НМТ онлайн 2023 року з української мови – 2 сесія
Тестові завдання другої сесії національного мультитесту (ЗНО) 2023 року з української мови
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Однаковий звук позначають букви, виділені в окремих словах у рядку А.
В інших варіантах виділені букви позначають різні звуки:
- У рядку Б у словах хліб, людські виділені букви позначають звук [л'], а у слові символи – [л].
- У рядку В у словах слова, пристають виділені букви позначають звук [с], а у слові стіни – звук [с'], оскільки тут відбувається уподібнення за м’якістю (приголосні [д, т, з, с, ц, л, н, дз] перед наступними м’якими приголосними вимовляємо м’яко).
- У рядку Г у словах кожний, паска виділені букви позначають звук [к], а у слові Великдень – [ґ], бо відбувається уподібнення приголосних за дзвінкістю (наступний дзвінкий приголосний [д] одзвінчує попередній глухий [к] і він вимовляється як [ґ]).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Готуючись до НМТ, опрацюйте додаток до Програми ЗНО з української мови, який містить перелік слів з нормативним наголосом.
НЕПРАВИЛЬНО виділено букви на позначення наголошених голосних у всіх словах, позначених цифрами, у варіанті В. Правильно наголошені слова треба вимовляти так: руслО, посерЕдині, рівнИни, кіломЕтрів.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
М’який знак НЕ треба писати в усіх словах у варіанті Б: повірте (м’який знак не пишемо після р у кінці складу), майбутнє, гордістю (між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс с- пишемо перед глухими приголосними к, п, т, ф, х (словесна формула кафе «Птах»). Отже, префікс с- треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка, ОКРІМ варіанта Б: струшувати, справді, але зчорнілий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Прикметники із суфіксом -цьк- можна утворити від усіх іменників у рядку А.
Зверніть увагу, що при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від географічних назв і назв народів, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни:
- г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий);
- к, ч, ц + -ськ-(ий) = -цьк-(ий);
- х, ш, с + -ськ-(ий) = -ськ-(ий).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф пишемо перед я, ю, є, ї після губних приголосних (б, п, в, м, ф): дев’ятеро ластів’яток, слов’янське плем’я.
Не пишемо апостроф після літери р, що позначає м'який приголосний на початку слова чи в середині складу: рятівна, а також перед йо: серйозна.
У словах іншомовного походження апостроф не пишемо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: дебютантка; у слові ін’єкція апостроф пишемо (виняток).
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати у словах оббризкати, відділ (при збігові двох однакових приголосних на межі префікса й кореня), прагнення (це іменник середнього роду ІІ відміни, який має закінчення -а (я), подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками).
В інших варіантах є слова, які треба писати без подвоєнь: заснований (дієприкметник), безглуздя (основа слова закінчується двома різними приголосними), шалений (у суфіксах -ен(ий), -ан(ий) буква н не подвоюється).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні «Назва острова пов’язана з тим, що тут водилося багато змій, яких у море виносило течією з гирла Дунаю».
У реченні, позначеному А, слово розташований потрібно писати з префіксом роз-, з великої літери пишемо лише перше слово у назві Чорне море.
У варіанті Б слово селище пишемо з и після літери л, слово Одеської пишемо з однією с.
У варіанті Г з е треба писати слово легенда, слово давньогрецький пишемо разом.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти значення суфіксів у словах.
Зверніть увагу, що суфікси не тільки утворюють нові слова, але й можуть надавати словам додаткового значення пестливості, зменшувальності або збільшуваності, зневаги тощо.
Значення узагальненої ознаки мають такі іменники із суфіксом -ств-: людство, студентство, потомство. Суфікс -ств- надає слову презирство іншого значення.
Відповідь: Б
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Немає лексичної помилки в рядку Г: вареники з м’ясом.
В інших варіантах спостерігаємо лексичні помилки:
- правильний варіант назви посудини з вузькою шийкою в українській мові – пляшка, а не бутилка;
- олія – жир рослинного походження, тому оливкова олія, а не масло;
- слово столовая українською мовою – їдальня.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Граматична помилка
Це завдання перевіряє знання граматичних норм української мови.
Зауважмо, не можна вживати один додаток, який стосується кількох однорідних присудків, якщо вони вимагають від нього різних відмінкових закінчень.
У реченні «На офіційному сайті нашого клубу ви можете стежити та вболівати за наших спортсменів на світових чемпіонатах» присудок можете стежити вимагає додатка в орудному відмінку (за ким?), а присудок вболівати – додатка в родовому відмінку (за кого?).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова
Це завдання перевіряє ваше вміння замінювати пряму мову непрямою.
Зверніть увагу, що при заміні прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова – підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них сполучниками що, ніби, щоб, чи, а також сполучними словами хто, що, який, чий, коли, де, ніби.
Пряму мову в реченні В одній зі статей Юрій Макаров написав: «Я не ідеалізую моїх співвітчизників, але не можу ними не пишатися» правильно передано непрямою мовою в рядку Д: В одній зі статей Юрій Макаров написав, що він не ідеалізує своїх співвітчизників, але не може ними не пишатися.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку Г.
У цьому реченні двокрапку треба поставити після узагальнюваного слова перед однорідними членами речення.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
В українській мові активні дієприкметники теперішнього часу (із закінченнями -ачий, -ячий, -учий, -ючий) варто замінювати: бажаючий – охочий, слідуючий – наступний. Слово бувший є калькою, стилістично правильний варіант: колишній.
Скалькований іменник справка теж потрібно замінити на стилістично кращий варіант: довідка.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Іншомовні слова
Це завдання перевіряє знання часто вживаних слів іншомовного походження.
Українським відповідником до іншомовного слова диференціація є розчленування.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінкові закінчення
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Згадаймо, що іменники пальто, вино, ситро відмінюються за традицією і належать до середнього роду: пальт.
Чоловічі прізвища на -о і на приголосний відмінюються: Тараса Демиденка.
Числівник півтора поєднується з іменником чоловічого або середнього роду, а числівник півтори – з іменником жіночого роду. Треба пам’ятати, що після числівників півтора й півтори в називному, родовому та знахідному відмінках іменник виступає у формі Р. в. однини: півтора місяця.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати числівники і відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Зауважмо, що в складних числівниках п’ятдесят – вісімдесят відмінюється тільки друга частина; у числівниках від двохсот до дев’ятисот змінюються обидві частини; слово гривня (грошова одиниця України) відмінюється як іменник першої відміни м’якої групи: гривень.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати ступені порівняння прикметників і прислівників, а також відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Проста форма вищого ступеня порівняння прикметників і прислівників утворюється за допомогою додавання суфіксів -ш та -іш: цікавий – цікавіший. Але будьте уважні, тому що деякі прикметники і прислівники можуть втрачати суфікси -к, -ек, -ок: легко – легше.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до прикметника вищого ступеня порівняння префікса най-: сильніший – найсильніший.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Згадаймо, що іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю): Андрію.
Згадаймо, що незмінювані іменники іншомовного походження, що називають неістоти, належать до середнього роду, але кольрабі – іменник жіночого роду (кольрабі – різновид капусти, капуста – жіночого роду), тому тушкована кольрабі.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
У запропонованому реченні спостерігаємо ненормативне вживання прийменника по, його варто замінити на за: за місцем; іменник ІІ відміни чоловічого роду лікар належить до м’якої групи, тому має закінчення -я в родовому відмінку однини; прикметники лЮбий, лЮба вживаємо на позначення коханої людини, а зі значенням «однаково (байдуже) який; всякий» треба вживати не слово любИй, а слово будь-який.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зміст і будова тексту
Зверніть увагу, що текст є складною структурною цілісністю, яку утворюють окремі речення, що в той чи той спосіб взаємопов’язані. Тож, виконуючи це завдання, звертайте увагу на зв’язок структурних елементів між собою.
Щоб окремі речення утворили мовну й змістову цілісність, тобто текст, вони мають бути пов’язані між собою: кожне наступне пов’язане з попереднім за допомогою певного смислового компонента, що послідовно продовжує, розгортає сказане вище.
Зауважмо, що зв’язність тексту забезпечують засоби міжфразового зв’язку, які є маркерами (сигналами) пов’язаності попереднього речення чи фрагмента з наступним. Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика. Уміння бачити ці засоби зв’язку допоможе «розкодовувати» написане іншими.
Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розмістити в послідовності, позначеній у варіанті В.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати однорідні члени речення.
Пригадаймо, однорідні члени речення – це такі члени речення, що виконують одну синтаксичну роль, є словами однієї частини мови і поєднані між собою сурядним зв'язком. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного. Вони називають поняття, близькі за своєю сутністю. Однорідні члени разом пов'язані тим самим підрядним зв'язком з іншим членом речення, який їх пояснює або який вони пояснюють.
Однорідних членів НЕМАЄ в реченні: «А от сучасні вчені стверджують, що не варто зневірюватись: у кожного з нас є вартісні ідеї, а креативність подібна до м’язів: що частіше її застосовуєш, то краще розвиваєш».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Це завдання перевіряє ваше вміння знаходити в реченні вставні слова.
Вставне слово – це слово (або словосполучення), що входить до складу речення, але не є членом речення. Як правило, виражає ставлення мовця до висловлювання, його оцінку, дає відомості про джерело повідомлення або зв'язок з контекстом та невпевненість.
Вставне слово, яке виражає впевненість або невпевненість, є в реченні: «Тож до науковців варто дослухатися: може, і не кожен із нас митець, але, якщо є бажання, усі однозначно здатні бути по-справжньому творчими юристами, лікарями, маркетологами чи керівниками».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в реченні.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні «Більшість із нас схильна наділяти цими рисами тих, кого традиційно вважають творчими людьми, а саме: фахових художників, скульпторів, дизайнерів тощо».
У цьому реченні двокрапку треба поставити після узагальнюваного слова перед однорідними членами речення.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень
Завдання перевіряє вміння визначати види речень.
Згадаймо, що просте речення – речення, що складається з одного або кількох граматично поєднаних слів, які виражають відносно закінчену думку.
Речення «Інноваційність і творчість – виразні рушії успіху в діловому світі та чи не найцінніші якості лідерів сьогодення» є простим, ускладненим однорідними членами.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
- набити собі руку – набути досвіду, уміння;
- піймати синицю в руку – досягти чогось важливого;
- подавати руку – підтримувати когось у скруті;
- підвернутися під руку – випадково опинитися поблизу.
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Комп’ютерним – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання яким? Отже, це прикметник.
Використовуючи – це дієприслівник, який означає другорядну дію порівняно з основною дією того самого предмета (що роблячи?).
Всіх – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Слово лікування є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання чого?
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире ставимо між частинами складносурядного речення «Зварені в крутому окропі вареники викладають у макітру – і от на столі вже парує неймовірна смакота!».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Віддавна вареники для українців – це одна з найпоширеніших страв як на святковому, так і на щоденному столі».
Тире відокремлюємо поширену прикладку, яка стоїть у кінці речення: «Після підсмажування особливо смачними стають буцики – вареники без начинки».
Тире після однорідних членів перед узагальнювальним словом ставимо у реченні «Товчена картопля, смажена капуста, м’ясо, квасоля, каші, гриби – усе годиться для начинки».
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–В, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння поєднувати виділені фрагменти простих і складних речень за подібністю синтаксичного значення.
Виконуючи це завдання, поставте запитання до виділених фрагментів.
У реченні ««Мавка. Лісова пісня» – повнометражний мультфільм української студії Animagrad, створений за мотивами п’єси Лесі Українки» до виділеного фрагмента ставимо запитання який?. Йому відповідає складнопідрядне означальне речення «Батальні сцени, яких у фільмі «Тарас Бульба» аж п’ять, знімали переважно в Кам’янці-Подільському та Хотині», від головної частини якого до залежної ставимо запитання які?
У реченні «На майданчику студії FILM.UA спеціально для зйомок стрічки «Захар Беркут» було створено декорації великої гірської ущелини» до виділеного фрагмента ставимо запитання для чого? з якою метою?. Йому відповідає складнопідрядне речення мети ««Мої думки тихі» – кіноісторія про звукорежисера-невдаху, який вирушає на Закарпаття, аби на вимогу замовника записати голоси рідкісних представників фауни», від головної частини якого до залежної ставимо запитання з якою метою?
У реченні «Фільм «Заборонений» розповідає про життя і загадкову смерть відомого поета-дисидента Василя Стуса» до виділеного фрагмента ставимо запитання про що?. Йому відповідає складнопідрядне з’ясувальне речення «Історичний фільм-екшн українського режисера Олексія Шапарєва показує, як відбувався бій під Крутами взимку 1918 року», від головної частини якого до залежної ставимо запитання що?
У реченні «Попри значний успіх серіалу «Спіймати Кайдаша» автори не планують створювати другий сезон» до виділеного фрагмента ставимо запитання незважаючи на що?. Йому відповідає складнопідрядне допустове речення «Незважаючи на те що режисер Олег Сенцов під час зйомок був політичним в’язнем Кремля, прем’єра його фільму «Номери» відбулася 2020 року на Берлінському кінофестивалі», від головної частини якого до залежної ставимо запитання незважаючи на що?
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Музика стимулює центри задоволення в мозку, а ритмічні рухи під неї активують сенсорні та рухові центри», воно має дві рівноправні частини, з’єднані протиставним сполучником сурядності а.
Складнопідрядним з підрядним означальним є речення «Є фізична активність, яка надзвичайно корисна для здоров’я, – заняття танцями», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання яка?.
Складним безсполучниковим є речення «Танцюючи регулярно, ви можете підтримувати оптимальну вагу, підвищувати витривалість організму, зміцнювати кістки та м’язи; водночас така активність має велике значення для психічного здоров’я», частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «Оскільки це один з найприємніших шляхів бути активним, не зважайте на способи виконання ритмічних рухів: швидкий чи повільний, у парі чи сольний – будь-який танець є корисним» є складним із підрядним і безсполучниковим зв’язком.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра