НМТ онлайн 2022 року з української мови – основна сесія
Тестові завдання основної сесії національного мультитесту (ЗНО) 2022 року з української мови
ТЕМА: Просте речення. Однорідні члени речення.
Завдання скероване на перевірку ваших знань про однорідні члени речення.
У першому речення є однорідні присудки (охороняли та прикрашали).
У третьому реченні є однорідні є однорідні неузгоджені означення (криниць і водограїв).
У четвертому реченні однорідних членів речення немає. Це складне речення з різними видами зв’язку.
У сьомому реченні є однорідні присудки («давали» життя, сприяли).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Число іменників.
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати число іменників.
Іменник джерела має форму знахідного відмінка множини: прикрашали що? джерела.
Займенник їх у відокремленій обставині, вираженій дієприслівниковим зворотом, також має форму множини.
Граматична основа в шостому реченні – криниці були споруджені, а в сьомому – покоління виплекали, отже, ці слова (криниці, покоління) теж ужито в множині.
Слово стилі узгоджено з прикметником готичному (у готичному стилі), отже, вжито в однині.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому та складному реченнях.
Перше речення ускладнене відокремленою обставиною наділяючи їх цілющими й магічними властивостями, вираженою дієприслівниковим зворотом. Тому в цьому реченні стоїть кома: За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. Отже, помилок тут немає.
У четвертому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У п’ятому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У шостому реченні є вставне слово наприклад, що вказує на зв’язок між думками. Вставні слова ми виділяємо комами. У тексті цієї коми немає.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати складні речення різних типів, зокрема складносурядні речення, визначати їхню структуру.
Перше речення – це просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
П’яте речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучниками підрядності та сполучними словами).
Шосте речення – це складне речення, частини якого пов’язані сполучником сурядності а ( протиставним). Отже, це правильна відповідь.
Сьоме речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучним словом).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок. У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: зрУчний, промІжок, перЕкис, екпЕрт, фаховИй.
Учасникам ЗНО / НМТ рекомендовано певний перелік слів з наголосами. Цей своєрідний словник наголосів розміщено в нашій публікації.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. И та І в іншомовних словах.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (и та і в іншомовних словах) та пояснювати їх за допомогою правил.
В українській мові в основах загальних іншомовних назв після дев’яти букв (д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р) перед наступним приголосним, крім й, пишемо и.
Отже, дирижабль, президент, синус, речитатив, рецидив, критичний, але симпозіум (далі голосний). Також літеру і пишемо в слові привілей, адже буква в не входить до названих дев’яти літер.
И пишемо і в запозиченнях із східних мов (кипарис). Також і потрібно писати в слові дезінформація, адже дез- – це префікс.
У власних назвах правила інші. И пишемо тут у таких випадках:
- після шиплячих та ц перед наступним приголосним, крім й (Чилі);
- у географічних назвах після р, т, д та в буквосполученнях -ида, -ика, -ита (Ватикан, Флорида);
- у винятках (Пакистан).
У деяких із запропонованих слів потрібно писати літеру е. Це так звані словникові слова, правопис яких потрібно запам’ятати (п’єдестал).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Апостроф.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (апостроф) і пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після префіксів та словотвірних частин, що закінчуються на приголосний: під’яремний, без’язикий, об’їжджати.
Також апостроф ставимо перед я, ю, є, ї після губних б, п, в, м, ф, якщо ці губні стоять:
- на початку кореня (П’ятихатки, розіб’ється, зап’ястя, Прип’ять);
- після голосного та р в корені (краков’як, сором’язливий).
Також апостроф пишемо в слові Лук’янівка.
Після р при роздільній вимові в українських та іншомовних словах теж пишемо апостроф (Валер’ян).
У словах бруквяний, присвячений і рутвяний апостроф не пишемо, адже тут є збіг губного та іншого кореневого приголосного. Не буде апострофа і в слові серйозний, адже його ставлять лише перед я, ю, є, ї.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами (префіксами).
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості, перебільшення. Саме тому в слові пресмачний необхідно писати префікс пре- (пресмачний, прекумедний). А от у слові прЕморожений є помилка, адже лексичне значення тут злегка обморожений, пошкоджений морозом. На позначення неповноти дії, приєднання або наближення до чогось уживають префікс при- (прийти, прилетіти, пригорнутися, притрусити тощо). Саме тому такий префікс потрібно писати в словах приморожений та припинений. Префікс прі- традиційно пишемо в словах прірва, прізвище, прізвисько (а не прИзвІсько).
В українській мові префікси закінчуються на дзвінкий звук і немає префіксів рос-, бес-. Отже, слова розтривожений, безтурботний, безапеляційний, безконтактний, розрекламований, безмірний, розпушений написано правильно, а в словах роСщеплений та беСпорадний є помилка.
Префікс с- пишемо перед коренем, що починається на к, п, т, ф, х (скасований, схвалення, сфотографований, сформований). Ці слова написано правильно.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Чергування та злиття приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати похідні прикметники, враховуючи чергування приголосних у суфіксах.
Перед суфіксами -ськ(ий), -ств(о) при словотворенні відбуваються такі зміни:
- к, ч, ц+ -ськ(ий), -ств(о) = -цьк(ий), -цтв(о): Овруч – овруцький, козак – козацький, узбек – узбецький, турок – турецький, Дрогобич – дрогобицький.
- г, ж, з + -ськ(ий), -ств(о) = -зьк(ий), -зтв(о): Запоріжжя – запорізький, Прага – празький, Рига – ризький, Париж – паризький, Кавказ – кавказький, Буг –бузький, Збараж – збаразький.
- х, ш, с + -ськ(ий), -ств(о) = ськ(ий), -ств(о): чех – чеський, латиш – латиський, Черкаси – черкаський.
Виняток: Цюрих – цюрихський.
Отже, неправильно написано такі слова: цюриський, пражський, парижський, кавказський.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Слово з-поміж потрібно писати через дефіс, адже це складний прийменник з першою частиною з-.
Слово сорокалітньої (сорок літ) потрібно писати разом, адже це складний прикметник, у якому перша частина – числівник.
Слово по-господарськи потрібно писати через дефіс, адже це прислівник з префіксом по- та суфіксом -и.
Слово будь-якої потрібно написати через дефіс, адже займенники з частками казна-, хтозна-, бозна-, небудь-, будь- пишемо через дефіс.
Слово житлово-побутовий потрібно писати через дефіс, адже від цього складного прикметника можна утворити сурядне сполучення (житло і побут).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Неправильно утворено вислів давно знати друг друга, тут вжито росіянізм. Правильний вислів – знати одне одного (особи різної статі), один одного (особи чоловічої статі), одна одну (особи жіночої статі).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Сполука не дивлячись на в українській мові означає відсутність зорового контакту; те, на що не дивляться. У запропонованому словосполученні це калька з російської.
Отже, вживання не дивлячись на є помилковим.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Синтаксис. Відмінювання іменників. Узгодження присудка з підметом.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, узгоджувати присудок з підметом.
При підметах, виражених поєднанням іменників у непрямих відмінках з іменниками зі значенням кількості (більшість, меншість, частина тощо), дієслово-присудок ставимо в однині й в тому ж роді, що й підмет.
Отже, змогла.
Від слова вимови ставимо питання кого?, чого?
Отже, обираємо варіант важких французьких звуків.
Також обираємо варіант приділила, адже узгоджуємо присудок з підметом, який означає особу жіночого роду.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Проаналізуймо запропоновані слова. Ступені порівняння не утворюють від таких груп слів:
- слова на позначення масті коней (вороний, гнідий тощо);
- слова, які передають неповну ознаку (білуватий, чорнявий тощо);
- слова, які передають непорівнювану ознаку (лисий, сліпий тощо);
- слова з префіксами ультра-, екстра-, пре-, супер-;
- слова з суфіксами –ісіньк-, -юсіньк-, -еньк- тощо.
Просту форму найвищого ступеня утворюємо додаванням до прикметника вищого ступеня префіксів най-, що-, як-.
Отже, помилку у творенні ступеня порівняння прикметників допущено в словах найекстраординарніший та найпрекрасніший.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот зазвичай передає додаткову дію підмета. У рядках А, Б, Г, В дія в дієприслівниковому звороті та дія, що передає присудок, стосуються різних діячів.
А от у рядку Д дієприслівник передає додаткову дію до основної дії того ж суб’єкта. Ми обираємо стиль одягу, і ми хочемо бути в центрі уваги й відчувати на собі сповнені захоплення погляди.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Шапкою докинути – близько.
Хоч греблю гати – багато.
До нових віників – надовго.
Як мокре горить – повільно.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–В, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1968 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись має дві граматичні основи, утворене з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією. Друга частина пояснює першу. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще з 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків! має дві граматичні основи, утворене з двох частин, але вони не рівноправні та пов’язані сполучником підрядності адже. Від першої до другої частини можна поставити питання з якої причини? Отже, це складнопідрядне речення.
Речення У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112» має дві граматичні основи, утворене з двох частин, що пов’язані протиставним сполучником сурядності а. Отже, це складносурядне речення.
Речення Це диспетчерська служба, що з’єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати має три граматичні основи, утворене з чотирьох частин, перші дві пов’язані підрядним зв’язком (сполучник що), а третя й четверта – теж підрядним зв’язком і сполучним словом які. По суті, це два складнопідрядних речень, які пов’язані між собою лише за змістом та інтонацією. Отже, у цьому реченні є безсполучниковий та сполучниковий підрядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Речення Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону має лише одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними членами речення.
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Відокремлені члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з різними відокремленими членами речення.
Рядок А ускладнено відокремленою прикладкою (справжні поціновувачі образотворчого мистецтва).
Рядок Б ускладнено відокремленою обставиною (переглянувши другий розділ книги).
Рядок В ускладнено відокремленим означенням (натхненні промовою голови оргкомітету).
Рядок Г ускладнено відокремленим додатком (крім останньої суботи місяця).
У рядку Д відокремлених членів речення немає.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Основні види підрядних речень.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Від головної частини Часто згадую той вечір,… можна поставити питання до підрядної який? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
До підрядної частини Коли їхали автострадою,…можна поставити питання коли? Отже, тут утворимо складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу.
Від головної частини Із розкладу учні дізналися, … можна поставити питання про що? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
До підрядної частини Коли хочеш поваги до себе,… можна поставити питання за якої умови? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним умови.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово віднайденого відповідає на питання якого? і вказує на ознаку,одержану від дії (віднайти). Отже, це особлива форма дієслова дієприкметник.
Що – займенник, який виконує функцію сполучного слова на початку підрядної частини складного речення (можна замінити на слово який).
Донедавна відповідає на питання доколи?, як довго? та вказує на ознаку дії. Отже, це – прислівник.
Слово повнометражного відповідає на питання якого? та вказує на постійну ознаку предмета. Отже, це прикметник.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра