Доберіть синоніми до поданих фразеологізмів.
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів і добирати до них синоніми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів.
Море по коліно – нічого не страшно, усе не варто нічого; синонім – мов з гуски вода.
Фразеологізми хоч вовком вий і хоч кричи вживають для вираження безвихідного, скрутного становища, великого відчаю, досади тощо.
З доброго дива – невідомо чому, чомусь, без будь-якої причини. Таке ж значення має і фразеологізм ні сіло ні впало.
Фразеологізм за всяку ціну має значення «обов'язково, неодмінно, за всіляких умов, обставин, незважаючи на будь-які труднощі чи перешкоди». Синонімом до нього є фразеологізм що б там не було.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–Д, 4–В.
Приєднайте до частини «Лелеки повернулися до рідного гнізда…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
ТЕМА: Синтаксис. Види речень
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати типи речень.
Якщо до запропонованої частини приєднати перший варіант завершення, то утвориться складнопідрядне речення з підрядним часу. Лелеки повернулися (коли?), як заструменіли весняні ручаї.
Другий варіант завершення утворить просте речення з однорідними присудками повернулися і заходилися.
Складносурядне речення утвориться, якщо до запропонованої частини додати третій варіант. Зверніть увагу, що це речення має дві граматичні основи, поєднані сурядним єднальним сполучником.
Четвертий варіант завершення утворить просте речення з відокремленим членом, а саме відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом.
Відповідь: 1–В, 2–Б, 3–Г, 4–А.
Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку Д, можна поставити питання що? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку А, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку Г, можна поставити питання незважаючи на що? усупереч чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
У реченні рядка В між частинами стоїть сполучник так що, отже це складнопідрядне наслідкове речення.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–В.
З’ясуйте вид наведених простих речень.
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Речення «Яку ще хочем більшу славу укласти в блідість власних слів?» є означено-особовим, оскільки граматична основа цього речення – присудок у формі 2-ї особи множини.
«Криштальний промінь сміливого сонця» – називне речення, граматична основа якого складається з підмета, вираженого іменником.
Речення «Мовчанка мудрості довкола» є двоскладним неповним.
Речення «Заморосило осінь у сльозу» є безособовим з головним членом – присудком, вираженим безособовим дієсловом.
У неозначено-особовому реченні «Таких чекають все життя заради миті» головний член – присудок у формі 3-ї особи множини.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Д, 4–Г.
Правильно написано всі займенники рядка
ТЕМА: Морфологія. Займенник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати займенники.
Пригадаймо основні правила правопису займенників.
Разом пишемо:
Окремо пишемо:
Через дефіс пишемо:
Отже, помилки є в словах: де-котрий, аби-хто, де-який, хто-зна-що.
Відповідь: А.
Поширене означення не відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами. Поширене означення часто виражене дієприкметниковим зворотом. Згадаймо, за яких умов його потрібно відокремлювати в реченні.
Дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: Квітки, омиті холодними росами, розтулюють повіки-пелюстки; Ніколи я співати не покину про землю, повну щастя і краси.
Часто дієприкметниковий зворот може бути відділений від означуваного слова іншими словами. У такому випадку зворот теж виділяємо комами: Акації стояли саме в цвіту, заквітчані безліччю білих китиць.
Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом, комами на письмі не виділяють: Удалині виднілися облиті сонячним багрянцем верхівки сосен. Зверніть увагу, що дієприкметниковий зворот завжди виділяємо комами (навіть перед означуваним словом), якщо означуване слово виражене займенником: Розтривожений думками, він до самого ранку не міг заснути.
Відповідь: Д.
Помилку в написанні особових закінчень дієслів допущено в рядку
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Зверніть увагу:
Відповідь: В.
Неправильно побудовано словосполучення на позначення часу
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, неправильно побудовано словосполучення в рядку В.
Кількість звуків і букв однакова в кожному слові рядка
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: похоДЖаЄ, ЯкістЬ, ЇстонЬки, ЯблунЬка.
У рядку Б у слові кукуруДЗа на один звук менше.
У рядку В у слові сЬогодеННЯ на два звуки менше.
У рядку Г у слові ДЖмілЬ на два звуки менше.
У рядку Д у слові кар’Єра на один звук більше.
Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Безсполучниковим є речення «Сашко задихався та зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем». Друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій, тому ставимо двокрапку.
Відповідь: Б.