Укажіть протонне число хімічного елемента, розташованого в 4-м періоді, VII групі, головній підгрупі Періодичної системи Д. І. Менделєєва.
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати протонне число хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
У четвертому періоді VІІ групі головній підгрупі міститься Бром. Його порядковий номер 35, тож і протонне число цього хімічного елемент – 35.
Відповідь: Г.
Проаналізуйте твердження й укажіть, чи є поміж них правильні.
І. Швидкість хімічної реакції збільшується за наявності каталізатора.
ІІ. Швидкість хімічної реакції збільшується внаслідок подрібнення реагентів у твердому стані.
ТЕМА: Швидкість хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Швидкість хімічної реакції – це швидкість утворення її продуктів або витрачання реагентів.
Швидкість хімічної реакції можна збільшити, якщо використати каталізатор. Він змінює механізм реакції, пришвидшує її перебіг.
Площа поверхні контактування реагентів – чинник, від якого залежить швидкість хімічної реакції. Подрібнення і розпорошення зумовлюють збільшення імовірності стикання активних частинок речовин-реагентів.
Відповідь: B.
На графіку зображено зміну енергії E системи під час проходження хімічної реакції. Довжина якого відрізка відповідає значенню теплового ефекту реакції?
ТЕМА: Тепловий ефект хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті теплового ефекту хімічної реакції, уміння аналізувати графіки.
Унаслідок хімічних реакцій руйнуються зв’язки в речовинах-реагентах, утворюються нові зв’язки, і, як наслідок, – нові речовини. Ці процеси відбуваються з виділенням або поглинанням енергії.
Енергію, виділену або поглинуту системою під час перебігу в ній хімічної реакції, називають тепловим ефектом реакції. Це різниця між внутрішньою енергією продуктів реакції і реагентів.
На графіку тепловому ефекту хімічної реакції відповідає відрізок 2.
Відповідь: Б.
Укажіть формулу оксиду, який реагує з водою з утворенням кислоти.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди й прогнозувати перебіг реакції між оксидами й водою.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
До основних оксидів належать:
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3,\ Mn_2O_7,\ V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Із-поміж оксидів, формули яких наведено в умові, лише сульфур(VІ) оксид є кислотними, реагує з водою з утворенням сульфатної кислоти: $$ \mathrm{SO_3+H_2O=H_2SO_4} $$
Відповідь: A.
Учні помістили в порожній хімічний стакан трохи порошку крейди, долили води і ретельно перемішали. Який тип суміші утворився?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати суспензії.
Суспензії є різновидом неоднорідних сумішей. Це зависі твердих частинок у рідкому середовищі.
Крейда, головним складником якої є кальцій карбонат, не розчиняється у воді. Унаслідок змішування крейди з водою утвориться каламутна завись частинок крейди у воді – суспензія, яка згодом під дією сили земного тяжіння розшарується: шар води над осадом крейди.
Який неметал можна виділити із суміші з піском способом, зображеним на рисунку?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Неорганічна хімія. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Пісок, силіцій – тверді нелеткі речовини. Бром – рідина (температура тверднення −7,25 °C), яка не може кристалізуватися за умов, описаних у завданні. Йод – летка кристалічна речовина. Атоми йоду в молекулі сполучені досить міцними ковалентними зв’язками, а його молекули між собою – слабкими силами. Тому вже за незначного нагрівання йод не плавиться, а переходить з кристалічного стану в газуватий (зазнає сублімації), за охолодження пара йоду кристалізується.
У якому варіанті відповіді правильно вказано властивості калій гідроксиду?
1) малорозчинна речовина. 2) легко окиснюється. 3) реагує з сульфур(IV) оксидом. 4) сильний електроліт.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Укажіть формулу речовини, унаслідок розчинення якої у воді утворюється сильна кислота.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних сполук, уміння порівнювати їхні властивості.
Класифікацію кислот схематично зображено на рисунку 1.
Продуктом розчинення сульфур(IV) оксиду у воді є слабка сульфітна кислота: $$ \mathrm{SO_2+H_2O=H_2SO_3} $$
Унаслідок розчинення гідроген сульфіду у воді утворюється слабка сульфідна кислота \(\mathrm{H_2S}\).
Унаслідок розчинення гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) у воді утворюється сильна хлоридна кислота.
Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюється лужний розчин: $$ \mathrm{:NH_3+HOH=NH^+_4+OH^-} $$
Наявність яких йонів зумовлює утворення накипу внаслідок кип’ятіння твердої води?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води та способів пом’якшення води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Для пом’якшення води використовують кип’ятіння, що забезпечує перетворення розчинних гідрогенкарбонатів Кальцію і Магнію на нерозчинні карбонати цих елементів:
Укажіть формулу гідроксиду, який реагує як з кислотами, так і з лугами.
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність. Цинк гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами цинк гідроксид \(\mathrm{Zn(OH)_2}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості:
Які речовини реагують між собою у водних розчинах?
ТЕМА: Реакції йонного обміну.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати перебіг реакцій між електролітами в розчині, їхні зовнішні ефекти.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
У водному розчині реагують купрум(ІІ) сульфат і натрій гідроксид, унаслідок цього утворюється осад купрум(ІІ) гідроксиду:
Який метал реагує з водним розчином ферум(ІІ) сульфату?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції солей у розчинах із металами.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей металів; розуміння, за яких умов метал реагує із сіллю.
Скориставшись довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1), можна визначити, що з-поміж наведених металів лише цинк реагуватиме з ферум(ІІ) сульфатом у водному розчині, оскільки в ряду активності він розташований лівіше від заліза:
Укажіть продукти термічного розкладання магній гідроксиду.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Основи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей нерозчинних основ.
Продуктами термічного розкладання нерозчинних основ є відповідний оксид і вода: $$ \mathrm{Mg(OH)_2=MgO+H_2O}. $$
Яка кількість речовини (моль) алюміній оксиду утвориться внаслідок окиснення алюмінію кількістю речовини 4 моль?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Хімічні властивості алюмінію. Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати рівняння реакцій за участі алюмінію й виконувати обчислення за ними.
Продуктом окиснення алюмінію є алюміній оксид: $$ \mathrm{\underline{4}Al+3O_2=\underline{2}Al_2O_3}. $$
За рівнянням реакції можна визначити, що кількість речовини алюміній оксиду вдвічі менша за кількість речовини алюмінію і становить 2 моль.
Яка з кислот пасивує залізо?
ТЕМА: Неорганічні речовини. Залізо.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза. Під дією концентрованих сульфатної та нітратної кислот на поверхні заліза утворюється стійка оксидна плівка.
З-поміж наведених варіантів умову завдання задовольняє варіант, у якому наведено формулу сульфатної кислоти й зазначено, що вона концентрована.