З'ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово). Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1)завжди пам'ятати, що (2)митці покликані народом для того, аби показувати (3)світові насамперед, що життя (4)прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слова завжди можна поставити питання коли?, слово вказує на час дії. Отже, це обставина, виражена прислівником.
До слова митці можна постави питання хто?, слово означає основного діяча в реченні. Отже, це підмет.
До слова світові можна поставити питання чому?, слово означає предмет, на який переходить дія підмета. Отже, це додаток.
Слово прекрасне характеризує підмет, до нього можна поставити питання який є підмет?. Отже, це іменна частина складеного іменного присудка.
Відповідь: АБВГ.
ТЕМА: Лексика. Фразеологізми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення кожного фразеологізму:
Неопалима купина – те, що живе вічно.
Земля обітована – місце заповітної мрії.
Лепта вдовиці – невеликий, посильний вклад.
Наріжний камінь – основа, базис.
А вершина творчості – це лебедина пісня.
Відповідь: ГВАД.
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини "У неділю ми обов'яково поїдемо до Києва..." додати
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складнопідрядне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складнопідрядного речення.
Складнопідрядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками підрядності або сполучними словами.
Якщо до запропонованої частини додати варіант незважаючи на люті морози, утвориться просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
Якщо додати варіант так що неодмінно відвідаємо Лавру, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.
Якщо додати варіант бо вже скучили за рідним містом, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
Якщо додати варіант щоб краще дізнатися історію столиці, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
А от якщо додати варіант якщо купимо квитки на потяг, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним умови.
Відповідь – Б.
Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У складному безсполучниковому реченні двокрапку потрібно ставити тоді, коли друга частина пояснює, уточнює, конкретизує першу чи вказує на причину дії в ній. Друга частина речення Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди пояснює першу. Саме тому між частинами цього речення потрібно поставити двокрапку.
Відповідь – Д.
Вставне слово, що вказує на послідовність і зв'язок думок, ужито в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вказівка на джерело повідомлення – на мою думку.
Зв’язок з попередньою думкою – отже.
Невпевненість, упевненість – мабуть, очевидно, безперечно.
Відповідь – А.
Правильну відмінкову форму числівника сто вісімдесят сім наведено у рядку
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники.
Проаналізуймо запропоновані числівники.
Числівник сто в усіх відмінках, крім називного та знахідного, має закінчення -а. Отже, за першим числом можна зробити висновок, що варіанти Б, В та Д не правильні. Числівник сім в орудному відмінку має форми сімома та сьома. Отже, форма сіма не є правильною.
Правильно утворено форму 3-ї особи множини від інфінітива
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієслівні форми
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів.
Дієслово бігти належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма біжать.
Дієслово свистати належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма свищуть.
Дієслово хотіти належить до І дієвідміни, адже частина -отіти в цьому слові не є суфіксом. Отже, правильна форма хочуть.
Від дієслова сідати правильною формою 3 особи множини буде слово сідають.
Форма гублять, утворена від дієслова губити, правильна.
Граматичну помилку допущено в рядку
ТЕМА: Морфологія. Ступені порівняння якісних прикметників: вищий і найвищий, способи їх творення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання префіксів най-, що-, як- до прикметників у простій формі вищого ступеня. Отже, правильна форма щонайсучасніше , а не щонайсучасне.
Інші словосполучення не мають граматичних помилок.
Закінчення -е (-є) у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку
ТЕМА: Іменник. Кличний відмінок
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно утворювати форму кличного відмінка іменників.
Закінчення іменників у кличному відмінку залежить від того, до якої відміни належить те чи інше слово. Якщо це іменники І або ІІ відміни, необхідно також врахувати групу.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Іменники пісня, земля, Зоя, подруга, художниця, мрія, Надія, площа – це іменники І відміни. Отже, у кличному відмінку іменники пісня, земля, художниця (м’яка група) матимуть закінчення – е (пісне, земле, художнице). Після голосних та апострофа в іменниках І відміни буде закінчення -є. Отже, Зоє, мріє, Надіє. А іменник подруга належить до твердої групи. Отже, матиме в кличному відмінку закінчення -о: подруго. Іменник площа належить до мішаної групи, тому площе (закінчення -е).
Іменники друг, Григорій, Київ, директор, козак, Степан, школяр, добродій, Віктор, хлопець, Іван, товариш належать до другої відміни. Отже, іменники м’якої групи Григорій, добродій, матимуть у кличному відмінку закінчення -ю: Григорію, добродію. Іменники м’якої групи з суфіксом -ець традиційно мають у кличному відмінку закінчення -е . Перед закінченням часто також відбувається чергування приголосних: хлопець – хлопче. Іменники Київ, Степан, Віктор, Іван належить до твердої групи, не мають суфікса , тому матимуть закінчення -е. Іменники козак та друг теж належить до твердої групи, але в цих словах відбувається чергування приголосних: козак – козаче, друг – друже. А іменник мішаної групи товариш відповідно матиме закінчення -у: товаришу. Більшість іменників на -р належать до твердої та мішаної груп, тому мають закінчення -е :директоре, школяре.
Відповідь – В.
Подвоєне нн треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
У словах бездоганний, безіменний, ешелонний, монотонний, безцінний, електронний подвоєння відбувається на межі різних частин слова (корінь+ суфікс).
У словах студений, довгожданий, орлиний, левиний подвоєння не відбувається, адже тут немає однакових приголосних на межі різних морфем.
У прикметниках страшенний, невблаганний, незбагненний потрібно писати подвоєні приголосні, тому що це прикметник з наголошеним суфіксом -енн-, який має значення перебільшення. Подвоєне нн треба писати також у словах священний та благословенний, адже це прикметники-старослов’янізми.
Відповідь – Г.