Граматичну помилку допущено у варіанті
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів найбільш, найменш, які додаються до прикметника: найбільш цікавий, найбільш потрібний.
Отже, додавання під час творення складеної форми найвищого ступеня прикметника у формі вищого ступеня не є нормативним. Правильною є форма найбільш новий.
Словосполучення, запропоновані в рядках А, Б, В, не мають граматичних помилок.
Відповідь – Б.
НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета.
У рядку Г дія в дієприслівниковому звороті та дія, яку передає присудок, стосуються різних діячів. Тому правильним буде складнопідрядне речення: Коли ми читаємо роман Івана Багряного, виразно вимальовується постать Григорія Многогрішного.
У рядках А, Б, В дієприслівники передають додаткову дію до основної дії одного суб’єкта.
Відповідь – Г.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому, що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа. (6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.
Стиль тексту -
ТЕМА: Стилістика. Стилі мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати стилі мовлення, визначати особливості кожного з них.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо мікротекст.
У запропонованому уривку є порівняльний зворот (як загадкові лісові стежки), слова, ужиті в переносному значенні (зі щастям зустрінешся), персоніфікація (місяць і зорі ворожать). Мова тексту образна, поетична, для неї характерна експресія та зображувальність. Пейзажна замальовка передана через призму інтелекту та світовідчуття особистості (образ автора). Усі ці ознаки притаманні художньому стилю.
Замість пропуску в третьому реченні має бути слово
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте увесь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно підібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Стежка – доріжка, протоптана звірами або людьми чи спеціально зроблена людьми.
Дорога – смуга землі, по якій їздять і ходять. Дорога чітко окреслена, визначена , тому не може бути загадковою.
Нетрі – місця, через які важко пройти, які густо заросли лісом. Отже, кликати до себе не можуть і мало схожі на дівочі пісні.
Туман – скупчення найдрібніших крапель води в нижніх шарах атмосфери, яке робить повітря непрозорим. Зазвичай тумани бувають на відкритих територіях.
Отже, пісні, які виконані дівчатами та кличуть кудись далеко, у незвідане місце, найбільш схожі на стежки.
Відповідь – А.
Орфографічну помилку допущено в слові
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
У рядку А слово непокоїться потрібно писати разом, тому що воно вживається в значенні турбуватися, отже, без НЕ не вживається.
У рядку Б у глибінь потрібно писати окремо, оскільки це іменник з прийменником.
У рядку В слово угорі потрібно писати разом, оскільки це прислівник, який означає напрямок: уверх, униз, догори, уліво тощо.
У рядку Г особливу форму дієслова (дієприкметник) нерозпізнана потрібно писати ОКРЕМО, бо в запропонованому реченні цей дієприкметник ужитий із залежним словом не розпізнана (ким?) ним. Якщо дієприкметники мають при собі пояснювальне слово, вони пишуться окремо: не завершена мною робота, не розмальований орнаментом стіл.
Складений іменний присудок ужито в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення. Присудок. Види присудків.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати структуру простого двоскладного речення, способи вираження присудка (простого й складеного).
У першому реченні (рядок А) присудки непокоїться, тягне, ворожать означають одну дію та виражені дієсловами дійсного способу. Отже, це прості дієслівні присудки.
У четвертому реченні (рядок Б) перший присудок поривається означає одну дію та виражений дієсловом дійсного способу, отже, це простий дієслівний присудок. А другий присудок не наважується підійти утворений із допоміжного дієслова не наважується та неозначеної форми підійти, яка передає основне значення. Отже, це складений дієслівний присудок.
У п’ятому реченні (рядок В) присудки відповідають на питання який є підмет?, основну інформацію передає не дієслово, а іменна частина, що виражена прикметниками (несміливий, потаємна, святою). Дієсловом-зв’язкою виступає дієслово бути, яке в теперішньому часі, як правило, не вживається. Отже, у цьому реченні використано складені іменні присудки.
У реченні шостому (рядок Г) перший присудок не знайшов означає одну дію та виражений дієсловом дійсного способу (простий дієслівний), а другий виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом - не зміг прихилити (складений дієслівний).
Відповідь – В.
Звук [й] є в кожному слові рядка
ТЕМА: Фонетика. Звукове позначення букв Я, Ю, Є, Ї.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви Я, Ю, Є передають два звуки [йа], [йу], [йе] в таких випадках: на початку слова, на початку складу, після апострофа та після м’якого знака. Буква Ї завжди передає два звуки – [йі].
Отже, звук [й] є в словах ємність, браконьєр, круїз, віньєтка, привілеї, яблуко. А в словах бюро, бязь, цвях, гравюра звука [й] немає.
Відповідь – Д.
Однакове значення мають обидва фразеологізми в рядку
ТЕМА: Фразеологія.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми мають такі значення:
грати на нервах – дратувати,
вітер у голові грає – легковажний,
пасти задніх – відставати,
грати першу скрипку – бути лідером,
ні пари з вуст – змовчати, не видати ніяких звуків,
як у рот води набрав – мовчати, не видати ніяких звуків,
грати очима – кокетувати,
хоч оком світи – дуже темно,
вислизнути з рук – втекти, не дати себе спіймати,
брати у свої руки – захопити ініціативу.
Літеру с треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (префікси) та пояснювати їх за допомогою правил.
В українській мові в префіксах роз-, без-, воз-, через- завжди пишеться з: безперечно, розчулення, черезсідельник, розповідати.
Префікс с- пишеться перед глухими к, п, т, ф, х.
Отже, у решті слів завдання потрібно писати саме префікс с- (досхочу, нестримно, сфокусувати тощо).
Літеру е треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях та суфіксах слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (позначення написьмі ненаголошеного [е]) та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
И чергується з Е в деяких дієслівних коренях перед суфіксами -а-, -ува- (стЕлити – застИлати, дЕрти – здИрати).
Також И пишемо в іменниковому суфіксі -ин- (мілина).