НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета.
У рядку Г дія в дієприслівниковому звороті та дія, яку передає присудок, стосуються різних діячів. Тому правильним буде складнопідрядне речення: Коли ми читаємо роман Івана Багряного, виразно вимальовується постать Григорія Многогрішного.
У рядках А, Б, В дієприслівники передають додаткову дію до основної дії одного суб’єкта.
Відповідь – Г.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому, що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа. (6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.
Стиль тексту -
ТЕМА: Стилістика. Стилі мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати стилі мовлення, визначати особливості кожного з них.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо мікротекст.
У запропонованому уривку є порівняльний зворот (як загадкові лісові стежки), слова, ужиті в переносному значенні (зі щастям зустрінешся), персоніфікація (місяць і зорі ворожать). Мова тексту образна, поетична, для неї характерна експресія та зображувальність. Пейзажна замальовка передана через призму інтелекту та світовідчуття особистості (образ автора). Усі ці ознаки притаманні художньому стилю.
Відповідь – Б.
Замість пропуску в третьому реченні має бути слово
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте увесь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно підібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Стежка – доріжка, протоптана звірами або людьми чи спеціально зроблена людьми.
Дорога – смуга землі, по якій їздять і ходять. Дорога чітко окреслена, визначена , тому не може бути загадковою.
Нетрі – місця, через які важко пройти, які густо заросли лісом. Отже, кликати до себе не можуть і мало схожі на дівочі пісні.
Туман – скупчення найдрібніших крапель води в нижніх шарах атмосфери, яке робить повітря непрозорим. Зазвичай тумани бувають на відкритих територіях.
Отже, пісні, які виконані дівчатами та кличуть кудись далеко, у незвідане місце, найбільш схожі на стежки.
Відповідь – А.
Орфографічну помилку допущено в слові
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
У рядку А слово непокоїться потрібно писати разом, тому що воно вживається в значенні турбуватися, отже, без НЕ не вживається.
У рядку Б у глибінь потрібно писати окремо, оскільки це іменник з прийменником.
У рядку В слово угорі потрібно писати разом, оскільки це прислівник, який означає напрямок: уверх, униз, догори, уліво тощо.
У рядку Г особливу форму дієслова (дієприкметник) нерозпізнана потрібно писати ОКРЕМО, бо в запропонованому реченні цей дієприкметник ужитий із залежним словом не розпізнана (ким?) ним. Якщо дієприкметники мають при собі пояснювальне слово, вони пишуться окремо: не завершена мною робота, не розмальований орнаментом стіл.
Складений іменний присудок ужито в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення. Присудок. Види присудків.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати структуру простого двоскладного речення, способи вираження присудка (простого й складеного).
У першому реченні (рядок А) присудки непокоїться, тягне, ворожать означають одну дію та виражені дієсловами дійсного способу. Отже, це прості дієслівні присудки.
У четвертому реченні (рядок Б) перший присудок поривається означає одну дію та виражений дієсловом дійсного способу, отже, це простий дієслівний присудок. А другий присудок не наважується підійти утворений із допоміжного дієслова не наважується та неозначеної форми підійти, яка передає основне значення. Отже, це складений дієслівний присудок.
У п’ятому реченні (рядок В) присудки відповідають на питання який є підмет?, основну інформацію передає не дієслово, а іменна частина, що виражена прикметниками (несміливий, потаємна, святою). Дієсловом-зв’язкою виступає дієслово бути, яке в теперішньому часі, як правило, не вживається. Отже, у цьому реченні використано складені іменні присудки.
У реченні шостому (рядок Г) перший присудок не знайшов означає одну дію та виражений дієсловом дійсного способу (простий дієслівний), а другий виражений допоміжним дієсловом та інфінітивом - не зміг прихилити (складений дієслівний).
Відповідь – В.
Звук [й] є в кожному слові рядка
ТЕМА: Фонетика. Звукове позначення букв Я, Ю, Є, Ї.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви Я, Ю, Є передають два звуки [йа], [йу], [йе] в таких випадках: на початку слова, на початку складу, після апострофа та після м’якого знака. Буква Ї завжди передає два звуки – [йі].
Отже, звук [й] є в словах ємність, браконьєр, круїз, віньєтка, привілеї, яблуко. А в словах бюро, бязь, цвях, гравюра звука [й] немає.
Відповідь – Д.
Однакове значення мають обидва фразеологізми в рядку
ТЕМА: Фразеологія.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми мають такі значення:
грати на нервах – дратувати,
вітер у голові грає – легковажний,
пасти задніх – відставати,
грати першу скрипку – бути лідером,
ні пари з вуст – змовчати, не видати ніяких звуків,
як у рот води набрав – мовчати, не видати ніяких звуків,
грати очима – кокетувати,
хоч оком світи – дуже темно,
вислизнути з рук – втекти, не дати себе спіймати,
брати у свої руки – захопити ініціативу.
Літеру с треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (префікси) та пояснювати їх за допомогою правил.
В українській мові в префіксах роз-, без-, воз-, через- завжди пишеться з: безперечно, розчулення, черезсідельник, розповідати.
Префікс с- пишеться перед глухими к, п, т, ф, х.
Отже, у решті слів завдання потрібно писати саме префікс с- (досхочу, нестримно, сфокусувати тощо).
Літеру е треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях та суфіксах слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (позначення написьмі ненаголошеного [е]) та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
И чергується з Е в деяких дієслівних коренях перед суфіксами -а-, -ува- (стЕлити – застИлати, дЕрти – здИрати).
Також И пишемо в іменниковому суфіксі -ин- (мілина).
Однакове закінчення в орудному відмінку однини матимуть усі слова в рядку
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Відмінювання іменників.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, відрізняти правильні відмінкові форми від помилкових.
Іменники І відміни після літер ж, ч, ш, щ (мішана група) в орудному відмінку однини мають закінчення -ею. Отже, потрібно писати: душею, мишею, кручею, прощею, пущею.
Іменники І відміни твердої групи мають закінчення -ою. Отже, посухою, повагою, книжкою, м’ятою, Оленою, новиною.
Іменники І відміни м’якої групи мають в орудному відмінку закінчення -ею. Отже, неділею, сотнею, вишнею, оселею, тополею, легенею, статтею.
Іменники І відміни з основою на -й в орудному відмінку однини мають закінчення -єю. Отже, мрією, Францією.