З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
На сонячному пагорбі, (1)неподалік уже (2)давним-давно запустілого старовинного маєтку, стоїть школа, (3)мурована з червоної (4)вогнетривкої цегли.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Неподалік (чого?) будинку – це прийменник, службова частина мови, яка разом з відмінковим закінченням іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Давним-давно – вказує на час дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Мурована – це дієприкметник, особлива форма дієслова, відповідає на питання яка?, утворює зворот.
Вогнетривкої – виражає ознаку предмета, відповідає на питання якої? Отже, це прикметник.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
Доберіть до фразеологізмів антоніми
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів, добирати до них антоніми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
як на долоні – дуже добре, чітко, виразно, антонім до цього фразеологізму як у тумані – нечітко;
як камінь під гору котити – дуже важко, робити щось, докладаючи значних зусиль, антонім до цього фразеологізму як Сірку муху з’їсти – дуже легко, швидко, зробити щось не докладаючи зусиль;
як бджіл у вулику – багато, антонім до цього фразеологізму як у кота сліз – мало;
як дві краплі води – абсолютно, дуже сильно схожий (схожі), антонім до цього фразеологізму як свиня на коня – зовсім неподібний, несхожий.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Підкреслена буква позначає той самий звук в усіх словах рядка
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у словах фужер, марафон, симфонія підкреслена буква передає звук [ф], а у слові левкой – звук [в].
У рядку Б у словах тюлень, стіл, тьмяний підкреслена буква позначає звук [т′], а в слові пишеться – звук [ц′].
У рядку В у всіх словах підкреслена буква позначає звук [х].
У рядку Г у словах сім’я, прихильність, сяйво підкреслена буква позначає звук [с′], зверніть увагу, що у слові прихильність відбувається асиміляція за м’якістю. У слові просьба – звук [з′], оскільки глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
У рядку Д у словах колесо, мокрий, скупість підкреслена буква позначає звук [к], у слові вокзал – звук [ґ], оскільки глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
Відповідь – В.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» вибрати «проте погода посприяла нам і цього разу» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності проте).
Доберіть антоніми до поданих фразеологізмів.
Гріти чуба – тяжко працювати, антонім до цього фразеологізму бити байдики – байдикувати, нічого не робити;
водити за ніс – обдурювати кого-небудь, приховуючи щось, антонім до цього фразеологізму розкривати карти – переставати приховувати свої (або чиїсь) плани, починати діяти відкрито;
витикати носа – виглянути, визирнути звідки-небудь кудись або з'явитися десь, антонім до цього фразеологізму не показувати очей – не приходити, не з'являтися куди-небудь, до когось;
виводити з рівноваги – позбавляти кого-небудь душевного спокою, дратувати, нервувати, антонім до цього фразеологізму давати спокій – залишати в спокої.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–Г.
З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання у чому? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання за якої умови? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним умови.
Від головної частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання незважаючи на що? усупереч чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Від головної частини, запропонованої в рядку 4, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–А.
Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.
ТЕМА: Синтаксис. Речення з однорідними членами
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розпізнавати однорідні члени в реченні.
Однорідними підметами води, піски (що?) ускладнено речення в рядку Б.
Однорідними присудками здається казкою, плетивом (що робить?) ускладнено речення в рядку В.
Однорідними додатками звичністю, буденністю (чим?) ускладнено речення в рядку А.
Однорідними неузгодженими означеннями цвіт (який?) яблунь, груш ускладнено речення в рядку Г.
Речення Під моїм вікном густо, медово пахне акація ускладнено однорідними обставинами.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Г.
Визначте вид наведених простих речень.
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Означено-особовим є речення «Разом ходімо в майбутнє», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи множини.
Неозначено-особовим є речення «Мною аж надто піклуються», головний член тут – присудок у формі 3 особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Від своєї совісті не втечеш». У таких реченнях присудок указує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно є прислів’ями та приказками.
Безособовим є речення «Як важко перші кроки йти», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Речення «А ось ліси, покриті димом» є називним.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Уранці землю притрусив легкий сніжок…» обрати
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок граматична основа одна. Це просте речення з однорідними присудками. А от у реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок, а вечір видався дивовижно теплим їх дві (сніжок притрусив, вечір виявився теплим), частини поєднані єднальним сполучником сурядності і. Це складносурядне речення.
Відповідь: В.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти речення за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, яке має хоча б один другорядний член.
Саме таким є речення в рядку В: присудок запахло чим? медом (додаток).