Правильно вжито дієслівну форму в реченні
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб у 2 ос. однини має закінчення – -и, нульове закінчення: стань. Це правильна форма дієслова.
Слово давай у складі дієслів наказового способу в літературній мові не вживають: замість давай зустрінемся має бути зустріньмося
В інших рядках потрібно виправити помилки: дасиш – даси; ухвале – ухвалить; ходімте – ходімо.
Відповідь – Б.
Вставне слово, що вказує на послідовність і зв’язок думок, ужито в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «отже» є вставним у першому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, вказує на послідовність і зв’язок думок.
Відповідь – А.
Кома НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складному реченні.
Пригадаймо, що кома не ставиться в реченні якщо перед єднальним чи розділовим сполучником у складносурядному реченні є спільний другорядний член, вставне слово або частки: В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі.
Відповідь – Д.
Граматичну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Б: дієприслівниковий зворот Читаючи цей роман вказує на дію підмета сльози, хоч за змістом речення це не правильно.
Правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку
ТЕМА: Морфологія. Дієприкметник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати дієприкметники.
Зауважмо, що активні дієприкметники теперішнього часу утворюються від основи теперішнього часу (форма третьої особи множини без закінчення) за допомогою суфіксів: для дієслів І дієвідміни -уч-(-юч-), для дієслів II дієвідміни ач-(-яч-).
Активні дієприкметники минулого часу утворюються від основи неозначеної форми (відкидання від інфінітива кінцевого -ти за допомогою суфікса -л-).
Пасивні дієприкметники утворюються від основи неозначеної форми (минулого часу – від дієслів доконаного виду, теперішнього – від дієслів недоконаного виду) за допомогою суфіксів -н-, -т-.
Отже, правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку Б: лежачий, посивілий, зліплений, нафарбований.
Зверніть увагу, що в інших варіантах є помилкові форми дієприкметників: роблячий, помолодівший, посміхаючийся, потемнівший.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, що має хоча б один другорядний член: Гостям (кому?) весело.
Правильну вимову слів відображено в рядку
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображено в рядку В.
Розглянемо рядок А: у слові кігті буква г передає звук [х], оскільки тут відбувається уподібнення звуків за глухістю.
У рядку Б у слові сміється відбувається асиміляція за місцем і способом творення, оскільки зімкнені передньоязикові [д], [т] перед свистячими, шиплячими або африкатами частково або повністю африкатизуються: [ц′:а], у слові рядно буква а передає один звук.
У рядку Г у слові джміль дві букви д і ж передають один звук (африката дж).
У рядку Д у слові щука буква щ передає два звуки [шч].
Відповідь – В.
Визначте вид підрядного речення
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним є в рядку А, оскільки від головної частини можна поставити питання що?.
Складнопідрядне речення з підрядним умови є в рядку В, оскільки від головної частини можна поставити питання за якої умови?.
Складнопідрядне речення з підрядним причини є в рядку Б, оскільки від головної частини можна поставити питання чому?.
Складнопідрядне речення з підрядним допустовим є в рядку Г, оскільки від головної частини можна поставити питання незважаючи на що?.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Г.
Визначте тип речення
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень. Односкладними називають речення з одним головним членом.
Безособовим є речення «Не можна пройти повз привабливі білі або рожеві пелюсткові квітки, зібрані у китицеподібні суцвіття», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Означено-особовим є речення «Тож, ідучи полем, зверни увагу на цю цікаву рослинку», граматична основа якого – присудок у формі 2-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Мабуть, тому й назвали його лагідним словом ясенець», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Речення «Має цупке листя, схоже формою на листочки ясеня» є двоскладним неповним.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–В.
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Розкішно вбраний, сад густий стоїть, і ллється спів пташок дзвінкий», воно має дві частини, що є рівноправними за змістом і пов'язані сурядним єднальним сполучником і.
Складнопідрядним часу є речення «Як вечір рожевий на землю злетить, я вийду самотній у гай», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання коли?.
Складним безсполучниковим є речення «З високих круч луна орлиний клекіт, лиш тихі води все стоять мовчазно», частини якого з'єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «Ще сніг кругом, ще голі віти дуба, і не курличуть в небі журавлі» є складним із безсполучниковим і сурядним зв’язком.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–А.