До складу якої з речовин входить найбільше хімічних елементів?
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Хімічний елемент. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати якісний (елементний) і кількісний склад речовини за її хімічною формулою.
Хімічна формула – запис, що показує, якісний (визначають за хімічними символами) і кількісний (визначають за правими підрядковими індексами) склад речовини.
За наведеною в умові завдання формулою можна визначити кількість видів атомів (хімічних елементів) у кожній речовині:
А один хімічний елемент (\(\mathrm{S}\))
Б три хімічні елементи (\(\mathrm{H,\ N,\ O}\))
В два хімічні елементи (\(\mathrm{P,\ Cl}\))
Г два хімічні елементи (\(\mathrm{Mn,\ O}\))
Відповідь: Б.
Укажіть молярну масу (г/моль) ортофосфатної кислоти.
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Хімічна формула. Молярна маса. Кількісні відношення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати молярну масу речовини за її хімічною формулою.
Молярна маса – маса речовини кількістю 1 моль чисельно дорівнює відносній молекулярній масі, яку обчислюють як суму добутків відносних атомних мас хімічних елементів і правих підрядкових індексів біля їхніх хімічних символів у формулі.
Для натрій ортофосфатної кислоти
Відповідь: A.
Який рядок складається з протонних чисел металічних елементів?
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Металічні й неметалічні елементи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
На початку кожного періоду (окрім першого) лужний елемент, наприкінці – інертний.
У періодах зі збільшенням атомних мас металічний характер елементів послаблюється, а неметалічний – посилюється.
Побічні підгрупи утворені елементами лише великих періодів. Усі ці елементи – металічні.
А \(\mathrm{He,\ P,\ Zn}\)
Б \(\mathrm{Be,\ Na,\ Fe}\)
В \(\mathrm{F,\ Si,\ K}\)
Г \(\mathrm{Mg,\ S,\ Ar}\)
Натрій – лужний елемент, Берилій – металічний елемент, Ферум – металічний елемент (рис. 1).
Скільки нейтронів і електронів у нукліді 37Cl?
ТЕМА: Будова атома. Нукліди. Ізотопи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад нуклідів.
Нуклідний символ – символ хімічного елемента, біля якого зазначені: масове (нуклонне) число – лівий верхній індекс, атомний номер – лівий нижній індекс.
Відповідь: Г.
Укажіть речовину з йонним типом хімічного зв’язку.
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Кристалічні ґратки. Йонний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття кристалічні ґратки, уміння прогнозувати тип кристалічних ґраток у речовині за її хімічною формулою.
Йонний зв’язок – це зв’язок між катіонами й аніонами. Його можна розглядати як граничний випадок ковалентного полярного зв’язку. Якщо різниця в значеннях електронегативності атомів хімічних елементів дуже велика (рис. 1), спільні електронні пари практично повністю зміщуються до атома більш електронегативного елемента. За цих умов атоми перетворюються на йони.
Умову завдання задовольняє кальцій хлорид. У вузлах кристалічних ґраток цієї солі містяться катіони Кальцію і хлорид-аніони.
Відповідь: B.
Укажіть протонне число хімічного елемента, розташованого в 4-м періоді, VII групі, головній підгрупі Періодичної системи Д. І. Менделєєва.
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати протонне число хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
У четвертому періоді VІІ групі головній підгрупі міститься Бром. Його порядковий номер 35, тож і протонне число цього хімічного елемент – 35.
Проаналізуйте твердження й укажіть, чи є поміж них правильні.
І. Швидкість хімічної реакції збільшується за наявності каталізатора.
ІІ. Швидкість хімічної реакції збільшується внаслідок подрібнення реагентів у твердому стані.
ТЕМА: Швидкість хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Швидкість хімічної реакції – це швидкість утворення її продуктів або витрачання реагентів.
Швидкість хімічної реакції можна збільшити, якщо використати каталізатор. Він змінює механізм реакції, пришвидшує її перебіг.
Площа поверхні контактування реагентів – чинник, від якого залежить швидкість хімічної реакції. Подрібнення і розпорошення зумовлюють збільшення імовірності стикання активних частинок речовин-реагентів.
На графіку зображено зміну енергії E системи під час проходження хімічної реакції. Довжина якого відрізка відповідає значенню теплового ефекту реакції?
ТЕМА: Тепловий ефект хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті теплового ефекту хімічної реакції, уміння аналізувати графіки.
Унаслідок хімічних реакцій руйнуються зв’язки в речовинах-реагентах, утворюються нові зв’язки, і, як наслідок, – нові речовини. Ці процеси відбуваються з виділенням або поглинанням енергії.
Енергію, виділену або поглинуту системою під час перебігу в ній хімічної реакції, називають тепловим ефектом реакції. Це різниця між внутрішньою енергією продуктів реакції і реагентів.
На графіку тепловому ефекту хімічної реакції відповідає відрізок 2.
Укажіть формулу оксиду, який реагує з водою з утворенням кислоти.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди й прогнозувати перебіг реакції між оксидами й водою.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
До основних оксидів належать:
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3,\ Mn_2O_7,\ V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Із-поміж оксидів, формули яких наведено в умові, лише сульфур(VІ) оксид є кислотними, реагує з водою з утворенням сульфатної кислоти: $$ \mathrm{SO_3+H_2O=H_2SO_4} $$
Учні помістили в порожній хімічний стакан трохи порошку крейди, долили води і ретельно перемішали. Який тип суміші утворився?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати суспензії.
Суспензії є різновидом неоднорідних сумішей. Це зависі твердих частинок у рідкому середовищі.
Крейда, головним складником якої є кальцій карбонат, не розчиняється у воді. Унаслідок змішування крейди з водою утвориться каламутна завись частинок крейди у воді – суспензія, яка згодом під дією сили земного тяжіння розшарується: шар води над осадом крейди.
Який неметал можна виділити із суміші з піском способом, зображеним на рисунку?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Неорганічна хімія. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Пісок, силіцій – тверді нелеткі речовини. Бром – рідина (температура тверднення −7,25 °C), яка не може кристалізуватися за умов, описаних у завданні. Йод – летка кристалічна речовина. Атоми йоду в молекулі сполучені досить міцними ковалентними зв’язками, а його молекули між собою – слабкими силами. Тому вже за незначного нагрівання йод не плавиться, а переходить з кристалічного стану в газуватий (зазнає сублімації), за охолодження пара йоду кристалізується.
У якому варіанті відповіді правильно вказано властивості калій гідроксиду?
1) малорозчинна речовина. 2) легко окиснюється. 3) реагує з сульфур(IV) оксидом. 4) сильний електроліт.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Укажіть формулу речовини, унаслідок розчинення якої у воді утворюється сильна кислота.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних сполук, уміння порівнювати їхні властивості.
Класифікацію кислот схематично зображено на рисунку 1.
Продуктом розчинення сульфур(IV) оксиду у воді є слабка сульфітна кислота: $$ \mathrm{SO_2+H_2O=H_2SO_3} $$
Унаслідок розчинення гідроген сульфіду у воді утворюється слабка сульфідна кислота \(\mathrm{H_2S}\).
Унаслідок розчинення гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) у воді утворюється сильна хлоридна кислота.
Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюється лужний розчин: $$ \mathrm{:NH_3+HOH=NH^+_4+OH^-} $$
Наявність яких йонів зумовлює утворення накипу внаслідок кип’ятіння твердої води?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води та способів пом’якшення води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Для пом’якшення води використовують кип’ятіння, що забезпечує перетворення розчинних гідрогенкарбонатів Кальцію і Магнію на нерозчинні карбонати цих елементів:
Укажіть формулу гідроксиду, який реагує як з кислотами, так і з лугами.
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність. Цинк гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами цинк гідроксид \(\mathrm{Zn(OH)_2}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості: