ЗНО онлайн 2013 року з української мови та літератури – 1 сесія
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Правильно наголошені слова треба вимовляти так: черговИй, псевдонІм, ознАка, осокА.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. И та І в іншомовних словах.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (И та І в іншомовних словах) та пояснювати їх за допомогою правил.
В українській мові в основах загальних іншомовних назв після дев’яти букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед наступним приголосний, крім Й, пишемо И. Отже, титан.
І пишемо після літер «дев’ятки» перед наступним голосним та й. Отже, потрібно писати тріумф, цезій, грація, пріоритет.
І також пишемо після літер, що не входять до «дев’ятки»: фініш.
Ї пишемо після голосних (індуїзм, еліпсоїд).
Отже, букву і пишемо на місці пропуску у словах грація та пріоритет.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати похідні прикметники, ураховуючи чергування приголосних у суфіксах.
Перед суфіксами -ськ(ий), -ств(о) при словотворенні відбуваються такі зміни:
к, ч, ц + -ськ(ий), -ств(о)= -цьк(ий), цтв(о): викладач – викладацький, козак – козацький;
х, ш, с + -ськ(ий), -ств(о)= ськ(ий), ств(о): товариш – товариський;
Чергування не відбуватиметься у словах, основа яких закінчується на т,д: депутат – депутатський.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми об’єднує слово вода. Утворені фразеологізми матимуть таке значення:
у вогонь і воду – куди завгодно, на все;
і кінці у воду – не залишати ніяких слідів злочину, негідного вчинку;
як у воду дивитися – безпідставно передбачати щось, пророкувати.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Ступені порівняння якісних прикметників: вищий і найвищий, способи їх творення (проста й складена форми)
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів найбільш, найменш, які додають до звичайної форми прикметника: найбільш новий.
Словосполучення, запропоновані в рядках А, Б, В, не мають граматичних помилок.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з однорідними членами
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні.
Проаналізуймо речення Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує. З речення ми не можемо зрозуміти, хто ж емігрує – Іван Дідух чи його внутрішній світ. Потрібно було б побудувати речення так: Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха та про те, чому він емігрує.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стилістика. Стилі мовлення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати стилі мовлення, визначати особливості кожного з них.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо мікротекст.
У запропонованому уривку є порівняльні звороти (наче мильні бульки, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси), слова, ужиті в переносному значенні (прилинули вітри), персоніфікація (насунуло з півдня велике жовте одноманіття). Мова тексту образна, поетична, для неї характерна експресія та зображувальність. Пейзажна замальовка передана через призму інтелекту та світовідчуття особистості (образ автора). Усі ці ознаки притаманні художньому стилю.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис частки НЕ з різними частинами мови. Правопис частки НЕ з дієприкметниками
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Прикметник незліченні без не не вживається. До сполук не/помітно та не/потрібне можна підібрати синоніми без частки не (приховано та зайве). Отже, їх потрібно писати разом.
Окремо дієприкметник з часткою не потрібно писати тоді, коли при дієприкметнику є залежне слово (від дієприкметника можна поставити питання): не звіданим (як?) ще.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вам потрібно продемонструвати свої знання про головні члени речення та вміння визначати їх у реченні.
Проаналізуймо запропоновані приклади.
Виконуючи це завдання, необхідно обов’язково ставити подвійне відмінкове питання.
Молдавські вітри. Прилинули хто?, що? вітри – підмет.
Кожний видавався. Хто?,що? кожний що робив? видавався. Слово кожний відповідає на питання називного відмінка. Отже, це теж підмет.
Хвиля тривання була чудом. Хто?, що?хвиля. Отже, це теж підмет.
А слово пір’я відповідає на питання кого?, що? (струсити кого?, що? пір’я). Отже, це не підмет, а додаток.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати види другорядних членів речення, правильно розставляти розділові знаки, зокрема виділяти порівняльний зворот.
Порівняльний зворот, порівнюючи одні предмети з іншими, образно характеризує їх. Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою слів як, мов, немов, наче, неначе, неначебто, ніби тощо. На письмі порівняльні звороти виділяють комами. Отже, у тексті порівняльний зворот наче мильні бульбашки необхідно виділити комами
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е]. Отже, у словах прислів’я, Київщина, балтієць, м’якенький, сум’яття, дев’ять букви я, ю, є, ї позначатимуть два звуки.
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Арфрикати ДЖ та ДЗ також передають один звук (дзижчати).
Буква Щ завжди передає два звуки – ШЧ (Київщина, щипати, щиглик, тріщить).
Подвоєні приголосні завжди передають один звук (сум’яття).
А тепер застосуємо цей матеріал до нашого завдання.
У рядку А у слові прислів’я на один звук більше, у слові Київщина на два звуки більше.
У рядку Б у словах сьогодні, дзижчати на один звук менше.
У рядку В у слові щипати на один звук більше.
У рядку Г у слові щиглик на один звук більше.
А в рядку Д однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: тріЩитЬ, сум’ЯТТя, дев’ЯтЬ.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
У сучасній українській мові дієприкметники доконаного виду за допомогою суфіксів -ш- та -вш- не творяться. Форми на кшталт «бувший», «перемігший», «допомігший» не є літературними. У такий випадках треба казати: який був, який переміг тощо.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
У рядку А через дефіс пишемо слово екс-чемпіон (частинки екс-, штабс-, обер-, віце-, лейб- потрібно писати через дефіс).
У рядку Б через дефіс пишемо слово учитель-словесник, адже складні професії, спеціальності, звання, посади треба писати через дефіс.
У рядку Г через дефіс пишемо слово 40-метрівка, адже слова, до складу яких входять цифри, потрібно писати через дефіс.
У рядку Д через дефіс пишемо віце-прем’єр, адже віце-, лейб-, екс-, штабс-, обер- потрібно писати через дефіс).
У рядку В всі слова потрібно писати разом (працелюб – складний іменник із з’єднувальним голосним е, метеослужба – частинки метео-, біо-, фото-, зоо-, фіто- тощо пишемо разом, сімдесятиріччя – складний іменник, у якого перша частина виражена числівником).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема велику літеру у власних назвах.
З великої літери потрібно писати назви населених пунктів, територій, вулиць, будівель (Вічне місто, Рим, Колізей).
З великої літери пишемо перше слово в назвах художніх творів, такі назви також беремо в лапки («Мертві душі»).
Прикметники з суфіксом -ськ- на позначення великої кількості однотипних предметів пишемо з малої літери (римські палаци).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (префікси) та пояснювати їх за допомогою правил.
В українській мові в префіксах роз-, без-, воз-, через- завжди пишемо з: зчепитися, зцідити, зшити, зцілити.
Префікс с- пишемо перед глухими к. п, т, ф, х. Отже, у решті слів завдання потрібно писати саме префікс с- (стерти, скинути, створити, скласти, схибити тощо).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
Подовжуються і відповідно їх позначають подвоєними буквами такі приголосні: д, т, з, с, ц, л, н, ж, ч, ш – за умови, якщо вони стоять між двома голосними. Тому подвоєння не відбуватиметься в таких словах: верф, лазур, буденність, кров.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Поєднання іменника з числівником
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Числівники два, три, чотири, а також ті, які закінчуються на два, три і чотири поєднуються з іменниками в називному відмінку множини. Отже, потрібно так поєднати іменник з числівником: чотири поверхи, два випускники, сто два клени. Збірний числівник обидва теж вимагає називного відмінка – обидва хлопці. А дробові числівники поєднуються з іменником у родовому відмінку однини – три десятих метра.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Завдання перевіряє ваше вміння правильно добирати форми слів і поєднувати їх у словосполученні.
Коректними є такі словосполучення: обрати нелегкий шлях, захворіти на бронхіт, ігнорувати зауваження, відправити листа.
А от дієслово запобігати вимагає від залежного слова форму орудного відмінка: запобігати руйнуванням.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені обставини
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета. Ця умова виконана та є логічною в усіх реченнях, окрім речення Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину. Виходить, що годинник іде повз вежу. Потрібно побудувати речення так: Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту годину.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник як службова частина мови. Правопис сполучників
Сполучники, що пишуть одним словом, відрізняються від однозвучних поєднань інших частин мови, які пишуть двома словами, тим, що сполучники членами речення не бувають і не відповідають на питання.
Сполучник також можна замінити синонімічним сполучником, а з однозвучними поєднаннями інших частин мови цього зробити не можна. У даному випадку можлива така синонімічна заміна сполучника: якби – коли б.
Коли б (якби) знав я чари, що спиняють хмари.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані одна стосовно одної пряма мова та слова автора.
У варіанті А потрібно прибрати двокрапку та поставити кому й тире після прямої мови перед словами автора.
У варіанті Б після слів автора, що стоять усередині речення, необхідно поставити кому.
У варіанті Г після прямої мови потрібно поставити тире.
У варіанті Д пряму мову необхідно взяти в лапки, а також написати в ній перше слово з великої літери. Мама сказала: «Як же мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру».
А от у варіанті В розділові знаки розставлено правильно.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні А не потрібно ставити кому перед й, адже цей одиничний сполучник поєднує два підрядні речення (однорідна супідрядність).
У реченні В необхідно виділити відокремлене означення такі казково білі й легкі вночі. Для цього необхідно поставити кому після у цвіту.
У реченні Г немає коми між однорідними присудками розлігся, розширився.
У реченні Д дієприслівниковий зворот укриваючи холодком зелену землю виділений лише з одного боку. Отже, необхідно поставити кому після слова землю.
У реченні Б всі знаки правильні.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння визначати види підрядних речень.
Обставинне підрядне речення причини відповідає на питання з якої причини? З головною частиною підрядна причини поєднується сполучниками бо, тому що, через те що, завдяки тому що, затим що, позаяк тощо.
А – підрядне обставинне часу (коли?).
Б – підрядне з’ясувальне (що?).
Г - підрядне означальне (який?).
Д– підрядне з’ясувальне (що?).
В – підрядне обставинне причини (з якої причини?).
Люблю людей землі своєї (з якої причини?), бо й я землі своєї вірний син.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно та комунікативно доцільно вживати прийменники в мовленні.
Прийменник згідно в українській мові вживають з орудним відмінком, нормативним є використання словосполуки згідно з – згідно з наказами.
Прийменник усупереч уживають з давальним відмінком – усупереч наказам. Нормативною для української мови є також словосполука відповідно до – відповідно до наказів.
Дієприслівник керуючись поєднується з іменниками в орудному відмінку без прийменника – керуючись наказами.
Відповідь – ДГБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вказівка на джерело повідомлення – кажуть.
Зв’язок з попередньою думкою – навпаки.
Невпевненість, припущення – здається.
Емоційне ставлення до змісту висловленого – на диво.
Вставне слово погодьтесь (речення Б) належить до групи вставних конструкцій на позначення привертання уваги співрозмовника.
Відповідь – ВБДА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом речення представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий не потрібний для розуміння змісту.
У реченні в рядку А граматична основа виражена присудком хочем. У цьому реченні можна поставити уявний підмет ми (І особа множини). Отже, це односкладне означено-особове речення.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена підметом тяжіння. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях називається предмет, але нічого не говориться про дію.
У реченні в рядку В граматична основа виражена підметом і присудком – сіль є. Отже, це двоскладне речення.
У реченні в рядку Г граматична основа виражена присудком затягло. Уявний підмету цьому реченні поставити не можна. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні в рядку Д граматична основа виражена присудком уміють цінувати. У цьому реченні можна поставити уявний підмет вони (ІІІ особа множини). Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
Відповідь – БАДГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово той, відповідає на питання хто?, вказує на предмет, але не називає його. Це займенник.
Слово бо приєднує підрядну частину речення, не відповідає на питання, не є членом підрядного речення. Це сполучник.
Слово придбання відповідає на питання що?, називає предмет. Це іменник.
Слово понад служить для зв’язку слів у реченні, разом із іменником вказує на предмет. Це прийменник.
Відповідь – ВДАГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б ускладнене відокремленими означеннями, які стоять у безпосередньому кінці речення.
Речення в рядку В – це речення, у якому тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г– це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Відповідь – БАДГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Філософські інструменти мікроскоп та фотоапарат згадані в рядках 1–6. А філософський інструмент Данила Демуцького – кінокамера – згадано в рядках 20–31.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Культурницька діяльність Порфирія Демуцького – рядки (7–12).
Революційні події в об’єктиві Данила Демуцького – рядки (13–19).
Шевченківська тема у творчості Данила Демуцького – рядки (49–54).
А от про нагороди Данила Демуцького за операторську роботу в тексті не йдеться.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
У рядках (20–31) про фільм «Земля» читаємо: «Ці роботи вразили кінематографічну громадськість того часу і вражають зараз». А про фільм «Подвиг розвідника» сказано так: «У повоєнні роки Демуцькому довелося фільмувати пропагандистський «Подвиг розвідника»…., де йшлося про чекістську героїку».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
До Середньої Азії повторно Данило Демуцький повертається під час війни. У рядках (40–48) читаємо: «Блискуче, з гумором і в точно орієнтальному дусі він зняв фільм про походеньки відомого східного персонажа – єхидну притчу про владу тамтешньої тиранії». Ця тема була абсолютно новою для Демуцького. Однак «ця стрічка стала однією з найпопулярніших у кінопрокаті тієї епохи». Демуцькому вдалося «проявити себе й у східному стилі», завдяки універсальності операторського таланту.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Твердження, що роботам Данила Демуцького властиве поєднання витонченої операторської техніки й поетичного чуття – рядки (20–31).
Фільми, відзняті Данилом Демуцьким, були високо оцінені майстрами світового кінематографа – рядки (20–31, 32–39).
Життєвий шлях Данила Демуцького є прикладом трагічної долі митця в часи сталінського лихоліття – рядки (32–39, 40–48).
Твердження, що Данило Демуцький був палким прибічником індустріальних та соціальних перетворень радянського часу, у тексті немає.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми. Способи зв’язку речень у тексті.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Проаналізуймо запропоновані рядки.
«Оператори пам’ятали про Демуцького». У наступному реченні слово «Демуцького» замінено займенником «його»: «Присутність його українському та світовому кінооператорстві примушувала їх працювати щосили».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми. Способи зв’язку речень у тексті.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Рядки (55–58): «Помер Данило Демуцький надто рано – у перші місяці відлиги, 1954 року. Він не побачив подальших злетів українського авангардного кінематографа від Параджанова до братів Іллєнків. Останні боготворили Демуцького, а для Параджанова він був операторським Богом».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Автор тексту розповідає про складну долю видатного українського кінооператора Данила Демуцького, наводить багато біографічних фактів, дотримується хронології викладу подій. Також В Скуратівський шукає причинові зв’язки, розкриває їх, залучає читача до сприймання авторських думок, переконує, висловлює власне ставлення. Усе це є ознаками роздуму. Отже, текст «Філософський інструмент Данила Демуцького» – це розповідь з елементами роздуму.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Чи не той то Хміль»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви історичних пісень, характеризувати образи героїв їх – історичних осіб.
В історичній пісні «Чи не той то Хміль» ідеться про одну з найвидатніших битв українського козацького війська в ході Визвольної війни під Жовтими Водами.
Пригадаймо теми інших творів, зазначених у рядках А, В, Г, Д.
Героїчну битву козацького війська проти татарських нападників зображено у творі «Ой Морозе, Морозенку». У піснях Марусі Чурай передано переживання дівчини від розлуки з коханим («Віють вітри») і прощання козака з коханою й матір’ю перед тим, як вирушити на війну («Засвіт встали козаченьки»). У баладі «Ой летіла стріла» розповідається про тугу за вбитим хлопцем його матері, сестри та коханої.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Повість минулих літ» (уривок про заснування Києва)
Завдання перевіряє вміння аналізувати образи художнього твору.
Подивімось уважно на фотографію. На ній – пам’ятник засновникам Києва на Дніпрі. Скульптурна композиція виконана у формі тури, на якій установлені фігури братів Кия, Щека, Хорива та їхньої сестри Либеді – легендарних засновників стольного града Києва. Історична інформація про Кия, Щека, Хорива та Либідь згадується Нестором Літописцем у «Повісті минулих літ».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка». Саме в образі Наталки зображено просту, чесну, роботящу і розумну українську дівчину. Вона вміє щиро й вірно кохати, проте заради матері йде на самопожертву й подає рушники возному. Дівчина переживає глибокі душевні муки. Драма Наталчиного серця розкривається в пісні «Чого вода каламутна»:
Мене ж мати та не била – самі сльози ллються;
Од милого людей нема, од нелюба шлються.
Прийди, милий, подивися, яку терплю муку!
Ти хоть в серці, но од тебе беруть мою руку.
Спіши, милий, спаси мене од лютой напасті!
За нелюбом коли буду, то мушу пропасти.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Козаки, які турбуються про долю своєї Батьківщини, прагнуть, щоби при владі був розумний гетьман, який зможе зміцнити державність України. Саме таким змальовано в романі паволоцького полковника Шрама, який заявляє: «Як треба рятовати Україну, байдуже мені i літа, й рани. Обновиться, яко орля, юность моя. На коня, на коня! Нічого гаятись!».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Панас Мирний
Це завдання перевіряє знання відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Справжнє прізвище Панаса Мирного – Рудченко, Остапа Вишні – Губенко, Миколи Хвильового – Фітільов, Івана Багряного – Лозов’ягін, Івана Карпенка-Карого – Тобілевич.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Марко Вовчок. «Максим Гримач»
Виконуючи це завдання, згадайте жанр і сюжет кожного із указаних творів.
На думку літературознавців, «Максим Гримач» – не просто оповідання, а оповідання-балада. Адже в основі лежить баладний мотив розлуки дівчини з коханим, який загинув. Зображення трагізму внутрішнього світу героя, ліризм і драматичний сюжет, наявність в оповіданні діалогів, казкових елементів дають підстави назвати оповідання Марка Вовчка «Максим Гримач» баладним.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та їх прототипів.
Пригадаймо, що прототип – конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа. Прототипами Кайдашів стала сім’я Мазурів із села Семигори, яка була відома на весь повіт постійними сварками, бійками й колотнечами.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Михайло Коцюбинський. «Intermezzo»
Виконати це завдання допоможе знання сюжету та композиції новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo».
Зустріч ліричного героя із селянином є кульмінаційним моментом твору. Саме після цієї зустрічі ліричний герой розуміє, що готовий до боротьби: «Іду поміж люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
У посланні «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» Тарас Шевченко докоряє землякам у тому, що ті часто забувають про свої національні здобутки, про досвід багатьох поколінь своїх предків: «Нема на світі України, / Немає другого Дніпра, / А ви претеся на чужину / Шукати доброго добра».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
У поезії Лесі Українки «Contra spem spero!» переосмислено образ Сізіфа. В античній міфології Сізіф – це корінфський цар, який був засуджений Зевсом на тяжку кару: він мусив викочувати на високу гору камінь, що, досягши вершини, щоразу скочувався вниз. Темою поезії Лесі Українки «Contra spem spero!» є роль митця в суспільстві, вираження власного громадянського і мистецького кредо поетеси.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за портретними характеристиками.
У центрі сюжету новели Василя Стефаника «Камінний хрест» – родина Івана Дідуха. Усе життя Іван працював на своєму клаптику землі, невеличкому піщаному пагорбі. У нього він вклав усе своє здоров’я та сили. Тяжка праця зігнула Івана, наче той пагорб. Саме тому «люди прозвали його Переломаний».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Максим Рильський. «Молюсь і вірю…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій, уміння визначати символічні образи в них.
Образ веселого світу змальовано в поезії Максима Рильського «Молюсь і вірю…».
«Кленусь тобі, веселий світе, / Кленусь тобі, моє дитя. / Що буду жити, поки жити / Мені дозволить дух життя», – таку клятву дає ліричний герой усьому світові, який відчуває ніжним і щирим, як дитя.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Юрій Яновський. «Шаланда в морі»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Пригадаймо новелу Юрія Яновського «Шаланда в морі» (роман у новелах «Вершники»), темою якої є зображення надзвичайної ситуації рибалок у штормовому крижаному морі. Головний герой Мусій Половець змагається з крижаними хвилями, але намагається врятувати не себе – артільну шаланду.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків»
Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» розповідає про ті особливості життя гуцулів, які для нас незвичні й не завжди зрозумілі. Адже Гуцульщина – це єдиний регіон України, де найповніше збереглися стародавні звичаї, обряди, вірування, традиції, зумовлені природно-географічними та історичними умовами.
Архітектура, ремесла, побут, одяг гуцулів – усе має відбиток давньослов’янського світогляду, світосприйняття.
Саме в повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» діють міфічні істоти, як-от: щезник, мольфар, Чугайстир.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір і його символічні образи.
Новела Миколи Хвильового «Я (Романтика)» починається словами «З далекого туману, з тихих озер загірної комуни шелестить шелест: то йде Марія».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше знання образів літературних творів.
Темою роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» є доля легендарної піснетворки на тлі історичних подій середини ХVІІ століття. ЇЇ серце належало Грицеві Бобренку. Він був вродливим парубком і справним козаком, але слабовільним і безхарактерним. «Тобі дано і вірити й кохати / А що мені? Які такі куші?! / Нелегко, кажуть, жити на дві хати. / А ще нелегше – жить на дві душі», – зізнається Гриць.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня. Місце і роль митця в літературному процесі
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня був одним з найпопулярніших письменників у сатирико-гумористичних жанрах (памфлетах, фейлетонах, гуморесках). Саме він утвердив жанр усмішки в українській літературі.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Андрій Малишко. «Пісня про рушник»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їхні символічні образи.
Рушник у творі Андрія Малишка «Пісня про рушник» – це народний символ, що уособлює і долю, і материнську любов, і синівську вдячність, і життєвий шлях тощо.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання перебігу подій художнього твору.
Життя українських поселенців на Далекому Сході – важливі сторінки нашої історії. На прикладі родини Сірків із твору Івана Багряного «Тигролови» ми знайомимося з людьми, які утворили в кінці XIX – на початку XX століття Зелений Клин. Автор змальовує сувору природу цього Уссурійського краю. Для української літератури це екзотичні пейзажі, створені на основі вражень митця.
Виконати це завдання допоможе також знання назв і змісту розділів роману. Пригадаймо, що назва шостого розділу твору – «В пралісах Сіхоте-Аліня».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес. Літературні угруповання («Нова дегенерація»)
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 1980–90-х років.
Український постмодернізм зародився у 1980-х pp. і пов'язаний з іменами Ю. Андруховича, О. Ірванця, В. Неборака (літературне угрупування «Бу-Ба-Бу»), а пізніше і з представниками таких груп, як «Пропала грамота»: Ю. Позаяк, В. Недоступ; «Лу-Го-Сад»: І. Лучук, Н. Гончар; «Нова дегенерація»: І. Андрусяк, І. Ципердюк та інші.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання авторів художніх творів.
Автором поезії «De libertate» й байки «Бджола та Шершень» є Григорій Сковорода, Ліна Костенко написала роман у віршах «Маруся Чурай» і поезію «Українське альфреско», Тарас Шевченко є автором поем «Сон» («У всякого своя доля») і «Кавказ», поезії «Чари ночі» й «О слово рідне! Орле скутий!..» належать перу Олександра Олеся.
Відповідь: 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати жанр (жанровий різновид) художнього твору.
Ураховуючи певні особливості літературного твору, ми визначаємо його жанр.
Щоб виконати це завдання, потрібно спочатку згадати, з якого твору узятий персонаж, а потім установити жанри цих творів. Кирило Тур – персонаж роману «Чорна рада», Марічка Гутенюк – героїня повісті «Тіні забутих предків», Уля Розсоха – персонаж комедії «Мина Мазайло», Дідона – героїня поеми «Енеїда».
Відповідь: 1 – Б, 2 – В, 3 – Д, 4 – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Анхіз і Венера діють у поемі «Енеїда», Мойсей і Азазель – персонажі поемі «Мойсей», Галя Ґудзь і Чіпка Вареник діють у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Мартин Пушкар і Гриць Бобренко – герої роману у віршах «Маруся Чурай».
Відповідь: 1 – Б, 2 – А, 3 – В, 4 – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання письменників і знайдіть у них так звані «маркери», які допоможуть визначити, хто є автором того чи того висловлювання.
Висловлювання в рядку А належить Івану Багряному. Пригадаймо історію написання пригодницького роману «Тигролови». Задум цього твору виношувався автором під час його перебування в таборі, коли, утікаючи з нього, Іван Багряний блукав тайгою та переховувався в оселях мужніх далекосхідних мисливців-звіроловів, нащадків вихідців з України. Сам автор згадував: «Охотське море. Тайга. Тундра. Звіроловство. Були там поселення давно осілих наших людей з України. Все це, сказати щиро, було мені навіть цікаво». З цієї «цікавості», очевидно, й народився роман «Тигролови».
Остап Вишня ввійшов в українську літературу як високоталановитий майстер сатири та гумору. Він щиро зізнається: «… ніколи не сміявся без любові до вас усіх, до сонця, до вітру, до зеленого листу! У моєму сміхові завжди бачив народ...» (рядок В).
У рядку Г Олександр Довженко згадує про історію написання кіноповісті «Україна в огні».
Висловлювання в рядку Д належить Валер’яну Підмогильному. Згадайте, що він є автором першого в українській літературі урбаністичного роману «Місто», про задум щодо створення якого і йдеться в запропонованих рядках.
Відповідь: 1 – Г, 2 – А, 3 – Д, 4 – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Здавалось би, у сучасному світі цифрових технологій та поширення інтернету люди перестають цікавитися книжками. Сьогодні існує стереотип про молодь, яка нічого не читає, окрім дописів у соцмережах. Я впевнений, що це зовсім не так.
Підтвердженням цього є рецензії та огляди книжок у соціальних мережах, де молодь розповідає про прочитані цікавинки. Люди навіть у нашому інформаційному світі розуміють, яке важливе значення для суспільства мають книги, тому багато читають, аналізують, інтерпретують.
Недавно я приєднався до інтернет-спільноти «Зараз я читаю…». Це дає можливість обмінятися відгуками й порадами щодо цікавих книг. Так я познайомився з творчістю Люко Дашвар, Макса Кідрука й Стівена Кінга. Також я часто відвідую бібліотеки, які сьогодні стають центрами дозвілля й відпочинку. Можна прийти, узяти книгу й поринути в інший, насичений пригодами, світ.
Прикладом з літератури, який підтверджує важливе значення книги для суспільства, є роман Рея Бредбері «451° за Фаренгейтом». Твір описує тоталітарне суспільство, у якому книги перебувають під забороною, тому їх спалюють. Це призводить до того, що люди втрачають здатність самостійно мислити, аналізувати події й робити власні висновки. Рей Бредбері розкриває гостросоціальну проблему життя суспільства, яка не втрачає своєї актуальності впродовж багатьох років.
Таким чином, попит на книги наразі тільки зростає. Це свідчить, що молодь хоче саморозвиватися, удосконалюватися, навчатися, бути успішною.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра