Позначте рядок, у якому фразеологічні звороти є синонімічними:
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку Б: і води не замутить – хоч у вухо бгай (дуже лагідний, скромний, сумирний).
Порівняймо значення інших фразеологізмів:
Відповідь – Б.
Позначте рядок, у якому в усіх словах приголосні звуки тільки глухі:
ТЕМА: Фонетика. Класифікація звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Згадаймо, що приголосні звуки творяться шумами, які виникають унаслідок неперіодичних коливань струменя видихуваного повітря при подоланні ним перепони, утворюваної на його шляху мовними органами. Певну участь у творенні приголосних може брати також голос.
Усі приголосні за участю голосу і шуму поділяються на 2 групи: сонорні і шумні. При творенні сонорних голос переважає над шумом.
Усі інші приголосні шумні. При утворенні їх шум переважає над голосом або є лише шум. Шумні приголосні, утворені за участю голосу, є дзвінкими, а утворені одним шумом –глухими.
Приголосні звуки тільки глухі в рядку Б. В усіх інших рядках є дзвінкі або сонорні звуки у словах: папуга, пайок, сестриця, пакуночок.
Позначте рядок, у якому в кожному слові однакова кількість звуків і букв:
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків завжди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку Г однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: гуЩавінЬ, озброЄННЯ, лоДЖіЯ, осЯЯННЯ.
У рядку А у слові зраДЖений на один звук менше.
У рядку Б у слові роЗЖувати на один звук менше.
У рядку В у слові вимріЯний на один звук більше.
У рядку Д у слові мелодіЯ на один звук більше.
Відповідь – Г.
Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
ТЕМА: Синтаксис. Члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати члени речення.
Зверніть увагу, що складений дієслівний присудок складається з допоміжного дієслова, яке виконує функцію зв'язки, та інфінітива.
У реченні Зоря на небі рожева вже почала займатись складений дієслівний присудок виражений інфінітивом і допоміжним фазовим дієсловом, що означає початок дії.
Відповідь – Д.
Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду:
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Рід іменника
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати рід іменника.
В українській мові є іменники, у яких рід визначають за статтю. Це іменники спільного роду. Вони означають назви осіб за характерними рисами чи діями і мають закінчення -а, -я. Усі іменники належать до спільного роду в рядку В: сіромаха, базіка, непосида, неотеса.
Відповідь – В.
Позначте речення, що потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Г: у реченні немає підмета, воно безособове односкладне.
Позначте рядок, у якому всі прикметники присвійні:
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння визначати розряди прикметника за значенням. Згадаймо, що присвійні прикметники вказують на належність предмета кому-небудь і відповідають на питання чий? чия? чиє?
Присвійні прикметники творяться:
Усі прикметники є присвійними в рядку Б: Франкові заклики, ненин голос, слюсарів інструмент.
Зауважмо, що присвійно-відносні прикметники можуть поступово набувати значення якісних прикметників. Такі прикметники виділяють в окрему групу присвійно-якісних: солдатська каска, батьківські збори.
З таким же значенням виступають прикметники в стійких фразеологічних сполученнях: лебедина пісня, ахіллесова п’ята.
Позначте рядок, у якому не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО:
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Частку не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО в рядку Д: не/захищений від вітру сад (при дієприкметнику-означенні є пояснювальні слова від вітру); не/просячи допомоги (не з дієприслівниками, так як і з дієсловами, переважно пишемо окремо); не/потрібно поспішати (слово не потрібно є присудковим у цьому випадку).
Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у(-ю):
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а(-я) мають:
Закінчення -у(-ю) мають:
Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.