ЗНО онлайн 2019 року з біології – додаткова сесія
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень.
В основі завдання описано метод, який ґрунтується на спостереженні. У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації (подано від нижчого до вищого):
- молекулярний;
- клітинний;
- організмовий;
- популяційно-видовий;
- екосистемний;
- біосферний.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, зображені на рисунку.
Цифрою 1 позначено мітохондрію – органелу еукаріотичної клітини, цифрами 2 та 3 відповідно – тваринний і рослинний організми.
Організми є складниками організмового рівня, органела клітини – клітинного.
Тож правильним є перше твердження: мітохондрія і кішка перебувають на різних рівнях організації живого.
Друге твердження є неправильним: організми, які позначено цифрами 2 та 3 перебувають на тому самому рівні.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, K) і способи усунення їхньої нестачі.
Для розв’язання завдання необхідні знання про значення деяких хімічних елементів для організму.
До руйнування емалі зубів може призвести нестача в організмі Флуору – її складника. Молоко, морепродукти, шпинат – харчові продукти, які багаті на цей хімічний елемент.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах.
Для розв’язання завдання спочатку потрібно розпізнати зображений на рисунку об’єкт – це рослинний організм. Поміж запропонованих полісахаридів необхідно вказати резервний полісахарид цього організму.
Хітин і целюлоза є структурними полісахаридами.
Глікоген є резервним вуглеводом клітин тварин і грибів.
Крохмаль накопичується у клітинах рослин. Отже, резервним полісахаридом клітин зображеного організму є крохмаль.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істотах
Для розв’язання завдання необхідно знати функції білків у клітині.
Інтерферон є білком плазми крові, який забезпечує знешкодження вірусів. Отже, цей білок виконує захисну функцію.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова нуклеотиду. АТФ.
Для розв’язання цього завдання необхідно знати особливості будови й біологічну роль нуклеотидів.
На рисунку зображено будову молекули АТФ (аденозинтрифосфатної кислоти), складниками якої є залишки нітрогеновмісної основи аденіну, вуглеводу рибози та трьох молекул ортофосфатної кислоти. Ця сполука забезпечує клітину енергією, тобто виконує енергетичну функцію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани.
У завданні наведено висновки щодо роботи натрій-калієвого насоса, зроблені двома учнями, які вивчали його роботу за рисунком. Необхідно проаналізувати ці висновки й оцінити їхню правильність.
За рисунком можна дійти висновку, що наслідком роботи натрій-калієвого насоса є збільшення концентрації Калію і зменшення концентрації Натрію в цитоплазмі.
Отже, перший учень зробив неправильний висновок.
Висновок другого учня також є неправильним: під час досліджуваного процесу відбувається розщеплення молекул АТФ.
Натрій-калієвий насос є прикладом активного транспортування речовин через плазматичну мембрану, тобто процесу, який потребує затрат енергії. Для цього процесу потрібна енергія молекул АТФ.
Тож обидва учні помиляються.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Подібність і відмінність еукаріотичних клітин.
Для розв’язання завдання необхідно знати ознаки подібності й відмінності між рослинною і тваринною клітинами.
Комплекс Гольджі, ендоплазматична сітка й мітохондрії – обов’язкові органели еукаріотичних клітин. Вакуоля з клітинним соком міститься лише в рослинних клітинах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її складники. Органели. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Лізосоми – мембранні органели у вигляді пухирців, усередині яких містяться ферменти, що розщеплюють полімерні органічні сполуки до мономерних.
Лізосоми руйнують складники чужорідних клітин, поглинутих у процесі фагоцитозу, а також відпрацьовані «старі» клітинні компоненти. Останній процес називають автофагією (самопоїдання), і порушення його спричиняє розвиток низки захворювань. Це явище також лежить в основі перетворень, які відбуваються протягом розвитку організмів, зокрема непрямого розвитку амфібій (розвитку з метаморфозом).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії.
Мітохондрії – органели клітин еукаріотів, характерною особливістю яких є наявність власної спадкової інформації у вигляді кільцевої молекули ДНК й білоксинтезувального апарату. Поверхневий апарат мітохондрій утворений двома мембранами, розділеними міжмембранним простором. Зовнішня мембрана мітохондрії гладенька, а внутрішня – утворює вгини всередину органели – кристи. На поверхні крист, що межує з внутрішнім середовищем мітохондрії, є особливі грибоподібні білкові утвори – АТФ-соми. Вони містять комплекс ферментів, необхідних для синтезу АТФ. Мітохондрії є своєрідними клітинними «генераторами енергії».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Каріотип людини.
Для розв’язання завдання необхідно знати визначення каріотипу, особливості організації каріотипу людини, його зміни й наслідки цих змін.
Каріотип – сукупність ознак хромосомного набору (кількість хромосом, їхня форма й розміри). Хвороба Дауна спричинена додатковим генетичним матеріалом за 21-ю парою хромосом – трисомією. Каріотип людини, який наведено в завданні (45 + ХY), відповідає каріотипу хлопчика. Отже, цей каріотип свідчить про те, що народиться хлопчик із синдромом Дауна.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез. Біологічна роль.
Процес утворення клітинами органічних речовин із неорганічних за участі світла називають фотосинтезом. Це процес утворення вуглеводів із вуглекислого газу й води з виділенням кисню.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їхній хімічний склад, будова й відтворення. Механізм проникнення вірусів в організм і клітини хазяїна.
У завданні наведено опис біологічних об’єктів. Для розв’язання завдання необхідно знати особливості організації вірусів.
Віруси – неклітинні форми життя, складниками яких є білковий капсид і нуклеїнова кислота (ДНК або РНК).
Віруси є внутрішньоклітинними паразитами, що розмножуються лише в живих клітинах. Вони використовують клітину для синтезу своїх зрілих вірусних часток – віріонів. спричиняють захворювання рослин, тварин і людини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Автотрофні організми.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку об’єкти. Буквою А позначено хлоропласт – органелу, яка забезпечує фотосинтез в еукаріотичній клітині. Буквами Б, В й Г позначено організми, відповідно рослину (стрілицю), гриб (мухомор), тварину (дельфін). Поміж наведених організмів автотрофним є лише рослина.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Червоні водорості. Роль у природі та значення в житті людини.
В основі завдання наведено опис значення певної групи водоростей в житті людини.
Агар-агар добувають із клітин червоних водоростей. Поміж наведених водоростей лише філофора належить до цієї групи.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець).
Для розв’язання завдання необхідно розпізнати зображений на рисунку об’єкт.
На марці зображено помідор. Ця рослина належить до родини Пасльонові.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одноклітинні тварини. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Для розв’язання завдання необхідні знання способів пересування одноклітинних організмів.
Хламідомонада і евглена зелена пересуваються за допомогою джгутиків, органами руху амеби протей є вирости цитоплазми – псевдоніжки (псевдоподії). Інфузорія-туфелька пересувається в товщі води за допомогою війок.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності.
Для розв’язання завдання необхідно знати особливості будови кишковопорожнинних тварин.
Кишковопорожнинні – це справжні багатоклітинні тварини. Їхнє тіло утворене багатьма спеціалізованими клітинами.
Функцію захисту й ураження здобичі забезпечують клітини, які містять капсулу із жалкою ниткою. Ці клітини називають жалкими.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА. Тип Членистоногі. Загальна характеристика. Різноманітність членистоногих.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку безхребетних тварини.
На рисунку зображено жука, павука й рака. Ці тварини належать до різних груп членистоногих – відповідно до комах, павукоподібних і ракоподібних. Надалі потрібно застосувати знання про особливості будови тварин цих груп. Вони мають різну кількість пар ходильних грудних кінцівок, вусиків (або не мають їх зовсім). Мальпігієві судини є органами виділення лише в комах
Натомість тварини мають спільні ознаки організації, а саме мають зовнішній скелет, тіло поділене на відділи, кровоносну систему незамкненого типу. Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є позначені цифрами 1, 2, 4.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Плазуни. Загальна характеристика.
Для розв’язання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних і плазунів.
У земноводних і плазунів сформовані два кола кровообігу, органами виділення є нирки, протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
Розмноження плазунів не пов’язане з водою, вони мають суху, позбавлену залоз шкіру.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Легені земноводних недосконалі, тому газообмін більш ніж на 60 % забезпечує волога шкіра.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Серце. Будова й функції. Кровообіг. Кровоносні судини, їхня будова та функції. Кола кровообігу.
Для виконання завдання необхідно знати будову та функції серця.
В організмі людини кров рухається двома замкнутими системами судин, з’єднаними із серцем, – малому й великому колах кровообігу. Велике коло кровообігу забезпечує артеріальною кров’ю органи. У людини кров в аорту надходить з лівого шлуночка, який заповнений артеріальною кров’ю.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зовнішнє і клітинне дихання. Функції та будова органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах.
Для виконання завдання необхідно знати функції органів дихання.
Газообмін відбувається в легенях, зволоження і зігрівання повітря відбувається під час удихання повітря. Гортань забезпечує утворення звуків.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
В основі завдання наведено схему будови ворсинки тонкого кишечника, складники якої позначено цифрами.
На схемі цифрою 2 позначено клітини епітелію, функціонування яких забезпечує пристінкове травлення; цифрою 3 позначено лімфатичну судину, функції якої пов’язані з транспортуванням жирів; цифрою 1 – капіляр, у який надходять продукти розщеплення білків і вуглеводів.
Наведено два твердження, які треба проаналізувати й оцінити їхню правильність. Після цього знайти відповідь, у якій зазначено всі правильні твердження.
Перше твердження неправильне, адже продукти розщеплення білків та вуглеводів не надходять до складника 3 (лімфатичної судини). Ці продукти розщеплення надходять до складника 1 (кровоносного капіляра).
Друге твердження також неправильне, бо продукти розщеплення жирів надходять переважно до лімфатичної судини, позначеної цифрою 3.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості.
В основі завдання наведено висновки учня й учениці, які вони зробили за результатами аналізування наведеної у таблиці інформації. Потрібно встановити, чи має хтось із них рацію.
Учень висловив правильне судження: смородина чорна масою 100 г містить вітамін С масою 200 мг, капуста брюссельська такої ж маси містить його стільки само.
Добова потреба людини у вітаміні С становить 100 мг, а чорна смородина масою 100 г містить цей вітамін масою 200 мг. Тож для задоволення добової потреби людини у вітаміні С потрібна смородини чорна масо 50 г. Зауваження учениці також правильне.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони.
В основі завдання наведено рисунок ендокринної залози організму людини. Необхідно розпізнати її та вказати гормон, який вона виробляє.
На рисунку зображено наднирник, який виробляє адреналін.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органи чуття. Будова й функції органів зору. Сприйняття зображення предметів, світла, кольору.
Аналізатори або сенсорні системи – це сукупність утворень, що сприймають, передають й аналізують інформацію від довкілля і внутрішнього середовища організму.
Нюх – відчуття запаху. Орган нюху – це контактний аналізатор, що сприяє пізнанню навколишнього середовища, впливає на працездатність, дає можливість одержувати естетичну насолоду. Орган нюху утворений:
- нюховою ділянкою;
- провідними шляхами органа нюху.
Хеморецептори – клітини, що здатні сприймати хімічні подразники зовнішнього й внутрішнього середовища. Вони розміщені в слизовій оболонці верхньої частини носової порожнини та здатні сприймати молекули запашних речовин. Ці молекули, розчиняючися в слизу, який виділяє слизова оболонка носової порожнини, контактують із війками нюхових рецепторів і подразнюють їх. У результаті подразнення виникають нервові імпульси, які через нюховий нерв прямують спочатку до підкіркових центрів головного мозку (проміжний мозок), від яких потрапляють у нюховий центр кори кінцевого мозку, де й формується відчуття запаху.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності успадкування, зчепленого зі статтю.
В основі завдання запропоновано задачу на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю.
Стать у багатьох видів визначено хромосомним набором, у якому є однокові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) і статеві хромосоми. Одним із типів хромосомного визначення статі є тип ХY.
З умови задачі зрозуміло, що ген, рецесивний алель якого спричинює гемофілію, локалізований в Х-хромосомі. Отже, гемофілію визначає рецесивний алель, розташований в Х- і відсутній в Y-хромосомі.
Рецесивний алель, який зумовлює це захворювання, передають із покоління в покоління синам гетерозиготні жінки-носійки. В описаному випадку генотип жінки не містить гену, який спричинює це захворювання. Тому ймовірність (%) того, що народжений хлопчик не буде хворіти на гемофілію дорівнюватиме 100.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи. Множина дія генів.
В основі завдання наведено приклад, який ілюструє явище плейотропії.
Це явище зумовлене властивістю генів, а саме здатністю певних їхніх алелів впливати на формування варіантів декількох різних ознак.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неспадкова мінливість.
Під час виконання завдання необхідно використати знання властивостей неспадкової мінливості.
Неспадкова мінливість – це зміни в будові чи функціонуванні організмів, що відбуваються протягом їхнього індивідуального розвитку й не передаються наступним поколінням. Її називають також модифікаційною, адже такі зміни є ніби модифікаціями певного типового, середнього значення ознак.
Модифікаційні зміни є оборотними: у разі повернення умов існування до початкових ознака змінюється відповідно.
Расові відмінності людини, поява альбіноса в потомстві правда левів зумовлені генетично.
Редукція травної системи в ціп’яка бичачого – пристосування до паразитичного способу життя, яке виникло внаслідок еволюційних змін. Такі зміни відбуваються на генетичному рівні й успадковуються нащадками.
Прикладом модифікаційної мінливості є збільшення кількості еритроцитів у мешканців високогір’я, що зумовлено пристосуванням людей до зміни умов проживання.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клонування.
В основі завдання описано дослідження британського вченого Джона Б. Гердона щодо розвитку нормального пуголовка з жаб’ячої яйцеклітини, ядро якої замінили на ядро диференційованої клітини кишечника й створили клоновану тварину.
Клоном називають сукупність клітин або особину, що утворилися від спільного пращура нестатевим способом. Це дослідження започаткувало розроблення методів клонування ссавців.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих звичайний, моршанція).
В основі завдання наведено наукову інформацію щодо особливостей організації та екології організмів із групи мохоподібних.
Це група судинних рослин із самостійним гаплоїдний поколінням, яке переважає в життєвому циклі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Життєвий цикл мохоподібних.
У наведеній в основі завдання схемі життєвого циклу мохоподібних пропущеним складником є нестатеве покоління – спорофіт. Він розвивається внаслідок запліднення і представлений ніжкою з коробочкою, у якій дозрівають спори. Це покоління несамостійне, живиться за рахунок гаметофіту. На рисунку цей складник позначено буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Роль Мохоподібних у природі та значення в житті людини. Форми біотичних зв’язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм).
Наведений текст містить інформацію про те, що спори описаної групи утворюються внаслідок мейозу диплоїдних клітин спорофіту, отже вони – гаплоїдні.
У тексті немає інформації щодо видів, у яких розмноження не пов’язане з наявністю води.
Аналізування частини тексту «Поміж представників є епіфіти – рослини, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади»» дає підстави стверджувати, що епіфітні форми цієї групи отримують користь від співіснування з рослинами, не завдаючи їм шкоди. Для інших рослин ці взаємовідносини є нейтральними. Отже, співіснування епіфітних форм з рослинами не можна віднести до паразитичних взаємовідносин.
Аналізування частини тексту «У місцях з надмірними викидами шкідливих речовин в атмосферу представників цієї групи, зазвичай, немає або вони представлені невеликою кількістю видів» дає змогу дійти висновку, що представники цієї групи можуть бути індикаторами забруднення повітря.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Середовище існування організмів та їхнє пристосування до нього.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
Буквою А позначено дафнію – тварину, яка належить до ракоподібних і живе в товщі води, пасивно рухаючися за її током.
Буквою Б позначено актинію, яка веде прикріплений спосіб життя.
Буквою В позначено краба, який самостійно рухається дном водойми або плаває.
Буквою Г позначено акулу.
Мешканців водойм називають гідробіонтами й поділяють на кілька екологічних груп. Планктон утворюють організми, які не здатні протистояти течіям. У них виникла низка адаптацій, що підвищують їхню плавучість і перешкоджають осіданню на дно: загальне збільшення відносної поверхні тіла за рахунок зменшення розмірів, накопичення в тілі жирів, бульбашок газу тощо. Такими організмами є бактерії, водорості, радіолярії, форамініфери, личинки кісткових риб, медузи, дрібні ракоподібні тощо.
Отже, представника планктону позначено на рисунку буквою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна.
Для розв’язання завдання необхідно знати й розуміти основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
У природі існують різноманітні взаємовідносини між організмами й організмів з умовами неживої природи, які вчені називають боротьбою за існування. На підставі цього виокремлюють три форми боротьби за існування: міжвидову, внутрішньовидову й організмів із чинниками неживої природи.
В основі завдання запропоновано приклад взаємодії видів бур’янів із видами культурних рослин. Це є проявом міжвидової форми боротьби за існування.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Еволюція. Форми природного добору.
В основі завдання наведено приклад, який ілюструє певну форму природного добору. Тобто для розв’язання завдання необхідно розрізняти форми природного добору.
Виокремлюють три форми природного добору – рушійний, стабілізувальний і розривний.
Стабілізувальний добір забезпечує переважне виживання і поширення особин із середніми значеннями важливих для виживання ознак і супроводжується загибеллю організмів із крайніми значеннями певних ознак.
За рушійного добору особини з ознаками, що відхиляються від середнього значення, мають переваги у виживанні.
Розривний добір – форма природного добору, що проявляється в загибелі особин із середнім значенням ознаки й у збереженні крайніх відхилень від неї.
Наведений приклад ілюструє дію стабілізувального добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова, властивості й функції органічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати основні групи органічних речовин і приклади речовин, що належать до певної групи.
Рибоза належить до моносахаридів, а колаген до білків. Крохмаль – гомополімер глюкози, основна форма її зберігання у клітинах рослинних організмів. Холестерол належить до ліпідів. Поміж наведених сполук немає належної до нуклеотидів.
Правильна відповідь: 1-Г, 2-А, 3-Д, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова й функції органел еукаріотичної клітини.
У завданні запропоновано увідповіднити складник органели з процесом, який із ним пов’язаний.
Кристи – складники мітохондрії, які забезпечують синтез АТФ.
У стромі хлоропласта відбувається синтез вуглеводів під час темнової фази фотосинтезу.
Мікротрубочки – складники клітинного центру, який забезпечує організацію веретена поділу.
Ядерця ядра беруть участь в утворенні субодиниць рибосом.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум). Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія). Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник). Класифікація покритонасінних рослин.
У завданні запрпоновано увідповіднити відділ рослин із представником, який до нього належить.
До Мохоподібних належить вид Маршанція мінлива, а до Плауноподібних – Селагінела безніжкова. Вид Сосна звичайна є представником Голонасінних, а Пирій повзучий належить до Покритонасінних.
Правильна відповідь: 1-Б, 2-Д, 3-А, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вегетативні органи та їхні видозміни. Способи вегетативного розмноження.
Завдання скеровано на перевірку знання видозмін вегетативних органів рослин, які людина використовує в рослинництві.
Наведено зображення тих рослин, у яких формуються вегетативні органи, що забезпечують функцію розмноження.
Кореневими живцями, отриманими з бічних коренів, розмножують малину.
Суниця утворює повзучі стебла з видовженими міжвузлями, здатними до вкорінення у вузлах. Таку видозміну пагона називають вусами і використовують для вегетативного розмноження.
Підземними стебловими бульбами розмножують картоплю,.
Листковими живцями розмножують сенполію.
Правильна відповідь: 1-А, 2-Г, 3-Д, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчають у шкільному курсі біології: Кісткові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Коала сірий є представником класу Ссавці, Вугор європейський – представник Кісткових риб. До класу Земноводні належить Тритон карпатський, а до класу Птахи – Пінгвін імператорський. У переліку немає представника класу Плазуни.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система.
Для виконання завдання необхідно знати будову скелета людини – відділи та їхні складники – кістки, уміти розпізнавати їх на рисунку.
На рисунку зображено тазові кістки (1), лопатку (2), хребець (3) і потиличну кістку (4). Тазові кістки є складниками поясу нижніх кінцівок, лопатка – складником поясу верхньої кінцівки. Складником хребта є окремий хребець, а черепа – потилична кістка. Зайвим у переліку відділів є скелет верхніх кінцівок, до якого немає зображення кістки.
Правильна відповідь: 1-Г, 2-Д, 3-Б, 4-А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова кровоносної системи. Функції та будова нирок. Ендокринна система. Будова й функції нервової системи.
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: фізіологічні системи та органи, що є їхніми складниками, і вміти розпізнавати їх за зображенням.
На рисунку зображено серце (1), мозочок (2), нирку (3) і щитоподібну залозу (4). Серце є складником кровоносної системи, мозочок – нервової системи, нирки – сечовидільної системи, щитоподібна залоза – ендокринної системи. Зайвою системою є лімфатична, органи якої не зображені.
Правильна відповідь: 1-В, 2-А, 3-Г, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форми взаємозв’язків між організмами в угрупованні.
У завданні запропоновано увідповіднити організми, які пов’язані певними взаємозв’язками, із назвою форми їхніх взаємозв’язків.
Рись і вовк є хижими тваринами, між якими виникають конкурентні відносини відповідно кормової бази.
Бичачий ціп’як є паразитичним організмом, який завдає шкоди організму людини. Назва цієї форми взаємозв’язків між організмами різних видів – паразитизм.
Між дубом і боровиком – особинами різних видів – утворилися мутуалістичні взаємовідносини, яким властива взаємна користь.
Взаємозв’язки між совою і мишею є прикладом хижацтва, за якого один тваринний організм є об’єктом живлення для іншої тварини.
Правильна відповідь: 1-А, 2-Б, 3-Д, 4-Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова й функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів.
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови ц функцій гемоглобіну людини.
Складниками гемоглобіну є білкова частина і гем, який містить йони Феруму. Цей білок міститься в еритроцитах крові та здійснює перенесення кисню з легень у тканини. Гемоглобін бере участь у перенесенні вуглекислого газу з тканин у легені та сприяє підтриманню кислотно-основного балансу в організмі.
Форму гемоглобіну, насиченого вуглекислим газом після процесу газообміну із периферійними тканинами, називають карбгемоглобіном.
Правильна відповідь: 1, 1, 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції матричного синтезу (реплікація, транскрипція, трансляція).
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічний процес, який зображено на схемі, потім застосувати знання про особливості його перебігу.
На схемі зображено етап біосинтезу білка – трансляцію, що відбувається в цитоплазмі за участі рибосом, і результатом якого є синтез поліпептидного ланцюга. Матричною молекулою для цього синтезу є мРНК. Один з кінців молекули тРНК утворює петлю. Там розміщений триплет нуклеотидів, що визначає, яку саме амінокислоту вона транспортує (антикодон). Він має утворювати комплементарну пару з відповідним триплетом мРНК (кодоном). За правилом комплементарності потрібно заповнити пропуски в схемі.
ГУА – триплет мРНК (кодон), що відповідає антикодону ЦАУ тРНК. ГГУ – антикодон тРНК, що відповідає кодону ЦЦА мРНК.
Правильна відповідь: 3, 1, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Видозміни вегетативних органів. Видозміна кореня.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати видозміну вегетативного органа на рисунку та визначати її функцію.
У представників виду Морква посівна формується видозміна кореня, яку називають коренеплодом. Ця видозміна забезпечує запасання поживних речовин. Рослина належить до дворічних.
Правильна відповідь: 2, 2, 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Будова кровоносної системи риб, земноводних, плазунів, птахів і ссавців. Будова кровоносної системи людини.
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови кровоносної системи людини й особливостей будови цієї системи різних хордових тварин.
Спочатку потрібно розпізнати позначені буквами А, В, С складники кровоносної системи людини. Потім характеризувати ці складники в запропонованих тварин.
На рисунку буквою А позначено серце. Цей орган має дві камери у представників виду Окунь звичайний (риби). Буквою В на рисунку позначено капіляри малого кола кровообігу. Це коло кровообігу виникло у наземних хордових тварин унаслідок формування легень. Буквою С на рисунку позначено аорту – кровоносну судину, з якої починає рух артеріальної крові по організму тварин. Аорта створює праву дугу у представників виду Орел степовий, який належить до птахів.
Правильна відповідь: 1, 1, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на