ЗНО онлайн 2016 року з біології – додаткова сесія
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Завдання скеровано на перевірку розуміння значення біології в житті людини.
Бурхливий розвиток у другій половині ХХ ст. наук про життя сприяв багатьом відкриттям у галузі біології.
Сучасні дослідження в галузі молекулярної біології та генетики дають змогу змінювати спадковий матеріал бактеріальних клітин і використовувати їх для отримання гормона росту, білків-інтерферонів.
Також ці дослідження вможливлюють розроблення вакцини проти гепатиту В.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображені на рисунку об’єкти й класифікувати їх за рівнями організації живої матерії.
У першій парі зображено плід яблуко (орган рослинного організму) і серце (орган тваринного організму), тому вони перебувають на одному рівні організації живої матерії.
У другій парі зображено мітохондрію (органелу клітини еукаріотів) й інфузорію (організм). Ці об’єкти перебувають на різних рівнях організації живої матерії.
У третій парі зображено організми – сальвію плавну (представника відділу Папоротеподібні) і бегемота (представника класу Ссавці), що перебувають на одному (організмовому) рівні організації живої матерії
У четвертій парі зображено об’єкти (клітину й тканину), що перебувають на різних рівнях організації живої матерії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім умістом в організмах (макроелементи, зокрема органогенні, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, K) і способи усунення їхньої нестачі. Поняття про ендемічні хвороби.
Завдання скеровано на перевірку знань про елементний склад організмів.
Понад 60 хімічних елементів належать до мікроелементів (Йод, Кобальт, Манган, Купрум, Молібден, Цинк тощо). Попри незначний уміст роль мікроелементів у забезпеченні нормального функціонування організмів може бути важливою.
Для того, щоби щитоподібна залоза виробляла гормони (тироксин, трийодтиронін) необхідними є йони Йоду. Недостатнє надходження Йоду в організм людини з їжею чи водою може спричинити порушення синтезу цих гормонів.
У людей, що мешкають у місцевостях, де вода й ґрунт містять мало Йоду, часто виникає захворювання – ендемічний зоб (ендемічний у перекладі з грецької – місцевий, притаманний цій місцевості).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови.
Завдання скеровано на перевірку знань особливостей будови білків.
Білки – високомолекулярні нітрогеновмісні біополімери, мономерами яких є амінокислоти.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості й функції ДНК, принцип комплементарності.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей кількісного вмісту нітратних основ у молекулі ДНК.
Кількість нуклеотидів, що містять аденін, у будь-якій молекулі ДНК дорівнює кількості нуклеотидів, які містять тимін (А = Т), а кількість нуклеотидів із гуаніном – кількості нуклеотидів із цитозином (Г = Ц).
Сумарна кількість нуклеотидів із аденіном і гуаніном дорівнює сумарній кількості нуклеотидів із тиміном і цитозином (А + Г = Т + Ц).
Відповідно до умови задачі частка тимідилових нуклеотидів становить 42 % від загальної кількості, тож, згідно з правилом Чаргаффа, частка аденінових нуклеотидів така сама.
Оскільки загальна кількість нітратних основ становить 100 %, сумарна кількість нуклеотидів з аденіном і гуаніном дорівнює 50 % відсотків від загальної кількості.
Кількість гуанілових нуклеотидів у ділянці молекули ДНК дорівнює 8 % від загальної кількості (50 % - 42 % = 8 %).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасна клітинна теорія.
Завдання скеровано на перевірку знання основних положень сучасної клітинної теорії.
Одне з найважливіших біологічних узагальнень, згідно з яким усі організми мають клітинну будову, – це сучасна клітинна теорія. Твердження «подібність будови й процесів життєдіяльності клітин організмів різних царств живої природи» є одним із її основних положень.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма і її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Завдання скеровано на перевірку знання загальних ознак організмів різних царств.
Однією з характерних рис організмів, що належать до певного царства, є будова клітини.
Поміж варіантів відповідей зазначено хлоропласти. Хлоропласти – пластиди зеленого кольору, який зумовлено пігментом хлорофілом. У них відбувається фотосинтез.
Хлоропласти – пластиди, що трапляються в рослинних клітинах, у тваринних клітинах їх немає.
Рибосоми, мітохондрії, лізосоми – органели як рослинних, так і тваринних клітин.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани.
Завдання скеровано на перевірку знання особливості мембранного транспорту, прикладом якого є схематично зображена на рисунку робота натрій-калієвого насосу.
В основі завдання наведено два твердження, які потрібно проаналізувати й оцінити їхню правильність.
У результаті роботи насосу концентрація йонів Натрію в цитоплазмі зменшується, а концентрація йонів Калію збільшується.
Цей процес потребує витрат енергії, акумульованої в молекулах АТФ, бо здійснюється проти градієнта концентрації. Тому натрій-калієвий насос є одним із механізмів активного мембранного транспорту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій одномембранних органел.
Лізосоми – органели, які містять ферменти, здатні розщеплювати ті чи ті сполуки. У клітині можуть бути різні види лізосом, які відрізняються особливостями будови й функціями.
Одні з лізосом, зливаючись із піноцитозними або фагоцитозними пухирцями, беруть участь у формуванні травних вакуоль. Тобто забезпечують процеси внутрішньоклітинного травлення.
Лізосоми іншого типу беруть участь у перетравленні окремих частин клітини, цілих клітин або їхніх груп. Уважають, що ці лізосоми знищують дефектні органели, ушкоджені або мертві клітини, руйнують личинкові органи комах, земноводних (наприклад, хвости й зябра пуголовків безхвостих амфібій) тощо.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій двомембранних органел.
Мітохондрії – органели клітин-еукаріотів, поверхневий апарат яких складається із двох мембран, розділених міжмембранним простором. Ці органели беруть участь в енергетичному обміні.
Зовнішня мембрана мітохондрії гладенька, а внутрішня – утворює вгини всередину органели – кристи. На поверхні крист, що межує з внутрішнім середовищем мітохондрії, є особливі грибоподібні білкові утвори – АТФ-соми. Вони містять комплекс ферментів, необхідних для синтезу АТФ.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Немембранні органели: рибосоми.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій нембранних органел.
Рибосоми – позбавлені поверхневої мембрани органели, які беруть участь у синтезі білків.
Вони трапляються в клітинах як прокаріотів, так і еукаріотів, мають вигляд сферичних тілець, що складаються з двох різних за розмірами частин – субодиниць: великої та малої.
Кожну із субодиниць утворено зі сполучених між собою залишків рРНК і білків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез.
Завдання скеровано на перевірку знання про фотосинтез і вміння інтерпретувати інформацію, наведену в графічній формі.
У завданні наведено графік залежності інтенсивності фотосинтезу від концентрації вуглекислого газу в повітрі й твердження, правильність яких необхідно перевірити.
За результатами аналізування графіка можна дійти висновку, що інтенсивність фотосинтезу залежить від концентрації вуглекислого газу в повітрі.
За концентрації вуглекислого газу в повітрі вище від 0,1 % інтенсивність фотосинтезу не змінюється. Тож обидва наведених твердження є правильними.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосинтез білків і його етапи. Транскрипція. Реакції матричного синтезу.
Завдання скеровано на перевірку знання основних процесів матричного синтезу, їхніх механізмів і результатів.
Транскрипція – процес синтезу мРНК (або іРНК) на матриці ДНК.
Під час транскрипції інформація, яка міститься в ДНК, відповідно до принципу комплементарності використовується для синтезу мРНК (вРНК) із певною послідовністю нуклеотидів.
Місцем, де відбувається транскрипція в еукаріотичній клітин, є ядро.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їхній хімічний склад, будова й відтворення.
Завдання скеровано на перевірку знання загальних властивостей вірусів.
Віруси – неклітинні форми організмів – складаються із нуклеїнових кислот (ДНК або РНК) і білкової оболонки, зрідка включають інші компоненти (ферменти, ліпідні оболонки тощо).
Віруси займають екологічну нішу облігатних внутрішньоклітинних паразитів.
Розмножуються віруси лише в живих клітинах, використовуючи їхній ферментативний апарат.
Вірусам притаманні властивості, яких не мають інші організми, а саме відсутність клітинної будови, метаболізму, росту.
Віруси здатні до кристалізації, тому поза клітиною хазяїна можуть перебувати в кристалічному стані.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови й процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання тощо).
Завдання скеровано на перевірку знання способів взаємодії прокаріотів з іншими організмами.
Поміж прокаріотів відомі гетеротрофні (сапротрофи, паразити) й автотрофні (фототрофні, хемотрофні) організми.
Сапротрофи – це організми, які для свого живлення використовують органічні речовини мертвих тіл або продукти життєдіяльності живих.
Бактерії можуть формувати складні взаємодії з іншими організмами. Ці симбіотичні взаємодії можна поділити на паразитизм, мутуалізм, і коменсалізм.
Якщо бактерії формують паразитичну взаємодію з іншими організмами, то їх класифікують як патогени (збудники) або хвороботворні бактерії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Червоні водорості (філофора, порфіра, кораліна).
Завдання скеровано на перевірку знання різноманітності водоростей.
Порфіра належить до відділу Червоні водорості.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні. Плауноподібні. Хвощеподібні. Папоротеподібні. Особливості будови й процеси життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей циклу розвитку вищих спорових рослин.
У реченні, наведеному в умові завдання, потрібно вказати, що є початком розвитку спорофіта, а також зазначити набір хромосом у його соматичних клітинах.
Спорофіт – нестатеве покоління, на якому утворюються органи безстатевого розмноження – спорогонії, у яких редукційним поділом утворюються гаплоїдні спори.
Зі спори розвивається гаплоїдний гаметофіт, на якому утворюються органи статевого розмноження.
Перехід від гаплоїдного стану до диплоїдного відбувається під час запліднення й утворення диплоїдної зиготи, із якої розвивається спорофіт.
Правильним варіантом відповіді буде речення: «Нестатеве покоління, або спорофіт, вищих спорових рослин утворюється із зиготи й містить у соматичних клітинах диплоїдний набір хромосом».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник).
Завдання скеровано на перевірку знання про різноманітність голонасінних рослин.
Тис ягідний і Ялівець звичайний належать до відділу Голонасінні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Особливості поведінки тварин. Поняття про рефлекс й інстинктивну поведінку.
Завдання скеровано на перевірку знання особливості поведінки тварин.
Поведінка – це здатність тварин виконувати певні дії, реагуючи на вплив чинників зовнішнього й внутрішнього середовища.
У більшості тварин поведінкою «керують» інстинкти, що передаються у спадок від батьків до нащадків протягом багатьох поколінь.
Інстинкт – це ланцюг уроджених поведінкових реакцій, спрямованих на здійснення тих чи тих життєвих функцій. Проявом інстинкту є описана в умові завдання поведінка павука.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови й процесів життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови кишковопорожнинних тварин.
Кишковопорожнинні – це справжні багатоклітинні тварини. Їхнє тіло складається з багатьох спеціалізованих клітин.
Стінки тіла кишковопорожнинних утворено лише з двох шарів клітин – зовнішнього і внутрішнього. Функцію ураження здобичі й захисту виконують клітини зовнішнього шару кишковопорожнинних – жалкі клітини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування і спосіб життя.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність молюсків.
Усі молюски, про яких ідеться в завданні, є водними тваринами.
Скойка перлова й Беззубка звичайна належать до класу Двостулкові молюски, що мають органи дихання – зябра.
Восьминіг гігантський є представником класу Головоногі молюски, які мають органи дихання – зябра.
Ставковика великого відносять до класу Черевоногі, серед представників якого є як водні, так і наземні тварини.
Хоча Ставковик великий живе у воді, дихає він атмосферним киснем. Тож періодично підіймається на поверхню води й відкриває дихальний отвір з правого боку біля краю черепашки. Крізь отвір повітря надходить у легеню, утворену мантією.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Членистоногі. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знання загальних рис будови представників типу Членистоногі.
В основі завдання наведено опис тварини, за яким потрібно розпізнати її поміж тварин, зображених на рисунках.
Усі представники типу Членистоногі мають сегментоване тіло. Подібні за будовою групи сегментів формують відділи тіла: голову, груди та черевце.
До сегментів тіла прикріплено пари кінцівок. Вони складаються з певної кількості окремих ділянок – члеників.
Тіло членистоногих укрите міцним зовнішнім скелетом, утвореним хітиновою кутикулою.
Представником типу Членистоногі є Рак річковий (Б).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Різноманітність земноводних: ряди Безхвості, Безногі й Хвостаті.
Завдання скеровано на перевірку знання різноманітності земноводних.
Жаби – представники ряду Безхвості, класу Земноводні.
Від 17 століття і дотепер жаб широко використовують у наукових експериментах як дослідний об’єкт у різних галузях біології (анатомія, фізіологія, ембріологія тощо).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови ссавців.
Спільними рисами в будові ссавців і плазунів є барабанна перетинка (складник органа слуху) і нюхова капсула.
Третя повіка є лише в представників плазунів.
У більшості ссавців, на відміну як від плазунів, так і від інших тварин є вушна раковина.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Хімічний склад, будова, ріст і з’єднання кісток. Будова скелета людини.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей опорно-рухової системи людини.
В основі завдання наведено два твердження, які треба проаналізувати й оцінити їхню правильність.
Перше твердження є правильним, бо саме за рахунок поділу клітин хрящової тканини, яка міститься на кінцях кісток, вони ростуть у довжину.
Друге твердження є неправильним, оскільки променева кістка є складником вільної верхньої кінцівки.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Переливання крові.
Завдання скеровано на перевірку знання про склад і функції крові, особливості її переливання.
Відкриття груп крові й можливості її переливання стало могутнім засобом порятунку життя людей від наслідків великих кровотеч і крововтрат, під час складних хірургічних операцій, воєнних дій тощо.
Залежно від потреб хворих переливають як цільну кров, так і її складники – плазму, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити.
У разі отруєння організму чи його зневоднення (через тяжкий пронос, неспинне блювання тощо) уводять стерильні кровозамінники – 0,9 %-й розчин натрій хлориду, так званий фізіологічний розчин, концентрація солі в якому така сама, як у крові людини.
Цим фізіологічним розчином також розбавляють лікарські засоби для введення в кров.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей газообміну в людини.
За результатами аналізування основи завдання і запропонованих варіантів відповіді до нього в наведеному в умові реченні необхідно вказати механізм газообміну й напрямок руху молекул газів, що беруть участь у газообміні.
Наприклад, газообмін між кров’ю і клітинами відбувається так: кров віддає клітинам кисень унаслідок його дифузії з капілярів у міжклітинну рідину, а звідти – у клітини.
Кисень дифундує крізь тоненьку стінку капіляра, бо в міжклітинній рідині його концентрація менша. З міжклітинної рідини в клітину кисень потрапляє так само, бо в клітинах його концентрація ще нижча.
Венозна кров убирає вуглекислий газ унаслідок дифузії: клітина, у процесі життєдіяльності якої накопичилося багато карбон(IV) оксиду, віддає газ у міжклітинну рідину, де його менше, а звідти він надходить у капіляри.
Правильним варіантом відповіді є речення: «Механізмом газообміну в людини є дифузія: молекули переміщуються з ділянки їхньої високої концентрації до ділянки низької концентрації».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій органів травлення.
У ротовій порожнині виокремлюють присінок і власне ротову порожнину. Ротова порожнина є початковим відділом травної системи, куди за звичайних умов їжа надходить насамперед і підлягає механічному й хімічному обробленню.
У ротовій порожнині відбувається первинне ферментування вуглеводів, цьому сприяють секрети слинних залоз, що містять фермент амілазу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Норми й гігієна харчування. Вітаміни, їхні властивості. Авітамінози, гіпо- і гіпервітамінози.
Завдання скеровано на перевірку розуміння ролі вітамінів у життєдіяльності організмів.
Вітамін С (аскорбінова кислота) є складником ферментів, які забезпечують засвоєння білка клітиною, а завдяки цьому – міцність тканин, особливо сполучної та м’язової; швидке загоєння ран; правильні реакції імунітету; нормальне продукування гормонів.
Гіпо- й авітаміноз вітаміну С спричиняє цингу – захворювання, за якого порушується синтез білків.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Виділення. Сечовидільна система людини. Будова та функції нирок. Будова нефрону. Утворення та виведення сечі
В основі завдання наведено два твердження, які необхідно проаналізувати й визначити їхню правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є неправильним, виходячи з того, що реабсорбція відбувається не в капілярах клубочка, а в канальцях нефронів.
Друге твердження є правильним, виходячи з того, що в цій частині нефрону повної реабсорбції зазнає глюкоза, а також реабсорбується 85 % води та натрію хлориду. Активному всмоктуванню, тобто з використанням енергії АТФ, підлягають амінокислоти та вітаміни.
Таким чином, має рацію лише другий учень.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції.
Завдання скеровано на перевірку знання складників ендокринної системи й розуміння їхніх функцій.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку,– надниркову залозу, що є залозою внутрішньої секреції.
Надниркова залоза виробляє і виділяє в кров адреналін. Цей гормон забезпечує термінову мобілізацію ресурсів організму й підвищення м’язової працездатності, що сприяє виживанню організму в надзвичайних умовах, тобто в умовах стресу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органи чуття. Будова й функції органів зору. Сприйняття зображення предметів, світла, кольору.
Завдання скеровано на перевірку знання складників сенсорних систем і розуміння їхніх функцій.
Аналізатори або сенсорні системи – це сукупність утворень, що сприймають, передають і аналізують інформацію, що в різних формах надходить від довкілля і внутрішнього середовища організму.
Кожний аналізатор складається з трьох основних частин: периферичної (рецептори), провідної (чутливі нервові волокна) і центральної (центри мозкового стовбура й певна чутлива ділянка кори головного мозку).
У відповідній зоні аналізатора в корі головного мозку відбувається остаточний аналіз і синтез сенсорної інформації.
Кожний аналізатор має певну локалізацію – місцеположення в корі великих півкуль. Зоровий аналізатор лежить переважно в потиличній, руховий – у тім’яній, слуховий – у скроневій ділянці кори великих півкуль головного мозку.
Тож унаслідок ушкодження потиличної частки кори головного мозку може бути порушена робота зорової сенсорної системи.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем, їхній статистичний характер.
Завдання скеровано на перевірку знання встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
За результатами аналізування умови задачі можна дійти висновку, що йдеться про моногібридне схрещування. Тобто схрещування особин, які різняться однією ознакою.
За умови повного домінування домінантна ознака проявляється й у гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот.
Оскільки схрещування коричневої норки із сірою дало лише коричневих потомків, умовний запис першого схрещування такий:
P1 АА×аа
F1 Аа.
Отже, отримано одноманітне гетерозиготне покоління (перший закон Менделя). Надалі, унаслідок схрещування гібридів першого покоління між собою, у другому поколінні отримано 45 коричневих і 15 сірих норок (3 : 1):
P2 Аа × Аа
F2 АА Аа Аа аа.
Отже, отримано розщеплення за генотипом 1 : 2 : 1 (другий закон Менделя).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи.
Завдання скеровано на перевірку знань про різні типи взаємодії алельних генів.
В умові завдання описано типовий приклад комплементарності.
Комплементарність – це така взаємодія неалельних генів, за якої одночасна дія двох домінантних генів різних локусів дає нову ознаку. Кожний із домінантних генів, які називають комплементарними, може проявлятися самостійно, якщо інший перебуває в рецесивному стані, але разом вони зумовлюють новий стан ознаки.
Приклад комплементарної дії генів – спадкування забарвлення оперення у хвилястих папужок. Ген А відповідає за синтез блакитного пігменту. Ген В відповідає за синтез жовтого пігменту. Комбінування алелів цих двох локусів дає комбінацію забарвлень.
Якщо в генотипі пташки є і домінантний алель А (блакитний пігмент), і домінантний алель В (жовтий пігмент), то змішування жовтого й блакитного пігментів дасть нову ознаку – зелене забарвлення оперення.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості та статистичні закономірності.
Завдання скеровано на перевірку знання про модифікаційну мінливість та її властивості.
Модифікаційна мінливість – зміни переважно пристосувального характеру у фенотипі організму, які відбуваються внаслідок взаємодії генотипу з навколишнім середовищем.
Зміни в організмі й модифікації не успадковуються. Модифікаційну мінливість зумовлено тим, що всі організми тією чи тією мірою живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на чинники навколишнього середовища, що й приводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі ознака фенотипу (зовнішній вигляд кульбаб) змінюється залежно від змін умов навколишнього середовища (різних місцезростань). Це є властивістю модифікаційної мінливості, про яку йдеться в одному з варіантів відповіді.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зародковий (ембріональний) етап розвитку організмів, його особливості у тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів розвитку зародка.
Зародком називають організм від моменту запліднення і включно до восьмого тижня внутрішньоутробного розвитку.
На сьому добу після запліднення зародок починає заглиблюватися в стінку матки, утворюючи первинні ворсинки. Цей процес – з’єднання зародка з організмом матері – називають імплантацією.
Зародкові клітини мають ферменти, що частково руйнують слизову оболонку й судини матки. Кров, що витікає з пошкоджених судин, оточує зародок, який починає отримувати з неї поживні речовини й кисень. Від цього моменту зародкові клітини, які «дихали» за рахунок анаеробного, безкисневого газообміну, переходять на аеробний, кисневий.
Тобто імплантація – це процес занурення ембріона в слизову оболонку матки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття «ланцюг живлення» і процесів, що відбуваються в ньому.
Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого виду, називають ланцюгами живлення.
Для правильного розв’язання завдання потрібно вказати трофічний рівень, на якому перебувають організми, що є джерелом фосфоровмісних сполук для організмів – консументів І порядку.
У пасовищному трофічному ланцюгу (ланцюгу виїдання) основу становлять автотрофні організми, які є їжею для мікроорганізмів і рослиноїдних тварин. Наступними ланками є хижаки (консументи) 1-го порядку й хижаки 2-го порядку. Тобто фосфоровмісні сполуки потрапляють в організми консументів І порядку з першого трофічного рівня.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди.
Завдання скеровано на перевірку знання послідовності, у якій особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого виду, тобто закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення.
У пасовищному трофічному ланцюжку (ланцюжку виїдання) основу становлять автотрофні організми. Наступними ланками є хижаки (консументи) 1-го порядку й хижаки 2-го порядку. Тому правильна відповідь – дерево.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна.
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння основних положень еволюційного вчення Чарльза Дарвіна.
Еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
Виявами природного добору є переважне виживання і розмноження найпристосованіших до умов середовища життя організмів певного виду. В основі завдання наведено приклад з роботи Чарльза Дарвіна, у якому він описав дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Еволюція. Дивергенція, конвергенція, паралелізм.
Завдання скеровано на перевірку знання форм філогенезу.
Філогенез – історичний розвиток як окремих видів і систематичних груп організмів, так і органічного світу в цілому.
Однією з форм філогенезу є дивергентна еволюція, в основу якої покладено видоутворення, за якого з одного виду утворюється кілька. Основними чинниками такого видоутворення є природний добір, ізоляція, мутаційна мінливість, популяційні хвилі, дрейф генів.
Дії цих чинників неминуче ведуть до того, що різні групи популяцій дедалі більше відрізняються від початкового виду (дивергують). На певному етапі накопичені відмінності стають настільки істотними, що спричиняють розпад початквого виду на два й більше нових, які згодом дають початок новим видам.
Тож усі види одного роду, роди в межах родини, родини в межах ряду походять від одного спільного виду, який зазнав дивергенції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова, властивості й функції органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання основних групи органічних речовин і прикладів речовин, що належать до тієї чи тієї групи.
Представником ліпідів є віск – речовина рослинного або тваринного походження, утворена з естерів вищих жирних кислот і вищих, переважно одноатомних, спиртів.
Білок м’язової тканини актин разом з іншим білком – міозином – утворює основний складник скоротливих ниток м’язових волокон.
Вуглеводом є глікоген – полісахарид, гомополімер глюкози, основна форма її зберігання в клітинах тварин, більшості грибів, багатьох бактерій.
До нуклеїнових кислот належить РНК.
Правильна відповідь – 1В 2Д 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели.
Завдання скеровано на перевірку знання будови клітини, функціонування її органел і вміння розпізнавати їх на рисунках.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з них забезпечує відповідні функції: живлення, рух, синтез певних сполук, зберігання і передавання спадкової інформації тощо.
У кожній органелі відбуваються певні біологічні процеси.
Мітохондрія забезпечує енергією клітину, акумулюючи її в молекулах АТФ. Для синтезу молекул АТФ потрібна енергія, вивільнювана під час кисневого етапу енергетичного обміну.
Синтез білків проходить за участі рибосом.
Основна функція хлоропластів – здійснення фотосинтезу.
Функціями комплексу Гольджі є дозрівання, розподіл і транспортування синтезованих речовин.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи Однодольні й Дводольні. Родина Капустяні (Хрестоцвіті) (представники: грицики, редька дика, капуста, гірчиця, рапс). Родина Розові (представники: суниця, шипшина, горобина, яблуня, вишня, смородина). Родина Бобові (представники: горох, квасоля, конюшина, робінія (біла акація), люцерна). Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець); Айстрові (Складноцвіті) (представники: соняшник, кульбаба, будяк, ромашка, волошка).
Завдання скеровано на перевірку знання про практичне значення рослин у житті людини й уміння класифікувати рослини за особливостями їхньої будови.
Опис значення рослин, що відповідає рослинам із родини Капустяні, позначено цифрою 1, Розові – 2, Бобові – 3, Пасльонові – 4.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх, листянка).
Завдання скеровано на перевірку знання про будову плодів і вміння розпізнавати їх на рисунках.
Плід – орган квіткових рослин, що утворюється після запліднення, складається з насіння, оточеного оболонкою – оплоднем; слугує для захисту й розповсюдження насіння.
Буквою А позначено кістянку – однонасінний плід із соковитим оплоднем, утворений одним плодолистком.
Біб – сухий одногніздий плід, що утворюється з одного плодолистка й під час дозрівання розтріскується на дві стулки, – позначено буквою Б.
Буквою Г позначено яблуко – соковитий багатонасінний нерозкривний плід.
Коробочку – сухий розкривний плід, утворений двома й більше плодолистками – позначено буквою Д.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах із неповним (Прямокрилі, Воші) і повним (Твердокрилі, або Жуки, Лускокрилі, або Метелики, Перетинчастокрилі, Двокрилі, Блохи) перетворенням. Характеристика рядів, типові представники, роль у природі й житті людини.
Завдання скеровано на перевірку знання представників рядів тварин класу Комахи типу Членистоногі.
Комар звичайний є представником ряду Двокрилі.
Хрущ травневий – представник ряду Твердокрилі.
Мураха рудий належить до ряду Перетинчастокрилі.
Коник зелений – представник ряду Прямокрилі.
Правильна відповідь – 1А 2Г 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Функції та будова органів дихання. Будова й функції органів травлення. Сенсорні системи, їхнє значення. Будова й функції органів зору, слуху, рівноваги.
Завдання скеровано на перевірку знання будови організму людини – фізіологічних систем й органів, що є його складниками.
Хребець (скелет тулуба) є складником опорно-рухової, стравохід – травної, око – сенсорної, легені –дихальної системи.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія).
Завдання скеровано на перевірку вмінь визначити за описом групу рослин, особливості їхнього розмноження, умови, необхідні для їхнього запліднення, і розпізнавати на рисунку корисну копалину, що утворилася з відмерлих решток представників цієї групи.
В описі наведено особливості, властиві папоротеподібним рослинам, які розмножуються спорами.
Необхідною умовою для їхнього запліднення є волога.
Накопичення відмерлих решток папоротеподібних згодом перетворилося на вугілля.
Правильна відповідь – 1 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істот.
Завдання скеровано на перевірку знань про будову й функції білків в організмах.
Каталіз – зміна швидкості перебігу хімічних реакцій під дією певних речовин. Каталітична функція притаманна особливим білкам – ферментам, що впливають на перебіг біохімічних реакцій.
Ферменти утворюють нестійкі комплекси з речовинами, які вступають у реакцію. Утворивши комплекс «фермент – речовини, які вступають у реакцію», ферменти знижують енергію активації, потрібну для початку хімічної реакції. Такий комплекс швидко розпадається з утворенням продуктів реакції. Сам фермент при цьому не втрачає своєї активності й може каталізувати наступну подібну реакцію.
Тобто в умові завдання описано ферменти – органічні каталізатори білкової природи.
Мономерами білків є амінокислоти.
Функція цих білків є каталітична.
Правильна відповідь – 3 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Першозвірі – яйцекладні ссавці.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображений організм і визначити особливості його будови (кількість камер у серці, особливості організації й поширення).
Зображений на рисунку організм – качкодзьоб – є твариною, яка належить до класу Ссавці, оскільки годує своє немовля молоком.
Для тварин цього класу характерним є наявність чотирикамерного серця.
Ознаками організації качкодзьоба такі: температура тіла в межах 25–37 °С, розвиток зародка відбувається в яйці (ця тварина належить до ряду Однопрохідні підкласу Яйцекладні, або Першозвірі).
Поширений качкодзьоб в Австралії та на острові Тасманія.
Правильна відповідь – 3 3 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова нирок.
Завдання скеровано на перевірку вмінь розпізнати зображений на рисунку орган людини й схарактеризувати його.
На рисунку зображено нирку – парний орган сечовидільної системи, що утворює сечу в результаті фільтрації та реабсорбції. Нирки виконують дві основні функції:
- виведення з організму токсичних продуктів білкового обміну й обміну нуклеїнових кислот;
- підтримання нормального водно-сольового складу рідин тіла (крові, лімфи, міжклітинної рідини).
Окрім того, через нирки виводяться токсичні й чужорідні речовини.
У кожної людини у верхній частині черевної порожнини по обидва боки від хребта є дві нирки.
Структурно-функціональною одиницею нирок є нефрон.
Правильна відповідь – 3 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на