ЗНО онлайн 2019 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень
У завданні запропоновано визначити метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних.
В умові завдання подається опис лабораторних досліджень лікування онкологічних захворювань специфічними антитілами. Для отримання таких даних необхідно провести експеримент.
Експериментальний метод полягає в тому, що дослідники активно втручаються в будову об’єктів досліджень, перебіг тих чи інших процесів, явищ і спостерігають за наслідками такого втручання. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних, – експериментальний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою.
Розрізняють такі рівні організації: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний (перелічені за висхідним принципом).
На рисунку зображено: організми – тварину й рослину; органелу еукаріотичної клітини – мітохондрію.
Організми є складниками організмового рівня, органела клітини – клітинного. Відповідно до вищезазначеного, рослинний і тваринний організми є складниками організмового рівня, а отже твердження І, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на різних рівнях організації живої природи – неправильним.
Хлоропласт є компонентом клітинного рівня. Твердження ІІ є правильним, виходячи з того, що хлоропласт не займає той же самий рівень, що об’єкт 2, а саме організмовий.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах живих істот
Для виконання завдання спочатку необхідно впізнати об’єкт, який зображений на рисунку.
Зображений об’єкт відноситься до типу Членистоногих.
Тіло членистоногих укрите міцним зовнішнім скелетом, утвореним кутикулою. Міцності кутикулі надає особлива органічна сполука – хітин.
Крохмаль – резервний рослинний високомолекулярний полісахарид, який нагромаджується в результаті фотосинтезу у плодах, зерні, коренях і бульбах деяких рослин як запасна форма вуглеводів.
Целюлоза – природний полісахарид, головна складова клітинної стінки рослин.
Глікоген – резервний тваринний високомолекулярний полісахарид.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, у тому числі органогенні елементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, К) та способи усунення їх нестачі. Поняття про ендемічні хвороби
В основі завдання наведена таблиця хімічних елементів. Для виконання завдання необхідно вказати правильну комбінацію для заповнення пропусків у таблиці.
У людей, що мешкають у місцевостях, де вода та ґрунт містять мало Йоду, часто розвивається захворювання ендемічний зоб (ендемічний у перекладі з грецької – місцевий, притаманний цій місцевості).
Іон Феруму є складником дихального пігменту людини – гемоглобіну.
Хімічний елемент, нестача якого в організмі призводить до руйнування емалі зубів – карієсу, та є складником емалі зубів – Флуор.
Тому правильна буде комбінація, де цифрою 1 буде позначено назва захворювання – ендемічний зоб, цифрою 2 – гемоглобіну, цифрою 3 – Флуор.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істотах
Для виконання завдання необхідно знати функції білків у клітині.
Міозин разом з актином є основними білками міофібрил або скорочувальних волоконців, які є специфічними органелами міоцитів. Білок міозин в організмі людини забезпечує рухову функцію.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості та функції ДНК, принцип компліментарності
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірності кількісного вмісту нітратних основ у молекулі ДНК.
По-перше, кількість нуклеотидів, що містять аденін у будь-якій молекулі ДНК, дорівнює числу нуклеотидів, які містять тимін (А = Т), а число нуклеотидів з гуаніном – числу нуклеотидів з цитозином (Г = Ц); по-друге, сума нуклеотидів з аденіном і гуаніном дорівнює сумі нуклеотидів з тиміном і цитозином (А + Г = Т + Ц).
Відповідно до умови задачі кількість гуанілових нуклеотидів становить 42 відсотки від загальної кількості, тоді, відповідно до правила Чаргаффа, кількість цитозинових нуклеотидів становить теж 42 відсотки. Оскільки загальна кількість нітрогеновмісних основ 100 відсотків, тоді сума нуклеотидів з тиміном і цитозином дорівнює 50 відсотків від загальної кількості.
Проводимо обчислення : 50–42 = 8. Кількість тимідилових нуклеотидів у ділянці молекули ДНК дорівнює 8 відсоткам від загальної кількості.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани
Один з існуючих механізмів транспорту речовин через мембрани – цитоз.
Розрізняють два основні види цитозу: екзо- та ендоцитоз.
Шляхом цитозу сполуки не лише потрапляють до клітини, але й виводяться з неї (наприклад, гормони, нейрогормони, нейромедіатори, травні ферменти). Цей процес називають екзоцитозом й саме його зображено на рисунку. У такий спосіб забезпечується процес вивільнення синтезованих клітиною гормонів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі
Для виконання завдання необхідно знати загальні ознаки організмів різних царств.
Однією з характерних рис організмів, що належать до певного царства, є будова клітини. Серед варіантів відповідей вказані пластиди.
Пластиди – органели клітин рослин. Відомо три типи пластид – хлоропласти, хромопласти, лейкопласти, які різняться за забарвленням, особливостями будови та функціями.
Рибосоми, мітохондрії, лізосоми – органели, які входять до складу як рослинних клітин, так і тваринних.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Немембранні органели: рибосоми
Рибосоми – позбавлені поверхневої мембрани органели, які беруть участь у синтезі білків. Вони трапляються в клітинах як прокаріотів, так і еукаріотів, мають вигляд сферичних тілець, що складаються з двох різних за розмірами частин – субодиниць: великої та малої. Кожна із субодиниць складається зі сполучених між собою майже однакової масової частки РНК й білків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди
Для виконання завдання необхідно розпізнати органелу, що зображена на рисунку.
На рисунку зображено мітохондрію.
Мітохондрії – органели клітин еукаріотів, поверхневий апарат яких складається з двох мембран, розділених міжмембранним простором. Ці органели беруть участь в енергетичному обміні. Зовнішня мембрана мітохондрії гладенька, а внутрішня – утворює вгини всередину органели – кристи. На поверхні крист, що межує з внутрішнім середовищем мітохондрії, є особливі грибоподібні білкові утвори – АТФ-соми. Вони містять комплекс ферментів, необхідних для синтезу АТФ. Мітохондрії слугують своєрідними клітинними «генераторами енергії». Число цих органел у клітинах різних типів може коливатися від 1 до 100 000 і більше. Воно залежить від того, наскільки активно відбуваються процеси обміну речовин і перетворення енергії. Тому в найбільшій кількості вони містяться в міоцитах.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Каріотип людини
Для виконання завдання необхідно знати означення каріотипу, особливості організації каріотипу людини, його зміни та наслідки цих змін.
Каріотип – сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма і розміри). Дослідження каріотипу людини має важливе значення для діагностики її спадкових захворювань. Такі дослідження дають можливість виявити багато спадкових захворювань на ранніх етапах ембріонального розвитку, наприклад хворобу Дауна. Каріотип може змінюватись унаслідок мутацій.
Хвороба Дауна спричиняється додатковим генетичним матеріалом за 21-ю парою хромосом – трисомією. Синдром Дауна можна підозрювати на основі вивчення фенотипу, тобто комбінований пренатальний скринінг дозволяє лише виявити групу ризику вагітної жінки. Але діагноз на ранніх етапах внутрішньоутробного розвитку підтверджується хромосомним аналізом, тобто внаслідок дослідження каріотипу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови та процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання, розмноження, спороутворення, інцистування, кон’югація). Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) та багатоклітинні (спірогира, ульва, улотрикс)
В основі завдання наведено опис досліду.
У завданні наведені два висновки, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні висновки, які відповідають результатам експерименту.
Перший висновок є правильним тому, що описані в досліді бактерії є аеробними організмами. Саме тому вони сконцентрувалися на ділянках найінтенсивнішого виділення кисню.
Аеробні бактерії сконцентрувались на ділянках, освітлених червоним і синім світлом. З цього випливає, що другий висновок також можна зробити за результатами дослідження з огляду на те, що інтенсивність фотосинтезу в спірогіри найбільша за освітлення синіми та червоними променями.
Таким чином, обидва висновки відповідають результатам експерименту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення. Механізм проникнення вірусів в організм та клітини хазяїна
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості організації вірусів та шляхи їх передачі.
Віруси – неклітинні форми життя, які складаються з білкової оболонки і нуклеїнових кислот (ДНК або РНК). Віруси є внутрішньоклітинними паразитами, що розмножуються лише в живих клітинах. Вони використовують клітину для синтезу своїх зрілих вірусних часток – віріонів. Поширені всюди. Викликають захворювання рослин, тварин і людини. Пристосування вірусів до паразитизму виявляється в різноманітності способів ефективного зараження хазяїв. Віріони збудників захворювань органів дихання потрапляють до хазяїв повітряно-крапельним шляхом, органів травлення – з їжею та водою, покривів тіла – через слизові оболонки.
Отже, правильними є обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови та процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання, розмноження, спороутворення, інцистування, кон’югація)
Поміж прокаріотів відомі гетеротрофні (сапротрофи, паразити) та автотрофні (фототрофні, хемотрофні) організми.
Сапротрофи – це організми, які для свого живлення використовують органічні речовини мертвих тіл або продукти життєдіяльності живих. Бактерії бродіння відносяться до сапротрофів.
Нітрифікувальні бактерії та залізобактерії відносяться до хемотрофів, які для енергетичного забезпечення окиснюють певні неорганічні сполуки.
Автотрофні організми, у клітинах яких відбувається фотосинтез – це фотосинтетики. Поміж перелічених прокаріотичних оранізмів такими є лише пурпурові бактерії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) та багатоклітинні (спірогира, ульва, улотрикс)
В основі завдання наведений опис одноклітинного організму. У відповідях представлені назви зелених водоростей.
Поміж наведених водоростей лише хлорела має ознаки, які перелічені в завданні – організм поширений у прісних та солоних водоймах, на зволожених ґрунтах; його клітина не має вічка та джгутиків.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець)
У завданні перевіряють знання різноманітності покритонасінних рослин.
На марці зображено баклажан. Ця рослина належить до родини Пасльонові.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одноклітинні тварини. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Організмам притаманна подразливість – здатність сприймати подразники навколишнього середовища і певним чином на них відповідати. Такими подразниками може бути світло, земне тяжіння, хімічні речовини тощо.
Тропізми – реакції відповіді рослин на різні дії подразників зовнішнього середовища. Вони полягають у направлених ростових і скоротливих рухах (вигинах) органів рослини, що приводять до зміни її орієнтації в просторі. Тропізми розрізняють залежно від виду подразника. Якщо рослина під впливом подразника згинається до джерела подразника, то це позитивний тропізм, а якщо вона згинається в протилежну сторону від подразника, то це негативний тропізм.
Рухові реакції одноклітинних організмів називаються таксисами. Таксиси – спрямовані рухи організмів у напрямку до (позитивний таксис) або від (негативний таксис) подразника.
Реакцією на подразнення в описаному досліді є реакція інфузорії-туфельки – одноклітинного еукаріотичного організму. Рух інфузорії відбувається в напрямку від хімічного подразника, таким чином це є негативний хемотаксис.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови кишковопорожнинних тварин.
Кишковопорожнинні – це справжні багатоклітинні тварини. Їхнє тіло складається з багатьох спеціалізованих клітин. Стінки тіла кишковопорожнинних складаються лише з двох шарів клітин – зовнішнього і внутрішнього.
Літерою Х на рисунку позначена клітина зовнішнього шару кишковопорожнинних, яка містить капсулу із жалкою ниткою. Цю клітину називають жалкою.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварин, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Членистоногі.
На рисунку зображено рака, павука та жука. Вони належать до різних класів типу Членистоногі. Тварини, що їх відносять до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме – мають членисті кінцівки, тіло поділене на відділи, мають кровоносну систему незамкненого типу та тіло вкрите хітиновим покривом. Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних у зв’язку з пристосуванням їх до життя на суходолі.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об’єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кровообіг. Кровоносні судини, їх будова і функції. Кола кровообігу
Для виконання завдання необхідно знати функції судин та особливості руху крові кровоносною системою людини.
В організмі людини кров рухається двома замкнутими системами судин, з’єднаними із серцем, – малому й великому колах кровообігу.
Кров рухається по судинах, серед яких розрізняють артерії, вени та капіляри.
Капіляри – найтонші кровоносні судини, які забезпечують безпосередній обмін речовин між кров’ю та тканинами організму.
Вени – кровоносні судини, якими кров повертається до серця.
Артерії – кровоносні судини, якими кров рухається від серця людини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зовнішнє і клітинне дихання. Функції та будова органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах
Для виконання завдання необхідно знати органи дихання та послідовність процесів зовнішнього дихання.
Видих відбувається переважно в результаті скорочення еластичних стінок альвеол, розтягнутих під час вдиху, та розслаблення м’язів, що його забезпечували. При глибокому видиху скорочуються внутрішні міжреберні м’язи, що зменшує об’єм грудної порожнини, і тиск в альвеолах стає вищим за атмосферний. Під час видиху повітря з альвеол потрапляє у розгалуження бронхів – бронхіоли, потім надходить у бронхи, трахею, гортань та носову порожнину.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Травлення у ротовій порожнині, шлунку, кишечнику
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості процесів травлення в кишечнику. На схемі цифрою 1 позначено лімфатична судина, функції якої пов’язані із транспортуванням жирів. Тому перше твердження неправильне.
Цифрою 2 на схемі позначено клітини епітелію, функціонування яких забезпечує пристінкове травлення. Отже, правильним є лише друге твердження.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості
В умові завдання надається інформація про активність ферментів, які розщеплюють вітаміни.
Необхідною умовою зберігання або обробки овочів та фруктів, пов’язаною з описаною властивістю ферментів є зберігання їх охолодженими.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони
В умові завдання надається опис гормону, що продукується гіпоталамусом, накопичується у гіпофізі й останнім виділяється у кров.
Цей нейрогормон є одним з потужних судинозвужувальних агентів, тому й дістав назву «вазопресин». Друга його назва – антидіуретичний – пов’язана з його властивістю впливати на процес утворення сечі в нирках.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органи чуття. Будова та функції органів зору. Сприйняття зображення предметів, світла, кольору
Аналізатори або сенсорні системи – це сукупність утворень, що сприймають, передають і аналізують інформації від довкілля та внутрішнього середовища організму.
Кожний аналізатор складається з трьох основних частин: периферичної (рецептори), провідної (чутливі нервові волокна) і центральної (центри мозкового стовбура й певна чутлива ділянка кори головного мозку).
У відповідній зоні аналізатора в корі головного мозку відбувається остаточний аналіз і синтез сенсорної інформації. Центральна частина аналізатору має певну локалізацію – місце розміщення в корі великих півкуль.
Так, зоровий аналізатор міститься переважно в потиличній ділянці кори великих півкуль головного мозку. Тому саме через ушкодження потиличної частки кори головного мозку може бути порушена робота зорової сенсорної системи.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем та їх статистичний характер
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування ознак, встановлених Грегором Менделем.
Аналізуючи основу завдання, можна констатувати, що йдеться про моногібридне схрещування. Оскільки у здорових батьків народилася дитина із захворюванням, яке успадковується як рецесивна ознака, можна припустити, що батьки є гетерозиготними особинами (Аа). Отже, на їх питання «яка ймовірність (%) народження в них здорової дитини?» можна відповісти використовуючи другий закон Менделя (розщеплення ознак).
Гетерозиготні особини при подальшому розмноженні дають розщеплення за альтернативними ознаками, у їхньому потомстві з’являються особини з рецесивними ознаками, що складають приблизно четверту частину від усього числа нащадків (3:1). Отже, поміж особин другого покоління слід очікувати появу здорової дитини (гетерозиготної (Аа) або гомозиготної особини за домінантною ознакою (АА)) з ймовірністю 75%.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи
В основі завдання наведений приклад, що ілюструє явище плейотропії.
Це явище зумовлене властивістю генів, а саме здатністю певних їхніх алелів впливати на формування варіантів декількох різних ознак.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи мутацій
При виконанні завдання необхідні знання щодо мутаційної мінливості та її властивостей.
Мутації – це якісні та структурні (стійкі) зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління, виникають раптово і призводять до зміни тих чи інших спадкових ознак організму.
За характером змін у структурі спадкового матеріалу розрізняють мутації генні, хромосомні та геномні.
Геномні мутації полягають у зміні числа хромосом у каріотипі. Поміж наведених у завданні прикладів лише один може бути зумовлений геномною мутацією – збільшення кількості хромосом у каріотипі певного виду.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гетерозис
В основі завдання описаний ефект, який виникає під час селекційної роботи, що його називають гетерозисом.
Гетерозис (гібридна сила) – явище, коли перше покоління гібридів, одержаних у результаті неспорідненого схрещування, має підвищену життєздатність, продуктивність, ріст, стійкість проти шкідників, хвороб тощо. Ефект гетерозисної потужності буває сильним лише в першому гібридному поколінні, поступово знижуючись у наступних поколіннях.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія)
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та екології організмів, що належать до групи папоротеподібних.
Це група судинних рослин, здебільшого багаторічні (рідше однорічні) трави, із самостійним гаплоїдним та диплоїдним поколіннями з переважанням у життєвому циклі спорофіту.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія)
У схемі життєвого циклу папоротеподібних, що наведений в основі завдання, пропущеним складником є статеве покоління – гаметофіт. Він розвивається зі спори та має форму серцеподібної пластинки, що прикріплюється до ґрунту ризоїдами. На ньому утворюються органи статевого розмноження – архегонії та антеридії.
На рисунку цей складник позначено літерою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми біотичних зв‘язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм)
Наведений текст містить інформацію, що спори описаної групи утворюються внаслідок мейозу диплоїдних клітин спорофіту, отже вони – гаплоїдні.
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що більшість видів цієї групи поширені на суходолі. Отже, не можна стверджувати, що «поміж представників цієї групи немає водяних мешканців». Аналіз тексту дає підстави вирахувати кількість видів, що ростуть у помірних областях – приблизно 4000 видів. Отже, не відповідає дійсності твердження, що «у помірних областях росте понад 6 000 видів рослин цієї групи».
Проаналізувавши текст: «Поміж представників є епіфіти – рослини, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади»», можна стверджувати, що епіфітні форми цієї групи отримують користь від співіснування із рослинами, не завдаючи їм шкоди. Для інших рослин таке ці взаємовідносини є нейтральними.
Отже, можна сформулювати таке твердження: «співіснування епіфітних форм з рослинами можна віднести до прикладів коменсалізму».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Екологічні фактори: абіотичні, біотичні, антропогенні
Для виконання завдання необхідні знання про екологічні фактори (чинники) – сукупність усіх чинників середовища, що діють на живий організм або надорганізмову систему.
Залежно від природи та особливостей дії екологічні фактори поділяють на абіотичні, біотичні та антропогенні (антропічні). Такий поділ певною мірою є умовним, оскільки кожен з факторів існує і виявляється лише як результат загальної дії середовища.
Абіотичні фактори – це компоненти та властивості неживої природи (температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, тип ґрунту тощо), які прямо або опосередковано впливають на окремі організми та їхні угруповання. Поміж наведених у завданні прикладів екологічних змін лише один зумовлений дією абіотичного чинника – проростання насіння внаслідок збільшення вологості ґрунту.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна
Для виконання завдання необхідно знати та розуміти основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір. Природний добір виявляється в переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов середовища життя організмів певного виду.
В основі завдання запропонований приклад з праці Ч. Дарвіна, у якому він описує дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Еволюція. Дивергенція, конвергенція, паралелізм
Для відповіді необхідно знати форми філогенезу.
Однією з форм філогенезу є дивергентна еволюція, в основу якої покладено видоутворення, за якого з одного виду утворюється кілька. Основними факторами такого видоутворення є: природний добір, ізоляція, мутаційна мінливість, різкі перепади чисельності популяцій, спонтанні зміни частот генів. Дії цих факторів неминуче ведуть до того, що різні групи популяцій дедалі більше відрізняються від вихідного виду. На певному етапі накопичені відмінності стають настільки істотними, що спричиняють розпад вихідного виду на два й більше нових, які згодом дають початок новим видам. У такий спосіб усі види одного роду, роди у межах родини, родини у межах ряду утворюються шляхом дивергенції від одного спільного виду.
Отже, наведений факт в умові завдання є наслідком дивергенції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова, властивості і функції органічних сполук
Для виконання завдання необхідно знати основні групи органічних речовин та приклади речовин, що належать до тієї чи іншої групи.
Глікоген належить до полісахаридів.
Глікоген – гомополімер глюкози, основна форма її зберігання в клітинах тварин, більшості грибів, багатьох бактерій.
Інтерферон належить до білків.
Фруктоза є моносахаридом. Ця сполука надає солодкого смаку плодам й меду.
Прогестерон належить до ліпідів, а саме до стероїдів. Прогестерон – жіночій статевий гормон, що контролює під час статевого дозрівання появу вторинних статевих ознак. Поміж перелічених речовин відсутня та, що належить до нуклеотидів.
Правильна відповідь – 1Д, 2А, 3Г, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи організації клітин (прокаріотичних та еукаріотичних)
Завдання перевіряє знання особливостей організації клітин прокаріотів та еукаріотів та вміння розпізнавати організми на рисунках.
Необхідно увідповіднити зображення організму з особливістю будови клітин, що його утворюють.
Цифрою 1 позначено бактеріальну клітину, кільцева молекула ДНК якої міститься в нуклеоїді.
Цифрою 2 – рослинний організм, клітини якого містять кільцеву молекулу ДНК в хлоропласті.
Цифрою 3 – тваринний організм, надмембранний комплекс клітин якого представлений глікокаліксом.
Цифрою 4 – гриби, клітинна стінка яких містить хітин.
Клітини, плазматична мембрана якої містить лише білки, немає.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум). Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія). Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник). Класифікація покритонасінних рослин
Завдання перевіряє знання представників відділів рослин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Мохоподібні, Папоротеподібні, Голонасінні, Покритонасінні.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивченні певного відділу рослин.
Страусове перо звичайне є представником Папоротеподібних, Ялина колюча – Голонасінних, Політрихволосоносний – Мохоподібних, Очерет південний – Покритонасінних.
У переліку представників зайвий Баранець звичайний, позаяк відділ, до якого він належить, у переліку відсутній.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Листок його будова та функції. Видозміни листка
Завдання перевіряє знання функцій видозмін листка.
Захист від виїдання тваринами та зменшення випаровування води забезпечує видозміна листка, яка характерна для кактуса – колючка.
Отримання рослиною нітрогеновмісних сполук забезпечує видозміна листка, яка характерна для росички – ловильні апарати.
Закріплює стебло в певному положенні видозміна листка, яка характерна для гороху – вусики.
Накопичує воду видозміна листка, яка характерна для алое.
Правильна відповідь – 1Б, 2А, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових
Завдання перевіряє знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Хрящові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Дельфін чорноморський є представником класу Ссавці, Пінгвін імператорський – Птахів, Саламандра плямиста – Земноводних, Ящірка прудка – Плазунів.
У переліку відсутній представник класу Хрящові риби. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин.
Правильна відповідь – 1Д 2Г 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини – відділи та кістки, що їх складають, і вміти розпізнавати їх на рисунку.
На рисунку зображені ключиці, плечова кістка, хребець та потилична кістка.
Ключиці є складовими поясу верхніх кінцівок, плечова кістка є складовою скелета вільної верхньої кінцівки. Хребець – кістка хребта, а потилична – кістка черепа.
Зайвим у переліку відділів скелету є скелет поясу нижніх кінцівок, до якої немає зображення кістки.
Правильна відповідь: 1Д, 2В, 3Б, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем. Функції та будова нирок. Ендокринна система. Будова та функції органів травлення
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: фізіологічні системи та органи, що їх складають.
Серце входить до складу кровоносної системи, нирки – сечовидільної системи, яєчник – статевої системи, слинна залоза – травної системи.
Зайвою системою є сенсорна, органи якої не зображені.
Правильна відповідь – 1А 2Б 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди
В основі завдання наведений рисунок, на якому представлено різні організми. Для виконання цього завдання необхідно знати послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, а саме закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення та які трофічні рівні вони можуть займати.
У пасовищному трофічному ланцюжку (ланцюжку виїдання) основу складають автотрофні організми – рослина (на рисунку під цифрою 1), що забезпечує утворення первинної органічної речовини внаслідок фотосинтезу.
Другий трофічний рівень у ланцюзі живлення пасовищного типу займає бобер (на рисунку під цифрою 2) – рослиноїдна тварина.
Хижак – тигр (на рисунку під цифрою 3), може займати в різних ланцюгах пасовищного типу різні трофічні рівні.
Дощовий черв'як (на рисунку під цифрою 4) є редуцентом – забезпечує розкладання решток рослинних організмів.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови та функцій еритроцитів людини.
Еритроцити – невеликі без'ядерні клітини крові червоного кольору. Для виконання функції транспортування газів еритроцити мають специфічну будову. За хімічним складом еритроцити мають 60 % води та 40 % сухого залишку. 95 % сухого залишку складає гемоглобін і лише 5 % – інші речовини.
Гемоглобін – складний залізовмісний білок, який міститься в еритроцитах крові та здійснює перенесення кисню з легень у тканини. Гемоглобін бере участь у перенесенні вуглекислого газу з тканин у легені та сприяє підтриманню кислотно-основного балансу в організмі.
Правильна відповідь – 1 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції матричного синтезу (реплікація, транскрипція, трансляція)
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічний процес, який зображений на схемі, потім застосувати знання про особливості його протікання.
На схемі зображений другий етап біосинтезу білка – трансляція, що відбувається в цитоплазмі за участю рибосом, й результатом якого є синтез поліпептидного ланцюга. Матричною молекулою для цього синтезу є мРНК. Один з кінців молекули тРНК утворює петлю. Там розміщений триплет нуклеотидів, що визначає, яку саме амінокислоту вона транспортує (антикодон). Він має утворювати комплементарну пару з відповідним триплетом мРНК (кодоном).
Користуючись правилом комплементарності, заповнюємо пропуски у схемі. УЦА – триплет мРНК (кодон), що відповідає антикодону АГУ тРНК. ГЦУ – антикодон тРНК, що відповідає кодону ЦГА мРНК.
Правильна відповідь – 2 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи: Однодольні й Дводольні. Родина Бобові (представники: горох, квасоля, соя, конюшина, робінія (біла акація), люцерна)
Завдання перевіряє вміння розпізнавати рослину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву родини, до якої вона належить.
На рисунку зображений горох. Характерною особливістю бобових є утворення на їхніх коренях бульбочок.
Бульбочки – спеціалізована тканина, у якій розвиваються бульбочкові бактерії, що здатні засвоювати атмосферний азот й утворювати сполуки Нітрогену. Завдяки такому симбіозу з бульбочковими бактеріями, у насінні бобових високий вміст білків. Квітки метеликоподібні (віночок зовні нагадує метелика зі складеними крилами), плід біб є ознаками родини Бобові.
Правильна відповідь – 3 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Загальна характеристика. Особливості будови, процесів життєдіяльності. Опорно-рухова система. Будова скелета людини
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови скелета людини й особливостей будови скелетів різних хордових тварин.
На рисунку літерою А позначено ключиці – кістки поясу верхніх кінцівок людини. У птахів (орла) ці кістки зрослися між собою, утворюючи так звану вилочку. Вона надає пружності поясу передніх кінцівок.
Літерою В на рисунку позначені ребра – кістки тулуба, що прикріплені до грудних хребців, які разом з грудиною формують грудну клітку. У земноводних (жаби) цих кісток немає.
Літерою С на рисунку позначені певні кістки зап’ястка та п’ястка частини кисті – відділу вільної верхньої кінцівки. Ці кістки зростаються в одну кістку в представників ряду Дятлоподібні, так як саме вони є представниками птахів. У птахів скелет передніх кінцівок (крил), як і у всіх хребетних, закінчується кистю. Її кістки частково зростаються, створюючи опору для довгих махових пер, що зазнають у польоті найбільшого навантаження.
Правильна відповідь – 2 1 2.
Знайшли помилку? Пишіть на