Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И, О
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Щоб з’ясувати, який голосний Е чи И треба писати, потрібно змінити слово або дібрати спільнокореневе, у якому ненаголошений стане наголошеним: зеленіти, бо зЕлень; шептати, бо шЕпіт; оселитися, бо осЕля; гречаний, бо грЕчка; клекотати, бо клЕкіт; колесо, бо колЕса; нести, бо принЕсений; пекти, бо пЕкар; висипати, бо сИпати; розпочинати бо почИн.
Е пишемо в іменниках зі зменшувально-пестливим значенням: горобеня.
Пишемо Е після ж, ч, ш, дж, й перед м’яким приголосним, а також перед складами з е та и: кучерявий, зачепити, причепити.
И пишемо в небагатьох дієслівних коренях, якщо -ер- переходить в -ира-: витерти – витирати.
У деяких словах написання е та и правилами не регламентується: марЕво, трЕмтіти, решЕто, чЕбрець, ненавИдіти. Написання таких слів перевіряти за орфографічним словником.
Відповідь – Г.
Літеру с на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше знання правопису префіксів з і с.
Літеру с на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка Г, оскільки префікс с пишемо тільки перед к, п, т, ф, х.
Зверніть увагу, що в префіксах без-, роз- кінцевий дзвінкий приголосний перед глухими не змінюється.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий. (2)Можливо, у цій сімці наші предки вбачали щось таємничо-магічне. (3)Недарма ж тиждень складався з семи днів, а на небі налічували тоді сім планет. (4)Придивляючись до веселки уважніше, не можна не помітити різні відтінки, що поступово переходять один в один. (5)Цих відтінків безліч.
Вставне слово є в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «можливо» є вставним у другому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Б.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в першому реченні: потрібно поставити двокрапку перед однорідними членами: «Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів: червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий».
Відповідь – А.
Орфографічну помилку допущено в слові
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Орфографічну помилку допущено у слові рядка А. Назви відтінків і поєднання кольорів пишемо через дефіс: чорно-білий, блідо-рожевий, але жовтогарячий (виняток).
Частку вжито в рядку
ТЕМА: Морфологія. Частка
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частки в реченні.
Згадаймо, що частка – це службова незмінна частина мови, яка надає окремим словам чи реченням додаткових смислових відтінків і служить для утворення нових слів або окремих граматичних форм.
У реченні А вжито заперечну частку не.
Складним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види складних речень.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень. Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ. Саме таким є речення в рядку А.
Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: Досвітній вогонь запали, поки ще зоря не заграла. Речення є складним з підрядним часу.
Фразеологічний зворот ужито в реченні
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їхніх значень.
Фразеологізм ужито в рядку А. «Лелека приніс» означає «хто-небудь народився».
Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні
ТЕМА: Лексикологія. Пряме та переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова в переносному значенні й доречно їх уживати в тексті.
Зауважмо, що пряме значення – це основне, первинне значення слова. Переносне ж виникає внаслідок уживання готової назви на позначення якоїсь іншої реалії.
Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні «Хазяїн коротко відповідав на запитання гостя». В інших реченнях виділені слова вжиті в переносному значенні: «літає пісня», «сплять гаї», «зітхає стежка».
З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Правічну (1)думу думають ліси, вгрузають в мох (2)столітні дідугани. Переметнеться заєць (3)навскоси - горить асфальт у (4)нього під ногами.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово думу є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання що?
Столітні – прикметник, виражає ознаку предмета, відповідає на питання які?
Навскоси – вказує на спосіб дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Нього – указує на особу, але не називає її. Отже, це займенник.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.