ЗНО онлайн 2021 року з біології – додаткова сесія
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
У завданні запропоновано визначити метод, який застосовано на початковому етапі дослідження причини виникнення гепатиту С. Для цього Гарві Альтер (США) уводив шимпанзе сироватку крові людей, хворих на цей різновид гепатиту, і констатував результат експерименту. Отже, дослідник активно втручався в перебіг процесів і спостерігав за наслідками такого втручання. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведеного висновку, – експериментальний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічні процеси, які схематично зображено на рисунках.
Цифрою 1 позначено рисунок, на якому зображено ендоцитоз, 2 – виникнення сучасного виду внаслідок еволюційних змін предкової форми, 3 – кровообіг в організмі, 4 – передавання енергії між складниками трофічного ланцюга. Поміж зображених процесів лише ендоцитоз – процес надходження речовин із зовнішнього середовища всередину клітини у складі мембранних пухирців – відбувається на клітинному рівні. Отже, рисунок, яким ілюстровано процес, що відбувається на клітинному рівні організації живого, позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо генетичного захворювання людини – хвороби Тея – Сакса, яке спричинене мутацією гена HEXA. Цей ген кодує фермент гексозамінідазу А. Ферменти забезпечують каталітичну функцію. Отже, гексозамінідаза А виконує в клітині каталітичну функцію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Одномембранні органели.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо генетичного захворювання людини – хвороби Тея – Сакса, яке спричинене мутацією гена HEXA. Цей ген кодує фермент гексозамінідазу А, яка міститься в лізосомах. Лізосоми є одномембранними органелами, які не містять власної спадкової інформації й утворюються в комплексі Гольджі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Збереження і реалізація спадкової інформації.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію щодо генетичного захворювання людини – хвороби Тея – Сакса, яке спричинене мутацією гена HEXA.
Учень висловив судження, що локус гена, пов’язаного з розвитком захворювання, міститься в аутосомі. Учень має рацію тому, що локус цього гена міститься в 15-й хромосомі, яка у людини є аутосомою. Водночас учениця помиляється, коли зауважує, що причину цього захворювання можна виявити за допомогою світлової мікроскопії, адже захворювання є генетичним.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Хімічний склад клітини. Значення хімічних елементів.
Хімічні елементи утворюють органічні й неорганічні сполуки, які забезпечують життєдіяльність клітини й організму в цілому. Складниками молекули глікогену, глюкози й піровиноградної кислоти є атоми Карбону, Оксигену й Гідрогену. Поміж наведених органічних сполук атоми Нітрогену й Фосфору є складниками лише молекули АТФ.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Хімічний склад. Ліпіди.
Ліпіди забезпечують різноманітні функції в організмі тварин і рослин. Однією з функцій є захисна, вона, зокрема, полягає в унеможливленні надлишкового випарування води з поверхні тіла. Сполуками, які вкривають листки й плоди наземних рослин, поверхню хітинового покриву багатьох членистоногих і виконують захисну функцію, є воски.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Клітинний центр.
Для розв’язання завдання необхідно розпізнати зображену органелу. У завданні подано рисунок клітинного центру – немембранної органели, складниками якої є мікротрубочки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Обмін речовин і перетворення енергії. Фотосинтез. Хемосинтез.
Процес утворення органічних речовин із неорганічних за участю світла називають фотосинтезом, а за рахунок енергії хімічних реакцій – хемосинтезом.
Єдиний процес на нашій планеті, унаслідок якого відбувається виділення кисню в атмосферу, – це фотосинтез. Синтез органічних речовин є процесом ендотермічним, а отже завжди відбувається із поглинанням енергії.
Енергія, що виділяється в реакціях хемосинтезу й фотосинтезу, не використовується безпосередньо для синтезу органічних сполук. На першому етапі кожного з процесів вона акумулюється у зв’язках молекул АТФ і лише потім використовується для синтезу органічних речовин із неорганічних. Отже, ця особливість є спільною ознакою фотосинтезу й хемосинтезу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Двомембранні органели. Хлоропласт.
В основі завдання наведено рисунок, на якому буквами позначено органели. Хлоропласт є двомембранною органелою, складниками якої є тилакоїди. Цю органелу позначено на рисунку буквою Г.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем. Фенотип і генотип. Алельні гени.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію. Вона містить опис алелів двох генів покритонасінної рослини й схематичне зображення їхнього розташування в хромосомах.
Аналізування наведеного генотипу комахи за описаними генами дає змогу зробити висновок, що вона є гетерозиготною за ознакою росту стебла (Сс) та забарвленням пелюсток (Dd). Отже, проявлятиметься домінантна ознака: рослина є високорослою, із червоним забарвленням пелюсток.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем. Зчеплене успадкування. Кросинговер.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію. Вона містить опис алелів двох генів покритонасінної рослини й схематичне зображення їхнього розташування в хромосомах.
Хромосоми містять однаковий набір генів, локуси яких розташовані в однакових послідовностях. Отже, кожний організм має дві копії кожного гена. Одна з них надходить від батьківського, а інша – від материнського організму. Аналізування рисунка дає змогу зробити висновок, що різні гени розташовані в тій самій парі гомологічних хромосом, тобто успадковуються зчеплено.
Під час мейозу утворюються гамети, які містять лише одну з пари гомологічних хромосом. Кількість типів гамет з різними комбінаціями алелів двох позначених генів, що їх може утворити ця рослина, дорівнюватиме 2. Але потрібно враховувати, що під час мейозу відбувається кросинговер, а отже ця рослина за умови кросинговеру утворює чотири типи гамет із різними комбінаціями алелів двох зображених генів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем.
Для виконання завдання потрібно проаналізувати наведену наукову інформацію. Вона містить опис алелів двох генів покритонасінної рослини й схематичне зображення їхнього розташування в хромосомах.
Аналізування рисунка дає змогу зробити висновок, що різні гени розташовуються в тій самій парі гомологічних хромосом, а отже успадковуються зчеплено. Хромосоми з алелями Cd і сD утворюються внаслідок кросинговеру. Отже правильними є обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Селекція організмів.
В основі завдання описано гібрид організмів, які належать до різних родів і видів. Отже, для створення лігра – гібрида лева й тигра – було застосовано метод віддаленої гібридизації.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Водорості. Особливості будови й процесів життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних водоростей.
В основі завдання наведено наукову інформацію щодо використання вченими певної групи водоростей для оцінювання ступеня забруднення водойм. Для цього вони досліджують зміну видового складу цієї групи водоростей. Описане значення в житті людини мають діатомові водорості.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи й життєві функції рослин. Видозміни вегетативних органів.
Видозміни вегетативних органів рослин можуть забезпечувати функцію вегетативного розмноження (наприклад, стеблові бульби, вуса тощо), захисту від поїдання тваринами й випарування води (наприклад, колючки глоду, кактуса тощо). Деякі видозміни вегетативних органів забезпечують запасальну функцію, яка зумовлена накопиченням поживних речовин для росту й розвитку рослини. Такими видозмінами вегетативних органів є коренеплоди моркви й бульба картоплі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Генеративні органи покритонасінних рослин. Будова комахозапильних і вітрозапильних квіток
В основі завдання наведено два твердження щодо характеристики вітрозапильних рослин, аналізування яких дозволить виявити, чи є з-поміж них правильні.
Для виконання завдання необхідно розрізняти будову вітрозапильних і комахозапильних квіток.
Для приваблення комах квітки комахозапильних рослин зазвичай мають яскраве забарвлення, що не має значення у разі запилення квіток вітром. Отже, твердження І не відповідає характеристиці вітрозапильних рослин.
Для перенесення вітром визначальним є легкість пилку, що досягається за рахунок його дрібних розмірів і невеликої кількості води. Отже, твердження ІІ щодо характеристики вітрозапильних рослин є правильним.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Генеративні органи покритонасінних рослин. Будова насінини.
В основі завдання наведено схематичне зображення насінини, складники якої позначено цифрами. Поживні речовини для розвитку зародку містяться в ендоспермі, який на рисунку позначено цифрою 2.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослин. Розмноження рослин. Життєвий цикл папоротей.
Розв’язання завдання потребує знань щодо ролі груп організмів в екосистемах і значення в житті людини.
Поклади вапняку утворюються унаслідок життєдіяльності одноклітинних твариноподібних організмів, діатоміту – життєдіяльності діатомових водоростей, а в утворенні залізної руди беруть участь хемосинтезувальні бактерії. Поклади кам’яного вугілля утворилися із решток рослин, зокрема вимерлих папоротей.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Гриби. Роль в екосистемах.
Поміж наведених грибів сапротрофними є пеніцил, мухомор і маслюк. Гриб, який веде паразитичний спосіб життя на рослинних організмах, – трутовик.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Одноклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми.
В основі завдання наведено характерні ознаки організму, за якими потрібно розпізнати його поміж наведених. Усі організми, про які йдеться в завданні, є одноклітинними.
Малярійний плазмодій є паразитичним організмом, середовищем мешкання якого на різних етапах життєвого циклу є інші організми.
Навікула є представником діатомових водоростей, яким властивий автотрофний спосіб живлення.
Евглена зелена є міксотрофом.
Інфузорія-туфелька живе в прісній водоймі й має лише гетеротрофний спосіб живлення.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності.
Буквою А позначено зображення голуба дикого, який є представником птахів.
Буквою Б – рака річкового, який є представником ракоподібних.
Буквою В позначено хруща травневого, який належить до комах.
Зображення дощового черв’яка, який належить до кільчастих червів, позначено буквою Г.
Членистоногі (ракоподібні, комахи) й кільчасті черви мають вузлову нервову систему. Трубчасту нервову систему мають тварини, які належать до хордових. Однією із груп хордових тварин є птахи.
Отже, тварину, яка має трубчасту нервову систему, позначено на рисунку буквою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Розмноження тварин.
В основі завдання наведено схему життєвого циклу амфібій. На схемі видно, що розмноження відбувається на етапі дорослої особини. Схемою ілюстрований розвиток із перетворенням, оскільки зображено послідовні етапи: яйце, личинка (пуголовок) й доросла особина.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Поведінка тварин. Форми поведінки тварин.
Для розв’язання завдання потрібно уважно проаналізувати опис харчової поведінки павука. Поведінка забезпечена певною послідовністю безумовних рефлексів – уроджених незмінних реакцій організму. Отже, поведінка під час полювання павука є виявом інстинкту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Кишковопорожнинні.
Для розв’язання завдання необхідно знати особливості будови клітин кишковопорожнинних тварин. Клітини, які містяться в ентодермі й мають джгутики, – травні клітини. Ці клітини забезпечують перетравлення їжі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Птахи.
Для розв’язання завдання необхідно розпізнати й класифікувати зображеного на марці птаха з огляду на пристосування до сезонних змін умов середовища. На рисунку зображений лелека білий, який є перелітним птахом.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини. Сенсорні системи.
Зорова сенсорна система включає око (орган, який сприймає світлові промені), зоровий нерв, підкіркові центри зору й зорову зону, розташовану в потиличній частці кори великих півкуль головного мозку.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Недостатнє вироблення гормонів щитоподібної залози в дорослих зумовлює мікседему. Мікседема супроводжується набряком шкіри й підшкірної клітковини, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Будова тіла людини. Тканини організму людини, їхня будова й функції.
Буквою А позначено хрящову тканину, буквою Б – м’язову, буквою В – кісткову, буквою Г – епітеліальну тканину.
Клітини м’язової тканини містять скоротливі білки, які забезпечують їхнє скорочення. Отже, зображення тканина, клітини якої здатні до скорочення, позначено буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Внутрішнє середовище організму людини. Кров.
Клітини крові мають певний вік життя, формуються і руйнуються у складниках організму людини. Еритроцити формуються в червоному кістковому мозку і руйнуються в селезінці.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Дихання. Дихальна система людини. Функції органів дихання.
Висновки щодо моделі, зображення якої наведено в завданні, можна зробити на основі знань будови й функціонування дихальної системи.
Трахея – дихальна трубка, яка у верхній частині грудної порожнини розгалужується на два бронхи – правий і лівий. Бронхи – частина повітроносних шляхів, які заходять до легень. Заходячи в легені, бронхи багаторазово галузяться на дрібніші бронхи, які врешті переходять у найдрібніші кінцеві трубочки – бронхіоли. Бронхіоли переходять в альвеолярні ходи, що закінчуються легеневими пухирцями – альвеолами. Стінки альвеол утворені одношаровим епітелієм, а їхня порожнина заповнена повітрям. Легені не мають власних м’язів, тому вдих і видих здійснюються за рахунок дихальних рухів: скорочення або розслаблення дихальних м’язів, які змінюють об’єм грудної порожнини. У здійсненні дихальних рухів насамперед беруть участь міжреберні м’язи й діафрагма – непарний м’яз, який розділяє грудну й черевну порожнини й забезпечує розширення легень.
Отже, у цій моделі еластична мембрана виконує функцію діафрагми, а ділянка 2 скляної трубки – бронха. Дві гумові кульки є імітацією легень. Унаслідок відтягування еластичної мембрани вниз (імітація скорочення діафрагми) гумові кульки (імітація легень) наповнюються повітрям.
Отже, обидва твердження є правильними.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система людини.
Функції органів травлення.
У ротовій порожнині розташовані зуби, які слугують для захоплення, відкушування і пережовування їжі. Усі зуби мають загалом однакову будову. Кожний зуб складається з коронки, шийки й кореня. Коронка виступає над яснами й зовні вкрита твердою зубною емаллю. Вона запобігає стиранню зуба та проникненню в нього мікроорганізмів. Під емаллю міститься речовина, за будовою схожа на кісткову тканину, – дентин.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Обмін речовин і перетворення енергії в організмі людини. Вітаміни.
Харчові продукти рослинного походження, зокрема фрукти, мають найбільший уміст вітаміну С. Поміж наведених найбільший уміст вітаміну С має група харчових продуктів, до якої належать шипшина, цибуля, лимон.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Виділення. Сечовидільна система людини. Будова й функції нефрона.
В основі завдання наведено графік залежності швидкості фільтрації (1) і реабсорбції (2) речовини Х у нирці від її концентрації в плазмі крові. Аналізування графіку дає підстави стверджувати, що швидкість фільтрації та реабсорбції речовини Х залежить від її концентрації.
Характер графіка залежності швидкості реабсорбції (2) речовини Х у нирці від її концентрації у плазмі свідчить, що вона не є прямо пропорційною. Тобто швидкість фільтрації (1) збільшується з підвищенням концентрації речовини Х у плазмі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем.
Гусінь поліксени має вузьку екологічну нішу щодо кормового раціону, адже «може споживати листки лише одного роду».
Руда лісова мурашка є консументом, тому не може займати перший трофічний рівень у пасовищному ланцюзі живлення.
Обмежувальним чинником поширення поліксени є спеціалізація кормового раціону.
За кормовим раціоном руду лісову мурашку можна віднести до еврибіонтних видів, адже цей вид «може споживати сотні видів живих безхребетних тварин, і їхні рештки, виділення комах – попелиць, а також рослинну їжу».
Отже, твердження, яке можна сформулювати за результатами аналізування тексту, позначене буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Екосистеми. Трофічні рівні. Передавання енергії в екосистемі.
Для розв’язання завдання важливим є розуміння принципів передавання енергії в екосистемі. Організми з різним типом живлення перебувають на різних трофічних рівнях. Трофічний рівень – сукупність організмів з однаковим типом живлення. В екосистемах види, які займають різні трофічні рівні, пов’язані потоком енергії. Такий взаємозв’язок відображають ланцюги живлення – види організмів, пов’язаних між собою трофічними зв’язками, що створює певну послідовність у передаванні речовин й енергії.
В уривку роману описано птаха, який живиться бджолами, тобто є хижаком. Отже, бджолоїд займає в наведеній схемі пасовищного ланцюга живлення трофічний рівень, який позначено буквою В.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Основні форми симбіозу організмів.
В основі завдання наведено визначення однієї з форм симбіозу організмів. Взаємовигідне співіснування різних видів організмів називають мутуалізмом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Основи еволюційного вчення.
В основі завдання наведено опис рисунка, на якому зображено представників викопного виду комах і сучасних високоспеціалізованих видів, що є його нащадками. Схожість форм пояснюють спільним походженням, а відмінності – пристосуванням до різних умов існування. Наявність в еволюційно старших організмів будь-яких видозмін структур або фізіологічних функцій в пізніших формах можна вважати аргументом на користь походження одних від інших.
Утворення різноманітних форм організмів у межах виду або групи споріднених видів, що є результатом пристосування до різних умов середовища існування, називають адаптивною радіацією. Тож рисунком ілюстровано приклад адаптивної радіації.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини.
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови молекули органічної речовини, яка належать до певної групи.
Гемоглобін є білком, складники молекули якого – залишки амінокислот.
Глікоген є біополімером, складниками якого – залишки глюкози. Тож за будовою молекули глікоген належить до полісахаридів.
Сахароза є олігосахаридом і складається із залишків глюкози й фруктози.
АТФ – нуклеотид, одним зі складників молекули якого є залишок рибози.
Правильна відповідь – 1 В, 2 Б, 3 А, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Обмін речовин і перетворення енергії.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей обміну речовин і перетворення енергії в клітині.
Основним процесом, який відбувається під час аеробного етапу енергетичного обміну, є окиснення піровиноградної кислоти.
Унаслідок транскрипції відбувається реакція матричного синтезу, а саме синтез молекули РНК на матриці ДНК.
Під час темнової фази фотосинтезу відбувається утворення молекули глюкози.
Основним процесом, який відбувається під час анаеробного етапу енергетичного обміну, є розщеплення молекули глюкози до двох молекул піровиноградної кислоти.
Правильна відповідь – 1 Г, 2 А, 3 Б, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Тканини рослинного організму.
У завданні потрібно увідповіднити тканину рослинного організму зі складником, утвореним нею.
Запропоновані складники утворені лише одним різновидом тканин.
Клітини серцевини стебла забезпечують живлення клітин пагона й належать до запасальної тканини.
Камбій є різновидом твірної тканини, а луб’яні волокна – механічної.
Стовпчаста паренхіма листка утворена фотосинтезувальною тканиною.
Судини належать до провідної тканини, якої в переліку немає.
Правильна відповідь – 1 В, 2 Г, 3 А, 4 Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи. Видозміни кореня. Генеративні органи покритонасінних рослин. Типи плодів.
Пасту томатну виготовляють із ягід томатів.
Для виготовлення варення використовують плоди вишні – кістянки.
Борошно отримують із сухих плодів злакових культур, зокрема жита, – зернівок.
Сім’янка – сухий плід соняшника, з якого виготовляють олію.
Правильна відповідь – 1 Д, 2 Г, 3 В, 4 Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Покриви тіла.
Для розв’язання завдання необхідно знати середовища існування й особливості будови дихальної системи представників різних груп тварин.
Тварина, яка має легені й мешкає у водному середовищі – Кит синій.
Рак річковий широкопалий мешкає у водному середовищі й дихає за допомогою зябер.
У наземно-повітряному середовищі мешкає Пацюк сірий, газообмін у якого відбувається за допомогою легень.
Хрущ травневий західний мешкає також на суходолі, але його органами дихання є трахеї.
Газообмін в організмі Дощового черв’яка звичайного відбувається через покриви шкіри, які на схемі не зображено.
Правильна відповідь – 1 Г, 2 В, 3 А, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Різноманітність тварин.
Завдання скеровано на перевірку знань про належність певного виду тварин до групи ссавців.
До хижих тварин належить вид Ведмідь білий, до приматів – Мартишка зелена, до рукокрилих – Вечірниця руда, а до Парнокопитних – Кабан дикий. У переліку немає групи, до якої належить вид Кінь дикий.
Правильна відповідь – 1 Б, 2 Г, 3 В, 4 А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи людини.
Для розв’язання завдання необхідні знання щодо фізіологічних процесів, які відбуваються в органах організму людини.
Синтез інсуліну відбувається в підшлунковій залозі, яка є залозою змішаної секреції.
Сприйняття звукових коливань відбувається в кортієвом органі, який є складником внутрішнього вуха.
Синтез вітаміну D відбувається унаслідок ультрафіолетового опромінення в шкірі.
Серце – м’язовий орган, що забезпечує кровообіг.
Напрямок руху крові забезпечують клапани, розташовані на шляху крові із передсердь до шлуночків та на виході із шлуночків у судини. Стулкові клапани розташовані між кожним передсердям і шлуночком.
Правильна відповідь – 1 Б, 2 Г, 3 Д, 4 А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Кровоносна система людини. Будова й функціонування серця.
В основі завдання наведено схематичне зображення серця людини з судинами, які від нього відходять. Окремі камери серця й судини позначено цифрами. Необхідно увідповіднити складник кровоносної системи з його назвою.
Цифрою 1 позначено правий шлуночок, цифрою 2 – порожнисту вену. Легеневу артерію позначено цифрою 3, а ліве передсердя – цифрою 4.
Правильна відповідь – 1 А, 2 Г, 3 Б, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Одномембранні органели. Ендоплазматична сітка.
Зображена органела двомембранна, внутрішня мембрана якої утворює вигини – кристи. Отже, на електронній мікрофотографії зображено мітохондрію. Ця органела містить власний білоксинтезувальний апарат, а отже й рибосоми. Функцією цієї органели в клітині є забезпечення енергією.
Правильна відповідь – 2, 2, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Прокаріотичні організми. Роль бактерій у природі й значення в житті людини. Хвороботворні бактерії та спричинені ними захворювання людини.
В основі завдання наведено опис інфекційного захворювання й особливості будови його збудника. Важливо зауважити, що генетична інформація в цього збудника міститься у формі кільцевої молекули ДНК в нуклеоїді. За цим описом можна розпізнати прокаріотичні організми.
Отже, для збудника кашлюка характерним є наявність клітинної стінки, реплікація ДНК відбувається в цитоплазмі, а профілактичним заходом щодо цього захворювання може бути застосування вакцини.
Правильна відповідь – 2, 2, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система.
На рисунку буквою Х позначено печінку, яка є залозою травної системи. Її основною функціональною тканиною є епітеліальна, клітини якої продукують секрет. Ці клітини виробляють жовч. Однією з функцій цієї залози є накопичувальна – у печінці накопичується глікоген.
Правильна відповідь – 1, 3, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Удосконалення профілактики інфекційних захворювань стало можливим унаслідок винайдення пастеризації.
Успіхи в дослідженні спадковості людини зумовлено використанням методу хромосомного аналізу.
Одним із результатів застосування методів клітинної інженерії є отримання антитіл, деяких гормонів, інтерферонів.
Правильна відповідь – 2, 2, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на