НМТ онлайн 2022 року з української мови – демоваріант
Тестові завдання демоваріанту національного мультитесту (ЗНО) 2022 року з української мови
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Відмінки іменників.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників.
Виконуючи це завдання, обов’язково аналізуйте мікротекст: ставте подвійне відмінкове питання до кожного іменника. А саме:
- хто? що? процес – називний відмінок;
- докоряйте за кого? що? безлад – знахідний відмінок;
- наводимо кого? що? порядок – знахідний відмінок;
- викиньте кого? що? мотлох – знахідний відмінок.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Візьміть до уваги, що в сьомому реченні після означуваного слова є підрядна частина, яку потрібно відокремити комами: І ще одне добре правило: за 10–15 хвилин назбирайте в пакет 27 непотрібних речей, які муляють очі, й рішуче викиньте цей мотлох (не перекладайте на інше місце, а винесіть геть!).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Прикладка.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати прикладки в реченні.
Прикладка – різновид означення – є в першому реченні. Вона називає ознаку предмета й водночас, будучи вираженою іменником, дає йому нову назву: методу (якого?) «дама з крильцями».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати слова й доречно вживати їх у тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково аналізуйте мікротекст.
У реченні «Поділіть своє помешкання на зони й складіть план прибирання кожної» слово «зони» можна замінити словом «частини», яке в цьому контексті означає ділянка якої-небудь площі, поверхні.
Зверніть увагу, що значення слів, поданих у варіантах А, Б, В, не відповідають стилю запропонованого мікротексту:
- відрізок – невелика частина, шматок чого-небудь;
- сфера – межа поширення чого-небудь;
- шматки – частина відділена, відбита, відрізана і т. ін. від чогось.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання скеровано на перевірку орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Готуючись до НМТ, опрацюйте перелік слів із нормативним наголосом, наведений у додатку до Програми ЗНО з української мови.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: нАчинка, вИпадок, дрОва, зАгадка, руслО.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх правилами.
Подвоєння відбувається за збігу однакових приголосних на межі морфем, частин складноскорочених слів, основи дієслова на -с і постфікса -ся: підданий, клітинний, розрісся, оббивати; у формах теперішнього часу дієслова «лити» й похідних: ллється.
Подвоєні букви треба писати в прислівнику навмання.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Потрібно згадати, що прикметники, дієприкметники з не пишуть окремо, якщо є залежні слова: не з’ясовані вчасно важливі питання.
Зверніть увагу, що разом не пишуть у:
- префіксі недо-, який указує на неповноту, половинчастість дії в слові «недооцінений»;
- дієслові «непокоїтися» в значенні «турбуватися».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання скеровано на перевірку вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки згідно з вивченими правилами.
Буквосполучення -ств- на місці пропуску треба писати в обох словах рядка В: дитинство, піратство.
Творення прикметників за допомогою суфіксів -ськ(ий) та іменників за допомогою суфікса -ств(о) пов’язане зі зміною деяких приголосних і самих суфіксів:
- г, з, ж + -ськ(ий), -ств(о) змінюють на -зьк(ий), -зтв(о);
- к, ц, ч + -ськ(ий), -ств(о) змінюють на -цьк(ий), -цтв(о);
- х, с, ш + -ськ(ий), -ств(о) змінюють на -ськ(ий), -ств(о): жіноцтво, козацтво, будівництво, гайдамацтво.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Сполучення йо, ьо.
Завдання скеровано на перевірку навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх правилами, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Звукосполучення [йо] на письмі позначають «йо»:
- на початку слова;
- після приголосного (найчастіше на початку складу);
- після голосного: каньйон, серйозний, знайомство.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Без дефіса треба писати слово «нашвидкуруч» (складний прислівник, утворений із кількох основ).
Через дефіс пишуть:
- прислівники, утворені від синонімічних або антонімічних слів, а також прислівники, у яких є повторення слова або кореня: перші-ліпші, довго-довго;
- складні займенники зі складниками бозна-, будь-, -будь, -небудь, казна-, хтозна- й под. – будь-куди;
- складні прийменники з першою частиною з (із) – з-поміж.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова.
Це завдання скеровано на перевірку знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Немає лексичної помилки в рядку Д: приваблива вакансія. В інших варіантах значення слів дубльовано (тавтологічні словосполучення).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія.
Завдання скеровано на перевірку вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Потрібно взяти до уваги, що:
- чоловічі прізвища на приголосний – -ко, -енко, -о – відмінюють як іменники II відміни відповідної групи (Карпенко – Карпенка);
- власне кількісні числівники два, три, чотири поєднують з іменниками у формі називного відмінка множини (два персонажі);
- складену форму порівняння найвищого ступеня утворюють додаванням слова «найбільш» або «найменш» до звичайної форми прислівника (оригінально – найбільш оригінально).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінкові закінчення.
Завдання скеровано на перевірку вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Важливо пам’ятати, що іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю): українцю.
Рід незмінюваних іменників іншомовного походження, що позначають власні географічні назви, визначають за родовою ознакою (місто, озеро, гора тощо): Батумі (місто) – середній рід, тож старовинне.
Хачапурі – середній рід, оскільки це незмінюваний іменник іншомовного походження, назва неістоти, тож смачне.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Б: дієприслівниковий зворот «Знаючи основні правила користування грошима» вказує на дію підмета «втрати», хоча за змістом речення це неправильно.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні.
Це завдання скеровано на перевірку вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати вживання їх.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку А. У цьому реченні відокремлено комами прикладку, уведену словом «або (тобто)»: «метод оповідок, або вигадування легенд, часто…».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія.
Завдання скеровано на перевірку вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Значення поданих фразеологізмів:
- упасти в око – сподобатися;
- ужалити в серце – уразити;
- укласти в голову – пояснити;
- умочити в молоко – посивіти.
Відповідь: 1 – Г, 2 – А, 3 – В, 4 – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно визначати частини мови.
Обов’язково потрібно зважити на те, що частиномовна належність слова часто залежить від контексту. Щодо кожного із запропонованих слів:
- всім – указує на предмет, але не називає його, тобто це займенник;
- що – служить для зв’язку частин складнопідрядного з’ясувального речення, тобто це сполучник;
- майбутньому – має значення предметності, вираженої у формах роду, числа й відмінка, відповідає на питання хто? або що?, тобто це іменник;
- навіть – частка, уживана для виділення і підсилення значення того слова або словосполучення, якого стосується.
Відповідь: 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому і складному реченнях.
Це завдання скеровано на перевірку вміння правильно добирати розділовий знак у простому і складному реченнях.
Потрібно поставити тире:
- після однорідних членів речення (Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки стрибків потребують від виконавців фізичної підготовки);
- між підметом і присудком у реченні (Паркур – це мистецтво пересування в просторі за допомогою акробатичних навичок);
- перед поширеною прикладкою в кінці речення (З-поміж інших видів спорту паркур має найближчого родича – спортивну гімнастику);
- у неповному реченні (У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика – усе життя).
Відповідь: 1 – Г, 2 – А, 3 – Д, 4 – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення.
Це завдання скеровано на перевірку вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Проаналізуймо запропоновані речення:
- відокремлене означення є в рядку А. Адже дієприкметниковий зворот після означуваного слова на письмі виділяють комою (Кирилівська церква в Києві, зведена ще в середині ХІІ століття, – видатна пам’ятка архітектури та монументального живопису);
- відокремлена обставина є в рядку Д. У реченні відокремлено дієприслівниковий зворот (У 1970-х роках, обережно знімаючи багатовікові нашарування, реставратори відкрили понад 800 давньоруських фресок);
- відокремлений додаток є в рядку Г. Відокремлюють додатки, що мають значення виключення або включення зі словами крім, окрім, опріч, зокрема, особливо, за винятком, на відміну від на початку (На стінах Кирилівської церкви можна побачити як олійний стінопис ХІХ століття, так і справжні художні скарби, зокрема фрески ХІІ століття);
- відокремлена прикладка є в рядку Б (Тут поховано Святослава Всеволодовича – одного з головних героїв давньоруської поеми «Слово про похід Ігорів»).
Відповідь: 1 – А, 2 – Д, 3 – Г, 4 – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?», адже воно має дві частини, що є рівноправними за змістом і пов’язані сурядним єднальним сполучником і.
Складнопідрядним означальним є речення «У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію “Microsoft”, що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання «яку»?
Складним безсполучниковим є речення «Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник “Microsoft” був найбагатшою людиною світу», частини якого з’єднано в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «“Microsoft” розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації “ІВМ”, яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва» є складним із сурядним і підрядним зв’язком.
Відповідь: 1 – Д, 2 – А, 3 – Б, 4 – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра