НМТ онлайн 2023 року з хімії – 1 сесія
Тестові завдання першої сесії національного мультитесту (ЗНО) 2023 року з хімії
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний елемент.
Завдання скеровано на перевірку знання символів хімічних елементів, складу молекули азоту, уміння відрізняти просту речовину від хімічного елемента.
Молекулу азоту утворюють два атоми Нітрогену. Хімічний символ Нітрогену (лат. nitrogenium) – \(\mathrm{N}.\)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атомів і простих йонів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад нукліда за його формулою.
У наведених символах нуклідів хімічних елементів передніми (ліворуч) надрядковими індексами позначено нуклонні (масові) \(A\) числа.
Протонні числа \(Z\) визначають за порядковим номером хімічного елемента в періодичній системі.
Нуклонне число \(A\) є сумою протонного числа \(Z\) і кількості нейтронів \(N\): $$ A=Z+N. $$
Кількість нейтронів у нукліді (нейтронне число) обчислюють як різницю між нуклонним і протонним числами: $$ N=A-Z. $$
Нуклідний символ | Нуклонне (масове) число, \(A\) |
Протонне число, \(Z\) |
Нейтронне число, \(N=A-Z\) |
|
A |
\(\mathrm{^1H}\) | \(1\) | \(1\) | \(0\) |
Б |
\(\mathrm{^{18}O}\) | \(18\) | \(8\) | \(10\) |
B |
\(\mathrm{^{26}Mg}\) | \(26\) | \(12\) | \(14\) |
Г |
\(\mathrm{^{40}Ca}\) | \(40\) | \(20\) | \(20\) |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати зміни властивостей хімічних елементів і простих речовин.
Флуор, Хлор, Бром, Йод – елементи \(17\) групи довгоперіодної форми періодичної системи або VІІА групи.
Символи хімічних елементів розташовані в умові завдання за збільшенням їхніх протонних чисел. У групах хімічних елементів зі збільшенням протонних чисел посилюються металічні і послаблюються неметалічні й окисні властивості елементів і відповідних простих речовин, збільшуються радіуси атомів і зменшується електронегативність.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атомів хімічних елементів, розрізняти електрони \(s-\) і \(p\text{-підрівнів}.\)
З-поміж хімічних елементів, символи яких є в наведених формулах сполук, лише в атомі Флуору частина електронів міститься на \(p\text{-підрівні}\): \begin{gather*} \mathrm{H}\ 1s^1\\[7pt] \mathrm{Li}\ 1s^22s^1\\[7pt] \mathrm{F}\ 1s^22s^22p^5 \end{gather*}
Умову завдання задовольняє молекула фтору.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини
Завдання скеровано на перевірку розуміння понять розчин, розчинена речовина, кристалізація, уміння класифікувати дисперсні системи.
Калій хлорид – сіль, добре розчиняється у воді. Унаслідок розчинення калій хлориду утворюється прозорий безбарвний істинний розчин. Після випаровування води з розчину калій хлориду утвориться твердий залишок цієї солі.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції йонного обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакцій йонного обміну.
Натрій сульфат і барій хлорид – сильні електроліти, у водному розчині повністю дисоціюють на йони. Катіони Барію \(\mathrm{Ba^{2+}}\) і сульфат-аніони \(\mathrm{SO_4^{2-}}\) взаємодіють у розчині й утворюють нерозчинну сіль – барій сульфат:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати перебіг і зовнішні ефекти хімічних реакцій, класифікувати реакції за різними ознаками.
Кальцій оксид (негашене вапно) реагує з водою з утворенням кальцій гідроксиду (гашеного вапна):
$$ \mathrm{CaO+H_2O=Ca(OH)_2.} $$З двох складних речовин утворюється одна складна. Це реакція сполучення.
Під час реакції виділяється теплова енергія, унаслідок чого частина води випаровується. Ця реакція екзотермічна.
Ступені окиснення хімічних елементів у цій реакції змін не зазнають.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати перебіг хімічних реакцій, тлумачити графіки.
Унаслідок розкладання твердої речовини утворюються три гази: амоніак, карбон(IV) оксид і водяна пара. Тобто маса твердої речовини поступово зменшуватиметься і дорівнюватиме нулю, коли вся речовина розкладеться.
Умову завдання задовольняє графік A.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Хімічна рівновага й умови зміщення її.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати перебіг оборотних (взаємозворотних), застосовувати принцип Ле Шательє для прогнозування напрямку зміщення рівноваги.
Тиск у системі підвищуватимуться зі збільшенням об’ємів газів у ній:
Частина рівняння | Збільшення тиску в системі | ||
ліва | права | ||
A |
\(2V\) \(\mathrm{NO_2}\) | \(1V\) \(\mathrm{N_2O_4}\) | приведе до зміщення рівноваги в бік утворення \(\mathrm{N_2O_4}\) |
Б |
\(1V\) \(\mathrm{I_2}\) + \(1V\) \(\mathrm{N_2O_4}\) | \(2V\) \(\mathrm{HI}\) | не вплине на рівновагу |
B |
\(2V\) \(\mathrm{SO_3}\) | \(2V\) \(\mathrm{SO_2}\) + \(1V\) \(\mathrm{O_2}\) | приведе до зміщення рівноваги в бік утворення \(\mathrm{SO_3}\) |
Г |
\(1V\) \(\mathrm{CO_2}\) | \(2V\) \(\mathrm{CO}\) | приведе до зміщення рівноваги в бік утворення \(\mathrm{CO}\) |
Тиск у системі має знизитися, щоб скомпенсувати дію зовнішнього чинника.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Окисно-відновні реакція.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічні реакції з погляду окиснення-відновлення.
Ступінь окиснення металічного елемента в частині рівняння | ||
лівій | правій | |
A |
$$ \overset{+2}{\mathrm{Fe}}\overset{-2}{\mathrm{S}} $$ | $$ \overset{+3}{\mathrm{Fe_2}}\overset{-2}{\mathrm{O_3}} $$ |
Б |
$$ \overset{+2}{\mathrm{Fe}}\overset{-1}{\mathrm{Cl_2}} $$ | $$ \overset{+3}{\mathrm{Fe}}\overset{-1}{\mathrm{Cl_3}} $$ |
B |
$$ \overset{+3}{\mathrm{Fe}}(\overset{-2}{\mathrm{O}}\overset{+1}{\mathrm{H}})_3 $$ | $$ \overset{+3}{\mathrm{Fe_2}}\overset{-2}{\mathrm{O_3}} $$ |
Г |
$$ \overset{+2}{\mathrm{Cu}}\overset{+6}{\mathrm{S}}\overset{-2}{\mathrm{O_4}} $$ | $$ \overset{0}{\mathrm{Cu}} $$ |
Ступінь окиснення металічного елемента в зменшується лише у варіанті \(\overset{+2}{\mathrm{Cu}}+2\overline{e}\rightarrow \overset{0}{\mathrm{Cu}}\)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей летких сполук неметалічних елементів із Гідрогеном, уміння прогнозувати середовище їхніх водних розчинів.
Фенолфталеїн набуває малинового забарвлення у лужному середовищі, у якому метилоранж змінює оранжевий колір на жовтий. Умову завдання задовольняє амоніак \(\mathrm{NH_3}.\) Він реагує з водою з утворенням катіона амонію i гідроксид-аніона:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна й органічна хімія. Неорганічні й органічні речовини і їхні властивості.
Завдання скеровано на перевірку знання складу органічних і неорганічних речовин.
Умову завдання задовольняє гідроген пероксид – бінарна сполука Гідрогену з Оксигеном.
Решта сполук містять металічні елементи – Натрій, Кальцій, Літій.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерні оксиди й гідроксиди.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності й уміння розпізнавати амфотерні оксиди й гідроксиди.
Амфотерність – здатність сполуки реагувати з лугами як кислота, а з кислотами – як основа.
Умову завдання задовольняє варіант відповіді B. У цьому рядку наведено формули амфотерних оксидів Цинку й Алюмінію і амфотерного алюміній гідроксиду.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Гідроліз солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічний склад речовин, прогнозувати середовище водного розчину солі й перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах.
Лужне середовище в розчинах солей, утворених сильними основами і слабкими кислотами. Такими є калій етаноат і натрій сульфід. Однак із плюмбум(ІІ) нітратом у водному розчині реагує лише натрій сульфід.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Насичені вуглеводні. Алкани.
Завдання скеровано на перевірку знання формули алканів у загальному вигляді, уміння застосовувати її для визначення кількісного складу вуглеводнів ряду метану.
Загальний вид формули алканів такий:
\begin{gather*} \mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2};\\[7pt] n(\mathrm{C})=(56-2):2;\\[7pt] n(\mathrm{C})=27. \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани. Алкени. Алкіни.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алканів, алкенів, алкінів, уміння прогнозувати перебіг реакцій за їхньою участю.
І бутан, і бут-2-ен реагують із хлором. З бутаном відбувається реакція заміщення, з бут-2-еном – реакція приєднання за місцем подвійного зв’язку.
Каталітичним гідруванням і бут-2-ину, і бут-2-ену можна добути бутан:
\begin{gather*} \mathrm{C_4H_6+2H_2\rightarrow C_4H_{10}};\\[7pt] \mathrm{C_4H_8+H_2\rightarrow C_4H_{10}}. \end{gather*}Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкіни. Арени.
Завдання скеровано на перевірку знання формули аренів у загальному вигляді, уміння встановлювати генетичні зв'язки між алкінами й аренами.
Продуктом тримеризації етину є бензен, який є представником аренів.
Формула аренів у загальному вигляді така: $$ \mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n-6}. $$
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Ізомерія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті ізомерії, уміння розпізнавати ізомери.
Ізомери – речовини з однаковою хімічною формулою і різною будовою молекул.
Цю умову задовольняють молекули 2 і 4. Обидві речовини мають формулу \(\mathrm{C_2H_6O}.\)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Лужним гідролізом метилетаноату добувають метанол \((\mathrm{X}).\)
Окисненням метанолу розжареним купрум(ІІ) оксидом добувають метаналь \((\mathrm{Y}).\)
Окисненням метаналю купрум(ІІ) гідроксидом добувають метанову кислоту.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Властивості жирів.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей жирів.
Тристеарат – естер гліцеролу й насиченої стеаринової кислоти \(\mathrm{C_{17}H_{35}COOH}.\)
Триолеат – естер гліцеролу й ненасиченої олеїнової кислоти \(\mathrm{C_{17}H_{33}COOH}.\)
Гідрування – приєднання молекул водню.
Тристеарат можна добути гідруванням триолеату:
$$ \mathrm{C_{17}H_{33}COOH+H_2\rightarrow C_{17}H_{35}COOH.} $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Кольорові реакції білків.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей білків, зокрема кольорових реакцій білків.
Яєчний білок під час біуретової реакції з купрум(ІІ) гідроксидом за надлишку лугу утворює сполуку фіолетового кольору.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Високомолекулярні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати формулу полімеру, визначати формулу відповідного мономера.
З-поміж речовин, формули яких наведено, до полімеризації здатні речовини В і Г, оскільки містять кратні зв’язки у фрагментах молекул \(\mathrm{-C\equiv CH}\) та \(\mathrm{-C=CH_2}.\)
Мономером полістирену є стирен Г. Варіант В не підходить, бо відповідний полімер тоді б містив подвійні зв’язки.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку знання складу і властивостей представників оксигеновмісних органічних сполук.
Однакова кількість гідроксильних груп (по одній) у молекулах метанолу й фенолу. У молекулі гліцеролу три гідроксильні групи, у молекулі глюкози таких груп п’ять.
З амоніачним розчином аргентум(І) оксиду реагують етаналь і глюкоза, бо в їхніх молекулах є альдегідна група.
Солодкі на смак гліцерол і глюкоза.
Відповідь: 1В; 2Г; 3Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Хімічні властивості неорганічних сполук. Гідроліз.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реакцію середовища водних розчинів солей і летких сполук неметалічних елементів із Гідрогеном.
Середовище водного розчину амоніаку лужне. Він реагує з водою з утворенням катіона амонію й гідроксид-аніона:
Середовище водного розчину гідроген хлориду кисле: $$ \mathrm{HCl\rightleftarrows \textbf{H}^++Cl^-.} $$
Середовище водних розчинів амоній хлориду й алюміній хлориду кисле, бо це солі слабких основ і сильної хлоридної кислоти.
Середовище водного розчину натрій сульфіду лужне, бо це сіль сильної основи і слабкої сульфідної кислоти.
Середовище водних розчинів натрій сульфату і натрій хлориду нейтральне, бо це солі сильної основи і сильних кислот – сульфатної і хлоридної.
Відповідь: 1Б; 2Г; 3Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення кількості речовини газу за його об’ємом (н. у.).
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати закон Авогадро й наслідки з нього для обчислення кількості речовини газу за його об’ємом.
Дано:
\(V(\mathrm{C_2H_4})=448\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{C_2H_4})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{C_2H_4})\ -\ ?\)
Розв’язання
\begin{gather*} n(\mathrm{C_2H_4})=V(\mathrm{C_2H_4}):V_m(\mathrm{C_2H_4})\\[7pt] n(\mathrm{C_2H_4})=448\ \text{л}:22,4\frac{\text{л}}{\text{моль}}\\[7pt] n(\mathrm{C_2H_4})=20\ \text{моль}. \end{gather*}Відповідь: 20.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічними формулами.
Завдання скеровано на перевірку вміння тлумачити формули органічних речовин.
У молекулі речовини, структурну формулу якої наведено, два атоми Гідрогену замінені двома групами \(\mathrm{OH},\) тобто загальна кількість атомів Гідрогену не змінилася.
Відповідь: 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Вираження кількісного складу розчину (суміші).
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати й обчислювати кількісний склад розчинів.
Дано:
\(m(\text{риц.олія})+m(\mathrm{C_2H_5OH})+m(\mathrm{H_2O})=200\ \text{г}\)
\(w(\text{риц.олія})=0,1\)
\(w(\text{етанол})=0,85\)
Знайти:
\(m(\mathrm{C_2H_5OH})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 153.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування задач за хімічними формулами.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічну формулу, обчислювати відносну молекулярну масу речовини.
Дано:
\(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+1}\mathrm{NH_2}\)
\(m(\mathrm{C})=4m(\mathrm{H})\)
Знайти:
\(M(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+1}\mathrm{NH_2})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 59.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення відносного виходу речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{CH_3COOH})=90\ \text{г}\)
\(m_\text{пр.}(\mathrm{CH_3COC_2H_5})=99\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CH_3COOH})=60\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{CH_3COC_2H_5})=88\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{CH_3COC_2H_5})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 75.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення складу суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(n(\mathrm{CO_2})=1,5\ \text{моль}\)
\(m_\text{зал.}(\mathrm{Na_2CO_3})=248\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Na_2CO_3})=106\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{NaHCO_3})=84\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m_\text{поч.}(\mathrm{Na_2CO_3})+m(\mathrm{NaHCO_3})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 341.
Знайшли помилку? Пишіть на