НМТ онлайн 2023 року з біології – 2 сесія
Тестові завдання другої сесії національного мультитесту (ЗНО) 2023 року з біології
У наведеному уривку містяться приклади тварин (сарна, заєць), описано звуки птахів, комах.
Отже, в уривку описано складники біологічної системи екосистемного рівня організації.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин.
Для розв’язання завдання треба пригадати ознаки бактеріальної та тваринної клітин, порівняти їх і знайти ознаку, яка притаманна лише бактеріальній клітині.
Бактерії є прокаріотичними організмами, а отже їхні клітини не містять ядра й мембранних органел.
Тваринна клітина ці органели містить, що є особливістю будови клітин еукаріотичних організмів.
Проте тваринна клітина ззовні вкрита глікокаліксом, а бактеріальна – клітинною стінкою.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
У завданні наведено інформацію щодо експериментів біохіміка Мелвіна Калвіна (США) з дослідження реакцій під час фотосинтезу.
Науковець використовував метод мічених атомів, який допомагає з’ясувати місце й перебіг процесів у клітині. Для цього в клітину вводять речовину, у якій один з атомів елемента заміщено на його радіоактивний ізотоп. За допомогою приладів, що фіксують йонізувальне випромінення, відстежують міграцію цих речовин у клітині.
Під час експерименту рослину поміщали в атмосферу, збагачену вуглекислим газом із радіоактивним ізотопом Оксигену в молекулах. Надалі фіксували, що цей ізотоп накопичувався в молекулах глюкози. Цей вуглевод утворюється унаслідок реакцій, які відбуваються під час темнової фази фотосинтезу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Закономірності успадкування ознак, виявлені Г. Менделем.
У завданні наведено рисунок, на якому подано результати одного з експериментів вивчення спадковості ознак у плодової мушки дрозофіли.
За результатами дослідження виявлено, що співвідношення фенотипів у гібридному поколінні суттєво відрізняється від очікуваного за законами Менделя (1 : 1 : 1 : 1).
Зокрема частка утворених дигетерозиготною самицею некросоверних (нерекомбінантних) гамет становить 83 % (41,5 % нащадків мали сіре тіло й нормальну форму крил, 41,5 % – чорне тіло й недорозвинені крила).
Отже, результати схрещування свідчать, що гени С і V є зчепленими.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи.
Основа завдання містить інформацію щодо дальтонізму, який є одним зі спадкових захворювань людини.
За цього захворювання порушено сприйняття кольорів.
Отже, дальтонізм виникає внаслідок порушення чутливості в колбочках – рецепторних клітинах сітківки, які забезпечують колірний зір.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Мутації.
Основа завдання містить інформацію про причину виникнення дальтонізму – захворювання зумовлено дефектом у генах, які містяться в Х-хромосомі.
Нам відомо, що однією із причин мутаційної мінливості є зміни, які відбуваються в будові генів – генними мутаціями. Отже, виникнення дальтонізму зумовлене генною мутацією.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Зчеплене успадкування.
У завданні зазначено, що нездатність розрізняти червоний і зелений кольори зумовлена дефектом у генах, які містяться в Х-хромосомі.
Також відомо, що рецесивна мутація в одному із цих генів призводить до виникнення дальтонізму.
Зчепленими зі статтю ознаками називають ознаки, гени яких розміщено в статевих хромосомах.
Отже, у завданні описано Х-зчеплений рецесивний тип успадкування ознаки. За більшістю генів, розміщених в Х-хромосомі, чоловіки є гемізиготами. За Х-зчепленого типу успадкування у родоводах певний стан ознаки виявляється лише (за рідкісними винятками) у чоловіків.
Такий стан ознаки передається через покоління через доньку.
З двох наведених родоводів треба вибрати можливий родовід успадкування дальтонізму. Це родовід 2. Отже, рацію щодо родоводу мав другий учень.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Прокаріотичні організми.
Для розв’язання завдання треба знати роль прокаріотів в екосистемах, зокрема штучних.
«Цвітіння» водойм, спричинене певними видами ціанобактерій, робить воду непридатною для пиття і побутових потреб, а їхні токсини викликають масову загибель організмів водних екосистем.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи й життєві функції рослин.
У завданні подано зображення внутрішньої будови листка, на якому буквою Х позначено клітини верхньої шкірки (епідерми).
Ці клітини забезпечують захист листка від механічних пошкоджень і висихання. Зокрема такі клітини виділяють воскоподібні речовини й утворюють кутикулу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Генеративні органи покритонасінних рослин.
Для розв’язання завдання необхідне розуміння процесів, які відбуваються під час подвійного запліднення в покритонасінних рослин.
Особливістю цього процесу є утворення запасу поживних речовин, зокрема ендосперму, унаслідок злиття одного з двох спермієв, які по пилковій трубці спускаються до зародкового мішка, із центральною клітиною.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослин. Розмноження рослин.
У завданні наведено схему життєвого циклу папоротей, у якому буквою позначено гаметофіт.
Спорангії зібрані в соруси, розташовані рядами на нижньому боці вайї рослини.
Таке покоління в життєвому циклі рослин називають спорофітом.
Зрілі спори потрапляють у ґрунт і за сприятливих умов проростають. З пророслої спори розвивається зелений заросток, який росте на поверхні ґрунту та прикріплюється до нього за допомогою численних ризоїдів.
На нижньому боці заростка в статевих органах розвиваються статеві клітини. Можна констатувати, що заросток – це гаметофіт, який живе самостійно та здатний до фотосинтезу.
Отже, гаметофіт на рисунку позначено буквою В.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Гриби.
У відповідях до завдання надано перелік шапинкових грибів, плодові тіла яких можуть бути з трубчастим або пластинчастим гіменофором.
Гриб, який має трубчастий гіменофор, – це білий гриб.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Одноклітинні еукаріотичні організми.
На рисунку зображено амебу протей, складники клітини якої підписано. Цей організм має травні й скоротливі вакуолі, ядро.
Ці складники підписано правильно. Органами руху амеби протей є псевдоніжки (псевдоподії) – вирости цитоплазми. На рисунку ці складники підписано війки.
Отже, помилковий підпис позначено в переліку складників буквою В.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Основа завдання містить нову наукову інформацію, яку треба проаналізувати.
З інформації відомо, що рослини-хижаки мешкають на субстратах, бідних на сполуки Нітрогену.
Хижі рослини компенсують нестачу цього хімічного елемента, перетравлюючи невеликих тварин, яких ловлять за допомогою видозмінених листків.
Нітроген є складником амінокислот – мономерів білків.
Отже, наслідком нестачі Нітрогену є недостатня кількість утворюваних в організмах рослин-хижаків білків.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманітність. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності.
Основа завдання містить нову наукову інформацію, яку треба проаналізувати.
З інформації відомо, що на поверхні листків описаних рослин є залози, ферменти яких значно пришвидшують розщеплення речовин у покривах комах.
Особливістю комах є тіло, укрите кутикулою, складником якої, зокрема, є хітин.
Отже, однією з таких речовин є хітин.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Завдання містить нову наукову інформацію, яку необхідно проаналізувати.
З інформації відомо, що основною здобиччю рослин-хижаків (їх ще називають комахоїдними) – росичок, непентесів і сарраценій – є комахи. Інші – водні пухирники й альдрованди – ловлять найчастіше планктонних ракоподібних. Комахи й ракоподібні належать до членистоногих.
Отже, тварини, які є основною здобиччю рослин-хижаків, належать до членистоногих.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні подано ознаки тварини, зображення якої необхідно вказати.
На рисунку зображено жабу (амфібії), окуня (риби), качку (птахи), качконоса (ссавці).
Усі ці тварини пристосовані до пресування у водному середовищі.
Однак розмножуються у водному середовищі лише жаба й окунь, шкіра яких містить слизові залози.
Окунь має бічну лінію протягом усього життя, а в жаби цей орган чуття є лише на личинковій стадії (пуголовок).
Отже, зображення тварини, яка пристосована до пересування у водному середовищі, у якому відбувається розмноження, має шкірні слизові залози та не має бічної лінії в дорослому стані, позначено буквою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Дія антидіуретичного гормону приводить до посилення реабсорбції йонів Na (+) і води в кров, тим самим забезпечуючи підвищення артеріального тиску.
У варіанті відповіді Б цього завдання зазначено, що 1 – антидіуретичний гормон; 2 – зниження артеріального тиску. Ця відповідь не може бути правильною. До того ж антидіуретичний гормон (вазопресин), який виробляє гіпоталамус, накопичується в гіпофізі й потім надходить у кров.
На рисунку ж відображено, що гормон, який впливає на роботу нирки, виділяють наднирники. Цей гормон впливає на роботу нефрона. Тому правильною є відповідь: «1 – кортикостероїд (альдостерон); 2 – підвищення артеріального тиску». В такій ситуації саме він спричинює посилення реабсорбції, виконуючи таку функцію.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Дихальна система людини.
Структурними елементами легень, у яких відбувається газообмін, є альвеоли.
Клітини, що їх утворюють, належать до епітеліальної тканини. Ця тканина виконує бар’єрну функцію і складається з одного шару клітин.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Обмін речовин.
Завдання містить нову наукову інформацію, яку треба проаналізувати.
З інформації відомо, що середні добові енергетичні витрати школяра становлять 11 800 кДж. Дані щодо його добового раціону й енергетичної цінності поживних речовин наведено в таблиці. Необхідно проаналізувати твердження щодо наслідків дотримання школярем такого раціону протягом місяця.
До кінця місяця школяр схудне, адже підрахунки свідчать, що спожитої кількості поживних речовин замало для задоволення добових енергетичних витрат школяра (11 800 кДж). Аналізування наведеної кількості споживання вуглеводів порівняно з білками й жирами доводить, що менше половини енергетичних потреб забезпечено вуглеводами.
Отже, поміж наведених наслідків дотримання школярем такого раціону протягом місяця правильним є лише І.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система людини.
У завданні треба розпізнати зображення кістки скелета людини, яку позначено буквою Х.
Позначено ключицю, яка є складником поясу верхніх кінцівок.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Видільна система.
У завданні йдеться про процеси, які відбуваються в нирках під час утворення і виведення з організму продуктів обміну.
Ці процеси відбуваються в структурному елементі нирки – нефроні.
Фільтрація відбувається в капсулі нефрона з утворенням первинної сечі.
Вторинна сеча утворюється внаслідок реабсорбції у звивистих канальцях.
Правильна відповідь – Г.Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Екосистеми.
На рисунку в завданні відображено послідовні зміни угруповань організмів на острові протягом 200 років. Треба добрати до нього правильний підпис.
Зміни в угрупованнях впродовж зазначеного періоду не можуть приводити до еволюційних змін, тобто екологічного видоутворення або філогенетичних змін рослин.
Крім того, з рисунка видно, що на острові в угрупованнях послідовно змінюється видовий склад далеких за філогенією видів організмів.
Із цієї ж причини не можна зробити висновок, що на рисунку відображені фенологічні зміни рослин.
На рисунку відображено послідовні зміни угруповань організмів, які із часом приводять до перетворень екосистеми, які називають сукцесіями.
Сукцесії бувають первинними й вторинними.
Первинні сукцесії – це поява й розвиток рослинних угруповань у місцях, де рослинності раніше не було, наприклад оселення лишайників на скельних породах.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Основи еволюційного вчення.
У завданні подано приклад з роботи Чарльза Дарвіна, у якому він описує дію природного добору.
Розв’язання завдання ґрунтується на знанні й розумінні основних положень еволюційного вчення англійського природодослідника Чарльза Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
Природний добір проявляється в переважному виживанні й розмноженні найпристосованіших до умов середовища життя організмів певного виду.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Для виконання завдання необхідно знати основні функції білків.
Функції запропонованих в завданні білків описано в курсах біології людини, загальної біології.
Гемоціанін є білком крові, який забезпечує транспортування кисню в деяких тварин, зокрема членистоногих, молюсків.
Колаген є складником дерми шкіри й забезпечує структурну функцію.
Пепсин є ферментом, який виділяють травні залози шлунка. Пепсин забезпечує розщеплення білків, а отже виконує каталітичну функцію.
Актин є скоротливим білком, який виконує рухову функцію.
Правильна відповідь: 1 – Д; 2 – В; 3 – Г; 4 – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин.
Лізосоми – одномембранні органели, функцією яких є внутрішньоклітинне травлення.
Рибосоми – немембранні органели, які забезпечують синтез білків.
Клітинний центр – немембранна органела, яка бере участь в утворенні веретена поділу.
Комплекс Гольджі – одномембранна органела, яка забезпечує утворення секреторних пухирців.
Правильна відповідь: 1 – Г; 2 – Б; 3 – В; 4 – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи та життєві функції рослин.
Розв’язання завдання ґрунтується на знанні значення рослин в житті людини, зокрема способу вегетативного розмноження деяких сільськогосподарських рослин частинами організму або видозмінами вегетативних органів.
Підземними стебловими бульбами розмножують картоплю, а листковими живцями – сенполію.
Кореневими живцями, отриманими з бічних коренів, розмножують малину.
Суниці розмножують видозміненими повзучими пагонами з видовженими міжвузлями, здатними до вкорінення у вузлах.
Правильна відповідь: 1 – Г; 2 – В; 3 – Б; 4 – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи.
Розв’язання завдання ґрунтується на знанні ознак порушень зору.
Дальтонізм – розлад колірного зору.
Далекозорість – порушення зору, за якого людина нечітко бачить предмети, розташовані близько до очей, а короткозорість – віддалених предметів.
Куряча сліпота – порушення зору, за якого у людини виникає значне погіршення сутінкового зору.
Правильна відповідь: 1 – Д; 2 – А; 3 – Б; 4 – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Збереження і реалізація спадкової інформації.
Розв’язання завдання ґрунтується на знанні будови молекул ДНК, РНК, білків, особливостей процесів реалізації спадкової інформації – транскрипції і трансляції.
Завдання містить таблицю генетичного коду з інструкцією, яку наведено в примітці.
В основі завдання наведено послідовність нуклеотидів ділянки одного з ланцюгів молекули ДНК: АТГЦТАЦЦТ. За принципом комплементарності послідовність нуклеотидів наведеної ділянки комплементарного ланцюга молекули ДНК: ТАЦГАТГГА.
Послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК внаслідок транскрипції наведеної ділянки – УАЦГАУГГА.
Скориставшись таблицею генетичного коду, можна констатувати, що в синтезованій мРНК закодовано послідовність амінокислот поліпептидного ланцюга: так – Тир – Асп – Глі.
Правильна відповідь: 2; 3; 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Екосистеми. Біосфера як глобальна екосистема.
У завданні наведено світлину поштового блоку марок серії «Заповідники і природні парки України», на якому зображено ландшафт та деякі тварини й рослини Мезинського національного природного парку, які позначено буквами А – В.
Біом, до якого можна віднести територію цього національного природного парку – листопадні ліси помірного поясу. Буквою Б позначено рослину, яка в екосистемі є продуцентом. Поміж позначених організмів гетеротрофним організмом є вовк, зображення якого позначено буквою А.
Правильна відповідь: 3; 3; 1.
Знайшли помилку? Пишіть на