Буквосполуку -ств- на місці пропуску треба писати в обох словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Чергування та злиття приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати похідні іменники, враховуючи чергування приголосних у суфіксах.
Перед суфіксом -ств(о) при словотворенні відбуваються такі зміни:
Не відбувається чергування в словах іншомовного походження: агент – агентство. А також в українських словах, корінь яких закінчується на інший приголосний: гончар – гончарство, брат – братство.
Відповідь – Г.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Леся Українка завжди прагнула не/звичайної краси та спокою душі й шукала їх не лише в рідній Україні, а й у Грузії. (2)До речі цей край вона _______ завдяки грузинському студентові Нестору, який квартирував у будинку Косачів у Києві. (З)Леся навчала його французької та любові до України, а він її – грузинської та любові до Грузії. (4)Життєвий шлях Лесі Українки нагадує не/суцільне тло, а різнокольорові шматочки скла - новоград-волинський, київський, грузинський, італійський, єгипетський. (5)Це сходинки до творчої вершини й до не/оборотної вічності, що скріплені ниткою одного не/повторного життя.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У другому реченні слова до речі оформлюють думку, пов’язують її з іншими реченнями, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставним, тому повинні виділятися комою, якої в тексті немає. Інші розділові знаки правильні.
Відповідь – Б.
У ролі означення в тексті виступає іменник
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення. Означення
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вам потрібно продемонструвати свої знання про головні й другорядні члени речення та вміння визначати їх у реченні.
Проаналізуймо запропоновані приклади.
Слова краси, любові, шматочки – це додатки, адже відповідають на питання непрямих відмінків і означають предмети, на які переходить дія.
Слово душі – це неузгоджене означення, адже відповідає на питання чийого? Також його можна замінити на узгоджене означення прагнула душевного спокою.
Окремо в тексті треба писати сполуку слів
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
До сполуки слів не/звичайної можна дібрати синонім особливої. Отже, потрібно писати разом.
Сполуки слів не/оборотної та не/повторної без не не вживають. Тому їх теж треба писати разом.
А от у реченні Життєвий шлях Лесі Українки нагадує не/суцільне тло, а різнокольорові шматочки є протиставлення. Тому сполуку слів не/суцільне треба писати окремо.
На місці пропуску в другому реченні має бути слово
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно дібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Упізнала – виявляти в кому-небудь або чому-небудь знайомого.
Визнати – уважати дійсним, законним.
Вигадати – говорити, описувати те, чого немає.
Уподобати – виявляти схильність до когось або до чогось, зацікавлення, симпатію.
У тексті йдеться про те, що Леся Українка побачила красу в Грузії, виявляла до цієї країни щире зацікавлення.
Літеру й на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Буквосполучення йо та ьо
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (буквосполучення йо та ьо) та пояснювати їх за допомогою правил.
ЙО пишемо:
Сполуку ЙО пишемо в іншомовних словах після м’якого знака: батальйон, бульйон, лосьйон, шампіньйон, каньйон, сеньйор.
Сполука ЬО передає звук О та позначає м’якість попереднього приголосного, її пишемо в середині чи наприкінці складу: сьомга, гостьовий.
Відповідь – Д.
Закінчення -ий має прикметник, утворений від слова
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Творення прикметників
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти групи прикметників – тверду та м’яку.
До м’якої групи належать прикметники на -жній, -шній. Отже, дорожній, зовнішній, завтрашній. Також до цієї групи належать відносні прикметники з основою на м’який приголосний [н′] із закінченням -ій у називному відмінку чоловічого роду: вечірній.
А до твердої групи належать якісні та відносні прикметники з основою на твердий приголосний: природа – природний.
Відповідь – А.
НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення на позначення часу
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Завдання перевіряє ваше вміння добирати правильні відмінкові форми числівників, правильно використовувати числівники на позначення часу.
В українській мові конструкції з прийменником без на позначення часу не вживають. Правильна форма – за чверть десята, п’ятнадцять хвилин до десятої, за п’ятнадцять десята.
Решта словосполучень правильні.
Правил уживання великої літери дотримано в усіх рядках, ОКРІМ
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (уживання великої літери у власних назвах) й пояснювати їх за допомогою правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
Усі слова, крім службових, потрібно писати з великої літери в астрономічних назвах, географічних, назвах вулиць, площ, бульварів тощо. Отже, власні назви бульвар Академіка Вернадського, сузір’я Великий Віз, гора Ай-Петрі написано правильно.
У назвах документів і свят з великої літери треба писати лише перше слово (Декларація прав людини, День соборності).
У назвах державних установ з великої літери теж пишемо лише перше слово (Національна опера України).
Назви книг, кінофільмів, вистав беремо в лапки (кінофільм «Поводир»).
Прикметники з суфіксами -ов-, -ев-, -ів-, -ін-, -ин- треба писати з великої літери (Петрове подвір’я, Франкові вірші). Але фразеологізми та терміни з такими суфіксами пишемо з малої (езопова мова). А прикметники з суфіксом -ськ- потрібно писати з малої літери (шекспірівський стиль), окрім сполучень на позначення імені чогось, пам’яті чогось (Нобелівська премія).
ТЕМА: Морфологія. Творення дієприкметників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати дієприкметники.
Активні дієприкметники теперішнього часу утворюють за допомогою суфіксів -уч-, -юч-, -ач-, -яч-, а минулого – за допомогою суфікса -л-. Пасивні дієприкметники теперішнього часу утворюють за допомогою суфікса -н-, а минулого – -т-, -н-, -ен-, -єн-.
Суфікси -ш- та -вш- в українській мові для творення дієприкметників не використовують.
Активні дієприкметники в українській мові творяться не від усіх дієслів і вживаються досить рідко (особливо це зауваження стосується дієприкметників недоконаного виду),
Отже, неправильними є такі форми дієприкметників: помолодівший, потемнівший, роблячий, посміхаючийся.