________ Чарльза Дарвіна, головною рушійною силою еволюції є _____ добір.
ТЕМА. Уживання прийменникових форм. Тверда і м’яка групи прикметників.
Це завдання вимагає від вас правильного добору форм слів і поєднання їх у словосполучення.
По теорії, у відповідності до теорії – це калька з російської мови.
Нормативними є сталі конструкції згідно з…, за ..., та відповідно до….
Отже, правильним із запропонованих варіантів є за теорією.
Прикметник природний належить до твердої групи.
Відповідь – Б.
Від екскурсовода __________ Тетяна з Андрієм __________, що Тарасові __________ встановлено сімсот двадцять __________ в Україні й сімдесят п’ять за кордоном.
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання іменників. Поєднання числівника з іменником.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Під час виконання такого завдання необхідно визначити, у якому відмінку вжите те чи інше слово в реченні.
Отже, пропуски потрібно заповнити так: після слова екскурсовода (закінчується на приголосний) обираємо вперше; тут складений підмет (поєднання іменників у називному та орудному відмінках Тетяна з Андрієм), тому далі обираємо дізналися; чоловічі прізвища на -ко відмінюємо, тому Шевченку; складений числівник 256 поєднується з іменником у родовому відмінку множини, тому пам’ятників.
Відповідь – А.
Старшокласники подякували _______ за таку чудову новину й розбіглися по ________, і лише _______ залишилися й розпочали планувати майбутню поїздку.
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників, поєднання іменників з числівниками.
Завдання також перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо його.
Дієслова подякувати, дякувати поєднують з іменниками у формі давального відмінка. Отже, подякували Людмилі Володимирівні.
У місцевому відмінку іменники чоловічого роду ІІ відміни в множині мають закінчення -ах. Отже, розбіглися по класах. Збірні числівники в українській мові НЕ поєднують з іменниками жіночого роду. Отже, три учениці.
Відповідь – Д.
Завдання 21–25 стосуються речень, що первісно становили зв’язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів, щоб забезпечити їхню участь в освітньому процесі, культурних заходах і житті громади».
Первісний текст буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, логічно мислити.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в тексті (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення, позначене ромбом, є початковим реченням запропонованого деформованого тексту. Це визначення інклюзивного навчання. Наступні речення мають поглиблювати цю інформацію, розширювати чи конкретизувати її.
Саме це є в реченні з символом «кружечок», де пояснюють, що такий процес в Україні зазвичай розуміють як навчання дітей чи студентів з особливими потребами.
Подальшу конкретизацію поняття «інклюзія» знаходимо в реченні з призмою, де стверджують, що це значно ширший процес (ужито вставне слово «безсумнівно»).
Речення з квадратом тлумачить цю думку більш детально, для зв’язку з попереднім реченням вжито вставну конструкцію «іншими словами».
А останнє речення (трикутник) – це своєрідний підсумок, висновок щодо поданої інформації.
Відокремлений додаток є в реченні, позначеному
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах речення
Вам потрібно продемонструвати свої знання головних і другорядних членів речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні, позначеному квадратом, є додаток, що починається словом зокрема. Такий додаток є відокремленим. У запропонованому тексті перед ним коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному
Однорідні члени є в обох реченнях, позначених
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні, розставляти розділові знаки.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Однорідні члени є в реченнях, позначених кружечком і ромбом.
В Україні найчастіше відповідне навчання розуміють вузько, а саме як такий спосіб здобуття освіти, коли учні або студенти з особливими потребами перебувають у загальному освітньому просторі за місцем свого проживання, що є альтернативою інтернатній системі або домашньому чи індивідуальному навчанню.
Синтаксичну роль підмета виконує слово
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати граматичну основу речення.
Аби визначити синтаксичну роль виділених слів, треба уважно прочитати та проаналізувати речення.
Отже, слово завдання є частиною складеного іменного присудка (це [є] головне завдання).
Слово навчання є додатком (розуміють (що?) навчання). Таку само синтаксичну роль виконує й слово участь (забезпечити (що?) участь). Додатком у відповідному речення є й виділене слово питання (розглядати (що?) питання).
А слово утвердження є підметом: утвердження (що робить?) передбачає.
Доберіть до кожного речення (1–4), у якому зроблено пропуск, відповідний за значенням фразеологізм (А – Д).
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів. У ньому запропоновано не окремі фразеологізми, а речення зі стійкими конструкціями.
Спочатку з’ясуймо значення фразеологізмів.
Поставити на місце – певними діями, зауваженнями змусити когось опам’ятатися від зарозумілості.
Поставити на чолі – поставити для керівництва, очолити щось.
Поставити на карту – ризикувати чим-небудь заради мети, успіху.
Поставити перед фактом – повідомити про те, що вже відбулося, сталося.
Поставити на ноги – 1. Виростити, виховати; 2. Виходити після хвороби, вилікувати.
Тепер доповнимо ці речення відповідними фразеологізмами.
Відповідь – ГБАВ.
З’ясуйте, якою частиною мови (А – Д) є виділені слова (1–4) в реченні (цифра позначає наступне слово).
Ілон Маск (1)відомий своїми побоюваннями щодо розвитку штучного інтелекту, ба (2)більше: він уважає останні здобутки, (3)досягнуті в (4)цій галузі, найбільшою загрозою для існування людства.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово відомий відповідає на питання який?, указує на ознаку предмета. Отже, це прикметник.
Слово більше відповідає на питання як? та вказує на ознаку дії, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово цій відповідає на питання якій? і вказує на ознаку, але не називає її. Отже, це займенник.
А слово досягнуті теж відповідає на питання які?, але вказує на ознаку, одержану від дії. Отже, це особлива форма дієслова – дієприкметник.
Відповідь – БГВА.