Кома НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складному реченні.
Пригадаймо, що кома не ставиться в реченні якщо перед єднальним чи розділовим сполучником у складносурядному реченні є спільний другорядний член, вставне слово або частки: В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі.
Відповідь – Д.
Граматичну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Б: дієприслівниковий зворот Читаючи цей роман вказує на дію підмета сльози, хоч за змістом речення це не правильно.
Відповідь – Б.
Правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку
ТЕМА: Морфологія. Дієприкметник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати дієприкметники.
Зауважмо, що активні дієприкметники теперішнього часу утворюються від основи теперішнього часу (форма третьої особи множини без закінчення) за допомогою суфіксів: для дієслів І дієвідміни -уч-(-юч-), для дієслів II дієвідміни ач-(-яч-).
Активні дієприкметники минулого часу утворюються від основи неозначеної форми (відкидання від інфінітива кінцевого -ти за допомогою суфікса -л-).
Пасивні дієприкметники утворюються від основи неозначеної форми (минулого часу – від дієслів доконаного виду, теперішнього – від дієслів недоконаного виду) за допомогою суфіксів -н-, -т-.
Отже, правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку Б: лежачий, посивілий, зліплений, нафарбований.
Зверніть увагу, що в інших варіантах є помилкові форми дієприкметників: роблячий, помолодівший, посміхаючийся, потемнівший.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, що має хоча б один другорядний член: Гостям (кому?) весело.
Правильну вимову слів відображено в рядку
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображено в рядку В.
Розглянемо рядок А: у слові кігті буква г передає звук [х], оскільки тут відбувається уподібнення звуків за глухістю.
У рядку Б у слові сміється відбувається асиміляція за місцем і способом творення, оскільки зімкнені передньоязикові [д], [т] перед свистячими, шиплячими або африкатами частково або повністю африкатизуються: [ц′:а], у слові рядно буква а передає один звук.
У рядку Г у слові джміль дві букви д і ж передають один звук (африката дж).
У рядку Д у слові щука буква щ передає два звуки [шч].
Відповідь – В.
Визначте вид підрядного речення
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним є в рядку А, оскільки від головної частини можна поставити питання що?.
Складнопідрядне речення з підрядним умови є в рядку В, оскільки від головної частини можна поставити питання за якої умови?.
Складнопідрядне речення з підрядним причини є в рядку Б, оскільки від головної частини можна поставити питання чому?.
Складнопідрядне речення з підрядним допустовим є в рядку Г, оскільки від головної частини можна поставити питання незважаючи на що?.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Г.
Визначте тип речення
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень. Односкладними називають речення з одним головним членом.
Безособовим є речення «Не можна пройти повз привабливі білі або рожеві пелюсткові квітки, зібрані у китицеподібні суцвіття», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Означено-особовим є речення «Тож, ідучи полем, зверни увагу на цю цікаву рослинку», граматична основа якого – присудок у формі 2-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Мабуть, тому й назвали його лагідним словом ясенець», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Речення «Має цупке листя, схоже формою на листочки ясеня» є двоскладним неповним.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–В.
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Розкішно вбраний, сад густий стоїть, і ллється спів пташок дзвінкий», воно має дві частини, що є рівноправними за змістом і пов'язані сурядним єднальним сполучником і.
Складнопідрядним часу є речення «Як вечір рожевий на землю злетить, я вийду самотній у гай», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання коли?.
Складним безсполучниковим є речення «З високих круч луна орлиний клекіт, лиш тихі води все стоять мовчазно», частини якого з'єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «Ще сніг кругом, ще голі віти дуба, і не курличуть в небі журавлі» є складним із безсполучниковим і сурядним зв’язком.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–А.
З’ясуйте причину вживання розділового знака
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Здобути волю – то мій рай».
Тире перед узагальнювальним словом усе ставимо в реченні «Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою».
Тире при відокремленій прикладці уживаємо в реченні «Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх».
Безсполучниковим є речення «Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий», між частинами ставимо тире, бо перше речення вказує на умову того, про що йдеться в другому реченні.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Д.
З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Правічну (1)думу думають ліси, вгрузають в мох (2)столітні дідугани. Переметнеться заєць (3)навскоси - горить асфальт у (4)нього під ногами.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово думу є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання що?
Столітні – прикметник, виражає ознаку предмета, відповідає на питання які?
Навскоси – вказує на спосіб дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Нього – указує на особу, але не називає її. Отже, це займенник.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.