Позначте речення, що потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Г: у реченні немає підмета, воно безособове односкладне.
Відповідь – Г.
Позначте рядок, у якому всі прикметники присвійні:
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння визначати розряди прикметника за значенням. Згадаймо, що присвійні прикметники вказують на належність предмета кому-небудь і відповідають на питання чий? чия? чиє?
Присвійні прикметники творяться:
Усі прикметники є присвійними в рядку Б: Франкові заклики, ненин голос, слюсарів інструмент.
Зауважмо, що присвійно-відносні прикметники можуть поступово набувати значення якісних прикметників. Такі прикметники виділяють в окрему групу присвійно-якісних: солдатська каска, батьківські збори.
З таким же значенням виступають прикметники в стійких фразеологічних сполученнях: лебедина пісня, ахіллесова п’ята.
Відповідь – Б.
Позначте рядок, у якому не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО:
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Частку не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО в рядку Д: не/захищений від вітру сад (при дієприкметнику-означенні є пояснювальні слова від вітру); не/просячи допомоги (не з дієприслівниками, так як і з дієсловами, переважно пишемо окремо); не/потрібно поспішати (слово не потрібно є присудковим у цьому випадку).
Відповідь – Д.
Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у(-ю):
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а(-я) мають:
Закінчення -у(-ю) мають:
Відповідь – В.
Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Позначте речення, у якому виділене слово НЕ МОЖНА замінити варіантом у дужках:
ТЕМА: Лексикологія
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
У реченні «Щоб здобути (отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати» виділене слово НЕ можна замінити варіантом у дужках.
Зауважмо, що під впливом російської мови часто трапляються помилки на вживання дієслів отримувати, одержувати, здобувати, діставати. Російське слово «получать» має декілька українських відповідників. Так, наприклад, російською мовою можна сказати «получать образование» і «получать огласку», а українською – освіту здобувають або дістають, а розголосу набувають.
Одержувати й отримувати – брати те, що дають, надсилають, дарують. Ці синонімічні слова вживаються передусім тоді, коли йдеться про конкретний фізичний, матеріальний об'єкт або наслідок фізичних або хімічних процесів.
Здобувати – діставати, розшукувати, знаходити кого-, що-небудь. Це слово вживається передусім з іменниками абстрактного значення й має відтінок одержання чогось з певною затратою сили, енергії, зусиль.
Позначте словосполучення, яке потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Дієслова вимагають певного відмінка від залежних від них іменників: оволодіти (чим?) знаннями.
Позначте рядок, у якому всі слова належать до дієслів:
Це завдання перевіряє вміння відрізняти дієслова від інших частин мови.
Зверніть увагу, що в рядку Д всі слова є дієсловами. В інших варіантах є слова, які належать до таких частин мови: крикливий, перехідний, переможний – прикметники, учений – іменник.
Позначте речення, у якому дієслово умовного способу вжито в значенні наказового:
Це завдання перевіряє вміння розрізняти дієслова різних способів.
У сучасній українській мові розрізняють три способи дієслів: дійсний, наказовий і умовний.
Дійсний спосіб виражає реальну дію, що перебігає в часі.
Наказовий спосіб виражає прохання, побажання, спонукання або наказ.
Умовний спосіб виражає дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов.
Інколи форми одного способу можуть уживати в значенні іншого: форми умовного способу – у значенні наказового для пом'якшення наказу, наприклад: Вже б покласти кінець всім незгодам і щоб кожен народ поважать.
Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка множини мають нульове закінчення:
ТЕМА: Морфологія. Іменник
У родовому відмінку множини іменники першої відміни мають нульове закінчення або закінчення -ей, -ів.
Нульове закінчення мають іменники твердої, м’якої та мішаної груп: бур, культур, галерей, мозаїк.
Зверніть увагу, що кілька іменників жіночого роду закінчуються на -ей: мишей, ескадрилей, статей, свиней, сімей.