ЗНО онлайн 2017 року з біології – пробний тест
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється розуміння значення біологічних знань в житті людини і суспільства. В основі завдання описується наука, яка розробляє й впроваджує у виробництво промислові методи з використанням живих організмів і біологічних процесів. Описана наука – біотехнологія.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Роль води, солей та інших неорганічних сполук в організмі
Для виконання завдання необхідні знання про елементний склад живих організмів.
Найбільше в організмах макроелементів, тобто хімічних елементів, сумарна частка яких – близько 99,9 % їхньої маси. До них належать Гідроген, Карбон, Нітроген, Оксиген, Кальцій, Калій, Натрій, Ферум, Магній, Сульфур, Хлор, Фосфор.
Кальцій (Са) входить до складу зубів, кісток і черепашок, бере участь у регуляції обміну речовин, скорочень скелетних м’язів, діяльності серця; необхідний для забезпечення зсідання крові в людини та інших ссавців.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ліпіди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах
Для виконання завдання необхідно знати склад, будову та функції ліпідів.
Ліпіди – переважно гідрофобні органічні сполуки, які розчиняються в неполярних речовинах, здебільшого це похідні жирних кислот і багатоатомних спиртів або альдегідів. Велику групу ліпідів становлять жири.
Жири – естери трьохатомного спирту гліцеролу й трьох залишків нерозгалужених жирних кислот. Жири відкладаються у вигляді жирових включень у рослинних і тваринних клітинах. У деяких рослин (соняшника, волоського горіха, маслин, ріпака, гірчиці тощо) жирів багато в насінні та плодах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Амінокислоти, пептиди та поліпептиди. Білки: особливості будови
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, зображений на рисунку.
На рисунку зображено структурну формулу амінокислоти. Білки – нітрогеновмісні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості та функції ДНК, принцип комплементарності
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірності кількісного вмісту нітратних основ у молекулі ДНК: по-перше, кількість нуклеотидів, що містять аденін у будь-якій молекулі ДНК, дорівнює числу нуклеотидів, які містять тимін (А = Т), а число нуклеотидів з гуаніном – числу нуклеотидів з цитозином (Г = Ц); по-друге, сума нуклеотидів з аденіном і гуаніном дорівнює сумі нуклеотидів з тиміном і цитозином (А + Г = Т + Ц).
Відповідно до умови задачі число гуанілових нуклеотидів становить 42 відсотки від загальної кількості, тоді відповідно до правила Чаргаффа, цитозинових нуклеотидів становить теж 42 відсотки. Оскільки загальна кількість нітратних основ 100 відсотків, тоді сума нуклеотидів з аденіном і гуаніном дорівнює 50 відсотків від загальної кількості.
Проводимо обчислення: 50 – 42 = 8. Кількість аденілових нуклеотидів у ділянці молекули ДНК дорівнює 8 відсоткам від загальної кількості.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасна клітинна теорія
Для виконання цього завдання необхідно знати основні положення сучасної клітинної теорії.
Твердження «у багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини, різні типи клітин формуються унаслідок їхньої спеціалізації протягом індивідуального розвитку особини та утворюють тканини» є одним із положень сучасної клітинної теорії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Для виконання завдання необхідно знати загальні ознаки організмів різних царств.
Однією з характерних рис організмів, що відносяться до певного царства, є будова клітини. Рибосоми, клітинна стінка і плазматична мембрана – структурні компоненти, які входять до складу як рослинних, так і бактеріальних клітин.
Рослинна клітина є еукаріотичною клітиною та містить, на відміну від бактеріальної, мембранні органели. Комплекс Гольджі є одномембранною органелою, яка є компонентом рослинної клітини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції ядра
Для виконання цього завдання необхідно знати функції ядра.
Ядро зберігає спадкову інформацію і забезпечує її передачу від материнської клітини дочірнім. Ядро також є центром керування процесами життєдіяльності клітини, зокрема регулює процеси біосинтезу білків. У ядрі за участі ядерець утворюються складові рибосом, які беруть безпосередню участь у біосинтезі білків.
Таким чином, завдяки реалізації спадкової інформації, закодованої в молекулі ДНК, ядро регулює біохімічні, фізіологічні і морфологічні процеси, які відбуваються в клітині.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі.
Для виконання завдання необхідно знати функції комплексу Гольджі.
Функції комплексу Гольджі різноманітні. Насамперед у цій органелі накопичуються і певним чином змінюються деякі сполуки. Речовини, які надійшли до цистерн комплексу Гольджі, сортуються за хімічним складом і призначенням. Відсортовані молекули переходять з одних цистерн до інших і згодом у вигляді пухирців, оточених мембраною, відокремлюються від цієї органели. Бере участь у формуванні лізосом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин та перетворення енергії. Етапи перетворення енергії в організмі: підготовчий, анаеробний та аеробний
Аеробне дихання (кисневий етап енергетичного обміну) відбувається в мітохондріях. Він супроводжується низкою окисно-відновних реакцій за участі певних ферментів. Унаслідок органічні сполуки, які утворилися на попередньому, безкисневому етапі, окислюються до кінцевих продуктів – СО2 та Н2О. Завдяки цим реакціям організм отримує значну кількість енергії, необхідної для забезпечення життєдіяльності. Тому в процесі дихання рослини окислюють органічні сполуки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Немембранні органели: рибосоми
В основі завдання зазначена роль рибосом для клітин еукаріотичних організмів. Необхідно вказати функцію рибосом і місце їх утворення в еукаріотичних клітинах.
Рибосоми беруть участь в біосинтезу білків – трансляції: послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК переводиться в послідовність амінокислотних залишків молекули білка, що синтезується. Місцем утворення складових рибосом є ядерце.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез
В основі завдання наведено графік залежності інтенсивності фотосинтезу від освітленості.
Умова також містить твердження, правильність яких необхідно перевірити. Аналізуючи графік, можна констатувати, що інтенсивність фотосинтезу залежить від освітленості. За освітленості від 20 до 30 тис. люкс інтенсивність фотосинтезу змінюється. Таким чином, лише перше твердження правильне.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клітинний цикл. Інтерфаза. Мітотичний поділ клітин у еукаріотів, його фази
Для виконання завдання необхідно знати, як відбувається мітотичний поділ клітин еукаріотів.
Мітоз складається з чотирьох послідовних фаз: профази, метафази, анафази і телофази.
Профаза починається з ущільнення ниток хроматину: хроматиди вкорочуються і потовщуються. Поступово зменшуються і зникають ядерця. Водночас починає формуватися веретено поділу.
Під час метафази завершуються переміщення хромосом і формування веретена поділу. Хромосоми «вишиковуються» в одній площині в центральній частині клітини таким чином, що центромери гомологічних хромосом опиняються майже на одній лінії. До кінетохорів окремих хромосом приєднуються нитки веретена поділу. Анафаза – найкоротша фаза мітозу. У цей час хроматиди кожної з хромосом розходяться до різних полюсів клітини і кожна хроматида стає окремою хромосомою.
Телофаза триває від завершення розходження хроматид до утворення дочірніх клітин .
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення
Для виконання завдання необхідні знання будови вірусів.
Віруси – паразити клітин прокаріотів та еукаріотів, і поза клітиною-хазяїном не виявляють жодних ознак життя.
За будовою розрізняють прості та складні віруси. У простих вірусів молекула нуклеїнової кислоти оточена лише білковими молекулами, утворюючи капсид.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Особливості будови та процесів життєдіяльності Прокаріотів
Бактерії можуть завдавати людині значної шкоди, передусім викликаючи інфекційні захворювання.
Небезпечними для людини є бактерія гниття Клостридій. Розвиваючись на м’ясі, рибі, різних консервованих продуктах, ця бактерія виділяє токсин. Ця речовина є причиною ботулізму. Захворювання зазвичай розвивається, коли людина вживає їжу, що накопичила токсин унаслідок забруднення її та розмноження вегетативних форм збудника, тобто якщо в харчовому продукті виникли анаеробні умови. Найчастіше це в'ялена або слабо просолена риба, ковбаса, шинка, м'ясні, рибні, овочеві, грибні консерви.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості. Особливості будови та процеси життєдіяльності, різноманітність, значення
Для виконання завдання необхідно знати різноманітність водоростей.
Філофора належить до відділу Червоні водорості. Фукус та ламінарія – до відділу Бурі водорості. До відділу Зелені водорості належить спірогіра.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хвощеподібні. Особливості будови та процеси життєдіяльності
В основі завдання наведений опис рослин певного відділу.
У відповідях зазначені відділи вищих спорових рослин – групи наземних рослин, які розмножуються та поширюються за допомогою спор. Серед наведених відділів лише представники Хвощеподібних мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Голонасінні. Особливості будови та процеси життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин.
Голонасінні мають переваги порівняно з іншими рослинами. Вони мають насінні зачатки, у яких відбувається запліднення. Пристосуванням для життя в наземних умовах стало виникнення пилкової трубки, що утворюється з клітини пилкового зерна й доносить спермії до яйцеклітини. Після запліднення з насінних зачатків утворюється насіння, у якому є зародок і запас поживних речовин для його розвитку.
Таким чином, голонасінним для запліднення не потрібна вода.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та життєдіяльність тварин. Подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, транспорт речовин, розмноження, ріст тварин
Для виконання завдання необхідні знання термінів і понять, що запропоновані.
Таксис – реакція у відповідь на подразник, переважно у найпростіших, що проявляються у формі руху за напрямком до (позитивний таксис) або від (негативний таксис) джерела подразнення.
Тропізм – реакція орієнтування організму або клітини, тобто напряму росту клітин щодо подразника (хімічного, світлового або іншого). В основі тропізму лежить одна з властивостей цитоплазми клітини — її подразнюваність, реакція відповіді на різні чинники зовнішнього середовища.
Умовний рефлекс – рефлекс набутий, має тимчасовий характер і може згасати зі зміною умов середовища, реакція організму на дію зовнішнього і внутрішнього середовища, що здійснюються за допомогою центральної нервової системи.
Інстинкт – ланцюг уроджених поведінкових реакцій (безумовних рефлексів), спрямованих на здійснення тих чи інших життєвих функцій у тварин.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності. Поняття про рефлекс. Різноманітність кишковопорожнинних (медузи та поліпи). Роль кишковопорожнинних у природі та житті людини. Коралові поліпи та формування коралових рифів
Для виконання завдання необхідні знання особливостей життєвого циклу коралових поліпів.
Коралові поліпи – роздільностатеві тварини. Запліднення відбувається в жіночій особині, де й утворюється личинка, яка з часом залишає материнський організм.
Личинка являє собою організм, складений двома типами клітин: зовнішній покрив утворюють пласкі клітини з війками, завдяки биттю яких личинка рухається в товщі води; усередині знаходиться маса менш диференційованих клітин. Завдяки планктонному способу життя, а також здатності до активного пересування, личинки відіграють значну роль у розселенні свого виду, особливо у випадках, коли в життєвому циклі цьоого виду немає інших рухливих форм.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя Класи Черевоногі (ставковик, виноградний слимак), Двостулкові (беззубка, устриці, перлова скойка). Головоногі (кальмари, каракатиці, восьминоги). Характерні риси будови, процесів життєдіяльності, поширення. Роль молюсків у природі та житті людини. Охорона молюсків
Молюски — безхребетні тварини з м’яким несегментованим тілом, яке часто вкрите захисною черепашкою. Найбільше видів молюсків належить до класу Черевоногі. У черевоногих добре розвинені всі три відділи тіла: голова, тулуб і нога. На голові є одна чи дві пари щупалець. Тулуб оточений суцільною зазвичай спірально закрученою черепашкою.
Представники класу Головоногі — здебільшого хижі морські тварини, що вільно плавають у товщі води. Їхнє тіло складається з тулуба і великої голови, нога перетворилася на щупальця, що оточують рот. Черепашки у більшості видів немає.
Молюски класу Двостулкові – двобічносиметричні тварини. Їхнє тіло сплющене з боків і складається з тулуба та ноги. Голови немає, тож немає й щупалець, глотки, язика з терткою, щелеп, слинних залоз тощо. Розміри їхніх черепашок, що складаються з двох стулок, різноманітні: від 1 -2 мм до 1,5 м завдовжки (як у тридакни).
У звичайних представників наших прісних водойм – жабурниць (беззубок) і перлівниць – черепашка сягає завдовжки до 20 см. Стулки черепашки замикаються завдяки скороченню м’язів-замикачів, які прикріплюються до внутрішніх боків протилежних стулок.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Членистоногі. Павукоподібні. Загальна характеристика, особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності, середовища існування
Для виконання завдання необхідні знання особливостей зовнішньої будови павука-хрестовика.
Тіло павука зазвичай поділяється на головогруди та черевце. На головогрудях розташовані шість пар кінцівок: хеліцери, ногощупальця та чотири пари грудних ходильних кінцівок. Черевце або взагалі позбавлене кінцівок, або має видозмінені кінцівки (павутинні бородавки, легеневі мішки тощо).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Плоскі черви. Загальна характеристика типу. Різноманітність, особливості поширення, будови та процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей внутрішньої будови плоских червів.
Серед плоских червів є хижаки і види, що споживають водорості, але переважають паразити людини і тварин, які живляться за рахунок організму хазяїна.
Травна система складається з ротового отвору та двох відділів кишечнику: переднього та середнього. Отже, вона замкненого типу. Як і в кишковопорожнинних, ротовий отвір плоских червів слугує не лише для поглинання їжі, а й для виведення неперетравлених решток.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання необхідні знання систематики тварин типу Хордові.
Клас Ссавці – це високоорганізовані представники типу Хордові. Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози.
Ссавцям притаманний високий рівень розвитку нервової системи, зокрема головного мозку. Це зумовлює складну поведінку тварин і дає їм змогу добре пристосовуватися до мінливих умов середовища. Ці тварини опанували основні середовища життя на нашій планеті: наземно-повітряне, водне та ґрунт.
Дельфін, білуха, видра належать до класу Ссавці.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: З’єднання кісток. Механізм скорочення м’язів. Робота, тонус, сила та втома м’язів
В основі завдання наведено два твердження, які треба проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, виходячи з того, що ріст кісток у товщину відбувається внаслідок поділу клітин внутрішнього шару окістя.
Друге твердження також є правильним, виходячи з того, що до складу скелета вільної верхньої кінцівки входить променева кістка.
Тому правильною відповіддю є відповідь, у якій вказані перше та друге твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів
В основі завдання наведений опис складових крові.
У відповідях представлені формені елементи крові (еритроцити, лейкоцити, тромбоцити), а також захисні білки (антитіла).
Серед наведених складових крові лише лейкоцити мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції спинного та головного мозку
Для виконання завдання необхідно знати функції відділів головного мозку людини.
Проміжний мозок – частина переднього мозку, що розташована між стовбуром головного мозку і великими півкулями. Основні структури проміжного мозку — таламус, епіфіз і гіпоталамус, до якого приєднаний гіпофіз.
Гіпоталамус є вищим центром регуляції роботи внутрішніх органів, який узгоджує їх діяльність зі станом активності організму. Ядра гіпоталамуса формують центри голоду — насичення, спраги — питного задоволення, терморегуляції, регуляції сну — неспання тощо.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Енергетичні потреби організму. Основні етапи розщеплення білків, вуглеводів і жирів
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови та функцій органів травлення.
Кишечник – найдовша частина травного шляху людини. Розрізняють: тонкий кишечник, у якому відбувається перетравлення та всмоктування поживних речовин, і товстий.
Функція товстого кишечнику – усмоктування води, формування калових мас, які надходять у пряму кишку. Тонкий кишечник на виході зі шлунку розпочинається короткою дванадцятипалою кишкою. До неї впадають протоки печінки й підшлункової залози. Ферменти соку підшлункової залози розщеплюють білки (трипсин), жири (ліпаза) та вуглеводи (амілаза, лактаза). Вони активні лише в лужному середовищі й активізуються жовчю.
Жовч виробляється найбільшою залозою нашого тіла – печінкою. Вона накопичується в жовчному міхурі й виділяється при надходженні харчової грудки до дванадцятипалої кишки. Основна функція жовчі – емульгація жирів їжі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення
Для виконання завдання необхідно знати особливості травлення в тонкому кишечнику людини. Поживні речовини надходять до кровоносних і лімфатичних капілярів через епітеліальну оболонку травного тракту. Здебільшого це відбувається в тонкому кишечнику, який пристосований до того, щоб всмоктування було якомога ефективнішим.
Молекули речовин, які дісталися міжклітинної рідини ворсинки, спрямовуються в кровоносні або лімфатичні капіляри ворсинок. Безпосередньо до крові переходять розчинені у воді глюкоза, амінокислоти, солі мінеральних речовин. Продукти розщеплення жирів (гліцерол і жирні кислоти) надходять спочатку в лімфу, а з нею потрапляють до кровоносної системи.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції нирок. Будова нефрону. Утворення та виведення сечі
У завданні наведені три твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, в якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним тому, що видалення сечі з організму відбувається рефлекторно.
Друге твердження є неправильним тому, що вторинна сеча утворюється внаслідок реабсорбції. У канальцях нефрона відбувається реабсорбція, унаслідок якої в кров повертаються вода, молекули глюкози, амінокислот, частина неорганічних йонів. Утворена сеча називається вторинною сечею.
Третє твердження також є правильним тому, що цистит – запалення слизової оболонки сечового міхура.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображений на рисунку.
Зображений об’єкт є підшлункова залоза – залоза змішаної секреції.
Як залоза зовнішньої секреції вона продукує травні ферменти й виділяє їх у дванадцятипалу кишку. Як залоза внутрішньої секреції виробляє й виділяє в кров інсулін та глюкагон – гормони, що регулюють обмін вуглеводів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сенсорні системи їх значення. Будова та функції органів зору, слуху та рівноваги
Для виконання завдання необхідно знати будову органу слуху.
Орган слуху – орган чуттів, що відповідає за сприйняття звукових коливань та перетворення їх у потік електричних імпульсів, що відповідно опрацьовуються мозком і формуються звукові сприйняття.
Складовими органа слуху людини є зовнішнє, середнє і внутрішнє вухо.
Внутрішнє вухо розміщується вглибині скроневої кістки черепа. Воно представлене завиткою, в якій розташований рецепторний апарат слухового аналізатора. Завитка — кістковий канал, усередині якого розміщуються дві подовжні мембрани. Нижня (базальна) мембрана утворена щільною сполучною тканиною, а верхня — тоненькою одношаровою. Мембрани розділяють канал завитки на три частини — верхній, середній і нижній канали. На базальній мембрані середнього каналу по усій її довжині розташований так званий кортіїв орган — апарат, що містить рецептори й опорні клітини.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зчеплене успадкування. Хромосомна теорія спадковості
В основі завдання наведено рисунок, який ілюструє зчеплене успадкування деяких ознак у дрозофіли, що було констатовано Т. Х. Морганом унаслідок дослідження.
Як видно з результатів схрещування, співвідношення фенотипів у гібридному поколінні відрізняється від очікуваного за законами Менделя (1:1:1:1). Це пояснюється тим, що гени B і V розташовані зчеплено.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем та їх статистичний характер
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування ознак, встановлених Г. Менделем. Аналізуючи основу завдання, можна констатувати, що в завданні йдеться про моногібридне схрещування. Моногібридне схрещування – схрещування особин, які відрізняються за однією ознакою. Необхідно також зауважити, що за умови повного домінування домінантна ознака проявляється і в гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот, тобто якщо організм має хоча б один домінантний алель. Оскільки схрещування коричневої норки з сірою дало лише коричневих потомків, запишемо перше схрещування:
P1 АА×аа
F1 Аа
Отже, отримали одноманітне гетерозиготне покоління (перший закон Менделя). Надалі при схрещуванні гібридів першого покоління між собою, у другому поколінні отримали коричневих та сірих норок:
P2 Аа×Аа
F2 АА Аа Аа аа
Отримали співвідношення 1:2:1.
Отже, серед гібридів другого покоління слід очікувати появу гомозиготних особин з ймовірністю 50%.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Характеристика популяції. Популяційні хвилі
В основі завдання наведено графік динаміки чисельності популяцій двох видів.
Чисельність і густота популяцій, навіть за сталих умов існування, непостійні в часі, вони можуть періодично змінюватися під впливом різноманітних факторів.
Коливання чисельності популяцій називають популяційними хвилями, або хвилями життя. Аналізуючи графіки, можна констатувати: якщо на графіку І описано зміну чисельності популяції яструба, то на графіку ІІ описано динаміку чисельності популяції організмів, які є жертвами яструбів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості і статистичні закономірності
При виконанні завдання необхідні знання щодо модифікаційної мінливості та її властивостей.
Модифікаційна мінливість — зміни у фенотипі організму, що в більшості випадків мають пристосувальний характер та утворюються внаслідок взаємодії генотипу із навколишнім середовищем. Зміни в організмі та модифікації не успадковуються. Модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми тією чи іншою мірою живуть у різних умовах, а тому по-різному реагують на фактори навколишнього середовища, що й призводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі кількість квіток у суцвітті кошик соняшника змінюється в залежності від змін умов навколишнього середовища (вплив високих температур). Це є проявом модифікаційної мінливості, про яку йдеться в завданні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ланцюги живлення
Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, називаються ланцюгами живлення.
В основі завдання запитують про місце рослиноїдних тварин у трофічній структурі екосистеми, з чого ми робимо висновок, що йдеться про ланцюг виїдання.
У пасовищному трофічному ланцюжку (ланцюжку виїдання) основу складають автотрофні організми (продуценти), другий трофічний рівень складають рослиноїдні тварини (консументи І порядку), потім – хижаки (консументи ІІ порядку).
Редуценти – організми, що отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих рослин і тварин чи їхні відмерлі частини, абсорбуючи розчинні органічні сполуки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення. Дивергенція, конвергенція, паралелізм. Аналогічні та гомологічні органи
Аналогія – це зовнішня подібність за будовою різних структур видів, які мають різне походження, однак виконують однакові функції.
Аналогічні органи виникають унаслідок конвергенції – сходження ознак. Конвергенція проявляється в результаті пристосування до однакових умов існування в неспоріднених організмів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення. Біологічний прогрес (ароморфози, ідіоадаптація, дегенерація) і регрес (релікти)
Для виконання завдання необхідно знати та розуміти основні напрямки макроеволюції.
Біологічний прогрес проявляється в збільшенні чисельності популяцій, розширенні ареалу й утворені нових підвидів і видів у межах певної групи, в прогресивній диференціації – збільшенні числа систематичних груп, що складають даний таксон. Він є наслідком еволюційного успіху певної групи. Наприклад, у стані біологічного прогресу в наш час перебувають покритонасінні, комахи, молюски, птахи, ссавці, кісткові риби тощо.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення
У завданні перевіряється знання біологічних термінів.
Ароморфоз (морфофізіологічний прогрес) – еволюційне перетворення, яке підвищує рівень організації організму в цілому і сприяє пристосуванню до різноманітних умов існування.
Мімікрія – здатність до наслідування забарвлення чи форми добре захищених організмів погано захищеними.
Прогрес (біологічний) – еволюційний розвиток певної систематичної групи.
Дегенерація (морфофізіологічний регрес) – спрощення будови організмів у процесі еволюції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості
Для виконання завдання необхідно знати основні функції ферментів.
Ферменти — біологічні каталізатори білкової природи, які синтезуються в клітинах живих організмів, прискорюють біохімічні реакції.
Трипсин є ферментом, який забезпечує розщеплення білків, лактаза – молочного цукру, ліпаза – жирів, ДНКаза – дезоксирибонуклеїнової кислоти.
Серед перелічених відсутній фермент, що забезпечує розщеплювати гідроген пероксиду.
Правильна відповідь: 1Д 2В 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні та двомембранні органели. Будова та функції ядра
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках.
Необхідно увідповіднити зображення органел їх назві. Літерою А позначено мітохондрію, літерою Б – рибосому, літерою В – хлоропласт, літерою Г – комплекс Гольджі.
Зайвим об’єктом є оболонка ядра, яка на рисунку позначена буквою Д.
Правильна відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи Однодольні й Дводольні. Родина Капустяні (Хрестоцвіті) (представники: грицики, редька дика, капуста, гірчиця, рапс). Родина Розові (представники: суниця, шипшина, горобина, яблуня, вишня, смородина). Родина Бобові (представники: горох, квасоля, конюшина, робінія (біла акація), люцерна). Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець); Айстрові (Складноцвіті) (представники: соняшник, кульбаба, будяк, ромашка, волошка)
В основі завдання наведено описи значення представників певних родин у житті людини.
Для виконання завдання необхідно увідповіднити опис назві родини.
Цифрою 1 позначено опис значення рослин родини Капустяні, цифрою 2 – родини Розові, цифрою 3 – родини Бобові, цифрою 4 – родини Пасльонові.
Відсутній опис значення рослин родини Лілійні.
Правильна відповідь: 1В 2Д 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх, листянка)
Завдання перевіряє знання будови плодів івміння розпізнавати їх на рисунках.
Плід – орган покритонасінних рослин, що утворюється після запліднення. Він складається з насіння, оточеного оболонкою – оплоднем та слугує для його захисту і розповсюдження.
Необхідно увідповіднити зображення плоду його назві. Літерою Б позначено плід, який має назву біб, літерою В – ягоду, літерою Г – стручок, літерою Д – яблуко.
Зайвим об’єктом є плід кістянка, який на рисунку позначено літерою А.
Правильна відповідь: 1Д 2Б 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах з неповним (Прямокрилі, Воші) та повним (Твердокрилі, або Жуки, Лускокрилі, або Метелики, Перетинчастокрилі, Двокрилі, Блохи) перетворенням. Характеристика рядів, типові представники, роль у природі та житті людини
Завдання перевіряє знання представників рядів класу Комахи типу Членистоногі, які вивчаються в шкільному курсі біології.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивченні певної групи тварин.
Сонечко семикрапкове є представником ряду Твердокрилі, муха хатня – Двокрилі, бджола медоносна – Перетинчастокрилі, білан капустяний – Лускокрилі,
У переліку відсутній ряд Прямокрилі, представником якого є коник зелений. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин класу Комахи.
Правильна відповідь: 1Б 2Г 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Кісткові та хрящові тканини. Хімічний склад, будова, ріст і з’єднання кісток. Функції та будова органів дихання. Будова та функції органів травлення. Сенсорні системи їх значення. Будова та функції органів зору, слуху та рівноваги
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: фізіологічні системи та органи, що їх складають.
Дихальні шляхи (трахея, бронхи, бронхіоли) входить до складу дихальної системи, печінка – травної системи, слухові кісточки (середнє вухо) – сенсорної, кістки стопи (нижня вільна кінцівка) – опорно-рухової системи.
Зайвою в переліку систем є кровоносна.
Правильна відповідь: 1Д 2Г 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум)
В умові завдання наведено опис групи рослин. Необхідно визначити, яку групу рослин описано та продовжити опис за наведеними ознаками.
Наведено такі особливості рослин: гаметофіт має пластинчасту або листостеблову будову й прикріплюється до ґрунту за допомогою ризоїдів, спорофіт формується на верхівці гаметофіту й представлений ніжкою з коробочкою.
Такі ознаки притаманні мохоподібним рослинам, які розмножуються спорами. Необхідною умовою для їх запліднення є наявність вологи. На рисунку зображений торф, вугілля та діатоміт. Діатоміт утворили представники діатомових водоростей, вугілля – папоротеподібних, хвощеподібних та плауноподібних. Накопичення відмерлих решток мохоподібних утворили торф, який позначено цифрою 1.
Правильна відповідь: 1 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови та функцій еритроцитів.
Еритроцити – це невеликі без'ядерні клітини крові червоного кольору, які у процесі розвитку втратили ядро та всі цитоплазматичні органели і пристосовані до виконання практично єдиної функції — дихальної, що здійснюється завдяки наявності в них дихального пігменту гемоглобіну.
Гемоглобін – складний залізовмісний білок, здатний зв'язуватися з киснем, забезпечуючи його перенесення до тканин.
Таким чином, мономерами гемоглобіну є амінокислоти. Головна функція гемоглобіну полягає в транспорті дихальних газів.
Правильна відповідь: 2 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови та функцій кровоносної системи людини.
Кровоносна система людини складається з серця і судин, якими кров рухається до тканин і органів, а потім повертається до серця.
Серце – порожнистий м’язовий орган, який своїми ритмічними скороченнями прокачує кров через судини тіла, забезпечуючи таким чином живлення і дихання тканин. Важливим показником насосної функції серця є хвилинний об’єм крові, що дорівнює добутку систолічного об’єму на число скорочень за одну хвилину. У стані фізичного та емоційного спокою за нормальних частоти серцевих скорочень й ударного об’єму крові хвилинний об’єм крові дорівнює 4–5 л за хвилину.
Фактором, що сповільнює серцеву діяльність, є стимули блукаючого нерва, який належить до парасимпатичного відділу автономної нервової системи.
Кровообіг відбувається за двома основними шляхами, званими колами: малим і великим колами кровообігу. До судин малого кола належать легеневі артерії.
Правильна відповідь – 1 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції головного мозку людини
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках і знання будови та функцій головного мозку.
На рисунку зображений головний мозок людини.
Буквою Х позначено довгастий мозок. Розташування сірої та білої речовини в структурах головного мозку має певні особливості: лише мозочок і кінцевий мозок має поверхню, яка утворена сірою речовиною. Поверхня довгастого мозку утворена білою речовиною. Функцією є регуляція дихання.
Правильна відповідь – 1 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на