ЗНО онлайн 2021 року з біології – пробний тест
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
В основі завдання наведено опис біологічного методу, який широко застосовують для розв’язання медичних проблем.
Метод реплікації фрагмента ДНК, за яким можна швидко синтезувати мільйони копій – полімеразна ланцюгова реакція (ПЛР).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічний об’єкт, який зображено на рисунку – наведено зображення рослинного організму (вид Суниця лісова).
Цей біологічний об’єкт перебуває на організмовому рівні організації живого.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Вуглеводи: моносахариди (рибоза, дезоксирибоза, глюкоза, фруктоза), олігосахариди (сахароза, лактоза), полісахариди (крохмаль, целюлоза, хітин, глікоген)
До вуглеводів належать моносахариди, олігосахариди й полісахариди.
Моносахариди – вуглеводи, які не розщеплюються на простіші вуглеводи, добре розчинні у воді, мають солодкий смак, можуть виконувати структурну або енергетичну функції.
Однією із сполук, які належать до моносахаридів, є дезоксирибоза.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Білки. Рівні структурної організації білків
В основі завдання наведено рисунок, на якому стрілкою позначено хімічний зв'язок між сполуками, який необхідно вказати.
На рисунку зображено хімічний зв'язок, який утворюється між карбоксильною групою однієї амінокислоти й аміногрупою іншої.
Це ковалентний зв'язок, який підтримує первинний рівень структурної організації білкової молекули.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Збереження й реалізація спадкової інформації. Транскрипція: матричний синтез молекул РНК
У біологічних системах певні біохімічні реакції мають особливості, коли одна молекула слугує основою – матрицею – для синтезу іншої. Так, молекула ДНК слугує матрицею для синтезу різних типів молекул РНК, молекула мРНК – білкових молекул.
Такі біохімічні процеси називають реакціями матричного синтезу.
Отже, поміж перелічених прикладом реакції матричного синтезу є утворення молекул РНК внаслідок транскрипції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Явище плазмолізу
В основі завдання наведено явище, яке потрібно дослідити учням, а саме плазмоліз. З переліку організмів необхідно обрати той, на клітинах якого це явище можна спостерігати.
Для виконання завдання необхідно знати, що плазмоліз – відділення цитоплазми від клітинної стінки при зануренні клітини в гіпертонічний розчин.
Надмембранні комплекси клітин складаються зі структур, розташованих над плазматичною мембраною. У рослин і грибів – це клітинна стінка, у клітин тварин – глікокалікс.
Клітинна стінка рослин включає зібрані в пучечки нерозчинні у воді волоконця полісахариду целюлози, занурені у своєрідний каркас (матрикс). Опорна функція клітинної оболонки полягає в підтриманні форми клітини.
Отже, для спостереження плазмолізу за допомогою мікроскопа учням необхідно обрати рослинний організм – традесканцію віргінську.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Клітинні включення
В основі завдання описується утворення в клітинах щавлю нерозчинної солі – кальцій оксалату як продукту обміну речовин. Необхідно указати складник клітин щавлю, утворений кристалами цієї солі.
Для виконання завдання необхідно знати, що у цитоплазмі розрізняють рідку частину й компактні структури – органели і включення.
Включення – це змінні складники клітин. Вони можуть з’являтися або зникати залежно від характеру функціонування клітини. Ними можуть бути резервні сполуки (зерна крохмалю, гранули глікогену, краплини жирів), продукти обміну речовин (кристали кальцій оксалату в рослин).
Отже, кристали кальцій оксалату утворюють такий складник клітин щавлю, як включення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура та функціонування еукаріотичних клітин
В основі завдання наведено схему клітинного циклу, де буквою Х позначено один із етапів мітозу.
Необхідно звернути увагу, що на схемі також позначено етап мітозу, який називають телофазою.
Отже, буквою Х позначено етап, яким починається мітоз, а саме – профаза.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Поняття про геном
Для виконання завдання необхідні знання щодо геному еукаріотичної клітини.
Здатність до самовідтворення забезпечують процеси збереження та реалізації спадкової інформації. У клітинах така інформація зберігається в структурі молекул ДНК.
Сукупність молекул ДНК, що містяться в одній клітині, називають геномом.
За функціями умовно виокремлюють структурні гени, які визначають певну ознаку, та регуляторні, основною функцією яких є регуляція активності інших генів.
Розмір геному не залежить від розмірів організму. В еукаріотичній клітині лінійні молекули ДНК зв’язані з білками й утворюють хроматин ядра. Окрім ядерної ДНК, геном еукаріотичних клітин містить ДНК мітохондрій та пластид.
Отже, геном еукаріотичної клітини характеризується тим, що утворений ДНК, яка міститься в ядрі та двомембранних органелах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Гени, їх будова та функціональна роль
Запропоноване завдання є першим із завдань, для виконання якого потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
Необхідно визначити структуру якої сполуки кодує ген ASPA.
Наукова інформація містить положення, що ген «кодує фермент аспартоацилазу». Відомо, що всі ферменти є білками.
Отже, ген ASPA кодує структуру білка.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем
Запропоноване завдання є другим із завдань, для виконання якого потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
У завданні наведені твердження учня й учениці щодо типу успадкування хвороби Канавана, які потрібно проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі констатувати, чи має хтось із них рацію.
Учень має рацію, що успадкування описаної хвороби не зчеплене зі статтю, адже «причиною хвороби є дефект гена ASPA, локус якого міститься в 17-й хромосомі». Відомо, що в каріотипі людини 17-а хромосома є аутосомою.
Учениця помиляється тому, що захворювання є аутосомно-рецесивним з огляду на те, що «хвороба розвивається за одночасної наявності двох дефектних алелів цього гена».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем
Запропоноване завдання є третім із завдань, для виконання якого потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
В основі завдання запропонована генетична задача на моногібридне схрещування.
Захворювання є аутосомно-рецесивним з огляду на те, що «хвороба розвивається за одночасної наявності двох дефектних алелів цього гена». Якщо один із подружжя не має дефектного гена, а інший гетерозиготний за цим геном, то ймовірність (%) народження в подружжя дитини з хворобою Канавана буде дорівнювати нулю.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості організмів. Закономірності спадковості організмів. Успадкування, зчеплене зі статтю
В основі завдання наведено інформацію, що локус гена гемофілії локалізовано в Х-хромосомі.
Пропонується вказати причину цього захворювання у дитини, яка народилася у батьків із нормальним зсіданням крові.
Це захворювання є генетичним, адже нам відомо, що локус гена гемофілії локалізовано в Х-хромосомі. Отже, воно не спричинюється ані хромосомною, ані геномною мутацією.
Також, зрозуміло, воно не може бути спричинене надлишком у раціоні харчування матері продуктів, багатих на Ферум.
Успадкування цієї хвороби є прикладом успадкування, зчепленого із статтю. Отже, хворобу цієї дитини зумовлено успадкуванням гена гемофілії від матері.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Віруси. Віроїди. Пріони
Для виконання завдання необхідно знати особливості організації та властивості вірусів.
Складниками віріонів є молекули нуклеїнових кислот – ДНК або РНК, оточені капсидом із білкових молекул.
На відміну від організмів, у клітинах яких спадкова інформація зберігається у вигляді дволанцюгової молекули ДНК, геном вірусу може бути утворений як дво-, так й одноланцюговою молекулою ДНК або РНК. Отже, віруси не мають клітинної будови та ядерного геному.
Віруси використовують органели клітин-хазяїнів для синтезу нових вірусних частинок (вібріонів), тобто відтворення вірусів відбувається виключно за рахунок клітини. Отже, віруси не здатні розмножуватися поділом.
Особливістю вірусів є здатність до кристалізації.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Прокаріотичні організми. Водорості
Для виконання завдання необхідно знати представників прокаріотичних організмів – організмів, клітини яких не містять сформованого ядра.
Поміж наведених одноклітинних організмів хлорела є представником зелених водоростей, пінулярія й навікула – діатомових.
Спіруліна є представником бактерій, тобто належить до одноклітинних організмів, які не мають ядра.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Прокаріотичні організми
Поміж наведених організмів лише кишкова паличка – прокаріотичний організм – має механізми адаптації до різних середовищ існування.
У безкисневому середовищі в клітинах цього організму енергія АТФ утворюється лише на етапі гліколізу, що уможливлює пристосування.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Гриби. Загальна характеристика грибів
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови грибної клітини.
У будові грибної клітини є ознаки подібності з клітинами рослинних і тваринних організмів: здатність до мітотичного поділу, наявність ядра. Як і тваринна клітина, клітина грибів не містить хлоропластів.
Але є ознаки, за якими клітина грибів відрізняється від клітин інших груп організмів. Дослідники, які вивчають особливості організму, звертають увагу на особливості будови клітинної стінки: у грибів клітинна стінка містить хітин.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослини. Розмноження рослин. Хвощі
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено рослину, яка має додаткові корені й два види пагонів: спороносний і вегетативний. Вегетативні пагони не мають листків.
Зображений організм належить до хвощів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи та життєві функції рослин. Видозміни пагона. Вегетативне розмноження
У завданні пропонується розрізнити приклад вегетативного розмноження.
У разі, коли розмноження відбувається в результаті злиття гамет або внаслідок дозрівання насіння, відтворення собі подібних забезпечено заплідненням статевих клітин. Це є ознакою статевого способу розмноження.
Розмноження, яке відбувається внаслідок розсіювання спор папороті, відносять до нестатевого розмноження.
Вегетативне розмноження відбувається групою клітин організму, зокрема, у рослин за рахунок вегетативних органів. Отже, вегетативне розмноження відбувається за рахунок вусів у суниці, які є видозміненими пагонами.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослини. Розмноження рослин. Папороті
В основі завдання наведено опис результатів вивчення рослини на уроці.
Необхідно указати групу, про яку ідеться в описі.
За гербарним зразком визначено, що рослина має кореневище, від якого відходять додаткові корені.
Поміж наведених груп рослин мохи не мають коренів, а отже рослина, що вивчається, не належить до цієї групи. Унаслідок мікроскопічного дослідження виявлено, що утворення з нижнього боку великих листкових пластинок є скупченням спорангіїв, що є особливістю будови лише папоротей.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширеня, значення тварин. Особливості будови тваринної клітини
В основі завдання наведено опис клітини зображеного організму, в який замість цифр необхідно вписати слова.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено тваринний організм – кріль дикий.
У тваринній клітині відсутня вакуоля й клітинна стінка, але складником клітини може бути мітохондрія і комплекс Гольджі, а резервною речовиною – глікоген.
Отже, правильним варіантом відповіді буде: «Складником клітини зображеного організму є комплекс Гольджі, а резервною сполукою – глікоген».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин
Для виконання завдання необхідно знати поняття непрямого розвитку і особливості розвитку перелічених видів тварин, на основі яких вивчаються групи тварин.
Непрямий тип розвитку характеризується наявністю личинкових стадій у життєвому циклі тварин, за якого молода особина не схожа на дорослий організм.
Представники виду Голуб сизий (птахи), Кріль дикий (ссавці) й Ящірка прудка (рептилії) мають прямий тип розвитку.
Представники виду Хрущ травневий (комахи) мають непрямий тип розвитку, за якого є стадії личинки й лялечки.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Загальні ознаки членистоногих, молюсків
Для виконання завдання спочатку розпізнаємо зображених на рисунку тварин.
На рисунку зображено представника виду Слимак виноградний, який належить до молюсків, та представник виду Павук-хрестовик, який належить до членистоногих.
Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин цих груп і знаходимо спільні ознаки для обох тварин.
Спільними ознаками є наскрізна травна система, незамкнена кровоносна система, де утворюється гемолімфа.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Членистоногі. Хордові. Ознаки пристосованості тварин до умов існування у воді
У завданні необхідно порівняти представників двох видів тварин, які пристосовані до водного середовища, й знайти їхню спільну адаптацію до умов існування.
Орієнтування за допомогою бічної лінії, шкіра, яка містить слизові залози та наявність грудних плавців – це ознаки лише виду Окунь річковий, який належить до риб.
Обтічна форма тіла є спільною адаптацією обох видів тварин до пересування у водному середовищі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система людини
У завданні наведено твердження щодо опорно-рухової системи людини, які потрібно проаналізувати. Надалі пропонується визначити, чи є поміж них правильні.
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови та росту кісток і складники відділів скелету людини.
Ріст трубчастої кістки в ширину забезпечується за рахунок поділу клітин окістя, а у довжину відбувається внаслідок поділу клітин хрящової тканини, розташованої між тілом і головками.
Отже, перше твердження є правильним.
Лопатки і ключиці – парні кістки, які є складниками плечового поясу (поясу передніх кінцівок).
Отже, друге твердження також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Внутрішнє середовище організму людини. Кров
В основі завдання наведено характеристику складника крові людини, який потрібно указати.
Ці ознаки характерні для клітин крові, які забезпечують транспортування кисню й частково вуглекислого газу кров’ю та містять гемоглобін, – еритроцитів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Імунітет. Імунна система людини
Важливим заходом профілактики інфекційних захворювань є вакцинація.
Вона забезпечується уведенням вакцини – щепленням.
Вакцина – це вбитий, ослаблений збудник хвороби або його токсин, який зберігає здатність активувати Т- і В-лімфоцити для формування імунної відповіді.
У разі контакту зі справжнім збудником імунна система реагує швидко й ефективно, забезпечуючи несприйнятливість організму до інфекції.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено потиличну кістку, яка належить до черепа.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система людини
У травній системи відбуваються процеси травлення:
- зволоження і механічна обробка їжі;
- розщеплення органічних сполук їжі на складники (полісахариди розщеплюються на моносахариди, жири – на гліцерол і жирні кислоти, білки – на амінокислоти);
- всмоктування поживних речовин: у тонкому кишечнику у кровоносні (глюкози, амінокислот) або лімфатичні капіляри (жирних кислот), води і вітамінів у товстому кишечнику.
Отже, під час усмоктування поживних речовин у тонкому кишечнику людини в кровоносні капіляри ворсинок потрапляють амінокислоти.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
На рисунку зображено органи травної системи людини.
Цифрою 1 позначено печінку, 2 – жовчний міхур, 3 – підшлункову залозу, 4 – тонкий кишечник.
Орган, функцією якого є знешкодження токсичних речовин в організмі людини, є печінка, яку позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. ендокринна система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено підшлункову залозу, яка є залозою змішаної секреції.
Ця ендокринна залоза виробляє інсулін – гормон, який зменшує рівень глюкози в крові.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини. Рефлекторна дуга, її складники
Для виконання завдання необхідні знання щодо будови та функціонування рефлекторної дуги.
Рефлекторна дуга – сукупність структур нервової системи, які беруть участь у здійсненні рефлексу.
Рефлекс є реакцією організму у відповідь на подразнення, яка відбувається за участю нервової системи.
Подразнення сприймають рецептори – спеціалізовані чутливі утвори, які перетворюють певні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища на нервові імпульси. Далі нервові імпульси передаються по чутливому нейрону до рухового нейрона, який надсилає нервові імпульси безпосередньо до робочого органа.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи людини
У завданні запропоновано два твердження щодо будови вуха, зображення якого наведено на рисунку.
Потрібно проаналізувати і визначити правильність наведених тверджень.
Цифрою 1 на рисунку позначено вушну раковину, отже перше твердження є неправильним. Цифрою 2 на рисунку позначено барабанну перетинку, що є правильним твердженням.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Поведінка тварин. Міграції тварин. Методи вивчення
Для виконання завдання необхідно знати особливості застосування методів біологічних досліджень.
Моніторинг – стеження за перебігом певних процесів в екосистемах чи за станом конкретних біологічних об’єктів протягом тривалого часу. Метод дає змогу визначати стан певних об’єктів і прогнозувати можливі зміни.
Отже, щоб отримати інформацію про багаторічну поведінку птахів у природних умовах під час гніздування, використовують моніторинг.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів
В основі завдання наведено приклади біологічних ритмів організмів. Необхідно вибрати приклади добових біологічних ритмів.
Біологічні ритми – циклічні коливання інтенсивності та характеру процесів життєдіяльності, в основі яких лежать кількісні та якісні зміни метаболізму біологічних систем.
Добові ритми зумовлені обертанням Землі навколо своєї осі. Двічі на добу змінюється освітленість, що зумовлює коливання абіотичних чинників (температури, вологості тощо), які впливають на активність організмів.
Отже, поміж наведених біологічних ритмів до добових можна віднести: відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі; чергування стану сну й неспання в людини; полювання скопи лише вдень.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах.
В основі завдання наведено діаграму, на якій відображено результати експерименту, під час якого досліджено ефективність впливу комах-запилювачів у період цвітіння на зав’язування плодів у різних рослин.
Необхідно вказати висновок, який можна сформулювати відповідно до результатів дослідження.
Для виконання завдання треба проаналізувати діаграму, беручи до уваги, що буквою а позначено зав’язування плодів яблуні (1), вишні (2) і груші (3) на ізольованих від комах деревах, а буквою б – зав’язування плодів цих рослин за вільного доступу комах.
За результатами аналізування діаграми не можна зробити висновок, що за вільного доступу комах максимальну кількість зав’язаних плодів утворює яблуня (цифра 1).
Комахи-запилювачі спричинюють збільшення кількості зав’язаних плодів у всіх трьох рослин, а не лише у вишні.
Також можна констатувати, що у період цвітіння ізольованої від комах груші запліднення не відбувається.
Якщо ж порівняти діаграми, позначені буквою а, із діаграмами, позначеними буквою б, можна зробити висновок: кількість зав’язаних плодів залежить від вільного доступу комах-запилювачів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Екосистеми. Типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах.
В основі завдання надано опис типу зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.
Необхідно вказати тип зв’язку, який описано.
Трофічні зв’язки виникають тоді, коли організми одного виду живляться організмами іншого.
Топічні зв’язки виникають тоді, коли види не пов’язані прямими трофічними зв’язками, але внаслідок життєдіяльності одних видів змінюються умови існування інших.
Форичні – це зв’язки, за яких особини одного виду беруть участь у поширенні особин іншого виду.
Фабричні – це зв’язки, за яких особини одного виду використовують для своїх споруд (гнізд, схованок) продукти виділення, рештки або навіть організми іншого виду.
Отже, зв'язок личинок волохокрильців, які для створення своїх осель використовують уламки або навіть цілі мушлі з живими особинами, і молюсків відносять до фабричних зв’язків між популяціями різних видів в екосистемі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Основні форми симбіозу організмів
В основі завдання наведено опис симбіотичних відносин між жуйними парнокопитними тваринами й одноклітинними організмами, які оселяються і розмножуються в їхній травній системі.
Організми-симбіонти хребетних тварин у таких спосіб отримують помешкання й їжу, що є для них корисним. Жуйні парнокопитні тварини також мають користь від такого співіснування, бо ферменти симбіонтів забезпечують розщеплення целюлози, синтез незамінних амінокислот, вітамінів.
Отже, в описі йдеться про мутуалізм – взаємовигідне співіснування організмів різних видів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Органічні сполуки та їх роль в організмі. Білки, їхні функції
У шкільному курсі біології наводяться приклади білків, які мають певне біологічне значення.
Завдання перевіряє знання функцій певного білка.
Лактаза є травним ферментом і каталізує розщеплення молочного цукру – лактози.
Гемоглобін є одним із транспортних білків тваринного організму, зокрема й організму людини. Він забезпечує транспортування кисню кров’ю.
Актин забезпечує м’язове скорочення, а отже виконує рухову функцію.
Фібрин – захисний білок, який бере участь у зсіданні крові і в такий спосіб убезпечує організм від її втрати при кровотечі.
Правильна відповідь – 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні та двомембранні органели. Будова та функції ядра
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках.
Необхідно увідповіднити позначений на рисунку складник клітини з його назвою.
Цифрою 1 позначено ядро, цифрою 2 – двомембрану органелу – мітохондрію, цифрою 3 – апарат Гольджі, цифрою 4 – клітинний центр.
У переліку зайвим об’єктом є ендоплазматична сітка , яка на рисунку не позначена.
Правильна відповідь – 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи та життєві функції
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку складники листка. Потім функцію, яку виконує певний складник листка рослини, увідповіднити з його зображенням.
Переміщення органічних і неорганічних сполук забезпечує судинно-волокнистий пучок, який позначено літерою Г.
Синтез переважної частини вуглеводів відбувається в клітинах стовпчастої паренхіми листка, яку позначено буквою Б.
Захист від механічних пошкоджень забезпечує восковий шар листка, який позначено буквою А. Функцію регуляції випарування води й газообміну виконують продихи, які позначено буквою Д.
Правильна відповідь – 1–Г, 2–Б, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Генеративні органи покритонасінних рослин. Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх, листянка)
Завдання перевіряє знання будови різних типів плодів і вміння розпізнавати їх на рисунках.
Плід – орган покритонасінних рослин, що утворюється після запліднення. Він складається з насіння й оплодня, що слугує для його захисту і розповсюдження.
Необхідно увідповіднити тип плода з його зображенням.
Зображення плоду яблуко позначено на рисунку буквою Д, плоду біб позначено буквою Б, плоду стручок – буквою Г, а плоду ягода – буквою В.
Зайвим є зображення плоду кістянка, якого немає в переліку.
Правильна відповідь – 1–Д, 2–Б, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1–А, 2–Д, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку тварини. Потім органи дихання, наведені у переліку, увідповіднити із зображенням тварини, для якої вони характерні.
Зябра – органи дихання окуня річкового, зображення якого позначено буквою В.
Трахеї забезпечують дихання тварини, зображення якої позначено буквою Г, – хруща травневого.
Легені – органи дихання кроля дикого, зображення якого позначено буквою Д.
За допомогою легеневих мішків і трахей дихає павук-хрестовик, зображення якого позначено буквою Б.
Газообмін у гідри прісноводної, зображення якої позначено буквою А, забезпечують клітини всієї поверхні тіла.
Правильна відповідь – 1–В, 2–Г, 3–Д, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система. Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем. Нервова система: центральна та периферична. Будова і функції спинного мозку та головного мозку. Функції та будова органів дихання. Будова та функції органів травлення.
У завданні пропонується увідповіднити систему органів із зображенням на рисунку органом, який до неї належить. Для цього потрібно вміти розрізняти органи за їхніми зображеннями.
Складником травної системи є шлунок, зображення якого позначено буквою Г, а складниками дихальної системи є легені, зображення яких позначено буквою Б. Складником нервової системи є мозочок, зображення якого позначено буквою Д. Серце, зображення якого позначено буквою А, є складником кровоносної системи.
Правильна відповідь – 1–Г, 2–Б, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини. Будова головного мозку
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку складники організму людини. Потім складники, наведені у переліку, увідповіднити із їхніми зображеннями.
Довгастий мозок на рисунку позначено буквою Д, мозочок – буквою В. Гіпофіз, який є залозою внутрішньої секреції, позначено буквою Г. Кору великих півкуль позначено буквою А.
Правильна відповідь – 1–Д, 2–В, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад клітини
У завданні запропоновано вказати правильні твердження щодо полісахаридів.
У результаті взаємодії моносахаридів можуть формуватися ланцюжки в сотні й тисячі залишків – полісахариди.
Ці сполуки погано розчинні у воді та не мають солодкого смаку.
У природі поширені полісахариди, утворені із залишків глюкози: целюлоза, глікоген і крохмаль.
Полісахариди можуть накопичуватися в клітинах, тобто виконувати резервну функцію.
У клітинах рослин накопичується крохмаль, а у клітинах тварин і грибів – глікоген.
Правильна відповідь – 1 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Плазуни. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності, представники
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови плазуни та видів тварин, які належать до цієї групи.
Плазуни – тварини, які добре пристосовані до життя на суходолі, часто мешкають в посушливих природних зонах.
Мають суху шкіру, вкриту роговими лусками, що уможливлює зберігання в організмі води.
Як всі наземні хребетні тварини мають два кола кровообігу, що зумовлено появою легеневого дихання.
Поміж наведених видів тварин до плазунів належить Вуж звичайний.
Правильна відповідь – 2 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Будова та функції кровоносної системи людини. Регуляція роботи серця
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови й функціонування серця людини, регуляції його роботи.
Серце людини має чотири камери, його м’язову оболонку називають міокардом.
Робота серця змінюється рефлекторно за участю вегетативної системи. Імпульси, що надходять до нього по симпатичних нервах, посилюють і прискорюють серцеві скорочення, а імпульси, що надходять по парасимпатичних нервах – послаблюють і сповільнюють їх. Гальмування серцевої діяльності здійснюється найбільшими парасимпатичними нервами – блукальними, які відходить від головного мозку.
Правильна відповідь – 3 2 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції матричного синтезу. Трансляція. Біосинтез білків та його етапи.
В основі завдання наведено схему трансляції – етапу реалізації спадкової інформації, під час якого синтезується поліпептидний ланцюг.
Цей процес відносять до реакцій матричного синтезу, за якого реалізується закодована в молекулі мРНК спадкова інформація.
Учасником цього процесу є немембранна органела клітини – рибосома, яка забезпечує синтез білкової молекули. Відбувається цей процес у цитоплазмі.
Правильна відповідь – 3 1 3.
Знайшли помилку? Пишіть на