НМТ онлайн 2023 року з української мови – 2 сесія
Тестові завдання другої сесії національного мультитесту (ЗНО) 2023 року з української мови
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Однаковий звук позначають букви, виділені в окремих словах у рядку А.
В інших варіантах виділені букви позначають різні звуки:
- У рядку Б у словах хліб, людські виділені букви позначають звук [л'], а у слові символи – [л].
- У рядку В у словах слова, пристають виділені букви позначають звук [с], а у слові стіни – звук [с'], оскільки тут відбувається уподібнення за м’якістю (приголосні [д, т, з, с, ц, л, н, дз] перед наступними м’якими приголосними вимовляємо м’яко).
- У рядку Г у словах кожний, паска виділені букви позначають звук [к], а у слові Великдень – [ґ], бо відбувається уподібнення приголосних за дзвінкістю (наступний дзвінкий приголосний [д] одзвінчує попередній глухий [к] і він вимовляється як [ґ]).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Готуючись до НМТ, опрацюйте додаток до Програми ЗНО з української мови, який містить перелік слів з нормативним наголосом.
НЕПРАВИЛЬНО виділено букви на позначення наголошених голосних у всіх словах, позначених цифрами, у варіанті В. Правильно наголошені слова треба вимовляти так: руслО, посерЕдині, рівнИни, кіломЕтрів.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
М’який знак НЕ треба писати в усіх словах у варіанті Б: повірте (м’який знак не пишемо після р у кінці складу), майбутнє, гордістю (між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс с- пишемо перед глухими приголосними к, п, т, ф, х (словесна формула кафе «Птах»). Отже, префікс с- треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка, ОКРІМ варіанта Б: струшувати, справді, але зчорнілий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Прикметники із суфіксом -цьк- можна утворити від усіх іменників у рядку А.
Зверніть увагу, що при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від географічних назв і назв народів, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни:
- г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий);
- к, ч, ц + -ськ-(ий) = -цьк-(ий);
- х, ш, с + -ськ-(ий) = -ськ-(ий).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф пишемо перед я, ю, є, ї після губних приголосних (б, п, в, м, ф): дев’ятеро ластів’яток, слов’янське плем’я.
Не пишемо апостроф після літери р, що позначає м'який приголосний на початку слова чи в середині складу: рятівна, а також перед йо: серйозна.
У словах іншомовного походження апостроф не пишемо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: дебютантка; у слові ін’єкція апостроф пишемо (виняток).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати у словах оббризкати, відділ (при збігові двох однакових приголосних на межі префікса й кореня), прагнення (це іменник середнього роду ІІ відміни, який має закінчення -а (я), подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками).
В інших варіантах є слова, які треба писати без подвоєнь: заснований (дієприкметник), безглуздя (основа слова закінчується двома різними приголосними), шалений (у суфіксах -ен(ий), -ан(ий) буква н не подвоюється).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні «Назва острова пов’язана з тим, що тут водилося багато змій, яких у море виносило течією з гирла Дунаю».
У реченні, позначеному А, слово розташований потрібно писати з префіксом роз-, з великої літери пишемо лише перше слово у назві Чорне море.
У варіанті Б слово селище пишемо з и після літери л, слово Одеської пишемо з однією с.
У варіанті Г з е треба писати слово легенда, слово давньогрецький пишемо разом.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти значення суфіксів у словах.
Зверніть увагу, що суфікси не тільки утворюють нові слова, але й можуть надавати словам додаткового значення пестливості, зменшувальності або збільшуваності, зневаги тощо.
Значення узагальненої ознаки мають такі іменники із суфіксом -ств-: людство, студентство, потомство. Суфікс -ств- надає слову презирство іншого значення.
Відповідь: Б
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Немає лексичної помилки в рядку Г: вареники з м’ясом.
В інших варіантах спостерігаємо лексичні помилки:
- правильний варіант назви посудини з вузькою шийкою в українській мові – пляшка, а не бутилка;
- олія – жир рослинного походження, тому оливкова олія, а не масло;
- слово столовая українською мовою – їдальня.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Граматична помилка
Це завдання перевіряє знання граматичних норм української мови.
Зауважмо, не можна вживати один додаток, який стосується кількох однорідних присудків, якщо вони вимагають від нього різних відмінкових закінчень.
У реченні «На офіційному сайті нашого клубу ви можете стежити та вболівати за наших спортсменів на світових чемпіонатах» присудок можете стежити вимагає додатка в орудному відмінку (за ким?), а присудок вболівати – додатка в родовому відмінку (за кого?).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова
Це завдання перевіряє ваше вміння замінювати пряму мову непрямою.
Зверніть увагу, що при заміні прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова – підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них сполучниками що, ніби, щоб, чи, а також сполучними словами хто, що, який, чий, коли, де, ніби.
Пряму мову в реченні В одній зі статей Юрій Макаров написав: «Я не ідеалізую моїх співвітчизників, але не можу ними не пишатися» правильно передано непрямою мовою в рядку Д: В одній зі статей Юрій Макаров написав, що він не ідеалізує своїх співвітчизників, але не може ними не пишатися.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку Г.
У цьому реченні двокрапку треба поставити після узагальнюваного слова перед однорідними членами речення.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
В українській мові активні дієприкметники теперішнього часу (із закінченнями -ачий, -ячий, -учий, -ючий) варто замінювати: бажаючий – охочий, слідуючий – наступний. Слово бувший є калькою, стилістично правильний варіант: колишній.
Скалькований іменник справка теж потрібно замінити на стилістично кращий варіант: довідка.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Іншомовні слова
Це завдання перевіряє знання часто вживаних слів іншомовного походження.
Українським відповідником до іншомовного слова диференціація є розчленування.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінкові закінчення
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Згадаймо, що іменники пальто, вино, ситро відмінюються за традицією і належать до середнього роду: пальт.
Чоловічі прізвища на -о і на приголосний відмінюються: Тараса Демиденка.
Числівник півтора поєднується з іменником чоловічого або середнього роду, а числівник півтори – з іменником жіночого роду. Треба пам’ятати, що після числівників півтора й півтори в називному, родовому та знахідному відмінках іменник виступає у формі Р. в. однини: півтора місяця.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати числівники і відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Зауважмо, що в складних числівниках п’ятдесят – вісімдесят відмінюється тільки друга частина; у числівниках від двохсот до дев’ятисот змінюються обидві частини; слово гривня (грошова одиниця України) відмінюється як іменник першої відміни м’якої групи: гривень.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати ступені порівняння прикметників і прислівників, а також відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Проста форма вищого ступеня порівняння прикметників і прислівників утворюється за допомогою додавання суфіксів -ш та -іш: цікавий – цікавіший. Але будьте уважні, тому що деякі прикметники і прислівники можуть втрачати суфікси -к, -ек, -ок: легко – легше.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до прикметника вищого ступеня порівняння префікса най-: сильніший – найсильніший.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Згадаймо, що іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю): Андрію.
Згадаймо, що незмінювані іменники іншомовного походження, що називають неістоти, належать до середнього роду, але кольрабі – іменник жіночого роду (кольрабі – різновид капусти, капуста – жіночого роду), тому тушкована кольрабі.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
У запропонованому реченні спостерігаємо ненормативне вживання прийменника по, його варто замінити на за: за місцем; іменник ІІ відміни чоловічого роду лікар належить до м’якої групи, тому має закінчення -я в родовому відмінку однини; прикметники лЮбий, лЮба вживаємо на позначення коханої людини, а зі значенням «однаково (байдуже) який; всякий» треба вживати не слово любИй, а слово будь-який.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на