ЗНО онлайн 2020 року з біології – пробний тест
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень в біології
В основі завдання описано метод дослідження клітин.
У результаті застосування методу вчені можуть прослідкувати за міграцією речовин у клітині, їхніми перетвореннями, виявити місце та характер тих чи інших біохімічних процесів.
Для цього до клітини вводять речовину, в якій один з атомів певного елемента (Карбону, Фосфору тощо) заміщений його радіоактивним ізотопом.
Описаний метод – мічених атомів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя біологічних систем та їх характерні риси
Організм – жива істота, складники якої взаємодіють і функціонують разом як біологічна система.
Взаємодію різних органів, об’єднаних у системи, забезпечує організмовий рівень організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні та неорганічні сполуки і їхня роль в організмі
Для виконання завдання необхідно знати загальні ознаки рослинних організмів.
Однією з характерних рис організмів є резервна речовина, яка накопичується.
Найпоширеніший поміж клітинних полісахаридів рослин є крохмаль, який виконує резервну функцію. Крохмаль у бульбах і плодах можна визначити за допомогою розчину йоду, оскільки він є реактивом.
Хімічні реактиви – речовини, які викликають перетворення досліджуваних речовин з утворенням нових сполук з характерними властивостями. Їх використовують для проведення різних видів хімічного аналізу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ліпіди (жири, воски, стероїди, фосфоліпіди). Основні властивості та функції ліпідів в організмах
Для виконання завдання необхідно знати склад, будову та функції ліпідів.
Ліпіди – переважно гідрофобні органічні сполуки, які розчиняються в неполярних речовинах, здебільшого це похідні жирних кислот і багатоатомних спиртів або альдегідів.
Велику групу ліпідів становлять жири.
Жири – естери триатомного спирту гліцеролу й трьох залишків нерозгалужених жирних кислот. Жири відкладаються у вигляді жирових включень у рослинних і тваринних клітинах. У деяких рослин (соняшника, волоського горіха, маслин, ріпака, гірчиці тощо) жирів багато в насінні та плодах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки. Амінокислоти як мономери білків
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, зображений на рисунку.
На рисунку зображено структурну формулу амінокислоти.
Білки – нітрогеновмісні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їх роль в обміні речовин
Для виконання завдання необхідно знати вітаміни та ознаки гіповітамінозу.
Вітаміни – біологічно активні речовини, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності організмів, здебільшого є компонентами складних ферментів.
Поміж перелічених захворювань лише рахіт – захворювання, яке спричинене нестачею певного вітаміну. У разі гіпо- й авітамінозу вітаміну D виникає тяжке захворювання – рахіт, оскільки вітамін D впливає на процеси утворення кісток і регулює правильне співвідношення Кальцію та Фосфору, з яких утворюються кістки, забезпечує всмоктування цих елементів у тонкому кишечнику та перенесення їх кров’ю до кісткової тканини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура та функціонування еукаріотичних клітин. Клітина як елементарна одиниця живого
Для виконання цього завдання необхідно знати основні положення сучасної клітинної теорії.
Твердження «у багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини, різні типи клітин формуються унаслідок їхньої спеціалізації протягом індивідуального розвитку особини та утворюють тканини» є одним із положень сучасної клітинної теорії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура та функціонування еукаріотичних клітин
Для виконання цього завдання необхідні знання надмембранного комплексу тваринної клітини.
Надмембранний комплекс тваринної клітини представлений глікокаліксом. Цей тоненький шар складається зі сполук білків і ліпідів з вуглеводами.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура та функціонування еукаріотичних клітин. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі
Для виконання завдання необхідно знати функції комплексу Гольджі.
Насамперед у цій органелі накопичуються і певним чином змінюються деякі сполуки.
Речовини, які надійшли до цистерн комплексу Гольджі, сортуються за хімічним складом і призначенням. Відсортовані молекули переходять з одних цистерн до інших і згодом у вигляді пухирців, оточених мембраною, відокремлюються від цієї органели. Комплекс Гольджі бере участь у формуванні лізосом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура та функціонування еукаріотичних клітин. Рибосоми: будова, функціональна роль
В основі завдання зазначена роль рибосом для клітин еукаріотичних організмів. Необхідно вказати функцію рибосом і місце їх утворення в еукаріотичних клітинах.
Рибосоми беруть участь в біосинтезі білків – трансляції: послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК переводиться в послідовність амінокислотних залишків молекули білка, що синтезується.
Місцем утворення складників рибосом є ядерце.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії. Фотосинтез
В основі завдання наведено графік залежності інтенсивності фотосинтезу від освітленості. Умова також містить твердження, правильність яких необхідно перевірити.
Аналізуючи графік, можна констатувати, що інтенсивність фотосинтезу залежить від освітленості.
За освітленості від 20 до 30 тис. люкс інтенсивність фотосинтезу змінюється.
Таким чином, лише перше твердження правильне.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Збереження та реалізація спадкової інформації. Гени, їх будова і функціональна роль. Мозаїчна будова гена еукаріотів (екзони та інтрони). Поняття про геном
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, виходячи з того, що геном прокаріотичної клітини зазвичай складається з однієї кільцевої молекули ДНК. В еукаріотичній клітині лінійні молекули ДНК зв’язані з білками й утворюють хроматин ядра. Окрім ядерної ДНК, геном еукаріотичних клітин містить ДНК мітохондрій і пластид.
Друге твердження є правильним, виходячи з того, що між генами існують проміжки, які не містять інформації про будову білків або РНК. Крім того, некодувальні ділянки можуть бути всередині генів еукаріотів – їх називають інтронами. У ній можуть бути ділянки, що полегшують або ускладнюють зчитування інформації з тих чи інших генів, тобто виконують регуляторну функцію.
Тому правильною є відповідь, у якій вказані обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування ознак, встановлених Г. Менделем.
Аналізуючи основу завдання, можна констатувати, що для помідорів неможливе існування грушоподібної гетерозиготи, оскільки ген, що зумовлює грушоподібну форму плодів, є рецесивним. У присутності домінантного гена він не буде проявлятись, і гетерозигота буде круглої форми.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування ознак, встановлених Г. Менделем.
Оскільки фенілкетонурія – спадкова хвороба, пов’язана з порушенням обміну фенілаланіну, що є наслідком рецесивної мутації, вона буде проявлятися лише в гомозигот за рецесивною ознакою.
Необхідно також зауважити, що за умови повного домінування домінантна ознака проявляється і в гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот, тобто якщо організм має хоча б один домінантний алель. Імовірність того, що в гетерозиготних батьків народиться дитина, не хвора на фенілкетонурію, дорівнює 75 %, оскільки поміж потомків отримаємо дві гетерозиготи та одну гомозиготу за домінантною ознакою:
P1 Аа×Аа
F1 АА АаАааа
Лише гетерозиготна особина за рецесивною ознакою буде хвора на фенілкетонурію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова клітини прокаріотів. Прокаріотичні організми (археї, бактерії), особливості їхньої організації та функціонування
У прокаріотичної клітині немає ядра. Організми, клітини яких не містять ядра, – це бактерії та археї.
Вони мають мінімальний набір складників, що забезпечують існування клітини як цілісної системи.
Це плазматична мембрана, цитоплазма, рибосоми та молекула ДНК (дезоксирибонуклеїнова кислота) – носій спадкової інформації. У прокаріотів молекула ДНК замкнена в кільце й розташована в частині цитоплазми, яку називають нуклеоїдом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гриби. Різноманітність грибів: гриби-паразити рослин (трутовики, борошнисто-росяні, сажки, ріжки)
Для виконання завдання необхідно знання особливості життєдіяльності грибів.
Печериці та сироїжки – шапинкові гриби.
Усі шапинкові гриби є сапротрофами. Шапинкові гриби можуть вступати в співжиття з рослинами чи споживати речовини відмерлих решток.
Сажки і трутовики – гриби-паразити.
Сажкові гриби паразитують на злакових, спричинюючи захворювання сажку. Трутовики оселяються на стовбурах дерев і спричинюють трухлявіння, що зрештою призводить до загибелі дерева.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Плауни (селагінела, баранець звичайний, плаун булавовидний)
У завданні перевіряють знання різноманітності рослин.
На рисунку зображено Плаун булавовидний. Ця рослина належить до групи плауни.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Хвощі (хвощ польовий, хвощ лісовий)
В основі завдання наведений опис рослин певної групи.
У відповідях наведено групи наземних рослин, які розмножуються та поширюються за допомогою спор.
Поміж наведених груп лише представники хвощів мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Голонасінні (гінкго дволопатеве, тис ягідний, туя, кипарис, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія дивовижна, ефедра, саговник).
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин.
Голонасінні мають переваги порівняно із споровими рослинами. Вони мають насінні зачатки, у яких відбувається запліднення.
Пристосуванням до життя в наземних умовах стало виникнення пилкової трубки, що утворюється з клітини пилкового зерна й доносить спермії до яйцеклітини. Після запліднення з насінного зачатку утворюється насінина, що містить зародок і запас поживних речовин для його розвитку.
Отже, голонасінним для запліднення не потрібна вода.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вільноживучі і паразитичні види одноклітинних гетеротрофних еукаріотичних організмів. Паразити людини (дизентерійна амеба, малярійний плазмодій) їх особливості
Найбільш вірогідним шляхом удосконалення способів передавання кров’яних паразитів є ускладнення їх життєвого циклу зі зміною організмів хазяїв і різними способами розмноження в їх організмах.
Проміжні стадії кров’яних паразитів розвиваються в організмах кровосисних комах, таким чином вирішується проблема контактів «кров-кров».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та розвитку організмів, що належать до групи амфібії.
Амфібії – це тварини, які мають голу шкіру з великою кількістю слизових залоз.
Шийний відділ хребта представлено лише одним хребцем.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей розвитку тварини. Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу наведеної інформації. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи наукову інформацію умови, можна констатувати, що амбістома має непрямий тип розвитку. На це вказує наявність личинкової стадії у розвитку тварини.
Твердження учня є правильним.
Продовжуючи аналіз інформації про особливості розвитку, ми знаходимо підтвердження зауваження, що зробила учениця про можливість розмноження цієї тварини на личинковій стадії.
Тому твердження учениці також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Наведений текст містить інформацію, що амбістома живиться червами, комахами, молюсками та іншими безхребетними. Отже, не можна стверджувати, що «амбістома є рослиноїдною твариною».
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що на хід метаморфозу впливає тироксин, за нестачі якого цей процес затримується. Тироксин – гормон, що синтезується щитоподібною залозою. Отже, не відповідає дійсності твердження, що на хід метаморфозу впливає гормон наднирників. Аналіз тексту чітко вказує на те, що аксолотль – це личинкова стадія амбістоми. Отже, не можна стверджувати, що амбістома й аксолотль є різними видами тварин.
Проаналізувавши текст: «У неглибоких водоймах з високою температурою метаморфоз у цього виду амбістом відбувається обов'язково, й вони швидко перетворюються на дорослих тварин. Навпаки, у глибоких водоймах з низькою температурою залишаються личинки – аксолотлі, які продовжують рости. В аксолотлів розвиваються статеві органи, і вони починають розмножуватися», можна сформулювати таке твердження: «завершення метаморфозу тварини залежить від температури водного середовища».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова серця
Для виконання завдання необхідні знання будови серця.
Серце – порожнистий м’язовий орган, який своїми ритмічними скороченнями прокачує кров через судини тіла, забезпечуючи таким чином живлення і дихання тканин.
Будова серця відповідає властивій йому функції.
Рух крові відбувається завдяки тиску, що виникає внаслідок скорочення серцевого м’яза – міокарда. Він утворений особливою м’язовою тканиною – її м’язові волокна розгалужуються й формують складну мережу. Ізсередини міокард вистелений епітелієм – ендокардом, а зовні вкритий епікардом, утвореним сполучною тканиною. Додатковий захист серцю забезпечує навколосерцева сумка зі сполучної тканини – перикард.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Механізм скорочення м’язів. Робота, тонус, сила та втома м’язів
У завданні наведено три твердження, які треба проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, виходячи з того, що робота м’язів пов’язана з витратою енергії.
Друге твердження є неправильним, виходячи з того, що на скорочення м’яза витрачається до 40 % енергії, яка вивільнюється під час розщеплення молекул АТФ у м’язових волокнах. Решта енергії розсіюється у вигляді тепла.
Третє твердження є правильним, виходячи з того, що молекули АТФ використовуються клітинами в усіх реакціях, що потребують витрат енергії. Без участі АТФ не працюватиме жодна клітина організму. АТФ синтезується мітохондріями. Цей процес відбувається за рахунок енергії, яка вивільняється під час окиснення глюкози.
Тому правильною є відповідь, у якій вказане перше та третє твердження.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад крові: плазма, формені елементи (еритроцити, лейкоцити, тромбоцити)
В основі завдання наведено опис складників крові.
У відповідях представлені формені елементи крові (еритроцити, лейкоцити, тромбоцити), а також захисні білки (антитіла).
Поміж наведених складників крові лише лейкоцити мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Імунітет, його види
У завданні наведено два твердження, які треба проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, виходячи з того, що специфічний (набутий) імунітет формується на конкретний антиген. За повторного зараження організм здатний реагувати тільки на нього. Цей імунітет забезпечують певні групи лейкоцитів (Т-лімфоцити) і антитіла.
Друге твердження є правильним, виходячи з того, що неспецифічний (вроджений) імунітет успадковується від батьків і не залежить від того, контактувала раніше людина зі збудником хвороби чи ні. Цей імунітет забезпечують різні механізми, поміж яких велика кількість біологічно активних речовин (фермент слини лізоцим, захисний білок крові – інтерферон).
Тому правильною є відповідь, у якій вказані обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Енергетичні потреби організму. Основні етапи розщеплення білків, вуглеводів і жирів
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови та функцій органів травлення.
Кишечник – найдовша частина травного шляху людини.
Розрізняють: тонкий кишечник, у якому відбувається перетравлення та всмоктування поживних речовин, і товстий. Функція товстого кишечника – усмоктування води, формування калових мас, які надходять у пряму кишку.
Тонкий кишечник на виході зі шлунку розпочинається короткою дванадцятипалою кишкою. До неї впадають протоки печінки й підшлункової залози. Ферменти соку підшлункової залози розщеплюють білки (трипсин), жири (ліпаза) та вуглеводи (амілаза, лактаза). Вони активні лише в лужному середовищі й активізуються жовчю. Жовч виробляється найбільшою залозою нашого тіла – печінкою. Вона накопичується в жовчному міхурі й виділяється при надходженні харчової грудки до дванадцятипалої кишки. Основна функція жовчі – емульгування жирів їжі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гормони та нейрогормони, їх вплив на процеси життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання будови та функцій залоз внутрішньої секреції.
Вазопресин продукується нервовими клітинами гіпоталамуса, накопичується в задній частці гіпофіза, а за необхідності виділяється в кров. Цей нейрогормон є одним з потужних судинозвужувальних агентів, тому й дістав назву «вазопресин». Друга його назва – антидіуретичний – пов’язана з його властивістю впливати на процес утворення сечі в нирках.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції органів зору, слуху та рівноваги
Для виконання завдання необхідно знати будову органу слуху.
Орган слуху – орган чуттів, що відповідає за сприйняття звукових коливань та перетворення їх у потік електричних імпульсів, що відповідно опрацьовуються мозком і формуються звукові сприйняття.
Складовими органа слуху людини є зовнішнє, середнє і внутрішнє вухо.
Внутрішнє вухо розміщується вглибині скроневої кістки черепа. Воно представлене завиткою, в якій розташований рецепторний апарат слухового аналізатора. Завитка – кістковий канал, усередині якого розміщуються дві подовжні мембрани. Нижня (базальна) мембрана утворена щільною сполучною тканиною, а верхня — тоненькою одношаровою. Мембрани розділяють канал завитки на три частини – верхній, середній і нижній канали. На базальній мембрані середнього каналу по всій її довжині розташований так званий кортіїв орган – апарат, що містить рецептори й опорні клітини.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції шкіри. Терморегуляція та роль шкіри у цьому процесі
Для виконання завдання необхідні знання процесу терморегуляції – підтримання сталості температури тіла, який зумовлює утворення тепла в організмі – теплоутворення і віддавання його організмом – тепловіддачу.
В основі завдання описаний приклад участі шкіри в процесі тепловіддачі.
Це захисна реакція організму людини, яка запобігає її перегріванню. Організм віддає теплову енергію за допомогою фізичних процесів. Сюди належить: тепловипромінювання, конвекція, теплопроведення та випаровування води з поверхні тіла й легенів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утворення гамет і їхнє об'єднання в зиготу під час запліднення
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови статевих клітин.
Сперматозоїд – чоловіча гамета, зазвичай рухома, тваринних і рослинних організмів. Рух сперматозоїда відбувається переважно за допомогою джгутика. Як і жіночі статеві клітини – яйцеклітини – містять гаплоїдний набір хромосом.
Характерними особливостями яйцеклітин є нездатність активно рухатися та великі розміри, не лише в порівнянні зі сперматозоїдом, але й з іншими клітинами організму. Мають кулясту форму.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її причини
При виконанні завдання необхідні знання щодо модифікаційної мінливості та її властивостей.
Модифікаційна мінливість – зміни у фенотипі організму, що в більшості випадків мають пристосувальний характер та утворюються внаслідок взаємодії генотипу з навколишнім середовищем. Зміни в організмі та модифікації не успадковуються. Модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми тією чи іншою мірою живуть у різних умовах, а тому по-різному реагують на фактори навколишнього середовища, що й призводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі кількість квіток у суцвітті кошик соняшника змінюється залежно від змін умов навколишнього середовища (вплив високих температур). Це є проявом модифікаційної мінливості, про яку йдеться в завданні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Поняття про продуцентів, консументів та редуцентів. Трофічна структура біоценозу
В основі завдання наведений рисунок, на якому представлено різні організми.
Для виконання цього завдання необхідно знати послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, а саме закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення.
У пасовищному трофічному ланцюгу (ланцюгу виїдання) основу складають автотрофні організми, потім ідуть споживаючі їх мікроорганізми і рослиноїдні тварини, потім хижаки.
Різні трофічні рівні в екосистемі можуть займати всеїдні тварини, у раціоні яких присутня як рослинна, так і їжа тваринного походження. Ці тварини можуть займати різні трофічні рівні в залежності від певного ланцюга живлення. Такою твариною є ведмідь.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Поняття про продуцентів, консументів та редуцентів. Трофічна структура біоценозу. Екологічні піраміди
Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, називаються ланцюгами живлення.
В основі завдання наведено деякі послідовності ланцюга виїдання. Необхідно вказати варіант з правильною послідовністю компонентів.
У пасовищному трофічному ланцюгу (ланцюгу виїдання) основу складають автотрофні організми, потім йдуть споживаючі їх мікроорганізми і рослиноїдні тварини, потім хижаки.
У наведеному ланцюгу продуцент сосна споживається короїдом, яким живиться дятел, останніми у свою чергу живиться хижий птах – сокіл.
Тому правильна послідовність є така: сосна → короїд → дятел → сокіл.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура та межі біосфери
Завдання перевіряє знання вчення про біосферу В. І. Вернадського.
Для виконання завдання необхідно проаналізувати наведені твердження й обрати правильне.
Вернадський дав таке визначення біосфери: «Біосфера являє собою оболонку життя – область існування живої речовини».
Біосфера охоплює нижні шари атмосфери до висоти близько 11 км, усю гідросферу і верхній шар літосфери до глибини 3–11 км на суходолі й 0,5–1,0 км під дном океану.
Таким чином, правильним є твердження, що гідросфера повністю входить до складу біосфери.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів
Унаслідок обертання Землі навколо своєї осі двічі на добу змінюється освітленість. Це зумовлює коливання температури, вологості та інших абіотичних факторів, що у свою чергу впливає на активність організмів.
Зміна дня і ночі впливає на перебіг різних функцій організмів тварин: рухову активність, інтенсивність процесів обміну речовин тощо. У людини зареєстровано понад 100 життєвих функцій, залежних від часу доби.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Способи видоутворення. Поняття про дивергенцію, конвергенцію та паралелізм, аналогічні та гомологічні органи, рудименти та атавізми, біологічний прогрес та регрес
В основі завдання наведено речення, в якому пропущено інформацію: якими – гомологічними, аналогічними чи рудиментарними органами – є надкрила хруща та крила махаона; внаслідок якої форми філогенезу вони виникли.
Використовуючи порівняльно-анатомічні докази еволюції, ми встановлюємо, що ці органи є гомологічними.
Гомологічні органи мають подібні будову та спільне походження, але можуть виконувати різні функції. Надкрила хруща та крила махаона є похідними хітинової кутикули, але функції в них різні. Однією з форм філогенезу є дивергентна еволюція, в основу якої покладено видоутворення, за якого з одного виду утворюється кілька. Основними факторами такого видоутворення є: природний добір, ізоляція, мутаційна мінливість, різкі перепади чисельності популяцій, дрейф генів. Дії цих факторів неминуче ведуть до того, що різні групи популяцій дедалі більше відрізняються від вихідного виду. На певному етапі накопичені відмінності стають настільки істотними, що спричиняють розпад вихідного виду на два й більше нових, які згодом дають початок новим видам. У такий спосіб усі види одного роду, роди у межах родини, родини у межах ряду утворюються шляхом дивергенції від одного спільного виду. Отже, наведені в умові завдання органи виникли внаслідок дивергенції.
Таким чином, правильною відповіддю є варіант, де «Надкрила хруща та крила махаона є гомологічними органами, які виникли внаслідок дивергенції».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні біологічні функції білків. Ферменти, їх властивості та принципи функціонування.
Для виконання завдання необхідно знати основні функції білків.
Еластин – важливий складник сполучної тканини, що завдяки своїй еластичності дозволяє багатьом тканинам тіла, зокрема шкірі та зв’язкам, відновлювати свою форму після розтягнення або стиснення.
Інтерферон – білок крові, що виділяється клітинами організмів більшості хребетних тварин у відповідь на вторгнення чужорідних агентів. Завдяки інтерферонам клітини стають несприйнятливими до цих агентів.
Целюлаза – фермент, який каталізує гідроліз целюлози.
Актин є скоротливим білком, який виконує рухову функцію.
Поміж перелічених відсутній білок, що має резервну функцію.
Правильна відповідь – 1Д, 2Б, 3В, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клітинні мембрани, їх хімічний склад, структура, властивості та основні функції. Цитоплазма, її компоненти: цитоскелет, органели та включення. Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі. Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди (хлоро-, лейко - і хромопласти)
Завдання перевіряє знання будови рослинної клітини, складових її органел та структурних компонентів й вміння розпізнавати їх на рисунках.
На рисунку зображена рослинна клітина.
Кожна з органел і структурних компонентів (клітинна стінка, ядро тощо) забезпечує відповідні функції, як-от: живлення, захист, синтез певних сполук, зберігання і передавання спадкової інформації тощо. Ці структурні компоненти клітини й органели мають специфічну будову й внутрішній склад.
Вакуоля, позначена на рисунку цифрою 1, містить клітинний сік.
Клітинна стінка, позначена на рисунку цифрою 2, включає зібрані в пучечки водонерозчинні волоконця полісахариду целюлози та своєрідний каркас.
Ядро, позначене на рисунку цифрою 3, складається з поверхневого апарату і внутрішнього середовища – матриксу, яке в свою чергу складається з ядерного соку, ядерець і ниток хроматину.
Хлоропласти, позначені цифрою 4, – це пластиди, зазвичай забарвлені в зелений колір завдяки наявності пігменту хлорофілу.
Зайвим складником є муреїн, оскільки його містить клітинна стінка прокаріотів, до яких зображена клітина не належить.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3Д 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Суцвіття. Типи суцвіть (прості - китиця, початок, головка, кошик, щиток, зонтик, простий колос; складні - складний колос, волоть, складний щиток, складний зонтик)
Для виконання завдання необхідно розрізняти типи суцвіть і виявляти рослини, на яких вони формуються.
Запропоновані в завданні рослини описуються при вивченні типів суцвіть.
Суцвіття кошик, позначене на рисунку буквою А, формується на ромашці.
Суцвіття колос, позначене на рисунку буквою В, формується на подорожнику.
Суцвіття складний зонтик, позначене на рисунку буквою Г, формується на моркві.
Суцвіття початок, позначене на рисунку буквою Д, формується на кукурудзі.
Зайвим суцвіттям є китиця, що на рисунку позначене буквою Б, тому що назва рослини, якій воно притаманне, у переліку відсутня.
Правильна відповідь – 1Г, 2А, 3Д, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців: Плацентарні ссавці
Завдання перевіряє вміння розрізняти біологічні об’єкти на рисунках, а саме представників різних груп ссавців.
Лисиця належить до Хижих, зубр – до Парнокопитних, зебра – до Непарнокопитних. Косатка належить до Китоподібних.
У переліку груп ссавців зайвим є Гризуни, оскільки відсутнє зображення тварини, яка належить до цієї групи.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Особливості будови ссавців. Різноманітність ссавців: Плацентарні ссавці
Завдання перевіряє знання особливостей будови тварин, пов’язаних зі способом їх пересування.
Запропоновані в завданні тварини описуються під час вивченні певного ряду тварин, що є представниками класу Ссавці.
Вечерниця велика має добре розвинені грудні м’язи. Ці особливості в будові пов’язані з пристосуванням цих тварин до польоту.
Дельфін-білобочка – представник ряду Китоподібні, яким властива наявність хвостового плавника, бо вони опанували водне середовище існування.
Представники виду Кіт лісовий мають довгі кінцівки з утяжними кігтями.
У представників виду Кріт звичайний передні кінцівки мають широку лопатеподібну кисть (риючого типу) тому, що вони опанували ґрунтове середовище існування.
У переліку відсутній представник ряду Зайцеподібні, у яких передні кінцівки значно коротші за задні.
Правильна відповідь – 1Д, 2А, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова і функції органів дихання. Будова та функції органів травлення. Травні залози (слинні, печінка, підшлункова). Будова скелета. . Сенсорні системи зору, слуху, рівноваги, нюху, смаку, дотику, температури, болю
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: фізіологічні системи та органи, що є їхніми складниками.
Дихальні шляхи (трахея, бронхи, бронхіоли) входить до складу дихальної системи, печінка – травної системи, слухові кісточки (середнє вухо) – сенсорної, кістки стопи (нижня вільна кінцівка) – опорно-рухової системи.
Зайвою в переліку систем органів є кровоносна, складник якої не зазначено.
Правильна відповідь: 1Д 2Г 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органи, системи органів
Для виконання завдання необхідно знати будову організму людини: органи і фізіологічні процеси, які відбуваються в них.
Вироблення жовчі відбувається в печінці.
За сприйняття звукових коливань відповідає кортіїв орган, який розміщений у внутрішньому вусі.
Сприйняття довжини світлової хвилі відбувається в сітківці, яка містить рецептори зорового аналізатора.
Закриття двостулкового клапана відбувається в серці, що міститься між лівим передсердям та лівим шлуночком.
Поміж запропонованих фізіологічних процесів відсутній такий, що має відбуватися в довгастому мозку.
Правильна відповідь – 1Б, 2Г, 3Д, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції органів травлення. Травні залози (слинні, печінка, підшлункова). Травлення у ротовій порожнині, шлунку, кишечнику
Для виконання завдання необхідно знати будову та функції органів травного тракту людини й фізіологічні процеси, які відбуваються в них.
Формування калових мас відбувається у товстому кишечнику.
Емульгування жирів відбувається у дванадцятипалій кишці, оскільки саме в її порожнину відкриває протоку печінка, що вироблює жовч.
Первинне розщеплення вуглеводів відбувається в ротовій порожнині.
Пепсин – це фермент що входить до складу шлункового соку, тому розщеплення білків пепсином відбувається в шлунку.
Поміж запропонованих фізіологічних процесів відсутній такий, що має відбуватися в стравоході.
Правильна відповідь – 1Д, 2Г, 3А, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Транскрипція: матричний синтез молекул РНК. Поняття про регуляцію транскрипції. Біосинтез білків (трансляція). Генетичний код і його основні властивості
В умові завдання наведено ділянку одного з ланцюгів молекули ДНК.
У завданні запитують про можливу послідовність нуклеотидів наведеної ділянки другого ланцюга молекули ДНК.
За правилом комплементарності визначаємо відповідні варіанти послідовності нуклеотидів наведеної ділянки другого ланцюга молекули ДНК. З наведених варіантів відповідей правильна – АТАГЦАТГГ.
Для визначення, якою цифрою позначено послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК внаслідок транскрипції наведеної ділянки, ми користуємося правилом комплементарності. З наведених варіантів відповідей правильна – АУАГЦАУГГ.
Для визначення, якою цифрою позначено послідовність амінокислот поліпептидного ланцюга, що закодована в синтезованій мРНК, необхідно скористатися таблицею генетичного коду, опис якої наведено в примітці. З наведених варіантів відповідей правильна – Іле – Ала – Три.
Правильна відповідь – 1 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика грибів. Особливості будови та процесів життєдіяльності на прикладі шапинкових, цвілевих грибів та дріжджів. Гриби сапротрофи, паразити, симбіотрофи.
Завдання перевіряє вміння розпізнавати організм, знаходити в переліку ознаки, які йому притаманні.
На рисунку зображено шапинковий гриб.
Резервною речовиною клітини грибів є глікоген.
За типом живлення гриби є гетеротрофи. У клітинах грибів відсутні хлоропласти, тому вони не здатні самостійно синтезувати органічні речовини.
В екосистемах належить до редуцентів.
Правильна відповідь – 2 3 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Комахи, їх різноманітність: Перетинчастокрилі (бджола медоносна, мурашки)
Завдання перевіряє вміння розпізнавати тварину, знаходити в переліку ознаки та назву ряду, до якого вона належить.
На рисунку зображена бджола.
У розвитку цих тварин є стадії яйця, личинки, лялечки та дорослої особини (імаго). Таким чином, у цих комах непрямий тип розвитку з повним перетворенням.
Тварина належать до ряду Перетинчастокрилі, маючи дві пари перетинчастих крил.
Правильна відповідь – 2 1 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції спинного і головного мозку людини
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках і знання будови та функцій головного мозку.
На рисунку зображено головний мозок людини.
Буквою Х позначено довгастий мозок.
Розташування сірої та білої речовини в структурах головного мозку має певні особливості: лише мозочок і кінцевий мозок має поверхню, яка утворена сірою речовиною.
Поверхня довгастого мозку утворена білою речовиною.
Функцією є регуляція дихання.
Правильна відповідь – 1 2 1.
Знайшли помилку? Пишіть на