ЗНО онлайн 2017 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень
В основі завдання описується метод, який ґрунтується на спостереженні. У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, компоненти (складові) яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний (перелічені за висхідним принципом).
На рисунку зображено плід – генеративний орган покритонасінних рослин (зображений різновид називають ягода, його мають багато рослин), органи травної системи та хлоропласт (органела рослинної клітини).
Органи є компонентами організмового рівня, органела клітини – клітинного. Відповідно до вищезазначеного, органи рослинного та тваринного організмів є компонентами організмового рівня. Твердження, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи – організмовому, відповідно, є правильним. Хлоропласт є компонентом клітинного рівня. Твердження ІІ є неправильним, виходячи з того, що хлоропласт не займає той же самий рівень, що об’єкти 1 і 2, а є компонентом іншого рівня – клітинного.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, в тому числі органогенні елементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, К) та способи усунення їх нестачі. Поняття про ендемічні хвороби
Для виконання завдання необхідні знання про елементний склад живих організмів.
Понад 60 хімічних елементів належать до групи мікроелементів (Йод, Кобальт, Манган, Купрум, Молібден, Цинк тощо). Хоча вміст мікроелементів в організмах незначний, їхня роль у забезпеченні нормального функціонування організмів є важливою.
Йод необхідний для того, щоб щитоподібна залоза виробляла гормони (тироксин, трийодтиронін). Недостатнє надходження Йоду в організм людини з їжею чи водою може спричинити порушення синтезу цих гормонів. У людей, які мешкають у місцевостях, де вода та ґрунт містять мало Йоду, часто розвивається захворювання ендемічний зоб (ендемічний у перекладі з грецької місцевий, притаманний цій місцевості).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Енергетичні потреби організму. Норми і гігієна харчування
В основі завдання наведена таблиця вмісту поживних речовин у напоях. Умова також містить твердження, які висловили два учні в результаті аналізу даних таблиці. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи дані таблиці, можна констатувати, що напій, який містить жири (молоко), не має найбільшої енергетичної цінності. Хоча він містить жири, за повного розщеплення 1г яких у середньому вивільнюється найбільше енергії, порівняно з білками та вуглеводами, проте їх вміст у напої набагато менший ніж вуглеводів, наприклад, у соку виноградному. Твердження першого учня є неправильним.
Якщо провести розрахунки енергетичної цінності кожного напою (сума добутків), то ми з’ясуємо, що найбільшу енергетичну цінність має сік виноградний. Тому твердження другого учня, щодо найменшої енергетичної цінності соку виноградного також є неправильним.
Таким чином, обидва учні висловили неправильні твердження.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ліпіди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах
В основі завдання наведений опис органічної сполуки. У відповідях наведено різні органічні сполуки.
Серед наведених речовин лише ліпіди мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості та функції ДНК, принцип компліментарності
В основі завдання наведено означення поняття липких кінців та інформація щодо застосування їх у генній інженерії. Потрібно вибрати фрагмент, який можна взяти для гібридизації з наведеним в основі завдання.
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови молекули ДНК, розуміти принцип комплементарності.
ДНК – нуклеїнова кислота, яка забезпечує збереження спадкової інформації. Молекула ДНК – біополімер, мономерами якого є нуклеотиди. До складу нуклеотиду входять залишки вуглеводу дезоксирибози, нітратної основи та ортофосфатної кислоти. Молекула ДНК складається з двох ланцюгів нуклеотидів, які сполучаються між собою за допомогою водневих зв’язків. Ці зв’язки виникають між двома певними нуклетидами. Установлено, що залишок аденіну нуклеотиду одного ланцюга молекули ДНК завжди сполучається із залишком тиміну нуклеотиду іншого ланцюга (між ними виникає два водневі зв’язки), а гуаніну – з цитозином (між ними виникає три водневі зв’язки). Чітка відповідність нуклеотидів у двох ланцюгах ДНК має назву комплементарність. Нам потрібно знайти не зв’язану водневими зв’язками частину фрагмента, яка є комплементарною частині фрагменту ААГ (липкий кінець – одноланцюгова ділянка молекули ДНК, що виступає із кінця дволанцюгової молекули). Відповідно до правила компліментарності таким буде ТТЦ. Отже, для гібридизації з наведеним в основі фрагментом молекули ДНК
можна взяти лише наступний фрагмент:
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організація клітин. Надмембранні комплекси (клітинна стінка, глікокалікс)
Для виконання цього завдання необхідні знання будови та функції надмембранного комплексу рослинної клітини.
В умові дається опис досліду, що демонструє транспортну функцію клітинної стінки. У клітинах рослин плазматична мембрана зовні вкрита більш-менш щільною клітинною стінкою. Вона включає зібрані в пучечки водонерозчинні волоконця полісахариду целюлози та своєрідний каркас. Основна функція клітинної стінки – опорна, для підтримання форми клітини. Інші функції – захисна: охорона внутрішнього вмісту клітини від механічних ушкоджень і транспортна: переміщення води та інших сполук у клітину та за її межі.
Якщо клітину рослин помістити в розчин з концентрацією солей вищою, ніж у цитоплазмі, то вода виходитиме з клітини назовні. Це спричиняє явище плазмолізу – відшарування пристінкового шару цитоплазми від клітинної стінки.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани
Один з існуючих механізмів транспортування речовин через мембрани – цитоз.
Розрізняють два основні види цитозу: екзо- та ендоцитоз.
Ендоцитоз – це процес надходження речовин до клітини. Він може відбуватися у вигляді фагоцитозу та піноцитозу. Складова клітини, що забезпечує ендоцитоз, на рисунку позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі
Для виконання завдання необхідно знати особливості організації клітин еукаріотів.
Мітохондрії та пластиди – органели клітин еукаріотів, поверхневий апарат яких складається з двох мембран, розділених міжмембранним простором.
Рибосоми – позбавлені поверхневої мембрани органели, які беруть участь у синтезі білків.
Лізосоми – органели, обмежені однією мембраною.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди та їх типи (особливості їхньої будови і функцій). Взаємні перетворення пластид
Пластиди різних типів мають спільне походження: усі вони виникають з первинних пластид клітин твірної тканини – дрібних (до 1 мкм) пухирців, оточених двома мембранами. Крім того, пластиди одного типу здатні перетворюватися на пластиди іншого. Так, на світлі в первинних пластидах формується внутрішня система мембран, синтезується хлорофіл і вони перетворюються на хлоропласти.
Те саме характерно і для лейкопластів, які здатні перетворюватися на хлоропласти або хромопласти. При перетворенні лейкопластів на хлоропласти в них утворюються тилакоїди з хлорофілом і вони набувають зеленого кольору. Позеленіння бульб картоплі на сонці є прикладом, який ілюструє перетворення лейкопластів на хлоропласти.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Немембранні органели: рибосоми
Для виконання завдання необхідно знати функції рибосом для клітин еукаріотичних організмів. Необхідно вказати органелу, яка бере участь у синтезі білка.
Рибосоми беруть участь у другому етапі біосинтезу білків – трансляції: послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК переводиться в послідовність амінокислотних залишків молекули білка, що синтезується.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез
Фотосинтез – це процес утворення органічних сполук з неорганічних завдяки перетворенню світлової енергії в енергію хімічних зв’язків синтезованих вуглеводів.
Фотосинтез відбувається у дві фази – світлову і темнову. Світлову фазу названо так тому, що її реакції перебігають лише за участі світла в мембранах тилакоїдів. Реакції темнової фази відбуваються у стромі хлоропластів без участі світла, цілодобово.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Каріотип людини
Тварини, описані в умові завдання, подібні за будовою, але мають різний набір хромосом.
Тож їх розрізняють на підставі вивчення каріотипу. Сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма і розміри) називають каріотипом. Кожному виду притаманний свій особливий каріотип.
Будову каріотипу застосовують у систематиці організмів для розпізнавання близьких за будовою видів (так званих видів-двійників). Це пов’язане з тим, що в близьких видів хромосомні набори завжди відрізняються або за кількістю хромосом, або за особливостями їхньої будови. За іншими структурними ознаками види-двійники розрізнити дуже важко або взагалі неможливо.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Профілактика вірусних захворювань людини. Роль вірусів у природі та житті людини
Серед наведених у відповідях захворювань лише грип і поліомієліт мають вірусну природу, а туберкульоз і ботулізм – захворювання, що спричинюються бактеріями. І лише поліомієліту притаманний перебіг, описаний в умові.
Поліомієліт – гостре інфекційне захворювання, яке спричинює поліовірус. Хвороба здатна перебігати з ураженням ЦНС, із виникненням паралічів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії)
Для виконання завдання необхідні знання будови бактерій.
Бактерії – це одноклітинні і колоніальні організми, у яких відсутнє ядро та більшість органел. Їхня клітина вкрита оболонкою, що оточує цитоплазму. Цитоплазма позбавлена більшості органел, притаманних рослинам і тваринам. Місце зберігання молекули ДНК в клітинах прокаріотів дещо відрізняється від решти цитоплазми й називається нуклеоїдом. Більша частина нуклеоїду містить одну молекулу ДНК, а також РНК та білки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тканини багатоклітинних рослин: твірна (меристема), покривна (епідерма(шкірка), епідерма (корок)), основна (запасаюча, повітроносна, асиміляційна), механічні, провідні (ксилема, флоема), їхня будова і функції
Для виконання завдання необхідні знання про будову та функції провідної тканини рослин.
Провідні тканини слугують для пересування по рослині розчинених у воді поживних речовин. Тим самим здійснюється постійний зв'язок між надземними та підземними органами рослини. Речовини по рослині рухаються у двох напрямках: висхідному та низхідному. Висхідний рух забезпечують судини (ксилема), низхідний - ситоподібні трубки (флоема). Насамперед по судинах від підземних частин рослин до надземних рухаються розчини мінеральних солей, які поглинає корінь. Але ними можуть рухатися й розчини органічних речовин. Наприклад, навесні, коли в рослин ще не розпустилися листки, судинами до надземних частин від кореня пересуваються також органічні сполуки, які там накопичилися минулого року.
Березовий сік — прозора, солодкувата рідина, що міститься в судинах деревини берези і утворюється у великих кількостях у період весняного сокоруху (з середини березня до середини квітня); витікає з місць пошкодження кори на стовбурі або гілках під дією кореневого тиску. Забезпечує активну життєдіяльність точок росту дерев у період їх весняного пробудження. Тому правильною відповіддю є: березовий сік є водним розчином органічних та неорганічних речовин, який потужно рухається клітинами ксилеми.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Діатомові водорості (навікула, пінулярія)
В основі завдання наведений опис одноклітинних організмів з певними ознаками. У відповідях представлені різні організми.
Форамініфери та радіолярії належать до морських одноклітинних тварин, інфузорія – прісноводних.
Серед наведених організмів лише представники діатомових водоростей мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Особливості будови та процеси життєдіяльності
В умові завдання описаний певний відділ рослин. Необхідно визначити до якого відділу належать рослини.
В описі наведені такі особливості: «У процесі статевого розмноження відбувається подвійне запліднення. Поміж представників трапляються трави, кущі та дерева…».
Такі ознаки притаманні рослинам відділу Покритонасінні.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Комахи. Загальна характеристика, середовище існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови тварин, які пристосувалися до польоту.
Сова сіра та дрізд чорний – птахи, у яких на крила перетворилися передні кінцівки.
Вечірниця руда – ссавець, що належить до ряду Рукокрилі, у яких крила також є видозміненою передньою кінцівкою.
Коник зелений – комаха з ряду Прямокрилі. Комахи мають зовнішній скелет, утворений хітиновою кутикулою, і саме її складки утворюють у них крила.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Симбіотичні одноклітинні тварини: мутуалісти, коменсали, паразити (дизентерійна амеба, трипаносоми, малярійний плазмодій). Захворювання людини та свійських тварин, що викликаються паразитичними одноклітинними тваринами
Для виконання завдання необхідні знання захворювань людини та свійських тварин, що викликаються паразитичними одноклітинними тваринами.
Багато видів найпростіших, що мешкають у різних органах людини і тварин, спричиняють різноманітні небезпечні хвороби. Одна з них – смертельно небезпечне захворювання людини сонна хвороба, збудником якої є трипаносома.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Плоскі черви. Різноманітність плоских червів: класи Війчасті черви (молочно-біла планарія), Сисуни (печінковий та котячий сисуни), Стьожкові черви (бичачий та свинячий ціп’яки, ехінокок, стьожак широкий); особливості поширення, будови та процесів життєдіяльності,цикли розвитку. Різноманітність круглих червів та середовища існування. Різноманітність кільчастих червів, середовища існування
Для виконання завдання необхідні знання різноманітності червів та їх середовища існування.
Ціп’як свинячий та сисун котячий у дорослому стані ведуть паразитичний спосіб життя, як більшість представників свого класу (клас Стьожкові черви, що належать до типу Плоскі черви).
Трихінела в дорослому стані веде паразитичний спосіб життя, належить до паразитів тварин і людини, яких відносять до типу Круглі черви.
Серед перелічених організмів лише піскожил веде вільноживучий спосіб життя, як і більшість представників класу Багатощетинкові черви.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварини, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Хордові.
На рисунку зображено акулу, черепаху та дельфіна. Вони належать до різних класів типу Хордові. Тварини, що їх відносять до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме – є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу та кровоносна система замкненого типу.
Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначено цифрами 4, 5 та 6.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних.
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, у реченні необхідно вказати характер шкіри, секрети, що виділяють шкірні залози, і роль шкіри в житті жаби трав’яної.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. Правильним варіантом відповіді буде таке речення: «Жаба трав’яна має голу вологу шкіру зі шкірними залозами, які виділяють слиз. Шкіра відіграє значну роль у диханні».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання необхідно розпізнати зображену на рисунку тварину та вказати її систематичне положення.
На рисунку зображена велика панда (бамбуковий ведмідь). Тіло вкрито волосяним покривом, що є ознакою тварин класу Ссавці. За особливостями будови та процесів життєдіяльності цю тварину відносять до ряду Хижі. За характером живлення є всеїдною твариною, хоча основою кормової бази є пагони бамбуку.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Кісткові та хрящові тканини. М’язові тканини. Будова та функції скелетних м’язів
У цьому завданні перевіряється вміння розпізнавати на рисунку елемент будови скелетного м’яза та знаходити його серед перелічених.
Кожен м’яз складається з великої кількості багатоядерних м’язових волокон і сполучної тканини. Сполучна тканина утворює сухожилля, за допомогою яких м’язи прикріплюються до кісток. Зверху м’яз укритий тонкою сполучнотканинною оболонкою – фасцією. Фасція відокремлює різні групи м’язів, робить їх порівняно самостійними, забезпечуючи унікальні складні рухи різних частин тіла.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем. Будова серця
Для виконання завдання необхідні знання будови серця.
Серце – порожнистий м’язовий орган, який своїми ритмічними скороченнями прокачує кров через судини тіла, забезпечуючи таким чином живлення і дихання тканин.
Будова серця відповідає властивій йому функції. Серце в людини чотирикамерне: воно складається з двох передсердь і двох шлуночків. Стінки передсердь набагато тонші, аніж стінки шлуночків. М’язова стінка (міокард) лівого шлуночка товстіший за міокард правого, бо вона здійснює більшу роботу.
На межі між кожним передсердям і шлуночком є клапани у вигляді стулок, це стулкові клапани. Клапан у лівій частині серця складається з двох стулок, його називають двостулковим. Клапан у правій частині – тристулковий. В отворах, якими починаються артерії, також є клапани, їх називають півмісяцевими.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання
Гортань – це частина повітроносних шляхів, що передує трахеї. Вона утворена дев’ятьма рухливими хрящами. У гортані розташовані дві голосові зв’язки – еластичні пружні волокна, укриті слизовою оболонкою. Між ними міститься голосова щілина.
Голосові зв’язки при проходженні через них повітря під час видиху можуть коливатися, утворюючи звуки різних частот. Таким чином, основною функцією гортані є утворення звуків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику
В основі тестового завдання запропонований графік, який відображає динаміку вмісту в розчині крохмалю (А) та білка (В) під впливом ферментів. Вертикальна вісь відображає концентрацію речовини, горизонтальна – час. Моменти, коли ферменти добавляли до розчину, позначено стрілками. Графік відображає результати проведеного експерименту.
Аналіз графіка дозволяє дійти висновку, що в результаті добавляння ферментів вміст крохмалю та білка в розчині зменшувався. Це відбувалося під впливом ферментів, які діють на ці сполуки.
У завданні запропоновані твердження щодо проведеного експерименту. Необхідно було визначити, чи є поміж них правильні. Твердження «Стрілка 1 указує на момент добавляння ліпази» є неправильним (ліпаза – фермент, який забезпечує розщеплення ліпідів, а не крохмалю). Твердження «Стрілка 2 вказує на момент добавляння пепсину» є правильним тому, що розщеплення білка каталізується пепсином.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості
Для виконання завдання необхідно знати вітаміни та їх властивості.
Вітаміни – біологічно активні речовини, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів, здебільшого є компонентами складних ферментів.
Вітамін D впливає на процеси кісткоутворення й регулює правильне співвідношення кальцію та фосфору, з яких утворюються кістки, забезпечує всмоктування цих елементів у тонкому кишечнику та перенесення їх кров’ю до кісткової тканини. Вітамін D міститься в печінці, риб’ячому жирі, жовтках яєць. В організмі людини вітамін D синтезується у шкірі під впливом сонячних променів (ультрафіолетового випромінювання).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції шкіри
В основі завдання наведений рисунок, на якому цифрами позначені елементи будови шкіри. У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є неправильним тому, що цифра 1 указує на сальну залозу, а не на потову, а цифра 2 – на потову залозу, а не на волосяну цибулину.
Друге твердження є хибним тому, що цифра 1 указує на сальну залозу, а не на потову, а цифра 3 – на волосяну цибулину, а не на сальну залозу.
Таким чином, серед тверджень щодо будови шкіри правильних немає.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції
Для виконання завдання необхідні знання будови та функцій залоз внутрішньої секреції.
Вазопресин (антидіуретичний гормон) продукується нервовими клітинами гіпоталамуса, накопичується в задній частці гіпофіза, а за необхідності виділяється в кров.
Таким чином, вазопресин (антидіуретичний гормон) вивільняється в кров гіпофізом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нервова регуляція. Рефлекторна дуга
Завдання перевіряє знання будови рефлекторної дуги, та вміння розпізнавати її складові на рисунку.
Основний принцип діяльності нервової системи – рефлекторний. Він свідчить про те, що будь-яка реакція організму, що здійснюється за участю нервової системи, є відображенням змін у внутрішньому або зовнішньому середовищах.
Рефлекс – це реакція організму на подразник, яка здійснюється за участю нервової системи. Матеріальною основою рефлексу є певний шлях проходження нервового імпульсу або рефлекторна дуга – сукупність нервових утворень.
Тіло чутливого нейрона позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Згідно з рішенням Українського центру оцінювання якості освіти будь-яка відповідь на це завдання вважається правильною та за виконання завдання нараховується 1 бал.
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем та їх статистичний характер
При виконанні завдання необхідні знання закономірностей успадкування ознак, встановлених Г. Менделем.
Аналізуючи основу завдання, можна констатувати, що в завданні йдеться про дигібридне схрещування. Дигібридне схрещування – схрещування особин, які відрізняються двома парами ознак. Закон незалежного успадкування ознак засвідчує, що кожна пара альтернативних варіантів ознак успадковується незалежно від інших пар і дає розщеплення 3:1 за кожною з пар (як і при моногібридному схрещуванні).
Перший генетик висловив правильну думку. Беручи до уваги, що при схрещуванні гарбузів з кулястими плодами, у їхньому потомстві з’являються особини зі смугастими плодами, тобто відбулось розщеплення за ознакою форми плода, що було б неможливо, якщо куляста форма була б рецесивною ознакою, куляста форма плода може бути домінантною ознакою.
Другий генетик висловив правильну думку, що обидві вихідні форми були гетерозиготні за ознакою форми плодів. Серед нащадків відбулося розщеплення за ознакою форми плодів у співвідношенні 3 : 1, що можливе при умові, коли обидві вихідні форми були гетерозиготні за ознакою форми плодів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю. Стать у багатьох видів визначається хромосомним набором, в якому є однакові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) та статеві хромосоми.
Одним із типів хромосомного визначення статі є тип ХY. Такий тип притаманний птахам, про яких ідеться в завданні (у птахів гетерогаметна стать – жіноча). З умови задачі зрозуміло, що алель забарвлення оперення міститься в Х хромосомі. Домінантний та рецесивний алель можна позначати індексом: чорний півень – ХbХb, строката курка – XВY (гетерогаметна стать жіноча).
Відповідно до умови задачі, чорного півня схрестили зі строкатою куркою:
P1 Хb Xb × XВY
F1 ХВXb XbY ХВХb XbY
У першому поколінні відбудеться розщеплення: ХB Хb (строкатий півень), Хb Y (чорна курка), ХB Хb (строкатий півень), Хb Y (чорна курка).
У завданні запитують про ймовірність появи в першому поколінні самців, схожих на батька. Отже, у першому поколінні запропонованого схрещування ймовірність появи самців, схожих на батька (генотип ХbХb), дорівнює 0 %.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості і статистичні закономірності
При виконанні завдання необхідні знання щодо модифікаційної мінливості та її властивостей.
Модифікаційна мінливість – зміни у фенотипі організму, що в більшості випадків мають пристосувальний характер та утворюються внаслідок взаємодії генотипу із навколишнім середовищем. Зміни в організмі та модифікації не успадковуються. Модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми тією чи іншою мірою живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на фактори навколишнього середовища, що й призводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі ознака фенотипу (форма та розміри головної частини тіла у дафнії) змінюється залежно від змін умов навколишнього середовища (сезонність – зміна пір року). Це є властивістю модифікаційної мінливості, про яку йдеться в завданні.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зародковий (ембріональний) етап розвитку організмів, його особливості у тварин
В основі завдання наведено рисунок стадії розвитку ланцетника (ембріонального розвитку хордових тварин).
Процес первинного органогенезу хордових (нейруляція) веде до формування органів, що визначають основу – вісь будови тіла майбутнього дорослого організму. У хребетних у цей період відбувається закладання хорди, нервової та кишкової трубок. Розташування цих складових однієї відносно іншої чітко видно на рисунку. Із зовнішнього шару клітин – ектодерми, утворюється нервова пластинка, з якої формується нервова система. Р
озташування нервової пластинки зумовлено її походженням.
Нервову пластинку позначено літерою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток екосистем. Сукцесії. Саморегуляція екосистем
Будь-яка екосистема може нормально функціонувати лише за більш-менш стабільних умов довкілля, що потрібно для здійснення колообігу речовин.
Екосистеми певною мірою здатні до підтримання власної сталості (гомеостазу), однак у них можуть відбуватися зміни. Спрямовані послідовні зміни угруповань організмів, які з часом приводять до перетворення екосистеми, називають сукцесією. Це процес саморозвитку, який відбувається внаслідок взаємодії живих організмів між собою і довкіллям. Сукцесія завершується формуванням зрілих стійких екосистем зі значним видовим різноманіттям, розвиненими механізмами саморегуляції і здатністю до самовідтворення. Якщо кліматичні умови та тип ґрунту визначають рослинність місцевості, то рослинність, у свою чергу, впливає на ґрунт і в невеликих масштабах на клімат. Ця взаємодія приводить до стану рівноваги (клімаксу) між рослинністю, кліматом і ґрунтом певної зони.
Клімакс в екології – відносно стійкий стан рослинного компоненту екосистеми. Часто клімакс розглядають як завершальний етап розвитку екосистем. Клімакс залежить від кліматичних факторів, від місцевих особливостей ґрунту та від впливу людини на природу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди
Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, називаються ланцюгами живлення.
В основі завдання наведено деякі послідовності ланцюга виїдання. Необхідно вказати варіант із правильною послідовністю компонентів.
У пасовищному трофічному ланцюжку (ланцюжку виїдання) основу складають автотрофні організми, потім ідуть споживаючі їх мікроорганізми і рослиноїдні тварини, потім хижаки (консументи) 1-го порядку, хижаки 2-го порядку. У наведеному ланцюгу продуцент яблуня споживається плодожеркою, якою живиться шпак, останніми в свою чергу живиться хижак – кішка. Тому правильна послідовність є така: яблуня → плодожерка → шпак → кішка.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення
Жан-Батіст Ламарк (1744–1829) – видатний французький учений, що створив першу еволюційну теорію. Вона ґрунтується на уявленні про те, що еволюція – це безперервний процес набуття корисних пристосувань живими організмами, які успадковуються нащадками. Вона відбувається як низка послідовних змін, що полягають в ускладненні будови і переходах від нижчого щаблю до вищого. Головною рушійною силою еволюції Ж.-Б. Ламарк уважав внутрішнє вроджене прагнення організму до прогресу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Еволюція. Філогенез. Філогенетичний ряд
В основі завдання наведений рисунок, на якому зображено послідовність еволюційних змін передніх кінцівок у предків сучасних коней. Необхідно вказати, підтвердженням якого процесу є ця послідовність.
На думку Ч. Дарвіна і його послідовників, види реально існують у вигляді сукупності особин, досить подібних за будовою. Кожен вид більш-менш чітко відокремлений від інших і має певні властивості та ареал у даний момент часу. Види змінюються в процесі еволюції: будь-який вид має ланцюжок предкових форм. У деяких випадках такі предкові форми було встановлено (створено філогенетичні ряди). Установлено філогенетичний ряд предків сучасних коней. Цей ряд є підтвердженням філогенезу і показує, як саме змінювалися розміри тіла, будова черепа та формувалось копито коней.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біологічно активні речовини (вітаміни, гормони, нейрогормони, фітогормони, алкалоїди, фітонциди), їх біологічна роль
Для виконання завдання необхідо знати роль біологічно активних речовин у забезпеченні процесів життєдіяльності організмів.
Вітаміни – біологічно активні речовини, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів, здебільшого є компонентами складних ферментів.
Гормони регулюють процеси обміну речовин тваринного організму.
Ферменти є біокаталізаторами хімічних реакцій.
Фітонциди пригнічують життєдіяльність мікроорганізмів.
Серед перелічених відсутня біологічно активна речовина, що має регулювати процеси обміну речовин рослинного організму.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи організації клітин (прокаріотичних та еукаріотичних)
Завдання перевіряє знання особливостей організації клітин прокаріотів та еукаріотів та вміння розпізнавати організми на рисунках. Необхідно увідповіднити зображення організму з особливістю будови клітин, що його утворюють.
Цифрою 1 позначено бактеріальну клітину, кільцева молекула ДНК якої міститься в нуклеоїді.
Цифрою 2 – рослинний організм, клітини якого містять кільцеву молекулу ДНК в хлоропласті.
Цифрою 3 – тваринний організм, надмембранний комплекс клітин якого представлений глікокаліксом.
Цифрою 4 – гриби, клітинна стінка яких містить хітин.
Клітини, плазматична мембрана якої містить лише білки, немає.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум). Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія). Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник). Класифікація покритонасінних рослин
Завдання перевіряє знання представників відділів рослин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Мохоподібні, Папоротеподібні, Голонасінні, Покритонасінні.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивченні певного відділу рослин.
Страусове перо звичайне є представником Папоротеподібних, модрина європейська – Голонасінних, маршанція мінлива – Мохоподібних, шипшина собача – Покритонасінних.
У переліку представників зайвий Баранець звичайний, позаяк відділ, до якого він належить, в переліку відсутній.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі встановити відповідність між особливістю будови серцево-судинної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дощовий черв’як належить до кільчастих червів, у яких замкнена кровоносна система та відсутнє серце.
Ворона є представником класу Птахи. Кровоносна система птахів має два кола кровообігу, чотирикамерне серце, аорта робить праву дугу.
Ґедзь – представник класу Комахи. Кровоносна система незамкнена, безбарвна кров до серця потрапляє з лакун, серце багатокамерне.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають одне коло кровообігу, двокамерне серце, через яке рухається венозна кров.
В описі відсутня характеристика серцево-судинної системи ссавців, представником яких є корова.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем. Нервова система: центральна та периферична. Будова і функції спинного мозку та головного мозку. Функції та будова органів виділення. Ендокринна система
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: фізіологічні системи та органи, що їх складають.
Серце входить до складу кровоносної системи, мозочок – нервової системи, нирки – видільної, щитоподібна залоза – ендокринної системи. Зайвою в переліку систем є лімфатична, орган який на рисунку не представлений.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сенсорні системи, їх значення. Функції та будова сенсорних систем. Загальні властивості сенсорних систем
Для виконання завдання необхідно знати функції сенсорних систем людини. Далі встановити відповідність між сенсорною системою та функцією, яку вона виконує.
Завдяки смаковій сенсорній системі ми здатні відчувати вміст солі в їжі.
Слухова – забезпечує визначення сили звуку.
Рівноваги – відчуття зміни положення тіла.
А зорова – визначення відстані до предмета.
Зайвою в переліку функцій є розпізнавання температури поверхні предмета, оскільки сенсорна система, яка виконує цю функцію, в переліку систем відсутня.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Д 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи: Однодольні й Дводольні. Родина Розові (представники: суниця, шипшина, горобина, яблуня, вишня, смородина)
В умові завдання описана певна родина рослин. Необхідно визначити, яку групу рослин описано та вказати, яке вони мають жилкування, яку кількість пелюсток і який харчовий продукт виробляється з рослин цієї родини. Харчовий продукт необхідно розпізнати на рисунку.
В описі наведені такі особливості: оцвітина складається з п’яти зрослих чашолистків і вільних пелюсток. Представники можуть бути медоносами, лікарськими й плодово-ягідними культурами. Людина вживає в їжу плоди, багаті на вітамін С. Такі ознаки притаманні квітковим рослинам, які розмножуються насінням, тобто покритонасінним.
Виходячи з опису, йдеться про родину Розові, що належать до класу Дводольні. Характерною особливістю представників цього класу є сітчасте жилкування листків. Кількість пелюсток дорівнює п’яти.
На рисунку зображені банки з харчовими продуктами: джемом із суниць, томатною пастою та гірчицею. Харчовий продукт, який виробляється з рослин родини Розові, на рисунку позначений цифрою 1.
Правильна відповідь – 2 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання необхідно розпізнати зображений організм і визначити особливості будови, а саме: з кількох камер складається його серце, особливості будови зубів та його систематичне положення (ряд).
Зображений на рисунку організм є твариною – видра річкова. Ця тварина належить до класу Ссавці за наявністю волосяного покриву. Для тварин цього класу характерним є наявність чотирикамерного серця. За зовнішніми ознаками ця тварина належить до ряду Хижі. А характерною особливістю будови зубів цього ряду є: ікла добре розвинені, один кутній зуб з кожного боку щелепи великий, з гострим ріжучим краєм.
Правильна відповідь – 3 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови та функцій лейкоцитів людини.
Лейкоцити – безбарвні клітини крові. Утворюються в червоному кістковому мозку та лімфатичних вузлах. Лейкоцити мають ядро і здатні до фагоцитозу. Для виконання функції фагоцитозу лейкоцити мають специфічні властивості. Вони здатні самостійно рухатися до вогнища запалення або до місця потрапляння стороннього тіла, користуючись несправжніми ніжками – псевдоподіями, на зразок амеби. Саме тому вони здатні до амебоїдного руху. Лейкоцити виконують важливу роль у захисті організму від мікроорганізмів (бактерій, вірусів), будь-яких чужорідних речовин, тобто в створенні імунітету.
Правильна відповідь – 3 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості, функції ДНК. Принцип компліментарності
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках і знання будови та місця локалізації нуклеїнових кислот.
На рисунку зображена модель молекули ДНК (дезоксирибонуклеїнова кислота). Нуклеїнові кислоти – складні високомолекулярні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. Молекула ДНК складається з двох ланцюгів нуклеотидів, які сполучаються між собою за допомогою водневих зв’язків. Ці зв’язки виникають між двома нуклеотидами.
Установлено, що залишок аденіну (А) нуклеотиду одного ланцюга молекули ДНК завжди сполучається із залишком тиміну (Т) нуклеотиду іншого ланцюга, а гуаніну (Г) – з цитозином (Ц). Чітка відповідність нуклеотидів у двох ланцюгах ДНК має назву компліментарність. Таким чином, кількість нуклеотидів, що містять аденін у будь-якій молекулі ДНК, дорівнює числу нуклеотидів, які містять тимін (А = Т), а число нуклеотидів з гуаніном – числу нуклеотидів з цитозином (Г = Ц). Молекули ДНК в клітинах еукаріотів містяться в ядрі, пластидах і мітохондріях, а прокаріотів – в особливих ділянках цитоплазми.
Правильна відповідь – 2 3 1.
Знайшли помилку? Пишіть на