ЗНО онлайн 2018 року з біології – додаткова сесія
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється знання значення біології у житті людини.
На сьогодні встановлено послідовність нуклеотидів молекул ДНК багатьох видів організмів. Порівнянням нуклеотидної послідовності гомологічних генів у різних видів учені з’ясовують ступінь їхньої спорідненості. Ідеться про дослідження в галузі біоінформатики.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Об’єкт, позначений цифрою 1, є клітиною, цифрою 2 позначено рослинний організм.
Потім необхідно з’ясувати, що об’єднує об’єкти в межах кожної колонки, які зображені на схемі.
Простежується певна закономірність розташування в колонках. Спочатку зображено об’єкт рівня організації живої матерії, потім його складник, і для заповнення пропусків треба вибрати елемент, який буде складником об’єкта.
Перша схема: клітина – мітохондрія (органела – складник клітини) – отже, на місці пропуску (1) повинно бути хлоропласт.
Друга схема: рослина – корінь (вегетативний орган – складник рослинного організму) – отже, на місці пропуску (2) повинно бути листок.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах живих істот
Для виконання завдання необхідно знати склад, будову та функції вуглеводів.
Однією з характерних рис організмів, що належать до певного царства, є наявність певних структурних полісахаридів, з яких утворюються стінки клітини, покриви.
Серед варіантів відповідей вказані полісахариди. Найпоширеніші серед клітинних полісахаридів – крохмаль, глікоген, целюлоза, хітин. Вони виконують структурну (целюлоза, хітин) та резервну (крохмаль, глікоген) функції.
Нітроген входить до складу хітину – складової клітинної стінки грибів і зовнішнього скелета членистоногих, яка надає їм додаткової міцності.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах
У завданні наведені два твердження учня та учениці, які потрібно проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати значення вуглеводів у життєдіяльності організмів.
Правильним є твердження учня, що вуглеводи організм використовує як джерело енергії.
Неправильним є твердження учениці, що резервною речовиною рослинних клітин є глікоген, оскільки він є резервною речовиною тваринних клітин та клітин грибів. Натомість рослинні клітини використовують інший полісахарид як резервну речовину – крохмаль.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості та застосування у господарській діяльності людини
В основі завдання наведений опис органічної сполуки.
У відповідях представлені різні органічні сполуки.
Поміж наведених речовин лише білки мають усі ознаки, які перелічено в описі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості та функції
В основі завдання наведено рисунок формули нуклеотиду. Для виконання цього завдання необхідно знати особливості будови нуклеїнових кислот.
Нуклеїнові кислоти – складні високомолекулярні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. Молекула нуклеотиду складається з трьох частин: залишків нітратної основи, п’ятивуглецевого моносахариду (пентози) та ортофосфатної кислоти.
Аденозинтрифосфатна кислота (АТФ) – сполука, яка за своїм складом є нуклеотидом. Молекула АТФ складається із залишків нітратної основи (аденіну), пентози (рибози) та трьох залишків ортофосфатної кислоти.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості та основні функції
В основі завдання наведена таблиця вмісту основних компонентів у мембранах різних клітин: білків та різних ліпідів, а саме фосфоліпідів та стероїдів.
Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу даних таблиці. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи дані таблиці, можна констатувати, що білки й ліпіди є обов’язковими компонентами мембран усіх клітин, склад яких наведено в таблиці. Хоча в мембрані кишкової палички відсутні стероїди, але інша група ліпідів – фосфоліпіди – у цій клітині присутня.
Твердження щодо переважання вмісту білків у мембранах одноклітинних організмів над усіма іншими компонентами також є правильним. У клітинах дріжджів (мікроскопічних грибів), одноклітинної тварини інфузорії-туфельки та кишкової палички (бактерії) вміст білків переважає над умістом ліпідів (фосфоліпідів та стероїдів).
Таким чином, і учень і учениця мають рацію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі
В основі завдання зазначені функції органели Х. Необхідно указати її серед переліку органел клітини.
Мітохондрії – двомембранні органели клітин еукаріотів, які забезпечують клітину енергією.
Рибосоми – немембранні органели, які беруть участь у синтезі білків.
Клітинний центр – немембранна органела з двох центріолей, які слугують центрами організації веретена поділу, беруть участь у формуванні мікротрубочок цитоплазми, джгутиків і війок.
Комплекс Гольджі бере участь у накопиченні та дозріванні синтезованих в ендоплазматичній сітці речовин. У цистернах цієї органели відбувається синтез полісахаридів. Одна з основних функцій – формування готових секреторних продуктів, які виводяться за межі клітини шляхом екзоцитозу. Комплекс Гольджі вважають джерелом утворення первинних лізосом, хоча їх ферменти синтезуються і в гранулярній сітці.
Таким чином, зазначені функції органели Х відповідають функціям комплексу Гольджі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосинтез білків та його етапи. Транскрипція. Реакції матричного синтезу.
Для виконання завдання необхідно знати основні процеси матричного синтезу, їх механізми та результати.
Транскрипція – процес синтезу мРНК (або іРНК) на матриці ДНК. Під час транскрипції інформація, яка міститься в ДНК, відповідно до принципу комплементарності використовується для синтезу мРНК (вРНК) з певною послідовністю нуклеотидів. Місцем, де відбувається транскрипція в еукаріотичній клітині, є ядро.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Аутосоми та статеві хромосоми. Каріотип людини.
Для виконання завдання необхідно знати означення каріотипу та особливості утворення каріотипу людини.
Каріотип – сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма й розміри).
У роздільностатевих тварин і дводомних рослин в особин однієї зі статей хромосоми однієї з пар різняться між собою, натомість в особин іншої – вони подібні. Це статеві хромосоми, які ще називають гетерохромосомами. Хромосоми інших пар, які подібні у всіх особин, називають нестатевими, або аутосомами. У нормальному хромосомному наборі чоловіка – 44 аутосоми та одна Х-хромосома і одна Y-хромосома.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів
Для виконання завдання необхідно знання будови еритроцитів.
Еритроцити – це дрібні клітини крові, які в процесі дозрівання втрачають ядро й мають форму двоввігнутих дисків. Вони пристосовані до виконання практично єдиної функції – дихальної, що здійснюється завдяки наявності в них дихального пігменту гемоглобіну. Основна функція гемоглобіну полягає в транспортуванні дихальних газів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосинтез білків та його етапи
До появи аномального гемоглобіну S призводить мутація, внаслідок якої у гемоглобіну А в ділянці β-ланцюга відбувається заміна однієї амінокислоти на іншу, а саме глутаміну на валін.
У завданні запитують про можливий варіант триплета ДНК, який утворюється внаслідок мутації.
Для виконання завдання необхідно скористатися таблицею генетичного коду, опис якої наведено в примітці. Спочатку визначаємо триплети мРНК, які кодують валін. Відтак за правилом комплементарності визначаємо відповідні варіанти триплетів ДНК. З наведених варіантів відповідей правильна – ЦАЦ.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи.
Описаний тип успадкування захворювання є прикладом взаємодії алельних генів. Про це свідчить описане в тексті (до завдань 11–13) успадкування цієї ознаки (за ІІ законом Г. Менделя)
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови та процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання тощо)
Поміж прокаріотів відомі гетеротрофні (сапротрофи, паразити) та автотрофні (фототрофні, хемотрофні) організми.
Сапротрофи – це організми, які для свого живлення використовують органічні речовини мертвих тіл або продукти життєдіяльності живих. Бактерії гниття належать до сапротрофів.
Нітрифікувальні бактерії та залізобактерії належать до хемотрофів, які для енергетичного забезпечення окиснюють певні неорганічні сполуки.
Фототрофи (фотосинтетики) – організми, які здійснюють фотосинтез.
Поміж перелічених прокаріотичних організмів такими є лише ціанобактерії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи плодів. Загальна характеристика родин покритонасінних рослин. Значення рослин у житті людини
Для виконання завдання необхідно розрізняти типи плодів та виявляти рослини, на яких вони формуються.
Запропоновані в завданні рослини описуються при вивченні типів плодів, різноманітності покритонасінних рослин, а саме характеристик їх родин, господарського значення рослин.
Плід яблуко формується на груші, біб – на горосі. Плід кістянку має рослина родини Розові – персик. У томатів – рослини родини Пасльонові – плід ягода.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) та багатоклітинні (спірогира, ульва, улотрикс). Бурі водорості (ламінарія, фукус). Червоні водорості (філофора, порфіра, кораліна)
В основі завдання наведений опис водоростей різних відділів.
У відповідях представлені наукові факти щодо особливостей будови водоростей різних відділів.
Поміж наведених фактів є лише один, що суперечить інформації, наведеної в описі, а саме: ульва не утворює коренів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія)
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі визначити, чи є поміж наведених тверджень правильні.
Для виконання завдання необхідно знати особливості життєвого циклу папоротеподібних.
Життєві цикли рослин характеризуються чергуванням двох поколінь – гаметофіту (статевого) та спорофіту (нестатевого).
У життєвому циклі папоротеподібних переважає спорофіт (нестатеве покоління), яке розвивається із зиготи. Зигота утворюється на зеленому фотосинтезувальному гаметофіті (статевому поколінні). Гаметофіт живе самостійно, прикріплюючись до ґрунту ризоїдами.
Таким чином, обидва твердження є неправильними.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник)
В основі завдання описана певна рослина. Необхідно визначити, яку рослину описано та вказати представника.
В описі наведені такі особливості: у рослин є насінні зачатки й плодолистки, насіння і плоди не утворюються. Такі ознаки притаманні голонасінним рослинам, у яких з насінних зачатків після запилення та запліднення формується насіння. Насіння не захищене стінками оплодня.
Представником голонасінних є Модрина європейська.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одноклітинні тварини. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності (живлення, дихання, виділення, осморегуляція, рух, подразливість, розмноження, інцистування)
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі визначити, чи є поміж наведених тверджень правильні.
На рисунку зображено амебу – представника прісноводних найпростіших. Вона має скоротливу вакуолю – органелу, що на рисунку позначена літерою Х. Скоротливі вакуолі забезпечують виведення з клітини надлишків води, регулюючи внутрішньоклітинний тиск.
Таким чином, правильними є друге та третє твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварини, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Хордові.
На рисунку зображені черепаха, тритон та качкодзьоб.
Вони належать до різних класів, але до одного типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: мають два кола кровообігу, є внутрішнє вухо та нервова система трубчастого типу. Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 4, 5, 6.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати загальні риси будови представників класу Кісткові риби.
У риб є плавальний міхур – тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у товщі води. Його стінки обплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх.
Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Коли риба занурюється на глибину, частина газів переходить з порожнини міхура в кров і питома маса риби збільшується. Навпаки, коли риба піднімається ближче до поверхні води, частина газів переходить з крові у порожнину міхура й питома маса риби зменшується. Певну участь плавальний міхур бере і в газообміні: за нестачі кисню в довкіллі він у певній кількості може надходити в кров із суміші газів, яка заповнює його порожнину.
Плавальний міхур є лише у кісткових риб.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання треба застосувати знання систематики тварин типу Хордові.
Зображена тварина є Соня садова. Ця тварина належить до класу Ссавці за наявністю волосяного покриву.
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. За будовою зубного апарату ця тварина належить до ряду Гризуни.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови кровоносної системи.
Судини кровоносної системи утворюють мале і велике кола кровообігу.
Велике коло кровообігу починається з лівого шлуночка серця. Лівий шлуночок виштовхує артеріальну кров до аорти — найбільшої артерії людини. Від неї відгалужуються артерії, які подають кров у всі органи, зокрема в серце. Артерії в кожному органі поступово розгалужуються, утворюючи густі сітки дрібніших артерій і капілярів. Із капілярів великого кола кровообігу до всіх тканин тіла надходять кисень і поживні речовини, а з клітин у капіляри переходить вуглекислий газ. При цьому кров перетворюється з артеріальної на венозну. Капіляри зливаються у вени, спочатку в дрібні, а потім у більші. З них уся кров збирається в дві великі порожнисті вени. Верхня порожниста вена несе в серце кров від голови, шиї, рук, а нижня порожниста вена – від усіх інших частин тіла. Обидві порожнисті вени впадають у праве передсердя.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Травлення у ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, необхідно вказати правильну комбінацію характеристик для заповнення пропусків у таблиці.
Під цифрою 1 необхідно вказати орган, що вироблює жовч та травна функція якого – емульгація жирів. Такі функції притаманні печінці.
Під цифрою 2 необхідно вказати назву травної рідини, що виділяється підшлунковою залозою в дванадцятипалу кишку – це панкреатичний сік.
Під цифрою 3 необхідно вказати функцію шлунка. У шлунку під дією ферменту пепсину, що входить до складу шлункового соку, відбувається розщеплення білків.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості
В основі завдання надана інформація щодо різних підходів класифікації вітамінів, а, відповідно, й утворення їх назв.
Вітамін С є коферментом, забезпечуючи нормальне засвоєння білків клітиною, швидке загоєння ран, реакції імунітету, нормальне продукування різних гормонів. Необхідний для синтезу колагенових волокон – складника сполучної тканини. У разі гіпо- й авітамінозу вітаміну С виникає тяжке захворювання – цинга.
Отже, фізіологічна назва вітаміну С – протицинготний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова нирок. Будова нефрону. Утворення та виведення сечі
В основі завдання наведений рисунок, на якому складники нефрону та кровоносні судини позначено цифрами. Необхідно розрізнити складники нефрону, в яких відбувається реабсорбція. Відтак у відповіді знайти цифри, якими позначені ці складники.
Від капсули нефрону відходить тоненька довга звивиста трубочка – звивистий каналець першого порядку. Він утворює петлю нефрону і знову стає звивистим, утворюючи каналець другого порядку.
Під час проходження первинної сечі канальцями через епітеліальні клітини їхніх стінок у кров повертається значна кількість води, солей, амінокислоти, глюкоза. Цей процес називають реабсорбцією, він здійснюється за рахунок значних енергетичних витрат організму. Звивисті канальці позначено на рисунку цифрами 3 та 8.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регуляція функцій. Гуморальна регуляція. Ендокринна система. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції
В основі завдання наведено одне з порушень функцій ендокринних залоз – гіпофункція щитоподібної залози. Необхідно вказати захворювання, причиною якого є це порушення.
Залози можуть виділяти гормони в надлишку, що супроводжується їх гіперфункцією. В інших випадках залози можуть виробляти мало гормонів, тоді виявляється недостатність їх в організмі – гіпофункція.
Гіпер- і гіпофункція призводять до порушення життєдіяльності організму, виникнення захворювань.
Акромегалія виникає внаслідок гіперфункції гіпофіза у дорослої людини, а карликовість – гіпофункції гіпофіза у дитячому віці.
Причиною виникнення цукрового діабету є порушення функціонування підшлункової залози.
У дорослої людини гіпофункція щитоподібної залози призводить до розвитку мікседеми. Через нестачу гормону тироксину відбувається зниження обміну речовин, людина стає млявою, у неї погіршується пам'ять і знижується працездатність, випадає волосся, шкіра стає сухою, збільшується маса тіла. Основною причиною цієї хвороби є нестача Йоду в організмі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вища нервова діяльність людини. Безумовні і умовні рефлекси. Утворення умовних рефлексів
Для виконання завдання необхідно знати характеристики умовного рефлексу як відповіді організму на подразнення.
Умовні рефлекси є набутими, індивідуальними реакціями, які забезпечують адаптацію організму до умов навколишнього середовища, що змінюються. Вони не проявляються з моменту народження, а формуються впродовж життя. Мають властивість гальмуватися, тому зберігаються не завжди протягом усього життя. Не успадковуються нащадками тому, що є набутими впродовж життя певним організмом індивідуально. Умовні рефлекси адаптують організм до змін умов існування.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем та їх статистичний характер
Схрещуючи рослини гороху, що відрізнялись за станами однієї ознаки, Грегор Мендель спостеріг, що у фенотипі всіх гібридів першого покоління (F1) проявлявся лише один із двох станів.
Стан ознаки, який проявлявся в F1, Мендель називав домінантним, а той, який не проявлявся – рецесивним. Для всіх семи пар станів ознак, які аналізував Мендель, один виявився домінантним, інший — рецесивним. Ця закономірність успадкування ознак дістала назву «перший закон Менделя, або закон одноманітності гібридів першого покоління» і була вперше встановлена Г. Менделем.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю.
Визначення статі у багатьох видів зумовлене хромосомним набором, у якому є однакові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) та статеві хромосоми.
Одним із типів хромосомного визначення статі є тип ХY. З умови задачі зрозуміло, що ген, рецесивний алель якого спричинює гемофілію, локалізований в Х-хромосомі.
Гемофілія (невиліковне генетичне захворювання, пов'язане з порушенням згортання крові; при цьому захворюванні різко зростає небезпека загибелі від крововиливу в мозок та інші життєво важливі органи, навіть при незначній травмі) визначається рецесивним алелем, розташованим в Х- і відсутнім в Y-хромосомі. Тому чоловік із цим алелем завжди хворіє на гемофілію. У жінок це захворювання виявляється лише в особин, гомозиготних за рецесивним алелем. Рецесивний алель, який зумовлює це захворювання, передається з покоління в покоління синам гетерозиготними жінками-носіями. Тому в результаті одруження чоловіка, хворого на гемофілію, зі здоровою жінкою-носієм є 50 % ймовірність того, що дитина, яка народиться в цієї пари, буде хворіти на гемофілію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Спадкова мінливість та її види: комбінативна і мутаційна. Типи мутацій. Мутагенні фактори
Мутагени – фізичні й хімічні чинники, що викликають стійкі спадкові зміни – мутації.
Мутагенами можуть бути різні чинники, що викликають зміни в структурі генів, змінюють структуру і кількість хромосом. За природою виникнення мутагени класифікують на фізичні, хімічні та біологічні.
Деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу) відносять до біологічних мутагенних чинників.
Радіаційне опромінення та ультрафіолетове випромінювання – приклади фізичних мутагенних чинників.
Бензопірен тютюнового диму – приклад хімічного мутагенного чинника.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Центри різноманітності та походження культурних рослин
В основі завдання наведений рисунок, на якому цифрами позначено центри, з яких походять культурні рослини. Треба вказати літеру, якою позначено центр, з якого походять картопля, томат та ананас.
Літера Г позначає Андський (Південноамериканський) географічний центр походження культурних рослин, з якого походять зазначені рослини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні середовища існування організмів: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування до водного середовища існування
В умові завдання наведено ознаки пристосованості тварин до водного середовища. Необхідно з’ясувати, чи є поміж них спільні для обох зображених тварин.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварин, яких зображено на рисунку – це дельфін та акула.
Дельфін – представник класу Ссавці, органами дихання якого є легені, а шкіра не містить слизових залоз.
Акула – представник надкласу Риби, класу Хрящові риби, органами дихання якої є зябра, а шкіра містить слизові залози.
Таким чином, поміж наведених ознак пристосованості тварин до водного середовища спільних для обох цих тварин немає.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень
Для виконання цього завдання необхідно знати послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, а саме закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення.
У пасовищному трофічному ланцюгу (ланцюгу виїдання) основу складають автотрофні організми (продуценти), потім ідуть ті, хто їх споживає, – мікроорганізми й рослиноїдні тварини й хижаки (консументи 1-го, 2-го, 3-го тощо).
Тому правильна відповідь є така: Ялина зелена.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна
Для відповіді на завдання необхідно знати та розуміти основні положення еволюційного вчення Чарлза Роберта Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
Природний добір проявляється у переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов середовища життя організмів певного виду.
В основі завдання запропонований приклад з роботи Ч. Р. Дарвіна, у якому він описує дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення. Синтетична теорія еволюції. Мікроеволюція. Видоутворення. Дивергенція, конвергенція, паралелізм
У завданні перевіряють знання та розуміння основних положень синтетичної теорії еволюції.
Елементарними факторами еволюції, на думку творців синтетичної теорії, є хвилі життя, дрейф генів та ізоляція.
Видоутворення – еволюційний процес виникнення нових видів. Видоутворення найчастіше відбувається шляхом дивергенції (розходження ознак і властивостей у спочатку близьких груп організмів в ході еволюції), коли від вихідної форми виникають два або більше нових видів. Здебільшого воно є наслідком ізоляції. Відповідно до її типів розрізняють географічне та екологічне видоутворення.
Географічне видоутворення відбувається внаслідок географічної ізоляції. За географічної ізоляції різні популяції роз’єднані непрохідним для них географічним бар’єром. В основі завдання описано виникнення видів внаслідок географічного видоутворення в процесі дивергенції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова, властивості і функції органічних сполук
Для виконання завдання необхідно знати основні групи органічних речовин та приклади речовин, що належать до тієї чи іншої групи.
Тимін – нітрогеновмісна основа. В організмах тимін входить до складу ДНК.
До білків належить інсулін – гормон пептидної природи.
До полісахаридів належить глікоген – гомополімер глюкози, основна форма її зберігання в клітинах тварин, більшості грибів, багатьох бактерій.
Моносахаридом є дезоксирибоза, що належить до класу пентоз. У природі поширена як компонент рибонуклеїнових кислот.
Поміж перелічених речовин відсутня та, яка належить до ліпідів.
Правильна відповідь – 1Д, 2А, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні та двомембранні органели
Завдання перевіряє знання будови клітини, функціонування її органел.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з органел забезпечує відповідні функції, як-от: живлення, рух, синтез певних сполук, зберігання і передачу спадкової інформації тощо.
У кожній органелі відбувається певні процеси. Клітинний центр бере участь в утворенні веретена поділу.
Комплекс, або апарат, Гольджі бере участь в утворенні секреторних пухирців.
Внутрішньоклітинне травлення відбувається в лізосомах.
Білки синтезуються за участі рибосом, які розташовуватися на поверхні зернистої едоплазматичної сітки.
Правильна відповідь – 1Г, 2В, 3Б, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин
Завдання перевіряє знання представників відділів рослин, що їх вивчають у шкільному курсі біології: Червоні водорості, Плауноподібні, Голонасінні, Покритонасінні.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивченні певної групи рослин.
Кедр ліванський є представником голонасінних, Горох посівний – покритонасінних, Селагінела безніжкова – плауноподібних, Спірогіра – зелені водорості.
У переліку відсутній відділ Мохоподібні представником, якого є Політрих звичайний.
Правильна відповідь – 1Д, 2Г, 3Б, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність представників типів тварин. Типи тварин: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі
Завдання перевіряє знання представників типів тварин, що їх вивчають у шкільному курсі біології: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Кошик Венери є представником типу Губки, Планарія молочно-біла – Плоскі черви, Ставковик великий – Молюски, Краб камчатський – Членистоногі.
У переліку відсутній представник типу Кільчасті черви.
Правильна відповідь – 1Б, 2Г, 3В, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова скелету людини
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини: відділи та кістки, що їх складають.
Скелет людини поділений на такі відділи: череп, хребет з грудною кліткою, пояси кінцівок та скелети вільних кінцівок.
До складу черепа входить вилична кістка.
До складу поясу верхніх кінцівок – ключиця.
До вільної верхньої кінцівки – променева, а до вільної нижньої кінцівки – стегнова кістка.
Зайвою в переліку кісток є клубова, яка входить до складу поясу нижніх кінцівок.
Правильна відповідь – 1Д, 2Г, 3А, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функція та будова нирок. Утворення та виведення сечі. Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Ендокринна система. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції. Статеве дозрівання людини
Для виконання завдання необхідно вміти розрізняти зображення внутрішніх органів та знати, які функції вони виконують.
Нирки – це головний орган виділення в організмі людини. Одна з основних її функції – виведення з організму токсичних продуктів білкового обміну та обміну нуклеїнових кислот завдяки утворенню вторинної сечі шляхом реабсорбції.
Підшлункова залоза утворює інсулін.
Яєчник продукує яйцеклітини, процес утворення яких називається овогенезом.
Печінка виробляє жовч.
Зайвою функцією є газообмін, до якої немає зображення легень.
Правильна відповідь – 1Б, 2Г, 3Д, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми біотичних зав’язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм)
В екосистемах спостерігають певні форми взаємовідносин між організмами різних видів.
Найчастіше виділяють мутуалізм, коменсалізм, паразитизм, хижацтво, виїдання, конкуренцію. Необхідно встановити правильну відповідність між парою організмів та типом взаємовідносин між ними.
Для виконання завдання необхідно знати, які форми взаємовідносин існують між організмами.
Хижацтво – форма взаємовідносин, за якої представники одного виду поїдають представників іншого. Наприклад: сова та миші в лісостепу.
Коменсалізм – це такий тип взаємозв’язків різних видів, за якого один із них (коменсал) використовує залишки їжі, продукти життєдіяльності, житло іншого (хазяїна) тощо, не завдаючи йому помітної шкоди. Проте й користі від коменсалів організмам хазяїв жодної. Коменсальні відносини часто відбуваються між великим організмом-хазяїном і значно меншим порівняно з ним організмом-коменсалом. Організм-хазяїн при цьому зостається незайманим цією взаємодією; на відміну від нього коменсал, навпаки, може демонструвати значні пристосування в будові тіла і поведінці, які полегшують йому участь в коменсальних стосунках. Наприклад, риби-прилипали пересуваються, причепившись до акули чи іншої великої риби; як прилипали, так і риби-лоцмани живляться недоїдками, що залишається після їжі хазяїв.
Конкуренція – форма взаємовідносин, що полягає в змаганні за засоби існування й умови розмноження між особинами одного виду (внутрішньовидова) або різних (міжвидова) видів. Наприклад, пирій та картопля на городі.
Паразитизм – це вид взаємозв'язків між різними видами, за якого один з них (паразит) певний час використовує іншого (хазяїна) як джерело живлення та середовище існування, частково чи повністю покладає на нього регуляцію своїх взаємовідносин з довкіллям. Наприклад: паразитування гриба-трутовика на березі.
Зайвим у переліку пар організмів є гриб боровик та дуб, оскільки у переліку типів взаємовідносин особин або популяцій відсутня назва взаємовідносин, що її ілюструє ця пара.
Правильна відповідь – 1Д, 2Г, 3В, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Поділ геологічної історії Землі на ери, періоди та епохи. Основні події, що відбувалися у ті чи інші геологічні періоди історії Землі
Необхідно встановити правильну відповідність між еволюційними подіями та геохронологічним періодом, у якому вони відбувалися.
Для виконання завдання необхідні знання особливостей поділу геологічної історії Землі на ери, періоди та епохи, а також знання основних подій, що відбувалися в ті чи інші геологічні періоди історії Землі.
Геологічний час поділяють на п’ять ер – архейську, протерозойську, палеозойську, мезозойську та кайнозойську. Кожну еру поділяють на періоди, а періоди – на епохи. Кожен період та епоха мали більш-менш стабільні клімато-географічні параметри, характеризуються сталими екосистемами із специфічним видовим складом продуцентів, консументів та редуцентів.
Увідповіднимо еволюційні події та геохронологічний період, у якому вони відбувалися:
Кембрійський період (Палеозойської ери) – панування водоростей; виникнення більшості типів безхребетних тварин.
Карбоновий період (Палеозойської ери) – розквіт кам’яновугільних лісів, поява хвойних; розквіт земноводних, наземних черевоногих молюсків; виникнення комах і плазунів.
Тріасовий період (Мезозойської ери) – панування голонасінних, рептилій; відомі всі ряди сучасних комах; вимирають первісні земноводні; поява перших ссавців.
Юрський період (Мезозойської ери) – виникнення покритонасінних; розквіт гігантських плазунів на суходолі, у воді й у повітрі; поява перших птахів.
Зайвим у переліку геохронологічних періодів є Девонський (Палеозойської ери), оскільки відсутні еволюційні події, що відбувалися в цей період.
Правильна відповідь – 1А, 2Г, 3В, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі
В умові завдання описана певна органела. Необхідно визначити, яку органелу описано та вказати до якої групи вона відноситься.
Органелу необхідно розпізнати на електронній мікрофотографії. В описі наведені такі особливості: на поверхні мікроскопічних канальців цієї органели розташовані рибосоми, за участі яких синтезуються білки. У її порожнинах білки набувають характерної їм просторової конформації, до них можуть приєднуватися небілкові компоненти. Такі ознаки притаманні одномембранним органелам клітин еукаріотів.
Виходячи з опису, йдеться про гранулярну ендоплазматичну сітку (ЕПС).
На електронній мікрофотографії ця органела позначена цифрою 2.
Правильна відповідь – 1, 2, 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи: Однодольні й Дводольні. Родина Цибулеві (представники: цибуля, часник, черемша)
Завдання перевіряє вміння розпізнавати рослину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву родини, до якої вона належить.
На рисунку зображена цибуля.
У цибулі для вегетативного розмноження призначені цибулини – видозмінені підземні пагони.
Цибулю використовують як лікарську рослину через її здатність утворювати фітонциди.
Цибулина, тричленна квітка й зонтикоподібне суцвіття є найхарактернішими ознаками родини Цибулеві.
Правильна відповідь – 2, 2, 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах з повним перетворенням. Ряд Лускокрилі
Завдання перевіряє вміння розпізнавати тварину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву ряду, до якого вона належить.
На рисунку зображений метелик.
Дорослі особини живляться нектаром і тому мають сисний тип ротового апарата. Личинки живляться твердою рослинною їжею, здебільшого листям, і тому мають гризучий ротовий апарат. Личинки активно рухаються, після линяння перетворюються на лялечку. У розвитку цих тварин присутні стадії яйця, личинки, лялечки та дорослої особини (імаго). Таким чином у цих комах непрямий тип розвитку з повним перетворенням.
Тварина належать до ряду Лускокрилі, маючи вкриті лусками дві пари перетинчастих крил.
Правильна відповідь – 2, 3, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції головного мозку людини
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках та знання будови та функцій головного мозку.
На рисунку зображений головний мозок людини.
Буквою Х позначений мозочок, який має складчасту поверхню.
Розташування сірої та білої речовини в структурах головного мозку має певні особливості: лише мозочок та кінцевий мозок має поверхню, яка утворена сірою речовиною.
Функцією мозочка є координація рухів.
Правильна відповідь – 3, 1, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на