Позначте рядок, у якому фразеологічний зворот має значення ”надумане мірило упередженої людини, яка підганяє під нього факти дійсності”:
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Значення «надумане мірило упередженої людини, яка підганяє під нього факти дійсності» має фразеологічний зворот прокрустове ложе.
З’ясуймо значення інших фразеологізмів: піррова перемога – сумнівна перемога, що не виправдовує жертв; геростратова слава – ганебна, сумна слава, що пов'язана із злочином; дамоклів меч – небезпека або неприємність, що постійно загрожує комусь; Еолова арфа – душа людини, яка відгукується на всі події життя.
Відповідь – Б.
Позначте речення, у якому перед як ПОТРІБНО поставити кому (розділові знаки пропущено):
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченнях з прикладками.
Кому перед як треба поставити в реченні: «Сосюра, як справжній лірик, різноманітний у своїх переживаннях». Зверніть увагу, що комою в цьому реченні відокремлюємо прикладку, яка має відтінок причини.
Відповідь – А.
Позначте рядок, у якому всі слова мають таку будову: один префікс, корінь, один суфікс, закінчення:
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем).
Усі слова мають один префікс, корінь, один суфікс, закінчення в рядку Г: виголошене, надлишок, припечений, приказка.
У рядках А, Б, В є слова, які не мають закінчення: по-сільському, взимку, вивідавши; у рядку Д слово якнайдобріший має два префікси.
Відповідь – Г.
Позначте складносурядне речення, між частинами якого потрібно поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складносурядних реченнях.
Зверніть увагу, що тире ставимо в складносурядному реченні, якщо йдеться про швидку зміну подій: «Хвилина, ще – і схід розпише в сліпучі барви небосхил».
Відповідь – Д.
Позначте рядок, у якому в усіх словах фонетична транскрипція відображає нормативну вимову:
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображено в рядку В.
Розглянемо рядок А: у слові левада буква е передає звук [е] з наближенням до [и].
У рядку Б у слові походжає дві букви д і ж передають один звук (африката дж).
У рядку Г у слові промінчик буква о перед наступним наголошеним і передає звук [о] з наближенням до [у]; звук [н] є твердим.
У рядку Д у слові зозуля буква о перед наступним наголошеним у передає звук [о] з наближенням до [у].
Відповідь – В.
Позначте рядок, у якому в усіх словах при вимові відбувається уподібнення приголосних звуків:
В усіх словах при вимові відбувається уподібнення приголосних звуків в рядку Г:
Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в безсполучниковому реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у безсполучникових реченнях.
Тире ставимо в реченні «Дощ пройшов хазяйським кроком – сад в росі купається», оскільки друга частина містить у собі наслідок того, про що йдеться в першій частині.
Позначте рядок, у якому прислівники слід писати ЧЕРЕЗ ДЕФІС:
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант Б.
З дефісом пишемо:
Позначте рядок, у якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення -е:
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -е у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку Д. У кличному відмінку однини іменники першої відміни м'якої групи мають закінчення -е: героїне.
Більшість безсуфіксних іменників другої відміни твердої групи утворюють кличний відмінок за допомогою закінчення -е: Назаре, генерале; іменники другої відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю), але Ілле.
Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ-. Позначте рядок, у якому в обох словах НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ чергування в групах приголосних:
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Перед суфіксами -ськ-(ий), -ств-(о) деякі приголосні зазнають звукових змін, а саме:
Зверніть увагу, поряд з українськими словами у мові співіснують запозичені слова, у деяких з них чергування та спрощення не відбувається: казах – казахський, Цюріх – цюріхський.