НМТ онлайн 2024 року з біології – 1 сесія
Тестові завдання першої сесії національного мультитесту (ЗНО) 2024 року з біології
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Один із методів біологічних досліджень полягає в описі об’єкта дослідження і порівнянні з іншими подібними об’єктами для встановлення його своєрідності.
Прикладом подання результатів таких досліджень є книжки, на сторінках яких дослідники описують, зображають рослини й тварин, що належать до різних видів. Такий метод дослідження називають порівняльно-описовим.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Виконуючи завдання, треба розпізнати зображений організм і згадати назву резервного полісахариду, який накопичується в його клітинах.
На рисунку зображено тваринний організм (жук-плавунець), у клітинах якого резервним полісахаридом є глікоген.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура та функціонування еукаріотичних клітин.
На рисунку, який є основою завдання, зображено один із механізмів транспортування речовин плазматичною мембраною.
Особливим механізмом активного транспортування є цитоз – переміщення речовин у складі мембранних пухирців.
Процес активного надходження твердих і рідких речовин із зовнішнього середовища всередину клітини називають ендоцитозом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Для розв’язання завдання потрібно проаналізувати наведений графік й оцінити правильність поданих пояснень залежності, яку він відображає.
На графіку показано, що швидкість ферментативної реакції максимальна за температури близько 36,6 °C – нормальної температури тіла людини.
Також на графіку видно, що за температури 60 °C ферментативна реакція припиняється.
Відомо, що ферменти є білками, у яких під впливом високих температур відбувається денатурація. За такого стану порушується функціонування білка.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Гени, їхня будова й функції.
Запропоноване завдання є першим із завдань, для виконання якого потрібно проаналізувати наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
Треба визначити назву сполуки, структуру якої кодує ген ASPA. Наукова інформація містить положення, що ген «кодує фермент аспартоацилазу».
Відомо, що всі ферменти є білками.
Отже, ген ASPA кодує структуру білка.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем.
Для виконання завдання треба проаналізувати наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
У завданні наведено твердження учня й учениці щодо типу успадкування хвороби Канавана, які потрібно проаналізувати й оцінити їхню правильність.
Учень правильно зазначив, що успадкування описаної хвороби не зчеплене зі статтю, адже «причиною хвороби є дефект гена ASPA, локус якого міститься в 17-й хромосомі».
Відомо, що в каріотипі людини 17-та хромосома є аутосомою.
Учениця помиляється тому, що захворювання є аутосомно-рецесивним з огляду на те, що «хвороба розвивається за одночасної наявності двох дефектних алелів цього гена».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, виявлені Г. Менделем.
Для виконання завдання треба проаналізувати наукову інформацію щодо хвороби Канавана – рідкісної генетичної патології людини.
В основі завдання – задача з генетики на моногібридне схрещування. Захворювання є аутосомно-рецесивним з огляду на те, що «хвороба розвивається за одночасної наявності двох дефектних алелів цього гена».
Якщо один із подружжя не має дефектного алеля гена, а інший гетерозиготний за цим геном, то ймовірність (%) народження в подружжя дитини з хворобою Канавана дорівнює нулю.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Віруси. Віроїди. Пріони.
В основі завдання наведено опис організмів, для яких характерний метаногенез – тип безкисневого дихання, за якого продуктом метаболізму є метан.
Єдина група, для якої характерний метаногенез, – археї.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи та життєві функції рослин.
У рослин утворюються видозміни коренів як пристосування до умов існування.
Тропічні орхідеї оселяються на стовбурах дерев. У такий спосіб вони отримують сонячну енергію для свого живлення в умовах тропічного лісу.
Проте орхідеї також потребують надходження до організму води.
Видозміна кореня – повітряні корені – уможливлює вбирання води з повітря в умовах тропічного клімату.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Генеративні органи покритонасінних рослин.
В основі завдання запропоновано розпізнати плід рослини, яку зображено на марці.
На марці зображено помідор, у якого формується плід ягода.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослин. Розмноження рослин.
В основі завдання наведено схему життєвого циклу мохів.
Складник, який позначено буквою Х, утворюється внаслідок запліднення і розвивається на гаметофіті.
Цей складник представлений ніжкою з коробочкою (спорангієм), де розвиваються спори.
Отже, позначений буквою Х складник життєвого циклу мохів є спорофітом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Гриби.
Поміж грибів, зображення яких подано в завданні, трутовик і ріжки є паразитичними грибами, маслюк – сапротрофним шапинковим, а пеніцил – цвілевим грибом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Одноклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми.
В основі завдання наведено опис міксотрофного живлення одноклітинного організму, який за достатнього освітлення є автотрофом, а за недостатнього – може поглинати розчинені у воді органічні сполуки.
Амеба протей та інфузорія-туфелька є хижаками, а плазмодій малярійний – паразитичним організмом. Міксотрофним організмом поміж наведених є евглена зелена.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності.
В основі завдання наведено рисунок внутрішньої будови кільчастих червів на прикладі дощового черв’яка.
Травну систему, яка представлена кишково-травним трактом, позначено на рисунку буквою В.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Поведінка тварин.
В основі завдання описано складну поведінку ведмедя бурого з побудови барлогу.
У природних умовах це забезпечує виживання виду. В умові подано інформацію, що барліг інколи будують навіть ті ведмеді, які виросли в неволі без матері.
Така поведінка є вродженою й зумовлена послідовністю безумовних рефлексів.
Отже, описана в завданні поведінка тварин є прикладом вияву інстинкту.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Спочатку треба розпізнати зображених тварин, застосувати знання про особливості будови хордових тварин, які належать до різних груп.
На рисунку зображено представників рептилій (черепаха) і ссавців (качкодзьоб, дельфін-білобочка), які пристосовані до перебування або постійного мешкання у водному середовищі.
Проте всі вони мають легені – органи дихання.
Будові вуха всіх зображених тварин властива наявність складника, який називають внутрішнім вухом.
З-поміж зображених тварин лише черепаха має трикамерне серце, хоча характерною ознакою кровоносної системи всіх ссавців є чотирикамерне серце.
Шкіра всіх зображених тварин не містить слизових залоз, які є в шкірі риб й амфібій.
У жодної із зображених тварин зародок не розвивається у воді: у черепахи й качкодзьоба зародок розвивається в яйці на суходолі, а в дельфіна-білобочки – в організмі самки.
Проте в них усіх внутрішнє запліднення.
Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 2, 4 й 5.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини.
Розв'язання завдання ґрунтується на знанні будови нейрона.
В основі завдання запропоновано рисунок нейрона, на якому учениця зробила підписи.
Правильно підписано тіло нейрона, дендрит (короткий відросток) й аксон (довгий відросток).
Нейрони не містять травних вакуолей. Тому підпис травна вакуоля – помилковий.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини/
В основі завдання наведено рисунок ендокринної залози організму людини. Треба розпізнати її та вказати назву гормону, який ця залоза виробляє.
На рисунку зображено наднирник, який виробляє адреналін.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система.
Для розв'язання завдання треба знати функції еритроцитів в організмі людини.
Еритроцити – червоні кров’яні тільця, які забезпечують транспортування кров’ю кисню і, частково, вуглекислого газу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Обмін речовин.
Основа завдання містить наукову інформацію, яку треба проаналізувати.
З інформації відомо, що середні добові енергетичні витрати школяра становлять 11 800 кДж. Дані щодо його добового раціону й енергетичної цінності поживних речовин наведено в таблиці.
Треба проаналізувати твердження щодо наслідків дотримання школярем такого раціону.
Аналізування наведеної кількості споживання вуглеводів у порівнянні з білками й жирами доводить, що менш як половину енергетичних потреб забезпечено вуглеводами.
Проте відомо, що в збалансованому харчуванні співвідношення білків, жирів і вуглеводів у раціоні становить 1 : 1 : 4 відповідно.
Неправильним є твердження, що за такого раціону до кінця другого місяця маса тіла школяра збільшиться. Адже підрахунки свідчать, що спожитої кількості поживних речовин недостатньо для задоволення добових енергетичних витрат школяра (11 800 кДж).
Отже, поміж наведених тверджень щодо наслідків дотримання школярем такого раціону правильних немає.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сечовидільна система.
На рисунку, який наведено в основі завдання, зображено будову нефрона. Для розв'язання завдання треба розпізнати складники нефрона.
Буквою А позначено капсулу нефрона.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи.
Для розв'язання завдання треба знати будову органа слуху.
Слухові рецептори містяться в кортієвому органі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Адаптивні біологічні ритми організмів.
Для розв'язання завдання потрібні знання про адаптивні біологічні ритми організмів і розуміння механізму їхнього впливу.
Біологічні ритми – циклічні коливання інтенсивності й характеру біологічних процесів, їхні кількісні і якісні зміни, що відбуваються на всіх рівнях організації життя.
За чинниками біологічні ритми поділяють на зовнішні й внутрішні.
Зовнішні біоритми пов'язані з розташуванням Землі в космічному просторі. Вони мають різну періодичність – від частки секунди до певної кількості років.
Річний цикл – коливання чисельності й активності тварин і рослин протягом року. Здебільшого річні цикли зумовлені змінами довжини світлового дня, температури й вологості повітря.
З обертанням Землі навколо Сонця пов’язані сезонні цикли зміни кліматичних умов, зокрема температури.
Сезонні біологічні ритми зумовлюють линяння в осілих птахів помірних широт.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Основи еволюційного вчення.
В основі завдання наведено екологічну характеристику двох видів голчастих мишей – єгипетської та золотистої, які мешкають на одній території. Отже, ці два види не могли виникнути унаслідок географічного способу видоутворення.
Це два споріднені види, а отже не можуть бути прикладом конвергентного шляху еволюційного процесу.
Вони мають однакову харчову базу й мешкають в ідентичних умовах.
Проте єгипетська голчаста миша веде нічний спосіб життя, а золотиста – денний.
Отже, наведеним описом двох видів голчастих мишей зілюстровано уникнення конкуренції через зміну екологічної ніші.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
У завданні запропоновано поєднати назву полімеру зі сполукою, яка може бути його мономером.
Целюлоза побудована із залишків молекул глюкози, а білок колаген – залишків молекул амінокислот. Мономером ДНК може бути тимідиловий нуклеотид, а РНК – урациловий нуклеотид.
Правильна відповідь – 1А; 2В; 3Д; 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин
Для розв'язання завдання треба застосувати знання про особливості організації клітин різних груп еукаріотичних організмів і клітини прокаріотів.
У завданні треба поєднати зображення організму з особливостями будови його клітин.
Цифрою 1 позначено бактеріальну клітину, клітинна стінка якої містить муреїн.
Цифрою 2 – позначено рослинний організм, клітини якого містять хлорофіл.
Цифрою 3 позначено тваринний організм, надмембранний комплекс клітин якого представлений глікокаліксом, що містить глікопротеїни.
Цифрою 4 позначено грибний організм, стінка клітин якого містить хітин.
Правильна відповідь – 1В; 2Б; 3Д; 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні треба поєднати клітини тіла гідри з функцією, яку вони виконують.
Епітеліально-м’язові клітини утворюють покрив тіла, а жалкі містять жалкі нитки й забезпечують добування їжі.
За забезпечення порожнинного травлення відповідають залозисті клітини, які виділяють у кишкову порожнину травні соки.
Проміжні клітини забезпечують процеси регенерації.
В переліку клітин немає нервових клітин, які вможливлюють прості рефлекси тварини.
Правильна відповідь – 1А; 2Б; 3В; 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система.
В основі завдання наведено рисунок, на якому цифрами 1–4 позначено органи травної системи людини. Треба дібрати до зображеного органа його функцію.
Цифрою 1 позначено товстий кишківник, у якому відбувається остаточне всмоктування води й мінеральних солей.
Цифрою 2 позначено підшлункову залозу, яка забезпечує вироблення підшлункового соку.
У шлунку, який позначено цифрою 3, відбувається первинне розщеплення білків до пептидів.
Печінка, яку позначено цифрою 4, забезпечує утворення речовин, необхідних для емульгування жирів.
Правильна відповідь – 1Г; 2А; 3Б; 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Збереження та реалізація спадкової інформації
Розв'язання завдання ґрунтується на знаннях будови молекул ДНК й РНК, особливостей процесів реалізації спадкової інформації.
В основі завдання наведено схему біологічного процесу, який є прикладом процесів матричного синтезу: на молекулі ДНК синтезується молекула РНК. Такий процес називають транскрипцією.
РНК-полімераза роз’єднує дві нитки ДНК і рухається вздовж лише однієї з них. Вона розпізнає нуклеотиди ДНК й уключає в молекулу РНК комплементарні до них РНК-нуклеотиди.
Нітрогеновмісні основи, які можуть бути складниками нуклеотидів, – це аденін, тимін, урацил, цитозин і гуанін. Скорочено їх позначають першими буквами назв речовин: А, Т, У, Ц, Г.
Замість тимідилового (Т) нуклеотиду молекул ДНК до молекули РНК входить урациловий (У). Тому, відповідно принципу комплементарності, цифрами 1–3 позначено пропущені нуклеотиди ЦАА молекули ДНК, а цифрами 4–6 позначено пропущені нуклеотиди УГА молекули РНК.
Правильна відповідь – 3; 2; 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Імунітет. Імунна система людини, її склад й особливості функціонування.
В основі завдання наведено графік, який відображає динаміку формування довготривалого специфічного гуморального імунітету в організмі людини.
Імунна відповідь зумовлена виробленням антитіл, зміну концентрації яких відображено на графіку (концентрація речовини Х). Стрілки позначають момент контакту організму з антигеном.
Перший контакт (перше проникнення) із антигеном супроводжується первинною імунною відповіддю.
Під час повторного контакту (повторне проникнення) з антигеном унаслідок активації клітин пам’яті виникає вторинна імунна відповідь, яка розвивається швидше й потужніше.
Первинна й вторинна імунні реакції виникають на той самий антиген.
Лікувальна сироватка містить готові антитіла, а не антиген, тому не може викликати імунну відповідь.
Правильним твердженням щодо цього процесу буде таке: первинна імунна відповідь може виникати внаслідок уведення вакцини. Речовина Х є антитілами, які належать до білків.
Синтез антитіл забезпечують рибосоми, які синтезують у порожнину трубочок шорсткої ЕПС білкові молекули. ЕПС забезпечує транспортування синтезованих речовин у мембранних пухирцях – везикулах до комплексу Гольджі.
Надалі в комплексі Гольджі здійснюється перетворення білкових молекул і пакування їх у мембранні пухирці відповідно до функціонального призначення.
Білки, що експортуються з клітини розміщуються в секреторних пухирцях і внаслідок екзоцитозу виводяться крізь плазматичну мембрану.
Правильна відповідь – 2; 1; 2.
Знайшли помилку? Пишіть на