що Софія Дорошенко й Марта – героїні новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique», Марися Боруля й Націєвський діють у драмі Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», То-Ма-Кі й Тайах є персонажами роману Юрія Яновського «Майстер корабля», доктор Тагабат й Андрюша – герої новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Майстер корабля»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й історію написання літературних творів.
Виконуючи це завдання, пригадайте, що «Майстер корабля» Юрія Яновського є автобіографічним романом. В основі твору – власний досвід роботи письменника на Одеській кіностудії в 1925–1927 рр. та його співпраця з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Довженком та Ітою Пензо, які згодом стали прототипами головних героїв.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Завдання перевіряє вміння аналізувати художній твір.
Основною темою драми «Мартин Боруля» є зображення нестримного потягу головного героя дорівнятися у своєму статусі до міщанства або дворянства.
Ідеєю комедії «Мина Мазайло» є засудження міщанства, комплексу меншовартості, національної упередженості та зверхності; висміювання носіїв великодержавного шовінізму. Отже, головну думку цього твору можна увідповіднити з прислів’ям «Гріх пишатися й других зневажать: хто вище залізе – дужче падає».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
У новелі «Valse mélancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми. Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
«Ти не знаєш, як можна любити те, що люди називають артизмом, що живе в нас і заповняє нашу душу... Се щось таке велике, сильне... Заглушити в собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо... мені неможливо... тому неможливо, хто носить справдішній артизм у душі!..» – переконана Ганна – героїня твору «Valse mélancolique»
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Зачарована Десна»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Згадайте події кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна».
Оповідач у творі – сам письменник, який виступає у двох образах: як автор і як герой кіноповісті – маленький Сашко. На запропонованій в умові завдання схемі відображено основні риси малого Сашка – мрійництво, любов до природи, допитливість, спостережливість, бачення краси в буденності.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Саме в образі Наталки зображено просту, чесну, роботящу і розумну українську дівчину. Вона вміє щиро й вірно кохати. Дівчина заявляє матері: «Лучче посідію дівкою, як піду замуж за таких женихів, як на мені сватались… Нехай вони будуть розумні, багаті і письменнійші од нашого возного, та коли серце моє не лежить до їх і коли мені вони осоружні!..»
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Постмодернізм як літературне явище
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80–90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Зверніть увагу, що такі самі ознаки постмодерного твору є в уривку, поданому у варіанті Г.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати художні твори.
У повісті «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва. Цей твір є яскравим зразком «реалістичної соціально-побутової повісті, у якій на матеріалі з повсякденного життя селянства розкрито внутрішні спонукання та імпульси дрібних власників утвердити себе господарями на землі…».
Зверніть увагу, що в рядку Б описано епізод з повісті «Кайдашева сім’я», коли Мелашка йде на прощу до Києва.
Проаналізуймо інші варіанти: у рядку А йдеться про роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»; після заробітків повертається в Полтаву Петро – персонаж драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка» (рядок В); у рядку Г згадано Мирославу – героїню повісті Івана Франка «Захар Беркут»; епізод з роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада» описано в рядку Д.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв.
У поемі «Мойсей» Іван Франко використав біблійну легенду про Мойсея, який вивів євреїв з єгипетського рабства.
Відданий своєму народові, Мойсей беззавітно його любить і бореться за його визволення. Але після того, як Мойсей «на момент» засумнівався, йому призначено, уже побачивши обіцяний край, не ступити до нього. Словами «А що ти усумнивсь на момент / Щодо волі моєї, / То, побачивши сю вітчину, / Сам не вступиш до неї…» звертається Єгова до Мойсея.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять. За способом зображення життя художні твори діляться на три літературні роди – лірику, епос і драму. Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів.
Лірика виражає почуття, переживання, роздуми людини. Основними жанрами лірики є вірш, послання, пісня, сонет.
Поєднанням лірики та епосу утворено проміжний жанр мішаної форми – ліро-епос (балада, дума, поема та ін.).
Запропонований для аналізу твір – це сонет – ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: двох чотиривіршів з перехресним римуванням та двох тривіршів тернарного римування. Основна схема сонета абаб абаб ввд еед, хоча можливі й інші варіанти. У такій же віршовій формі написано поезію Максима Рильського «У теплі дні збирання винограду…». Цей сонет є зразком неокласичної інтимної лірики.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом першої строфи є метафора – троп поетичного мовлення. У метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.
Згадаймо, оксиморон – літературно-поетичний прийом, що полягає в поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять, які спільно дають нове уявлення; анафора – єдинопочаток, одна зі стилістичних фігур, яка утворюється повтором слів або словосполучень на початку суміжних мовних одиниць; епіфора – стилістична фігура, протилежна анафорі, повторення однакових слів, звукових сполучень, словосполучень наприкінці віршових рядків; паралелізм – уподібнення, спільність характерних рис або чину (паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше вміння визначати наскрізні образи та ключові слова в літературному творі.
Аналізуючи поезію, зверніть увагу, що слова «стіни, ґрати, допит» указують на перебування митців в ув’язненні.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль письменника в літературному процесі.
У творі згадано шістдесятників.
Шістдесятники – це молоде покоління митців шістдесятих років двадцятого століття, сформоване в період тимчасової «відлиги» радянського режиму (1956 року відбувся ХХ з’їзд КПРС – Комуністичної партії Радянського Союзу, – що засудив культ особи Сталіна й узяв курс на десталінізацію).
Письменники: поети Василь Симоненко, Микола Вінграновський, Ліна Костенко, Василь Стус, Борис Олійник, Дмитро Павличко, Іван Драч; прозаїки Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Валерій Шевчук.
Характерні риси шістдесятництва:
- критика інакшістю, тобто заперечення соцреалізму власною творчістю;
- відстоювання свободи митця, естетична незалежність, самобутність;
- єдність традицій і новаторства;
- витончений інтелектуалізм, естетизм.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, мотив літературного твору.
Герой-в’язень поезії І. Світличного «Парнас» знаходить вихід із межової ситуації неволі й полишеності.
Якщо тебе гнітить зовнішній простір – відкривай інші простори в собі, рятуй свою душу в них, оскільки «вільний той, хто вільний духом».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання художніх образів літературних творів.
У вірші «О слово рідне! Орле скутий!..» Олександр Олесь використовує яскраві метафори й епітети. Українське слово уподібнюється «скутому орлу», тобто поневоленому народові, слово якого звучало завжди як «співочий грім батьків моїх», а тепер «дітьми безпам’ятно забутий». Поет висловлю своє творче кредо: «О слово! Будь мечем моїм! / Ні, сонцем стань! Вгорі спинися, / Осяй мій край і розлетися / Дощами судними над ним».
У поезії «Любіть Україну» Володимир Сосюра змальовує Україну, як «в світі єдину, одну», бо вона, «Як та купина, що горить – не згора, / живе у стежках, у дібровах…». Поет захоплюється солов’їною мовою, вічно живою красою своєї Батьківщини.
Вірш Василя Симоненка «Лебеді материнства» зображує любов до дитини й турботу за її долю, любов до Батьківщини. Художні образи «синова колиска; приспані тривоги; білява хата» є в цій колисковій.
Поезія Євгена Маланюка «Уривок з поеми» слугує яскравим прикладом «козацької лірики». Перед читачем з’являються імена Б. Хмельницького, І. Мазепи, М. Залізняка, І. Гонти, а також образи «кривавої дороги; зрадника руки; Нового Заповіту».
Відповідь: 1 – В, 2 – А, 3 – Д, 4 – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
У першому уривку є опосередкована вказівка на Мавку – героїню драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». Пригадайте епізод, коли дівчина готова була порізати серпом свою руку, аби не нашкодити живій природі.
В уривку, позначеною цифрою 2, читач легко впізнає Марусю Богуславку, яка випустила з турецької неволі козаків («Дума про Марусю Богуславку»).
Третій уривок передає звернення жінки до моря й вітру, аби вони врятували її коханого. Згадаймо Ярославну – дружину князя Ігоря («Слово про похід Ігорів…»), вона так само відчайдушно й розпачливо вимолювала життя свого чоловіка в сил природи.
В уривку 4 легко впізнати Катерину – героїню однойменної поеми Тараса Шевченка.
Відповідь: 1 – Г, 2 – Б, 3 – В, 4 – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання напрямів (стилів) написання літературних творів.
Виконуючи це завдання, увідповідніть запропоновані уривки з назвами творів, а потім з’ясуйте, до якого літературного напряму (течії) він належить.
Повість Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» є прикладом реалізму, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ. Уривок з цього твору є в рядку В.
Імпресіонізм – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.
Згадаймо новелу Михайла Коцюбинського «Intermezzo», уривок з якої подано в рядку Б. Письменник за допомогою вмілих імпресіоністичних мазків зображує враження героя від природи, його внутрішній стан. Іноді новелу ще називають «поезією в прозі».
Термін «експресіонізм» був покликаний визначити сутність мистецтва, що є за своїми цілями протилежний імпресіонізму й реалізму: мистецтво не зображає дійсність, а виражає її сутність. Представником є Василь Стефаник. Уривок з його новели «Камінний хрест» є в рядку Г.
Бароко – напрям у мистецтві XVI – першої половини XVII ст. Митці бароко центральне місце приділяють Богові і релігії, цінують дотепність, парадоксальність, контрастні сполучення. Представник бароко в українській літературі – Григорій Сковорода, який є автором байки «Бджола і Шершень» (рядок А).
Відповідь: 1 – В, 2 – Б, 3 – Г, 4 – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання та знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Про Івана Карпенка-Карого йдеться в рядку Г. На це вказує згадка про «одного з батьків новочасного українського театру». Саме родину Тобілевичів називають основою українського театру, бо Іван Карпенко-Карий був драматургом і актором, його брати – режисерами та акторами, сестра – актриса й співачка.
У рядку В йдеться про роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», автором якого є Панас Мирний.
Висловлювання в рядку Б стосується твору Пантелеймона Куліша «Чорна рада». Це перший історичний роман нової української літератури.
Висловлювання в рядку А стосується Тараса Шевченка. Пригадайте основні події життя і творчості митця. Саме Шевченко «Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри…».
Відповідь: 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків.
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення. Цьогоріч у завданні запропоновано речення, в окремих словах яких підкреслено певні звуки.
Розглянемо рядок з такими слова: заспівала, сопілка, осьдечки.
Підкреслені букви в цих словах позначають різні звуки: у слові сопілка це [с], а в словах заспівала (далі в слові після [с′] пом’якшений губний [п’]) та осьдечки (після [с′] далі м’який знак) – [с′].
У рядку зі словами відповідаючи, забудьте, подякувати підкреслені літери теж позначають різні звуки: у слові відповідаючи це звук [д]; у словах забудьте та подякувати це звук [д′], адже далі відповідно бачимо м’який знак та букву я.
У словах квитки та касі вимовляємо звук [к], а в слові вокзалу це звук [ґ], адже глухий звук [к] перед дзвінким вимовляємо як [ґ].
У словах можливості, живокосту, безмежні всі підкреслені літери позначають звук [ж]
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок. У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Учасникам ЗНО рекомендовано перелік слів з наголосами.
У демонстраційному тесті це завдання дещо іншої форми, як було в минулих сертифікаційних роботах: слова, у яких потрібно перевірити правильність наголосу, утворюють речення.
У запропонованому реченні неправильно підкреслено літери на позначення наголошених голосних у таких словах: листопада, випадок, центнер, виразний (правильні наголоси такі: листопада, випадок, центнер, виразний).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення в групах приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначають спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, що забезпечує милозвучність. У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають. Отже, спрощення є у словах цілісність, проїзний, жалісний, свиснути, блиснути, тижневик, капусняк, ненависний, вісник.
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах (баластний, контрастний, форпостний).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості (преславний). Окремі слова з таким префіксом потрібно запам’ятати (превелебний).
У словах прірва, прізвище, прізвисько пишемо префікс прі-.
Префікс при- вживаємо на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому його потрібно вживати в словах прибуток, приварений, присвоєння, прибічник, прилеглий, прихований, пригріти, прибій, привабливий.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Подвоєні літери треба писати в таких словах:
Звання, громаддя, забуття, зілля. Це іменники середнього роду ІІ відміни, що мають закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Велич (величчю) – це іменник жіночого роду ІІІ відміни. Подовження відбувається в орудному відмінку в позиції між двома голосними. Саме тому в словах жовчю, заздрістю не потрібно писати подвоєні приголосні.
Суддею – орудний відмінок від іменника чоловічого роду І відміни суддя.
Іменник старанність утворено від прикметника старанний, тому потрібно писати подвоєні літери.
Нездоланний– прикметник, наголос падає на суфікс, слово має значення перебільшення. У таких прикметниках потрібно писати подвоєні приголосні.
Спотворений – дієприкметник. У цій особливій формі дієслова ніколи не пишемо подвоєних літер.
Немає подвоєних літер і в слові довгожданий.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
М’який знак пишемо в слові гагаузький у прикметниковому суфіксі -зьк-.
М’який знак не пишемо перед прикметниковими суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-, крім л. Саме тому в слові байкальський його потрібно писати.
М’який знак не потрібно писати у слові тиснява, адже м’який приголосний [н′] передає свою м’якість і приголосному [c′].
Також м’який знак не потрібно писати у словах промінчик, задзеленчати, адже перед шиплячими його не вживають, крім винятків.
Зазвичай не пишемо м’який знак перед губними, але в слова різьбяр та гетьманщина його потрібно писати. Правопис цих слів необхідно запам’ятати.
Потрібно написати м’який знак у слові лосьйон, адже це слово іншомовне.
З м’яким знаком потрібно писати слово дівчиноньці (бо м’який знак є в прикінцевому буквосполученні іменника, що стоїть у називному відмінку – дівчинонька). Також пишемо м’який знак у дієсловах наказового способу (посидь, піднось – тому посидьмо, підносься).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно написати слово сорокалітню, адже разом пишемо прикметник, у яких першою частиною є числівник, а також ті, від яких можна утворити підрядне словосполучення (сорок років). У решті слів потрібно поставити дефіс: з-поміж (складний прийменник), житлово-побутового (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, можна поставити сполучник і), будь-кого (займенники з частою будь-).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати різні вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Слова, у яких є помилки, потрібно писати так: які-небудь (займенник з часткою -небудь (від не буде), освітньо-розважальні (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, між якими можна поставити сполучник сурядності і), чимало (прислівники з часткою чи- пишемо разом), місцевість (суфікс -ість), мабуть (стягнена форма прислівника від має бути), знатимете (від знати).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Словотвір. Суфіксальний спосіб.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені способи словотвору та аналізувати лексичне значення слова.
В українській мові за допомогою суфікса -ин- утворюють значну кількість іменників жіночого роду І відміни. Це слова на позначення частин рослини (бадилина, стеблина, соломина), а також на позначення території, рельєфу (височина).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Нормативним в українській мові вважають таке слововживання: здобувають освіту, перемогу, науковий ступінь, волю. Отже, здобуття освіти.
Слова отримання, одержання доречно вживати тоді, коли йдеться про матеріальні речі (зарплату, стипендію, подарунок тощо).
Набуття вживаємо, коли йдеться про придбання чи купівлю чогось, а також коли дію поширено на абстрактні поняття (набуття маєтку, набуття якостей, навичок)
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Тут доречно вжити прикметник індивідуальне, адже він має значення «особистий, персональний», тобто характеризує навчання певної особи.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Тут доречно використати словосполучення «один від одного», адже йдеться про учасників навчального процесу (учасник – чоловічий рід).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Слово середовище має кілька лексичних значення. Одне з них – «соціально-побутові умови, у яких проходить життя людини; оточення». У запропонованому реченні саме воно буде доречним (осередок – місце зосередження чого-небудь, центр, місце зародження, виникнення, посередник – особа чи установа, що сприяє встановленню та здійсненню ділових контактів, осердя – основна внутрішня частина деяких приладів, виробів, апаратів тощо).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Функціонувати – виконувати функцію, відігравати роль того, що названо відповідним іменником, у нашому випадку це дія, робота середовища на основі відповідних технологій.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення. Узгодження членів речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні та правильно узгоджувати члени речення.
Речення У більшості держав світу уряди піклуються й охороняють довкілля побудовано неправильно. Однорідні присудки потребують, щоб другорядний член речення мав різні форми (прийменникову і безприйменникову).
Отже, це речення потрібно відредагувати.
У більшості держав світу уряди піклуються про довкілля й охороняють його.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма й непряма мова. Речення з прямою мовою.
Завдання перевіряє ваше вміння перетворювати пряму мову на непряму.
Проаналізуймо запропоновані речення.
При заміні прямої мови на непряму в тексті відбуваються певні зміни. Треба стежити за тим, щоб вони не спотворювали змісту висловлюваного. Найчастіше непряму мову передають складнопідрядним реченням.
При заміні прямої мови на непряму змінюються особові форми дієслів і форми займенників з погляду того, хто вводить непряму мову у своє висловлення, а не з погляду автора прямої мови. Важливо також узгоджувати рід діяча в головній і підрядних частинах складнопідрядного речення. Отже, правильним буде реченням Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Тире (5) в завданні обґрунтовано як розділовий знак на місці пропущеного члена речення. Насправді це тире при відокремленій прикладці, що розташована в кінці речення й дає предмету («теорії розуму») другу назву.
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Адресат і адресант мовлення.
Це завдання перевіряє ваше вміння уважно читати й диференціювати головне й другорядне, аналізувати, критично оцінювати прочитане.
З діалогу дізнаємося, що Болік підготував кілька дисків, для того щоб дорогою слухати разом з супутником музику. Але його співрозмовник відмовляється. У діалозі немає характеристики плеєра, товариш не виказує негативних емоцій, не висловлює своїх музичних уподобань, а лише стверджує, що в нього є власний плеєр, який він, очевидно, і взяв для того, щоб слухати музику, що підібрав сам.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. Форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів і правильно утворювати ступені порівняння якісних прикметників.
У дієсловах ІІ дієвідміни відбувається чергування в першій особі однини: радити – раджу.
Під час творення складеної форми найвищого ступеня порівняння за допомогою слова найбільш прикметник ставимо у звичайній формі – найбільш свіжої.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Кличний відмінок. Рід іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно утворювати форму кличного відмінка іменників, а також визначати рід іменників.
Закінчення іменників у кличному відмінку залежить від того, до якої відміни належить те чи інше слово. Якщо це іменники І або ІІ відміни, необхідно також урахувати групу.
У кличному відмінку ім’я Остап матиме форму Остапе, адже це іменник ІІ відміни (тверда група без суфікса).
Іменник гуаш – жіночого роду. Такі слова потрібно запам’ятовувати.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Уживання прийменникових форм. Тверда і м’яка групи прикметників.
Це завдання вимагає від вас правильного добору форм слів і поєднання їх у словосполучення.
По теорії, у відповідності до теорії – це калька з російської мови.
Нормативними є сталі конструкції згідно з…, за ..., та відповідно до….
Отже, правильним із запропонованих варіантів є за теорією.
Прикметник природний належить до твердої групи.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники.
Потрібно визначити, у якому відмінку вжито запропоновані числівники в реченні.
Перший числівник стоїть у родовому відмінку. Отже, двадцяти тисяч. А другий – у знахідному. Отже, двісті тисяч.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників, поєднання іменників з числівниками.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Завдання також перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Проаналізуймо його.
Дієслова подякувати, дякувати поєднують з іменниками у формі давального відмінка. Отже, подякували Людмилі Володимирівні.
У місцевому відмінку іменники чоловічого роду ІІ відміни в множині мають закінчення -ах. Отже, розбіглися по класах. Збірні числівники в українській мові НЕ поєднують з іменниками жіночого роду. Отже, три учениці.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, логічно мислити.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в тексті (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення, позначене ромбом, є початковим реченням запропонованого деформованого тексту. Це визначення інклюзивного навчання. Наступні речення мають поглиблювати цю інформацію, розширювати чи конкретизувати її.
Саме це є в реченні з символом «кружечок», де пояснюють, що такий процес в Україні зазвичай розуміють як навчання дітей чи студентів з особливими потребами.
Подальшу конкретизацію поняття «інклюзія» знаходимо в реченні з призмою, де стверджують, що це значно ширший процес (ужито вставне слово «безсумнівно»).
Речення з квадратом тлумачить цю думку більш детально, для зв’язку з попереднім реченням вжито вставну конструкцію «іншими словами».
А останнє речення (трикутник) – це своєрідний підсумок, висновок щодо поданої інформації.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
У реченні Саме завдяки такому всеохопному підходу жодна українська дитина не відчуватиме себе вилученою із соціуму – і це головне завдання реалізації інклюзивної освітньої політики на державному рівні дві граматичні основи (дитина не відчуватиме себе вилученою та це є головне завдання), що поєднані єднальним сполучником сурядності і. Це складносурядне речення.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах речення
Вам потрібно продемонструвати свої знання головних і другорядних членів речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні, позначеному квадратом, є додаток, що починається словом зокрема. Такий додаток є відокремленим. У запропонованому тексті перед ним коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні, розставляти розділові знаки.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Однорідні члени є в реченнях, позначених кружечком і ромбом.
ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів, щоб забезпечити їхню участь в освітньому процесі, культурних заходах і житті громади».
В Україні найчастіше відповідне навчання розуміють вузько, а саме як такий спосіб здобуття освіти, коли учні або студенти з особливими потребами перебувають у загальному освітньому просторі за місцем свого проживання, що є альтернативою інтернатній системі або домашньому чи індивідуальному навчанню.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники.
Речення необхідно читати дуже уважно, щоб правильно визначити відмінок, у якому стоїть числівник.
Запропонований числівник має форму родового відмінка.
Числівник 18 у родовому відмінку може мати форми вісімнадцяти, вісімнадцятьох.
У числівниках на позначення сотень відмінюємо першу й другу частини. У родовому відмінку числівник п’ятсот матиме форму п’ятисот.
Числівник 40 у всіх відмінках, крім називного й знахідного, має форму сорока.
Числівник 6 у цьому відмінку може мати форми шести й шістьох.
Тепер поєднаємо ці форми. Отже, правильна відповідь – вісімнадцяти тисяч п’ятисот сорока шести.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів. У ньому запропоновано не окремі фразеологізми, а речення зі стійкими конструкціями.
Спочатку з’ясуймо значення фразеологізмів.
Поставити на місце – певними діями, зауваженнями змусити когось опам’ятатися від зарозумілості.
Поставити на чолі – поставити для керівництва, очолити щось.
Поставити на карту – ризикувати чим-небудь заради мети, успіху.
Поставити перед фактом – повідомити про те, що вже відбулося, сталося.
Поставити на ноги – 1. Виростити, виховати; 2. Виходити після хвороби, вилікувати.
Тепер доповнимо ці речення відповідними фразеологізмами.
Відповідь – ГБАВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово відомий відповідає на питання який?, указує на ознаку предмета. Отже, це прикметник.
Слово більше відповідає на питання як? та вказує на ознаку дії, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово цій відповідає на питання якій? і вказує на ознаку, але не називає її. Отже, це займенник.
А слово досягнуті теж відповідає на питання які?, але вказує на ознаку, одержану від дії. Отже, це особлива форма дієслова – дієприкметник.
Відповідь – БГВА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення 1 – це просте речення, у якому тире стоїть між підметом і присудком, що виражені іменниками.
Речення 2 – це просте речення, де тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення 3 – це складносурядне речення, частини якого пов’язані протиставним зв’язком.
Речення 4 ускладнене відокремленими означеннями.
Відповідь – ДВБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Ви маєте увідповіднити фрагменти простого та складного речення за подібністю їхнього синтаксичного значення.
До фрагмента в простому реченні 1 ставимо питання навіщо?, з якою метою? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні А: Я постійно намагаюся підвищувати славну майстерність, (навіщо?, з якою метою?) аби не пасти задніх у своїй галузі.
До фрагмента в простому реченні 2 ставимо питання незважаючи на що? Аналогічне питання ставимо до виділеної частини в реченні Б: Хай як інформаційні технології роблять інакшим наше життя, (незважаючи на що?) замінити ними живе спілкування під час навчання неможливо.
До фрагмента в простому реченні 3 ставимо питання з якої причини? На таке ж питання відповідає фрагмент у реченні В: Іноді найбільші прориви в дослідженні будь-чого стаються несподівано, (з якої причини?) адже ніколи не передбачиш сприятливого для цього збігу обставин.
До фрагмента в простому реченні 4 ставимо питання за якої умови? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні Г: Якщо брати до уваги лише позитивні результати власної діяльності, (за якої умови?) можна не боятися труднощів на шляху до мети.
Відповідь – АБВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення Японія традиційно була сільськогосподарською країною: самé існування її мешканців і їхній добробут залежали від довкілля має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією, друга частина пояснює першу. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Японці вирішили не боротися з природою, а любити її, гармонізувати з нею своє життя, навчитися пильно спостерігати за найменшими змінами має лише одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними присудками.
Речення Народження й умирання людини поєдналися з пробудженням і згасанням природи, так що істота й усе навколо стали рівними перед вічними небесами має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучником так що. Друга частина вказує на наслідок дії в першій частині. Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.
Речення Пори року проникли й у звичайне спілкування: навіть у сучасному листуванні японці обов’язково мають згадати поточний сезон, щоб показати свою ґречність має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані безсполучниковим зв’язком, друга частина пояснює першу, а друга й третя – сполучником підрядності щоб. Отже, у цьому реченні є безсполучниковий та підрядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь – ГАВД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
У всіх текстах ідеться про те, що вітчизняний кінематограф останнім часом активно розвивається. Свідченням цього є і «Золота дзиґа» – українська національна кінопремія, і факти з розмови М. Пономаренко та Робіна Грбіча, і роздуми П. Іллєнка про патріотичне кіно та державну підтримку таких фільмів. (текст А – 1, текст Б –11, текст В – 17, 19).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь на це завдання знаходимо в тексті А (абзац 4): «У номінації ж «Вибір глядача» перемогла стрічка «DZIDZIO Контрабас».
Відповідь –Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Відповідь на це завдання шукаємо в тексті А. Якщо уважно прочитати, то стає зрозуміло, що головний символ премії «Золота дзиґа» лише нагадує нам про творчий спадок кінематографіста Дзиґи Вертова, а не має назву на його честь.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У тексті Б Робін Грбіч називає всі фактори, що будуть сприяти збільшенню частотності походів українців у кіно (абзаци 6, 7, 8, 11), окрім залучення в українські фільми відомих іноземних акторів.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У тексті Б як запоруку успіху стрічки в кінотеатрах серед українських кіноглядачів названо все, окрім виразної артхаузної проблематики.
Підтвердження знаходимо в абзацах 4, 7, 10, 11 (текст Б).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Доказами виправданості слів Робіна Грбіча є всі твердження, окрім того, що нині українська кіноіндустрія успішно конкурує з Голлівудом. Підтвердження правильності інших тверджень знаходимо в абзацах 1, 9, 19.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів, а також давати чітку відповідь на поставлене запитання, користуватися додатковими джерелами інформації (діаграмами, таблицями, графіками, малюнками тощо).
Обов’язково дотримуйтеся вказаного обсягу завдання!
Потрібно уважно розглянути інфографіку, яка дає нам інформацію щодо касових зборів українських фільмів та про кількість кінотеатрів і залів в Україні (2003–2018 роки). Про це йдеться також у тексті Б, тому саме там ці конкретні факти були б доречними. Пам’ятаймо, що відповідь має бути 2–3 речення!
Орієнтовна відповідь:
Директор компанії «Кіноманія» з жалем зауважує, що в Європі ситуація з кінотеатрами значно краща, ніж в Україні. Але водночас він говорить і про великий потенціал нашої країни для зростання інтересу до переглядів фільмів (й українських зокрема) саме в кінотеатрах і кінозалах. Запропонована інфографіка, що дає нам інформацію про касові збори українських фільмів та про кількість кінотеатрів і залів в Україні (2003–2018 роки), була б доречною саме в тексті Б, адже могла б засвідчити об’єктивність думки Робіна Грбіча щодо розвитку кінопослуг на вітчизняному ринку.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів, а також давати чітку відповідь на поставлене запитання, користуватися додатковими джерелами інформації (діаграмами, таблицями, графіками, малюнками тощо).
Обов’язково дотримуйтеся вказаного обсягу завдання!
Орієнтовна відповідь
Я вважаю, що представник Warner Bros. відповість: «Ні». Робін Грбіч з повагою ставиться до українського кіно, указує на його розвиток, аналізує перспективні напрямки, зазначає риси, притаманні саме вітчизняним фільмам. Але він розуміє, що боятися конкуренції і навіть говорити про неї ще доволі рано: економічні проблеми в цій сфері значні.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів, а також давати чітку відповідь на поставлене запитання, користуватися додатковими джерелами інформації (діаграмами, таблицями, графіками, малюнками тощо).
Обов’язково дотримуйтеся вказаного обсягу завдання!
Спочатку проаналізуймо правильні і неправильні відповіді в таблиці. Вони такі: текст А – ознаки 2, 3, 5; текст Б – ознаки 4, 5; текст В – 1, 4. Тепер потрібно обрати дві з них і пояснити, покликаючись до тексту.
Орієнтовна відповідь
Неправильні відповіді в таблиці такі: текст А – ознаки 2, 3, 5; текст Б – ознаки 4, 5; текст В – 1, 4.
Неправильно визначено ознаку 5 (наявність елементів роздуму) стосовно тексту А, адже в ньому йдеться про заснування премії «Золота дзиґа» та пояснена символіка статуетки. Це радше стаття з Вікіпедії чи якогось іншого довідника, що знайомить читача з конкретними реальними фактами, а не роздуми певної особи.
Неправильно визначено ознаку 1 (спрямованість на формування громадської думки) щодо тексту В. Голова Державного агентства України з питань кіно Пилип Іллєнко, розмірковуючи про те, що таке патріотичне кіно, прагне сформувати громадську думку. Саме тому говорить про важливість національного кінематографа для формування майбутнього України, наводить як приклад фільм Марисі Нікітюк «Коли падають дерева», називає його «відродженням українського поетичного кіно», закликає створювати щонайбільше таких стрічок.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Життя – це складний процес, упродовж якого постійно виникають проблеми й непорозуміння. На жаль, інтереси й цілі людей не завжди збігаються. Саме тому конфлікти є частиною нашого щоденного життя. Я глибоко переконаний, що розв’язувати конфлікти можна різними способами, проте найефективнішими є компроміс і конкуренція. Усе залежить від ситуації, у якій ти опиняєшся.
Наведу такі, як на мене, переконливі аргументи. По-перше, компроміс забезпечує мирне врегулювання конфлікту, виключає насилля, адже веде до вироблення рішення, що влаштовує обидві сторони.
Варто зазначити, що в історії вільної України є досить багато прикладів компромісів. Проголошення 24 серпня 1991 року незалежності нашої країни теж було результатом негласного компромісу між частиною партійної еліти й національно-демократичними силами. Ці взаємні поступки стали підставою для загальнонаціонального консенсусу, коли більшість громадян на референдумі підтримала Акт про незалежність України.
По-друге, використання стилю конкуренції є ефективним, коли кінцевий результат дуже важливий для людей. Він дозволяє швидко приймати рішення, відстоювати свою позицію, незважаючи ні на що, та боротися до кінця.
Згадаймо повість Івана Франка «Захар Беркут». Головний конфлікт твору розгортається між поважним радником тухольської громади Захаром Беркутом і зверхнім боярином-зрадником Тугаром Вовком. Вони є носіями двох протилежних ідеологій. Тухольці не можуть розв’язати конфлікт шляхом компромісу, адже йдеться про оборону рідної землі від монголо-татарської навали. Саме тому Захар Беркут разом зі своєю громадою впевнено й рішуче бореться з ворогом, відстоюючи національні інтереси.
Отже, у кожній конкретній ситуації треба шукати певні шляхи розв’язання конфліктів. Компроміс є ефективним для досягнення стабільності й порядку в суспільстві, він є також важливою складовою культури людей. Конкуренція ж необхідна тоді, коли людині нічого втрачати й вона мусить боротися до кінця.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра