ЗНО онлайн 2016 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Біологічно активні речовини (вітаміни, гормони, нейрогормони, фітогормони, алкалоїди, фітонциди), їхня біологічна роль.
Завдання скеровано на перевірку знань про джерела й застосування біологічно активних речовин – антибіотиків і фітонцидів.
Антибіотики – продукти життєдіяльності клітин (бактеріальних, грибкових, рослинного й тваринного походження). Ці речовини вибірково пригнічують функціонування клітин інших мікроорганізмів.
Фітонциди – біологічно активні речовини, утворені рослинами. Ці сполуки згубно діють на бактерії, мікроскопічні гриби й інші форми мікроорганізмів.
Тому людина використовує фітонциди й антибіотики для лікування бактеріальних захворювань.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
Перший зображений об’єкт – сальвінія плавна́ – є рослинним організмом. Тобто належить до організмового рівня організації живої природи.
Другий зображений об’єкт – ділянка молекули ДНК – належить до молекулярного рівня організації живої природи.
Третій зображений об’єкт – їжак – є тваринним організмом, що належить до організмового рівня організації живої природи.
Четвертий зображений об’єкт – мітохондрія – є органелою, належить до клітинного рівня організації живої природи.
Тому на одному рівні організації живої природи – організмовому – перебувають перший і третій об’єкти.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім умістом в організмах (макроелементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, K) і способи усунення їхньої нестачі.
Завдання скеровано на перевірку знання наслідків недостатнього надходження в організм людини хімічних елементів і способів усунення їхньої нестачі.
За результатами аналізування основи завдання і наведених варіантів відповіді можна дійти висновку, що реченні йдеться про хімічний елемент, нестача якого могла призвести до руйнування емалі зубів пацієнта, і те, які продукти необхідно вживати для усунення дефіциту цього елемента.
Складником зубної емалі є Флуор, який надає їй міцності. Нестача Флуору в організмі призводить до руйнування емалі зубів і, як наслідок, карієсу. Флуор є в деяких харчових продуктах: молоці, сирах, шпинаті тощо.
Правильним варіантом відповіді є речення: «Лікар виявив у пацієнта руйнування емалі зубів. До таких наслідків могла призвести нестача Флуору. Лікар порадив уживати в їжу молоко, морепродукти, шпинат, які містять цей хімічний елемент».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди.
Завдання скеровано на перевірку знання речовин з різних груп органічних сполук.
Целюлоза – природний полісахарид, головний складник клітинної стінки рослин.
Глікоген – резервний полісахарид, який є у тваринних організмах, а також у клітинах грибів.
Тож правильна відповідь – полісахариди.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості й функції ДНК, принцип комплементарності.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей кількісного вмісту нітратних основ у молекулі ДНК.
Кількість нуклеотидів, що містять аденін, у будь-якій молекулі ДНК дорівнює кількості нуклеотидів, складником яких є тимін (А = Т), а кількість нуклеотидів із гуаніном – кількості нуклеотидів із цитозином (Г = Ц).
Сумарна кількість нуклеотидів із аденіном і гуаніном дорівнює сумарній кількості нуклеотидів із тиміном і цитозином (А + Г = Т + Ц).
За умовою задачі частка гуанілових нуклеотидів становить 42 % від загальної кількості, тож, відповідно до правила Чаргаффа, частка цитозинових нуклеотидів така сама.
Якщо кількість нітратних основ прийняти за 100 %, то сумарна кількість нуклеотидів із тиміном і цитозином – 50% від загальної кількості. А частка (%) тимідилових нуклеотидів у ділянці молекули ДНК дорівнює різниці: 50 % - 42 % = 8 %.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасна клітинна теорія.
Завдання скеровано на перевірку знання основних положень сучасної клітинної теорії.
Твердження «кожна нова клітина утворюється лише внаслідок розмноження материнської клітини шляхом поділу» є одним із положень сучасної клітинної теорії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі.
Завдання скеровано на перевірку знання загальних ознак організмів різних царств.
Однією з характерних рис організмів, що належать до певного царства, є будова клітини.
Поміж варіантів відповідей – вакуоля з клітинним соком. Вакуолі рослинних клітин утворюються із пухирців, які відокремлюються від ендоплазматичної сітки. Згодом дрібні вакуолі зливаються в більші, що можуть охоплювати майже весь об’єм цитоплазми. Вони заповнені клітинним соком – водним розчином органічних і неорганічних сполук.
Комплекс Гольджі, ендоплазматична сітка, мітохондрії – органели, які входять до складу як рослинних клітин, так і тваринних.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості й основні функції. Плазматична мембрана.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей газообміну в легенях.
В основі завдання наведено рисунок схеми газообміну в легенях.
Стінки альвеол утворено лише одним шаром клітин й еластичних волокон. Крізь тонку альвеолярно-капілярну мембрану вуглекислий газ потрапляє в альвеоли, а під час видиху організм виводить його назовні. Водночас кисень із повітря всередині альвеол дифундує в кров, перетворюючи її на артеріальну. Тож плазматичну мембрану на рисунку позначено цифрою 2.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Завдання скеровано на перевірку знання функцій одномембранних органел і розуміння процесів, що відбуваються в них.
Білки, ліпіди, вуглеводи синтезуються на мембранах ендоплазматичної сітки, де також відбувається накопичення і модифікування синтезованих речовин.
Ендоплазматична сітка функціонально пов’язана з комплексом Гольджі. До одного з полюсів кожної із цистерн комплексу Гольджі постійно надходять пухирці, які відокремлюються від ендоплазматичної сітки й містять речовини, що там утворилися.
Комплекс Гольджі бере участь у формуванні лізосом, які у вигляді пухирців, оточених мембраною, відокремлюються від цієї органели. Вони містять ферменти, здатні розщеплювати ті чи ті сполуки (білки, вуглеводи, ліпіди тощо).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди.
Завдання скеровано на перевірку знання будови двомембранних органел еукаріотичних клітин.
Лізосоми й пероксисоми – органели кулястої форми, оточені однією мембраною.
Мітохондрії належать до двомембранних органел, а в рибосом немає поверхневої мембрани.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Немембранні органели: клітинний центр.
Завдання скеровано на перевірку знання складу й будови немембранних органел.
На рисунку зображено клітинний центр – органелу з двома центріолями, які мають форму порожнього циліндра, утвореного дев’ятьма комплексами мікроскопічних трубочок, по три в кожному.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез.
Завдання скеровано на перевірку знання про фотосинтез і вміння інтерпретувати інформацію, наведену в графічній формі.
У завданні наведено графік залежності інтенсивності фотосинтезу від концентрації вуглекислого газу в повітрі й твердження, правильність яких необхідно перевірити. За результатами аналізування графіка можна дійти висновку, що інтенсивність фотосинтезу залежить від концентрації вуглекислого газу в повітрі.
За концентрації вуглекислого газу в повітрі до 0,05 % інтенсивність фотосинтезу зростає. Тож лише твердження Г є правильним.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Каріотип людини.
Завдання скеровано на перевірку знання про каріотип й особливості організації каріотипу людини, його зміни та їхні наслідки.
Каріотип – сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма й розміри).
Дослідження каріотипу людини мають велике значення для діагностики її спадкових захворювань. Зокрема, дають змогу на ранніх етапах ембріонального розвитку виявити багато спадкових захворювань, наприклад, хворобу Дауна, .
Каріотип може змінюватися внаслідок мутацій. Людина має 23 пари хромосом. Кожній парі хромосом дослідниками надано певний порядковий номер, наприклад, хромосоми першої пари, другої пари тощо.
У людини з трьома замість двох хромосомами двадцять першої пари виникають прояви хвороби Дауна.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їхній хімічний склад, будова й відтворення.
Завдання скеровано на перевірку знання історії відкриття вірусів.
У 1892 році на основі дослідів російським науковцем Д. Й. Івановським доведено існування вірусів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Особливості будови й процесів життєдіяльності прокаріотів.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей прокаріотичних мікроорганізмів.
Важливою характеристикою прокаріотів є їхнє відношення до кисню. За цією ознакою їх поділяють на аеробів й анаеробів.
Аероби можуть жити лише за доступу кисню, який потрібен їм для окиснення органічних речовин. Енергію, що виділяється внаслідок цього, вони використовують для життєдіяльності.
Анаероби поширені в природі й мешкають там, де не можуть жити аероби: у ґрунті, під водою, у кишковому тракті вищих тварин. Енергію вони отримують за рахунок безкисневого розщеплення органічних речовин.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Бурі водорості. Особливості будови й процеси життєдіяльності, різноманітність.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність водоростей.
Порфіра належить до відділу Червоні водорості. Спірогіра й ульва – до відділу Зелені водорості. До відділу Бурі водорості належить ламінарія.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічій, страусове перо звичайне, сальвінія).
Завдання скеровано на перевірку знань про роль викопних представників папоротеподібних в утворенні корисних копалин.
Аналізування фрагмента опису дає змогу дійти висновку, що в ньому йдеться про кам’яне вугілля – займисту корисну копалину чорного кольору з високою теплотворною здатністю.
Вугілля – тверда осадова порода, утворена вуглефікуванням рослинних залишків минулих геологічних епох. Саме з викопних представників папоротеподібних рослин згодом утворено поклади вугілля.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Голонасінні. Особливості будови й процеси життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку знань про загальні риси будови голонасінних рослин і їхнє застосування.
Модрина належить до родини Соснові. Її легко відрізнити від інших хвойних, бо хвоя цієї рослини розташована на вкорочених пагонах по 20–25 хвоїнок у пучку й щорічно опадає.
Деревина модрини червонувата, багата смолами, міцна, не гниє навіть у воді. Її використовували для будівництва кораблів і облаштування фортець.
Будинки італійського міста Венеції вже сотні років стоять у воді на палях зі стійкої до гниття деревини модрини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Особливості поведінки тварин. Поняття про рефлекс та інстинктивну поведінку.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості поведінки тварин.
Поведінка – це здатність тварин виконувати певні дії, реагуючи на вплив чинників зовнішнього й внутрішнього середовища.
У більшості тварин поведінкою «керують» інстинкти, що передаються у спадок від батьків до нащадків протягом багатьох поколінь.
Інстинкт — це ланцюг уроджених поведінкових реакцій, спрямованих на здійснення тих чи тих життєвих функцій. Виявом інстинкту є описана в умові завдання поведінка щойно народженого щеняти.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови й процесів життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості будови кишковопорожнинних тварин.
Кишковопорожнинні – це справжні багатоклітинні тварини. Їхнє тіло складено багатьма спеціалізованими клітинами. Стінки тіла кишковопорожнинних утворено лише двома шарами клітин – зовнішнім і внутрішнім.
Буквою Х на рисунку позначено клітину зовнішнього шару кишковопорожнинних – жалку.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність молюсків.
Устриця їстівна й Беззубка звичайна належать до класу Двостулкові молюски.
Ставковик великий – до класу Черевоногі.
Восьминіг гігантський відносять до класу Головоногі молюски.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Членистоногі. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знань про загальні риси будови представників типу Членистоногі.
Усі представники типу Членистоногі мають сегментоване тіло. Подібні за будовою групи сегментів формують відділи тіла: голову, груди й черевце.
Тіло членистоногих укрите міцним зовнішнім скелетом, утвореним кутикулою. Міцності кутикулі надає особлива органічна сполука – хітин.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Різноманітність земноводних: ряди Безхвості, Безногі й Хвостаті.
Завдання скеровано на перевірку знання характерних особливостей представників земноводних.
У завданні наведено ознаки (шкіра гола, укрита слизом, серце має три камери) тварин класу Земноводні. Червоподібне тіло й відсутність кінцівок свідчить про те, що тварина належить до ряду Безногі земноводні.
Серед варіантів відповіді лише одна тварина належить до цього ряду – черв’яга кільчаста.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати. Розпізнавання на малюнках і схемах тварин наведених таксонів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти біологічні об’єкти на рисунках, а саме представників рядів ссавців.
Качкодзьоб відносять до ряду Однопрохідні.
Летюча миша – представниця ряду Рукокрилі.
Миша належить до ряду Гризуни.
Кріт – представник ряду Комахоїдні.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: З’єднання кісток. Механізм скорочення м’язів. Робота, тонус, сила і втома м’язів.
Завдання скеровано на перевірку знання складу й будови опорно-рухової системи людини.
В основі завдання наведено два твердження, які потрібно проаналізувати й оцінити їхню правильність.
Перше твердження є неправильним, бо суглоб – це рухоме з’єднання кісток.
Друге твердження є правильним, оскільки складником поясу верхніх кінцівок є ключиця.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Імунна система.
Завдання скеровано на перевірку знання механізмів утворення різних видів імунітету.
Розрізняють уроджений і набутий імунітет.
Уроджений імунітет передається спадково.
Набутий (активно або пасивно) імунітет виникає внаслідок перенесеної інфекційної хвороби або вакцинування і спадково не передається.
В основі завдання наведено схему отримання препарату для боротьби з дифтерією. Для того, щоб отримати сироватку, потрібну для формування в людини штучного пасивного імунітету, в організм коня вводять дифтерійну вакцину.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання. Дихальні рухи та їхня регуляція.
Завдання скеровано на перевірку знання механізмів регуляції дихальних рухів.
У довгастому мозку є безумовно-рефлекторний центр регуляції дихання (дихальний центр). У ньому є дві ділянки – одна керує вдихом, а інша – видихом.
Дихання регулюють як нервова система, так і гуморальні чинники: частота дихальних рухів залежить від умісту в крові вуглекислого газу. Якщо його концентрація, перебільшує норму, унаслідок фізичного навантаження, наприклад, то ділянка, що керує вдихом, збільшує частоту імпульсів, які надсилає до дихальних м’язів. Дихання стає частішим і глибшим, кров насичується киснем.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знання органів травної системи, послідовності їхнього розташування й умов травлення в них.
Їжа з ротової порожнини проходить у стравохід, далі – у шлунок. Слизові залози стінок шлунку виділяють хлоридну кислоту, що є умовою травлення. Саме в цьому відділі для поліпшення травлення змінюється рН середовища зі слабколужного на кисле.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Норми й гігієна харчування. Вітаміни, їхні властивості. Авітамінози, гіпо- і гіпервітамінози.
Завдання скеровано на перевірку знання значення вітамінів у життєдіяльності організму людини й захворювань, зумовлених нестачею цих речовин.
Вітамін А, або ретинол, є складником пігменту зорових рецепторів – паличок і колбочок. Він сприяє нормальному росту організму, розмноженню і відновленню тих клітин, які швидко й постійно змінюються – крові, шкіри, слизових оболонок тощо. Він підвищує опірність тканин до інфекцій і пришвидшує процеси загоєння ран.
Гіпо- й авітаміноз вітаміну А спричиняє порушення функції зору – виникає так звана куряча сліпота, коли в сутінках людина майже нічого не бачить.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Виділення. Сечовидільна система людини
Завдання скеровано на перевірку знання функцій нефрона.
В основі завдання наведено два твердження, які потрібно проаналізувати й оцінити їхню правильність.
Перше твердження є правильним, бо фільтрація відбувається завдяки високому тиску в капілярах клубочка.
Друге твердження теж є правильним, оскільки приносна артеріола має значно більший діаметр ніж виносна (це створює в капілярах клубочків кров’яний тиск 70–80 мм рт. ст.), а тому частина плазми наче витискається в порожнину капсули.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій залоз внутрішньої секреції.
Зображений на рисунку об’єкт – це щитоподібна залоза. Вона виробляє й виділяє в кров тироксин, складником якого є йони Йоду. Цей гормон активізує всі види обміну речовин у всіх органах і системах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сенсорні системи, їхнє значення. Органи чуття. Рецептори.
Завдання скеровано на перевірку знання механізму формування відчуття запахів.
Хеморецепторні сенсорні системи забезпечують відчуття запаху й смаку. Формування цих відчуттів пов’язане з дією певних речовин на специфічні хімічні рецептори – хеморецептори, які містяться в органах нюху й смаку.
Людина сприймає запах тільки запашних (ароматних) речовин, які мають певні властивості.
По-перше, молекули запашних речовин легко випаровуються, унаслідок чого з повітрям вони можуть потрапити в носову порожнину.
По-друге, запашні речовини мають розчинятися у воді, оскільки поверхня слизової оболонки носа волога, і молекули ароматних сполук, перш аніж подіяти на нюхові рецептори, розчиняються в слизу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем і їхній статистичний характер. Закон чистоти гамет. Методи перевірки генотипу гібридних особин. Проміжний характер успадкування.
Завдання скеровано на перевірку знання встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
За результатами аналізування умови задачі можна дійти висновку, що йдеться про моногібридне схрещування. Тобто схрещування особин, які різняться однією ознакою.
За умови повного домінування домінантна ознака проявляється й у гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот.
За умовою задачі дослідники отримали безшерстих і шерстистих собак, а також у потомстві були мертві цуценята із численними аномаліями. Тобто в завданні йдеться і про летальні гени.
Летальні алелі – це алелі, які, проявившись у фенотипі, призводять до загибелі організму на тій чи тій стадії розвитку.
Якщо від такого схрещування все потомство виявиться однорідним, то аналізована особина гомозиготна. Якщо відбудеться розщеплення – гетерозиготна.
Для гетерозиготних організмів умовний запис схрещування такий:
P1 Аа×Аа
F1 АА Аа Аа аа.
Отримане співвідношення 1 : 2 : 1 відповідає наведеним у завданні даним: шерстисті цуценята – 1 частина, безшерсті – 2 частини, мертві – 1 частина.
Тож успадкування типу шерстистості собак є прикладом дії летальних генів, початкові форми були гетерозиготними тваринами, безшерстість – домінантна ознака.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю, і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
Стать у багатьох видів визначено хромосомним набором, у якому є однакові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) і статеві хромосоми.
Одним із типів хромосомного визначення статі є тип ХY. Такий тип властивий канаркам, про яких ідеться в завданні.
З умови задачі зрозуміло, що алель забарвлення оперення міститься в Х хромосомі. Домінантний і рецесивний алель можна позначати індексом: коричневий самець – ХbХb, зелена самка – XВY (гетерогаметна стать жіноча). Відповідно до умови задачі, коричневого самця схрестили із зеленою самкою:
P1 Хb Xb × XВY
F1 ХВXb ХВХb XbY XbY.
У результаті схрещування в поколінні є такі фенотипи:
ХВXb – зелений самець;
ХbY – коричнева самка.
Отже, у результаті схрещування отримано 0 % коричневих самців канарок.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості та статистичні закономірності
Завдання скеровано на перевірку знання про модифікаційну мінливість і її властивості.
Модифікаційна мінливість – зміни у фенотипі організму, що мають переважно пристосувальний характер й утворюються внаслідок узаємодії генотипу з навколишнім середовищем.
Зміни в організмі й модифікації не успадковуються. Модифікаційну мінливість зумовлено тим, що всі організми тією чи тією мірою живуть у різних умовах, а тому мусять по-різному реагувати на чинники навколишнього середовища. Тож прикладом модифікаційної мінливості є збільшення кількості еритроцитів у мешканців високогір’я.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми розмноження організмів (нестатеве, статеве). Способи нестатевого розмноження одноклітинних і багатоклітинних організмів (вегетативне розмноження, спороутворення).
Завдання скеровано на перевірку знання форм розмноження організмів, зокрема природного вегетативного розмноження.
Ця рослина – Суниця лісова – має дуже тонкі довгі повзучі стебла з видовженими міжвузлями. Це вуса (видозмінені надземні пагони). Вони вкорінюються у вузлах і дають початок новим рослинам – відбувається вегетативне розмноження.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Екосистеми, їхній склад і різноманіття. Узаємозв’язки між популяціями в екосистемах (прямі й непрямі; антагоністичні, нейтральні й мутуалістичні; трофічні й топічні). Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди. Типи екологічних пірамід. Розвиток екосистем.
Завдання скеровано на перевірку знання про різноманітність, розвиток і продуктивність екосистем.
Агроценоз – співтовариство рослин, тварин і мікроорганізмів, створене й регулярно підтримуване людиною для виробництва сільськогосподарської продукції.
Агроценозу властиві мала екологічна надійність (агроценоз не здатний самовідновлюватися і саморегулюватися), але досить висока врожайність (продуктивність).
Основу агроценозів становить агрофітоценоз – штучна рослинна спільнота, створена на основі агротехнічних заходів (наприклад, посіви й посадки зернових, овочевих, плодових і технічних культур). Рослинний покрив агрофітоценозів зазвичай утворено одним видом (сортом) культурних рослин і відповідними видами бур’янів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди.
Завдання скеровано на перевірку знання про ланцюги живлення.
Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, називають ланцюгами живлення.
В основі завдання наведено деякі компоненти ланцюга виїдання: продуцентом є листя рослин (3), споживані личинками метеликів (4), якими живляться комахоїдні птахи (2), що є поживою для хижих птахів (1).
Тож правильна послідовність складників у ланцюгу виїдання така: 3 → 4 → 2 → 1.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна.
Завдання скеровано на перевірку розуміння основних положень еволюційного вчення Чарльза Дарвіна:
- еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір;
- природний добір проявляється в переважному виживанні й розмноженні організмів певного виду, найпристосованіших до умов середовища життя.
У прикладі з наукової праці Ч. Дарвіна описано дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мікроеволюція. Природний добір. Видоутворення.
Завдання скеровано на перевірку знання про вияви боротьби за існування у тварин.
Тварини різних видів змагаються за середовище існування.
Міжвидова боротьба проявляється у змаганні між особинами різних видів.
Чим ближчі екологічні ніші двох видів, тим гостріші вияви конкуренції між ними.
Саме такий приклад наведено в основі завдання: бджоли, завезені в Австралію з Європи, витісняють місцевий вид бджіл, які не мають жала.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки. Будова й функції.
Завдання скеровано на перевірку знання основних функцій органічних сполук в організмі людини.
Білки є основою антитіл, які забезпечують захист організму людини від бактерій, вірусів тощо.
Ліпіди, а саме жири, організми використовують як джерело ендогенної води.
В організмі людини резервною речовиною є глікоген. Це полісахарид запасається в печінці.
До нуклеїнових кислот належать молекули ДНК й РНК. Саме молекули ДНК забезпечують збереження спадкової інформації.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3В 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели.
Завдання скеровано на перевірку знання про будову клітини, функціонування її органел і вміння розпізнавати їх на рисунках.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з органел забезпечує відповідні функції: живлення, рух, синтез певних сполук, зберігання і передавання спадкової інформації тощо. У кожній органелі відбувається певні біологічні процеси.
Плазматична мембрана (1) забезпечує міжклітинні контакти.
Мітохондрія (2) постачає клітині енергію, акумулюючи її в молекулах АТФ.
Клітинний центр (3) забезпечує формування мікротрубочок цитоплазми.
Ядерце (4) забезпечує утворення складників рибосом цитоплазми.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3Д 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи Однодольні й Дводольні. Родина Капустяні (Хрестоцвіті) (представники: грицики, редька дика, капуста, гірчиця, рапс). Родина Розові (представники: суниця, шипшина, горобина, яблуня, вишня, смородина). Родина Бобові (представники: горох, квасоля, конюшина, робінія (біла акація), люцерна). Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець). Родина Айстрові (Складноцвіті) (представники: соняшник, кульбаба, будяк, ромашка, волошка).
Завдання скеровано на перевірку знання про практичне значення рослин у житті людини й уміння класифікувати рослини за особливостями їхньої будови.
Опис особливостей будови й практичного значення рослин із певних родин позначено цифрами: Пасльонові – 1, Бобові – 2, Капустяні – 3, Лілійні – 4.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Насінина й плід: будова й функції. Утворення насінини й плоду. Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх).
Завдання скеровано на перевірку знання про способи розповсюдження насіння і вміння визначити їх за будовою плоду.
Функцією плодів є розповсюдження насіння для розселення рослин. Насіння може поширюватися за допомогою вітру, води, тварин тощо.
Є рослини, здатні поширювати насіння самостійно. Огірок-пирскач після дозрівання плоду із силою викидає його м’якуш із насінням.
Оплодень соковитих плодів (багатокістянка малини) часто яскраво забарвлений, що приваблює тварин, зокрема птахів. У кишечнику тварин оплодень перетравлюється, а неушкоджена насінина виходить назовні разом із послідом, не втрачаючи здатності до проростання.
Крилатка – сухий нерозкривний однонасінний плід рослин, у якого оплодень розростається в шкірястий або перетинчастий плоский придаток, і це сприяє перенесенню плодів вітром.
Плоди, які мають гачечки, можуть зачепитися за хутро тварин, і в такий спосіб розповсюджуватися.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах із неповним (Прямокрилі, Воші) і повним (Твердокрилі, або Жуки, Лускокрилі, або Метелики, Перетинчастокрилі, Двокрилі, Блохи) перетворенням. Характеристика рядів, типові представники, роль у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку знання представників рядів тварин класу Комахи типу Членистоногі.
Білан капустяний є представником ряду Лускокрилі, жук колорадський – Твердокрилі, коник зелений – Прямокрилі, бджола медоносна – Перетинчастокрилі.
Правильна відповідь – 1Б 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної й лімфатичної систем. Функції та будова нирок. Ендокринна система. Будова й функції органів травлення
Завдання скеровано на перевірку знання будови організму людини – фізіологічних систем й органів – їхніх складників.
Серце є органом кровоносної системи, нирки – сечовидільної, яєчник – статевої, слина залоза – травної.
Правильна відповідь – 1А 2Б 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Голонасінні. Особливості будови, процеси життєдіяльності й представники.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначити за описом групу рослин, фітоценози, основними компонентами яких є ці рослини, і продукти, що виробляють із рослин цієї групи.
В описі наведено такі особливості: у рослин формуються насінні зачатки й насіння, немає плодолистків і плодів. Такі ознаки притаманні голонасінним рослинам, у яких із насінних зачатків після запилення і запліднення формується насіння. Насіння розташоване відкрито на лусках шишок, не захищене стінками оплодня.
Більшість голонасінних рослин належать до класу хвойних. Вони є основними представниками тайги – фітоценозу хвойних лісів помірного й частково субарктичного поясу Північної півкулі.
На рисунку зображено три продукти, що вироблено з рослин, які належать до різних груп. На другому зображено скипидар, що виробляють із живиці голонасінних рослин.
Правильна відповідь – 3 3 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істот.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій білків.
Окремі складні білки (глікопротеїди) клітинних мембран здатні «розпізнавати» специфічні сполуки й у певний спосіб реагувати на них. Зв’язуючи їх або змінюючи свою структуру, вони тим самим передають сигнали про ці речовини на інші ділянки мембрани або всередину клітини. Ця функція білків забезпечує важливу властивість клітин – подразливість.
Тобто описані в умові завдання речовини є білками. Мономери білків – амінокислоти. Функція цих білків рецепторна.
Правильна відповідь – 1 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Сумчасті.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати зображений організм і визначити особливості його будови (кількість камер у серці), організації, поширення.
Зображений на рисунку організм є твариною – це коала сірий. Належить до класу Ссавці, оскільки годує своє дитинча молоком.
Для тварин цього класу характерним є чотирикамерне серце.
За ознаками організації – не мають клоаки, початковий розвиток відбувається всередині організму, доношують дитинча в сумці – коалу сіру відносять до інфракласу Сумчасті.
Поширена ці тварина виключно в Австралії.
Правильна відповідь – 3 1 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної і лімфатичної систем.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій кровоносної системи людини.
Кровоносна система людини складається із серця і судин, якими кров рухається до тканин й органів, а потім повертається до серця.
Артерії – це судини, якими кров рухається від серця до органів і тканин. Ці судини мають міцні еластичні стінки, утворені трьома шарами клітин гладеньких м’язів.
Скорочуючись, серце викидає в артерії кров під великим тиском. Завдяки щільності й пружності стінки артерій витримують цей тиск і розтягуються.
Кров рухається по артеріях із певним тиском, що дуже важливо для обміну речовин між нею і клітинами й тканинами. У головну артерію – аорту – кров із лівого шлуночка потрапляє під великим тиском, у нормі до 120 мм рт. ст.
Правильна відповідь – 2 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на