ЗНО онлайн 2020 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Завдання скеровано на перевірку знання значення біології в житті людини.
Бурхливий розвиток наук про життя у другій половині ХХ ст. сприяв багатьом відкриттям у галузі біології. Сучасні дослідження в галузі молекулярної біології та генетики дають змогу виявляти дефектні гени, які спричиняють спадкові захворювання, і замінювати їх на нормальні копії. Також ці дослідження уможливлюють розроблення методів ранньої діагностики, лікування і профілактики багатьох спадкових хвороб людини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів організації життя.
Для розв’язання завдання спочатку потрібно розпізнати біологічні об’єкти, які зображено на рисунку. Цифрою 1 позначено клітину, цифрою 2 – тваринний організм, цифрою 3 – фрагмент молекули.
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації (їх наведено за висхідним принципом): молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Правильною послідовністю зображених об’єктів за підвищенням рівня організації живого є фрагмент молекули (молекулярний рівень) – клітина (клітинний рівень) – організм (організмовий рівень), тобто 3 – 1 – 2.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Класифікація хімічних елементів за їхнім умістом в організмах.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічного складу клітини й уміння класифікувати хімічні елементи за їхнім умістом в організмах.
Найбільше в організмах органогенних хімічних елементів, тобто тих, сумарна масова частка яких становить близько 98 %. До них належать Карбон, Гідроген, Оксиген і Нітроген.
На діаграмі відображено масові частки (%) хімічних елементів в організмі людини. У пояснювальних підписах пропущено назву хімічного елемента, масова частка якого становить 18 %. Тобто він належить до групи органогенних хімічних елементів. Тож правильна відповідь – Карбон.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Вуглеводи: моносахариди (рибоза, дезоксирибоза, глюкоза, фруктоза), олігосахариди (сахароза, лактоза), полісахариди (крохмаль, целюлоза, хітин, глікоген).
Завдання скеровано на перевірку знання класифікації вуглеводів.
До вуглеводів належать моносахариди, олігосахариди й полісахариди.
Моносахариди – вуглеводи, які не розщеплюються на простіші вуглеводи, добре розчинні у воді, мають солодкий смак.
З-поміж наведених вуглеводів до моносахаридів належить рибоза.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Білки. Рівні структурної організації білків.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів структурної організації білкової молекули.
Різноманітність будови молекул білків зумовлено різними послідовностями амінокислотних залишків у полімерному ланцюзі та складністю його просторової будови.
Виокремлюють кілька рівнів структурної організації молекул білків. У водному середовищі клітини різні частини поліпептидного ланцюга скручуються і можуть укладатися різними способами в спіралі або складки. Це вторинний рівень структурної організації, який утворюється за рахунок слабких водневих зв’язків між залишками амінокислот.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Транспортування речовин через клітинні мембрани.
Завдання скеровано на перевірку знання суті ендоцитозу.
Особливим механізмом активного транспортування є цитоз – переміщення речовин у складі мембранних пухирців. Процес активного надходження твердих і рідких речовин із зовнішнього середовища всередину клітини називають ендоцитозом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Рибосоми: будова, функціональна роль.
Завдання скеровано на перевірку знання складників клітини й розуміння її функцій.
Рибосоми належать до немембранних органел клітини. Це невеликі тільця з двох субодиниць. Складниками рибосом є спеціальні білки й РНК (рРНК). Рибосоми забезпечують у клітині синтез білків.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Хлоропласти: будова, функціональна роль.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органели за описом.
З-поміж наведених органел до двомембранних належить лише мітохондрія і хлоропласт, які мають власний білоксинтезувальний апарат.
Органела, обмежена двома мембранами, внутрішня з яких утворює ламели й тилакоїди, – це хлоропласт.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Одномембранні органели: апарат Гольджі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органели.
На рисунку, наведеному в завданні, скомбіновано електронограму й схематичне зображення органели. Це сітчасте утворення, що є сукупністю плоских мембранних цистерн (мішечків) й утворює пухирці (везикули). На рисунку зображено комплекс Гольджі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії. Автотрофний і гетеротрофний типи живлення.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати організми за типом живлення.
В умові завдання наведено зображення організмів, поміж яких потрібно вибрати автотрофний. Буквою А позначено молюска, Б – комаху, Г – представника грибів. Усі ці організми живляться готовими органічними речовинами, які синтезовано іншими організмами, тобто належать до гетеротрофних.
Буквою В позначено папороть – рослинний організм, який для свого живлення утворює органічні речовини з неорганічних на світлі за допомогою хлорофілу, тобто належить до автотрофних.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Класичні методи генетичних досліджень.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти за діагностичним значенням методи генетичних досліджень.
Гібридологічний аналіз – дослідження характеру успадкування різних варіантів ознак за допомогою системи схрещувань.
Генеалогічний метод полягає у вивченні родоводів організмів для простеження характеру успадкування різних варіантів певних ознак у ряді поколінь.
Близнюковий метод дає змогу з’ясувати роль чинників довкілля у формуванні фенотипу.
Цитогенетичний метод базується на дослідженні особливостей хромосомного набору (каріотипу) організмів. Він уможливлює виявлення порушень, пов’язаних зі зміною як кількості хромосом, так і їхньої будови.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Збереження і реалізація спадкової інформації. Транскрипція: матричний синтез молекул РНК.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття транскрипції та вміння розв’язувати елементарні вправи з транскрипції.
В основі завдання наведено схему біологічного процесу – транскрипції, який забезпечує синтез молекули РНК з використанням молекули ДНК як матриці.
Упродовж цього процесу РНК-полімераза роз’єднує дві нитки ДНК й рухається вздовж лише однієї з них. Вона розпізнає нуклеотиди ДНК й уключає в молекулу РНК комплементарні до них РНК-нуклеотиди.
Слід пам’ятати, що замість тимідилового (Т) нуклеотиду молекул ДНК до молекули РНК входить урациловий (У). Правильна послідовність мономерів, позначених цифрами 1, 2, 3, 4 відповідно до принципу комплементарності – УАГЦ.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності мінливості організмів. Типи мутацій (соматичні й генеративні).
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей мінливості організмів.
В умові завдання наведено приклад впливу на організм мутації, що виникла в соматичних клітинах. Успадкування такої мутації нащадками організму, який розмножується лише статевим способом, неможливе. Отже, імовірність (%) успадкування мутації, яка виникла під дією ультрафіолетового випромінювання в клітинах шкіри кішки (соматичні клітини), дорівнює нулю.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості організмів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей мінливості організмів.
В основі завдання подано рисунок двох пар гомологічних хромосом рослини, на кожній із яких позначено локуси алельних генів. У диплоїдних організмів кожна хромосома, окрім статевих, має подібну за структурою (але не ідентичну) парну хромосому. Такі парні хромосоми називають гомологічними. Вони містять однаковий набір генів, локуси яких розташовані в однакових послідовностях. Отже, кожний організм має дві копії кожного гена. Одна з них надходить від батьківського, а інша – від материнського організму.
Нуклеотидні послідовності копій генів в одному локусі гомологічних хромосом можуть дещо різнитися. Такі варіанти генів називають алелями. Різні алелі зумовлюють розвиток різних варіантів однієї ознаки.
Під час мейозу утворюються гамети, які містять лише одну з пари гомологічних хромосом. Отже, кількість типів гамет із різними комбінаціями алелів двох позначених генів, що їх може утворити ця рослина, дорівнюватиме двом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси. Особливості організації та функціонування вірусів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння особливостей організації та функціонування вірусів.
Віруси не мають клітинної будови, вони є паразитами в прокаріотичних й еукаріотичних клітинах. Віруси використовують органели клітин-хазяїнів для того, щоби синтезувати нові вірусні частинки – віріони, у них немає власного обміну речовин. Поза клітиною-хазяїном вони не виявляють ознак життя.
Складником віріона є молекула нуклеїнової кислоти – ДНК або РНК. У простих вірусів така молекула оточена капсидом – зовнішньою оболонкою з білкових молекул. Складні віруси під час формування віріонів захоплюють частину клітинної плазматичної мембрани, доповнюють її власними білками – утворюється суперкапсид.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Прокаріотичні організми. Хвороботворні бактерії та захворювання людини, зумовлені ними. Профілактика бактеріальних захворювань.
Завдання скеровано на перевірку знання шляхів проникнення хвороботворних мікроорганізмів в організм людини.
Збудники можуть проникати через шлунково-кишковий тракт, дихальні шляхи, через пошкодження покривів, статевим шляхом.
Холера – це особливо небезпечне інфекційне захворювання органів травлення, що набуває характеру епідемії. Її збудником є мікроорганізм – холерна паличка, яка розвивається у водному середовищі, наприклад, у різних водоймах. Бактерії проникають в організм через травний канал разом із їжею і водою.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Водорості. Особливості будови й процесів життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних водоростей. Червоні водорості.
Завдання скеровано на перевірку знання будови червоних водоростей.
Окрім хлорофілу, ці водорості містять червоні й жовті пігменти, різні поєднання яких зумовлюють різноманітні забарвлення сланей – від темно-червоного до жовтого чи блакитно-зеленого. Червоні пігменти дають змогу водоростям уловлювати слабке світло на глибинах до 200–250 метрів. Тому червоні – єдині поміж водоростей, що мешкають на такій глибині.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Рослини. Видозміни пагона. Вегетативне розмноження.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей зовнішньої і внутрішньої будови вегетативних органів рослин.
У завданні наведено опис дослідження і два висновки, які учні й учениці зробили за результатами експерименту. Необхідно проаналізувати наведені висновки й визначити, чи є поміж них правильні.
Під час дослідження розрізів цибулин виявлено бруньки. Це є доказом того, що цибулина – видозмінений пагін. Отже, перший висновок за результатами дослідження є правильним.
З висаджених у ґрунт цілих цибулин розвинулися пагони з квітками. Це свідчить про те, що цибулина забезпечує вегетативне розмноження. Отже, другий висновок неправильний.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин: Мохи (політрих, маршанція, сфагнум). Розмноження рослин.
Завдання скеровано на перевірку вміння характеризувати певний вид рослин.
Необхідно проаналізувати текст і розпізнати позначені цифрами слова. У тексті описано політрих звичайний, який належить до мохів і розмножується спорами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослини. Розмноження рослин. Покритонасінні. Загальна характеристика.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей покритонасінних рослин.
Твердження учня є правильним, адже покритонасінні рослини опанували водне й наземне середовище існування, пристосовані до різноманітних умов суходолу, мають велику різноманітність вегетативних органів тощо.
Твердження учениці також є правильним. Потрапляння сперміїв до насінного зачатка, де міститься яйцеклітина, у насінних рослин забезпечено проростанням пилкової трубки. Така особливість організації покритонасінних рослин є одним із пристосувань до опанування наземного середовища.
Отже, обоє мають рацію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одноклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей одноклітинних гетеротрофних еукаріотичних організмів.
Одноклітинні еукаріотичні організми суттєво відрізняються за способом живлення. Поміж них є одноклітинні твариноподібні організми, для яких характерним є гетеротрофний спосіб живлення.
Одноклітинні гетеротрофні організми можуть захоплювати частинки їжі й перетравлювати їх у цитоплазмі, часто за допомогою травних вакуолей. Одним із представників таких організмів є малярійний плазмодій, клітина якого містить ядро.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Поведінка тварин. Міграції.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей міграцій тварин.
Європейський річковий вугор мешкає в річках Атлантичного басейну, хоча може заходити й у Чорне море, а звідти – у річки України. Європейські вугри прямують на нерест через усю Атлантику до Саргасового моря. Це район в Атлантичному океані, зарослий гігантськими водоростями, із найсолонішою й найглибше прогрітою водою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення і значення тварин. Вільноживучі й паразитичні черви.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей червів різних груп.
Поміж червів є паразитичні організми – гострик, ціп’як свинячий, ехінокок. Личинки гострика й ціп’яка частину життєвого циклу ведуть вільноживучий спосіб життя. Лише трубочник є твариною, яка веде вільноживучий спосіб життя.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення і значення тварин. Членистоногі. Комахи, їхня різноманітність.
Завдання скеровано на перевірку вміння візуально розпізнавати представників тварин, характерні ознаки тварин наведених таксонів, зіставляти елементи будови тіла з представниками тварин на прикладі указаних видів.
В умові завдання наведено марку із зображенням Бабки жовтої, яка є представником комах: тварина має членисті кінцівки, перетинчасті крила, складні очі. Ця група тварин належить до членистоногих.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність тварин. Особливості будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати групи тварин, виявляти спільні й відмінні ознаки.
Для розв’язання завдання потрібно виявити ознаку, за якою амфібії відрізняються від рептилій. Тіло тварини обох цих груп вкрите шкірою, протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
У хребті представників обох груп вирізняється шийний відділ, що є пристосуванням до наземного способу життя: у амфібій він містить один хребець, у рептилій – декілька.
У життєвому циклі амфібій є личинкова стадія, а молода рептилія схожа на дорослу особину. Тобто на відміну від рептилій розвиток амфібій відбувається з перетворенням.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хордові. Загальні особливості будови й процесів життєдіяльності. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови й процесів життєдіяльності тварин, уміння розпізнавати їхніх представників.
На рисунку, наведеному в умові завдання, зображено представників кісткових риб, рептилій і ссавців – різних груп хордових тварин.
Шкіра зі слизовими залозами, дихання за допомогою зябер і зовнішнє запліднення притаманне лише кістковим рибам.
Хордові тварини мають спільні ознаки організації, а саме – внутрішній скелет, нервову систему трубчастого типу й кровоносну систему замкненого типу.
Тож з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки 4, 5 і 6.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова тіла людини. Тканини організму людини, їхня будова й функції.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови тканин організму людини, уміння розпізнавати їх.
На рисунку в умові завдання наведено зображення тканин (1–3) організму людини, одержані із застосуванням метода світлової мікроскопії . Спочатку потрібно їх розпізнати: цифрою 1 позначено кісткову тканину, цифрою 2 – хрящову, цифрою 3 – епітеліальну.
Сполучні тканини (1, 2) на відміну від епітеліальних містять значно більшу кількість міжклітинної речовини. Тому перше твердження є правильним. Друге твердження також є правильним з огляду на те, що позначена цифрою 3 тканина – епітеліальна.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нервова регуляція. Нервова система людини. Рефлекторна дуга, її складники.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати складники рефлекторної дуги.
На рисунку в умові завдання буквами (А – Г) позначено складники тринейронної рефлектоної дуги. Буквою А позначено робочий орган, Б – руховий нейрон, В – вставний нейрон, Г – чутливий нейрон.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння функціонування регуляторних систем організму.
У процесі життєдіяльності людина адаптується до змін умов існування. Цей процес забезпечено регуляторними системами організму.
Зміни умов існування можуть бути дуже сильними або тривалими. У такому разі розвивається особлива реакція напруження регуляторних систем організму, яку називають стресом.
В описаній у завданні ситуації виникає тахікардія – стан значно підвищеної частоти серцевих скорочень (ЧСС) порівняно з нормальними показниками. Під час розвитку стресу відбувається зростання секреції адреналіну корою надниркових залоз, що забезпечує стан підвищеної частоти серцевих скорочень.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кровоносна система людини. Серцевий цикл, його фази. Робота серця, її регуляція.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо функціонування кровоносної системи.
Розв’язання завдання ґрунтується на аналізі кількісних показників роботи кровоносної сиcтеми, які наведено в таблиці. Частота серцевих скорочень безпосередньо перед стрибком із парашутом становитиме 100 ударів за хвилину.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нервова регуляція. Нервова система людини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння значення парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи в забезпеченні функціонування організму людини.
В описаній у завданні ситуації активація парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи забезпечує повернення ЧСС до показників спокійного стану організму, що вможливлює його відновлення.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Дихання. Дихальна система людини. Функції органів дихання.
Завдання скеровано на перевірку знання функції носової порожнини.
У носовій порожнині повітря, яке людина вдихає, зігрівається або охолоджується кров’ю, що тече по густій сітці кровоносних капілярів її слизової оболонки.
Слизова оболонка містить залози, що виділяють слиз, який зволожує повітря, затримує і знижує життєдіяльність хвороботворних бактерій.
Слиз разом із частинками пилу, мікроорганізмами видаляється із носової порожнини. У такий споіб відбувається знезараження вдихуваного повітря.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії в організмі людини. Вітаміни, їхня роль в обміні речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння ролі вітамінів в обміні речовин.
В умові завдання надано інформацію щодо різних підходів до класифікування вітамінів, утворення їхніх назв.
Вітамін D впливає на процеси утворення кісткової тканини й регулює правильне співвідношення Кальцію та Фосфору, адже забезпечує всмоктування цих речовин у тонкому кишечнику й перенесення кров’ю до кісткової тканини.
Від нестачі цих хімічних елементів в організмі дитини її кістки розм’якшуються, тоншають, уповільнюється їхній ріст. У разі гіпо- й авітамінозу вітаміну D виникає тяжке захворювання – рахіт.
Отже, фізіологічна назва вітаміну D – протирахітичний фактор.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Шкіра. Терморегуляція. Будова шкіри.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати складники шкіри людини.
На рисунку, наведеному в завданні, цифрою 1 позначено сальну залозу, цифрою 2 – потову залозу, цифрою 3 – волосяну сумку.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосфера як глобальна екосистема. Біогеохімічні цикли (колообіг речовин) як необхідна умова існування біосфери. Ключові біогеохімічні цикли.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу, розуміння його закономірностей.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
Азот – складник атмосфери, газ, молекулу якого утворено двома атомами Нітрогену. Нітроген також виявлено в органічних сполуках – компонентах організмів – білках зокрема. Є він і в ґрунті – у солях амонію, нітратах і нітритах тощо.
У колообіг азот залучено внаслідок біологічної (за участі бактерій, ціанобактерій) азотфіксації. Під час цих процесів атмосферний азот перетворюється на нітрати, які рослини можуть засвоювати.
Іншим джерелом Нітрогену для рослин є продукти розкладання органічних решток, унаслідок чого утворюються сполуки амонію, сечовина й амоніак. Ці речовини завдяки діяльності нітрифікувальних бактерій також перетворюються на нітрати. Цей процес називають нітрифікацією і на схемі його позначено буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосфера як глобальна екосистема. Біогеохімічні цикли (колообіг речовин) як необхідна умова існування біосфери. Ключові біогеохімічні цикли.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу, розуміння його закономірностей.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
Нітроген виявлено в органічних сполуках – складниках організмів – білках зокрема. Одним із джерелом Нітрогену для рослин є продукти розкладання органічних решток, унаслідок чого утворюються сполуки амонію, сечовина й амоніак. Ці речовини завдяки діяльності нітрифікувальних бактерій перетворюються на нітрати, які рослини можуть засвоювати.
Отже, Нітроген є складником білків.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Симбіоз і його форми.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу й суті симбіозу.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
Азот – складник атмосфери, газ, молекулу якого утворено двома атомами Нітрогену. Азотфіксувальні бактерії здатні засвоювати безпосередньо з атмосфери азот, який надходить в екосистему в доступній для засвоєння рослинами формі.
Поміж азотфіксувальних бактерій багато вільноживучих, але є і такі, що оселяються на коренях рослин, які надають їм прихисток. Приклад взаємовигідного симбіозу – співіснування бобових рослин з азотфіксувальними бактеріями, які утворюють на коренях бульбочки. Таку форму симбіозу називають мутуалізмом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи еволюційного вчення. Основні положення еволюційної теорії Ч. Дарвіна.
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння основних положень еволюційного вчення Чарльза Дарвіна.
Еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір. Природний добір проявляється в переважному виживанні й розмноженні найпристосованіших до умов середовища життя організмів певного виду.
В умові завдання наведено приклад із праці Ч. Дарвіна, у якому він описав дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Органічні сполуки та їхня роль в організмі.
Завдання скеровано на перевірку знання основних груп органічних речовин.
До білків належить інсулін – гормон пептидної природи.
До стероїдів належить холестерол. Це – біохімічний попередник стероїдних гормонів, жовчних кислот і вітаміну D у хребетних тварин і людини.
Моносахаридом є глюкоза, що належить до групи пентоз. У природі поширена як складник рибонуклеїнових кислот.
До полісахаридів належить глікоген – гомополімер глюкози, основна форма її зберігання в клітинах тварин, більшості грибів, багатьох бактерій.
Поміж перелічених груп органічних речовин немає дисахаридів, до яких належить сахароза.
Правильна відповідь: 1–В, 2–Д, 3–А, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії. Розщеплення речовин в організмі (безкисневе, кисневе). Фотосинтез. Основні процеси, що відбуваються у світлозалежних і світлонезалежних реакціях /світловій і темновій фазах фотосинтезу.
Завдання скеровано на перевірку знання основних процесів обміну речовин і перетворення енергії в організмах.
Світлова фаза забезпечує фотосинтез енергією, тобто під час неї відбувається утворення НАДФН та АТФ.
Під час темнової фази фотосинтезу відбувається синтез вуглеводів.
Безкисневий етап дихання, або гліколіз, забезпечує розщеплення глюкози, а кисневий – подальше окиснення піровиноградної кислоти.
Гідроліз целюлози до глюкози відбувається під час підготовчого етапу енергетичного обміну, який у завданні не наведено.
Правильна відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–В, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати рослини й класифікувати їх.
Рослина, зображена на рисунку 1, належить до плаунів – це плаун булавовидний.
Цифрою 2 позначено зображення сосни звичайної, яка утворює шишки, має хвою. Це – представник голонасінних.
Рослина, зображена на рисунку 3, – хвощ польовий, який належить до хвощів.
Рослина, зображена на рисунку 4, має квітку й плід. Це – суниця, яка належить до покритонасінних рослин.
У завданні не наведено зображення представника мохів.
Правильна відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе короп, а в морській – представник головоногих молюсків – кальмар.
Середовищем існування крота є ґрунт, до мешкання в якому ця тварина має низку пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси. Прокаріотичні організми. Одноклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми. Паразитичні багатоклітинні тварини. Організми, які викликають захворювання людини. Особливості будови.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови організмів – збудників хвороб.
Педикульоз спричинюють воші, що є багатоклітинними тваринами, кутикула яких містить хітин.
Ботулізм – захворювання, спричинене впливом токсину бактерії. Клітина бактерії містить нуклеоїд – ділянку цитоплазми, у якій розташована кільцева молекула ДНК.
Причиною виникнення поліомієліту є вплив вірусу – неклітинної форми життя.
Амебну дизентерію спричинює одноклітинний еукаріотичний організм, який веде паразитичний спосіб життя.
Правильна відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система людини. Будова скелета.
Завдання скеровано на перевірку знання будови скелета людини – відділів і кісток.
Скелет людини поділено на такі відділи: череп, хребет із грудною кліткою, пояси кінцівок і скелети вільних кінцівок.
Складником черепа є вилична кістка, поясу верхніх кінцівок – ключиця, вільної верхньої кінцівки – променева, вільної нижньої кінцівки – стегнова кістка.
Зайвою в переліку кісток є клубова, що належить до поясу нижніх кінцівок.
Правильна відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Травлення. Травна система людини. Будова й функції органів травлення.
Завдання скеровано на перевірку знань про функціонування травної системи людини.
У ротовій порожнині відбувається механічна й первинна хімічна обробка їжі – подрібнення, зволоження їжі й формування харчової грудки.
Денатурація білків і їхнє розщеплення пепсином відбувається в шлунку.
У тонкому кишечнику складники, на які розщеплюються білки та вуглеводи, усмоктуються в кров. Ідеться про амінокислоти й глюкозу відповідно.
Остаточне всмоктування води й мінеральних солей відбувається в товстому кишечнику.
Розщеплення вуглеводів можливе лише в лужному середовищі ротової порожнини й тонкого кишечника.
Правильна відповідь: 1–В, 2–А, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функція і будова нирок. Утворення і виведення сечі. Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Ендокринна система. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції. Статеве дозрівання людини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображення внутрішніх органів організму людини й знання їхніх функцій.
Нирки – це головний орган виділення в організмі людини. Вони забезпечують виведення з організму токсичних продуктів білкового обміну й обміну нуклеїнових кислот.
Підшлункова залоза утворює інсулін.
Яєчник продукує яйцеклітини, процес утворення яких називають овогенезом.
Печінка виробляє жовч. Зайвою функцією в наведеному переліку є газообмін, бо до неї бракує зображення легень.
Правильна відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Рослини. Вегетативні органи й життєві функції рослин. Листок: внутрішня будова, функції.
Завдання скеровано на перевірку знання складників листка й виконуваних ними функцій.
На рисунку, наведеному в завданні, зображено шкірочку листка з позначеним буквою Х продихом, який потрібно схарактеризувати.
Продих розташований у покривній тканині. У більшості рослин він є складником листка. Одна з функцій продиху – транспірація.
Правильна відповідь: 2, 1, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова травної системи тварин. Будова травної системи людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови травних систем різних тварин, уміння порівнювати їх.
На рисунку, наведеному в умові завдання, зображено травну систему людини. Буквами А, В, С відповідно позначено шлунок, кишечник і пряму кишку. Необхідно вказати тварину, яка має описану особливість будови позначених елементів травної системи.
Шлунок А має два відділи в представників виду Куріпка сіра. У першому відділі шлунка куріпок відбувається механічна обробка їжі. Таку особливість зумовлено тим, що у птахів немає зубів.
Тонкий кишечник В найдовший у представників виду Олень шляхетний, що належить до жуйних непарнокопитних тварин. Ці тварини живляться рослиною їжею, для перетравлення якої необхідна велика кількість ферментів й ендосимбіотичні організми в кишечнику.
Травна система закінчується прямою кишкою С у представників виду Лисиця звичайна, який належить до ссавців.
У представників виду Ящірка прудка (рептилії) й Жаба озерна (амфібій) формується клоака.
Правильна відповідь – 3, 1, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Імунітет. Імунна система людини, її склад й особливості функціонування.
Завдання скеровано на перевірку розуміння особливостей функціонування імунної системи людини.
В умові завдання наведено графік, на якому відображено динаміку формування довготривалого специфічного гуморального імунітету в організмі людини. Імунну відповідь зумовлено виробленням антитіл, зміну концентрації яких відображено на графіку (концентрація речовини Х). Стрілками позначено моменти контакту організму з антигеном.
Перший контакт з антигеном (перше проникнення) супроводжуваний первинною імунною відповіддю.
Під час повторного контакту з антигеном (повторне проникнення) за рахунок активації клітин пам’яті виникає вторинна імунна відповідь, яка розвивається швидше й потужніше.
Лікувальна сироватка містить готові антитіла, а не антиген, тому не може викликати імунну відповідь.
Правильне твердженням щодо цього процесу таке: первинна імунна відповідь може виникати внаслідок уведення вакцини. Речовина Х є антитілами, які належать до білків. Антитіла (речовина Х) синтезуються в лейкоцитах.
Правильна відповідь: 2, 1, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова кровоносної системи тварин. Будова кровоносної системи людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови кровоносної системи людини й тварин.
В умові завдання наведено схему, на якій відображено напрямок руху крові на різних ділянках кровообігу в організмі людини й деяких тварин.
Аналіз схеми дає змогу зробити висновок, що кровоносна система має два кола кровообігу. Це дає підстави вважати, що таку кровоносну систему мають усі наземні хребетні тварини.
Венозна кров в організмі людини рухається венами великого кола кровообігу (у напрямку від інших органів до серця) і артеріями малого кола (у напрямку від серця до легень). Отже, напрямок руху венозної крові в організмі людини позначено буквами В та Г.
У ссавців і птахів від серця по великому колу кровообігу рухається артеріальна кров, а в рептилій і амфібій – змішана. У частині схеми, позначеній буквою Б, зображено напрямок руху змішаної крові в організмі черепахи, яка належить до рептилій.
Із правого шлуночка серця кров рухається в напрямку легень. Отже, напрямок руху крові, що бере початок із правого шлуночка, позначено буквою Г.
Правильна відповідь: 2, 2, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на