НМТ онлайн 2025 року з хімії – 2 сесія
ТЕМА: Прості і складні речовини. Класифікація за складом.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти прості і складні речовини за хімічним складом, знання ознаки складної речовини.
Варіант відповіді | Назва речовини | Формула речовини | Тип речовини |
А | Азот | \(\mathrm{N_2}\) | Проста речовина |
Б | Мідь | \(\mathrm{Cu}\) | Проста речовина |
B | Фосфор | \(\mathrm{P_4}\) | Проста речовина |
Г | Амоніак | \(\mathrm{NH_3}\) | Складна речовина |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Електронна будова атома. Вищі оксиди. Визначення валентності за формулою.
Завдання скеровано на перевірку знання електронних конфігурацій елементів перших трьох періодів, уміння визначати валентність елемента за формулою його оксиду, зіставляти електронні конфігурації атомів із місцем елемента в періодичній таблиці й хімічними властивостями.
Формула вищого оксиду: \(\mathrm{E_2O_3}.\)
Кожен атом \(E\) тривалентний, оскільки \(2(+3)+3(-2)=0.\)
Тривалентний елемент міститься в групи \(13\) (IIIА). Тобто в межах зовнішнього енергетичного рівня його атома три електрони: \(s^2p^1.\)
Отже, ідеться про Алюміній – хімічний елемент \(13\) групи, електронна конфігурація атома \(1s^22s^22p^63s^23p^1.\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності зміни в періодичній таблиці радіуса атома, електронегативності, ступеня окиснення, окисних властивостей хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей періодичної таблиці, уміння порівнювати атомні радіуси, електронегативність й окисні властивості елементів.
У періодичній таблиці зі збільшенням протонного числа:
електронегативність хімічних елементів у періоді (зліва направо) зростає, а в групі (зверху вниз): зменшується. Найвища електронегативність у Флуору \((\mathrm{F})\), найнижча – у Францію \((\mathrm{Fr})\);
атомний радіус у періоді зменшується (через збільшення заряду ядра), у групі зростає (через збільшення кількості енергетичних рівнів);
окисні властивості в періоді зростають у неметалів, у групі зменшуються. Флуор – найсильніший окисник поміж хімічних елементів, фтор – найсильніший окисник поміж галогенів й інших речовин.
Максимальний ступінь окиснення галогенів дорівнює семи \((+7)\), \(\mathrm{F}\) – виняток: у простій речовині ступінь окиснення Флуору дорівнює нулю, у сполуках ступінь окиснення Флуору \(-1.\)
Тому:
А Радіус атома Хлору менший, ніж радіус атома Силіцію, бо Хлор \((\mathrm{Cl})\) розташований правіше в періоді, ніж Силіцій \((\mathrm{Si}).\)
Б Хлор і Флуор мають різний максимальний ступінь окиснення.
В Електронегативність Хлору \((3\mathord{,}0)\) більша за електронегативність Сульфуру \((2\mathord{,}5)\), бо Хлор \((\mathrm{Cl})\) правіше в періоді, ніж Сульфур \((\mathrm{S}).\)
Г Окисні властивості хлору слабші, ніж окисні властивості фтору, бо фтор – найсильніший окисник серед усіх елементів.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи кристалічних ґраток. Електропровідність речовин. Температура плавлення як ознака будови.
Завдання скеровано на перевірку знання ознак йонних, атомних, металічних і молекулярних ґраток, уміння класифікувати речовини за типом кристалічних ґраток, зіставляти фізичні властивості (температура плавлення, електропровідність) із типом ґраток.
Тип ґраток | Електропровідність | Температура плавлення |
Йонні | у розчині й розплаві | Висока |
Атомні | \(-\) | Дуже висока |
Металічні | у твердому стані | Середня – висока |
Молекулярні | \(-\) | Низька |
Властивості речовини \(\textbf{Y}\) свідчать про те, що вона має йонні кристалічні ґратки.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Температурна залежність розчинності солей. Аналіз графіків.
Завдання скеровано на перевірку вміння тлумачити криві розчинності речовин.
Варіант відповіді | Формула солі | Температура | Орієнтовна розчинність (із графіка) |
A | \(\mathrm{KCl}\) | \(80\ ^\circ\mathrm{C}\) | \(\sim 50\ \text{г}/100\ \text{г}\) води |
Б | \(\mathrm{NaCl}\) | \(60\ ^\circ\mathrm{C}\) | \(\sim 37\ \text{г}/100\ \text{г}\) води |
B | \(\mathrm{KNO_3}\) | \(40\ ^\circ\mathrm{C}\) | \(\sim 70\ \text{г}/100\ \text{г}\) води |
Г | \(\mathrm{NaNO_3}\) | \(20\ ^\circ\mathrm{C}\) | \(\sim 88\ \text{г}/100\ \text{г}\) води |
Найбільше значення розчинності – у натрій нітрату за \(20\ ^\circ\mathrm{C}.\)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Йонний склад розчинів. Реакції обміну. Осадження малорозчинних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання умов утворення осаду в реакціях обміну між солями у водних розчинах, уміння аналізувати йонний склад розчинів.
Після зливання розчинів хлорид-іони утворюються внаслідок електролітичної дисоціації двох солей, бо відбулася реакція обміну:
$$ \mathrm{BaCl_2+ZnSO_4=BaSO_4\downarrow +ZnCl_2} $$Рівняння електролітичної дисоціації розчинених у воді солей.
\begin{gather*} \mathrm{ZnCl_2\rightarrow Zn^{2+}+2Cl^-}\\[7pt] \mathrm{NaCl\rightarrow Na^++Cl^-} \end{gather*}Загальна кількість йонів \(\mathrm{Cl^-}:\)
Кількість речовини (моль) катіонів \(\mathrm{Ba^{2+}}\) і \(\mathrm{Zn^{2+}}\) у розчині різна, бо катіони Барію сполучені із сульфат-аніонами, а барій сульфат у воді не розчиняється.
Унаслідок реакції обміну між барій хлоридом і цинк сульфатом утворюється нерозчинний у воді барій сульфат.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи хімічних реакцій. Реакції заміщення.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати реакції заміщення поміж реакцій інших типів.
Варіант відповіді | Рівняння реакції | Тип реакції |
А | \(\mathrm{2HgO\rightarrow 2Hg+O_2}\) | Розкладання (зі складної речовини утворюються дві прості) |
Б | \(\mathrm{2FeCl_2+Cl_2\rightarrow 2FeCl_3}\) | Сполучення (зі складної і простої речовин утворюється складна речовина) |
B | \(\mathrm{FeO+Mn\rightarrow MnO+Fe}\) | Заміщення (реагують складна й проста речовини, утворюються складна й проста речовини) |
Г | \(\mathrm{Li_2O+2HCl\rightarrow 2LiCl+H_2O}\) | Обмін (реагують дві складні речовини, утворюються дві складні речовини) |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Окисно-відновні реакції. Ступінь окиснення. Визначення елемента-відновника.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення елементів у складних речовинах, окисник і відновник у хімічних реакціях.
В амоній нітраті \(\mathrm{NH_4NO_3}\) є два атоми Нітрогену:
перший у катіоні \(\mathrm{NH_4^+}\) має ступінь окиснення \(-3,\) другий – в аніоні \(\mathrm{NO_3^-}\) - має ступінь окиснення \(+5. \)
Атом Нітрогену, що міститься в катіоні амонію і має ступінь окиснення \(-3,\) є відновником і віддає чотири електрони.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічна рівновага. Вплив температури і тиску на напрямок реакції. Термохімічні рівняння.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати термохімічні рівняння оборотних реакцій, застосовувати принцип Ле Шательє для прогнозування зміщення рівноваги.
Якщо \(\Delta H\gt 0\) (реакція ендотермічна), зниження температури зміщує рівновагу ліворуч (бо сприяє екзотермічному зворотному процесу).
Підвищення тиску зрушує рівновагу в бік, де менше молекул газуватих речовин. Тому, щоб зміщення було ліворуч, у лівій частині має бути менше молекул газів, ніж у правій.
Варіант відповіді | Рівняння | \(\Delta H\) | Зміна кількості молекул й об’єму газуватих речовин і тиску | Напрямок зміщення хімічної рівноваги внаслідок |
А | \(\mathrm{CO_2+C\rightleftarrows 2CO}\) | \(\gt 0\) | \(1V\rightarrow 2V\) | Ліворуч ← |
Б | \(\mathrm{2SO_2+O_2\rightleftarrows 2SO_3}\) | \(\lt 0\) | \(3V\rightarrow 2V\) | Праворуч → |
B | \(\mathrm{N_2+O_2\rightleftarrows 2NO}\) | \(\gt 0\) | \(2V\rightarrow 2V\) | не залежить від тиску |
Г | \(\mathrm{H_2+Cl_2\rightleftarrows 2HCl}\) | \(\lt 0\) | \(2V\rightarrow 2V\) | не залежить від тиску |
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Властивості основних класів неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за участю неорганічних сполук різних класів.
Варіант відповіді | Схема реакції | Оцінка можливості перебігу реакції |
А | \(\mathrm{Cu+H_2O\rightarrow Cu(OH)_2}\) | Мідь не реагує з водою |
Б | \(\mathrm{Cu(OH)_2\rightarrow CuO+H_2O}\) | Нерозчинні основи термічно нестійкі й із часом і/або внаслідок нагрівання розкладаються на оксид металічного елемента й воду |
B | \(\mathrm{CuO+HCl\rightarrow CuCl_2+H_2O}\) | Основні й амфотерні гідроксиди реагують із кислотами. Продукти реакції – сіль і вода |
Г | \(\mathrm{CuCl_2+Zn\rightarrow Cu+ZnCl_2}\) | Активніший метал цинк витісняє мідь із розчиненої у воді солі Купруму |
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кислоти й основи. Значення \(\mathrm{pH}\) розчину.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати \(\mathrm{pH}\) розчину.
Варіант | Речовини | Продукт розчинення у воді речовини або продукту реакції речовини з водою | \(\mathrm{pH}\) після розчинення |
А | \(\mathrm{Na_2O}\) | \(\mathrm{NaOH\rightarrow Na^++OH^-}\) (луг) | \(\mathrm{pH}\gt 7\) |
\(\mathrm{HBr}\) | \(\mathrm{HBr\rightleftarrows H^++Br}\) (кислота) | \(\mathrm{pH}\lt 7\) | |
Б | \(\mathrm{H_2S}\) | \(\mathrm{H_2S\rightleftarrows 2H^++S^{2-}}\) (кислота) | \(\mathrm{pH}\lt 7\) |
\(\mathrm{CO_2}\) | \(\mathrm{H_2CO_3\rightleftarrows 2H^++CO_3^{2-}}\) (кислота) | ||
B | \(\mathrm{P_2O_5}\) | \(\mathrm{H_3PO_4\rightleftarrows 3H^++PO_4^{3-}}\) (кислота) | |
\(\mathrm{NH_3}\) | \(\mathrm{NH_3+H_2O\rightleftarrows NH_4^{+}+OH^-}\) | \(\mathrm{pH}\gt 7\) | |
Г | \(\mathrm{NH_3}\) | ||
\(\mathrm{BaO}\) | \(\mathrm{Ba(OH)_2\rightarrow Ba^{2+}+2OH^-}\) (луг) |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння за хімічною формулою визначати тип кристалічних ґраток речовини й прогнозувати її хімічні властивості.
Варіант відповіді | 1 | 2 | 3 |
А | \(\mathrm{H_3PO_4}\) (кислота) | \(\mathrm{NaOH}\) (луг) | \(\mathrm{H_3PO_4}\) (кислота, молекулярна будова) |
Б | \(\mathrm{NaOH}\) (луг) | \(\mathrm{CO_2}\) (кислотний оксид) | \(\mathrm{CO_2}\) (кислотний оксид, молекулярна будова) |
B | \(\mathrm{H_3PO_4}\) (кислота) | \(\mathrm{CO_2}\) (кислотний оксид) | \(\mathrm{NaOH}\) (луг, йонна будова) |
Г | \(\mathrm{ZnO}\) (амфотерний оксид) | \(\mathrm{NaOH}\) (луг) | \(\mathrm{H_3PO_4}\) (кислота, молекулярна будова) |
Натрій гідроксид \(\mathrm{(NaOH)}\) реагує і з амфотерним цинк оксидом \(\mathrm{(ZnO)},\) і з ортофосфатною кислотою \(\mathrm{(H_3PO_4)}.\)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції між солями, кислотами й основами.
Завдання скеровано на перевірку знання типових реакцій кислот із солями, уміння аналізувати послідовність хімічних перетворень.
Умові завдання відповідає лише варіант В:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Йонні реакції в розчинах. Гідроліз солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати реакції, унаслідок яких утворюється газ й осад.
Бурий колір властивий катіонам Феруму(ІІІ), отже, у реакції бере участь ферум(ІІІ) хлорид \(\mathrm{FeCl_3}.\)
Натрій сульфід – сіль слабкої кислоти \(\mathrm{(H_2S)}\) і сильної основи \(\mathrm{(NaOH)}.\) Натрій карбонат – сіль слабкої кислоти \(\mathrm{(H_2CO_3)}\) і сильної основи \(\mathrm{(NaOH)}.\) Унаслідок гідролізу розчини цих солей містять надлишок гідроксид-аніонів \(\mathrm{OH^-}.\) Катіони Феруму(ІІІ) з гідроксид-аніонами утворюють бурий осад.
За умовою внаслідок реакції виділяється безбарвний газ без запаху, тому натрій сульфід не відповідає умові, бо гідроген сульфід має характерний неприємний запах. Натомість карбон(IV) оксид запаху не має.
Умові завдання відповідають реактанти \(\mathrm{FeCl_3}\) й \(\mathrm{Na_2CO_3}.\)
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова молекул органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних формул органічних речовин і вміння аналізувати склад молекул.
Варіант відповіді | Речовина | ||
Назва | Формула | Кількість атомів у молекулі | |
А | Метан | \(\mathrm{(CH_4)}\) | \(\mathrm{1\ C+4\ H=5}\) |
Б | Метанол | \(\mathrm{(CH_3OH)}\) | \(\mathrm{1\ C+4\ H+1\ O=6}\) |
B | Метаналь | \(\mathrm{(HCHO)}\) | \(\mathrm{1\ C+2\ H+1\ O=4}\) |
Г | Метанова кислота | \(\mathrm{(HCOOH)}\) | \(\mathrm{1\ C+2\ O+2\ H=5}\) |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції ізомеризація, дегідрування і приєднання в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку знання послідовності перетворень органічних сполук і вміння прогнозувати продукти реакцій.


Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічні властивості вуглеводнів. Реакції заміщення, приєднання, гідрування, ізомеризація.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати й розпізнавати типи реакцій органічних сполук.
1 | Бензен і пропан вступають у реакцію заміщення | Правильно |
2 | Бензен і пропен реагують із бромом, розчиненим у воді | Неправильно, у цю реакцію вступає лише пропен |
3 | Циклогексан можна добути гідруванням бензену | Правильно |
4 | Циклогексан – продукт ізомеризації гексану | Неправильно |
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування спиртів і вміння виявляти генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Варіант відповіді | Реакція | Продукт / продукти |
A | Гідратація етену | Етанол |
Б | Гідроліз метилетаноату | Етанова кислота й метанол |
В | Гідратація етину | Етаналь |
Г | Гідроліз крохмалю | Глюкоза |
Рівняння реакції гідратації етену:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Метанова кислота. Якісна реакція на альдегідну групу.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати реактив для виявлення відновних властивостей метанової кислоти.
У разі нагрівання з амоніачним розчином аргентум(І) оксиду метанова кислота відновлює срібло, окиснюючись до вуглекислого газу й води. На стінках посудини утворюється дзеркальний шар срібла:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова органічних речовин. Класифікація за функціональними групами. Жири.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати клас речовини за структурною формулою.
Жири – естери триатомного спирту гліцеролу й вищих карбонових кислот. Зображено структурну формулу жиру, який містить залишки двох насичених й однієї ненасиченої карбонової кислоти.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні властивості речовин у водному середовищі. Вплив будови молекули на основність.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову молекул органічних речовин і порівнювати їхню основність.
Амоніак виявляє основні властивості завдяки наявності неподіленої електронної пари в атома Нітрогену. Така сама пара електронів є і в молекулі метанаміну, але розподіл електронної густини в молекулі метанаміну змінюється під впливом метильної групи:

Під впливом бензенового ядра змінюється розподіл електронної густини в молекулі аніліну:

Результати порівняння основних властивостей амоніаку, метанаміну й аніліну свідчать про вплив метильної та фенільної груп на здатність атома Гідрогену аміногрупи відщеплюватися. У метанаміні він утримується сильніше, основні властивості посилюються. В аніліні зв’язок \(\mathrm{N - H}\) послаблюється, унаслідок чого основні властивості теж послаблюються.
У ряду \(\mathrm{C_6H_5-NH_2}\), \(\mathrm{NH_3}\), \(\mathrm{CH_3-NH_2}\) основні властивості посилюються.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полімеризація. Добування високомолекулярних сполук. Формальдегід.
Завдання скеровано на перевірку вміння зіставити структуру мономера з формулою полімеру.
Це полімер, утворений із формальдегіду \(\mathrm{(HCHO)}:\)
$$ n\mathrm{CH_2=O}\rightarrow \bigl(\hphantom{)}\!\!\!\!\!\!\!-\mathrm{CH_2-O}\bigr)\hphantom{)}\!\!\!\!\!\!\!-_n. $$Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація органічних реакцій: гідратація, гідрування, лужний гідроліз.
Завдання скеровано на перевірку вміння зіставляти назву реакції з її схемою, класифікувати реакції органічних речовин за типом реактанту й продукту.
Назва реакції | Відповідна схема реакції | Пояснення |
1 Гідратація | B алкен → спирт | Молекула води приєднується до молекули алкену за місцем подвійного зв’язку |
2 Гідрування | Г алкін → алкен | Молекула водню приєднується до молекули алкіну за місцем потрійного зв’язку з утворенням молекули алкену |
3 Лужний гідроліз | А жир → мило | Розщеплення естеру лугом з утворенням мила й гліцеролу |
Відповідь: 1В; 2Г; 3А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Реакції металів із кислотами й солей із лугами. Осадження гідроксидів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій металів із кислотами, солей із лугами у водних розчинах.
1. \(\mathrm{Mg}\), \(\mathrm{Zn}:\) обидва метали реагують із хлоридною кислотою: утворюються солі й виділяється водень. Унаслідок додавання розчину натрій гідроксиду відбуваються реакції обміну й утворюються осади магній гідроксиду й цинк гідроксиду. Осад амфотерного цинк гідроксиду реагує з лугом із утворенням розчинного натрій цинкату.
Залишок на фільтрі – магній гідроксид – гідроксид металічного елемента (А).
2. \(\mathrm{Zn}\), \(\mathrm{Cu}:\) мідь не реагує з хлоридною кислотою і залишається на фільтрі. Цинк реагує з хлоридною кислотою: утворюється сіль і виділяється водень. Унаслідок реакції солі з натрій гідроксидом у розчині утворюється осад амфотерного цинк гідроксиду. Амфотерний цинк гідроксид реагує з лугом із утворенням розчинного натрій цинкату.
Залишок на фільтрі – мідь – метал (Б).
3. \(\mathrm{Mg}\), \(\mathrm{Cu}:\) мідь не реагує з хлоридною кислотою і залишається на фільтрі. Магній реагує з хлоридною кислотою: утворюється розчинна сіль і виділяється водень. Унаслідок додавання розчину натрій гідроксиду відбувається реакція обміну й утворюється осад магній гідроксиду.
Залишок на фільтрі – мідь і магній гідроксид – метал і гідроксид металічного елемента (В).
Відповідь: 1А; 2Б; 3В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення об’єму газу за масою. Молярна маса. Молярний об’єм газу.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати об’єм газу за масою.
Відповідь: 112.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Естерифікація. Обчислення відносної молекулярної маси органічної сполуки.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати рівняння реакції естерифікації та обчислювати відносну молекулярну масу за хімічною формулою.
Рівняння реакції естерифікації:
Відповідь: 74.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Середня молярна маса газової суміші. Об’ємне співвідношення компонентів.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати середню молярну масу суміші газів за об’ємним співвідношенням складників.
Відповідь: 12.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення масової частки речовини в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку \((\text{%})\) речовини в розчині.
\begin{gather*} m\mathrm{(NaOH)}+n\mathrm{(H_2O)}=40\ \text{г}\\[7pt] m\mathrm{(NaHSO_4)}=6\ \text{г}\\[7pt] M\mathrm{(NaOH)}=40\ \text{г/моль}\\[7pt] M\mathrm{(NaHSO_4)}=120\ \text{г/моль}. \end{gather*}Рівняння реакції натрій гідроксиду з натрій гідрогенсульфатом:
Маса натрій гідроксиду, який прореагував із натрій гідрогенсульфатом:
Відповідь: 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Оксиди елементів другої групи періодичної таблиці. Хімічні властивості оксидів.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей оксидів елементів другої групи й уміння обчислювати масові співвідношення за хімічними рівняннями.
Рівняння хімічної реакції оксиду \(\mathrm{EO}\) з розведеною сульфатною кислотою: $$ \mathrm{EO+H_2SO_4\rightarrow ESO_4+H_2O.} $$
Маса середньої солі втричі більша за масу оксиду, тобто: $$ m(\mathrm{ESO_4})=3m(\mathrm{EO}). $$
Кількість речовини оксиду така сама, що й кількість речовини середньої солі: $$ n(\mathrm{EO})=n(\mathrm{ESO_4}). $$
Відповідно молярна маса середньої солі втричі більша за молярну масу оксиду: $$ M(\mathrm{ESO_4})=3M(\mathrm{EO}). $$
Молярна маса середньої солі:
Молярна маса оксиду:
За умовою $$ M(\mathrm{ESO_4})=3M(\mathrm{EO}). $$
Отже,
Молярна маса оксиду:
Відповідь: 40.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідрування алкінів. Обчислення масової частки речовини в суміші.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних формул вуглеводнів, розуміння суті реакцій гідрування, уміння обчислювати склад суміші.
Бут-1-ин і бут-2-ин є ізомерами й мають молекулярну формулу \(\mathrm{C_4H_6}.\)
Збільшення маси після реакції становить \(6\ \text{г}.\) Це маса водню, який приєднали ізомерні бутини разом:
$$ \mathrm{C_4H_6+2H_2\rightarrow C_4H_{10}}. $$Кількість речовини водню:
\begin{gather*} n(\mathrm{H_2})=m(\mathrm{H_2}):M(\mathrm{H_2}),\\[7pt] n(\mathrm{H_2})=6\ \text{г}:2\ \text{г/моль},\\[7pt] n(\mathrm{H_2})=3\ \text{моль}. \end{gather*}Бутин \(\mathrm{(C_4H_6)}\) кількістю речовини \(1\ \text{моль}\) приєднує водень кількістю речовини \(2\ \text{моль},\) унаслідок чого утворюється бутан \(\mathrm{(C_4H_{10})}\) кількістю речовини \(1\ \text{моль}.\) Тобто
Молярна маса бутину: $$ M(\mathrm{C_4H_6})=54\ \text{г/моль}. $$
Маса бутинів:
Маса бутану в початковій суміші:
$$ m(\mathrm{C_4H_{10}})=100\ \text{г}-81\ \text{г}=19\ \text{г}. $$Масова частка бутану в початковій суміші:
Відповідь: 19.
Знайшли помилку? Пишіть на