ЗНО онлайн 2015 року з біології – пробний тест
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти методи біологічних досліджень.
В основі завдання описано метод мічених атомів, використовуваний для дослідження клітин.
У результаті застосування цього методу науковці можуть прослідкувати за міграцією речовин у клітині, їхніми перетвореннями, виявити місце й характер тих чи тих біохімічних процесів. Для цього у клітину вводять речовину, у якій один з атомів певного хімічного елемента (Карбону, Фосфору тощо) заміщено його радіоактивним ізотопом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів організації живого.
Організм – жива істота, складники якої взаємодіють і функціонують разом як біологічна система. Взаємодію різних органів, об’єднаних у системи, забезпечує організмовий рівень організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Рівні структурної організації білків.
Завдання скеровано на перевірку знань про рівні структурної організації білків.
Розрізняють чотири рівні просторової організації білків.
Первинну структуру білків визначає певна послідовність амінокислотних залишків, з’єднаних за допомогою пептидних зв’язків.
Часто молекула білка у формі такого ланцюга не придатна до виконання свого призначення. Для цього вона має завдяки водневим зв’язкам набути вторинної структури .
Третинна структура зумовлена здатністю поліпептидної спіралі формувати глобулу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Роль води, солей та інших неорганічних сполук в організмі. Гідрофільні сполуки. Гідрофобні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку знань про властивості води та її біологічну роль.
Основа завдання містить опис, який потрібно доповнити правильними характеристиками.
Вода – розчиняє багато які з речовин. Тому речовини поділяють на такі, що добре розчиняються у воді (гідрофільні) і нерозчинні (гідрофобні).
Гідрофільні сполуки містять полярні (частково заряджені) групи, здатні взаємодіяти з молекулами води.
Гідрофобні речовини містять неполярні групи, які не взаємодіють із молекулами води.
Правильним варіантом відповіді є речення: «Вода – основне середовище для перебігу хімічних реакцій і процесів обміну речовин. Залежно від розчинності у воді сполуки поділяють на полярні або гідрофільні й неполярні або гідрофобні».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди. Особливості їхньої будови, основні властивості й функції в організмах.
Завдання скеровано на перевірку знань про склад і властивості вуглеводів.
Залежно від кількості структурних ланок у молекулах вуглеводи поділяють на моносахариди, олігосахариди й полісахариди.
Моносахариди здебільшого мають загальну формулу СnH2nOn. Вони можуть містити від трьох до десяти атомів Карбону: тріози – три атоми Карбону, тетрози – чотири, пентози – п’ять, гексози – шість тощо. У природі найпоширеніші гексози й пентози.
Прикладами гексоз є глюкоза й фруктоза. Ці сполуки надають солодкого смаку плодам, меду, а глюкоза є дуже важливим складником метаболізму.
До пентоз, наприклад, належать рибоза й дезоксирибоза, залишки яких є складниками відповідно рибонуклеїнових (РНК) і дезоксирибонуклеїнової (ДНК) кислот.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ферменти, їхня будова, властивості.
Завдання скеровано на перевірку знань про склад і функції слини – змішаного секрету всіх слинних залоз.
На 98,5 % і більше слина складається з води. Також вона містить солі різних кислот, мікроелементи й катіони деяких лужних елементів.
Глікопротеїд муцин бере участь у формуванні та склеюванні харчової грудки.
Лізоцим – бактерицидний агент.
Ферменти амілаза й мальтаза розщеплюють вуглеводи до оліго- і моносахаридів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості й функції ДНК.
Завдання скеровано на перевірку знань про склад нуклеїнових кислот.
Нуклеїнові кислоти – біополімери – високомолекулярні речовини складної будови, мономерами яких є нуклеотиди.
У молекулах нуклеотидів три частини: залишків нітрогеновмісної основи, моносахариду (пентози) й ортофосфатної кислоти. Залежно від пентози (дезоксирибоза чи рибоза) розрізняють два типи нуклеїнових кислот: дезоксирибонуклеїнову (ДНК) і рибонуклеїнові (РНК) відповідно.
У молекулах ДНК й РНК містяться залишки різних нітрогеновмісних основ. У молекулі ДНК – залишки аденіну (А), гуаніну (Г), цитозину (Ц) і тиміну (Т), у молекулі РНК – аденіну (А), гуаніну (Г), цитозину (Ц) й урацилу (У).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Надмембранні комплекси (клітинна стінка, глікокалікс).
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови надмембранного комплексу клітин.
Надмембранний комплекс тваринних клітин (поверхневий шар) називають глікокаліксом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клітинні включення.
Завдання скеровано на перевірку знань про клітинні включення.
Клітинні включення, на відміну від органел, є непостійними складниками клітини. Вони можуть виникати й зникати в процесі життєдіяльності клітини. Зазвичай це запасні речовини.
Клітинні включення в цитоплазмі або вакуолях рослинних клітин перебувають у розчиненому (краплини) або твердому (кристали, волоконця, зерна тощо) станах. У цитоплазмі можуть накопичуватися і нерозчинні продукти обміну: солі сечової кислоти, кристали кальцій оксалату (у щавлю, бегонії тощо).
Під дією ферментів більшість клітинних уключень розпадається на сполуки, які беруть участь в обміні речовин.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди та їхні типи (особливості будови й функцій).
Завдання скеровано на перевірку знань про будову хлоропластів.
Зовнішня мембрана хлоропластів гладенька, а внутрішня утворює вирости.
З внутрішньою мембраною пов’язані структури – тилакоїди. Це пласкі цистерни, оточені однією мембраною.
У тилакоїдах містяться основні (хлорофіли) і допоміжні (каротиноїди) пігменти, а також усі ферменти, необхідні для фотосинтезу.
Тобто в хлоропластах відбувається синтез органічних речовин із неорганічних (фотосинтез).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клітинний цикл. Мейотичний поділ клітин, його фази.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості мейотичного поділу клітин.
Мейоз (або редукційний поділ) – особливий вид поділу еукаріотичних клітин, унаслідок якого хромосомний набір зменшується вдвічі, формуються клітини з гаплоїдним набором хромосом.
Тож якщо в соматичних клітинах бика свійського 60 хромосом, то в його гаметах їх 30.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клітинний цикл. Мейотичний поділ клітин, його фази.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості мейотичного поділу клітин.
Мейоз (або редукційний поділ) – особливий вид поділу еукаріотичних клітин, унаслідок якого хромосомний набір зменшується вдвічі й формуються статеві клітини.
Під час статевого розмноження спеціалізовані статеві клітини – яйцеклітина й сперматозоїд – зливаються, тобто відбувається запліднення.
У результаті мейозу утворюються клітини з гаплоїдним набором хромосом, надалі під час запліднення поновлюється диплоїдний набір хромосом, що й забезпечує сталість хромосомного набору за статевого розмноження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їхній хімічний склад, будова й відтворення. Механізм проникнення вірусів в організм і клітини хазяїна. Вплив вірусів на організм хазяїна. Профілактика вірусних захворювань людини. Роль вірусів у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку знань про вірусні інфекції людини.
СНІД (синдром набутого імунодефіциту) – сукупна назва вражень, що відбуваються на III–IV клінічних стадіях інфекційного захворювання, спричиненого вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ).
У більшості людей після зараження ВІЛ немає жодних симптомів. Іноді через декілька днів після інфікування в невеликої кількості заражених виникають гостро виражені ознаки: збільшення лімфовузлів, слабкість, висипу, що швидко минає, головний біль, іноді серозний менінгіт тощо. Це так званий гострий ретровірусний синдром.
Ці ознаки за кілька тижнів минають самі собою. Проте вияви цього синдрому є засобом прогнозування швидкого перебігу ВІЛ-інфекції з можливістю іноді блискавичного розвитку СНІДу.
В осіб, у яких не було гострого ретровірусного синдрому, безсимптомний перебіг хвороби після зараження може тривати декілька років.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови й процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання тощо).
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови й життєдіяльності прокаріотів.
У прокаріотичній клітині немає ядра. Організми, клітини яких не містять ядра, – це бактерії та археї.
Вони мають мінімальний набір складників, що забезпечують існування клітини як цілісної системи. Ідеться про плазматичну мембрану, цитоплазму, рибосоми й молекулу ДНК (дезоксирибонуклеїнова кислота) – носій спадкової інформації.
У прокаріотів молекула ДНК замкнена в кільце, міститься в нуклеоїді.
Натомість мітохондрії та ендоплазматична сітка – органели клітин еукаріотів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) і багатоклітинні (спірогира, ульва, улотрикс).
Завдання скеровано на перевірку знань про зелені водорості.
Хлорела й хламідомонада – представники одноклітинних зелених водоростей.
На відміну від хламідомонади хлорела розмножується лише нестатевим способом – за допомогою нерухомих спор.
Ця водорість не має джгутиків і червоної плями – світлочутливого вічка.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія).
Завдання скеровано на перевірку знань про папоротеподібні.
Із залишків вимерлих папоротеподібних утворилися поклади кам’яного вугілля. Це відбувалося протягом лише одного періоду історії нашої планети – кам’яновугільного.
Після відмирання стовбури дерев’янистих папоротей та інших вищих спорових рослин (хвощів і плаунів) потрапляли у воду. Там їх поступово заносило піском і мулом. За умов нестачі кисню поступово сформувалися потужні поклади кам’яного вугілля.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класи: Однодольні, Дводольні.
Завдання скеровано на перевірку знань про класифікацію рослин.
Відділ Покритонасінні поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні.
В основу класифікації покладено особливості будови квітки, суцвіть і плодів, кількість сім’ядолей у насінині, тип кореневої системи, особливості будови листків і стебла тощо.
Однодольні рослини мають мичкувату кореневу систему й паралельне жилкування листків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Прісноводні (амеба протей, евглена зелена, інфузорія-туфелька) і морські (форамініфери, радіолярії) одноклітинні, їхня роль у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку знань про прісноводних і морських одноклітинних тварин.
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей будови певної групи найпростіших. Необхідно вказати групу одноклітинних організмів, яким притаманна така ознака.
Амеба протей та амеба дизентерійна пересуваються за допомогою несправжніх ніжок. Завдяки еластичності мембрани несправжні ніжки можуть утворюватися будь-де, при цьому форма клітини постійно змінюється.
Поверхню інфузорії-туфельки вкрито рядами численних війок, завдяки яким вона досить швидко плаває, обертаючись навколо своєї поздовжньої осі.
Евглена зелена пересувається за допомогою джгутиків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості внутрішньої будови кільчастих червів.
Порожнина тіла кільчастих червів відмежована від внутрішніх органів і тканин шаром епітеліальних клітин. Такий тип порожнини тіла називають вторинною. Крім того, такі шари відокремлюють порожнину кожного сегмента від сусідніх.
Рідина, яка заповнює вторинну порожнину тіла, сприяє підтриманню його форми, виконує функцію гідроскелета, забезпечує транспортування поживних речовин і кінцевих продуктів обміну тощо.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Членистоногі. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості покривів тіла членистоногих.
Тіло членистоногих укрите кутикулою, що є міцним зовнішнім скелетом. Міцності кутикулі надає природна органічна сполука – хітин.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тканини організму людини (епітеліальна, м’язова, нервова, тканини внутрішнього середовища: сполучні, кров, скелетні), їхня будова й функції.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови епітеліальної тканини та її різновиди.
Епітеліальна тканина складається із щільно притиснутих одна до одної клітин, що утворюють пласт. Між ними майже немає міжклітинної речовини.
Є епітелій багатошаровий та одношаровий (циліндричний, кубічний, плоский).
Шкіра вкрита багатошаровим плоским епітелієм, а слизова оболонка шлунка й дихальних шляхів – одношаровим циліндричним.
Одношаровим плоским епітелієм утворена альвеола – основний функціональний елемент легень, через стінки яких здійснюється газообмін.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Будова скелета людини.
Завдання скеровано на перевірку знань про будову скелета людини й уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між будовою і функціями його складників.
Відмінність скелета людини від скелета інших ссавців спричинена прямоходінням.
У людини, на відміну від інших ссавців, грудна клітка конусоподібна, із широкою частиною знизу, а вужчою – зверху.
Кістки верхньої кінцівки порівняно з кістками нижньої кінцівки не масивні, що зумовлено диференціацією за функціями.
Стопа у людини має склепіння, а в хребетних вона плоска. Така її будова пом’якшує поштовхи під час руху.
Хребет людини має чотири вигини, що зумовлює S-подібну форму. Вигини сприяють збереженню рівноваги, пружинять і пом’якшують поштовхи.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Хімічний склад, будова, ріст і з’єднання кісток.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови й росту кісток.
Тіло трубчастої кістки складено щільною (компактною) тканиною, а головки – губчастою кістковою.
Головки трубчастих кісток мають укриту хрящем суглобову поверхню, складену з клітин – хондроцитів – і міцних сполучнотканинних волокон. Завдяки клітинам хряща кістка росте в довжину.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Імунітет, його види.
Завдання скеровано на перевірку знань про імунітет і його види.
Імунітет – сукупність захисних механізмів, які внеможливлюють вплив на організм негативних чинників, зокрема негативну дію бактерій, вірусів, найпростіших, гельмінтів, їхніх токсинів, різноманітних речовин тощо.
Гуморальні чинники імунітету – певні білки, які постійно є в крові.
Основним виявом гуморального імунітету є утворення певними видами лейкоцитів (лімфоцитами) антитіл, що пригнічують шкідливу дію різних інфекційних і неінфекційних чинників.
Боротися з вірусами організму допомагають інтерферони – білки плазми крові.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова серця. Коло кровообігу. Рух крові по судинах.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості кровообігу людини.
В організмі людини кров рухається двома замкнутими системами судин, з’єднаними із серцем, – малому й великому колах кровообігу.
Венозна кров потрапляє в праву частину серця. Скорочуючись, правий шлуночок викидає її в легеневу артерію. Двома гілками, на які ділиться легенева артерія, ця кров тече до легень. Там гілки легеневої артерії, розділяючись на дедалі дрібніші артерії, переходять у капіляри, що густо обплітають численні легеневі пухирці, у яких є повітря.
Коли кров тече легеневими капілярами, у неї надходить кисень. Одночасно вуглекислий газ із крові дифундує в повітря, що заповнює легені, тобто в капілярах легень венозна кров стає артеріальною.
Потім вона збирається у вени, які, зливаючись одна з одною, утворюють чотири легеневі вени, які впадають у ліве передсердя.
Отже, мале коло кровообігу – це шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови й функцій органів дихання.
Гортань – це частина дихальної трубки, що передує трахеї. Вона утворена дев’ятьма рухливими хрящами.
Зверху гортань вкрито надгортанним хрящем, який прикріплено до щитоподібного хряща й під'язикової кістки. Він закриває вхід у гортань під час ковтання їжі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості травлення в шлунку людини.
Шлунок – це непарний порожнистий орган у середній частині шлунково-кишкового тракту, зазвичай із товстими м'язовими стінками з непосмугованої м’язової тканини.
У шлунку триває дія ферментів слини, і їжа зазнає подальшої хімічної та механічної обробки.
Хімічна обробка їжі відбувається внаслідок дії на неї шлункового соку. Шлунковий сік – прозора рідина, що має кислу реакцію, містить ферменти, слиз і хлоридну кислоту. Саме хлоридна кислота знезаражує їжу й активує ферменти.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Рецептори. Будова й функції органів зору, слуху й рівноваги.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови слухової сенсорної системи.
Сенсорні системи – це сукупність складників, що сприймають, передають і аналізують інформацію різних видів, що надходить від довкілля і внутрішнього середовища організму.
Слухова сенсорна система має три частини: це рецепторний апарат (у внутрішньому вусі), слуховий нерв і центральна частина (у скроневій ділянці кори головного мозку).
Внутрішнє вухо розміщено вглибині скроневої кістки черепа. Складником внутрішнього вуха є завитка, у якій розташовано рецепторний апарат слухової сенсорної системи.
На базальній мембрані середнього каналу завитки по всій її довжині розташовано так званий кортіїв орган, що складається із підтримувальних клітин і слухових рецепторів – волоскових клітин завитки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції.
Завдання скеровано на перевірку знань про складники ендокринної системи та їхні функції.
Мозковий шар надниркових залоз є частиною симпато-адреналінової системи, яку контролює вегетативна нервовна система та її вищий нервовий центр – гіпоталамус.
Надниркова залоза виділяє гормони адреналін і норадреналін унаслідок дії стрес-фактора. У секреті мозкового шару міститься 70–90 % адреналіну. Ці гормони забезпечують термінову мобілізацію ресурсів організму й підвищення м’язової працездатності й виживання організму в надзвичайних умовах, тобто в умовах стресу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знань про будову й функції органів травлення.
Ротову порожнину поділено на присінок і власне ротову порожнину. Вона є початковим відділом травної системи, куди за звичайних умов їжа надходить насамперед і підлягає механічній і хімічній обробці.
У ротовій порожнині відбувається первинне ферментування вуглеводів, чому сприяють секрети слинних залоз, які містять фермент амілазу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості.
Завдання скеровано на перевірку знань про властивості вітамінів.
Мутагени – фізичні й хімічні чинники, що викликають стійкі спадкові зміни – мутації. Для забезпечення імунних реакцій, зміцнення імунітету, що приводить до антимутагенної дії, уживають вітаміни А, С, Е.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Системи, що забезпечують виділення продуктів метаболізму (сечовидільна, дихальна, травна, шкіра).
Завдання скеровано на перевірку знань про склад сечовидільної системи людини.
До сечових органів належать нирки, а також сечовивідні органи – сечоводи, сечовий міхур і сечівник.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем, їхній статистичний характер.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання щодо встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак.
За результатами аналізування основи завдання можна дійти висновку, що для помідорів неможливе існування грушоподібної гетерозиготи, оскільки ген, що зумовлює грушоподібну форму плодів, є рецесивним. У парі з домінантним геном він не виявлятиметься, тому гетерозигота буде круглої форми.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем, їхній статистичний характер.
Завдання скеровано на перевірку знання встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
За результатами аналізування основи завдання можна дійти висновку, що в ньому йдеться про моногібридне схрещування. За умови повного домінування домінантна ознака проявляється як у гомозигот за домінантною ознакою, так і в гетерозигот.
В умові завдання вказано, що обоє батьків мали домінантний алель, а про другий алель не зазначено нічого. Тобто можна припустити, що батьки можуть бути як гомо- так і гетерозиготами за даною ознакою. А їхні діти можуть бути як резус-позитивними, так і резус-негативними (другий закон Менделя).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості й статистичні закономірності.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо модифікаційної мінливості та її властивостей.
Модифікаційна мінливість – зміни (переважно пристосувального характеру) у фенотипі організму. Вони відбуваються внаслідок взаємодії генотипу з навколишнім середовищем і не успадковуються.
Модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми тією чи тією мірою живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на чинники навколишнього середовища, що й приводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі кількість квіток у суцвітті кошик соняшника змінюється залежно від змін умов навколишнього середовища (вплив високих температур). Це є виявом модифікаційної мінливості, про яку йдеться в завданні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Процес формування статевих клітин (гаметогенез).
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості формування статевих клітин.
Гаметогенез – процес формування статевих клітин. Розвиток жіночих гамет називають оогенезом, або овогенезом, чоловічих – сперматогенезом.
Сперматогенез у вищих тварин і людини відбувається в сім’яниках і є послідовними перетвореннями одних клітин на інші.
Процес утворення статевих клітин має кілька послідовних стадій: розмноження, росту, дозрівання і формування.
У результаті стадії дозрівання утворюються чотири клітини – сперматиди, які згодом стають сперматозоїдами.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток екосистем. Сукцесії.
Завдання скеровано на перевірку знань про закономірності розвитку екосистем.
Послідовні необоротні й закономірні зміни одного біоценозу іншим на певній ділянці середовища називають сукцесіями.
Первинні сукцесії виникають у місцях, де життя на певний час повністю зникло, наприклад, на схилах вулканів, якими текла лава.
Перші організмами, що оселяються на таких ділянках – лишайники.
Потім, у міру формування ґрунту, починають рости мохи й трав’янисті рослини.
Наступний етап – утворення чагарникових угруповань. У цей період розвитку екосистеми вже виникають популяції різних безхребетних, а згодом, коли тут починають формуватися ліси, сюди проникають і хребетні.
Отже, правильна послідовність появи організмів у первинній сукцесії така:
лишайники → мохи → трав’янисті рослини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми біотичних зв’язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм).
Завдання скеровано на перевірку знань про форми біотичних зв’язків.
В основі завдання описано біотичні зв’язки між водоростями й кораловими поліпами, які мешкають у клітинах поліпів.
У наведеному прикладі водорості отримують від поліпів середовище існування і джерело необхідних сполук, а поліпи від водоростей – допомогу у створені свого потужного скелета. Тобто ці організми мають взаємовигідні відносини один з одним.
Такі біотичні зв’язки є прикладом мутуалізму – форми співіснування особин різних видів, від якого вони отримують взаємну користь.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення. Дивергенція, конвергенція, паралелізм. Аналогічні й гомологічні органи.
Завдання скеровано на перевірку знань про основи еволюційного життя.
Аналогія – це зовнішня подібність структур організмів різних видів, які мають різне походження, однак виконують однакові функції.
Аналогічні органи виникають унаслідок конвергенції – сходження ознак.
Конвергенція проявляється в неспоріднених організмів у результаті пристосування до однакових умов існування.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мімікрія та її види.
Завдання скеровано на перевірку знань про типи адаптацій організмів до середовища життя.
Мімікрія – здатність до наслідування забарвлення чи форми добре захищених організмів погано захищеними.
Мімікрія ефективна лише для захисту від хижих тварин за умови, коли вид, що наслідує (імітатор), і вид, якого наслідують (модель), мешкають в одній місцевості. При цьому чисельність імітатора повинна бути істотно нижча, ніж моделі, інакше умовний рефлекс на певний подразник, пов’язаний із неїстівністю, у хижака не виробиться.
Тому ефект мімікрії для популяції осоподібних мух істотно знизиться за умови істотного зменшення чисельності ос на певній території.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції білків у живих істотах. Ферменти, їхня будова, властивості.
Завдання скеровано на перевірку знань про основні функції ферментів.
Ферменти – біологічні каталізатори білкової природи, які пришвидшують і координують біохімічні реакції.
Трипсин є ферментом, який забезпечує розщеплення білків, а фкрмент лактаза розщеплює молочний цукор.
Ліпаза забезпечує розщеплення жирів, а ДНКаза – дезоксирибонуклеїнової кислоти.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо функціонування органел клітини й уміння розпізнавати їх на рисунках.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з органел забезпечує відповідні функції.
Лізосоми (1) забезпечують внутрішньоклітинне травлення.
Клітинний центр (2) забезпечує утворення веретена поділу.
Мітохондрія (3), акумулюючи в молекулах АТФ енергію, забезпечує нею клітину.
Плазматична мембрана (4) забезпечує зв’язок із навколишнім середовищем.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Будова скелета людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови скелета людини.
Ключиця – S-подібна зігнута невелика трубчаста кістка поясу верхніх кінцівок, що з’єднується з грудиною, забезпечуючи свободу рухів вільної верхньої кінцівки.
Скронева – парна кістка мозкового відділу черепа. Посередині передньої поверхні видно велике дугове підвищення, у товщі якого залягає передній півколовий канал кісткового лабіринту внутрішнього вуха.
Нижньощелепна – кістка лицевого відділу черепа, яка є єдиною рухливою кісткою черепа. Вона бере участь у здійсненні жувальних рухів.
Носова – парна кістка лицевого відділу черепа, яка бере участь у формуванні носової перетинки.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови тварин, пов’язаних зі способом їхнього пересування.
Представники виду Вечірниця велика мають добре розвинені грудні м’язи. Ці особливості в будові пов’язані з пристосуванням цих тварин до польоту.
Афаліна чорноморська – представник ряду Китоподібні, характерною ознакою яких є хвостовий плавник, бо вони опанували водне середовище існування.
Представники виду Кріль звичайний мають передні кінцівки значно коротші за задні.
А представники виду Кріт звичайний – передні кінцівки із широкою лопатеподібною кистю рийного типу, що пов’язано із пристосуванням до життя в ґрунті.
Правильна відповідь – 1Д 2А 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Системи органів організму людини. Опорно-рухова система. Кісткові та хрящові тканини. Хімічний склад, будова, ріст і з’єднання кісток. Функції та будова органів дихання. Будова й функції органів травлення. Сенсорні системи, їхнє значення. Будова й функції органів зору, слуху й рівноваги.
Завдання скеровано на перевірку знань про будову організму людини: фізіологічні системи й органи – їхні складники.
Дихальні шляхи (трахея, бронхи, бронхіоли) є органами дихальної, печінка – травної, слухові кісточки (середнє вухо) – сенсорної системи. Кістки стопи є складниками вільної нижньої кінцівки, тобто опорно-рухової системи.
Правильна відповідь – 1Д 2Б 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи суцвіть (китиця, початок, головка, кошик, щиток, зонтик, простий колос, складний колос, волоть, складний щиток, складний зонтик).
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти типи суцвіть і виявляти рослини, на яких вони формуються.
Суцвіття кошик (А) формується на ромашці, колос (В) – на подорожнику, складний зонтик (Г) – на моркві, початок (Д) – на кукурудзі.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3Д 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати зображений організм і визначити його систематичне положення (відділ, клас, родина).
Зображений на рисунку організм є рослиною – це суниця.
Вона належить до відділу Покритонасінні за наявністю генеративних органів – квітки й плоду.
Сітчасте жилкування листків і п’ятичленна квітка – ознаки класу Дводольні.
Поодинокі квітки з оцвітиною з п’яти роздільнопелюсткового віночка й роздільнолистої чашечки є ознаками родини Розові.
Правильна відповідь – 3 3 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Перщозвірі – яйцекладні ссавці. Сумчасті. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати зображений організм і визначити його систематичне положення (тип, клас, ряд).
Зображений на рисунку організм є твариною – це їжак європейський.
За зовнішніми ознаками цю тварину віднесено до ряду Комахоїдні.
Їжак європейський належить до класу Ссавці з огляду на те, що його тіло вкрите волосяним покривом.
Клас Ссавці відносять до типу Хордові.
Правильна відповідь – 3 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знання про особливості живлення і травлення.
Основа завдання містить рисунок, на якому зображено орган травної системи – шлунок. Це непарний порожнистий орган, розширення травної трубки, призначене для травлення білків.
У шлунку триває дія ферментів слини, і їжа зазнає подальшої хімічної та механічної обробки.
Хімічна обробка їжі відбувається внаслідок дії на неї шлункового соку. Шлунковий сік – прозора рідина, що має кислу реакцію, містить ферменти (пепсин), слиз і хлоридну кислоту.
В організмі шлунок розташований у лівому підребер’ї під діафрагмою.
Правильна відповідь – 1 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Інші органели: рибосоми, полірибосоми, клітинний центр, органели руху.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій рибосом – немембранних органел клітин.
Рибосоми можуть вільно плавати в цитоплазмі або бути прикріпленими до цитоплазматичного боку мембран ендоплазматичного ретикулуму.
Ці органели складаються з рРНК й рибосомальних білків.
Рибосоми беруть участь у синтезі білків.
Правильна відповідь – 1 1 3.
Знайшли помилку? Пишіть на