ЗНО онлайн 2019 року з хімії – пробний тест
ТЕМА: Загальна хімія. Основні хімічні поняття. Оксигеновмісні органічні сполуки. Етери.
Завдання перевіряє знання якісного й кількісного складу речовин, уміння аналізувати структурні формули й визначати належність речовини до класу естерів.
Для виконання завдання необхідно проаналізувати структурні формули. І 1, і 2 формули містять Карбон, Гідроген і Оксиген, тому якісний склад однаковий. Для визначення кількісного складу необхідно порахувати число атомів елементів у кожній формулі. Молекулярні формули і 1, і 2 речовини \(\mathrm{C_4H_8O_2}\), тому якісний і кількісний склад однаковий. І твердження правильне.
Аналізуємо друге твердження. Естери – це речовини, які мають таку загальну формулу
Цій загальній формулі відповідає лише структурна формула 1 речовини, тому ІІ твердження неправильне.
Отже, правильна відповідь – А.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Металічні елементи та хні сполуки. Метали. Лужні та лужноземельні елементи.
Завдання перевіряє визначення лужних елементів та їхнє положення в періодичній системі.
Для виконання завдання необхідно знати, які елементи називають лужними і де вони знаходяться в періодичній системі. Лужні елементи – це елементи Іа групи (перша група головна підгрупа). Із запропонованих правильною відповіддю є лише Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Завдання перевіряє знання електронегативності, розуміння зміни атомного радіуса та електоронегативності в групі, загальної формули летких сполук галогенів із Гідрогеном, визначення загальної кількості електронів в атомі.
Для виконання завдання необхідно розуміти, що йдеться про галогени – елементи VIIа групи. Загальна кількість електронів в атомах різна, формула летких сполук галогенів з Гідрогеном \(\mathrm{HE}\). У групах електронегативність зменшується, атомний радіус збільшується.
Проаналізувавши твердження, можна зробити висновок, що правильна відповідь В.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома.
Завдання перевіряє знання понять «нуклонне число», «нуклід», «протонне число», «нейтрони».
Для виконання завдання необхідно знати, як за положенням елемента в періодичній системі визначити число протонів, нейтронів, нуклонне число. Нуклонне число – це відносна атомна маса. За умовою завдання – 48. Протонне число визначається порядковим номером хімічного елемента, у Титана порядковий номер – 22. Нейтронне число (кількість нейтронів) визначається різницею між відносною атомною масою і порядковим номером: 48 – 22 = 26.
Отже, правильна відповідь – Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома.
Завдання перевіряє розуміння поняття нуклід та йон.
Для виконання завдання необхідно розуміти, що означає умовний запис нуклідного символу. Якщо подивитися на запис нуклідного символу, то бачимо: 13 – протонне число (Z – кількість протонів в атомі), окрім цього, порядковий номер елемента показує число електронів в атомі. За умовою в завданні наведено катіон (позитивно заряджена частинка), який утворюється за умови, якщо атом віддає електрони. Заряд +3 означає, що атом віддав три електрони, тому \begin{gather*} \mathrm{\overline{e} = 13 - 3 = 10.} \end{gather*}
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Карбон і Силіцій.
Завдання перевіряє знання типів кристалічних ґраток.
Для виконання завдання необхідно знати, що алмаз – алотропна модифікація Карбону і має атомні кристалічні ґратки.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Загальна хімія. Хімічна реакція.
Завдання перевіряє знання ступеня окиснення елемента в речовині й окисно-відновні реакції, уміння визначати ступінь окиснення елемента за хімічною формулою.
Для виконання завдання необхідно знати такі поняття, як ступінь окиснення та окисно-відновні реакції, уміти визначати ступінь окиснення елемента за хімічною формулою. Ступінь окиснення – це умовний заряд, якого набуває атом, якщо він віддає або приєднує електрони. Окисно-відновні реакції – це реакції, у яких елементи змінюють ступінь окиснення. Якщо проаналізувати всі схеми з точки зору зміни ступеня окиснення елементів \begin{gather*} \mathrm{\stackrel{+3}{Cr} - 3\overline{e} = \stackrel{+6}{Cr}}\\ \mathrm{\stackrel{+4}{Mn} + 2\overline{e} = \stackrel{+2}{Mn}} \end{gather*}
то легко можна побачити, що лише в останній схемі два елементи змінюють свої ступені окиснення, тому правильна відповідь – Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок.
Завдання перевіряє знання типів хімічного зв’язку, уміння за хімічною формулою визначати тип хімічного зв’язку.
Для виконання завдання необхідно знати, що ковалентний неполярний зв'язок зазвичай утворюється між однаковими атомами неметалічних елементів. Проаналізуємо формули сполук: лише одна із наведених формул містить однакові атоми неметалічних елементів, це \(\mathrm{Cl_2}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Амфотерні сполуки.
Завдання перевіряє знання явища амфотерності.
Для виконання завдання необхідно знати, сполуки яких елементів можуть виявляти амфотерні властивості. У завданні наведено назви чотирьох оксидів. Оксиди Натрію, Калію й Барію виявляють основні властивості, тому що ці елементи є типовими металами, а оксид Цинку виявляє амфотерні властивості.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини. Реакції обміну між електролітами.
Завдання перевіряє вміння аналізувати взаємодію речовин у водному розчині.
Для виконання завдання необхідно вміти застосувати знання про реакції обміну між електролітами в розчині. Магній сульфат і магній нітрат – солі магнію, тому відрізнити їх можна лише за аніоном. Сульфат від нітрату у водному розчині можна відрізнити катіонами барію, із запропонованих речовин це водний розчин барій хлориду. Магній сульфат у водному розчині вступає в реакцію з барій хлоридом, а магній нітрат – ні. \begin{gather*} \mathrm{MgSO_4 + BaCl_2 \longrightarrow MgCl_2 + BaSO_4 \downarrow } \end{gather*} утворюється білий нерозчинний у воді осад барій сульфату.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи та їхні сполуки. Загальні відомості про металічні елементи та метали.
Завдання перевіряє знання загальних властивостей металів, а саме їх взаємодія з кислотами.
Для виконання завдання необхідно знати, що в реакціях металів з кислотами метали віддають електрони, а якщо елемент віддає електрони, то він окиснюється. \begin{gather*} \mathrm{ \stackrel{0}{Mg} +\ 2\stackrel{+1}{H}Cl\ \longrightarrow\ \stackrel{+2}{Mg}Cl_2\ + \stackrel{0}{H}_2 \uparrow } \end{gather*}
Отже, в завданні лише одна правильна відповідь – Г. Магній віддає електрони й окиснюється.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні хімічні поняття. Речовини. Масова частка елемента у сполуці.
Завдання перевіряє вміння аналізувати формули й визначати масову частку без додаткових розрахунків.
Для виконання завдання необхідно проаналізувати формули наведених речовин за складом. Масова частка елемента – це відношення атомної маси елемента до відносної молекулярної маси речовини з урахуванням числа атомів елемента. \begin{gather*} \mathrm{ w(E) =\frac{n\ \cdotp\ Ar(E)}{Mr( речовини)}. } \end{gather*} У завданні наведено чотири формули сполук Купруму. У всіх сполуках атом Купруму один, тобто в чисельнику буде відносна атомна маса Купруму, а в знаменнику – відповідні молекулярні маси різних речовин. Масова частка Купруму буде найбільшою в речовині з найменшою відносною молекулярною масою. Найменші маси будуть у бінарних сполуках \(\mathrm{CuO}\) і \(\mathrm{CuS.}\) Відносна атомна маса Оксигену менша за відносну атомну масу Сульфуру, тому й відносна молекулярна маса \(\mathrm{CuO}\) менша за відносну молекулярну масу \(\mathrm{CuS.}\)
Отже, масова частка Купруму буде найбільшою в \(\mathrm{CuO}\).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини. Реакції обміну між електролітами.
Завдання перевіряє вміння аналізувати взаємодію речовин у водному розчині.
Для виконання завдання необхідно вміти застосувати знання про реакції обміну між електролітами в розчині, уміти користуватися таблицею розчинності.
У завданні наведено карбонат-аніон \(\mathrm{CuO^{2-}_3}\). За таблицею розчинності дивимося, яким катіоном можна осадити карбонат-аніон. Із запропонованих задовольняє умові завдання лише кальцій хлорид. Катіони Кальцію з карбонат-аніонами утворюють осад.
\begin{gather*} \mathrm{ CO^{2-}_3\ +\ Ca^{2+}\ \longrightarrow\ CaCO_3\ \downarrow } \end{gather*} Катіон Калію, який дає в розчин калій хлорид, не може осадити карбонат-аніон, а протони Гідрогену, які дають у розчин етанова і нітратна кислоти, з карбонат-аніоном утворюють газ.
Отже, правильна відповідь – Б.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.
I твердження правильне , тому що калій гідроксид – це розчинна у воді основа (луг), а луги взаємодіють з кислотами й кислотними оксидами.
II твердження неправильне , тому що оксид та гідроксид Калію – це сполуки металічного елемента, які в реакціях виявляють властивості основного оксиду й основи відповідно.
Отже, правильним є лише I твердження.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Солі.
Завдання перевіряє знання визначення солей, класифікацію солей, уміння за хімічною формулою визначати кислу сіль.
Для виконання завдання необхідно знати визначення солі, кислої солі й за хімічною формулою визначати кислу сіль. Кислими називають солі, у яких кислотний залишок, тобто аніон, містить Гідроген. Якщо проаналізувати наведені формули солей, то бачимо, що Гідроген у складі аніона є лише у натрій гідроген карбонаті \(\mathrm{NaHCO_3}\).
Отже, правильна відповідь – В.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини. Реакції обміну між електролітами.
Завдання перевіряє вміння аналізувати взаємодію речовин у водному розчині.
Для виконання завдання необхідно вміти застосувати знання про реакції обміну між електролітами у розчині, уміти користуватися таблицею розчинності. Реакція у водних розчинах відбувається за умови утворення осаду, або газу, або води. У завданні необхідно визначити, між якими речовинами відбувається реакція з утворенням осаду. Перша пара речовин магній хлорид і арґентум нітрат, унаслідок зливання водних розчинів цих речовин утворюється осад:
\begin{gather*} \mathrm{ MgCl_2\ +\ 2AgNO_3\ \longrightarrow\ Mg(NO_3)_2\ +\ 2AgCl \downarrow } \end{gather*}
Магній хлорид і натрій нітрат не взаємодіють між собою у водному розчині. Розчини сульфатної кислоти і натрій карбонату взаємодіють з утворенням газу, а за умовою завдання необхідно, щоб випав осад. Розчини сульфатної кислоти і натрій гідроксиду взаємодіють з утворенням води.
Отже, завдання має лише одну правильну відповідь – А.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи та їхні сполуки. Загальні відомості про металічні елементи та метали.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей металів, а саме їхню взаємодію із солями.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості металів. Метал може реагувати із сіллю, якщо він активніший за той метал, який входить до складу солі. Тобто в завданні за допомогою ряду активності металів, який є в тестовому зошиті (с. 16), необхідно порівняти метал Y і метал, який входить до складу солі X. Метал Y буде відновлювати метал із солі X, якщо метал Y активніший за метал, який входить до складу солі X.
Порівнюємо:
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи та їхні сполуки. Лужні та лужноземельні елементи.
Завдання перевіряє знання найпоширеніших назв і склад деяких неорганічних речовин, які передбачено програмою зовнішнього незалежного оцінювання.
Для виконання завдання необхідно знати формулу негашеного вапна – \(\mathrm{CaO}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини. Реакції обміну між електролітами. Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Хімічні властивості солей і лугів. Добування нерозчинних основ.
Завдання перевіряє вміння аналізувати взаємодію речовин у водному розчині, знання хімічних властивостей солей і лугів.
Для виконання завдання необхідно вміти застосувати знання про реакції обміну між електролітами в розчині, уміти користуватися таблицею розчинності, знати хімічні властивості солей і лугів, способи добування нерозчинних основ.
Однією з умов, за якою відбувається реакція обміну в розчині, є утворення осаду.
У пробірці 1 осад не утворюється, тому що реакція між калій сульфатом і натрій гідроксидом не відбувається, речовини перебувають в розчині у вигляді йонів: \begin{gather*} \mathrm{ K_2SO_4 + NaOH \ne. } \end{gather*}
У пробірці 2 осад утворюється, тому що реакція між купрум(ІІ) сульфатом і натрій гідроксидом відбувається з утворенням нерозчинної основи купрум(ІІ) гідроксиду:
\begin{gather*} \mathrm{ CuSO_4\ +\ 2NaOH\ \longrightarrow\ Na_2SO_4\ +\ Cu(OH)_2 \downarrow } \end{gather*}
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Хімічні властивості солей
Завдання перевіряє знання поняття «окисно-відновна реакція», уміння визначати та аналізувати склад солей, знання хімічних властивостей солей.
Для виконання завдання необхідно знати, які реакції називають окисно-відновними, як розкладаються за нагрівання солі карбонатної, хлоридної, нітратної кислот та солі амонію.
Усі наведені в завданні солі розкладаються за нагрівання, але окисно-відновною є лише одна реакція – розкладання калій нітрату, тому що внаслідок цієї реакції змінюється ступінь окиснення елементів у речовинах: \begin{gather*} \mathrm{ 2K\stackrel{+5}{N}\stackrel{-2}{O_3}\ \stackrel{t}{\longrightarrow}\ 2K\stackrel{+3}{N}O_2\ +\ \stackrel{0}{O}_2\ \uparrow } \end{gather*}
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання поняття основних класів неорганічних сполук, уміння визначати елемент, який утворює кислоту, і відповідні солі за формулами солей.
Для виконання завдання необхідно знати, що солі утворюються з кислот, а кислоти утворюють неметалічні елементи. Хімічний елемент \(\mathrm{E}\) – неметалічний елемент. Формула кислоти, яка може утворювати наведені в завданні солі – \(\mathrm{H_3EO_4}\). Кислоту такого складу може утворювати із запропонованих варіантів лише елемент Фосфор.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання понять і хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати, що карбон(IV) оксид як кислотний, із запропонованих варіантів реагує лише з літій оксидом: \begin{gather*} \mathrm{ CO_2\ +\ Li_2O\ \longrightarrow\ Li_2CO_3. } \end{gather*}
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Номенклатура органічних сполук.
Завдання перевіряє вміння називати органічні сполуки за структурними формулами, використовуючи номенклатуру IUPAC.
Для виконання завдання необхідно знати правила номенклатури IUPAC. Речовина належить до гомологічного ряду алкенів. Вибираємо найдовший карбоновий ланцюг і нумеруємо атоми Карбону з того боку, де найближче розташований подвійний зв'язок. Радикал, приєднаний до четвертого атома Карбону, – метил \(\mathrm{(CH_3-)}\), атомів у ланцюгу 6, подвійний зв'язок між 1 і 2 атомами Карбону, тому назва: 4-метилгекс-1-ен.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани.
Завдання перевіряє знання загальних формул гомологічних рядів вуглеводнів, а саме алканів.
Для виконання завдання необхідно знати загальну формулу алканів \(\mathrm{C_nH_{2n+2}}\). За умовою завдання кількість атомів Гідрогену дорівнює 12, складаємо математичне рівняння: \begin{gather*} \mathrm{2n\ +\ 2\ =\ 12}\\ \mathrm{2n\ =\ 10}\\ \mathrm{n\ =\ 5} \end{gather*} Отже, формула \(\mathrm{C_5H_{12}}\) – пентан.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани.
Завдання перевіряє вміння порівнювати фізичні властивості алканів на прикладі їхніх температур кипіння і плавлення.
Для виконання завдання необхідно розуміти: якщо температура кипіння нижче нуля, то це газ. I речовина має від’ємні температури кипіння і плавлення, це не задовольняє умові завдання. II речовина плавиться за температури – 95 °C, а III 18 °C, тому за температури 25 °C ці речовини будуть перебувати в рідкому стані. Температура плавлення IV речовини 37 °C, тому за температури 25 °C ця речовина буде перебувати у твердому стані.
Отже, правильна відповідь Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Вуглеводні.
Завдання перевіряє знання теоретичних основ органічної хімії, а саме вміння визначати гомологи вуглеводнів та їхніх похідних.
Для виконання завдання необхідно знати, що гомологи – це речовини, які мають подібну будову та відрізняються на одну або декілька груп \(\mathrm{(CH_2-)_n}\). Речовини мають бути одного гомологічного ряду. Для наочності бажано зобразити структурні формули речовин:
Проаналізувавши структурні формули речовин, бачимо, що подібну будову й різницю \(\mathrm{CH_2}\) має лише пара речовин під буквою В.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Вуглеводні.
Завдання перевіряє знання теоретичних основ органічної хімії, а саме класифікацію хімічних реакцій в органічній хімії.
Для виконання завдання необхідно розуміти, що дегідрування належить до реакцій відщеплення.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Вуглеводні. Алкани.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей алканів на прикладі бутану, розуміння поняття ізомерія.
Для розв’язання завдання необхідно знати хімічні властивості алканів і поняття ізомерії. Ізомеризація – це зміна структури речовини за певних умов. Саме починаючи з бутану, алкани можуть вступати в реакцію ізомеризації, тому перше твердження правильне.
Ізомери – це речовини, які мають однаковий склад (якісний і кількісний), але різну будову, а тому й різні властивості. Бутан і циклобутан мають різні молекулярні формули (\(\mathrm{C_4H_{10}}\) i \( \mathrm{C_4H_8}\) відповідно), тобто різний кількісний склад, тому не можуть бути структурними ізомерами. Друге твердження неправильне.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей вуглеводнів.
Для виконання завдання необхідно знати, що в реакцію з бромною водою (розчин брому у воді) із запропонованих речовин вступає лише пропен.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей вуглеводнів.
Для виконання завдання необхідно знати, до якого гомологічного ряду належить етен, його добування та хімічні властивості. Етен належить до гомологічного ряду алкенів, взаємодіє з водним розчином калій перманганату, не реагує з амоніачним розчином арґентум(І) оксиду і його не можна добути взаємодією кальцій карбіду з водою.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Вуглеводні.
Завдання перевіряє знання теоретичних основ органічної хімії, а саме вміння визначати ізомери за структурними формулами.
Для виконання завдання необхідно знати, що ізомери – це речовини, які мають однаковий склад (якісний і кількісний), але різну будову, а тому й різні властивості, й зобразити молекулярні формули наведених сполук. Проаналізувавши структурні формули, бачимо, що всі речовини мають різну будову, а проаналізувавши молекулярні формули, бачимо, що однаковий склад лише в речовин 2 і 3. Отже, ізомерами є речовини 2 і 3.
1 \begin{gather*} \mathrm{C_9H_{10}} \end{gather*} |
2 \begin{gather*} \mathrm{C_8H_{10}} \end{gather*} |
3 \begin{gather*} \mathrm{C_8H_{10}} \end{gather*} |
4 \begin{gather*} \mathrm{C_8H_{8}} \end{gather*} |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання перевіряє вміння аналізувати структурну формулу й робити висновки щодо будови та властивостей речовини.
Для виконання завдання проаналізуємо структурну формулу речовини. Із запропонованих тверджень необхідно вибрати помилкове. Молекула речовини містить бензенове кільце, а тому належить до ароматичних вуглеводнів, містить гідроксильну групу \(\mathrm{(-OH)}\) і має загальну молекулярну формулу \(\mathrm{C_7H_8O }\). Але речовина не є гомологом бензену, тому що загальна формула гомологів ароматичних вуглеводнів: \(\mathrm{C_nH_{2n-6}}\), де \(\mathrm{n \ge 6}\).
Отже, правильна відповідь – Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання перевіряє вміння класифікувати спирти за природою атомів Карбону, з якими сполучена гідроксильна група, – первинні, вторинні, третинні спирти.
Для виконання завдання необхідно розуміти, що третинні спирти – це спирти, у яких гідроксильна група сполучена з третинним атомом Карбону. Третинний атом Карбону пов'язаний із трьома іншими атомами Карбону.
Для наочності бажано зобразити структурні формули речовин:
Проаналізувавши структурні формули, бачимо, що із запропонованих речовин літерою А і В позначено вторинні спирти, літерою Б – первинний, а літерою Г – третинний.
Отже, правильна відповідь – Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Феноли.
Завдання перевіряє знання про клас органічних сполук – феноли, їхню будову і властивості.
Для виконання завдання необхідно знати, що феноли – органічні сполуки, у яких бензенове кільце безпосередньо пов’язане з однією або декількома гідроксильними групами, це окремий клас органічних сполук, а тому не може належати до ненасичених одноатомних спиртів. Перше твердження неправильне. Фенол може за бензеновим кільцем вступати в реакції заміщення (реакції з бромною водою, нітратною кислотою). Друге твердження правильне.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Альдегіди.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей альдегідів.
Для виконання завдання необхідно знати, що продуктом часткового окиснення етаналю є етанова (оцтова) кислота і вміти розпізнати цю кислоту серед запропонованих за карбоксильною групою.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Вуглеводи.
Завдання перевіряє знання фізичних і хімічних властивостей вуглеводів.
Для виконання завдання необхідно знати, що
сахароза не є продуктом повного гідролізу крохмалю, вона може далі гідролізувати до глюкози і фруктози, тому А – неправильне твердження;
глюкоза і фруктоза розчиняються у воді, тому В – також неправильне твердження;
глюкоза і фруктоза мають однаковий хімічний склад, тобто є структурними ізомерами, тому Г – також неправильне твердження.
Отже, правильним є твердження Б – целюлоза й сахароза вступають у реакцію гідролізу.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Окисно-відновні реакції.
Завдання перевіряє вміння правильно визначати кількість електорів, які беруть участь в окисно-відновних процесах.
Для виконання завдання необхідно правильно визначити ступінь окиснення елемента, який відновлюється, і число електронів, що беруть участь у процесах відновлення.
Відповідь: 1Б, 2В, 3Д, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання основних класів неорганічних сполук.
Для виконання завдання необхідно вміти визначати за формулою речовини її природу.
Відповідь: 1Г, 2Д, 3В, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання про хімічні властивості й добування основних класів неорганічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості й добування основних класів неорганічних сполук.
Хлоридна кислота витискує із солей карбонатну кислоту, яка виділяється як вуглекислий газ (газуватий продукт реакції) і вода. Отже, правильна відповідь – Б.
Кальцій карбід з водою утворює кальцій гідроксид і етин (газуватий продукт реакції). Отже, правильна відповідь – Д.
Хлоридна кислота витискує із солей сульфідну кислоту, яка виділяється як гідроген сульфід (газуватий продукт реакції). Отже, правильна відповідь – B.
Кальцій з водою утворює кальцій гідроксид і водень (газуватий продукт реакції). Отже, правильна відповідь – Г.
Відповідь: 1Б, 2Д, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Класи органічних сполук.
Завдання перевіряє знання класів органічних сполук.
Для виконання завдання необхідно вміти за функціональними (характеристичними) групами визначати клас органічних сполук.
Відповідь: 1Б, 2В, 3А, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості органічних сполук.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей органічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості органічних сполук.
1
|
B
|
Унаслідок міжмолекулярної дегідратації етанолу утворюється діетиловий етер. |
2
|
Г
|
Унаслідок каталітичного дегідрування пропану утворюється пропен. |
3
|
А
|
Під час часткового окиснення пропаналю утворюється проанова кислота. |
4
|
Д
|
Під час часткового окиснення етанолу утворюється етаналь. |
Відповідь: 1В, 2Г, 3А, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Хімічні властивості органічних сполук.
Завдання перевіряє знання типів хімічних реакцій і хімічні властивості органічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості органічних сполук і зіставляти їх з типом хімічної реакції.
Відповідь: 1Д, 2В, 3Г, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Кількість речовини. Моль. Молярний об’єм.
Завдання перевіряє вміння обчислювати кількість речовини (моль) за нормальних умов у певному об’ємі цієї речовини.
Для виконання завдання необхідно знати формулу для розрахунку кількості речовини і молярний об’єм газів за нормальних умов. \begin{gather*} \mathrm{ n(O_2) =\frac{V(O_2)}{V_m} = \frac{560\ \text{л}}{22,4\ \text{л/моль}}\ =\ 25\ \text{моль} } \end{gather*}
Відповідь: 25.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Кількість речовини. Моль. Молярна маса.
Завдання перевіряє вміння обчислювати масу речовини за певною кількістю цієї речовини.
Для виконання завдання необхідно знати формулу для розрахунку маси речовини. \begin{gather*} \mathrm{ m(H_2SO_4) = n(H_2SO_4) \cdotp M(H_2SO_4) =}\\[1pt] \mathrm{= 5\ \text{моль} \cdotp 98\frac{\text{г}}{\text{моль}}\ =\ 490\ \text{г}} \end{gather*}
Відповідь: 490.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Середня молярна маса суміші газів.
Завдання перевіряє вміння обчислювати середню молярну масу суміші газів.
Для виконання завдання необхідно розуміти, що середня молярна маса суміші газів – це відношення маси газів до кількості речовини газів. \begin{gather*} \mathrm{M(\text{суміші}) = \frac{m\ \text{(суміші)}}{n\ \text{(суміші)}}}\\[1pt] \mathrm{\text{Нехай}\ n\ \text{суміші}\ = \ 1\ \text{моль},}\\[7pt] \mathrm{\text{тоді}\ n(He) = 0,75\ \text{моль}},\\[7pt] \mathrm{\text{а}\ n(O_2) = 0,25\ \text{моль}}\\[7pt] \mathrm{m(He) = n(He)\ \cdotp\ M(He) = }\\[1pt] \mathrm{=\ 0,75\ \text{моль}\ \cdotp\ 4\frac{\text{г}}{\text{моль}}\ =\ 3\ \text{г}}\\[0pt] \mathrm{m(O_2) = n(O_2)\ \cdotp\ M(O_2) =}\\[1pt] \mathrm{=\ 0,25\ \text{моль}\ \cdotp\ 32\frac{\text{г}}{\text{моль}}\ =\ 8\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m(\text{суміші})\ =\ m(He) + m(O_2) = }\\[7pt] \mathrm{3\ \text{г}\ +\ 8\ \text{г}\ =\ 11\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{M(\text{суміші}) = \frac{m\ \text{(суміші)}}{n\ \text{(суміші)}}\ =}\\[1pt] \mathrm{=\ \frac{11\ \text{г}}{1\ \text{моль}}\ =\ 11\frac{\text{г}}{\text{моль}}} \end{gather*}
Відповідь: 11.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Вираження кількісного складу розчину (суміші). Масова частка розчиненої речовини.
Завдання перевіряє вміння обчислювати масу води, яку потрібно добавити до розчину певної маси з певною масовою часткою розчиненої речовини для приготування розчину із заданою масовою часткою речовини.
Для виконання завдання необхідно знати, що масова частка розчиненої речовини – це відношення маси речовини до маси розчину і розуміти, що під час розбавлення маса розчиненої речовини не змінюється. \begin{gather*} \mathrm{ m(NaOH)\ =\ m_1(\text{розчину})\ \cdotp\ w_1(NaOH)\ =}\\[7pt] \mathrm{=\ 120\ \text{г}\ \cdotp\ 0,4\ =\ 48\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m_2(\text{розчину})\ =\ \frac{m(NaOH)}{w_2(NaOH)}\ =}\\[1pt] \mathrm{=\ \frac{48\ \text{г}}{0,15}\ =\ 320\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m(H_2O)\ =\ m_2(\text{розчину})\ -\ m_1(\text{розчину})\ =}\\[7pt] \mathrm{=\ 320\ \text{г}\ -\ 120\ \text{г}\ =\ 200\ \text{г}} \end{gather*}
Відповідь: 200.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання перевіряє вміння робити розрахунки, коли під час змішування суміші з водою відбувається хімічна реакція.
Для виконання завдання необхідно з умови зрозуміти, що олеум – це суміш сульфур(VI) оксиду та безводної сульфатної кислоти, а для добування розчину сульфатної кислоти змішують олеум з водою. Під час змішування сульфур(VI) оксид реагує з водою з утворенням сульфатної кислоти. \begin{gather*} \mathrm{m(SO_3)\ =\ 400\ \text{г}\ \cdotp\ 0,2\ =\ 80\ \text{г}}\\[7pt] \mathrm{m(H_2SO_4)\ =\ 400\ \text{г}\ -\ 80\ \text{г}\ =\ 320\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{n(SO_3)\ =\ \frac{m(SO_3)}{M(SO_3)}\ =}\\[0pt] \mathrm{=\ \frac{80\ \text{г}}{80\ \text{г/моль}}\ =\ 1\ \text{моль}}\\[0pt] \mathrm{\underset{1\ \text{моль}}{\overset{1\ \text{моль}}{SO_3}}\ +\ H_2O \longrightarrow \underset{1\ \text{моль}}{\overset{1\ \text{моль}}{H_2SO_4}}}\\[1pt] \mathrm{m(H_2SO_4)\ =\ n(H_2SO_4)\ \cdotp\ M(H_2SO_4)\ =}\\[1pt] \mathrm{=\ \ 1\ \text{моль}\ \cdotp\ 98\ \frac{\text{г}}{\text{моль}}\ =\ 98\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m(H_2SO_4)_{\text{загальна}}\ =\ 320\ \text{г}\ +\ 98\ \text{г}\ =\ 418\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m(\text{розчину})\ =\ \frac{m(H_2SO_4)_{\text{загальна}}}{w(H_2SO_4)}\ =}\\[0pt] \mathrm{=\ \frac{418\ \text{г}}{0,4}\ =\ 1045\ \text{г}}\\[1pt] \mathrm{m(H_2O)\ =\ m(\text{розчину})\ -\ m(\text{олеуму})\ =}\\[7pt] \mathrm{=\ 1045\ \text{г}\ -\ 400\ \text{г}\ =\ 645\ \text{г}} \end{gather*}
Відповідь: 645.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання перевіряє вміння проводити розрахунки за рівняннями послідовних реакцій.
Для виконання завдання необхідно знати, як реагують метали з кислотами і як добувати метали з оксидів реакцією відновлення. \begin{gather*} \mathrm{\underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,5\ \text{моль}}{Mg}}\ +\ 2HCl \longrightarrow MgCl_2\ +\ \underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,5\ \text{моль}}{H_2}}\uparrow}\\[0pt] \mathrm{n(Mg)\ =\ \frac{m(Mg)}{M(Mg)}\ =}\\[0pt] \mathrm{=\ \frac{12\ \text{г}}{24\ \text{г/моль}}\ =\ 0,5\ \text{моль}}\\[0pt] \mathrm{CuO\ +\ \underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,5\ \text{моль}}{H_2}} \longrightarrow \underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,5\ \text{моль}}{Cu}}\ +\ H_2O}\\[1pt] \mathrm{m(Cu)\ =\ n(Cu)\ \cdotp\ M(Cu)\ =}\\[1pt] \mathrm{=\ 0,5\ \text{моль}\ \cdotp\ 64\frac{\text{г}}{\text{моль}}\ =\ 32\ \text{г}} \end{gather*}
Відповідь: 32.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Складання електронного балансу.
Завдання перевіряє вміння перетворювати схему реакції на хімічне рівняння методом електронного балансу.
Для виконання завдання необхідно вміти визначати ступені окиснення хімічних елементів у речовині, знати поняття "окиснення", "відновлення", "окисник", "відновник", складати електронний баланс.
Відновник – це речовина, яка віддає електрони.
\begin{gather*} \mathrm{\underset{\text{відновник}}{6K\stackrel{-1}{I}}\ +\ \underset{\text{оксисник}}{8H\stackrel{+5}{N}O_3} \longrightarrow 3\stackrel{0}{I_2}\ +\ 6KNO_3\ +\ 2\stackrel{+2}{N}O\ +\ 4H_2O}\\[7pt] \end{gather*}
Відповідь: 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Виведення формули речовини за продуктами згоряння.
Завдання перевіряє вміння виводити формулу речовини за продуктами згоряння.
Для виконання завдання необхідно вміти записувати загальне рівняння реакції горіння алкену. \begin{gather*} \mathrm{\underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,5\ \text{моль}}{C_nH_{2n}}}\ +\ 1,5nO_2 \longrightarrow \underset{n\ \text{моль}}{\overset{2\ \text{моль}}{nCO_2}}\ +\ nH_2O}\\[1pt] \mathrm{n\ =\ 4}\\[1pt] \mathrm{n(CO_2)\ =\ \frac{V(CO_2)}{V_m}\ =}\\[0pt] \mathrm{=\ \frac{44,8\ \text{л}}{22,4\ \text{л/моль}}\ =\ 2\ \text{моль}}\\[4pt] \mathrm{\text{Формула:}\ C_4H_8}\\[7pt] \mathrm{Mr(C_4H_8)\ =\ 48\ +\ 8\ =\ 56} \end{gather*}
Відповідь: 56.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання перевіряє вміння розраховувати кількісний склад суміші.
Для виконання завдання необхідно розуміти, як визначити масу речовини за кількістю цієї ж речовини, уміти розв’язувати елементарні математичні рівняння.
Нехай \(\mathrm{n(CaO)\ =\ n(MgO)\ = \ x}\) моль
тоді
\begin{gather*} \mathrm{m(CaO)\ =\ n(CaO)\ \cdotp\ M(CaO)\ =\ 56x\ \text{г}}\\[7pt] \mathrm{m(MgO)\ =\ n(MgO)\ \cdotp\ M(MgO)\ =\ 40x\ \text{г}}\\[7pt] \mathrm{56x\ +\ 40x\ =\ 24}\\[7pt] \mathrm{96x\ =\ 24}\\[7pt] \mathrm{x\ =\ 0,25}\\[7pt] \mathrm{m(CaO)\ =\ n(CaO)\ \cdotp\ M(CaO)\ =\ 56x\ =}\\[1pt] \mathrm{=\ 56\frac{\text{г}}{\text{моль}}\ \cdotp\ 0,25\ \text{моль}\ =\ 14\ \text{г}} \end{gather*}
Відповідь: 14.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання перевіряє вміння розв’язувати комбіновані задачі, обчислювати кількісний склад суміші.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості органічних речовин. Бромідна кислота реагує з амінами, але не реагує з алканами. Унаслідок згоряння алканів утворюються вуглекислий газ і вода, а метиламіну – вуглекислий газ, вода й азот.
\begin{gather*} \mathrm{ \text{1)}\ C_3H_8\ +\ HBr\ \ne;}\\[7pt] \mathrm{ CH_3NH_2\ +\ HBr \longrightarrow [CH_3NH_3]Br}\\[7pt] \mathrm{ V(CH_3NH_2)\ =\ \Delta V\ =\ 2,24\ \text{л};}\\[1pt] \mathrm{ n(CH_3NH_2)\ =\ \frac{V(CH_3NH_2)}{V_m}=}\\[1pt] \mathrm{ =\ \frac{2,24\ \text{л}}{22,4\ \text{л/моль}}\ =\ 0,1\ \text{моль}; } \end{gather*}\begin{gather*} \mathrm{\text{2)}\ \underset{1\ \text{моль}}{\overset{0,1\ \text{моль}}{C_3H_8}}\ +\ 5O_2\ \longrightarrow \underset{3\ \text{моль}}{\overset{0,3\ \text{моль}}{3CO_2}}\ +\ 4H_2O\ \ \ \text{(1)} }\\[1pt] \mathrm{ \underset{4\ \text{моль}}{\overset{0,1\ \text{моль}}{4CH_3NH_2}}\ +\ 9O_2\ \longrightarrow \underset{4\ \text{моль}}{\overset{0,1\ \text{моль}}{4CO_2}}\ +\ 2N_2\ +\ 10H_2O\ \ \ \text{(2)} } \end{gather*}
\(\mathrm{n(CO_2)}\) із рівняння (2) така сама як \(\mathrm{n(CH_3NH_2)}\).
За умовою завдання загальна кількість речовини \(\mathrm{CO_2}\) становить \(\mathrm{0,4\ \text{моль}}\). Отже, якщо у (2) реакції утворюється \(\mathrm{0,1\ \text{моль}\ CO_2}\), то у (1) – \(\mathrm{0,3\ \text{моль}}\).
За рівнянням (1) \begin{gather*} \mathrm{n(C_3H_8)\ =\ \frac{1}{3}n(CO_2)\ =}\\[0pt] \mathrm{ =\ \frac{1}{3}\ \cdotp\ 0,3\ \text{моль}\ =\ 0,1\ \text{моль}}\\[1pt] \mathrm{ n(\text{суміші})\ =\ n(C_3H_8)\ +\ n(CH_3NH_2)\ =}\\[7pt] \mathrm{ =\ 0,1\ \text{моль}\ +\ 0,1\ \text{моль}\ =\ 0,2\ \text{моль}}\\[1pt] \mathrm{ \varphi(C_3H_8)\ =\ \frac{n(C_3H_8)}{n(\text{суміші})}\cdotp 100\text{%}\ =}\\[0pt] \mathrm{ =\ \frac{0,1\ \text{моль}}{0,2\ \text{моль}}\cdotp 100\text{%}\ =\ 50\text{%} } \end{gather*}
Відповідь: 50.
Знайшли помилку? Пишіть на