ЗНО онлайн 2018 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється знання значення біології у житті людини.
Бурхливий розвиток наук про життя у другій половині ХХ ст. сприяв багатьом відкриттям у галузі біології.
Відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило зниження смертності від інфекційних захворювань.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Цифрою 1 позначено клітину, цифрою 2 – тваринний організм, цифрою 3 – одноклітинний організм.
Клітина (об’єкт 1) та тваринний організм (об’єкт 2) є біологічними системами різних рівнів організації – твердження І є неправильним.
Твердження ІІ є правильним, виходячи з того, що об’єкт 3 є одноклітинним організмом, тобто його можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи – клітинному та організменому.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, в тому числі органогенні елементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, К) та способи усунення їх нестачі. Поняття про ендемічні хвороби
Для виконання завдання необхідні знання про елементний склад живих організмів.
Найбільше в організмах так званих макроелементів, тобто хімічних елементів, сумарна частка яких – близько 99,9 % їхньої маси. До них належать Гідроген, Карбон, Нітроген, Оксиген, Кальцій, Калій, Натрій, Ферум, Магній, Сульфур, Хлор, Фосфор. Сполуки Кальцію входять до складу черепашок молюсків, деяких одноклітинних тварин (форамініфер), панцирів раків, кісток і зубів хребетних тварин, забезпечуючи, зокрема, опорну функцію. Йони Кальцію також беруть участь у регуляції скорочень скелетних м’язів, діяльності серця.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ліпіди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах
У завданні наведені два твердження учня та учениці, які потрібно проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати значення жирів у життєдіяльності організмів.
Правильним є твердження учня, що жири організм використовує як джерело енергії. У разі повного розщеплення 1 г жирів виділяється 38,9 кДж енергії – удвічі більше, ніж за повного розщеплення аналогічної кількості вуглеводів або білків.
Правильним є також твердження учениці, що організм може використовувати жири як метаболічне джерело води. При окисненні 1 г жирів утворюється майже 1,1 г води. Завдяки запасам жиру деякі тварини протягом певного часу можуть існувати без надходження води ззовні.
Таким чином вони обоє мають рацію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості та застосування у господарській діяльності людини
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, у реченні необхідно вказати мономери білків та функцію пепсину.
Мономерами білків є залишки амінокислот.
Пепсин – фермент, який утворюється в залозистих клітинах стінок шлунку та забезпечує розщеплення білків.
Правильним варіантом відповіді буде наступне речення: «Білки – біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот. До цієї групи належить пепсин, що забезпечує каталітичну функцію».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості та функції
В основі завдання наведений рисунок молекули органічної речовини. Для виконання цього завдання необхідно знати особливості будови та біологічну роль нуклеотидів.
Аденозинтрифосфатна кислота (АТФ) – сполука, яка за своїм складом є нуклеотидом. Молекула АТФ складається із залишків нітратної основи (аденіну), пентози (рибози) та трьох залишків ортофосфатної кислоти. Виходячи з цього? на рисунку зображено молекулу нуклеотиду.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості та основні функції
Для виконання цього завдання необхідні знання будови клітинних мембран.
Клітинні мембрани складаються з ліпідів, білків і вуглеводів. Молекули ліпідів розташовані у два шари: їхні гідрофільні «голівки» обернені до зовнішнього та внутрішнього боку мембрани. А гідрофобні «хвости», що складаються з ланцюжків жирних кислот, обернені всередину.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди та їх типи (особливості їхньої будови і функцій)
Для виконання завдання необхідно знати функції мітохондрій.
Мітохондрії – двомембранні органели клітин більшості видів рослин, грибів і тварин. Мітохондрії слугують своєрідними клітинними «генераторами енергії». Основна функція мітохондрій – синтез АТФ. Цей процес відбувається за рахунок енергії, яка вивільняється під час окиснення органічних сполук. Початкові реакції відбуваються в матриксі, а наступні, зокрема синтезу АТФ, – на внутрішній мембрані мітохондрій.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції ядра
Аналізуючи основу завдання, необхідно вказати, що позначено в тексті символом Х.
Для виконання завдання необхідно знати та розуміти функції ядра.
Ядро зберігає спадкову інформацію і забезпечує її передачу від материнської клітини дочірнім. Крім того, воно є своєрідним центром керування процесами життєдіяльності клітини, зокрема регулює процеси біосинтезу білків. У ядрі за участі ядерець утворюються складові рибосом, які беруть безпосередню участь у біосинтезі білків. Таким чином, завдяки реалізації спадкової інформації, закодованої в молекулі ДНК, ядро регулює біохімічні, фізіологічні і морфологічні процеси, які відбуваються в клітині.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аутосоми та статеві хромосоми. Каріотип людини
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, в якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати означення каріотипу та особливості утворення каріотипу людини.
Каріотип – сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма і розміри). У роздільностатевих тварин і дводомних рослин в особин однієї зі статей хромосоми однієї з пар різняться між собою, натомість в особин іншої – вони подібні. Це статеві хромосоми, які ще називають гетерохромосомами. Хромосоми інших пар, які подібні у всіх особин, називають нестатевими, або аутосомами. У хромосомному наборі жінки – дві Х-хромосоми, а чоловіка – одна Х-хромосома та одна Y- хромосома. Донька отримує від батька 22 аутосоми та Х-хромосому. Таким чином, правильним є лише друге твердження.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів. Гемоглобін
Умова завдання – наукова інформація щодо генетичного захворювання у людини – серпоподібної анемії, що призводить до порушення постачання організму людини киснем.
В умові завдання сказано, що мутація призводить до утворення аномального гемоглобіну S, який зумовлює швидке руйнування еритроцитів. Унаслідок цього зменшується загальна кількість гемоглобіну в крові, що призводить до зменшення надходження до організму кисню.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Генетичний код та його властивості. Біосинтез білка та його етапи
В умові завдання міститься інформація щодо змін у будові молекули гемоглобіну А внаслідок мутації.
Необхідно порівняти послідовність амінокислот ділянки β-ланцюга в гемоглобіні А із цією ж ділянкою у хворого на серпоподібно-клітинну анемію, при якій утворюється аномальний гемоглобін S. Результатом порівняння є такий висновок: у ділянці β-ланцюга відбувається заміна однієї амінокислоти на іншу, а саме глутаміну на валін.
У завданні запитують про можливий варіант триплета ДНК, який утворюється внаслідок мутації. Для виконання завдання необхідно скористатися таблицею генетичного коду, опис якої наведено в примітці. Спочатку визначаємо триплети мРНК, які кодують валін. Надалі за правилом комплементарності визначаємо відповідні варіанти триплетів ДНК. З наведених варіантів відповідей правильна – ЦАТ.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Спадкова мінливість. Мутації, їх види
Для виконання завдання необхідно скористатися таблицею генетичного коду.
Амінокислота глутамін кодується двома триплетами мРНК – ГАГ і ГАА. Унаслідок мутації вона замінюється на валін, який кодується чотирма триплетами мРНК: ГУГ, ГУА, ГУЦ, ГУУ. Порівнюючи ці нуклеотиди, робимо висновок, що мутація може бути зумовлена точковою мутацією, а саме заміною лише другого нуклеотиду.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії)
Для виконання завдання необхідно знати роль прокаріотів у житті та господарстві людини.
Багато прокаріотів завдає шкоди здоров’ю та господарству людини. Так, «цвітіння» водойм, спричинене певними видами ціанобактерій, робить воду непридатною для пиття та побутових потреб, а токсини цих прокаріотів викликають масову загибель організмів водних екосистем.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи плодів. Загальна характеристика родин покритонасінних рослин. Значення рослин в житті людини
Для виконання завдання необхідно розрізняти типи плодів та виявляти рослини, на яких вони формуються.
Запропоновані в завданні рослини описуються при вивченні типів плодів, різноманітності покритонасінних рослин, а саме характеристик їх родин, господарського значення рослин. Плід кістянку має рослина родини Розові – персик.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Бурі водорості (ламінарія, фукус)
В основі завдання наведений опис відділу водоростей.
У відповідях представлені різні відділи водоростей. Серед наведених відділів лише Бурі мають ознаки, які перелічені в завданні, а саме багатоклітинність і належність до морських екосистем.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум)
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, в якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості життєвого циклу мохоподібних.
Життєві цикли рослин характеризуються чергуванням двох поколінь – гаметофіту (статевого) та спорофіту (нестатевого). У життєвому циклі мохоподібних спорофіт (нестатеве покоління) розвивається із зиготи, що розвивається на зеленому фотосинтезуючому гаметофіті (статевому поколінні), що є домінуючим. Спорофіт, який у мохоподібних називається спорогоном, складається зазвичай із ніжки і коробочки, у якій формуються багатоклітинні спорангії, де утворюються спори. Таким чином, правильними є обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Особливості будови та життєдіяльності. Класифікація покритонасінних рослин
В основі завдання описана певна рослина.
Необхідно визначити, яку рослину описано, та вказати представника.
В описі наведені такі особливості: у рослин є насінні зачатки й плодолистки, утворюються насіння і плоди. Такі ознаки притаманні покритонасінним рослинам, у яких з насінних зачатків після запилення та запліднення формується насіння. Насіння захищене стінками оплодня. Представником покритонасінних є Тютюн справжній.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одноклітинні тварини. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності (живлення, дихання, виділення, осморегуляція, рух, подразливість, розмноження, інцистування)
Прісноводні найпростіші – амеба протей, евглена зелена, інфузорія-туфелька, мають особливі скоротливі вакуолі.
Скоротливі вакуолі забезпечують виведення з клітини надлишків води, регулюючи внутрішньоклітинний тиск. Разом з водою виводяться й деякі кінцеві продукти обміну речовин. У паразитичних і більшості морських найпростіших скоротливих вакуоль немає.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку хордових тварин.
На рисунку зображені жаба, черепаха, пінгвін та дельфін. Вони належать до різних класів типу Хордові. Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, органами виділення є нирки. З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначені цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати загальні риси будови представників класу Кісткові риби.
Усі риби, деякі безхребетні мають ознаки будови, що пристосовують їх до існування у водному середовищі – обтічну форму тіла, органи руху (плавці). Тіло всіх риб укрите лускою, шкіра має залози, що виділяють слиз. Доказом приналежності зображеного організму до класу Кісткові риби можуть бути лише зябра, які прикриваються зябровими кришками.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварину, яка зображена на рисунку, а потім застосувати знання систематики тварин типу Хордові.
Зображена тварина є ведмідь бурий. Ця тварина належить до класу Ссавці за наявності волосяного покриву. Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. За будовою зубного апарату відноситься до ряду Хижі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови кровоносної системи.
Судини кровоносної системи утворюють мале і велике кола кровообігу.
Мале коло кровообігу починається з правого шлуночка серця, з якого венозна кров по легеневих артеріях надходить до легеневих капілярів. Легеневі капіляри густо обплітають легеневі пухирці, заповнені атмосферним повітрям. Тут відбувається газообмін між організмом і навколишнім середовищем. Насичена киснем кров стає артеріальною і по легеневих венах повертається до лівого передсердя.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин (метаболізм) організму людини. Обмін вуглеводів
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, в якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості обміну вуглеводів в організмі людини.
Крохмаль – рослинний високомолекулярний полісахарид, мономером якого є глюкоза. Потрапляючи до травної системи людини, крохмаль розщеплюється до глюкози.
Друге твердження про те, що глюкоза утворюється в клітинах організму людини з води та вуглекислого газу, є помилковим. Утворення органічної речовини з води та вуглекислого газу відбувається внаслідок фотосинтезу під дією світлової енергії.
Таким чином, правильними є лише перше твердження.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості
При виконанні завдання необхідні знання про вітаміни та джерела їхнього надходження до організму людини.
Вітаміни – низькомолекулярні органічні сполуки різної хімічної природи, що необхідні для життєдіяльності організму в малих дозах, і не утворюються в самому цьому організмі в достатній кількості, через що повинні надходити з їжею.
Вітамін D впливає на процеси утворення кісткової тканини й регулює правильне співвідношення Кальцію та Фосфору, забезпечуючи всмоктування цих речовин у тонкому кишечнику та перенесення кров’ю до кісткової тканини. Вітамін D міститься в печінці, риб’ячому жирі, жовтках яєць. Організм може сам синтезувати вітамін D у шкірі під впливом сонячних променів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова нирок. Будова нефрону. Утворення та виведення сечі
В основі завдання наведена таблиця характеристики первинної та вторинної сечі. Для виконання завдання необхідно вказати правильну комбінацію для заповнення пропусків у таблиці.
Сеча в нирках продукується безперервно. Цей процес відбувається у два етапи: спочатку утворюється первинна сеча, а потім – вторинна, або концентрована, сеча.
Структурними елементами нирки є нефрони. Нефрони складаються з капсули та системи канальців. У капсулі під тиском відбувається фільтрація рідини з крові до порожнини капсули. Утворена таким чином рідина називається первиною сечею. Її за добу у людини утворюється 100−180 л. Надалі в канальцях нефрона відбувається реабсорбція, унаслідок якої в кров повертаються вода, молекули глюкози, амінокислот, частина неорганічних йонів. Утворена сеча називається вторинною сечею. Її добовий об'єм становить 1,5 – 2 л. Тому правильна буде така комбінація: цифрою 1 позначено 100-180 л, цифрою 2 – система канальців нефрона, цифрою 3 – фільтрація.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регуляція функцій. Гуморальна регуляція. Ендокринна система. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції
В основі завдання описана певна залоза внутрішньої секреції. Необхідно визначити, яку залозу описано та вказати її.
В описі наведені такі особливості: її називають «дирегентом оркестру ендокринних залоз», бо вона безпосередньо впливає на роботу більшості з них. Такі ознаки притаманні гіпофізу. Він складається з двох часток: передньої і задньої. Функція задньої частки гіпофіза полягає у виділені двох гормонів, що продукуються нервовими клітинами гіпоталамуса. Передня частка гіпофіза виробляє вісім гормонів. Два з них – ефекторні гормони. Інші гормони – регуляторні й контролюють діяльність більшості ендокринних залоз.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вища нервова діяльність людини. Безумовні і умовні рефлекси. Утворення умовних рефлексів
В основі завдання описано ситуацію, за якої відбувається формування умовного рефлексу.
Умовний рефлекс – складна пристосувальна реакція організму, що виникає на ґрунті утворення тимчасового нервового зв’язку (асоціації) між сигнальним (умовним) та підкріплюючим його безумовним подразником. Умовним подразником можуть стати будь-які явища чи зміни навколишнього середовища або внутрішнього стану організму, якщо вони самі не викликають безумовного рефлексу, тобто байдужі (індиферентні); їхня сила достатня, щоб викликати безумовний орієнтувальний рефлекс. Наприклад, звуки (мова, шум), світло, кольори, запахи – усі ці та інші індиферентні подразники при їхньому поєднанні з безумовними подразниками (підкріпленні) та за умови достатньої сили стають сигналами, що викликають той чи інший безумовний рефлекс.
Утворення умовних рефлексів у людини залежить і від емоційного ставлення до умовного подразника (подобається, не подобається, викликає захоплення або огиду, сприймається байдуже).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем, та їх статистичний характер
Для виконання завдання необхідно знання та розуміння закономірностей спадковості, встановлені Г. Менделем.
У своїх дослідженнях він схрестив чисті лінії гороху посівного, які відрізнялися різними варіантами двох досліджуваних ознак (жовте насіння з гладенькою поверхнею (ААВВ) та зелене зі зморшкуватою (аавв)). Отримані гібриди першого покоління утворювали лише насіння жовтого кольору з гладенькою поверхнею (АаВв). Таким чином Г. Мендель спостерігав прояв закону одноманітності гібридів першого покоління. Схрестивши гібриди першого покоління між собою (АаВв х АаВв), він виявив серед гібридів другого покоління чотири фенотипні групи в співвідношеннях 9 : 3 : 3 : 1. З огляду на це він зробив висновок, що гени, які визначають забарвлення насіння та характер його поверхні, успадковуються незалежно. На підставі отриманих результатів Г. Мендель сформулював закон незалежного комбінування ознак.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю.
Визначення статі в багатьох видів зумовлене хромосомним набором, у якому є однокові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) та статеві хромосоми.
Одним із типів хромосомного визначення статі є тип ХY. Такий тип притаманний дрозофілі, про яку йдеться у завданні. З умови задачі зрозуміло, що алель забарвлення очей міститься в Х хромосомі. Домінантний та рецесивний алель можна позначати індексом: гетерозиготна червоноока самка – ХR Xr, білоокий самець – XrY (гетерогаметна стать – чоловіча).
Відповідно до умови задачі, гетерозиготну червонооку самку схрестили з білооким самцем:
P1 ХR Xr × XrY
F1 ХRXr ХRY XrXr XrY
У результаті схрещування в поколінні є наступні фенотипи:
ХRXr – червоноока самка
ХRY – червоноокий самець
XrXr – білоока самка
XrY – білоокий самець
Отже, у результаті схрещування отримали 50 % білооких особин (25% самок та 25% самців).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Спадкова мінливість та її види: комбінативна і мутаційна. Типи мутацій. Мутагенні фактори
Мутагени – фізичні і хімічні чинники, що викликають стійкі спадкові зміни – мутації.
Мутагенами можуть бути різні чинники, що викликають зміни в структурі генів, змінюють структуру і кількість хромосом. За природою виникнення мутагени класифікують на фізичні, хімічні та біологічні.
Деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу) відносять до біологічних мутагенних чинників.
Складники мийних засобів та бензопірен тютюнового диму – приклади хімічних мутагенних чинників.
Радіаційне опромінення – приклад фізичного мутагенного чинника.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Центри різноманітності та походження культурних рослин
В основі завдання наведений рисунок, на якому літерами позначено центри різноманітності та походження культурної рослини.
У завданні прропонується вказати літеру, якою позначено центр походження моркви, буряка та маслин. Літера А позначає Середземноморський географічний центр походження культурних рослин, з якого походять перелічені рослини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Адаптивні біологічні ритми організмів. Сезонні зміни у житті рослин і тварин
Для виконання завдання необхідні знання щодо адаптивних біологічних ритмів організмів та розуміння механізму їхнього впливу.
Біологічні ритми – циклічні коливання інтенсивності та характеру біологічних процесів, їх кількісні й якісні зміни, що відбуваються на всіх рівнях організації життя. За чинниками біологічні ритми поділяються на зовнішні та внутрішні.
Зовнішні біоритми пов'язані з розташуванням Землі в космічному просторі. Вони мають різну періодичність – від частки секунди до певної кількості років.
Річний цикл – коливання чисельності та активності тварин і рослин протягом року. Здебільшого регулюється змінами довжини світлового дня, температури та вологості повітря. Сезонні обертання Землі навколо Сонця зумовлюють річні цикли зміни кліматичних умов, у першу чергу температури.
Сезонні біологічні ритми зумовлюють линяння в осілих птахів помірних широт.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень
Для виконання цього завдання необхідно знати послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, а саме закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення.
У пасовищному трофічному ланцюжку (ланцюжку виїдання) основу складають автотрофні організми (продуценти), потім йдуть консументи – споживаючі їх рослиноїдні тварини, хижаки. Поміж перелічених організмів лише рослина Малина лісова є продуцентом, що є правильною відповіддю.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна
Для виконання завдання необхідно знати основні положення еволюційного вчення Ч.Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості в ході боротьби за існування, рушійною силою при цьому є природний добір.
Природний добір проявляється в переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов середовища життя організмів певного виду.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Дивергенція, конвергенція, паралелізм
Для виконання завдання необхідно знання поняття конвергенції.
Конвергенція – еволюцій процес, що призводить до формування комплексу схожих ознак у представників неспоріднених груп. Наслідком конвергентної еволюції є конвергентна схожість, тобто схожість організмів, заснована не на їхній спорідненості, а на близькому наборі ознак, що сформувався незалежно в різних групах. Основною причиною конвергентної еволюції вважається схожість екологічних ніш даних організмів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова, властивості і функції органічних сполук
Для виконання завдання необхідно знати основні групи органічних речовин та приклади речовин, що належать до певної групи.
До білків належить інсулін – гормон підшлункової залози.
До стероїдів належить холестерол.
Моносахаридом є рибоза, що належить до пентоз.
До полісахаридів належить глікоген.
Поміж перелічених груп органічних речовин відсутні дисахариди, до яких належить сахароза.
Правильна відповідь – 1В 2Д 3А 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні та двомембранні органели
Завдання перевіряє знання будови клітини, функціонування її органел.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з органел забезпечує відповідні функції, як-то живлення, рух, синтез певних сполук, зберігання і передачу спадкової тощо. У кожній органелі відбувається певні процеси.
Мітохондрія забезпечує енергією клітину, акумулюючи її в молекулах АТФ. У хлоропласті відбувається процес фіксації вуглекислого газу. Розщеплення полімерів в кислому середовищі відбувається виключно в лізосомах. Одна з основних функцій зернистої ендоплазматичної сітки – синтез і транспортування білків по клітині. Частина синтезованих у клітині білків використовується для її власних потреб, а частина виводиться за межі клітини. Білки синтезуються за участі рибосом, які розташовуватися на поверхні зернистої едоплазматичної сітки. У її порожнинах білки набувають притаманної їм просторової конформації, до них можуть приєднуватися небілкові компоненти.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин
Завдання перевіряє знання представників відділів рослин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Червоні водорості, Плауноподібні, Голонасінні, Покритонасінні.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивченні певної групи рослин.
Баранець звичайний є представником Плауноподібних, Гінкго дволопатеве – Голонасінні, Порфіра – Червоні водорості, Редька дика – Покритонасінні. У переліку відсутній відділ Папоротеподібні, представником якого є Сальвінія плаваюча.
Правильна відповідь – 1Д 2А 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. Клас Птахи. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дельфін відноситься до класу Ссавці. Ссавці дихають за допомогою альвеолярних легенів, що не мають повітряних мішків.
Голуб є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Акула відноситься до класу Хрящові риби. Тварини цього класу мають зябра, що не захищені зябровою кришкою.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, що захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи Земноводних, представником яких є жаба.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3В 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова скелету людини
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини: відділи та кістки, що їх складають.
Скелет людини поділений на такі відділи: череп, хребет з грудною кліткою, пояса кінцівок та скелети вільних кінцівок. Зайвою в переліку кісток є грудина, яка входить до складу хребта з грудною кліткою.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Системи органів організму людини
Завдання перевіряє знання фізіологічних процесів, які відбуваються в певних органах організму людини.
У дермі шкіри розташовуються потові залози, які забезпечують процес потовиділення.
Процес травлення відбувається в органах травного каналу. Одним із таких органів є кишечник.
Овуляція – вихід яйцеклітини з яєчника в порожнину тіла в результаті розриву зрілого фолікула яєчника.
Реабсорбція – зворотне всмоктування з первинної сечі у кров потрібних організму речовин: глюкози, амінокислот, вітамінів, мінеральних солей, значної кількості води. Цей процес відбувається в канальцях нефрону – структурно-функціональної одиниці будови нирки.
Зайвою в переліку є трахея, фізіологічний процес, що відбувається в ній, відсутній в загальному переліку.
Правильна відповідь – 1Д 2Б 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми біотичних зав’язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм)
В екосистемах спостерігають певні форми взаємовідносин між організмами різних видів. Найчастіше виділяють мутуалізм, коменсалізм, паразитизм, хижацтво, виїдання, конкуренцію.
Необхідно встановити правильну відповідність між парою організмів і типом взаємовідносин між ними. Для виконання завдання необхідно знати, які типи взаємовідносин існують між організмами.
Конкуренція – форма взаємовідносин, що виявляється у змаганні за засоби існування й умови розмноження між особинами одного виду (внутрішньовидова) або різних (міжвидова) видів. Наприклад, вовк конкурує з риссю за такий ресурс, як їжа.
Коменсалізм – це такий тип взаємозв’язків різних видів, за якого один з них (коменсал) використовує залишки їжі, продукти життєдіяльності чи житло іншого (хазяїна), не завдаючи йому помітної шкоди. Коменсал може демонструвати значні пристосування в будові тіла та поведінці, які полегшують йому участь в коменсальних стосунках. Наприклад, риби-прилипали пересуваються за рахунок акули чи іншої великої риби.
Мутуалізм – форма взаємовідносин, за якої сумісне співіснування є вигідним для обох виді. Такі відносини є облігатними, часто можуть бути зумовлені метаболічними зв’язками. Наприклад: рoслини і мікopизні гpиби, дуб та гриб боровик.
Хижацтво – форма взаємовідносин, за якої представники одного виду поїдають представників іншого. У запропонованому завданні прикладом такої форми взаємовідносин є пара гусінь та синиця.
Зайвим у переліку форм взаємовідносин є паразитизм, бо поміж пар організмів відсутня та, що ілюструє цю форму взаємовідносин.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Поділ геологічної історії Землі на ери, періоди та епохи. Основні події, що відбувалися у ті чи інші геологічні періоди історії Землі
У завданні пропонується встановити правильну відповідність між еволюційними подіями та геохронологічним періодом, у якому вони відбувалися.
Для виконання завдання необхідні знання особливостей поділу геологічної історії Землі на періоди, а також знання основних еволюційних подій, що відбувалися в певний геологічний період.
Установлюємо правильну відповідність між еволюційними подіями та геохронологічним періодом, у якому вони відбувалися.
Кембрійський період – виникнення більшості типів безхребетних тварин.
Девонський період – вихід на суходіл хребетних (перших земноводних).
Тріасовий період характеризується пануванням голонасінних, рептилій, у цей час відомі всі ряди сучасних комах, вимирають первісні земноводні та з’являються перші ссавці.
У Юрський період у флорі суходолу панують голонасінні, поміж тварин – динозаври, виникають безхвості та хвостаті земноводні, з’являються птахи.
Зайвим в переліку геохронологічних періодів є Кам’яновугільний, позаяк відсутні еволюційні подій, що відбувалися в цей період.
Правильна відповідь – 1А 2Г 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі
В умові завдання описана певна органела. Необхідно визначити, яку органелу описано, указати, до якої групи вона належить та розпізнати на електронній мікрофотографії.
В описі наведені такі особливості: основними функціями цієї органели є накопичення, хімічні зміни й пакування в пухирці синтезованих речовин. Також вона забезпечує синтез деяких полісахаридів. Зокрема, у рослинних клітинах забезпечує утворення структурних компонентів клітинної стінки, а в клітинах членистоногих – хітиновмісної кутикули, яка утворює зовнішній скелет.
Наведена характеристика комплексу Гольджі, що є одномембранною органелою. На електронній мікрофотографії ця органела позначена цифрою 1.
Правильна відповідь – 1 1 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи: Однодольні й Дводольні. Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець)
Завдання перевіряє вміння розпізнавати рослину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву родини, до якої вона належить.
На рисунку зображена картопля (паслін бульбоносний). У картоплі для вегетативного розмноження використовують бульби – видозмінені підземні пагони.
Картопля – одна з найважливіших продовольчих, технічних і кормових культур.
Лійчасті квітки з зрослопелюстковим віночком, плід ягода є ознаками родини Пасльонові.
Правильна відповідь – 2 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах з повним перетворенням. Ряд Двокрилі
Завдання перевіряє вміння розпізнавати тварину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву ряду, до якого вона належить.
На рисунку зображений комар. Тварина має колюче-сисний тип ротового апарата, лише одну (передню) пару перетинчастих крил, а задня перетворена на дзижчальця.
Належать комар до ряду Двокрилі.
Правильна відповідь – 3 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Травлення у ротовій порожнині, шлунку, кишечнику
Основа завдання містить рисунок, на якому зображено орган травної системи – шлунок.
Шлунок – це непарний порожнистий орган, зазвичай з товстими м'язовими стінками, що складаються з непосмугованої м’язової тканини.
У шлунку їжа зазнає подальшої хімічної та механічної обробки. Хімічна обробка їжі відбувається внаслідок дії на неї шлункового соку.
Шлунковий сік – прозора рідина, що має кислу реакцію, містить ферменти, слиз і хлоридну кислоту. Основна травна функція шлунку полягає в розщепленні білків до пептидів.
Правильна відповідь – 2 3 2.
Знайшли помилку? Пишіть на