Виділена буква позначає той самий звук в усіх словах рядка
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у словах німий, кінь, петунія виділена буква передає звук [н′], а у слові увінчати – звук [н].
У рядку Б в усіх словах виділена буква позначає звук [ж].
У рядку В у словах слово, успіх виділена буква позначає звук [с], у слові кількість – звук [с′], бо далі – м’який приголосний [т′], у слові розписаний виділена буква позначає звук [з].
У рядку Г у словах торкнути, гуркіт виділена буква позначає звук [т]; у слові помітніший – звук [т′], бо далі – м’який приголосний [н′]; а у слові шістнадцять відбувається спрощення, тому звук [т] відсутній.
У рядку Д у словах розкіш, штучний, поширити виділена буква позначає звук [ш], а в слові подушці відбувається уподібнення за місцем і способом творення, тому буква ш передає звук [с′].
Відповідь – Б.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати поширені й непоширені речення.
За наявністю другорядних членів речення бувають поширені й непоширені.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У рядку А речення непоширене: підмет виражений неподільним словосполученням двоє музик, присудок продовжували грати є складеним дієслівним.
Речення в рядку Б має тільки підмет комплімент і складений іменний присудок повинен бути щирим.
У рядку В речення теж непоширене: підметом є іменник Максим, а присудком – фразеологізм вийшов сухим із води (зверніть увагу, що фразеологізм завжди виступає одним членом речення).
Речення в рядку Г є односкладним, оскільки граматична основа складається лише з присудка закортіло скупатися (складений дієслівний), і поширеним, бо має додаток (кому?) Григорію.
У рядку Д речення є непоширеним, бо має підмет холод і складений іменний присудок стає помітнішим і помітнішим.
Відповідь – Г.
Разом пишуться всі прислівники в рядку
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Разом пишемо всі прислівники рядка Д.
Окремо пишемо прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, у яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму, особливо коли між прийменником і поєднаним з ним іменником можливе означення, виражене прикметником, займенником, числівником: в основному, до віку, до вподоби, на жаль.
Відповідь – Д.
Граматичну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Особливості побудови речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення.
Граматичну помилку допущено в реченні «Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд».
Для передачі чужого мовлення в тексті вживаються речення з прямою і непрямою мовою.
При заміні прямої мови на непряму потрібно особові займенники й дієслова 1-ї і 2-ї особи поставити у формі 3-ї особи. Отже, правильно побудувати це речення потрібно так: «Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, щоб оплатили проїзд».
Літера у ставиться в реченні «(1)плив на підлеглих здійснюється (2) атмосфері міжособистісних (3)заємодій (4) групі і є важливим (5) аспекті управлінської результативності» на місці цифри
ТЕМА: Орфографія. Основні випадки чергування у-в, і-й
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати основні випадки чергування у-в.
У ставимо на місці цифри 4 між приголосними: взаємодій у групі.
Зауважте, що в у запропонованому реченні уживаємо між голосними: здійснюється в атмосфері; а також у словах вплив, взаємодій, оскільки чергування не відбувається в словах, які вживаються лише з літерою в або лише з літерою у.
Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у простому і складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Кома перед і ставиться в реченні рядка Г, адже прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою: «Крізь темну ніч шумів весняний дощ, і в унісон із ним шуміли сосни».
Зверніть увагу! Перед другою частиною складносурядного речення, яку приєднано до першої єднальним чи розділовим сполучником, коми не ставимо, якщо частини мають:
У рядку А не ставимо коми, оскільки сполучник і в цьому реченні з’єднує однорідні присудки.
У реченні рядка В теж не ставимо коми перед сполучником і, бо він з’єднує однорідні частини складнопідрядного речення.
Правильно вжито дієслівну форму в реченні
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями:
2 особа однини: -и, = ø (нульове закінчення)
1 особа множини: -ім(о), -мо
2 особа множини: -іть, -те
Отже, правильна форма дієслова є в рядку Д: почнімо.
В інших варіантах потрібно виправити помилки: ходімте – ходімо, ідемте – ідімо, дасиш – даси, поміте – помітить.
У реченні «Шануйте здобуте трудом поколін(1)ь, помножте його у пошан(2)і, в тім — корінь жит(3)я, крила стремлін(4)ь, діти мої кохан(5)і!» подвоєння літер відбувається на місці цифри
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати в слові життя. Це іменник середнього роду ІІ відміни, який має закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Відповідь – В.
Неправильно побудовано словосполучення
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, неправильно побудовано словосполучення в рядку В. Правильна форма – за чверть шоста.
Граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …»
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком. Не може мати дієприслівникового звороту односкладне безособове речення.
Отже, граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …» матиме, якщо додати до нього частину, подану в рядку В.